*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

hankinnoista : meillä aiotaan tässä pikkuhiljaa alkaa ostelemaan kanssa.. Ja asiahan on niin, että vaikka asiat menisi huonosti, niin ainakin meillä yritys jatkuisi ja vauvaa edelleen toivottaisiin (jos vaan se meille suodaan), joten ei ne hukkahankintoja olisi :)
 
Pitää ihan kysyä, että ihanko kaikki täällä käy ultrassa jo alkuraskaudessa? :attn:

Itselläni kun ei ole tarkoitus mennä ultraan kuin vasta noin rv 20 (rakenneultra), jätän väliin tuon np-ultran.
Kuopusta odottaessani kävin kyllä kaupungin neuvolan ultrassa rv 11, kun paikallisen neuvolan terkkari ei löytänyt sydänääniä (etsi liian alhaalta), mutta muuten en ole mennyt tuohon alun ultraan.

Sitten myöhemmin mulla on kyllä varmaan nytkin sitten ultria, kun sokereiden kanssa on pientä häikkää, niin sitten arvioidaan kokoa ja sen semmosta.

Neuvola on mulla ylihuomenna, käyn sitten nakkaamassa kuulumisilla.

-Fiona ja masu 9+3-
 
Noniin, ultra takana. Kerroin siellä huolistani eli tuosta vuodosta ja ihan hyvältä ultrassa kaikki näytti. Istukassa ei ollut mitään vikaa eli vuoto oli peräisin limakalvoilta ja varmaan juuri tuosta pyöräilystä johtui. Hassua kun kuitenkin säännöllisesti ollaan pyöräilty ja aiemmin ei vastaavaa ole tapahtunut. Ehkäpä pitää ottaa sitten vähän rauhallisemmin, jotta mielenrauha säilyy. :whistle:

Pää-perämitta oli 45,2 mm ja pikkuinen liikkui niin ettei meinannut kuvaan saada ollenkaan. Turvotusta oli puheiden mukaan 10 mm, mutta neuvolakortissa lukeekin nyt 1,0mm :eek: Onkohan tuo 10mm sitten oikea luku?? Sain myös riskiluvut jotka olivat iän puolesta 1:1300 ja downriskiluku 1:24000. La olisi nyt mittojen mukaan 3pv ennen, mutta ei vaihdettu. Ultraus tehtiin vatsan päältä.

Samalla kyselivät rakenneultrasta ja otettiin se sinne 24+ viikolle, mutta alkoi heti arveluttamaan, että olisiko pitänyt ottaa se sinne n. 20 viikolle. Ei olla miehen kanssa etukäteen yhtään puhuttu tuosta rakenneultrasta ja mitä tekisimme jos jotain olisi vialla, joten enpä tiedä.. Oletteko muut menossa rakenneultraan aiemmin vai myöhemmin?

Huomenna on sitten neuvolalääkäri heti aamusta.

 
Piipero86 Meillä Helsingissä kunnallisia ultria on vain kaksi, eli nt-ultra viikoilla 10-12 ja sitten rakenneultra joskus viikoilla 20-22 (tai jotain sinne päin). Vois kyllä olla useampikin sillä olis tosi kiva nähdä pikku kaveria useammin! =)

Muuten täällä noi neuvolatkin menee miten sattuu, eli mitään säännöllistä aikataulutusta en sen osalta ole saanut vaan neuvolatäti on vaan ollut että soittele joskus sitten siitä seuraavasta ajasta. Kai ne sitten jossain vaiheessa tulee säännöllisiksi tapaamisiksi?

Olivia83 Mulle oli automaattisesti varattu rakenneultra rv 20 ja mun mielestä se on just soppariin aikaan. Näin ollen on ehkä hetki vielä aikaa miettiä mitä tehdään jos rakenneultrassa paljastuu jotain ikävää..

(-) Omaan napaan ei mitään ihmeellistä, vointi suhteellisen normaali ettei välillä edes muista että raskaana ollaan. Muistuu kyllä sitten nopeasti mieleen kun vilkasee massuun päin sillä massu on kyllä kasvanut niin, että on vaikeuksia piilotella sitä. Ylihuomenna ajattelin asian julkistaa kokonaisuudessaan myös töissä niin ehkä tän piilottelun voi sitten lopettaa.

