Mikä on ollut junttimaisinta HÄISSÄ, joissa olet ollut vieraana?

Siskon häät oli siinä mielessä karmeat, että siskon tuoreen miehen isä alkoi muuttelemaan istumajärjestystä juhlapaikalla kun se ei hänen mielestään ollut oikein, siskolla teetettiin erittäin nöyryyttävä leikki joka vieläkin pistää vihaksi :( Ja siskon nuorin tyttö (15) istui myrtyneenä nurkassa ja vikisi koko ajan haluavansa kotiin. Tällaiset asiat eivät ole häiden järjestäjien/hääparin vika, vaan ihmiset voisi vähän miettiä omaa käytöstään...

Netta
itse olen ollut häissä itärajan takana, maalaismaisemissa mikä ratkaisi tilanpuutoksen suuren vierasmäärän takia. Kokemus ei sinäänsä ollut minulle outo, sillä puolet suvustani asustelee siellä. Kaupunkimaiseman vaihduttua mummujen kotipaikalle olivat kaikki kun yhtä suurta perhettä, missä eniten nyppi se, että naapuri kesämökkiläiset jotka tunsivat hääparin kaukaisia sukulaisia tuppasivat mukaan juhliin haitarit kourassa laulellen ikivanhoja kansallislauluja. Se oli suurimmalle osalle vieraista hämmentävää. Kosteissa merkeissä loppuilta meni varsinkin miesjuhlijoiden osalla, mutta suuria vahinkoja ei sattunut ja kaikki osasivat käyttäytyä. Mutta kuten tyypillisiin venäläisiin häihin kuuluu, aina tapahtuu jotakin mitä kukaan ei osannut odottaa, yksi morsiammen serkuista sammui autoon, pää ratin keskellä niin että töötti huusi niin pitkään, kunnes löytyivät vara-avaimet, jotta auton ovet saatiin auki ja sammuneen kaverin pää pois ratin keskeltä. Kokonaisuudessaan pirsket olivat mahtavat!

Ja mitä tuohon raha-lahjaan tulee, niin on se parempi vaihtoehto kun ostaa roinaa mitä hääpari ei edes tarvitse, vaan piilottaa tavarat varastoon tai vie kirpparille. Mutta mikä sitten on se sopiva euromäärä hääparille?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
siskolla teetettiin erittäin nöyryyttävä leikki joka vieläkin pistää vihaksi :
Millainen? *minäkö utelias*
No, sehän oli se krokotiilijoki. Tuoreen aviomiehen sukulaismiehet menivät selälleen makaamaan lattialle, siskon piti "ylittää" joki silmät sidottuna hajareisin siis...
Eihän siinä muuten mitään mutta nämä juntit olivat ihan röyhkeästi, kenestäkään välittämättä silmät auki ja siinä kuola valuen hihittelivät :eek: Siskon pukukin oli sellainen että kaikki varmasti niille krokotiileille näkyi.

Tili
Rahan pyytäminen on ihan ok, jos sen tekee edes jollain tapaa tyylikkäästi. Ok, pyydätte rahaa, kakaiskaa reippaasti se tilinumero, niin minä kyllä maksan, mutta ÄLKÄÄ pistäkö siihen mitään viiden sivun mittaista runomuotoon puettua hurskastelua siitä, kuinka raha ei merkitse teille mitään ja ilman lahjaakin saa tulla ja mitäänhän me ei tarvita ja tärkein asia on vieraiden läsnäolo ja humppa humppa hei. Te pyydätte lahjaksi rahaa? Fine. Se tilinumero.

Toinen angsti on ne mukaleikkisät, joko runomuotoon tai muka-murteeseen kirjoitetut "hääohjesäännöt", jossa nillitetään joka jumalan pikkuasiasta, "morsiuspari ottaa ruokaa ensin", "hääpari tanssii häävalssin kaksin" tai jotain muuta yhtä älyvapaata. Ihan niinkun minä nyt ryykäisin morsiusparin ohi leikkaamaan hääkakkua, jos en ole muistanut lukea hääohjesäännön pykälää numero 123125434.

