Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kattelin, että tossa lokakuisten ketjussa osa oli laittanu kuvia ja sainpa sitten siitä idean pistää Jerenkin kuvan sinne eli tästä linkistä löytyy sitten meijän "pikkupunkkari":

http://www.aijaa.com/v.php?i=1568462.jpg

hei pitkasta aikaa, olen kylla lueskellut juttujanne mutta ajanpuuttenko takia se jaa siihen lukemiseen.
KM71:n laittama kuva on kylla oikein sopo!
Sellainen asia tuli mieleeni etta minkalaisissa asennoissa vauvanne tykkaa olla. Kun minusta nayttaa silta etta meidan Lotta ei enaa halua olla sylissa niinkuin kasivarsilla kasvot kasvoja vasten... Kun aloin laittaamaan Lottaa olan paalle enemman ja kasivarsilla vatsa maata kohti, tama muutos mielestani tuli. Onko sitten ettei tuo 'normaali' sylissa olo enaa tunnu hyvalta kun vauva on kasvanut... Onko teilla muilla tasta kokemuksia ja minkalaisista asennoista vauvanne tykkaavat?
Meillakin on tuo juttu etta vauva tykkaa pitaa paataan oikealle pain kaantyneena, mutta olen sitten useammalta kuullut etta sita pitaisi vaihdella esim nukkuessa (kyljelleen aina eri puolille) vaikka kylla taas sanotaan etta nukuttaa pitaisi aina selallaan... missa asennoissa teilla nukutaan?
Vkonloppuja kaikille!
Penni73 ja Lotta (tanaan tasan 3 kk)

Ihana kuva Jerestä!

Johanna ei ole viihtynyt oikeastaan koskaan kasvot kasvoja kohti sylissä. Hän halusi olla olkapäällä aluksi ja vähitellen myös selkä kantajaa vasten. Meillä nukutaan nykyään selällään. Aluksi laitoin kyljelleen nukkumaan, mutta melko nopeasti Johanna oppi kääntymään selälleen unissaan. Mahallaankin nukutin jonkin aikaa, mutta jotenkin tuo selällään nukkuminen on tällä hetkellä tytölle mieluisin asento.

Nyt sammuttiin rinnalle. Lähden tästä kiikuttamaan lasta petiin.

Janniina ja Johanna 3kk 3päivää

Tykkään itekin paljon kyseisestä Jeren kuvasta ja siks sen valitsinkin :-).

Nyt kun oon niin nauttinu niistä pitkistä yöunista niin viime yö olikin sitten aivan erilainen eli Jere meni nukkumaan n. 20.15 ja 1. herätys oli n. 23.30, 2. herätys n. 2.30, 3. herätys n. 5.30 ja sitten herättiin n. klo. 7 ja tässä ollaan. Kyllähän neuvolassakin sanottiin, että siihen voi varautua ettei poika aina nuku läpi yön ja kyllähän mäkin olin ite ajatellu, että varmaan viimeistään kun niitä hampaita rupee tuleen niin sitten alkaa myös heräilyt. Oon tässä kyllä jo kerenny aatteleenkin, että oliskohan niitä hampaita tulossa kun Jere on kitissy enemmän, kuolannu enemmän ja kokoajan on nyrkki suussa ja yritinkin jo vähän niitä ikeniä katella, mutta aika vaikee on kyllä vielä sanoo mitään... sen näkee sitten ajallaan.

Me alotettiin viime maanantaina aikuinen & vauva jumppa ja se kestää aina 45min. ja on mukavaa vaihtelua meijän päivään ja oli ihan hauskaa. Yleensä on tullu käytyä melkein päivittäin 1-2 tunnin lenkki vaunujen ja koiran kanssa.

Lauantain vauvauinnissa sukellettiin ensimmäistä kertaa ja pieni itkuhan siinä pääsi sukelluksen jälkeen, mutta muuten meni hyvin. Ens kerralla sinne tulee joku valokuvaaja ottamaan vedenalaiskuvia kun vauvat sukeltaa.

Nyt tuntuu sellaset hajut nenään, että taitaa olla vaipanvaihdon aika.

http://www.aijaa.com/img/b/00043/1578889.jpg

Pitihän se laittaa omakin pikkuprinsessa nettiin! :) Tuo on tasan 2kkn ikäisenä.
Meidän eloon ei mitään uutta. Tuolla pihalla Lilia nytkin nukkuu päiväunia. Mitään uutta hienoa ei kehityksessä oo tapahtunut, kovasti yrittää kääntyä selältä mahalle, mutta ei se vielä onnistu kun aina on se toinen käsi edessä.
Öisin herätään edelleen se kaksi kertaa syömään, mutta unet kestää muuten n. klo 20-08.30 eli ei haittaa se nopeaan syöttöön herääminen kun tyttö yleensä aina nukahtaa samantien uudestaan..
Nytpä lähden ite päiväkahveista nauttimaan..

