Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan vaan nopeesti, meillä oli tänään se lastenlääkäri, niin siellä sanottiin että ihan pienenpieni sivuääni tosiaan on, mut sitä ei tarvi edes seurata, kun on kuulemma "viaton". Huh. Ja paino oli tosiaan lähteny niin hienosti nousuun viime kuun aikana, että sano siitäkin että jatkakaa vaan samaan malliin.

vastailen myöhemmin tohon rytmiin..

meillä oli eilen 6kk neuvola ja tytön lonkka naksuu. sitä katto myös lääkäri ja senkin mielestä lonkissa oli pientä epäsymmetriaa :( niin se laitto lähetteen kirurgille tutkimuksiin, kuvataan yms.. vähän pelottaa, vaikka ne sano ettei ehkä oo mitään vikaa ja että jos vauvana korjataan lonkkajutut niin ei pitäis vaikuttaa mitenkään myöhempään elämään..mutta sit ilmeisesti laitetaan joku tuki jos se on viallinen se lonkka :(

Meillä muuten sama juttu kun Aajalla eli kiinteiden aloituksen jälkeen kakkaa on ruvennut tulemaan useamman kerran päivässä kun aikaisemmin sitä tuli yleensä 2-4 päivän välein.

Rytmistä: nyt kyllä on hieman muuttunut kun aloitettiin aamu- ja iltavellien tilalla puurot niin Jere ei ole herännyt yöllä ollenkaan vaan 1. herätys on aamulla n. klo 6. Pistän nyt tän uuden rytmin, jota on ollut pari päivää.
Herää siis n. klo 6, saa rintaa ja sitten jatketaan vähän vielä unia
Herää n. klo 7-8, saa rintaa, minä syön ja Jere saa aamupuuron
Päiväunille n. klo 10-11 nukkuu 0,5-1h
Rintaa, lihalounas + luumuhilloa + vettä n. klo 12-13
Rintaa, päiväulkoilu & Jeren päikkärit n. klo 14-15, Jere nukkuu 1-2h
Rintaa, kasvis/juurespäivällinen + hedelmä- tai marjasosetta + vettä n. klo 16-17
Rintaa, iltapuuro n. klo 19.30
Nukkumaan n. klo 20.00

Tässä meidän ryhmi suunnilleen, en nyt niin orjallisesti kelloa katso ja riippuu Jeren päikkäreistä ja muista menoistakin rytmi vähän. Rintaa yritän tarjota usein, että pysyy maidon tuotanto yllä ja että poju saa niitä tärkeitä aineita kun Jere ei syö yöllä ja päivälläkään ei siinä rinnalla kauan ruokaile... hyvä jos on edes 5min./rinta. Nyt varsinkin "haahuilee" siinä syönnin ohessa ja pörisee. Toi pörinä on aika rasittavaa kun syöttää soseita kun ne sitten lentelevät ympäriinsä... ja sama on aivastuksen kanssa syönnin lomassa.

Jere sai 1. serkun, tytön vappupäivänä ja poikaserkun laskettuaika on viimenen päivä elokuuta. Mukavaa kun tulee aika samanikästä seuraa.

Mitäs puuhaatte 1. äitienpäivänänne? Me menemme vanhempieni luokse syömään, ravintolaan ei oikein Jereä viitsi vielä viedä kun ei siellä kuitenkaan viihtyisi niin kauaa niin on helpompaa näin.

KM & Jere 6,5kk

Neppu, hieno juttu että se sydämen sivuääni todettiin viattomaksi. Helpottavaa kuulla ihan varmasti! :)

Elli kakkasi tänään lounaan jälkeen, vihdoinkin! 9 päivää siinä sitten menikin... Ja tuli ihan järjetön tahnakakka. Sitä tuli ja tuli vielä hoitopöydälläkin (vaippa oli alla). :D Nyt neiti sitten nukkuukin tosi hyvin, on nukkunut jo melkein 2 tuntia ilman äännähdystäkään.

Meillä ei ole mitään äitienpäiväsuunnitelmia. Katotaan muistaako mies koko päivää, kun se on noissa jutuissa vähän huono. :( Ajattelin Ellin kanssa askarrella jonkinnäköiset kortit molemmille mummuille (Ellin jalanjälki tms.) Olis ollut kiva mennä vaikka äitienpäivälounaalle, mutta nyt on rahat niin vähissä ettei pysty. Vois ehkä kutsua mummut kahville meille tms.

Lillis ja Elli 5 kk 2 vk

Meillä päivärytmi menee suunnilleen näin:

6.00 herätys, imetys ja höpöttelyä
6.30-7 ylös
8.30-9.30 unta
imetys
11:00 kasvissose ja vettä
imetys
12-14 päiväunet
imetys
hedelmäsosetta
17-18:00 unet
imetys
19:30 iltavelli ja imetys
20 unta palloon
01, 04:30 imetystä

Öisin heräillään vielä monta kertaa, välillä tutti riittää mut usein imaisee pari imua rintaa ja nukahtaa sit. Oikeita ruokailuja on 2-3 yössä.