Päksy rv 12+3
 
pitäis vissiin otta töissä vähän rauhallisemmin... mulla vissiin tiputtelee lapsivettä tai jotain :/ huomasin vessassa käydessä ku pyyhin et paperissa oli nestettä ja siis kyse ei ollu limasta tai muusta... pitää vissiin ottaa huomenna neuvolassa puheeksi...

tt ja pömppis rv12
 
np-ultra takana, laskettuaika tarkentu ja saa muuttaa etusivullekki 4.11 eli nyt on viikkoja ??? kortissa lukee 13+0 ja 12+5 mutta kumpi se nyt sitte onkaan.

ja koska oltiinki jo näin pitkällä niin veriseulaan ei oo enää menemistä, niskaturvotus oli 1,1mm joten se ainaki oli ok. mutta koska oli viikkot jo rajan yli niin kuulemma antaa turhaan positiivisia tuloksia se veriseula ja sitte stressaa turhaan.

nyt pitää kiiruhtaa saunaan kun mies ja esikoinen meni jo
 
Piipero86 , meillä kans kunta tarjoaa 2 ultraa eli NP ja rakenneultran.

tyttö Tenonvarrelta; :eek: Toivottavasti ei sentään lapsivettä ole?! Mullakin kauheesti vuotoa, välillä kirkasta ja tooosi vetistä ja välillä tosi limasta niinku limatulppaa ois, mutta näin ollu joka raskaudessa joten normaalia on.

Monet on jo uskaltaneet vaunujakin laittaa. Itse en uskaltas tehdä vielä isoja hankintoja ku olen niin vainoharhanen, mutta kukin tyylillään =) Meijän ei tosin tartte mitään laittaakaan uudelle vauvalle. Esikoisen Emmaljungat on palvelleet kaikki 4 lasta ja olleet vuodesta 2002 jatkuvassa käytössä ja menee vielä hyvin tälle viidennellekin. Mulla on siinä sitten toiseksi nuorimmalla käytössä sisaristuin päällä, ja isommat polkee pyörällä ja talvella kävelee. Kaksostenrattaita en ole halunnut koska vie niin paljon tilaa. Kestovaippoja aioin hankkija jonkin verran, siinäpä ne hankinnat.

Onni ja pallero rv 12+6 (lapset risti tulokkaan palleroksi:))
 
Jennyli Kiitos! :)

Zera oi vitsi, sulla kävi tuuri vaunujen kans :D

Olivia Voi kurjuus noita vuotoja, kun ne säikäyttää :hug:

Noista unista unohdin viimeksi kommentoida. Mää olen myös nähnyt paljon unia, mitä ihmeellisimpiä. Viimeyönäkin näin unta, että kaveri katto mun ultra kuvaa ja tokas, että siellähän on neloset :D Sitten menikin hetki ja huomattiin, että yksi tulossa pois..

MirkkuTsemppiä kokkolan reissuun!

Taaperot Ihanat vaunut! Onko just tuolla kuosilla? :)

Piipero Meillä tais olla 3 ultraa, jos oikein ymmärsin.

Täällä eka neuvola aamulla ja eipä siellä mitään ihmeempiä. Nopeesti tärkeemmät:
RR oli 105/77

HB 142 (sain muuten kehuja :) )

Pissa puhdas protskun ja sokereitten osalta :)

Sydänääniä kuunneltiin, mutta ei löytyny :/ En kuitenkaan ala nyt ressaan asialla, kun terkka sano, ettei kuuntele, jos alan ressaan :D Ja sanohan se, että kohtu tuntuu kasvaneen, joten luotan siihen :) Ja onhan mulla sitten viikon päästä se ultrakin tulossa, joten siellä viimestään selviää miten asiat ovat :) Nyt peliä katsomaan!
 
huomenta! :flower: täällä yks aamuvirkku..