Ihana pikkuprinsessa teillä, neppu! :)

Elli tykkää olla sylissä monessa asennossa. Jos on väsynyt, paras asento on käsivarsilla kasvot kasvoihin päin. Niin aina illallakin nukutetaan. Heijata täytyy vielä lisäksi... Nykyisin tykkää olla myös kasvot eteenpäin pystyasennossa. Ja vatsallaan käsivarsilla. Ja olkapäälläkin, mutta se asento ei enää ole niin mieluinen kuin pienempänä. Sitä käytetään oikestaan vain röyhtäyttämiseen. :) Lattialla ollaan pidetty Elliä selällään, ja lyhyitä aikoja mahallaan. Hän huutaa nykyään aina melkein heti kun laitetaan mahalleen. Yöllä hän nukkuu aina selällään. Me kyllä laitetaan hänet aina jommalle kummalle kyljelle niinkuin sairaalassakin opetettiin (kylkiä vuorotellen vaihdellen siis), mutta hän kääntää itsensä aina selälleen. Pää on sitten jompaan kumpaan suuntaan käännettynä. Mahalleen en oikein vielä uskalla nukuttaa, enkä usko että hän niin viihtyisikään. Joskus on nukahtanut mahalleen kovan huudon jälkeen, kun olen häntä selästä silitellyt. Silloin olen pitänyt mahallaan ihan sen takia että ilma pääsisi paremmin ulos.

Meillä on muuten ollut nyt aamuisin viime aikoina kovat ilmavaivat. Elli paukutteli tänäkin aamuna oikein urakalla... Johtuu ehkä siitä, ettei hän yöllä röyhtäise niin hyvin kun nukahtaa pian syötön jälkeen. Eikä öisin pulauttelekaan juuri koskaan, vaikka päivisin on ihan älyttömän kova puklailemaan. Ärsyttää oikein välillä kun sitä puklua tulee kaaressa. Vähän huolestuttaakin. :(

Minkä kokoisia teidän vauvat ovat nyt? Meillä on 2 viikon päästä 3-kuukautisneuvola, ja olis kiva vertailla. Elli on kyllä aika isokokoinen, tai ainakin pitkä mun mielestä. 2-kuukautisneuvolassa (siis 3 viikkoa sitten) oli 5,7 kg ja 60,5 cm.

Ootteko aikeissa antaa tai oletteko jo antaneet vauvalle rotavirusrokotteen? Me pohditaan sitä nyt. On niin kovin kallis kuulemma, ja rahaa ei ole liikaa...

Lillis ja Elli

Niin piti vielä mainita, että tossa kuvassa Jere on 2kk ja 1vk vanha tai nuori :-)

Aluks tuli nukutettua Jereä aina vuorotellen eri kyljillä ja tuli tuettua tyynyllä selän takaa, mutta nyt nukkuu aina selällään kun ei enää pysynyt kyljellään vaikka kuinka yritin asetella vaan hetken päästä oli aina selällään ja neuvolasta sitten sanottiinkin ettei tarvitse enää yrittää edes nukuttaa kyljellään. On siis nukkunut selällään jo useamman viikon ajan vai olisko jo kuukausikin menny kun aika menee niin nopeesti ettei aina oikein pysy mukana.

Rotavirus-rokote on Jerelle annettu ja sehän pitää antaa ennen 3kk:n ikää... Jere sai 1. rokotteen 6:n viikon iässä ja tehosteen siitä 4:n viikon päästä. Eihän se ihan halpa oo kun se maksaa 2 x n. 77€, mutta ajateltiin, että otetaan se kuitenkin ettei poitsu vaan saisi sitä virusta ja joutuisi sen takia sitten sairaalaan tiputukseen. Neuvolasta kysyin kauanko suoja kestää ja sieltä sanottiin, että se kestäisi 2:n vuoden ikään asti. Reseptin rokotteelle pyysin jo synnytyssairaalasta lääkäriltä, joka pojan siellä tutki ennen kotiutumista.