Meillä on vielä aika vähissä nää ruokavaihtoehdot, bataatti, peruna, kesäkurpitsa, luumu, päärynä on nyt listalla. Jos vielä sais pari vihannesta lisää ni sit vois alottaa lihoja ja sit puuroja. Voikun meilläkin ruoat sit auttais nukkumaan paremmin!!

Neiti kakkaa n 2 kertaa viikossa ja tavaraa tule kyllä sillon korvia myöten. Oon antanu joka toinen päivä duphalaccia ja luumua joka päivä niin ei oo tyttö tuskaisen oloinen.

Joko ootte saaneet kaikki raskauskilot pois? Mulla vielä kummittelee muutama kilo ja vatsassa on hillitön taikina.. Nyt vasta siihen heräsin kun oli lämpimiä ilmoja ja mökillä hengailtiin vähissä vaatteissa... tarttis tehdä jotain!!!

Innolla odotan äitienpäivää, jos sais vaikka nukkua pitkään.... edes kahdeksaan!!
=)

Lness

Raskauskiloja oon keränny varmaan enemmän synnytyksen jälkeen.. tai ainaki maha on kasvanu :/ painoa on muutama kilo alkupainoa enemmän. Vaatteet on 1-2 kokoa isommat, eli kaapissa ei oo mitään päälle laitettavaa.

Äitienpäivää ei varmaankaan vietetä oikein mitenkään.

Meilläkin kakka tuli ennen kiinteitä noin kerran viikossa ja kiinteillä jopa monta kertaa päivässä ja vähintään joka toinen päivä. Välillä tosin kova kakka ei pääse tulemaan vaippaan ja sit kun avaa vaipan ja antaa tytön olla ilman housuja lattialla pyyhkeen päällä tms niin siihen saa kakan väännettyä.

Rytmi:
klo 06 herää, tutilla saattaa nukkua vielä tunnin, eli
klo 06-07 aamutissi ja sängyssä pyörimistä
klo 08-09- nukkuu puolentunnin tai tunnin unet meidän sängyssä
klo 10 noustaan yleensä sängystä ja joskus tissiä tai maissiveliä sitä ennen
klo 11 lounas kasvislihasosetta
klo kahentoista aikoihin vaunuihin ulos nukkumaan nukkuu 45min-2h
viim klo 15 herää ja syö tissiä ja tuttelia
klo 17-19 tai 18-20 unet vaunuissa
herätään ja syödään tissiä/tuttelia
klo 20.30-21 iltapuuro ja yritän tarjota tissiä päälle
21.30 nukkuu omassa sängyssä

Neuvolassa sanottiin että pitäis saada vielä 6-7dl maitoa vuorokaudessa. Meillä ei tuu kyllä mitenkään niin paljoa. Tissejä ei suostu syömään kovinkaan usein eikä kunnolla. Ehkä 2dl syö niistä päivän aikana ja tuttelia jos tarjoillaan niin sitä menee korkeintaan 3dl. Varmaankin 4 dl on meillä päivässä se maitomäärä eikä 7..

Tytteli kasvaa kuitenkin nyt taas ihan hyvin omalla käyrällään. 6kk mitat oli 65cm ja 6230g. Kotona vaaka näyttää, että typy painais 6400g. :/
Saatiin nyt se vahvisterokote ja tuli aika kiukkuseks tytteli ja pistoskohta on turvonnu ja naamaan tuli näppyjä. Yhen suponkin annoin kun oli niin itkunen sillon illalla.

Huomenna onkin jo se lonkkatutkimusaika. En ois kestänykään odottaa pitempään.

Ootteko muuten ostanu jotain matkarattaita tms? tai aiotteko hankkia? ja minkälaiset? onko joistain jotain kokemuksia? me pohditaan tarviiko niitä vai ei. Tyttö ainaki vielä hukkuu yhdistelmien rattaisiin. eikä se kyllä osaa kunnolla istuakaan.

Näin heti sanon anteeksi etten ole käynyt täällä ja muistaakohan kukaan enää mua... Poikani siis syntyi 17.11 ja kirjoittelin täällä aikasemmin. Matias on syönyt nyt pari viikkoa soseita, päästiin reilu 5kk täysimetyksellä. Lihaa en ole vielä antanut enkä hedelmäsoseita. Velliä on maistanut, muttei osaa syödä pullosta.

Min ja Matias 5kk

Heiiiii täältäkin.
Tunnustan, en ole täällä käynyt taas toooosi pitkään aikaan, mutta tyttömme syntyi kätilöopistolla 1.11. eli tuli juuri 6kk tuossa toukokuun 1.pvä. :D

Toisten lasten puolivuotismittoja on kyllä kiva vertailla, on näissä paketeissa aika paljon eroja... meidän neidin mitat oli puolivuotisneuvolassa 69cm ja 7500g. Puhuvat että on pitkä tyttö! :) Hyvä näin, ettei olis saanut äitinsä ruumiinmuotoja.. ;D

Kummastuttaa myös erot neuvolatarkastusten välillä. Kun täällä olen lukenut että on havaittu sivuääniä sydämestä ja lonkan naksumisia jne. Me ollaan lääkäri tavattu KERRAN, joka oli silloin aika pian syntymän jälkeen, se on siis ainoa kerta kun sydäntä on kuunneltu. Nyt puolivuotisneuvolassa terkkarin kanssa juteltiin mukavia eikä tutkinut eikä katsellut neitiä muuta kun sylissä istuen ja sitten tietysti nopea silmäys ilman vaatteita punnituksen yhteydessä. Eli näillä mennään... outoa.

