Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Vähän alkaa kiire hellittää, ehtisi paremmin tännekkin turisemaan.
Hyviä ultrakuulumisia ollut, hienoa! Ja tervetuloa minunkin puolestani uusille :)

Meillä on kerrottu raskaudesta niille, jotka tiesivät lapsettomuushoidoista. Ajattelin että kertoisin töissä kun niskaturvotusultra on ollut, neuvolassa arvelivat sen olevan vapun jälkeen. Samalla vois sit kertoa laajemmin kavereille + lähesimmille duunikavereille, etteivät joudu arvailemaan et miten se noin pyöristyy. Meilläkin on juhlat tiedossa toukokuussa, siellä varmaan näkyy jo jotain, tosin mulla on varattuna sellainen 'makkarankuori' mekon alle peittelemään pahimmat :)

Mahatilanne mulla ainakin turvoksissa, johtuu kyllä varmaan hiilareiden himosta. Peruspastaa ja leipää menee rajattomasti, mausteiset ruoat ei juurikaan maistu. Onneks mahtuu vielä omat farkut jalkaan. Mutta kohta joutuu kyllä liiviostoksille, sen verran tuntuu tuo rintavarustus paisuvan :)

Ihanaa kun on viikonloppu :) Ajattelin levätä kunnolla, on vähän mahaa kiristellyt viime päivinä tää tahti. Onneks suunnitelmissa ei oo mitään kummempia, ulkoilua jos säät sallii ja joogatunnille jos ehtisi.

Mukavaa viikonloppua kaikille
Tuulia, 9+2

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulia-70:
Mahatilanne mulla ainakin turvoksissa, johtuu kyllä varmaan hiilareiden himosta. Peruspastaa ja leipää menee rajattomasti, mausteiset ruoat ei juurikaan maistu.

Ihanaa, kohtalotoveri! Tää hiilarihimo on ihan järkyttävää. Oon oikein kiinnittänyt huomiota siihen, aiemmin paljonkin urheilleena. Nyt olen ostanut kotiin hapankorppuja, siis korppua, joita en ikinä syö saati osta kaappiin tyrkylle! Koko ajan tekee mieli ruisleipää, pastaa, puuroa... Ja se nimenomaan turvottaa. Muutenkin olen aina lihonut kilon, kaksi, kun olen syönyt "kauden" paljon hiilareita. Koska leivänsyöjällä tekee usein mieli just vaan leipää... Nyt paino on suht ennallaan mutta alamaha ihan raskaana.

Koetin eilen syödä viiliä ja rahkaa, aamulla lisäksi lisäsin raejuustoa puuroon ja vedin kanaa lounaaksi JA illalla. Jos tämä tästä.

Mutta allekirjoitan tuon täysin: kuvotukseen tai muuhun tekee mieli vaan hiilareita. Sanoin eilen miehellekin, että naisten saamat ylimääräiset raskauskilot varmaan johtuvat just vääränlaisesta ruoasta, eli välttämättä siitä että sitä koko ajan söisi kahden edestä.

Iloista viikonloppua!

M rv 8 + 5

Mulla turvotti pari vkoa sitten, mutta nyt ei oikeastaan enään. Syönnin jälkeen tulee vaan aina kauhean ähky olo, joka ei meinaa hellittää millään. Siis vaikka olisi syönyt kevyemmästikin.

Kerrottiin omille vanhemmille ja sisaruksille jokin aika sitten, kun luultiin tämän olevan pitemmällä. Nyt vähän harmittaa, jos koko suku saa tietää, kun niitä viikkoja onkin sittenkin vielä paljon jännitettävänä edessäpäin.

Aurnikoista ja rentouttavaa viikonloppua kaikille

TP rv 8+0

Heippa!
Täällä ilmottautuisi uusi marrasmamma!Aikasemmin lokaäitien puolella kirjotellut, mutta nyt LA ultrassa siirtyikin marraskuulle. Eli LA olisi 10.11, voi vielä joitakin päiviä muuttua seuraavassa ultrassa.

Tällä viikolla oli NP-ultra, jossa vauva pienempi viikkoihin nähden ja nt ei voitu vielä mitata. Joten nyt odotellaan reilu viikko uuten ultraan. Vähän kyllä jännittää onkohan kaikki hyvin kun La muuttui niin paljon ja hoitaja vain puhui että näin yleensä kun kierto pitkä tai epäsään. Mulla kuitenkin ollut aina 30-31, epäilyttää jos kehitys jotenkin hidastunut tai jotain muuta mikä aiheutanut pieni kokoisuuden...