Jere pitää helistintäkin jo jonkin aikaa käsissään ja sitä on hauska katsella kun vaan yrittää tunkea sitä myös parhaansa mukaan suuhun.

Onko teidän vauvoilla jo paljon serkkuja? Jeren ensimmäisen serkun on määrä syntyä parin kuukauden kuluttua eli ikäeroa tulee n. 6kk eli ihan mukavaa kun saa siitä sitten leikkikaverin.

KM &Jere

Tuo Jeren tukka on kyllä aivan ihana! Aivan odotan että meidänki pirpanalle tulee vähän tuuheampi tukka.

Me otettiin myös rotavirus. Itse ei varmaan olisi raskittu sitä maksaa, mutta äiti halusi avustaa siinä, koska lastenlääkärinä oli sitä mieltä että siinä ei kannata säästää, kun tauti oikeasti on niin kamala, jos sen sattuu saamaan. Liliahan mussutti eka annoksen tosi mielissään suihinsa, toinen osa annetaan sitten kolmekuukautisneuvolassa..

Täälläkin on jäänyt tuo kyljelleen nukuttaminen, kun tyttö vääntää itsensä väkisin kyljelleen.. Selvästi hän tykkää enemmän katsella ja nukkua enemmän pää oikealle puolelle käännettynä, mutta yritän sitten päivisin laittaa leluja ja katseltavaa vasemmalle.Ainakin vielä pää on kyllä ihan symmetrinen ja ilmeisesti kun leikkauksella syntyi eikä puristunut kanavassa niin pää on alunperinkin pyöreämpi..

Meidän vauvalla on yksi serkku, joka täytti juuri kaksi vuotta ja tässä vaiheessa on vielä vähän mustasukkainen vauvasta.. Välillä kyllä innostuu silittämään ja laulamaan Lilialle ja tykkää kamalasti kun pyydän apuun vaipanvaihdosssa. Mutta tämä serkku on ollut niin koko suvun silmäterä ja keskipiste että vaatii vähän totuttelua, nyt siskolleni on tosin syntymässä huhtikuussa toinen vauva, joten saadaan toinenkin serkku! Miehelläni on yksi vanhempi sisarus, joka ei vielä ole ryhtynyt lastenhankintaan, mutta toivottavasti sieltäkin puolelta serkkuja sitten saadaan..

Neppu ja Lili (2,5kk)

No just, meillä taitaa jäädä tuo rotavirusrokote ottamatta, kun se kerran pitää ottaa jo ennen 3 kuukauden ikää... Juteltiin siitä miehen kanssa, ja aateltiin että kun Elli on kotihoidossa lähes 2-vuotiaaksi, niin se ei ehkä ole ihan välttämätön. Mutta toivottavasti emme tule katumaan tätä päätöstä! Mies kysyi työkaveriltaan miten he tekivät oman vauvansa kanssa (joka on nyt vuoden ikäinen), ja hekään eivät sitä ottaneet kun vauva on kotona ekat vuodet.

Ellillä on 3 serkkua. Tyttöjä kaikki, ja ikäeroa vanhimman kanssa Ellillä on 4 vuotta. Eli kiva tyttöporukka sitten kukn vähän kaikki kasvavat... :)

Lillis ja Elli (2 kk 3 vk)

Meidän neiti "oppi" eilen nauramaan ääneen=) =)

Yhtäkkiä kesken mun ilmeilyn se repes nauruun, minä äkkiä videokameraa etsimään mut eihän se sit enää tietenkään nauranu..
Ihanaa kuunneltavaa, ei voi muuta kun nauraa itsekkin.

Jokos teidän vauvat nauraa?

Tyttö täyttää huomenna 3 kk ja tiistaina on neuvola. Siellähän tulee se rokotuskin, muistanko oikein, onko teitä neuvottu antamaan panadolia jo ennen neuvolaan lähtöä?

Mites on raskauskilot kaikonneet? Mulla vielä vatsa roikkuu ja kiloja on varmaan 5, kaikkiaan 18kg tuli raskausaikana.
Kesäks himottais saada itsensä kuntoon, mutta miten sitä voikaan olla näin saamaton ettei saa prsettä ylös sohvasta... Hyviä vinkkejä anyone?

Neidillä on kans noi itkut vähentyneet huomattavasti ja nukkumaanmenokin käy helposti, ihanaa!! Ehkä tässä on pieni hengähdystauko ennenku alkaa hampaita pukkaamaan... kovasti kuola valuu ja nyrkit on kokoajan suussa.