Ihana kun osa on jo ostellut vaunujakin! munki tekis jo mieli, mut ajattelin rauhassa kierrellä ja odotella tarjouksia. meinasin jo hurahtaa hercules-merkkiset vaunut ostamaan kun oli niin hienot ja kääntyvät etupyörät ym hienouksilla varustettu, mut niillä ei kuulemma lumessa mennäkkään.. eli jätin kauppaan.. :/

Täällä edelleen kipeenä, olipa kivaa eilen terkkaan soittaessa mainita että olen raskaana ja samoin apteekissa kysyin nenäsumutteesta voinko käyttää, kun olen siis raskaana. EN SAANUT NENÄSUMUTETTA!! ihme juttu, ei raskauden aikana suositeltavaa!! olkoot sit nenä tukossa :snotty:

eilen äänitin koneelle vauvan sydänäänet <3 ja siirsin puhelimeen ne ja lähetin faijalle terveisiä masusta :D se kun ei vielä ole sisäistänyt tätä hommaa..

torstaina Nt-ultra, ei malttas odottaa! noh, enää pari päivää :)

tupuna ja tapero 10+4 :heart:
 
Tyttö tenonvarrelta olisko kuitenkin vaan vetistä v.vuotoo?! Mulla meinaan on välillä v.vuoto kuin vettä ja tuntuu lirahtelun tunnetta :whistle: Hirveästi vaihtelee tuo v.vuodon koostumus ainakin mulla!!

Minäkään en uskalla vielä vaunuja ostaa eikä meillä olisi tilaakaan missä niitä säilyttää. Mutta ihastelemaan ja tutkiskelemaan voisi kyllä jo pian mennä. Ei hajuakaan mitkä vaunut sitä ostais.

Eipä uutta täällä auringon alla :D No nuo kääpiöt on edelleen kauheessa yskässä ja viimeyö meni ihan harakoille :/ |O
Nyt en tiedä jäiskö kotiin vai veiskö hoitoon kumminkin!!

Mitä mieltä ootte muuten tästä sikainfluenssa kohusta?!


 
mulla on ollu vetistä valkovuotoakin tässä raskaudessa, mut toi oli ihan eri... oli siis ihan niinku vettä ja tahmasta... en kuiten aio stressata enenmpää asialla itteeni, tänäänhän tuo selviää... jos selviää..

tupuna21 nenäsumutteeet supistaa limakalvojen verisuonia, siksi kai niitä ei suositella käytettäväksi raskausaikana

sikainfluenssa ei kauheasti hätkäytä (vaikkakin kyllä ruotsissa asti sitä on), kuten ei oo hätkäyttäny SARS, lintuinfluenssa, salmonella, hullun lehmäntauti yms. mie en ehkä vaan oo niitä ihmisiä jotka stressaa tuommosilla asioilla ;)
muoks. ja se ruotsin juttuki väärä hälytys

tt ja pömppis rv 12+1
 
Täälläkin pientö tukkoisuutta ja hengitysoireita havaittavissa, voi kiitos siitepöly voi kiitos.. onkohan tosissaan näin, kun neuvolassa sanoivat että minkäänlaisia allergialääkkeitä EI saa käyttää raskauden aikana? Hitto, miehän TUKEHDUN kesän aikana, vielä kun on tuo rasitusastmakin.. ja sitä astmapiippuakaan ei kuulemma suositella? voiks olla mahollista??
:snotty: :snotty:
 
Tt sama täällä, en osaa stressata tuollaisilla asioilla etukäteen ;) Kun en ole hysteerikko muissakaan asioissa niin en tässäkään!! Mä en esim. kauheesti kannata mitään ylimääräisiä rokotteitakaan enkä oo pojille ottanut kun pakollisen 3rokotteen. Sillon kun pojat syntyi olis ollu vielä mahdollisuus calmetteen mutta ei otettu, eikä rotavirusrokotetta eikä vesirokkorokotetta.
Vesirokon molemmat sairasti viimekeväänä ja nyt se on poissa päiväjärjestyksestä ;)
Välillä sitä tosin miettii omassa työssään koska meilläkin on kotihoidossa MRSA-potilaita että onko hygienia taso riittävä...ei varmaankaan :/

Vein pojat kuitenkin hoitoon ja nyt odottelen koska soittavat että tuu hakeen pois!! :whistle:
Tuli jotenki morkkis olo mutta kummallakaan ei ollut kuumetta,ainoostaan yskä ja nuha!