Hääruno:

"Me halutaan rahaa,
humppaa hei,
mut jos sen runossa sanoo,
se harmita ei,
on ajatus tärkein,
sen tiedäthän kai,
mutta toivottavasti kaikki
viestin perille sai,
jos luulet että maksamatta
häihiin voit tulla,
voimme kertoa jo nyt
turha luulo on sulla,
ja koska kaikki hyvät häärunot
toistaa sata kertaa -mme,
niin tileillemme sinä punot
ansaitun häälahjamme,
Elokuun iltana kun tahdon lausumme,
niin heti pian tämän jälkeen kirstuun kurkkaamme,
ja yhteen ääneen huokaamme kauhuissamme niin
kun häärahvas päätynyt on lahjavitosiin.
Rahaa toivomme,
häitä tanssimme,
juhlaa vietämme,
toisemme tahdomme,
kovasti humppaamme,
jatkopaikkaan siirrymme,
maljan nostamme
- ja mikä muu loppuu -mme?"

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
meidän häät taisi olla juntit.
alkoa oli vain häämaljan verran. muuten ei ollenkaan.
vieraat oli aseteltu istumaan siten, että läheisimmät olivat morsiusparin lähellä ja kaukaisimmat sitten kauempana, mutta ihan se ei onnistunut, rajoitteena oli pyörätuolit ja perhekunnat ja pöytien koot, eli en voinut laittaa sukualisia tutustumaan toisiinsa, kun oli 4 hengen pöytiä, joihin piti mahduttaa perheet syöttötuoleineen...

yritin morisiamen roolissa jutella kaikkien vieraiden kanssa, mutten tainnut onnistua. oli levoton olo.
ruokaa oli tilattu pitopalvelulta tietylle ihmismäärälle, mutta aika niukalti olivat annostelleet, nippa nappa riitti. ei siis ollut meidän vika.
maitoa eivät tuoneet ollenkaan, vaikka se piti olla listassa. Vetosivat kuumaan kesään, vaikka oltiin siinä vaiheessa jo syksyssä.
bändi oli paikalla, mutta kun bändi piti tauon, sen jälkeen alkoi väki valua pois, vetosivat pitkään kotimatkaan yms. minun suku lähti hotellille ryyppäämään, koska meidän häissä ei sitä alkoa ollut.

parit kaverit pettyi, koska ne ryyppybileet puuttui, olivat pukeutuneet siihen malliin, että nyt hei biletetään. suuttuivat meille tuon jälkeen, eivät ole pitäneet yhteyttä, lakkasivat vastaamasta viesteihin.

vihkimisen jälkeen jäimme kuvattavaksi, ja sille ajalle, kun vieraat odotteli meitä juhlapaikalla, ei ollut kukaan järkännyt ohjelmaa. vapaata tutustumista ilman viinan voimaa. ei onnistu suomalaisilta junttipöllöiltä.

kutsussa oli lahjalista, ja tilinro, jos haluaa antaa rahana.

juu, meillä oli junttihäät.

Minusta tämä oli ihanan itseironinen viesti. Älä huoli, pääsitte naimisiin ja hyvä niin. :)

minä
Tuossa muutamat valitti, miten on junttia kun häävieraat istuu eri huoneissa eikä voi sit jutella toiseten kanssa jne.

Ongelma on se, että niitä mieluisia juhlapaikkoja ei noin vaan joka paikasta löydy. Me etismme pitkään paikkaa, jossa olisi yhteinäinen sali, iso tila siis, jossa kaikki ruokailisi ja bändi sopisi myös olemaan, tanssit tansittaisi siellä samassa tilassa. Pitopalvelu toisi ruuat, juomat olisi pahvisissa hanapakkauksissa.

Tai jos olisi ollut pakko ottaa juhlapaikan pitopalvelu, siinä olisi kuunneltu meidän toiveita. Ei haluttu mitään kananmunanpuolikkaita joissa pirkka-mätitahnaa päällä tai vastaavasti jotain pikkuruisia katkarapukääröjä jne tms...

Olin vaipumassa jo epätoivoon ja oli siinä ja siinä, että siirretään häitä vuodella, kunnes löytyi just tommonen tila, missä oli 3 erillistä huonetta: kahdessa huoneessa vieraat ja yhdessä se seisova pöytä. Pitopalvelu teki semmoset pöperöt kuin haluttiin, mutta määrä oli vähänlainen. Turhan tarkkaan laskettu. Viimeiset syöjät joutui kaapimaan kulhon seinämiä. Se ei ole meidän vika, kun ei tiedetty.