Meidän tytöllä on 2 serkkua, 6 ja 8 vuotiaat. 8 vuotias tyttö haluaa lähinnä pukea ja leikkiä tytöllä kuin nukella, herttasta mutta saa kyllä olla varovainen=)

Lness ja neiti huomenna 3kk

Jerekin on naureskellut jo hyvän tovin ja se on kyllä todella mukavaa kuunneltavaa ja lisäksi välillä on aikamoista jokellusta, kujerrusta ja kiljahtelua. Välillä aamulla herää siihen kun Jere "jutustelee" itsekseen kaikessa rauhassa omassa sängyssä ja sitä tulee sitten vaan kuunneltua hymyssä suin.

Niin siitä päänasennosta eli sama juttu täällä kuin monella muullakin eli pojan pää on enemmän oikealle kääntyneenä ja sitten yritän aina välillä järjestellä katsottavaa vasemmalle, että tasapuolisuuden nimissä pää olisi välillä kääntyneenä sinnekin päin. Kun on sylissä, kasvot minuun päin niin aina pää kyllä katsoo oikealle.

Joo, 3-kuukautisneuvolassa annetaan se kolmoisrokote ja ei meitä ainakaan neuvottu etukäteen antamaan mitään lääkettä. Illalla pojalle kyllä sen rokotuksen jälkeen nousi lämpöä vähän yli 38 astetta ja silloin annoin supon ja jo aamulla lämpötila oli normaali... oli myös tavanomaista väsyneempi ton rokotuksen jälkeen sen ja seuraavankin päivän.

Raskauden aikana kiloja tuli 13 ja jäljellä niistä on sellaset 3-4 kg. Toivottavasti ne tästä pikkuhiljaa lähtee... varsinaista dieettiähän ei saa alottaa niin kauan kun imettää, mutta vähän oon yrittäny kuitenkin katella ruokavalion perään ja sitten oon käyny vaunulenkeillä. Kylläkait sitä vois jo jotain jumppaakin ruveta miettimään ja uimahalliinnkin vois välillä mennä.

Meillä on poika ollut nyt välillä taas vähän itkusempi ja kuolaa valuu ja kokoajan on joku suussa eli oon vaan miettiny, että oliskohan niitä hampaita jo mahdollisesti tulossa... ikeniä oon katellu, mutta ei niistä pysty kyllä vielä mitään sanomaan eli täytyy vaan tässä vielä odotella ja katella.

KM & Jere

En ole vähään aikaan ehtinyt käydä lueskelemassa kuulumisia, mutta nyt tarjoutui hyvä tilaisuus. Mukavia kuvia ja muutenkin oli ihanaa huomata ettei ihan hiljaista ole ollut!

Meillä oli 3kk neuvola viikko sitten ja silloin painoa oli 6kg ja pituus 61cm. Omalla käyrällään menee tyttö. Samalla annettiin ensimmäinen rokotus. Rotaa emme ottaneet, vaikka alunperin se olikin suunnitelmissa.

Hampaat ovat alkaneet tehdä Johannalle kiusaa. Ikenet kutiavat ja kelpasihan se vihdoin sitten tuttikin. Taitaa auttaa oloa kun on jotain imeskeltävää suussa. Kuolaa valuu reilusti ja jos tutti ei ole suussa, siellä on jotain muuta. Hampaisiin liittyen on sitten ollut tyttö tavallista ärtyneempi ja rintaraivaritkin ovat olleet välillä aika hurjia.

Minulle tuli raskausaikana n. 20kg (!) ja nyt on jäljellä n. 5kg. Kaikkea en haluakaan pois, olen ollut lihotuskuurilla huomattavan osan elämästäni. Mieskin on ollut tyytyväinen pyöristyneistä muodoistani. ;) Vatsanahka on alkanut pienentyä. Se roikkuva röllykkä olikin ainoa minua vaivannut asia ulkomuodon suhteen. Vielä on kiinteytymistä, mutta onhan tässä kesään vielä aikaa!:D Ja kun täysimetyksellä mennään mahdollisimman pitkään luulen parin kilon verran katoavan vielä aivan huomaamatta.

