Marrasvauvat 2007 *MAALISKUUSSA*

Voi perklelee!!! Meijän kämppä on iha täynnä MURKKUJA!!! Ukko oli jättäny banaanin kuoren tietsikkapöydälle yöksi ja arvatkaa vaan oliko siinä kunnon pesällinen niitä kun äskön tähän tulin.. JUa meijän isännöitsijä on ihan apina. Sano vaan et tuon sulle raidia ni saat sumutella.. Haistakoon v**** sanon mä. Sori näin tämmönen aamutoivotus, muttakun ketuttaa..
 
Kiitos tervetulotoivotusten :)

Cara: kyl me oltais nkl tultu synnyttämään, mut siel oli täyttä. Oikeesti oltais kuuluttu jorviin mut sehän meni kiinni...
katjuza: kiitos kutsusta. Taidanpa tulla puolvuotisjuhlille.

Nyt meidän täytyy kiirehtiä bussille. Mennään näyttään vaavin korvia lääkärille. Meidän pojulla kun oli liimakorvat jo syntyissään. Viel ei ole tuleduksia ollut. Nyt tosin lievä nuha. Sipuli öisin paras apu: hengitys ei rohise.

:wave:
 
Dodii, reissu ois tehtynnä ja se meni aika hyvin lasten kohdalla, automatka kuitenkin pysähdyksineen talvella vie noin 4½-5h....kesällä tunnin vähemmän kun on 100 rajoitukset joka tiellä...

Täälläkin on sannalle laitettu yv:tä

Matkarattaathan minä ostin tammikuussa ja ne on graco miraget

sopivat kaukalon kanssa yhteen, kaukalo on samanvärinen, on kyllä kätevä vempain :D

Sanna: iso on tosiaan tuo ellan luomi, esikoisella oli mansikkaluomi mutta ei se kasvanut tollaiseksi, oli sellainen mansikanpunainen ja ihon tasolla ja nyt miltei hävinnyt jo kokonaan..

Meilläkään ei vielä käännytä vaikka yritys on kova, kyljelleen molemmille sivuille mennään selältään, mutta ei vielä päästä selältä mahalleen, käsi on edessä.

No pää tyhjeni jälleen joten lähden postin hakemaan ja odottamaan hakemusta :wave:

Perfekta ja Sara
 
Laitoin Sannalle yytä!

Unohdin kyllä samointein mistä täällä olikaan juteltu...tämä dementia ei ota "parantuakseen"

:headwall:

Inkan kanssa käytiin viime viikolla 4kk neuvolassa,joka täällä on lääkärinnla.
Mitat oli 7295g ja 65.6cm. Ihan käyrillä mennään...

Meillä ollaan vielä ihan täysimetyksellä eikä olla kiinteitä ollenkaan aloiteltu. Ajattelin, jos vielä jonkun viikon pärjäisi pelkällä tissimaidolla.
Ihan mielenkinnosta kysäisen , että vieläkö löytyy muita vauvoja , jotka ei ole kiinteisiin siirtynyt?? Äkkiseltään lueskelin,että aika moni saa jo soseita... Olen vissiin niin laiska ,tissi kun on niin helppo tyrkätä aina suuhun :)

Meillä ei myöskään ole matkarattaita. Emmaljungan kuomurattaat on vaunuina ja niitä ollaan sitten reissussa kuletettu.

Tämmöistä...
lumi* ja Inka 4kk
 
täällä ei vielä kiinteitä :wave:
ajattelin ootella tonne 4kk neuvolaan, että miten kasvetaan. ja sitten miettiä alotusta kiinteiden suhteen.
Mutta nyt pakkaamaan ja tamperetta kohti suuntaamaan.

Enni ja Jakke
 
livia tuu myös mukaan meiän kahveille:) esim huomenna nähdään sanomatalon Wayne'sissä klo 11! Niitä järjestetään aina kerran viikossa.. Ja muutkin jotka vaan tahtoo niin TERVETULOA!