Lääkäri on edessä 8kk eli kesällä joskus. Ehkäpä silloin sitten katsotaan vähän tarkemmin raajojen kehitystä ja kuunnellaan sydämen pamppailua.. :) Eipä meillä kyllä kovasti mitään ongelmiakaan ole ollut. Iho tuntuu olevan hieman herkkänä, eli välillä on hieman ihottumia.

Syödään kiinteitä meiningillä "joka päivä jotain" -vähän mututuntumalla..hyvin on maistunut. Yöt nukutaan -aloitti jo reilu 3kk ikäisenä rytmin, että nukahtaa yleensä klo 8 illalla (ysiltä viimeistään) ja aamulla herätään yleensä seiskalta, joskus nukuttaa kahdeksaan asti! :) Eli äitikin on saanut loistavia yöunia jo monta kuukautta. Ihanaa!

Ihan on iloinen ja hassu tyttö! Kiukutellaan toki myös, mutta ne on semmosia "räjähdyskiukkuja" eli alkaa täysin yht`äkkiä ja yleensä menevät yhtä nopeasti ohi.
Tunnistan k.o. luonteenpiirteen kyllä myös itsessäni... :)

Tämmöisiä. Kirjoitellaan, koitan itsekin olla ahkerampi kun on kiva lukea samanikäisten (suunnilleen) kuulumisia!

Ihanaa kun aurinko paistaa!!!!!!!!!! :) :) :)
/Mari & Saara -neiti

Meillä on toi rytmi muuttunut vähäsen sitten sen jälkeen kun sen tänne kirjoitin. Tällä viikolla Elli on torkkunut yli yhdeksään asti aamulla (tosin on herännyt siinä 5 aikaan ja sen jälkeen heräillyt ainakin tunnin välein, mutta on kuitenkin nukkunutkin välillä...) joten ollaan noustu vasta 9:30 maissa. Päikkäritkin on venyneet, ja tänäänkin päästään lähtemään ehkä tuossa 13 aikaan ulos "pitkille päikkäreille". Mut tää rytmi on kyllä jotenkin luontevampi, ja kun itsekin saa makoilla sängyssä pidempään niin mikäs siinä... :)

Mari, kauhea kateudenpeikko kyllä hiipi mun olkapäälle kun luin teidän tytön yöunista! Mulla on pisimmät unipätkät itellä varmaan kolmisen tuntia Ellin syntymän jälkeen. Toi KM:n kirjoitus siitä, että Jeren yöunet parani kun puuro aloitettiin rohkaisee kyllä. Toivottavasti meillekin käy niin... Kiva muutenkin lukea muidenkin rytmeistä! Saa ehkä vähän vinkkejä itellekin jos joku ei oikein omassa rytmissä toimi.

Meilläkin on seuraava lääkärintarkastus vasta 8 kk iässä. Edellinen oli 2 kk -neuvolan yhteydessä.

Mulla on vielä pari kiloa enemmän kuin ennen raskautta. Tässä painossa oon ollut jo helmikuulta asti, eli pitäis varmaan lopettaa herkuttelu ja oikein yrittää niitä pudottaa että ne lähtis. Olin ajatellut että "kyllä ne kesäksi lähtee", mutta kun oon vaan jatkanut herkkujen syöntiä... Ei ne näytä sillai lähtevän. Ärsyttää tuo pömppömaha! Vaatteet mahtuu kyllä päälle, mut tiukemmat paidat ei sovi yhtään kun tuo maha pullottaa. Kaikki vanhat housut menee päälle kyllä. Tekis mieli ostaa kaikkia ihania uusia kesävaatteitakin, mutta kun ei ole yhtään rahaa... :( Miten te muut ootte pärjäilleet nyt äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla rahojen suhteen? Mun miehellä ei ole isot tulot, joten aika tiukilla ollaan välillä. Tässäkin kuussa oli niin kauheet määrät laskuja, että yhtään ei jäänyt rahaa mihinkään ylimääräiseen. Hyvä kun ruokaan riittävät. Argh.

Lillis ja Elli 5,5 kk

Ai niin, piti niistä matkarattaista vielä kirjottaa. Mä tilasin juuri netistä Carena Easy -rattaat, oli halvat (89 €) ja varmaan ajaa asiansa... :) Lähinnä kaupunkireissuilla tarvitaan, ja kesällä sit ehkä enemmänkin jos reissataan. Katotaan sit oppiiko Elli nukkumaan niissä päikkärit! Vielä en oo kokeillut yhdistelmien ratasosassa nukuttaa, vaan ollaan vielä käytetty koppaa (pehmeä). Muutaman kerran ollaan harjoiteltu ratasosassa "istumista" pikku kävelylenkeillä.