Yksi sukulainen valitti, kun pitopalvelu ei tullut kannun kanssa kahvia kaatamaan. Ei niin, kun se oli termarissa siellä seisovassa pöydässä. Ei edes tilattu semmosta pöytäpalvelua!

ja jos kahvi loppuu kannusta, sitä voi mennä pyytämään lisää, oli sen verran pienet tilat. ei todellakaan tiedetty tilatessa, että pitopalvelu ei niin kovin hyvä ollutkaan. '

oli junttia tai ei
niin meidän häät olivat juuri meidän näköisemme, ilman mitään hienostelua ja turhaa kainostelua. vierailta saimme jälkeenpäin kiitosta häidemme rennosta ilmapiiristä ja siitä että kaikilla oli hyvä olla ja kaikki pystyivät tulemaan häihin omina itsenään. ja kaikki kutsutut olivat meille läheisiä, me emme kutsuneet sellaisia ihmisiä joiden kanssa emme missään tekemisissä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Tili:
Rahan pyytäminen on ihan ok, jos sen tekee edes jollain tapaa tyylikkäästi. Ok, pyydätte rahaa, kakaiskaa reippaasti se tilinumero, niin minä kyllä maksan, mutta ÄLKÄÄ pistäkö siihen mitään viiden sivun mittaista runomuotoon puettua hurskastelua siitä, kuinka raha ei merkitse teille mitään ja ilman lahjaakin saa tulla ja mitäänhän me ei tarvita ja tärkein asia on vieraiden läsnäolo ja humppa humppa hei. Te pyydätte lahjaksi rahaa? Fine. Se tilinumero.

Toinen angsti on ne mukaleikkisät, joko runomuotoon tai muka-murteeseen kirjoitetut "hääohjesäännöt", jossa nillitetään joka jumalan pikkuasiasta, "morsiuspari ottaa ruokaa ensin", "hääpari tanssii häävalssin kaksin" tai jotain muuta yhtä älyvapaata. Ihan niinkun minä nyt ryykäisin morsiusparin ohi leikkaamaan hääkakkua, jos en ole muistanut lukea hääohjesäännön pykälää numero 123125434.

Hääruno:

"Me halutaan rahaa,
humppaa hei,
mut jos sen runossa sanoo,
se harmita ei,
on ajatus tärkein,
sen tiedäthän kai,
mutta toivottavasti kaikki
viestin perille sai,
jos luulet että maksamatta
häihiin voit tulla,
voimme kertoa jo nyt
turha luulo on sulla,
ja koska kaikki hyvät häärunot
toistaa sata kertaa -mme,
niin tileillemme sinä punot
ansaitun häälahjamme,
Elokuun iltana kun tahdon lausumme,
niin heti pian tämän jälkeen kirstuun kurkkaamme,
ja yhteen ääneen huokaamme kauhuissamme niin
kun häärahvas päätynyt on lahjavitosiin.
Rahaa toivomme,
häitä tanssimme,
juhlaa vietämme,
toisemme tahdomme,
kovasti humppaamme,
jatkopaikkaan siirrymme,
maljan nostamme
- ja mikä muu loppuu -mme?"
:LOL: :LOL:

Mua ei myöskään haittaa rahalahjapyynnöt pätkääkään. Yliäitelästä mukarunoudesta en tykkää, mutta enpä ole sellaiseen juurikaan hääkutsuissa törmännytkään. Sen "muka-viro"-jutun oon kuullut yksissä häissä joskus tuhat vuotta sitten, ja se tosiaan on typerä. Mutta nekin häät olivat muuten omalla tavallaan oikein mukavat pippalot. :)