Mariah 10+5

Aivan mahtavaa, että on viikonloppu! Ei kyllä olisi mennyt enää pätkääkään työasioita tähän pääkoppaan. Lasken tosiaan viikkoja kesälomaan, enää vähän yli 5 viikkoa ja sitten saa olla ajattelematta yhtään mitään (paitsi EHKÄ :) tätä ihanaa pikkuista tuolla vatsassa).

Onnitteluja minunkin puolestani iloisista ultrakuulumisista ja toivottavasti bomberalla on kivut hellittäneet (tosin luulen, että osa kivuistasi katosi taka-alalle siinä vaiheessa kun näit, että kaikki on hyvin)!

Itselläkin menee ruisleipää päivittäin monta palaa, erityisesti jälkiuunileipä on ihan ehdoton herkku. Lisäksi banaanit ovat tehneet ns. uuden tulemisen mun välipaloihin, erityisesti jääkaappikylmänä maistuvat tosi hyvälle, samoin omenat ja päärynät. Mutta kyllä niitä suklaita ym. epäterveellisyyksiäkin tekee mieli aikas paljon ;), pitää vain pitää huoli siitä, ettei niitä ole kaapissa houkuttimena (ainakaan paljon).

Emme ole vielä kertoneet raskaudesta kenellekään, paitsi mun oli siis pakko kertoa pomolle työhön liittyvistä syistä. Ajattelimme kertoa asiasta vanhemmille ja sisaruksille sitten ensi torstain jälkeen, kun ollaan käyty siinä niskaturvotus-ultrassa.

Mutta nyt oikein rentouttavaa viikonloppua itse kullekin ja ei ajatella maanantaita vielä piiiitkään aikaan, jooko :)!

barbalala rv 10+4

Hei Mariah ja tervetuloa marraskuisiin! Pidetään paukkuja ensi viikon ultraan ja toivotaan, että pienellä on kaikki hyvin! Voi tosiaan olla niin, että säännöllisistä kierroistasi huolimatta ovis on tapahtunut pikkuisen myöhemmin ja siitä johtuen on vielä pienikokoisempi, kuin viikot antoivat ymmärtää. Tsemppiä odotteluun!

On kiva lueskella teidän odotus-ajoistanne, itsellä nyt tätä luppo-aikaa tuli pakostakin koska työni sisältää riskin raskaudelle, joten olen nyt jo ns. varhaisäitiyslomalla. Puuhaa keksin, käyn ranskantunneilla ja katselen nyt josko ilmoittautuisin jollekin kurssille.
Alaselkä vihoittelee silloin tällöin ja terveellinen ruoka ei oikein maistu, anoppi kaikenlaista kasvisvaihtoehtoa tarjoaa.. Uunissa eilen kylläkin tein kasviksia, perunaa, paprikaa, munakoisoa, kesäkurpitssaa, tomaattia ja herkkusieniä, päälle hiukan suolaa ja oliiviöjyä niin maistui tosi hyvälle, ja helppo lätkäistä vaan kaikki vuokaan (toisina kertoina olen laittanut tuoretta mozzarellaa vielä päälle). Etikkakurkkuja ja lihapiirakkaa tekis mieli, maksalaatikkokin himottaisi mutta maksaa ei saa syödä. Kyllä näitä himotuksia tulee vähän väliä, ja samoin myös pasta erilaisissa muodoissaan on se must!

Äidille kerroin pari päivää sitten, sairaalareissun jälkeen, kun oli konkreettista näyttöä että siellä masussa asutaan :) eipä tarvinnut kuin äidille sanoa niin koko suku ja kylän tutut asiasta saivat kuulla, koska äitini on jo kauan kysellyt että koskas niitä vauvauutisia tulee.

MOI!

Terveppä taas pitkästä aikaa, lomat on nyt sitten lomailtu, tai onhan tää päivä vielä jäljellä, mut sekin menee tässä kotona touhatessa.

Loma oli tosi ihana ja rentouttava, lukuunottamatta meiän kaksivuotiaan neidin ärripurri-kohtauksia... Ääääh, annoin isännän takuta neidin kanssa ja aika monesta paikasta huutava punanaamainen neiti kannettiin kylmästi pois. Olis ollut tosi ihanaa jos neitillä ei ois ollut noin kaamee uhma päällä.