Meillä on kahdet "matkikset" niistä toisista mulla ei oo niistä kuvaa mut toiset on tämmöset

 
Me ilmoittauduttaisiin myös marrasvauvoihin.Olen myös alusta asti päivittäin käynyt lukemassa marrasvauvojen juttuja,mutten vaan ole aikaisemmin saanut aikaiseksi kirjoitella mitään.
Eli pieni esittely:Olen vm-71 ja perheseemme kuuluu aviomies sekä lapset,poika 10/94,tyttö 6/96 ja tyttö (Ronja) 11/07 sekä kaksi palveluskoiraa,joidenka kanssa kisaataan aktiivisesti.
Ronja syntyi nkl 22.11. klo:12.51 pituutta oli 51 cm ja painoa 3880g.

Meillä mennään edelleen pelkällä rinnalla kun tuntuu kasvavan sillä oikein hyvin.Kiinteitä aloitellaan sitten kun alkaa näyttämään siltä ettei pelkkä rinta riitä.

Olisimme mielellämme tulleet puolivuotis tapaamiseen,mutta olemme silloin valitettavasti Euroopan matkalla 2 vkoa jonne Ronjakin pääsee mukaan.Täytyy katsoa jos pääsin joku päivä osallistumaan sanomatalon Wayne'siin kun asutaan niin lähellä,kävellen ehkä 10 min.

Jaahas äitiä kutsutaan,lisää tarinaa myöhemmin.
 
Kiinteitä on pitänyt aloitella jo pidemmän aikaa, ihan maistelumielessä, mutta kun ei ole tytölle kelvannut, on äidin into laantunut. Nyt kun Aino on alkanut taas syödä kunnolla myös päivisin, jopa ihan rinnaltakin jos hyvä tuuri käy, ei tunnu olevan tarvettakaan niille kiinteille vielä. Öisin Aino on herännyt syömään taas aiempaan tuttuun tapaan 1-2 kertaa. Äitini antoi vinkin, että voisin tarjota pieniä määriä mehulingolla tehtyä porkkanamehua ja sillä tavalla totuttaa uusiin makuihin. Mustikkamehukin on kuulemma hyvä vaihtoehto. Harmi vaan kun ei ole mehulinkoa. :/ Voisin ehkä ostaa sellaisen kun pidän itsetehdyistä mehuista. :p
 
Lumihiutale, rintamaidolla porskutetaan täälläkin. 3kk neuvolassa tyttö oli 6180g ja 60,3cm, jollain keskikäyrillä mennään. Neukkatäti suunnitteli, että jos näin jatkuu niin kiinteitä annettaisiin vasta kun on 5kk. Noh, katsotaan nyt, ainaskin vielä tuntuu maitoa riittävän ja tyttö on tyytyväinen. Tuommonen pieni ja sirpsakka se on ollut koko pienen ikänsä.

Helpottavaa kuulla etteivät kaikkien muidenkaan vauvat vielä käänny. Neitiä tuntuu tosiaan kiinnostavan eteenpäinmeno huomattavasti enemmän. Ja kyllä se mokoma joka päivä tuntuu pääsevän pikkaisen pitemmälle :eek: Anopilta kyselin, ja samanlainen on isänsäkin ollut, ei kääntyillyt vaan aloitti ryömimisen suht varhain.

Sanna, kiitos kun lisäsit meidät sinne listalle. Aika isolta tuo Ellan luomi näytti, leikkaamalla siitä varmasti ainakin pääsee eroon.

Joku kaipasi televisio-ohjelmia, minä olen auttamattomasti koukussa siihen suomalaiseen Harvoin tarjolla -sarjaan. Mies on oppinut nappaamaan tytön kainaloonsa ja menemään makkariin siksi aikaa kun se tulee telkusta :D

Tänään ollaan käyty neidin kanssa tahtojen taistelua päiväunista, taisi kumpikin voittaa; lopulta nukahti puoleksitoista tunniksi, mutta heräsi juuri kun mun piti keittää kahvia...
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Meillä tänään on ensimmäinen kiinteiden kokeilu. Kun tyttö vaan heräilee, testataan bataattia. Viikonloppuna yksinkertaisesti turhauduin jatkuvaan tytön syöttämiseen! :whistle: Eilen kokeilin myös maissivelliä, mutta se lensi kaaressa ulos. Tänäaamuna testissä oli peruna-porkkana-velli. Sekin pulaututti jonninverran. Saatan sitä kyllä vielä kokeilla, mutta jos nuo kiinteät lähtisi ihan hyvin toimimaan, voisi vellit unohtaa suosiolla. Ei niitä neuvolassakaan erityisemmin suositeltu, kiinteistä on vaan puhuttu. Viime neuvolassa (3 kk) puhuttiin, että pikkuhiljaa voi alkaa kaikkea kokeilemaan. Että kattellaan kaikessa rauhassa miten homma etenee. :)