Taidan muuten olla höperö mutta hyvin,hyvin harvoin mulla tulee sellanen kummallinen muljahdus tuolla kohdussa ja oon oikeen pysähtynyt että voiko se olla vaavi joka sielä kovasti liikkuu?!
Eihän tässä vaiheessa vielä voi moisia kai tuntea :D Onko muilla näin?
 
Huomenta!

Enpäs ookkaan vähään aikaan kirjotellu, mutta oon lueskellu kyllä teijän juttuja :)

Pikkuihra
Mäkin muistelisin edellisestä raskaudesta että sanottiin että ois ilman allergialääkkeitä pärjäiltävä, eikä mun osalla siinä ongelmaa ollutkaan kun ei ole kovin voimakasta tää mun allergia. Nyt kumminkin kun kävin neuvolassa niin täti sano että voit ottaa välillä zyrtecciä jos siltä tuntuu.. En sitten tiedä.

Mä oon kyllä sellanen ressaaja taas että kyllä toi sikainfluenssa huolettaa, ja just eniten sen takii ku on raskaana.. :/ Toivottavasti ressaan turhaan.

Saya 9+0 (tai 10+2 nvla)
 
mulla tuntu just semmonen tykytys sarja masussa.. omassa mielessäni vaan aattelin et olisko ne liikkeitä, vaikkas ei kai ne nyt sentään vielä tunnu :D
mekään ei oo kahelle aiemmalle otettu mitään ylimääräsiä rokotuksia (paitsi calmette).. vesirokot on sairastettu :) kakkosen kohalla tosin harkitsin rota-rokotetta ku esikoinen joutu alle vuoden ikäsenä nenä-maha-letkuun ku kuivu aika pahasti rotan seurauksena (vai olikohan se sittenkin noro), mut ei sit otettu kuitenkaan...
ainut extrarokote oli esikoiselle hepatiitti rokote, ulkomaan reissun vuoksi...

muoks. tuosta MRSA:staki meinasin kirjottaa, et miehän olin esikoisen odotusaikana akuutilla vuodeosastolla töissä ja tuli hoidettua niin MRSA-potilaita kuin hepatiitti potilaita... ite kun muistaa omasta hygieniasta/suojauksesta huolehtia, niin ei hätää sanottiin mulle :D
 
Kävin aamulla labrassa ja neuvolatädin kautta tulevat sitten vastaukset.

Koska en aio ottaa äitiyspakkausta (värit eivät miellytä), niin olen jo tilaillut muutamia vauvan vaatteita. Uskoisin, että vaunut ja sänky ostetaan alkusyksystä. Koska tulossa talvivauva, niin olen neulonut sukkia ja lapasia. Garnstudion neuleohjeet ja ideat ovat mielettömän upeita ja tyylikkäitä. Tosi poikkeavia suomalaisista ohjeista. Varastossa olisi nyt lankaa kahteen vauvan peittoon sekä villapukuun :heart: Vauvan vaatteet ovat niin nopeita tehdä :)

Thor: oliko se sinulla, jolla oli se käyttämätön viime kauden äitiyspakkauksen vaalea beige haalari varastossa? Laittaisitko yv. sen hinnasta? :)
 
Terveisiä neuvolalääkäristä ja neuvolasta! =)
Kaikki hyvin. Kohdun suu ok ja hyvät sydänäänet kuuluivat. Verenpaineet ok. Verinäytteet sekä pissa ok. Paino -1,4kg. (Np ultrassa oli niskaturovtus 0,9mm)

mirkku-87 ja tyttö tenonvarrelta toivottavasti kaikki on hyvin! tseppiä.

piipero86 Meilläpäin tarjotaan 2 ilmaista uä:tä. Nt ja rakenneuä.

taaperotx4 Ihanat vaunut!

Fiona71 Itse kävin alkuraskauden uä:ssä vuotojen ja kovien monkkukipujen vuoksi. Mutta kyllä niitä ultria saisio olla mun mielestä enemmän ;) .....on niin ihanan rauhoittavaa nähdä että pienellä on kaikki hyvin.

