*MarrasMassutII Huhtikuussa 2008*

täällä tultiin juuri hammaslääkäristä.hiukan pelotti mennä ku oli vaikeuksia pestä hampaatki ku heti yökkäytti et jos tekevät jotai ja tunkevat kaiken näköistä suuhun mutta eipä onneksi.puudutuksesta ei kuulemma tosiaan ole haittaa mutta mielellään keskikolmanneksella kannattaisi tehdä hoidot muutkin kuin hammaslääkäri.että semmoista.huono olo nyt hiukkasen hellittäny ja tuntuu taas kivalta olo mutta katsotaan taas huomenna. ;)
aurinkoiset jatkot!
 
Mamina, suurin osa tuulimunista tulee pois keskenmenona kymmenenteen raskausviikkoon mennessä, eivät toki kaikki. Itselläni alkoi rv 12 ruskea tuhruvuoto, ja kolmantena vuotopäivänä ultrassa todettiin tuulimunaksi. Kaikki muut siis löytyivät, ruskuaispussit jne. paitsi sikiö oli olematon pieni alku. Gyne laittoi lähetteen kaavintaan, mutta sanoi että voin toki odotella luonnollista poistumistakin, jos tahdon. En tahtonut. Sairaalassa suosittelivat lääkkeellistä tyhjennystä, joka sitten epäonnistui ja ambulanssilla kiidätettiin sairaalaan, jossa lopulta tehtiin se kaavinta. Aika ikävää tällaista kertoa täällä, mutta siis näin omalla kohdallani kävi :'( . Nyt onneksi löytyi ultrassa sykkivä elämänalku, joka vastaa viikkoja 8+1!
 
LEP
Minähän kävin silloin rv6+ ultrassa ja silloin ainakin sanoi, ettei olisi tuulimuna. Mutta sydämen sykettä ei silloin saanut vielä kuuluviin. Sanoi kyllä, että se on ihan normaalia jos ei niillä viikoilla vielä saada kuulumaan vatsapeitteiden läpi. Noh, torstaina sitten ultra yksityisellä! Saa nähdä onko kaikki hyvin. Pelottaa aina tälläinen odotus ja tuhruttelu. :/ Aina sitä vaan alkaa pelkäämään pahinta, vaikka neuvolassakin sanoivat olevan normaalia tuhruttelu tähän aikaan.
 
Neuvolasta palattu. Se sijainen yritti kovasti arpoa laskettua-aikaa...
Varattiin ensviikon maanantaille aika alkuraskauden ultraan! Pari viikkoo sen jälkeen ois mahollisuus NP-ultraan, mut taidetaan skipata se ihan suosiolla...
 
Muua onnittelut ihanista ultrakuulumisista, on se vaan niin ihana hetki kun näkee sen pienen sykkivän katkaravun näköisen tyypin!

LEP, varmasti huolettaa tuollainen vuoto, mutta ei varmaan kannata murehtia etukäteen, ettei murehdi turhia. Jos sinulla raskausoireet jatkuvat, niin silloin yleensä kaikki ok, istukka tuottaa edelleen hormonia. Itselläni siis kyseisessä tuulimunassa hiipuivat kuvotukset ja muut pois ennen kuin mikään vuoto alkoi. Rohkeutta ja reippautta sinulle, toivotaan että kaikki sujuu mitä parhaimmin :hug:

[/b]Suklaapahkina, kauhulla yritän lykätä tuota hammaslääkärille menemist. Tiedän että mulla on paikasta lähtenyt pala pois, ja pelkään hammaslääkäriä ihan hirveesti! Neuvolassa suositteli, että käynti ajoittuisi hiukan myöhempään ajankohtaan, jotta kuvotus olisi hiukan hellittänyt.

Tanelikaneli, koetahan jaksella pikkkuisen flunssaisen kanssa, ja pysytellä itse terveenä!

Oikein aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille, tänne lounaaseen luvattiin viikonlopuksi viittätoista astetta lämmintä, jee!!

pikkutiikeri 8+1 =)
 
LEP
No kuvotusta täällä tosiaankin on. :LOL: Mitään hajua ei meinaa kestää ilman, että alkaa yökkäyttää niin että mahaan sattuu. :x Nyt koira päästi vielä oikein mukavan leijan ilmaan ja meinaa oksennus kyllä lentää ihan just! :kieh:
Olen kyllä koittanut olla murehtimatta ja suht rauhallisin mielin tällä hetkellä ollaankin. :) Torstaina sitten taas viisaampana. Tuhrua tulee lähinnä aamulla ja iltaa kohti loppuu kokonaan.
 