Noitten uhmakohtauksien takia odottelenkin, et millon pääsen täältä kotoa pois... sain näet sen vakipaikan ja nekin työt on aloitettava ajallaan. Kiva kun en kerkeä olla kuin reilut 3kk töissä, kun yksi kk menee lomiin, kun ne säilyy, sillä vaihdan vain alaa samalla työantajalla. Oli kyllä ihana loma kun sain kuulla et tulevaisuus on turvattu ja vielä ihanempi yllätys oli tulla kotiin ja avata verotiedot.=) Pari vuotta on mennyt mätkyjen kanssa, kiva kun saa välillä jotain takaisinkin.=)

Mulla menossa rv11+4 ja tiistaina pitäis kuunnella sydänääniä, toivottavasti ne kuuluu, kun silloin ollaan vasta 11+6 viikoilla. No, sen kuulee sitten, jos jotain kuuluu.=)

Nyt täytyy mennä aamupalalle! Hyvät voinnit!!!

iltapäivää

saako olla bombera utelias ja kysyä et millasta työtä teet kun jouduit jo varhaisäitiyslomalle?
Ite jos tekisin ammattini mukasta automaalarin työtä, niin ilm.joutusin kanssa varhaisäitiyslomalle...
mut kotona oon ollu ton esikoisen syntymän jälkeen koko ajan niin ei tarvii työkuvioita miettiä...

Niin ja pakko kommentoida tosta maksalaatikon himosta...et ite oli pakko ostaa maksalaatikkoo viime viikolla kun iski niin kamala himo :D
ja esikoista kun odotin niin neuvolantäti sano et ei se niin vaarallista oo jos kerran-pari syö maksalaatikkoo...
ja ite oon ainakin huomannu et tottakai se ruoka himottaa, joka ois kiellettyä :D

Mullekin sanottiin neuvolassa, että ei haittaa jos vähäisissä määrin maksaa syö. Tuli puhetta siitä, kun kysyin todistusta työpaikan keittiöön siitä, etten maksaa voi syödä. Meillä vaaditaan todistus, koska joudutaan tilaamaan eri ruoka. Kuulemma ihan vähän siis saa syödä, mutta mieluiten ei edes joka viikko ja pieninä annoksina.

TP 8+1

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Kivasti meni meilläkin viikonloppu mökkeillessä, alkanee pikku hiljaa tää aamuoksentelu helpottaa, pystyin jopa hampaat pesemään tänä aamuna! ;0)
Mun äiti tuli aamulla pojan kanssa mielle kun minä ja mies molemmat töissä, sinne ne jäivät pallolla leikkimään ja Aatu jäi iloisesti vilkuttamaan äidille! Mulla taas iski uudet "vieroitusoireet" pojasta tiiviisti yhdessä vietetyn viikonlopun jälkeen... Ehkäpä se taas tästä lähtee..

Nyt töihin!

Karvakuono ja ei-niin-varmat viikot 11+0(?)

Huomenta!

Hienoja ultrakuulumisia täällä, onnea kaikille pikkuisensa nähneille!

Tervetuloa Mariah!

Meidän neuvolakäynti oli ihan mukava kokemus, kiva täti jne. Tänään kävin sitten verikokeissa seulontoja varten (päätimme lähteä mukaan) ja vein pissanäytteen samalla. Np-ultra on parin viikon päästä.

Millä viikolla teillä on np-ultra? Meillä on 13. viikon alussa ja nyt kun lueskelin noita esitteitä niin niissä sanottiin että pitäisi tehdä viikoilla 10-12. Mieti että pitäisikö soittaa ja varmistaa, että ultra-päivä on ihan ok tuosta ohjeesta huolimatta.

Vielä emme ole kertoneet kenellekään, meidän piti kyläillä molempien vanhemmat viime viikonloppuna ja kertoa silloin, mutta mies on nyt vuorostaan kipeänä, joten kertominen pitää tehdä muulloin. Ajattelimme kuitenkin kertoa kasvotusten eikä puhelimessa kun asutaan lähekkäin. Sitten kun vanhemmat tietää voidaan alkaa kertomaan muillekin aina kun nähdään.

Kyselen kokemuksia hiuksien värjäämisestä, oletteko käyneet viimeaikoina ja onko tullut ei-toivottuja tuloksia? Minun olisi pakko päästä kampaajalle, mutta olen lukenut että värjäys saattaa epäonnistua. Pitäisikö kampaajalla sanoa, että osaa varautua?

t. Sonatar & öttiäinen rv 9+6

Moikka naiset!
Olin tänään ensimmäisessä neuvolassa ja sain ison nipun kaikkia papereita ja DVD:n!Täti oli mukava ja kertoi mielenkiintoisia asioita ja jatsoi myös kuunnella mitä halusin sanoa. Mies oli mukana ja vaikutti ajoittain olevan aika pihalla =) oli hauska katsella sen hämmentynyttä ilmettä kun puhuttiin kaikkeen raskauteen liittyvästä.TUntuu et mies tajusi vasta nyt syvemmin että ollaan oikeasti raskaana. Oli valaiseva kokemus molemmille. Ultra tuo varmaan lisää "varmuutta" onnesta! Ultra on 29.4 - jännää.
Neuvolan täti ei suositelut maksaa sen sisältämän A-vitamiinin takia.Tosin sanoi että ei haittaa jos maksamakkaraa laittaa kerran viikossa leivälle.