Jaahas, nyt herättiin päikkäreiltä. Palailen taas kun ehdin!
Janniina ja Johanna 3½kk

Elli ei varsinaisesti vielä naura, mutta on pitkään päästellyt sellaisia ilonkiljahduksia. Hymyjä meillä viljellään nyt paaaljon enemmän kuin jokin aika sitten. Kärttyinen Elli on kyllä vielä usein, mutta nyt ollaan välillä tyytyväisiä jopa tunninkin kerrallaan. Ja sitten alkaakin jo väsyitku... Nukkumaan ollaan päästy jo viikon verran 21-22 välillä, eli parempaan päin ollaan todella menty. Aamulla noustaan 9-10 välillä. Viime aikoina hän on herännyt tasan kolmen tunnin välein syömään, eikä pidempiä unipätkiä siis ole juurikaan ollut. No, tulee niitä nukuttuja tunteja yön aikana mullekin yhteensä n. 7 tuntia. En millään viitsi mennä illalla aikaisin nukkumaan nyt kun Elli menee - on kiva maata sohvalla miehen kanssa ja kattella telkkaria. Sänkyyn olen päässyt yleensä vasta 23-24 välillä.

Mulle tuli raskauden aikana n. 16 kiloa, joista on jäljellä n. 3. Oon nyt pari viikkoa katsellut vähän tarkemmin mitä suustani alas pistän, ja sinä aikana onkin tippunut jo 2 kiloa! En siis laihduta, vaan katson etten syö yli kulutukseni. Kauhea makeanhimo mua kyllä vaivaa koko ajan, mutta oon yrittänyt rajoittaa herkuttelua. Joka päivä silti tulee syötyä ainakin jotain keksejä, jos ei kotoa muuta löydy. Pitäisköhän käydä vaunulenkillä tänään kaupasta hakemassa karkkia...? (Mun itsekuri on niiiiin huono.)

Musta tuntuu että Ellilläkin hampaat vaivaa jo. Kuolaa tulee ihan kamalasti, ja nyrkki on suussa. Ja tutti kelpaa nyt jo hyvin, ei tosin ihan aina.

Onko teillä piirretty vauvoista jotain käyrää neuvolassa (kasvukäyrää siis), kun Janniinakin mainitsi Johannan menevän omalla käyrällään? Mä en ole nähnyt mitään käyrää... Mulla ei ole aavistustakaan mikä on esim. keskikäyrä, ja millä kohdin Elli menee. Täytyiskin kysyä neuvolassa ensi viikolla, kun on se 3kk-tarkastus.

Ihana auringonpaiste ulkona! Elli nukkuu nyt "aamupäiväpäikkäreitä" (aina n. puoli tuntia), mutta tossa yhden jälkeen lähdetään vaunuttelemaan.

Lillis ja Elli (2 päivää vajaa 3 kuukautta)

Minäpä kurkkaan tänne tuolta joulukuisista..

Kysyisin, mitä oireita on tullut siitä kolmoisrokotteesta ja miten niistä on selvitty? Meillä on reilun viikon päästä 3 kk neuvola ja olis kiva kuulla jo vähän etukäteen mitä on odotettavissa.

Samalla kyselen onko teillä kellään vielä jälkivuotoa? Kun joteskin mulla alkaa jo ärsyttää tämä on/off-vuoto, joka ei kyllä menkkavuodolta haise..

Entäs miten teillä 3 kk ikäisillä menee kääntymiset ja tartutaanko esineeseen? Meidän neidillä ei kyllä liikkeeseen ole mikään kiire ja esinekään ei juurikaan pysy kädessä. Hampaita vois olla täälläkin tulossa kun nyrkki on kans koko ajan suussa ja sylki valuu. Ja meilläKIN katsellaan lähinnä vaan sinne oikeelle päin. Kovasti koitan keksiä sinne vasemmallekin mielenkiintoista katsottavaa mutta ei Mintun mielestä mikään ole niin kiinnostavaa, että viitsisi pään suuntaa vaihtaa. Sitten jos käännän niin päin että telkkari jää vasemmalle puolelle, alkaa huuto.... Melkoinen telkun orja siis jo...

Aaja ja Minttu huomenna 12 vk

Meidän neiti sai eilen rokotteen 3 kk neuvolassa ja kitisi koko loppupäivän ja illan. Sylissä vaan viihtyi ja itkeskeli, nukahti viimein isänsä syliin. (yleensä nukahtaa vaan omaan sänkyyn tai vaunuihin)

Jälkivuotoa mulla kesti vissiin 2 viikkoa, joten tohon en osaa sanoa. Onko sulla jo jälkitarkastus ollut?

Meillä on kasvettu näin:
3 kk 61,5cm ja 6370g
2 kk 58,5 cm ja 5525g
1 kk 55 cm ja 4705g
syntyessään 51 cm ja 3855g.