Meidän kääntymiset on jääneet täysin paikalleen junnaamaan. :eek: Joskus 2 kk:n jälkeen oppi mahaltaan selälleen kääntymään. Mutta sitä innostusta riitti ehkä viikon, sen jälkeen on muutaman kerran melkeinpä vahingossa saman tempun tehnyt. Ja selältään mahalleen ei osata, joskus saatetaan kyljelleen eksyä, mutta ei siitä juurikaan eteenpäin pyritä. :/ Mahallaan touhotetaan muuten senverta kovin välillä, että oppiikohan neiti ennen ryömimään, kun kääntymään kumminkinpäin?! :|

mussu & alisa
 
Tossa luomessa on se, että jos se leikataan niin siittä saattaa tulla myöhemmin jotai harmia eli siks kokeillaan eka kaikkee muuta. Tosin äidin hermot on kireellä ton luomen takia ja aion myös asiasta sanoa huomenna TYKSissä.

Babybion tän pvän P.S Rakastan sinua-leffa on ihan pyllystä. Oikeen vaan sellanen lässyn lässyn höpö höpö leffa ja sit ku en tykkää Hilary Swankista, mut silti piti mennä leffaan :LOL:

Mut nyt kahvia. Tuun illemmalla paremmin kirjoittelee..

Niin ja tervetuloa uusille vielä jos en ole muistanu sanoa, dementia demetia.. :D
 
Meillä käännytään ihan milloin vaan. Useamman kerran on ollut jo melkein mahallaan, mutta pirun käsi kun tuppaa jäämään alle :)

Kiinteitä ollaan vähän maisteltu, mutta esim. korviketta en ole antanut pitkään aikaan kun maito riittää periaatteessa hyvin. Syöntivälit vaan on tiuhia ja mun mielestä poika laihtunut, eli tänään kokeiltiin porkkanaa mitä melkein puoli purkillista menikin kerralla. Vielä ei ainakaan ole mitään "oireita" ilmaantunut.

Huomenna kahville, jos paastoaisin loppuillan saisin varmaan hyvällä omalla tunnolla syödä jotain hyvää :)
 
Kiinteitä munkin tekisi mieli kovasti jo kokeilla. Maissivelliähän Petrus on muutaman kerran saanut,mutta kun tuntuu,ettei siitä ollut mitään ns.hyötyä niin jätin pois. Bataatilla täälläkin alottelen ja tuli sellanen mieleen,että teen ite bataattivelliä. Siis maidon sekaan soseutettua bataattia. Vatsakaan ei välttis menisi sitten ihan jumiin,se kun on alkanut pojalla taas toimimaan päivittäin.

Mun sisko oli ihan ihmeessä,että eikö enää nykyään anneta 3kk ikäsille jo kiinteitä. 90-luvulla kun siskon muksut oli pieniä niin suositus oli 3kk ikä. Se kai muuttunut 4kk ikään eu:n myötä ja kun tuota imetystä kannustetaan jatkettavaksi myöhempään ikään. Samainen siskoni on siis raskaana ja ikää pian 40v :D On varmasti moni asia tässä vuosien varrella muuttunut,sen vanhin poika kun täyttää jo 18v :D Hauskaa kun sisko kyselee nyt vuorostaan multa kaikkia juttuja raskauteen ja vauvoihin liittyen =)

DjMussukka: Niin sanottiinko teille neuvolassa että voi alkaa kokeilemaan jo kiinteitä ns.hyvillä mielin? Mä vaan muistan kun keskimmäisen aikana 3kk neuvolassa kerroin,että kiinteitä ollaan aloteltu niin vastaus oli aika ns.tuomitseva että vauvat pärjää 4kk ikään hulppeesti maidolla... Mut nyt mä olenkin niin kiero,etten kerro jo suunnittelevani kiinteitä ;) Teidän tytöllähän ja meidän poitsulla on vaan 3pv ikäeroo niin siksi kysyin.