Päksy Meilläpäin on alkuraskaudessa neuvolakäyntejä kerran kuukaudessa.

pikkuihra Mulle on kaksi lääkäriä sanonut, että allergialääkkeitä voi käyttää raskauden aikana. Toinen oli juuri tuo Zyrtec, ja taisi mainita vielä muitakin.

jennyli Pitääpä miettiä ja tutkiskella noita rokotusasioita. Mä olen ottanut aikaisemmille lapsille kaikki neuvolan tarjoamat rokotteet. Hyvä kun otit asian esille.
Mä olen tuntenut kanssa jotain pieniä juttuja, mitä ajattelee lapsen liikkeiksi ja samalla ajattelee, että voiko ne muka olla vielä niitä... :)

Zera 13+2
 
Ai niin...lisäys vielä tuohon neuvolalääkäritapaamiseen. Sovittiin, että saan lähetteen äitipolille viikolla 36 synnytyssuunnitelman tekoa varten. Silloin kuvataan lantio. Syynä tähän on kaksi aikaisempaa vaikeaa synnytystä. Haluaisin ehdottomasti synnyttää alateitse. Mutta epäilynä mulla on jotain vikaa ylälantion luissa.

Zera 13+2
 
Neuvolalääkärikin takana ja aika pikainen käynti oli. Ei katsottu pissaa, ei verenpainetta, ei painoa, gyne kurkkasi vähän metrin päästä kun aiemmin on niin tarkkaan kohtua painellut. Sydänäänet sensijaan löytyivät ja seuraava aika on kun viikkoja on jo 22 :eek:

Mihinkään kysymyksiin en saanut vastauksia. Mulla on jo yli 2 viikkoa ollut ihan kamala ripuli. Eilenkin kevyen päivällisen jälkeen kävin 4 kertaa vessassa ja ihan kuin vettä tulee aina. :ashamed: Tähänkään ei kukaan osannut neuvolassa mitään sanoa. Jotenkin jäi koko neuvolan jälkeen paha maku suuhun..

 
Kyselin tätä tuola toisellakin puolella aamulla mutta aika heikosti oli kokemuksia. Googlettamallakaan en löydä kokemuksia:(
Eli olin esikoisen kanssa sairaalassa n. viikon valohoidossa keltaisuuden takia. Kakkosen kanssa olikin jo vaikeampaa, sairaalassa oltiin valossa 2 vkoa :eek: :'( Oli tosi kurjaa kun ei saanut imettää ( vauva niin väsynyt keltaisuudesta ja valohoidosta ettei jaksanut imeä kun pullosta ja kun on valohoidossa on pakko nesteytys olla varmaa kun nestehukka on kovaa siinä lamppujen alla ) eikä vauva olla vierellä:( Vauva oli melkein yötä päivää valossa. Molemmat lapseni olivat täysiaikaisia.
Todettiin ABO- immunisaatio. ( mulla on o veriryhmä ja tenavilla B )
Nyt siis luin vauvalehden lääkäripalstalta ja netistä että ABO- immunisaatio tapaa paheta kerta kerralta
:'( :'( Ton kakkosen kohdallakin alettiin jo puhua mahdollisesta veren siirrosta ja voi jesus mua nyt pelottaa että meneekö tämä nyt sitten siihen jos tuo kerran kerta kerralta pahenee. Onko kellään kokemusta tästä vaikeammasta keltaisuudesta, miten se on sisaruksilla mennyt?
Mulle ois ollu tärkeää imettää mutta kyllä se taas tuntuu olevan tuhoon tuomittu juttu jos vauva on taas valossa vähintään 2vkoa ja saa pullosta maidon ja sitten yhtäkkiä pitäis osata hörppiä rinnasta :'( Ja sitten niitä ihania ensimmäisiä viikkoja vauvan kanssa ei ikinä saa takaisin. Ei saa nauttia siitä vastasyntyneestä rakkaasta siinä vierellä....ei vaan istutaan sinivalohoidossa toisessa huoneessa silmät ja pää aivan kipeänä. :'(
Tottakai toivon että vauva on terve ja tärkempänä toivon että vauvani syliin saan, se on tottakai aivan tärkein asia mutta kyllä tämä keltaisuus nyt alkoi harmittamaan ja kovaa. Se on mulle niiiiiin pitkä aika olla sairaalassa joku 2 vkoa tai yli kun ois kotonakin noi 2 pientä, sairaalassa yksi eikä sekään ole sylissä :'(