Täälä on koirienkoulutus ja hääjärjestelyt menossa, eli ei paljo ehdi kirjottelemaan. Päänsärky jatkuu, mutta pahoinvointi on vähä hellittäny. Nukkua voisin vaikka kuinka kauan, tänään nukahdin sohvalle ku rapsutin koiria ja heräsin siihen, ku olin kuolannu paidan rinnuksen aivan märäksi :ashamed: Ja unet on muuttunu aivan kummallisiksi, joko ne on aivan kauheita painajaisia tai sitte jotain aivan typeriä lentävistä autoista sun muista :LOL:
Perjantaina olis sitte ensimmäinen neuvola... Olis ny pian se ensimmäinen ultrakin, ettei tarvi niin kamalasti miettiä, että onko tuola mahassa kaikki kunnossa... mutta positiivisin mielin eteen päin.
Jos nyt menis nappaamaan tuota sohvalla rötköttävää miehen rotiskoa korvasta ja raahais sen sänkyyn, olisin minäkin aamulla astetta aurinkoisempi, ku saan nukkua kunnon yöunet :D

:wave:
 
Ihan pikasesti... Kaikki aika meni taas teitin juttuja lukiessa :D Eilen sain soitettua neuvolaan! 6.5 on siis eka neuvola ja 13.5 neuvolalääkäri. Ultrasta en tajunnu kysyä :ashamed: Mutta ens viikko enää töitä tällä tietoa, että sitten ehkä saakin huilattua välillä :whistle:

Onnea kaikille ultrassa käyneille, sydämet sykkii :heart: Ja voimia teille joilla on vaikeampaa :hug: Nyt tuli hoitiksia, täytyy mennä :wave:
 
Jes, kello on kohta 11 eikä mulla ole vielä pahoinvointia :D Pienestä se täytyy nämä iloinaiheet repiä :LOL:

Väsymys on kyllä aivan uskomatonta, eilen kävin pitkästä aikaa lenkillä ja sitten jo klo 21 sänky kutsuikin, yksinkertaisesti ei enää silmät pysyneet auki :) Onneksi sain sentää eilen lähdettyä lenkille, olo oli jopa pari tuntia ihan siedettävä sen jälkeen.

Minäkin olen huomannut, että näen tosi absurdeja unia, aikaisemmin tuskin koskaan edes aamulla muistin millaisia unia olin yön aikana nähnyt, mutta nyt kyllä aamulla aina muistaa edellisen yön leffaesitykset :LOL:

Tänä aamuna huomasin, että housun vyötärö vähän puristi eikä vatsaa enää saanut vedettyä kunnolla sisään. Eli tästä se paisuminen sitten alkaa :)
 
Moikka kaikille,
Arki etenee tasaiseen tahtiin, ja väsymys on ihan ylenpalttinen. Viikonloppuna nukuin jopa päikkärit esikoisen kanssa ja silti olin koko illan väsynyt. Sängyssä on illalla turha ajatella lukevansa tms. koska silmät lupsahtaa ihan heti kiinni...

Pahaolo vaivaa ihan kummallisena aikana. Mulle tulee huono olo etenkin iltaisin. Vatsa on kyllä aikalailla turvoksissa, joten varmaan raskauspahoinvoinnin lisäksi osa johtuu ruuansulatusvaivoista.

LEP: Voimia odotukseen. Minulla oli ekaraskaudessa juuri samoilla viikoilla vuotoa ja se kesti useamman viikon. Muistan vieläkin elävästi, miten koko ajan pelotti, vaikka terkkari rauhoittelikin, että se on ihan normaalia.