Huomenna olisi sitten 3kk neuvola ja piikkipäivä. Lisäksi saa rotarix-tehosteen.

LilliM+Petrus
 
LilliMenninkäinen: Joo, niin se neuvolan täti sanoi. Itsekin olin vähän yllättynyt. :whistle: Vaikka eihän se tietenkään niitä kiinteitä mitenkään kehottanut antamaan, mutta otti puheeksi ihan reilusti ilman, että itse siihen suuntaan yhtään vihjailin. Mutta niin ne suositukset muuttuu kokoajan. Oman järjen käyttö ja äidin vaisto taitaa loppujenlopuksi olla parhaat avut. Mun edesmennyt mamma oli aikoinaan kylän kätilö ja isä jaksaa muistuttaa, kuinka jo silloin annettiin kokoajan uusia ohjeistuksia samoista jutuista. ;)
 
Onnea kaikille täysimettäjille.Nauttikaa,jos pystytte imetyksellä lapsenne vielä ravitsemaan. Tekisin itsekin niin mielelläni, jos pystyisin. Meillä on ollut koko ajan pulloruokinta, sillä poikamme imukyky ei riittänyt rinnalle. Hänellä on kitalaessa pieni halkio. Pari kuukautta lypsin hänelle omaa maitoa ja se oli rankkaa. Nyt mennään NAN-jauheella eteen päin. Soseita harjoitellaan syömään, mutta halkion takia ruoka menee helposti nenään ja sekös poikaa harmittaa :eek: Joten hiljaa hyvää tulee...kärsivllisyyttä tarvitaan.

Meillä ei viellä kääntyillä, eikä tartuta leluihin. Äitin sylissä on parasta olla ja kukapa olisi kääntymään oppinut äitinsä vatsalla :LOL: paitsi vielä masuasukkina. No mut kyl me päivittäin treenataan lattialla olemista.

Katsotaanpa, selvitäänkö vielä huomenna kahveille. Ollaan oltu pari päivää menossa, joten yksi kotiöllöttelypäiväkin tekisi hyvää. Mut yö saattaa tuoda uutta puhtia :D
 
Kyl meilläki neuvolatäti 3kk iässä sano et voi alkaa kiinteitä antaa tosin meillä siks ku Ella puklaa niin paljon..

Äsken taas vaihdettiin lappu Ellan niskaan ja suoraan sanottuna YÖK kun se luomi oli NIIIIIIIIIIIN kaameen näköinen. Huuto oli taas melkoinen ku lappu jääny vähän kiinni. Onneks huomenna se lääkäri, tosin ultra vasta pe.Sen piti olla kans huomenna mut soittivat aamulla et lääkäri joka sen tekee on kipeenä et käviskö pe. Pakko se on sit käydä, mä haluun nopeeta vähän selvyyttä asiaan..

Mä saan nykyään vaan kerran pvässä neidin vetää sosetta. Tarttis se iltasose vaan antaa sitte aikasemmin kun ei taaskaan jaksanu ku maitoa vetää, oli ihan poikki raukka. Äijä tuol makkarissa koittaa saada Ellaa nukahtaan..
 
Nyt vähän parempi mieli kun sai raidia suihkia ja murkutkin katos..

Tervetuloa kaikille uusille munkin puolesta! Tosiaan on nettikaverien opastuksella tullu monta kertaa fiksummaks =)

LilliM Mä oon tehny kanssa noi soseet melkeen velliks. Laitan vieläkin noin kolmasosan mun omaa maitoa, menee löysempi paremmin alas ja ei tuu kauheella shokkihoidolla noi kiinteet.. Hyvin en menny tollasena "vellinä". Pikkuhiljaa vois alkaa ehkä vähentää maidonlaittoa, vaikka hyvin taitaa tuo pelkkä maitokin riittää, ainoo vaan että Pihla syö silloin useemmin yöllä. Eli omaa jaksamistani noilla kiinteillä attelin :ashamed:
 