Hyvin siis rintamaidolla kasvaa, ei kiirettä kiinteiden kanssa. Ainakin siis kuukausi vedetäänä vielä pelkkää tissiä jos yöunet pysyy samanlaisina (1-2 kertaa herää syömään).

No tuollahan toi neiti nyt heräileekin, heipparallaa!

Lness ja tyttö 3 kk 2 pv

Jälkitarkastus oli jo ajat sitten ja kaikki oli kunnossa. Mulla oli yhtäjaksosta jälkivuotoa noin 6 vk, sitten sen jälkeen tätä on/off-vuotoa. Ärsyttävää ettenkö sanois. En sitten tiedä oliko 3 päivän menkkavuoto välissä... Mene ja tiedä....

Nostellaas taas vähän...

Moi Aaja, kiva kun kävit täällä taas moikkaamassa! :) Mulla kesti jälkivuotoa n. 5 viikkoa (pari ekaa viikkoa runsaampaa, loput semmosta pientä). Sen jälkeen ei ole mitään vuotoa ollut. Menkkoja odotellessa...

Meillä Elli ottaa kyllä esim. helistimen käteen jos sen hänelle antaa, mutta kovasti hän yrittää sitä itsekin ottaa mun kädestä. Ei tuo koordinaatio vaan vielä pelaa ihan sillai kun hän ehkä haluaisi. Mun hiuksista ja vaatteista ym. hän ottaa kyllä kiinni lujasti. Selältä vatsalleen hän ei ole vielä edes yrittänyt kääntyä, siis edes niin että yrittäis kyljelleen. Katotaan nyt kauanko vielä menee. Niskaansa kannattelee hienosti kun nostaa käsistä istumaan. Mahallaan hän ei edelleenkään tykkää olla, vaan alkaa huutamaan viimeistään parin minuutin päästä. Mutta pakko se on mahallaankin välillä pitää. Ei vaan viitsis huudattaa toista. :(

Tänään oli 3kk-neuvola. Painoa oli nyt 6335 g ja pituutta 63,3 cm. Painoa ei nyt ole tullut niin nopeasti kuin aiemmin, ja mä vähän pelkään että se johtuu pulauttelusta. Se on välillä aivan valtavan runsasta. Mutta terveydenhoitaja ei siihen nyt vielä sen kummemmin sanonut mitään. Käski vaan tarjota rintaa useammin, mutta en kyllä tiedä kuka sitä pulauttelua sitten jaksaa! Nyt Elli syö päivällä n. 2 tunnin välein (paitsi kun nukkuu ulkona n. 2,5-3 tunnin päikkärit). Öisin hän syö 3-4 tunnin välein. En kyllä aio tarjota rintaa yhtään useammin kuin hän sitä itse haluaa... Ja maitoa multa tulee kyllä paremmin kuin hyvin.

Rokotuskin laitettiin nyt sitten. Pikkuisen se Elliä itketti, mutta sitten hän alkoi imemään tuttia ja rauhoittui. Mua jännitti se ihan kamalasti etukäteen, kun mulla on jonkinasteinen piikkikammo. En pystynyt katsomaan kun piikkiä laitettiin. Tuijotin vaan tiiviisti Ellin kasvoja. Katsotaan nyt sitten tuleeko jotain oireita vai ei. Toivottavasti ei. :)

Oottekos muuten muut käyneet vielä yksin missään ulkona? Viihteellä tms.? Mä olin kaverin tupareissa lauantaina, ja oli kyllä kivaa! En mitään kännejä vetänyt. :) Muutama drinkki tuli otettua kyllä. Alkuillasta miehellä oli kotona vähän hankalaa, kun Elli sai jonkun itkukohtauksen eikä suostunut syömään pullosta kun mies yritti antaa "iltapalaa" klo 21 aikaan. Nukahti sitten huutoonsa, ja nukkui puoleenyöhön jolloin söi pullosta kuulemma hyvin ja nukahti heti uudelleen. Mä olin jo varautunut siihen, että joudun lähtemään kotiin kesken bileiden, mutta hyvinhän tuo sitten loppujen lopuksi meni. Ajatukset oli kyllä täällä kotona...