Meillä on nyt muutama päivä/yö vaadittu väkisin tuttia että uni tulee. Ennen tutti otettiin vaan päikkäreille vaunuihin, mut nyt haluaa keskellä yötäki kun herää.Omituista, tietääköhän hampaiden tuloa vai mitä.. Meillä 5kk neuvolassa mitat 66cm ja 6450g. Pituutta kuukaudessa vain sentti, mutta painoa yli 700g. Mulla on paino tippunu jo kilon enemmän ku tuli raskauden myötä, mutta kyllä tuo mahanahka roikkuu vielä, ja en hirveästi vatsalihaksia uskalla tehdä tuon hätäsektiohaavan takia, johon sattuu edelleen vähän jos yritän kovasti. Silti pitäisi saada vielä 5-8 kiloa pois jotta oisin tyytyväinen. Sen verran tän pitkän parisuhteen 6,5v aikana on kertynytki. Mulla tuo imetys on kyllä auttanu laihtumaan sillä syömisiä en oo katsonut yhtään.. Tietty varmaan myös vaunulenkit ja jumpissa käynti vähän.

Tässä meidän rytmi, joka tietenki vähän heittelee

7-8 herätys ja otan sänkyyn rinnalle jossa höpötellään jopa 9 asti
8.30-9 aamupuuro hedelmäsoseen kans
10 tissittelyä ja pienet unet n½h
10.30-12 leikitään ja pyöritään lattialla
12. vihannessose ja tissiä
12.30-14.30 suunnilleen unet joko ulkona tai nyt muutaman päivän sisälläkin
15 tissiä ja sen jälkeen pari tuntia leikkiä ym. neljältä villiinnytään ku isi tulee töistä
17.30 vihannessose ja tissiä taas
18 leikitään ja valmistaudutaan iltahommiin
19 iltapesut ja tissi ja sänkyyn
19.30 on jo unessa omassa sängyssä

heräilee syömään 4-5 aikaan, nyt tosiaan herännyt ja halunnu vaan tutin suuhun myös 23,2 ja 6..

No nyt taas 3 edellistä yötä Jere on herännyt kerran yöllä syömään eli näin se vaihtelee kun välissä oli 2 yötä ettei herännyt yöllä syömään. Aika paljon niitä kiinteitä jo menee: aamuisin menee melkein yksi tetra puuroa ja päivällä molemmilla aterioilla arvioisin menevän n. purkillinen sosetta... itse teen soseet, mutta siis n. purkillinen menee ja jälkiruoaksi vielä ½ purkkia jotain hedelmäsosetta. Sitten illalla puuroa menee taas yksi tetra, sellaista unipuuroa mustikkasilmällä. No kyllä sitä kakkaakin tulee... eilen varmaan 7-8 kertaa... tulee vähän kerralla, mutta jatkuvasti saa olla vaipan vaihdossa kun poika naama punasena vääntää.

Raskauskiloja on jäljellä ehkä n. 1,5kg. En ole kyllä hirveesti laihdutellut, mutta on tullut kyllä herkuteltua.

Ostin tervekauppa.fi:stä paketin, johon kuului yhdistelmävaunut, matkarattaat, matkasänky, sitteri, kuumemittari ja pieni ensiapulaukku niin matkarattaat on siis sitäkautta. Ovat mielestäni kätevät matkoilla yms. reissuissa kun menevät niin paljon pienempään tilaan kun vaunut eli olen tyytyväinen, että sellaiset ovat.

Taloudellisesti ollaan pärjäilty nyt ihan ok kun miehellä ihan jees tulot, mutta hoitovapaalle ei ole kyllä vara jäädä kun on tota asuntolainaa. Eli olen hakenut Jerelle perhepäivähoitajaa alkaen 15.9 eli poitsu silloin muutaman päivän vajaa 11kk. Harmi sinänsä pistää hoitoon, mutta ei ole vaihtoehtoja kun se kodinhoidontuki on niin mitätön. Sain tutulta pari nimeä hyvistä perhepäivähoitajista ja yritän saada Jerelle niistä toisen. Onneksi on kuitenkin toi kuukauden kesälomakin vielä jatkona.

KM & Jere

IHANAA JA AURINKOISTA ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE!!!

Me käytiin miehen mummulla aamupäivällä, ja kohta on tulossa miehen äiti käymään. Illemmalla myös mun vanhemmat käyvät. Elli nukkuu päikkäreitä. On muuten päiväunet parantuneet kiinteän lounaan myötä - eilen nukkui 2,5 tuntia ilman keskeytyksiä ja muinakin päivinä on mennyt n. 2 tuntia jo jonkin aikaa. Ihanaa kun ei tartte koko ajan käydä hyssyttelemässä...