Nyt tuli omanapaista..anteeksi :ashamed: en jaksa nyt muuta.
Toisaalta hyvä että tiedän nyt tuon että se yleensä pahenee kerta kerralta niin ehkä pystyn jo valmistautumaan henkisesti siihen syöttö, verikoe, valohoitorumbaan. Ja siihen että kotio ei hetkeen päästä. Ei voi mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia83:
Neuvolalääkärikin takana ja aika pikainen käynti oli. Ei katsottu pissaa, ei verenpainetta, ei painoa, gyne kurkkasi vähän metrin päästä kun aiemmin on niin tarkkaan kohtua painellut. Sydänäänet sensijaan löytyivät ja seuraava aika on kun viikkoja on jo 22 :eek:

Mihinkään kysymyksiin en saanut vastauksia. Mulla on jo yli 2 viikkoa ollut ihan kamala ripuli. Eilenkin kevyen päivällisen jälkeen kävin 4 kertaa vessassa ja ihan kuin vettä tulee aina. :ashamed: Tähänkään ei kukaan osannut neuvolassa mitään sanoa. Jotenkin jäi koko neuvolan jälkeen paha maku suuhun..

Jos olisin sinä varaisin kyllä ihan omalääkärille tuosta ripuloinnista ajan. Muistathan juoda paljon! Ettet kuiva. :hug:
 
Taalla oli puhetta tarjotuista ultrista, sikainfluenssasta ja allergioista.

Mulle laakari sanoi siitepolyallergian iskiessa pari viikkoa sitten, etta tavallisia allergialaakkeita (antihistamiineja) ei saa kayttaa raskauden aikana (mukaanlukien Zyrtec). En sit kayttanyt mitaan, ja onneksi pahin allergia nayttaa menneen aika helposti jo ohi.

Taalla meilla on tarjolla 3 ultraa, noin viikoilla 12, 22, ja 32.

Sikainfluenssa pelottaa. Me lahdetaan lomalle USA:n itarannikolle torstaina 10 paivaksi, ja tosissaan on tullut seurattua tilanteen kehittymista. Sita Tamiflu-laaketta kun ei voi kaiketi raskaana kayttaa, jos sattuu sairastumaan. Oon ajatellut kayda ostamassa kasien desinfiointiainetta ja hengityssuojaimet taalta ennen lahtoa, jotta on sit jotain turvaa, jos epidemia pahenee. Lentokoneessa olo on varmaan se pahin vaihe, jossa virus paassee helposti leviamaan. Pitakaa peukkuja...

Olivia83, sinuna menisin tosissaan laakarille tuon ripulin takia, olet voinut saada jonkun popon, jonka vaikutukset olisi hyva tietaa (ja myos tietty parantaa). Mullakin oli pitka-aikaista ripulia joskus rv8 tienoilla (sain ulkomaan tyomatkalla) ja laakari lahetti mut labratutkimuksiin, jossa selvisi aiheuttaja.

Huomenna olis NT-ultra, kiva kuulla pienta valiaika-analyysia laakarilta.
 
Olin niin varma, että lääkäri osais neuvolassa kertoa, että mitä nyt pitäis tehdä tän ripulin kanssa, mutta olin kyllä yllättynyt kun käski vaan seurailla, että jos alkaa kuumetta tai kovat vatsakivut, sitten ottavat kuulemma tulehdusarvot. Onhan niitä kaikkia viruksia mitä just raskaana ollessa pitäisi välttää, joten huolettaa kyllä, että voiko tää olla mitään ihan tavallista ripulia vai onko joku juttu mitä ei ehdottomasti sais raskaana olla. Pakko sitä on oikealle lääkärille sitten aikaa alkaa varailemaan. Ärsyttävää kun ei noi oikeesti tuolla neuvolassa tiedä mistään mitään ja aina siellä niin luottavaisin mielin on käynyt. |O
 

Yhteistyössä