Vielä muutama viikko ja pääsee np-ultraan. En malttaisi odottaa! Huomenaamuna pitää muistaa käydä vesikokeet antamassa.

marrasmamma79, 8+6
 
Moi kaikiile =) Nyt on koe suoritettu ja vaisto sanoo että läpi mentiin. Ei meinannu löytyä lukuintoa sitten millään. Enemmän sohva ja sänky kiinnostanu. Nyt vähän kyllä mua pelotta kun voi olla että mä oon saanu ton parvorokon...Kävin viime viikolla verikokeissa, en muista kerroinko siitä. No ne oli negatiiviset. Mulla ei siis oo ollu sitä ja nyt sit oon voinu saada tartunnan kun siskolla on siellä kylillä pyöriny se muksujen keskuudessa. Ens viikolla sit uudestaan verikokeisiin, ja jos se on nyt sitte nega ni voi jo vissiin huokaista helpotuksesta. Oon nyt kovasti tutkinu netissä tätä rokkoa ja se voi aiheuttaa vauvalle masussa anemiaa ja pahimmassa tapauksessa turvotusta. Eli jos mulla on sitten se ni täytyy seurata tilannetta. Muuta ei kait voi tehdä. Pidetään peukut pystyssä että ei olis.
LEPhyvä että osaat ottaa rennosti koska se stressikään ei hirveesti edesauta asioita ;) Helppo sanoa täältä, mutta vuodosta on kyllä kokemuksia kun tokaa odotin, mutta onneks silloin kaikki käänty parhain päin...
Nonii hauskaa päivää kaikille...ja muistakaa levätä =)

Tänää 8+6...ehkä :LOL:
 
saanko liittyä joukkoonne!?
olen 26v neljän lapsen äiti kanta-hämeestä, synnäri on siis K-HKS
pojat kohta 6v, 4v ja 1v5kk ja yksi tyttö joukossa pian 3v
viidettä odottelen rv 9+4 tänään, laskettu 22.11. mulla on alkuraskudet tramaattisia, alkuun tätä luultiin tuulimunaksi, mut sit vauva löytyikin =)
mulla kaksiosainen kohtu, joten verenvuodot kuuluu mun alkuraskauteen. kohdun tyhjä puolisko tyhjenee. nyt kohdun tyhjässä puoliskossa 5cm kokoinen hematooma, joten sen poistumista odottelen. pientä vuotoa jo ollut.
aina se vuoto silti pelästyttää. siksi ramppaankin jatkuvasti utraäänissä. np-ultra olis 15.5 sitä innolla odottelen. 5päivä menen kuunteluttaan sydänäänet neuvolaan. oon tällänen hysteerikko. marraskuuta odotellen..
 
Heipä hei kanssaodottajat,

Pitkästä aikaa taas saan itsestäni irti, että kirjottelen vähän kuulumisia. Tätä väsymystä kyllä jaksan ihmetellä kaiken aikaa =) Sohvalle nukahtaa kyllä aivan yhtenään jo illalla 20-21 aikaan.. Ei se pahasta ole, nukutaan sillon ku nukuttaa.. mutta ihmetyttää vaan, että miten sitä väsymystä voi aina vaan riittää. =) Kuvotuksen tunnettakin on vielä aika reippaanlaisesti, mutta jospa se siitä alkais helpotella piakkoin! =)

Olen koittanut motivoitua liikkumaan ulkosalla, se jonku verran helpottaa tätä huonoa oloa. Mutta kun niin monesti ois mukavampi jäädä vaan sohvalle makoilemaan ja kattelemaan vaikka telkkua.

Mites muilla voinnit?
 
Tervetuloa manhattan2! Aika hurjalta kuulostaa tuo sinun raskaushistoriasi. Toivotaan seesteistä jatkoa!
MarrasVaavi, täällä myös väsymys on käsittämätöntä. Ei vaan pysty töitä tekemään, kun nukuttaa. On vaikea saada mitään aikaan, kun vaan väsyttää. Tosin välillä öisin ei sitten nukutakaan yhtään. :(
 
mooro! ja kivaa tanelikaneli :wave: laitoksella törmätään siis =) ...vaikka mun ystäväpiirissä,missä pauhaa justiinsa suuri vauvabuumi,ei kellään laskettu aika oo pitänyt paikkaansa..oukei mut kysymys kaikille,sattuuko teillä päivänmittaan alavatsa?tai tuntuuko aika häijyä viiltokipua ja jotakin painetta?mulla on sellasta aika-ajoin ja huolestuttaa kuuluuko tällanen normaalin piiriin ollenkaan :(
 
Manhattan2, tervetuloa ja onnittelut plussauksesta! Olen itse myös hysteerinen ultrassaramppaaja, edellinen raskaus oli tuulimuna, ja olen jo käynyt kahdesti ultrassa, sovittuna yksi ennen viikon 13 np-ultraakin. Eli et ole ainoa! ;) Toivotaan että kaikki menee hyvin!

