kfkfkf
Jos käytöshäiriöt johtuu kodista, miten saman perheen lapset voivat erota toisistaan, kuin yö ja päivä?
ADHD ei ole käytöshäiriö.Mä oon sitä mieltä, että käytöshäiriöistä 100% johtuu kodeista. Iso osa ADHD-diagnooseista jäis tekemättä jos vanhemmat osais tukea ja kasvattaa lapsia oikein.
*Muoks* Ehkä tää nyt ei ollut kaikkein vahvin ja provosoivin, mutta sopii tänne palstalle
No nyt luetaan kyllä niin kieroon kommenttia kun voi vain ollaADHD ei ole käytöshäiriö.
Eikö täällä pitänyt provosoitua?No nyt luetaan kyllä niin kieroon kommenttia kun voi vain olla
Eikun provosoida.Eikö täällä pitänyt provosoitua?
Siten, että toki lapset ovat luonteeltaan erilaisia. Toiset on helpompi kasvattaa ja pysyvät ihan normaalin rajoissa vähän lepsummillakin otteilla. Toiset lapset taas on vaativampia, vanhempien pitäisi olla tiukemmin läsnä ja keskittyä enemmän, jaksaa sanoa ei sen neljännenkymmenennenkin kerran. Varsinkin helpon esikoisen vanhemmilla on vaikeuksia olla tiukkoja nuoremmalle, jonka luonne vaatisi tiukempaa kuria ja tiiviimpää läsnäoloa. Mutta kun meidän kuopuksella on käytöshäiriö...Jos käytöshäiriöt johtuu kodista, miten saman perheen lapset voivat erota toisistaan, kuin yö ja päivä?
No kuulostaakin ihan raittiusaktivistin puheelta. Suhtaudut raiskauksiin niinkuin johonkin hallitsemattomaan luonnonvoimaan, kun mietit, miten uhri olisi voinut suojautua (vrt. kuinka suojaudut salamaniskulta). Eikö olisi järkevämpää miettiä, mitä tekijä olisi voinut tehdä toisin, missä vaiheessa hän olisi voinut kääntyä kannoiltaan ja muuttaa mielensä, keskeyttää suunnitelmansa/toimintansa jne? Lisäksi on melko naiivi käsitys, että pysyttelemällä mehulinjalla on jotenkin "turvassa" raiskaajilta.No mun mielestä voi pohtia, oisko uhri voinu omalla toiminnallaan mahdollisesti välttää koko tilanteen. Ihan vaan oppina muille, että omilla ratkasuillaan voi vaikuttaa raiskauksen uhriksi joutumisen todennäköisyyteen. Totta kai joku hullu voi hyökätä vaikka keskellä kirjasta päivää kenen tahansa kimppuun, eikä kaikkia raiskauksia voisikaan estää. En ole tilastoihin perehtynyt, että kuinka suuri osa raiskauksista oikeasti tapahtuu tilanteessa, jossa uhri on keskellä yötä yksin jossain tai kuinka monessa tilanteessa alkoholilla on osuutta asiaan. Ei vähennä raiskaajan syyllisyyttä tai rikosoikeudellista vastuuta, mutta on se mun mielestäni omalla turvallisuudellaan leikkimistä, jos esim. juo ittensä älyttömään känniin. No mä en tajua kyllä muutenkaan sitä, miksi ihmiset juo ittensä tajuttomuuden rajamaille. Sen mitä olen juttuja kuullut, humalassa hukataan tavaroita, vahingoitetaan itseä ja muita. Kaikki sitten menee sen humalan piikkiin, heko heko. Itse haluan pitää kontrollin koko ajan.
Valitettavasti vaan vaikka tilanne olisi tämä, ei kulttuuri voi muuttua yksilön takia, vaan yksilön pitää sopeutua kulttuuriin. Ja se saattaa käydä parhaiten niin, että saa diagnoosin ja tätä kautta apua siihen sopeutumiseen.Toivon, että olisinkin. Toivon, että vielä kohtaisin perheen jonka kaikista oikeista toimista huolimatta lapsella on käytöshäiriö. Voin sitten muuttaa mielipidettäni.
ADHD perustuu oman kokemuksen lisäksi mm. Jari Sinkkosen ajatuksiin. Ajattelen, että Suomessa saa tarpeettoman helposti diagnooseja, vaikka kyseessä minun mielestäni on monessakin mielessä temperamenttierot vs. kulttuurin vaatimukset.
Sä sotkeudut lillukanvarsiin. Pointti ei ole syyssä, ei siinä mistä se johtuu, kuka sen on aihettanut, miten se on aiheutettu. Pitää keskittyä siihen ratkaisuun ja ratkaisusta on vastuussa vain uhri itse. Syy on toki raiskaajassa, mutta vaikka se ehkä kamalalta kuulostaakin sillä ei ole merkitystä paranemisen kannalta. Tämä on juuri sitä siinä negatiivisessa vellomista. Se negatiivinen pitäisi siirtää syrjään ja keskittyä siihen mihin itse voi vaikuttaa ja se on se paraneminen.Esim. seksuaalisen väkivallan kohdalla todellakin on. Ihan loogista. Kenen syytä se sitten on, että se onnellisuus voi kadota pitkäksi aikaa tai siitä voi tulla hyvin vaikeaa? Millä logiikalla se rikollisen toiminta ei tätä ole aiheuttanut, jos uhri on ollut todella onnellinen ennen rikoksen kohteeksi joutumista?
Vaikka HIViin löytyisi parannus, luuletko sä tosissaan, että se sinne Afrikkaan päätyy? On meillä parannus ripuliinkin, mutta silti se tappaa lapsia päivittäin kehitysmaissa.Voi, mulla olisi rutkasti tällaisia mielipiteitä... Tässä muutama:
- suurin osa maailman ihmisistä on ihan vtun tyhmää ja empatiakyvytöntä porukkaa ja olen mukavasti siinä vähemmistössä itse, jotka tajuavat jostain jotain
- Pedofilia on sairaus enkä ymmärrä, miksi pedofilit aivan erityisesti pitäisi lahdata kaikki. Pedofialian hoitoon panostaminen olisi erinomainen tapa hoitaa tätäkin sairautta!
- jos HIViin löytyy parannus niin mitä me tehdään niillä kaikilla ihmisillä, kun muutenkin "HIV-maissa" on pulaa ruuasta ja jengiä liiaksi saakka