vanha huuhkaja
Sukulaistytön häissä bändin äijä alkoi muka-leikkisästi vikitellä minun täysi-ikäistä tytärtäni. Nuori nätti tyttö hän onkin.
Minä tollo päätin mennä leikkiin mukaan, menin siihen mukamas: hei, tää on mun tyttäreni, pidä näppis erossa tms. äänensävyllä ja olemuksella kuvittelin kertovani että lasken leikkiä minäkin.
Bändin pönäkkä äijä totesi jotain, että nyt on kyllä omena pudonnut puusta kauas. Todettiin tyttären kanssa hämillämme yhdessä, että ei niin, emme me ole saman näköisiä. Kuten ei ollakaan.
Bändin pönäkkä äijä toisti sanansa ja toisti ne niin, että tajusihan sitä pöljempikin. Hänen ilmeensä ja äänenpainonsa kertoi, että minun täysi-ikään ehtinyt nuori tyttäreni on kaunis kuin mikä, ja minä, hänen äitinsä, en sitä todellaan ole. Että nyt on kyllä se omena todella todella kauas puustaan pudonnut, ei uskoisi että samasta puusta ollaankaan. tms.

Humppa-ppaa bändin äijä pahoitti minun mieleni todella! Hän tulee bändinsä kanssa hääkeikalle, heille maksetaan, ja sitten vittuilee häävireaalle.
Mistä lie sukulaistyttö tommosen löytänytkin bändiksi, ja miksi nuori pariskunta ylipäätään tilaa häihinsä humppa-tanssi-musiikkia, kun tietää, ettei kukaan suvussa ole lavatanssi-porukkaa. ???

Toinen älykkö sukulainen tulee sitten sanomaan, että se kaveri laski leikkiä (kun ns. vikitteli tytärtäni). Vastasin, että niin minäkin.

Taidan olla vähemmistössä...Minua ei hetkauta ollenkaan nuo rahapyynnöt.
Jos hääpari tahtoo rahaa, sullon setelin kuoreen.
Kamalampaa se on, jos toiveena on joku kippa, josta mulla ei ole harmainta hajua mistä semmoisia löytää tai koska jaksan täältä jumalanseläntakaa ponkaista kaupunkiin moista metsästämään.

Itse vihaan yli kaikkeni jo ketjussa mainittujakin mukahauskoja leikkejä. Kas kun ne ei ole kaikkien mielestä ollenkaan niin hauskoja :kieh: . Juu, hyppikää lattialla kattilat päässä, mutta älkää kiskoko minua sinne mukaan.

(eli, jos välttämättä haluaa moisia typeryyksiä harrastaa, suotakoon häävieraille edes valinnanvapaus. Se joka ei halua tulla, sen ei tartte tulla. Eikä noin, kuin jossain yllä mainitussa neljäntuulenhattu-viestissä :eek: ).

Itse olen ollu häissä missä sulho on kerännyt rahaa morsiammen lunastamiseen miekkaan.No eihän siihen muuta voi laittaa kuin seteleitä. seuraavissa häissä missä oli samainen leikki mutta hattuu voi laittaa jotain niin tämä mies sanoi että hän ei tollaiseen rahojaan tuhlaa :eek: joten ois voinu ees vastavuoroisesti jotain antaa |O .
istumäjärjestyksessä oli kaksi pitkää pöytää missä oli kummankin suku.No toisella oli iso suku joten me läheiset jouduttiin huoneen toiseen päähän kun morsiammen suvun kaukasemmatkin sukulaiset pääs näkeen läheltä. ja loppu pöydästä oli tyhjää.
Kakku on loppunut eräissä häissä kesken.
toisissa oli niin laimeeta boolia josta ei tullut päähän vaikka kuinka lipitti.

Raha lahja on mun mielestä ok. Näin erään kutsukortin missä luki: ne jotka tykkää käytännöllisyydestä voi osallistua kattotalkoisiin tai laittaa rahaa tilille ***. Ne jotka ymmärtää romantiikan päälle voi laittaa rahaa tilille *** (ei talkoita).

Vieras
Me saatiin kerran tosi isoihin häihin kutsu. Kyseessä miehen sukulainen. Kuoressa luki mieheni nimi, lapseni nimi ja JOKU MUU(tarkoittaen minua). No empä mie sit hääparia jurikaan häävastaanotolla nähnyt, mutta noin x 1000 kuulin, että sulho ajaa amerikasta tuodulla autolla ja morsian x merkkisellä autolla. Tämä tuli ilmi jo kirkossa ensi kerran.