Terv.
helmipelmi 9+6, LA 18.11.2008

Maanantaita vaan kaikille! Blaah, väsyttää ihan tajuttomasti, onneksi pääsi taas kotiin huilaamaan.

Misai palannut lomiltaan, kuulosti ainakin siltä, että oli rentouttava loma ja tuli tarpeeseen! Tuo uhmaikä kuulostaa "kivalta". Mun tutuille syntyi tässä lähiaikoina kaksoset ja ennestään heillä uhmaikäinen 3-vuotias, joka on tällä hetkellä "oikein suloinen". Tekee kuulemma kaikkensa, että ei tekisi mitään niin kuin sanotaan ja aina huutamassa. Nyt varsinkin, kun huomiota on jakamassa 2 pienempää, niin tunnelma on taattu... No onneksi se uhma sitten jääkin aikanaan, melko raskasta varmaan kuitenkin voi olla.

Mekin kovin jo haluttaisiin lähteä mökille, mutta vene vielä talviteloilla ja pitää laittaa kuntoon ennen kuin sinne pääsee. Pitää malttaa muutama viikko. Mökki on kyllä ehdottomasti yksi ykköspaikoista kesällä, siellä viihtyisi vaikka kuinka kauan. Nettiyhteyttä seillä ei tosin ole, joten täytyy tulla välillä kaupunkiin katsomaan tilannetta ja täyttämään ruokakasseja :).

Mua alkaa pikkuhiljaa taas jännittämään seuraava ultra. Vielä pitäisi kärvistellä vajaa 3 päivää. Ja huomenna on jo 11 viikkoa odotusta takana, hui :)! Ihmeen oireettomana olen kyllä saanut tätä pikkuista odotella. Hyvä tietysti näin päin, kuin että olisi koko ajan paha olla. Tietysti saattaisi tuntua hiukan enemmän raskaana olevalta, jos niitä oireita olisi enemmän, mutta näillä nyt mennään.

Nyt laittamaan jotain syötävää ja sitten kauppaan.
Hyvää viikkoa kaikille!!

barbalala rv 10+6

Sonatar, olen myös siinä uskossa, että niskaturvotus mitataan aikaisemmin. Varmista varuilta aika.

Me olimme tänään tuossa ultrassa ja viikkoja mennessä 11+2 ja tullessa 12+1! Aika nopeeta tää odotus tällä menolla;-) En vaan käsitä, mistä se maha-asukki tuon extra viikon kehitti?!?! Minä kun omin silmin näin ultrassa puhkeamaisillaan olevan munarakkulan 15.2., joten viikkoa ennen en ole voinut raskautua?!? Ei kait niitä munasoluja sentään viikon välein voi kehittyä?! Vai onko se pää-perämittä se, joka menee ohi ns. päivien.

No, pääasia, että pienokaisella oli kaikki hyvin. Sydänääniä ei vieläkään saatu kuunnella, mutta nähtiin pomppiva sydän. Ja voi kun jalat ja kädet viuhto hurjina:-)

oona ja asukki 12+1 :o)

Ainikki:Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Oona76: LA 2.11.2008, esikoinen
Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
barbalala: esikoinen LA 11.11.2008
Ainikki: esikoinen LA 12.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
Möykky08: poika 10/06 LA 14.11
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Rouva H: poika 04/07, la 17.11.2008
Sonatar: esikoinen LA 18.11.2008
Tuulia: esikoinen LA 19.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
Tuulen Poikanen: esikoinen LA 29.11.2008

Hei kaikille,

Meillä täällä raskaus etenee hyvin. Perjantaina käytiin siinä np-ultrassa, josta täällä paljon kuhistu. Aika ihana kokemus. Sydän siellä sykki selkeästi. Nähtiin pikkuisen vatsalaukku ja aivopuoliskot...
Kokoa tosin sen verran niukasti, että la jouduttiin siirtämään 10 päivää myöhemmäksi. Piti olla viikolla 11+6, mutta olikin tädin mukaan vain 10+4.Valitettavaa. Nyt joutuu niinkuin elämään viikot 11 ja 12 vähän niinkuin uudestaan. Toisaalta en laita hirveästi painoarvoa noille arvioille, voihan tuo vielä tuosta muuttua, sikiö "itse" valitsee milloin päättää sieltä tulla.