MarrasVaavi mä olen myös väsynyt, ja tämä kuvotus on jotain ihan kauheaa. Tuntuu pahalta valittaa, kun raskaus on niin toivottu ja odotettu, ja menetyskin taustalla, mutta kun tämä rajoittaa kaikkea niin kauhean paljon. Onneksi en joudu lähtemään aamuisin töihin. Yliopistolla on tällä hetkellä niin vähän opetusta, että pystyn olemaan kotona. Kauhealta tuntuu ajatuskin, että pitäisi kyetä julkisille paikoille kun on niin tavattoman huono olo. Koskakohan sopii odotella helpotusta... :eek: Ehkä muutaman viikon päästä helpottaa. Toivottavasti.

Lulu32, kyllä sattuu alavatsa välillä, reilu viikko sitten sattui muutamana päivänä niin että olin oikein vähän huolissanikin. Sellanen voimakas menkkamainen olo, niinku kuukutiset olis ihan just alkamassa, erotuksena tästä lähes jatkuvasta nippailusta. Viiltokipua tuntuu etenkin kun nousen äkisti seisomaan tai aivastan, ja painetta, kyllä vain, yhdistettynä siihen menkkamaiseen kipuun. Lääkärin kanssa keskustelin, ja sanoi, että on hyvä asia. Kertoo siitä, että kohtu kasvaa. Näihin aikoihin sikiö (tai oikestaan alkio) kasvaa noin millimetrin päivässä, mutta kohtu kasvaa suhteessa paljon nopeammin, joten ei mikään ihme että on tuntemuksia. Siellä se pieni raivaa itselleen elintilaa kaikenmaailman sisäelimiltä =) . Koetetaan vaan kestää, ja muistaa, että nuo tuntemukset on yleensä merkki siitä että kaikki on hyvin! Ja ai niin, mä olen kanssa Turusta. Laskettu aika tosin siirtyi viikolla eteenpäin, nipin napin joulukuun puolelle.

Omat kuulumiset taisi oikeastaan jo tullakin tuossa kommenttien lomassa. Kuvotus vaivaa enenevissä määrin, jääkaappikylmä tuore ananas ja jäiset mustikat maidolla tai jukurtilla ovat kova sana. Raikasta ja kylmää salaattia pystyn myös syömään. Tuleekohan vapustakaan mitään, jos on näin kauhea olo? Auringonpaisteesta silti nautin, ihanaa kun alkaa tulemaan lämmin! Odotan sitä, ettei tarvita enää takkia.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille, älkäähän stressatko liikaa!

pikkutiikeri 8+2
 
Manhattan2: Onnea :flower: ja tervetuloa.

MarrasVaavi: Täälläki hirveetä väsymystä, mitään ei jaksa. Kämppäki on välillä aivan hirveän näkönen... :eek: Mutta selvisikin tuossa terveydenhoitajalla käydessäni, että mulla Hb olikin vain 110. Eli rautaa siis täytyy alkaa syömään, jospa se yhtään helpottais sitten!

Ajattelin jo eilen, että jospa tämä pahoinvointi ja yökkäily tästä jo helpottais, mutta tänään taas koko ajan yökkäilyttää... Eilen illalla sain sentään hampaat pestyä kunnolla ilman mitään yökkimistä tai oksentamista...muuten se on ollut jo jonkin aikaa aivan tuskaa...
Onko muilla ollut tätä ongelmaa?

Adimo 9+6
 
heissan manhattan2! Kiva saada sinutkin tänne joukkoomme kasvattelemaan marrasmasua=)

Adimo! Täällä vaan etovaa oloa, muttei kertaakaan ees yökkimistä, ikävää varmasti tollanen. Mielummin mie oksentaisin ku kärsisin tästä olosta, ja viel ilmavaivoista!! Kauheesti myös röyhtyyttää, siksikin varmaa pahaa oloa pukkaa päälle..