Elli nukkui viime yönä ekaa kertaa omassa huoneessaan. Hui! Illalla nukahti ihan hyvin vaikka oli uusi sänky (pinnasänky, tähän asti nukkunut rottinkisessa "ensisängyssä"), mutta kun oli samat unikaverit ym. kuin ennenkin niin eipä tuntunut haittaavan. Ja samalla lailla yö meni kuin meidänkin huoneessa, eli söi 3 kertaa. Muita heräämisiä en ainakaan kuullut... ;) Ai niin, heräsi se joskus 22 aikaan, oli ihan poikittain sängyssä. On vähän enemmän nyt tilaa pyöriä... Laitoin loppuyöksi tyynyn siihen hänen viereensä niin ei mahtunut pyörimään ympäri. Nukuin itsekin tosi hyvin. Aamulla otin hänet kuuden jälkeen meidän väliin kun oli niin hereillä ettei olisi heti nukahtanut omaan sänkyynsä. Nukuttiin sitten vielä yhdeksään (katkonaisesti). Sitten mies toikin mulla aamupalaa sänkyyn! Ihanaa!

Lillis ja Elli

Sais taas lämmetä täällä oulun korkeudellaki ilmat. Aurinko kyllä paistaa pilvettömältä, mut silti asteita alle10. Viihdyttiin niin hyvin tossa pihalla vapun aikaan ku pysty lilikin olemaan terassilla peiton päällä ja katella ulkoelämää. :)

Meillä oli ihana äitienpäiväaamu. mies vei lilin aamulla alas höpöttelemään että sain jäädä nukkumaan vielä ja jonkin ajan päästä mulle tuotiin kahvimuki käteen ja pyydettiin alakertaan jossa olohuone oli koristeltu sydänilmapalloilla ja siellä ootti niiden yhdessä tekemä piirrostaulu, kortti ja kakku. Aivan ihanaa!!
Päivä meni sit vieraillessa mun ja miehen vanhemmilla.

Meilläpä ei juuri mitään uutta kehityksessä. Nyt mahallaan ollessa nousee käsien varaan, mut ei käänny vatsalta selälle..
Meilläki pitäis alkaa nyt tehä tuo lastenhuoneen remontti niin saatais lili omaan huoneeseen kesällä. Toivottavasti sillon oltas päästy viimesestäki yösyötöstä-

Kiva kun on vilkastunu tää keskustelu!

Lonkat oli kunnossa. Toinen on hieman edellä kehityksessä, ja se on kuulemma yleistä vauvoilla. Ei tarvii edes seurantaa. Tuli jotenki surullinen mieli ku näki miten paljon lapsiakin käy sairaalassa kaikissa hoidossa..

Meillä noustaan tosi korkeelle suorien käsien varaan mahallaan. Ja liikettä on enemmän. Ei vielä kuitenkaan eteenpäin liikuta vaan jotain epämäärästä pyörimistä ja kierimistä. Ja usein suuttuu kun ei pääse mihinkään kun yrittää päästä eteenpäin.

Ja taas on joku tosi kiukkunen kausi menossa. Aamulla ei nukahda uudestaan vaan huutaa ja illalla on tosi äkänen. Heti melkeen alkaa kiukuta illalla kun on heränny viimesiltä päikkäreiltä. Puuron syönti on yhtä huutoo kanssa. Pitäis ehkä kokeilla haluaisko nyt sit mennä jo aikasemmin nukkumaan taas.. nyt menee 21.30, mutta jos sit kokeilis laittaa jo klo 20 kun sillon rupee olee kiukkunen. En sit tiiä missä välissä se ehtii syömään kaiken sen maidon mitä pitäis. Kun syö jotain desin kerrallaan ja sit sitä pitäis syödä 6 kertaa päivässä.. äh mitenköhän sen sais syömään enemmän kerralla?

Jokos teillä on hampaita? Mulle itelleni oli tullu eka 10kk ikäisenä, joten en kauheesti vielä oota niitä.

Rahallisesti meilläkin vielä hyvä tilanne. Mun äraha on ihan hyvä kun tuli työtuloista. Mies on töissä nyt, ennen vauvaa opiskeli ja sit valmistu. Itellä vielä opiskelu kesken ja elokuussa on taas saatava opintopisteitä. Elokuussa alan nostaa siis opintotukea ja kotihoidonrahaa.. Laskeskelin et ne on yhteensä ehkä 600-700e puhtaana.. En tiiä pystynkö sillä pärjäämään.. Mutta sit taas jos pitää laittaa tyttö hoitoon että pääseen koulun ohella töihin niin pitäis kuukausitulojen töistä olla aika paljon että olis kannattavaa( kun niistä vähentää n.400e kotihoidontuki ja sit se päivähoitomaksu vielä päälle niin varmaan pitäis saada ainakin 1000e kuussa että olis mitään hyötyä ja sit menis taas opiskeluaika tiukille..). Eli syksyllä tarkotus opiskella ja hoidella tyttöä samalla. Mies on aina iltatöissä joten päivällä on aina hoitaja kotona.