Laittakaapas kuulumisia muutkin! :)

Lillis ja Elli, 3 kk 3 pv

Täälläkin yksi marraskuinen, joka ei ole ehtinyt/muistanut kauhean ahkerasti käydä lueskelemassa täällä enää.. ;-)
Nopeasti tuossa luettuani jäi ihmetyttämään, että monella nämä nyt kohta jo 4kk (taisi kirjoituksissa olla mainittuna n.3kk ikäiset) vekarat heräävät jopa kaksikin kertaa yöllä syömään???? Meillä pikkuneiti (tulee täyteen 4kk 1.3.) on jo jonkin aika kiskonut kyllä lähestulkoon täysiä yöunia, jos nukahtaa illalla jo yhdeksän aikaan, niin SAATTAA herätä "jo" aamuviideltä, yleensä kuitenkin nukahtaa about kymmeneltä ja heräilee ehkä aamulla seitsemältä... Kuvittelenko vain, vai onko tämä siis harvinaista?
Täällä kyseessä korvikeruokittu tyttö, ei vielä kiinteitä muuta kuin kokeilumielessä. :)

Kevättä on ollut tänään ilmassa!!! :D

Lauantaina Jerellä tuli sitten se 4kk täyteen ja nyt tasan viikon päästä olisi neuvola+lääkäri, on tosi kiva sitten taas saada tietää miten on painoa ja pituutta pojalle tullut.

Meillä onkin tässä pinnasängyn osto edessä kun toi rottinkinen vauvansänky alkaa olla hieman liian pieni tai siis lyhyt. Lisäksi tulin tilanneeksi patapum-kantorepun kun ajattelin, että se olisi aika kätevä kun mm. huhtikuun alussa lähdetään Leville ja kesällä Kuusamoon niin siellä luonnossa lampsiessa on varmaan helpointa kantaa Jereä ja kätevintä on pistää poika reppuun ja se sopii sitten kuitenkin aika pitkään kun se on n. 5kk-20kg. Eilen ostin käytettynä myös kävelytuolin, joka maksoi 10€.

Onko teillä vauvojen päässä ollut sitä karstaa? Pari päivää sitten huomasin Jerellä päänahassa sellaista kuivunutta ihoa ja se lieneekin sitten sitä karstaa. Nyt olen öljynnyt päätä ja harjannut sitten sillä äitiyspakkauksen harjalla ja kyllä sitä ihoa näkyy irtoavan ja poika on nyt oikea rasvaletti ;-D Toivottavasti siitä pääsisi pian eroon.

Oon yksin käyny kyllä asioilla yms., mutta viihteellä ei oo tullu vielä oltua eikä oo oikein vielä napannukkaan... ehkä sitten jonkin ajan kuluttua.

Jere on kyllä pitkään nukkunu yöt hyvin eli eka pätkä kestää 8-10 tuntia ja sitten seuraava 2 tuntia.

KM&Jere

Heippa! Tosta nukkumisasiasta... Mä taas olin kuvitellut että tämän ikäiset vielä heräilee yleensä yöllä syömään. Meillä Elli on siis juuri 3 kk täyttänyt, menee yöunille 21-22 aikaan ja aamulla noustaan ylös 9-10 aikoihin. Tuon 12 tunnin aikana hän herää syömään yleensä 3 kertaa. Joskus harvoin vain 2 kertaa. Vain yhden kerran hän on nukkunut 6 tunnin pätkän kerrallaan. Pisin unipätkä on viime aikoina ollut 4 tuntia. Nukkuuko täällä tosiaan kaikkien vauvat tommoisia 8-10 tunnin pätkiä...??? Ja jos, niin ovatko täysimetyksellä vai syövätkö korvikettakin? Meillä täysimetys.

Meillä täysimetetty tyttö ei todellakaan nuku kuin korkeintaan 6 tunnin pätkän ja aamuyöstä syödään vielä tiheämmin.
Vertailun vuoksi, esikoinen oli melkeen 1v kun vielä söi kerran yössä...
Oon ymmärtäny että korvike pitää nälkää paremmin ja tiedänkin muutaman korvikevauvan jotka ovat nukkuneet selvästi paremmin kuin imetetyt sisaruksensa.

No pakko kai on kärsiä heräilystä jos meinaa imettää.. Ja "oikeasti" taitaa olla niin, että 6kk vauva ei enää tarvitse yöllä ruokaa, sitten siitä voi ruveta luopumaan väkisinkin, jossei muuten onnistu. Mut vielä ei saa nälässä pitää.

Meillä on kyllä öisin usein sellasta ähkimistä ja potkimista, välillä herää silmät suurina höpöttelemään, eli syömiskerrat ei oo ainoita herätyksiä.

Meidän neidillä on kans karstaa. Vauvaöljyä vaan kosteaan päähän, pipo yöksi ja aamulla kunnon kylpyyn ja rapsuttelee karstat pois.