Toiset häät, myöskin miehen serkku. Meni naimisiin ja jatkot kauniissa tuvassa keskellä peltoa. Vieraille oli varattu asuntoautoja, ja nehän täynnä piilopulloja. Sulho ja muut miesvieraat vietti aikaa siellä ja morsian ja muut naisvieraat sisällä. Ja kaikista hirveintä oli, kun morsiammen 14 vuotias tyttö oli niin kännissä ettei tolpillaan pysynyt, oksensi keskelle tanssilavaa. Morsian saatto tytön lepämään ja vetosi vatsatautiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Mina olin kerran pakistanilaisissa haissa. Juhlat kestivat 3 pv ja loppujen lopuksi siella rikottiin kananmunia toisten paihin. En pitanyt enka ymmartanyt tarkoitusta, mutta nama ovat niita kulttuurieroja
kananmunat on vertaiskuvallistaa hedelmällisyyttä, ainakin suomalaisissa morsiamen kylvyissä

siiri
En ole kauheanmonissa häissä ollut mutta yhtä lukuunottamatta kaikki ovat olleet erittäin mukavia tilaisuuksia. Mutta tämä yksi oli kyllä pohjanoteeraus. Morsian oli maahanmuuttaja eikä hänen puoleltaan ollut kuin yksi tuttavaperhe, kaikki muut olivat sulhasen sukua ja ystäviä. Morsian ei puhunut eikä ymmärtänyt sanaakaan suomea, mutta silti kaikki puhuivat koko ajna suomea, jopa tämä morsiammen tuttavaperhe. Toistakymmentä ihmistä sulhasen, bestmanin ja sulhasen molempien vanhempien lisäksi halusi pitää puheen. No eipähän tarvinut sietää typeriä leikkejä kun koko ilta meni puheiden kuunteluun jossa kerrottiin samat jutut sulhasesta ja kun morsianta ei kukaan tuntenut, niin hänestä ei osattu sanoa muuta kuin että nätiltä vaikuttaa. Viimeiset puheenpitäjät olivat jo kovasti tuiterissa, tosin mitä siitä kun niin oli suurin osa vieraista muutenkin. Olisin lähtenyt pois, mutta sulhasen veljen tyttöystävänä se olisi ollut epäkohteliasta.

Kerran sain kutsun häihin niin että kuoreen oli kirjoitettu peräkkäin appivanhempien etunimet, poikaystäväni veljen etunimi, poikaystäväni nimi ja minun etunimeni ja näiden muiden sukunimi. Ilmeisesti yritettiin säästää kun ei lähetetty kutsua jokaiseen talouteen erikseen (asuimme kuitenkin eri paikkakunnallakin) ja tuntui epämiellyttävältä tulla liitetyksi sukunimeen joka ei ole oma. Jos ette tiedä jonkun kutsuttavan sukunimeä niin soittakaa ja kysykää sitä tai jättäkää kokonaan pois, mutta älkää laittako väärää sukunimeä.

MeiDei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en jotenkin osaa ymmärtää lahjalistaa, että etukäteen nimetty vaikkapa tietynmerkkinen ja värinen leivänpaahdin ym.
Ymmärrän kyllä että jos joku (esim kaaso) pitää yllä jonkinmoista listaa, ettei tule samoja lahjoja, ja vaikka vinkkaa että keräävät jotain astiastoa. Minusta vieraiden tulisi saada tuoda omannäköiset lahjat, eikä heiltä vain tilata listallista jotain mitä morsiuspari haluaa.
Seuraleikeistä en myöskään perusta, saati sitten yhteislaulusta.

En kaikkia kommentteja lukenut mutta tämä pisti silmään..."vieraiden tulisi saada tuoda omannäköiset lahjat..." onhan se ok, mutta eikös se kuitenkin olis tärkeämpi että ne lahjat olisvat myös sille hääparille sopivaa ja heidän näköistään?

xXx
Minä en jotenkin osaa ymmärtää lahjalistaa, että etukäteen nimetty vaikkapa tietynmerkkinen ja värinen leivänpaahdin ym.
Ymmärrän kyllä että jos joku (esim kaaso) pitää yllä jonkinmoista listaa, ettei tule samoja lahjoja, ja vaikka vinkkaa että keräävät jotain astiastoa. Minusta vieraiden tulisi saada tuoda omannäköiset lahjat, eikä heiltä vain tilata listallista jotain mitä morsiuspari haluaa.
Siis minusta häihin viedään lahja joka on morsiusparin näköinen!!! Muutenhan voi käydä niin ettei mikään lahja miellytä vihittyjä :(