Meillä poju syönyt kiinteitä neljä päivää. Pikkasen maistellut bataattia, joka menee hyvin alas, menis varmaan enemmänkin, jos äiti antas. Eilen ja tänään annettu päärynää, jotta vatsa toimisi, mutta se ei niin hyvin maistu. Ekalla kerralla alkoi imemään lusikkaa mut aika pian hoksas avata suuta. Eikä pahemmin edes kolaa kielellä ruokaa. Kaikki mikä on suuhun saakka saatu on myös eteenpäin mennyt. Oon vähän ihmetellyt kuinka hyvin syöminen sujuu. Lähinnä aloitin kun alkoi tosissaan huolettaa tuo vähäinen syönti. Pari viikkoa sitten neuvolassa mitat oli 63,5 cm ja 5946 g. Ensin vähän pelkäsin, että vähentää maidon syöntiä entisestään mutta onkin yllättäen lisännyt sitä. Tosin noi kiinteiden määrät on niin vähäisiä että tuskin on niillä vielä vaikutusta. Meillä neuvolassa ei hoitaja sanallakaan maininnut kiinteistä mut menin sit vielä uudelleen siltä kysymään asiasta ja tota 4 kk ikää alarajaksi vaan sanoi. Jos ei 4 kk neuvolassa oo normaalisti kasvua niin sit vois alotella. Meillä neuvola on kuitenkin vasta kun poju 4,5 kk, nyt on vajaa viikkoa vaille 4 kk. Ajattelin että jos sinne neuvolaan odotan ja sit pitäiskin alkaa antaan kunnola kiinteitä niin on parempi kun on edes vähän opetellut hommaa. Sit elättelen toivoa, että puklailu kiinteiden myötä vähenis.

Tervetuloa kaikki uudet palstailijat =)
 
No höh.... mä en pääse tonne kerhosivuille, kuvia pääsen kattoo mut kun yritän mennä keskusteluihin niin herjaa että on tarkoitettu vaan jäsenille :kieh: , mikäs mää sitten oon :whistle: ...... onkos Sanna ruvennut bannailemaan porukkaa :whistle: :LOL:

Meillä on kohta meno lääkärille, toivottavasti on sellainen lääkäri ettei tarvitse rautalangasta vääntää näistä allergia-asioita.....on huonoja kokemuksia edellisen lapsen kanssa, kaikki lääkärit vaan tuijottelivat kasvukäyriä eikä kenenkään mielestä ollut ihmeellistä että lapsi oksentaa ruuatkin.... täytyy seuraavaksi varata sit aika allergologille jos ei tota kautta tutkimuksiin pääse.

Hitsi mua jännittää, musta on tulossa kohta taas täti, sisko just soitteli että on varmaan lähdössä synnärille kohtapuoliin :D

katjuza ja Eemeli
 
mullakin tökkii toi kerho välillä. Eilen sai tovin yrittää että pääsi. Yritti tosiaan väittää että vain jäsenille, vaikka olin kirjautunut sisään sinne. Mäkin jo mietin että onko mulle porttikielto annettu :LOL: Mut sitten kun poistui hetkeks ja kirjautu uudelleen niin pääsi taas sisään.
 
Ei täälläkään vielä mee kiinteitä. 4 kk:n neuvola on vasta maaliskuun lopussa, jolloin neiti on viikkoa vajaa 5 kk ja aikaa varatessani kysyin neuvolasta kiinteistä, niin sanoivat ettei tarvii vielä. Eli täällä suositus on toi 5 kk :eek: . Kauheesti vaihtelee neuvoloiden ohjeistukset.

Tissimaidolla kyllä on pärjätty, mutta yöllä herätään tunnin ja kahden välein. Kokeilin peruna-porkkanavellejä, muttei ne mitään auttanut. Kai tää joskus muuttuu. Kokonaisia öitä kaipailen kovasti.

Kääntyminen on täälläkin vielä oppimatta. Välillä melkein kääntyy selältä mahalleen, mutta vielä ei ole onnistunut. Lelut kyllä lentää välillä kaaressa kun suututtaa, eli niistä kyllä osaa tarttua.

viikuna ja emilia
 

Yhteistyössä