Kahen viikon päästä pitäis lähtee reissuun sukuloimaan. Vähän pelottaa kun tyttö ei malta tehdä mitään kun on muita ihmisiä tai melua tms.. Ei syö ruokaa, ei syö tissiä, ei syö pullosta, eikä ainakaan malta nukkua..

plussa ja tyttönen 6,5kk

Hyvä homma plussa kun teillä on lonkat kunnossa niin ei tarvi niitä sitten murehtia.

Meillä syöminen on todella sotkusta puuhaa ja tuntuu, että välillä menee hermot kun ruoat lentelee ympäriinsä eli sekä minä että poika + ympäristö on ruoan peitossa. Poika kun heiluu ja huitoo, pärisee ja aivastelee niin kyllähän siinä ruoat vähemmästäkin lentelee. Tänään aamulla ei taas meinannut suu aueta millään aamupuurolle ja kun poika ei pysy paikoillaan niin välillä ruokaa menee melkein nenäänkin ja sitten tulee niitä aivastuksiakin, huh huh, toivottavasti muuttuu jossain vaiheessa vähän helpommaksi.

Hampaita ei oo näkyny. Sekä mulle että miehelle ekat hampaat tuli 6kk:n iässä, mutta Jerellä ei siis vielä tietoakaan hampaista. No eipähän ainakaan pure tissiä :D Toissapäivänä kyllä kun imetin makuullaan niin otti nännin ikenien väliin ja käänsi päätään ja piti samalla tiukasti nännistä kiinni eli ns. venytti sitä, mikä ei todellakaan tuntunu mukavalta vaan päinvastoin.

Eilen tein metsälenkin Jere kantorepussa ja kyllähän siitä hiki tuli kun mukana oli n. 8,5kg lisäpainoa. Käy kyllä hyvin kuntoilusta ja oli mukava mennä metsään kun rattailla ei ihan kaikkialle pääse. En tosin mihinkään ryteikköihin uskalla mennä etten vaan siellä kompastu, mutta ihan hyviä polkuja kyllä muuten löytyy.

Ajattelin tähän pistää lisäksi myös yhden kuvan Jerestä tai linkin mistä kuva taas löytyy.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2089301.jpg

Ihana poika KM71! onpa pitkät hiukset :)

Meillä kanssa syöminen on edelleen aika sotkusta hommaa, vaikka ollaan jo 2,5kk harjoteltu. Aina ei onneks muista pöristellä ja aivastella ja heilua ja yrittää ryöstää kuppia ja lusikkaa, niin ei tarvii ihan kaikkia vaatteita vaihtaa molemmilta... Mä oon tosin sortunu syöttää iltapuuron tvn ääressä kun tyttö ei edes huomaa syövänsä sillon ja siis suostuu syömään eikä huuda pää punasena kahen lusikallisen jälkeen..

Mäki oon suunnitellu että mentäis metsään kävelee koiran ja rintarepun kaa, mutta en oo vielä uskaltanu..

plussa ja pimu 6,5kk

Kiitos plussa, Jere on kyllä aivan ihana :-)

Jere on ollu syntymästään lähtien aikamoinen punkkari, mutta nyt hiukset pysyy jo alhaallakin. Tosin kylvyn ja suihkun jälkeen ne on aina pystyssä ja välillä muutenkin :-D

Ite jätin koiran pois kantoreppureissusta kun olis kuitenkin pitäny ainakin jonkin aikaa pitää koiraa kiinni ensin. Meijän koira kun painaa n. 55kg niin en usakaltanu riskeerata, että se olis nähny jotain mielenkiintosta yms. ja sitten vaikka vähän nykässy ja olisin vaikka ite horjahtanu... eli ei uskalla ottaa riskiä.

Onko muilla tullu rasitusvammoja ranteeseen yms.? Itellä on jokusen päivän ollu oikee ranne aika kipee ja mies totes siinä jännetuppitulehduksen ja nyt oon sitten päivisin käyttäny rannetukee. Ei se kyllä sinänsä oo ihme kun kyllähän nää "pienet nyytit" alkaa jo painaa jonkin verran.

KM & Jere 6kk 3vkoa

On kyllä söpönen poika tuo Jere! :) Kattelin just mun siskontytön kuvia kun se oli vauva (nyt jo melkein 5 v.), ja sillä oli kanssa semmoinen pystytukka ihan vauvana. Hauskan näköinen! Ellillä on kyllä tukkaa, mutta ei noin pitkää. Se oli ihan vastasyntyneenä tummempi ja näytti että sitä olis ollut enemmän, nyt se on vaalentunut. Vähän kiharakin on, saa nähdä tuleeko vaaleat "enkelikiharat" kun hiukset vähän kasvaa...

Ollaan just lähdössä äiti-vauva-kerhoon, Elli nukkuu jo ulkona vaunuissa, mutta en viitsi ihan vielä lähteä että hän ehtii nukkumaan sen puoli tuntia. Kerhoon ei kävele kuin 10 minuuttia. Ei ollakaan käyty pitkään aikaan, eikä tänäänkään oikein olis jaksanut, mutta on siellä sit kuitenkin kiva käydä. Iltapäivällä pitäis lähteä vielä mun siskon perheen luo ajamaan, matkaa 200 km. Saa nähdä miten Elli viihtyy autossa kun ei ole päiväuniaika!

