Mehevältä näyttää tuo meidän kinkku =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nyt paistetaan 125 astessa viime vuonna 150
karjalanpaisti mulla on uunissa noin 3 tuntia, 225asteessa

Tänä vuonna käytetään sitä mestarin ohjetta.
Pakastekinkku 3 vuorokautta jääkaapissa, sen jälkeen veteen sulaaman loppuun. meillä se oli melkein 2 tuntia, uuniin lämpötilaksi 125 astetta ja paistamaan. 77 astetta ja on valmis. tällä ohjeella tämä mestari on tehnyt yli 30v kinkkuja ja aian on onnisutnut

En tiiä vielä kuorrutetaanko, sen voi kyllä tehdä huomennakin.
meidän kinkku oli noin 8,5kiloinen luullinen kinkku, joten syötävää siinä on vähemmän kuin kinkkurullissa

Kannattaako ottaa kinkunpaisto-ohjeita henkilöltä, joka tekee karjalanpaistin tuollaisessa lämpötilassa..? Etkö nyt vähän puhunut itses pussiin, ettei kinkunpaistossa saa lämpöä olla 125 astetta enempää, kun samalla pilaan toisen lihan ihan liian kuumassa uunissa!

Ei ruuan teko tosiaan mitään rakettitiedettä ole, yliarvostettu ammatti. Toki arvostan tuotakin työtä, mutta se mille jalustalle nykyaikana jotkut kokit on nostettu, on lähinnä naurettavaa. Joka tuutista tulee kokkiohjelmia.

Monet on ammattilaisia juu, mutta ei se jälki silti kaikkia ihmisiä miellytä. Nää ruoka-asiat kun ei oo mitään putkihommia tai polvileikkauksia, missä lopputulos joko on hyvä tai huono ja tekijä samaten, vaan maku ratkaisee.
Ihan olen kuule maistanut yli 20 vuotta ammatikseen kakkuja leiponeen ihmisen tekelettä ja itse teen vaan parempaa. Omasta mielestäni.

Ja peesi tälle. Huvittavaa on, kun muutamat palstaämmät jaksaa jakaa tietouttaan tietämättä oikeasti miten asiat ovat :)

Täs on kinkunteko ohje lämäät läskin uuniin ja nupit kakkoon, sitten kun koko kämppä on täynnä savua otat pois ja senjälkeen nautit.

Helppoo ku heinänteko ;)

[QUOTE="noh";29369756]No eihän täällä kukaan muukaan suostu sitä tajuamaan, senhän takia täällä kinataan.[/QUOTE]

Kyllä mä ainaki tajuan, mutta oon vain korjannu ap:n luulon siitä, että kinkku on kuivaa jos sitä paistaa niin että lämpötila 80 astetta tai enemmän. Aivan sama mulle miten muut kinkkunsa paistaa, mutta ärsyttää lukia erään pätemistä jälleen kerran.

Meidän sianpersus on menossa uuniin, ja vähintään 80 astetta pitää sisälämmön olla. Mie tykkään "kuivasta" kinkusta. Työmaalla oli ns. mehevää, ja oksentaa meinasin, vaikka ruoasta en yleensä nirsoile. Mie en vaan voi sietää "märkää" vaaleanpunaista kinkkua, en, vaikka mikä olisi. Mieluummin en syö kinkkua sitten ollenkaan.

Mutta nää on niitä kuuluisia makuasioita, joista kaiketi ei voi eikä kannata kiistellä. Kukin tekee tavallaan, pääasia kai on se, että itse ja läheiset tykkäävät?

Sika-expertit hoi! Kun kinkku on kypsä(meidän kinkun kypsyysaste on salainen), kuinka kauan sen pitää vetäytyä/jähtyä pöydällä ennen jääkaappiin laittoo? Entä milloin kuorrutus?

ite laitan kinkun heti uunista jääkaappiin koska se tekee hyvää kaapille.sit ku on ennen syöminkiä sinapit ja jauhot päälle ja uuniin...ja heti pöytään.
en saakeli tajua miksi porukka vetää kylmää kinkkuu,lämpösenä 190 kertaa parempaa.
mut täl palstal kaikki tekee ihan yrjöttäviä kinkkuja :(

[QUOTE="Vieno";29369910]Sika-expertit hoi! Kun kinkku on kypsä(meidän kinkun kypsyysaste on salainen), kuinka kauan sen pitää vetäytyä/jähtyä pöydällä ennen jääkaappiin laittoo? Entä milloin kuorrutus?[/QUOTE]

:laugh: :D

Monet on ammattilaisia juu, mutta ei se jälki silti kaikkia ihmisiä miellytä. Nää ruoka-asiat kun ei oo mitään putkihommia tai polvileikkauksia, missä lopputulos joko on hyvä tai huono ja tekijä samaten, vaan maku ratkaisee.
Ihan olen kuule maistanut yli 20 vuotta ammatikseen kakkuja leiponeen ihmisen tekelettä ja itse teen vaan parempaa. Omasta mielestäni.

Peesi tälle. Just mietin muutama viikko sitten synttäreillä kinkkupiirakka nakertaessani samaa..

Jaa, ei se kinkunpaisto nyt mitään salatiedettä taida kuitenkaan olla ;) Kypsyysaste riippuu minkälaisesta tykkää. Toinen tykkää tyttärestä ja niinpoispäin.

Laitan tähän vielä ne AINOAT oikeat ohjeet millä kinkkua saa ylipäätänsä edes yrittää itse paistaa:

Elikkäs nää:

1. älä lykkää jäistä sianperseen puolikasta uuniin
2. max lämpötila 120c, satanen ihan ok.
3. paista se sianperse sen nahan kanssa
4. hunnuta millä hunnutat, ei oikeasti vaikuta makuun
5. printtaa tää ohje ja lyö jääkaapin oveen niin ei tartte ens jouluna kinata tästä samasta asiasta taas :D

Meillä ainakin karjalanpaisti tehdään kunnon fileestä, yleensä sisäfileestä ja se muhii uunissa ainakin 5 tuntia 100 lämmöllä. En ole ikinä koettanutkaan että jos lämpö olisi yli §50 mitä siitä tulisi.

Laitan tähän vielä ne AINOAT oikeat ohjeet millä kinkkua saa ylipäätänsä edes yrittää itse paistaa:
-klips-
5. printtaa tää ohje ja lyö jääkaapin oveen niin ei tartte ens jouluna kinata tästä samasta asiasta taas

Tässähän on mennyt aivan hukkaan koko neljän sivun vänkääminen ja vääntäminen, jos kerran meinaat ettei tätä koko ketjua kannata tulostaa siihen jääkaapin oveen.

Konsensus pilaa kaikki hyvät nettiväännöt. Tosin tässä ketjussa sellaista ei ole näkyvissä joten jatkakaa ihmeessä - kellokin on vasta kaksi yöllä :-)

Yhteistyössä