Aurinkoisin terkuin,
Lness ja neiti 3 kk, 1vk

Eli nukkumisesta ja syömisestä vielä... Jere saa siis aamulla sekä illalla yhden tetran maissivelliä (200ml) ja niiden lisäksi syö sitten rintaa. Maissivelliä annetaan siis neuvolan ohjeiden mukaan. Kyllähän ne korvikkeet pitää nälkää paremmin mutteivat kuitekaan kuulemma takaa ehjiä öitä. Kun kerran kävin apteekissa ja siinä tuli sitten farmaseutin kanssa puhetta vauvoista ja niiden nukkumisista yms. ja sanoin, että poika nukkuu hyvin ja pitkät yöunet ja itse tuumasin, että varmaan vaikuttaa myös toi velli ja siihen sitten farmaseutti sanoi, että hänen lapsensa ovat saaneet pelkkää korviketta kun maitoa ei yksinkertaisesti tullut ja nukkuivat vauvana kuitenkin öisin vain parin tunnin pätkiä... eli jotkut nukkuvat muutenkin paremmin ja toiset sitten taas heräilevät enemmän syystä tai toisesta.

Meillä Minttu täyttää karkauspäivänä 3 kk ja on nukkunut jo kuukauden öisin 6-8 tuntia keskimäärin putkeen. Eli yritetään saada nukkumaan 22.00 niin eka herätys on siellä puoli kuuden ja puoli seiskan välissä. Ja on osittaisimetyksellä. Nyt on tosin ollut vaihtelevia yöt, erinäisiä itkuja itketty. Joskus nukahtaa itekseen, joskus autettuna ja joskus pitää imettää. Yöllä en pulloa enää ala kaivamaan vaan imetän joko olkkarissa tai otan viereen kun se näemmä riittää uudelleen nukahtamiseen. Varmaan nämä yöt on menneen talven lumia kun alkaa tosissaan hammasta pukkaamaan joten koitan nyt nauttia tästä jaksosta niin kauan kun sitä kestää.

Lilillä oli tänään 3kk neuvola ja otettiin toinen annos rotavirusta, se olikin ainoa asia joka sai neitin tänään hyvälle tuulelle edes hetkeksi. Jostain syystä oli tosi vaikea aamupäivä, itku alkoi kun lähdettiin neuvolaan ja jatkui sen jälkeen pari tuntia kunnes väsähti syömään ja on nyt nukkunut pari tuntia päikkäreitä.. Toivottavasti herää tyytyväisempänä, kun itselle tulee niin avuton olo, kun ei tiedä mikä vaivaa ja miten auttaa..

Meillä nukutaan tosi hyvin yöt edelleen ja nyt tyttö on viikon verran herännyt eka kerran syömään vasta 4-5 aamulla, kun menee nukkumaan jo klo 20. Eli jopa 8 tuntia eka pätkä ja sen jälkeen nukahtaa aina heti syötyään ja ylös noustaan ysin aikaan aamulla.. Ja täysimetyksellä mennään. Nyt neuvolassa sanottiin kyllä että jos tyttö tuntuu nälkäiseltä niin mielummin voisi antaa maistella jo ihan vähän pottua kuin korvikkeita.. VAikuttaisi siltä että maito on kyllä riittänyt tähän asti tai tyttö vaikuttaa tyytyväiseltä eikä näyttäisi nälkäänsä huutavan.. Paino menee meillä tosi alakäyrillä, mutta kuulemma syytä huoleen ei ole kun Lilia on niin virkeä ja aktiivinen. Pituutta taas tullut tosi paljon, joten siksi ei paino pysy perässä.. Nyt siis 61,4 cm ja 5100g.

Raskauskiloja on itellä vielä se sinnikäs kilo jäljellä joka ei näytä tippuvan millään.. Oon melko ahkerasti koittanut käydä salilla ja jumpissa (3krt/viikossa) ja vatsakin on jonkin verran kiinteytynyt.. Saan vähän omaa aikaa sillon ja mies saa oleskella vauvelin kanssa..

Ens viikolla on miehen talviloma töistä ja ajateltiin lähteä muutamaksi yöksi mökille. Vähän jännittää kun ei Lilia ole ollut vielä pois kotoa yötä että mitenhän menee.. Ja lauantaina olisi ensimmäinen vauvauinti, joten ei muuta kuin uikkareita ostamaan..

Neppu ja Lili ihan melkein 3kk

Yhteistyössä