Meillä syöminen on ihmeen siistiä. Elli pitää yleensä sormensa irti lautasesta ja lusikasta, eikä työnnä niitä suuhunsakaan juuri lainkaan. Eikä hän osaa päristellä... Suu auki vaan odottaa seuraavaa lusikallista. Joskus "auttaa" itse lusikan suuhun käsillään. Nyt ollaan annettu kahtena iltana puuroa, ja yöllä on herätty vain 2 kertaa syömään entisen kolmen kerran sijaan. Tosin eka herääminen on ihan samaan aikaan kuin ennenkin... Hmm. Enkä ole saanut häntä tutilla rauhoittumaan. Mutta siis muuten tuntuu että unet olis parantuneet vähäsen. Ja omassa huoneessaan hän siis nyt nukkuu.

Ellillä ei ole vielä hampaita. Mulle on tullut 6,5 kk iässä, ja musta tuntuu että Elli on nyt vähän niitä "tekemässä". On aika kitisevä ollut viime aikoina, ja hinkkaa ikeniään koko ajan. Ja vähän lämpöä oli joku päivä tällä viikolla. Saa nähdä koska pukkaa...

Mutta nyt täytyy alkaa lähtemään. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lillis ja Elli, viikkoa vajaa 6 kk

Nostelua ja 6kk-neuvolakuulumisia. Ellin mitat on nyt 70,3 cm ja 7910 g. Tasaisesti kasvaa.

Nyt ollaan annettu 3 kiinteää ateriaa päivässä - lounas, päivällinen ja iltapuuro. Kun jaksais vielä sen aamupuuron lisätä niin olis jo aika hyvä... Mä en vaan millään pääse sängystä ylös, ja onkin helpompi aamulla vaan imettää ja köllötellä vielä sängyssä. Kiinteiden syömisen jälkeen aina imetän, ja Elli puklailee ihan järkyttävästi välillä. Ja nyt siinä puklussa on se väri mukana (milloin mitäkin on syöty), eli aika sotkua tulee välillä. Koskakohan tuokin vähenee?

Meille terkka sanoi, että voi antaa myös esim. kurkkua tai tomaattia tuoreena soseutettuna "salaatiksi" aterian yhteydessä. Ootteko muut antaneet vielä?

Maha on toiminut nyt ihan hyvin, yleensä joka päivä tulee kakka kerran, joskus voi jäädä yksi päivä välistä. Onhan se vähän erilaista tavaraa kuin ennen... Hyhhyh. :D

Pitäis tuota pihaa laittaa! Ajattelin laittaa porkkanoita tulemaan. Viime vuonna tuli tosi hyviä. Ja sit tilliä ainakin. Ja olishan tuolla kukkien laittamista ym. En vaan saa aikaiseksi!

Viikonloppu taas tulossa. Lauantaina jännitetään sitten Teräsbetonin menestystä Euroviisuissa. :)

Lillis ja Elli tasan 6 kk

En oo Jerelle antanu tuoreena kurkkua tai tomaattia... ei oo tullu edes mieleen kun meille ei oo neuvolassa siitä sanottu mitään. Vois kyllä kokeilla kun Lillis teille on kerta niin sanottu. Maissinaksuja Jere saa välillä normaalin ruoan lisäks ja ihan hyvin ne näyttää maistuvan.

Kuinka hyvin muilla vauvat pysyy paikallaan pinnasängyssä yöllä? Toissa yönä Jere heräsi ensin kahdelta ja söi silloin. Sitten heräsi kello 4 kun oli melkein poikittain sängyssä ja korjasin asennon ja annoin tutin ja jatkoi unia kunnes taas kello 6 heräsi kun oli viistottain sängyssä ja taas korjasin asennon ja annoin tutin ja jatkoi unta vielä 1,5 tuntia. Viime yönä heräsi syömään puoli 5 ja oli aivan poikittain sängyssä, olisi kiva nähdä miten päätyy siihen asentoon. Loppu yöksi pistin kaksi pientä tyynyä kylkien kohdalle ja peiton päälle että pysyisi paikallaan eikä turhan takia sitten heräisi ja nukkuikin hyvin puoli kahdeksaan asti oikeassa asennossa.

Tänään olisi sitten tarkoitus viedä Jere ensimmäisen kerran yökylään vanhempieni luokse kun meillä on menoa. Uskon, että ihan hyvin menee kun on tuttu paikka ja tutut ihmiset eikä Jere mielestäni hirveästi vielä vierasta. Vanhempani asuvat onneksi n. puolen tunnin matkan päässä eli ei tarvitse edes viedä kauas. Ikävä on varmasti kova... siis itsellä kun ei ole tottunut olemaan erossa pojasta noin pitkään. Saas nähdä herääkö sitä ensi yönä itkuun :-D . Kerran kun meinaan olin käymässä vanhempieni luona ja silloin Jere ei ollut mukana niin olin kuitenkin kuulevinani Jeren ääniä siellä... kait ne tulee jostain alitajunnasta kun niihin on niin tottunut.