Ja kaikista hirveimmät häät missä olen ollut, oli ne missä ei ollut mitään muuta ohjelmaa kuin häävalssi ja kakun leikkaus. Kiva siellä oli istuskella kun ei tuntenut muita kuin oman puolisonsa hääparin lisäksi! TYLSÄÄ!!!

noh
Alkuperäinen kirjoittaja xXx:
Siis minusta häihin viedään lahja joka on morsiusparin näköinen!!! Muutenhan voi käydä niin ettei mikään lahja miellytä vihittyjä :(

Ja kaikista hirveimmät häät missä olen ollut, oli ne missä ei ollut mitään muuta ohjelmaa kuin häävalssi ja kakun leikkaus. Kiva siellä oli istuskella kun ei tuntenut muita kuin oman puolisonsa hääparin lisäksi! TYLSÄÄ!!!
Eikö ollut mahdollisuutta tanssia? loppuiko musiikki sitten kun häävalssi oli tanssittu?

Meillä on edessä häät tässä kuussa. Kauhulla odotan jotain kammottavia seuraleikkejä, toivon ettei niitäole.

Kaikki ei tanssihäitä
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja xXx:

Eikö ollut mahdollisuutta tanssia? loppuiko musiikki sitten kun häävalssi oli tanssittu?

Meillä on edessä häät tässä kuussa. Kauhulla odotan jotain kammottavia seuraleikkejä, toivon ettei niitäole.
Oon mäki ollu häissä, joissa ei ole tosiaan kuin parin häävalssi. Esim. jos paikka on seurakuntatalo tai vastaavaa, niin siellä just tuon verran on sopivaa tanssahdella.

Suoranaisia junttihäitä en ole kokenut, mut kieltämättä parin olis hyvä jotenkin huomioida, että kaikki ei välttämättä tunne sukulaisia, joten jotenkin heidätkin olisi hyvä saada porukkaan - eli jotakin ohjelmaa, jossa vuorovaikutusta tulis muutenkin kun lähimmän pöydässäistujan kans.

nanna
Olin näissä häissä lähinnä sivustakatsojana, koska kyseessä olivat maalaishäät enkä kaupunkilaisena ymmärtänyt häiden "omaperäisiä hienouksia".
Hääpari oli tilannut loppuiltaan kalliin ilotulituksen, mutta siihen mennessä osa vieraista oli jo ehtinyt lähteä ja loput olivat liian kännissä välittääkseen. Lisäksi osa vieraista jäi sisään kun kukaan ei kertonut heille tästä ohjelmanumerosta.
Samoissa häissä ihmiset ryntäsivät kaikki yhtäaikaa buffetjonoon niinkuin pienet porsaat ja jono liikkui niin hitaasti että monta heikkojalkaista mummoa piti päästää ohi kun he eivät enää voineet seistä, mikä aiheutti kuuluvaa sadattelua miespuolisten suunnalta.
Yhtenä ohjelmanumerona oli morsiamen äidin tilaama näyttelijä, joka esitti kassialmaa ja pakotti vieraat mm. tanssimaan kanssaan.
Heti kun booli tuotiin esille morsiamen serkku vei täysin huomion erittäin kovalla äänenkäytöllään ja tanssillaan. Hän kävi keneltäkään kysymättä vaihtelemassa musiikkia kun se ei häntä miellyttänyt. Ulkona hän haukkui morsianta.
Iltapalaksi oli ainoastaan pääruuan tähteitä, joita ei riittänyt kaikille.
Lapsille oli viihdykkeeksi vain paperia ja kyniä, niinkuin he malttaisivat istua piirtämässä kun aikuiset ovat selvästi juhlatunnelmissa.
Kun suunnittelen omia häitäni, nämä häät ovat vahvasti mielessäni. Tiedän ainakin mitä en tahdo.

Sahtitarjoilu kauan kauan sitten ei kamalasti sytyttänyt. Oli ilmeisesti edullista valmistaa, mutta maistui tottumattomasta aika oudolta.

Mut eihän se tavallaan häiden pitäjän vika ole, jos häävieras on nipo prinsessa. :ashamed:

Yhteistyössä