Muuten olen ollut onnellinen ja hyvinvoiva. Mies tosin jo tuossa valitteli, että puhun liikaa vain vauva-asioita.. :( Mutta kelle muullekaan niitä vielä höpöttäisin. Kun ekaa tässä odottelee, niin on hirveän kiinnostunut kaikesta aiheeseen liittyvästä, ja myönnän että mies ehkä joutuu sijaiskärsijäksi.

möhömaha 11+0

Hei kaikille,

Meillä täällä raskaus etenee hyvin. Perjantaina käytiin siinä np-ultrassa, josta täällä paljon kuhistu. Aika ihana kokemus. Sydän siellä sykki selkeästi. Nähtiin pikkuisen vatsalaukku ja aivopuoliskot...
Kokoa tosin sen verran niukasti, että la jouduttiin siirtämään 10 päivää myöhemmäksi. Piti olla viikolla 11+6, mutta olikin tädin mukaan vain 10+4.Valitettavaa. Nyt joutuu niinkuin elämään viikot 11 ja 12 vähän niinkuin uudestaan. Toisaalta en laita hirveästi painoarvoa noille arvioille, voihan tuo vielä tuosta muuttua, sikiö "itse" valitsee milloin päättää sieltä tulla.

Muuten olen ollut onnellinen ja hyvinvoiva. Mies tosin jo tuossa valitteli, että puhun liikaa vain vauva-asioita.. :( Mutta kelle muullekaan niitä vielä höpöttäisin. Kun ekaa tässä odottelee, niin on hirveän kiinnostunut kaikesta aiheeseen liittyvästä, ja myönnän, että mies ehkä joutuu sijaiskärsijäksi.

möhömaha 11+0

Hippo-78: LA 10.11.2008, esikoinen

möykky08, toki saa kysyä, olen lentoemäntä ja täällä espanjassa ainakin kaikilla lentoyhtiöillä on sama sääntö, että kun tietää olevansa raskaana niin laitetaan joko muihin töihin (rahallisesti ei kannattavaa ja siksi sitä ei edes ehdotettu) tai sitten tälle varhaisäitiyslomalle. En siis ole lääkärin määräämällä sairaslomalla. Jos on paljon lentoja kuussa niin ionisoiva säteily tuolla ylhäällä voi aiheuttaa epämuodostumia, mutta se on TODELLA epätodennäköistä, mutta varmuuden vuoksi on tällainen laki raskauden suojelemiseksi. Matkustajana täällä voi lennellä vko 32 asti, ja siitä eteenpäin lääkärintodistuksen kera.
Lentäminen ei ole suositeltavaa raskaanaoleville, mutta jos lomamatka on varattu ja maksettu niin ei kannata huolehtia.

kiilaus;-)
helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008

Alkuperäinen kirjoittaja helmipelmi:
kiilaus;-)
Aurinkoinen99: LA 1.11.2008, esikoinen
helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008

Tervehdys!

Juu oli se meidän NP-ultra ihan oikeaan aikaan, kuulemma haarukka on rv 12+6 saakka. Siis no hätä.

Varasin sitten kampaajan huomiselle, en kestä tätä päätä enää. Tulkoon sitten vaikka sininen tai vihreä väri. ;)

Kiitos bombera tuosta lentoinfosta, minulle onkin kesällä kaksi lentomatkaa tiedossa ja silloin on vasta viikot 21-24. Ei siis hätää sen suhteen.

Barbalalalle tsemppiä ultran odotteluun!

Jälleen uuteen viikkoon
Sonatar ja öttiäinen rv 10+0!!!

Moikka!

Huomenna aamu pitäisi aloittaa labrakäynnillä, en ole vielä veri- ja pissanäytettä käynyt antamassa. Ja tänään tuli meillekkin kutsu np-ultraan:) parin viikon päästä on aika. Eivät olleet huomioineet mun lomapäiviä, joten jouduin siirtämään aikaa muutamalla päivällä.

Mahtavat nämä säät :) Viikonloppuna taitaa olla ohjelmassa takapihan siivousta ja grillausta. Mulla on vapulta muutama ylimääräinen lomapäivä, joku reissu olis kyllä kiva. Pitääpä käydä kattelemassa äkkilähdöt

Mukavaa illanjatkoa
Tuulia, 9+6

Yhteistyössä