KM & Jere 7kk

Meillä oli tuota pinnasängyssä pyörimistä ekana yönä (nyt Elli on siis nukkunut pinniksessä 2 viikkoa). Jalat oli "tyynyllä" ja hän aina havahtui siihen touhuunsa. Sen jälkeen laitoin ison tyynyn hänen viereensä niin, että nukkumistila on kapeampi. Nyt ei siis pääse enää poikittain, ja Elli nukkuu suht. rauhallisesti. Tosin vinottain pääsee nytkin, ja joskus yöllä herätessään onkin vinottain. Muutaman kerran olen herännyt hänen jokelteluunsa, ja kun olen mennyt katsomaan, hän on touhunnut mahallaan ihan tyytyväisenä. Ja jotenkin hän aina työntää itsensä ihan sinne päätyyn kiinni, vaikka laitan aina nukkumaan niin että päädyn ja pään välillä on n. 20 cm. tilaa... Nyt iltapuuron myötä hän syö enää 2 kertaa yössä, mutta saattaa heräillä sen lisäksi useankin kerran. Varsinkin alkuyöstä.

Meillä tuo pinniksessä pyöriminen on aivan käsittämätöntä. Joka yö kääntää itsensä poikittain että jalat tulee ulos pinnojen välistä. Ja pari päivää sitten heräsin aamulla siihen että neiti makasi jalat tyynyllä, oli vetänyt lelutiikerin naaman eteen ja jokelteli ja päristeli sille. :) Käännän lilin aina takas oikeaan asentoon, mutta ei kääntyminen unia ole haitannut. Ei siis itse herää siihen että jalat roikkuu ulkona tai siihen kun käännän oikeaan asentoon.

Mäkään en oo vielä uskaltanut antaa noita tuoreita vihanneksia, eikä meillekään neuvolassa ole mitään sanottu. Muutenkin sain vähän nihkeästi neuvoja, kun kysyin että miten noita kiinteitä kannattaa antaa. Sain vain listan siitä mitä ei saa antaa eka vuoden aikana ja täti huomautti että maidon pitäis olla vielä pääasiallinen ravinto jonkin aikaa.. Tämä siis silloin 4kk neuvolassa, pitää ehkä kysyä nyt puolivuotisneuvolassa uudelleen.

Lilia on nyt anopin luona hoidossa, kun käväisin messuilla kaverin kanssa. Välillä miehen äiti on aivan rasittava, kun hän on niin onnellinen ekasta lapsenlapsesta että yrittää omia liliä aivan liikaa. Sanoin esim. että haen tytön parin tunnin päästä, niin heti tuli vastaus että "ei, et tule vielä sillon, keksi itelles jotain tekemistä" huoh...

Neppu ja lili viikkoa vaille 6kk

heiiii onko täällä sellaisia äitejä, jotka tekevät itse lapselleen ruokasoseita?
vinkkejä tarvittaisiin, tehosekoitin on hankittu ja pitäisi alkaa kokeilemaan.. :O

eli: mitä lihaa ostatte ja miten käsittelette (paistatte/keitätte?) sen ennen soseutusta? lisäättekö mitään muuta -esim vettä tms- kun vaikka teette kasvis-lihasoseita? kauanko säilyy nämä soseet jääkaapissa?

tyhmiltä voi kysymykset kuulostaa, mutta toivottavasti joku jaksaisi asiallisesti opastaa noviisia?!! :D kiitokset ja aurinkoista päivää meille kaikille!

Mä en ole mikään expertti näissä vauvalle kokkauksissa mutta pelkät kasvissoseet teen vaan keittämällä (höyrykattilassa) ja sauvasekottimella soseuttamalla, keitinvettä mukaan sen verran kun tarttee. Jotkut lisää ennen tarjoilua korviketta/rintamaitoa mutta mä annan vaan ihan siltään sitten.

Liharuokia en oo vielä tehnyt muuta kun kalkkunan jauhelihasta. Keitin ja soseutin sen verran kun sitä pystyy, huonolla menestyksellä. Eli meidän neidille ei noin karkea eväs kelvannut. Luin jostain että paistisuikaleista kannattaa tehdä just broilerista ja oliko se possusta... en muista.... mutta niistä vähärasvaisista ruhonosista kuiteski. Ja suositellaan keitettäväksi siis kaikki lihat, paistaminen ei ole niin terveellistä. Ja eiköhän ne soseet säily jääkaapissa sen 2-3 vrk niin kuin Pilttisoseetkin.

Joku muu viisaampi saa jatkaa, kuulolla olen itsekin. Googlettamalla löytyy kyllä ruokaohjeitakin, tässä yks linkki http://www.vauvat.net/ruoka.htm . Mä kokkailen itse sitten enemmän kun neidille alkaa kelvata karkeampi eväs. Nyt ei kelpaa mun tekemistä muut kun maissi (siivilän läpi puristamalla sain ne kuoret pois), tietyin varauksin kukkakaali. Parsakaalia maistettiin tänä aamuna. Muut ostan kaupasta.

Yhteistyössä