Huomasin vaan, et johan tässä on kohta taas kuun vaihde ja uuden pinon paikka..:) Jos joku muu haluaa kokeilla päivittelyä, niin passais miule, en meinaa jokapäivä ees jaksaa tulla koneelle, mut sitten on väkisinkin viimeistää illalla raahauduttava:)
 
mamina, mun mielestä sun ei ole mikään pakko joka päivä koneelle pakottautua :saint: Eipä sillä, arvostan sitä, että viitsit päivitellä kaikki tiedot sun muut, itse en varmaan pysyis listoilla ajan tasalla :ashamed:

manhattan2, tervetuloa :hug: hurjalta kuulostaa nuo sun raskaudet, niin kuin joku jo mainitsikin. Voimia nyt kovasti :flower:

Itse odottelen kovasti viikonloppua, onneksi tänään on viikon ainoa päivä ettei ole ylitöitä =) Joka päivä on niin mahdoton meno, että oikeastaan jo odottelen kovasti ensi viikkoa, kun työsopimus loppuu :whistle: Mutta nyt taas mentävä, on tämä siltikin lentämistä!!!
 
Huomenta kaikille!
Tervetuloa uusille :flower:

Nyt ku ei ole paha olo ni iski kaamee flunssa :snotty: yskittää ja siihen ei voi mitää ottaa vai voiko?
Meil kyl oli yx yskänlääke jossa luki et ei ole todettu olevan haitallinen sikiölle, mut silti epäilyttää :/
mahd vähä käyttää kaikkia lääkkeitä vaikka niitä sais raskauden aikana käyttää...
Onko kukaa tohtinu käyttää yskänlääkettä?
 
Mulla kans kova lunssa meneillään. Tai kova ja kova, mutta kurkku on kipeä. Eilen en aamulla voinu edes lapsien kanssa puhua, kun oli niin kipeä. Päivän mittaan helpotti olo, mut illalla makasin vaan sohvalla ja kärsin päänsärystä ja koko kroppaa särki. Lisäksi vielä nuhaa ja vähän yskää. Tää aamu oli jo parempi niin, ehkä se särky eilen sitten oli tsemppausta pöpöjä vastaan. Harmittaa tulla ikipeäksi kun ei haluais mitään lääkkeitä ottaa. Hyvä jos edes panadolia oon uskaltanu, kun pari kertaa ollu niskan takia päänsärkyä.

Tervetuloa juu uusille :heart:
Noniin tää lähtee nyt siivomaan ennen ku paha olo iskee. Nää aamut on niitä tehotunteja aina tohon kello yhdeksään asti.
 
LEP
Täällä tänään olisi se ultrassa käynti. Klo 13.20 olisi aika tuonne yksityiselle puolelle ja sitten ollaan varmaan viisaampana tilanteesta. Vuoto näyttää kyllä hieman hiipuneen, ei aamullakaan välttämättä enää oikeastaan mitään ole. Mutta oishan se kiva nähdä sykkiikö siellä sydän vai ei. :whistle: Tulen sitten ilmoittelemaan näkymät! :)
 
äippä80 mulla ollu jo kaksi viikkoa kova yskä, oikeen hakkaava, mutta en uskalla ottaa mitään yskänlääkettä, kun ekalla kolmanneksella ei saisi oikein ottaa niitä, eikä paljon mitään muutakaan. Saunassa höyryhengitystä ja kurkkukipuun kyllä oli pakko ottaa jotain, otin Toncilsia, apteekista saa, desinfioi kurkkua vähän. Kamala yskä, kun ei meinaa millään mennä ja maha aivan hytkyy, kun pitää niin yskiä. :eek:

Tervetuloa uudet!

Muuten olo suht hyvä, pahoinvoinnilta olen säästynyt. Ei ole kyllä ollut juuri mitään edellisissäkään raskauksissa. Vessassa pitää rampata usein ja nänninpäät arat ja vihlaisee kans joskus kipeästikin, kun nousee sängyltä, siihen auttaa se, kun muistaa aina nousta kylki edellä ylös, ei suoraan. Välillä tuntuu kiristelyä vatsanpohjassa, kun kohtu kasvaa, tulee monenmoisia tuntemuksia.

Täällä joku kertoi kaksiosaisesta kohdusta, taisit olla manhattan2. Mulla oli myös sama, mutta väliseinä leikattiin, yritimme pitkään raskautta ja pian toimenpiteen jälkeen raskauduinkin. Silloin ennemmin lääkärit sanoivat, ettei ole välttämättä vauvalle haittaa, ainut että voi joutua olla ahtaammin tms. Raskaudet sujuneet hyvin. Ei vuotoja tms.

Mukavaa päivänjatkoa teille kaikille! :heart: rv 9+2 :heart: :wave:
 

Yhteistyössä