Mies elättäjänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla opinnot pahasti kesken, eikä motivaatiota yhtään. Miehellä hyvä työ ja ura, ja tällä hetkellä hän todellakin elättää minua (ja masuvauvaa). Odotan jo kovasti äitiyspäivärahan alkua (!), jotta minäkin saan vähän "omaa" rahaa. :laugh: Pienet on ilot "köyhällä".

nyt saan minimiäitiyspäivärahaa sen jälkeen kotihoidontukea sitten kun poika 3v en saa mitään en edes työmarkkinatukea miehen tulojen takia jotka eivät ole isot.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mies on aikanaan joutunut minua elättämään kotihoidontuen aikana. Mulla ei polla kestä olla toisen rahoista riippuvainen, joten kovin lyhyeksi jäi se elättäminen...

Meillä on perheen yhteiset rahat, joten en koe lainkaan elätiksi itseäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No ei minullakaan nyt muita tuloja ole kuin ä.raha. Mutta meillä rahat on yhteisiä eikä kukaan elätä ketään.

Tuosa tulikin mieleeni, ettà kun sain pari vuotta sitten Suomessa sakot, niin posiisit kàyttivàt jotenkin kummalliseen epàilevààn sàvyyn tuota sanontaa "miehesi elàtettàvà". Kuulostaa oudolta miustakin

Miksi sitä pidetään automaattisesti huonona asiana, jos esim. kotiäiti on miehensä tulojen varassa? Tai miksi jotkut kotiäidit esim. suostuu siihen, että kaikki menot jaetaan tasan vaikka tulot puolisoon nähden on ihan eri luokkaa? Sitten joutuvat kituuttelemaan ja katsomaan vierestä kun mies elelee herroiksi.

Yhteinen talous on ainakin meille itsestään selvyys. Mielestäni se ei karsi kummankaan itsenäisyyttä pätkääkään.

Olen opiskelija ja teen töitä. Eli maksan puolet kuluista. Meillä ei tosi ole vielä lapsia, mutta voihan olla että sitten mies maksaa enemmän jonkin aikaa. Opiskelen siis alaa, jossa on ihan nakki saada töitä ja niin paljon kuin lystää. Ja kyllä, ajatteltiin tehdä esikoinen opiskeluaikana, jos sellainen meille ylipäänsä suodaan. Tai sitten ehdin valmistua;) En haluaisi siis missään nimessä lasta juuri siihen hetkeen, kun valmistun, koska haluan sittne tehdä alan töitä ettei taidot unohdu.

Mun mielestä on ok, jos toinen maksaa enemmän vaikkapa jotain vauvan vaatteita tms..jos on siis toisella paremmat tulot. Mutta pärjää sitä vähemmälläkin. Jos vaikkapa avoni haluaisi tällä hetkellä, että lähdetään ulkomaille, niin hän itse kyllä joutuisi maksamaan minunkin matkani. Mutta muuten ei meillä ole rahan kanssa ongelmia..ellei tulisi joku iso hankinta.

Sitten kun itse valmistun, niin olemme aika tasavertaisia..tai miehelläni on silloinkin toki parempi palkka, mutta ei ole isommat hankinnat tia ulkomaanmatkatkaan ongelmana.

Mielstäni pitää elää silleen yhteistuumin. Jos toinen ois ihan täysin elättäjänä, maksais vuokrat ja ruuat ja kaikki..niin ois se varmaan itselle tosi vaikeaa. Mutta joskushan voi olla tilanteita, että joutuu yllättäin vaikkapa työttömäksi ja ei tuet vielä ju okse...sittne kyllä pitäisi puolin ja toisin minusta tuki löytyä. Silloin turhat kulut pois ja mennään niukemmin. Yhdessä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Miksi sitä pidetään automaattisesti huonona asiana, jos esim. kotiäiti on miehensä tulojen varassa? Tai miksi jotkut kotiäidit esim. suostuu siihen, että kaikki menot jaetaan tasan vaikka tulot puolisoon nähden on ihan eri luokkaa? Sitten joutuvat kituuttelemaan ja katsomaan vierestä kun mies elelee herroiksi.

Yhteinen talous on ainakin meille itsestään selvyys. Mielestäni se ei karsi kummankaan itsenäisyyttä pätkääkään.

peesi tàllekin

Tuohon vielä, että jos itsellä tosi pienet tulot..niin ei siinä paljon viitti toisella ostatella mitään. Näin ainakin mulla.

On ainaki perheen taloudelle parempi, jos kummallaki on tulot..mut esim raskaana lopuillaa jne kotiäitinä ollessa musta se kotiäitiys on ihan työ siinä missä muutkin. Eli ei siitä pitäis huonoa tykätä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ON mulla ammatti, mutta ei töitä. Mulla on tulona tällä hetkellä kotihoidontuki eli mielestäni mies elättää.

Suunnilleen näin meilläkin. Tosin mulla on melkein kaks ammattia, mut tuskin sitä ekaa hommaa tuun koskaan enää työkseni tekemään. Vaikka mies onkin pääasiallisesti vastuussa raha-asioista, niin kyllä mäkin osallistun niin paljon ku vähänki voin... Eli en täysin siipeile vaan mulle tulevat tuet menee enimmäkseen yhteisseen käyttöön. (Harvoin itelleni mitään ostan, pojalle kylläkin)

Voi kun miehellä olisikin sellaiset tulot, jolla voisi minut elättää, mutta sitä on itse elätettävä itsensä pienilläkin tuilla, mitä syksylläkin sain vain sen perus kotihoidontuen.

Yhteistyössä