Marraskuun Mussukat 2014 ¤ Huhtikuussa ¤

Tungen toisista pinoista tänne häiritsemään:D on vaan niin outoa, että on sanottu ettei ultras ilman seuloja, kun meitä ainakin pyydettiin harkitsemaan, haluammeko edes seulat( jotka otettiin kuitenkin) jännä myös se, ettei kaksosraskaudessa tehdä seuloja kaikkialla... Meillä tehtiin, vaikka kaksosuus oli jo ennen np:tä tiedossa! Mielenkiintoisia käytänteitä eri paikoin!
 
Sonkku/Emppis on keskenmeno ilman oireita valitettavasti mahdollinen. Sellaisen läpikävin viime kesänä. H11 menin ultraan ja pari viikkoa takaperin oli sydän lopettanut sykkeensä. Siitä sitten menikin vielä toiset pari viikkoa ennen kuin lopulta kaavinnalla saatiin raskaus päättymään. Nyt peloissani doppleria käytän parin päivän välein vaikka tiedänkin ettei sykkeen kuuleminen mitään takaa.

Seuloista kyllä ns. ekaan ultraan eli missä niskapoimu mitataan pitäisi päästä vaikkei verikokeisiin osallistukaan. Yhdessä niiden avulla saadaan kehityshäiriöitä poissuljettua. Ultran päätarkoitus selvittää raskauden kestoa. Mutta kaikki vapaaehtoista, kaikissa kunnissa.

Saatiin ultrakutsut tänään, jaiks! 17.4 olisi Eka ja 10.6 toka. Kauhistuttaa kyllä tuon ekan sijoittuminen kiirastorstaille sillä jos kaikki ei hyvin, joutuu jatkoja odottamaan pyhien yli. Ja sitä vetkutusta en toistamiseen halua.

Kiva kun täällä niin aktiivista keskustelua, jo niin näin kuun ekaksi päiväksi:)
 
Tiiw, ei kuulosta ihan oikealta minustakaan :O Onpas täti...jos ei ala synkkaamaan niin pyydä vaihtoa.

Keskenmeno ilman oireita on tosiaan mahdollinen, meilläkin takana sellainen. Alkion sydän oli pysähtynyt alkumetreille, mutta raskaus jatkui vaan sinnikkäästi kunnes sitten kaavintaan jouduin. Siinä raskaudessa meni tosi pitkään ennen kuin testissä näkyi edes haamujen esiäitiä vaikka menkat oli tosi myöhässä, raskaus varmistui vasta verikokeissa ja sitten tosiaan sen jälkeen ultrassa paljastui sen menneen alkujaan kesken. Mulla tuppaa nuo pieleen menneet raskaudet pysymään sitkeesti sisällä ilman vuotoja tms..joten senkin ansiosta hermostuttaa :|

Liikunta-asiaanhan munkin piti kommentoida :D Käyn normaalisti salilla ja jumpissa, mutta nyt ne jäi heti alkuunsa pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Mulla on kuitenkin oma ryhmä vedettävänä joten se pitää väkisin bisneksessä kiinni :D Eka tunti silloin raskauden alkumetreillä sai melkein loparit aikaan, sillä voimat oli niin vähissä etten meinannut edes kevyitä liikkeitä jaksaa ohjata :O Eilisellä tunnilla huomasin ekaa kertaa että olo alkaa helpottaa, joten hyvä etten luovuttanut.
Mulla on lisäksi kotona crossari, pumppisetti, käsipainoja ja nauha joten kotona tulee tehtyä kevyempää treeniä ja aerobista. Ekat viikot tosin oli kotitreenikin pois kuvioista, tosin siihen vaikutti lisäksi sairastettu sikainfluessa. Sen kanssa kärvistelin plussatestiä tehdessäkin...!
Mun olisi niin helppo jäädä sohvan pohjalle suklaata puputtamaan kuten tyttöjä odottaessakin, mutta tällä kertaa yritän kaikkeni että liikunta pysyy kuvioissa mahdollisimman pitkään.

Mun pitäisi alkaa koulutöiden pariin, mutta saas nähdä kuinka täällä luuhailen tutkimassa teidän kuulumisia sen sijaan :D On tosiaan mukava että kuu alkoi vilkkaasti!

Ankka & Bebe 8+4
 
Sintti08, mikä rv sulla on tuolloin 17.4? Itsekin odottelen postia kättäriltä mutta epäilen että taitaa mennä pääsiäisen yli meikäläisen eka ultra. Odottavan aika on niin pitkä, jos sitä joku ei vielä tiennyt :ashamed:

Näitä tuntemuksia tulee varmaan(?) välillä muillekkin, mutta eilen viimeksi olin ihan satavarma että en olekaan raskaana. Tuntuu että oireilu on muka niin vähäistä, vaikka tarkemmin ajateltuna kyllähän näitä oireita silti on.. Eniten "ärsyttää" rintojen kasvamattomuus! Joo, tiedän kyllä että ne voivat turvota vasta synnytyksen jälkeen, mutta niin monella tuntuu kasvaneen jo näillä viikoilla että harmittaa vaan nämä omat nysät.
Muutoin rinnat kyllä oireilee, tosi herkiksi on muuttuneet nimittäin. Eilen kun lähdin iltavuorosta niin kokemuksesta viisastuneena laitoin villasukat rintsikoiden sisään lämmikkeeksi, välillä kun ottavat niiiiin herkästi kylmää että kipu on ihan mieletön. Ukko katsoi vähän pitkään kun kotona ensimmäiseksi pengoin villasukat pois paidan alta :D

Noh jaa, ei auta kuin odotella vaan ja yrittää jaksaa uskoa. Ihanaa ja aurinkoista keskiviikkoa!

Bosch 9+0
 
Kiitos Wc Ankka uudesta ketjusta huhtikuulle! :)

Hullua kuinka nopeeta tämä kevät menee! Päivät ja viikot menee vauhdilla. :) Meillä varhaisultraan on vielä 13 pitkää päivää, mutta jos tää aika kiitää tähän malliin, niin eiköhän se pian tule. Enköhän mä jaksa vielä vajaan 2 vkoa odottaa, kun jo pelkästään tätä plussaa odotettiin niin pitkään.

Mä sain neuvolasta postia ja mukana oli tietoa seulonnoista. Siinä luki, että jos seulontaan ei halua osallistua, on mahdollisuus mennä yleiseen ultraäänitutkimukseen rv 11-14. Siinä varmistetaan, että sikiö on elossa, sikiöiden lukumäärä ja raskauden kesto. Kuitenkin suurista ja vakavista rakennepoikkeavuuksista, jotka voidaan tuossa vaiheessa nähdä, kerrotaan. Me halutaan osallistua seulontoihin.

Tänään pääsin taas uudelle viikolle. :heart: Se tuntuu niin mahtavalta. Taas on tavallaan yksi etappi saavutettu. Tällä viikolla vauva on herneen kokoinen. :)

Hydra 6+0 :heart:
 
Oireeton keskenmeno Jeps, itselläkin on keskeytynyt keskenmeno taustalla. Np-ultrassa selvisi, että pikkuinen sydän oli lakannut lyömästä rv 10+0. Kaavintaan meni mullakin, kun ei lääkkeellisesti tyhjentynyt. Nyt olen käynyt ultrassa rv 8+0 ja kaikki oli siellä niinkuin pitääkin, mutta rehellisesti sanottuna se ei enää lohduta mua ollenkaan. Mietin että pitäiskö vielä käydä uudestaan rv 10+, jotta ehkä sais mielenrauhan. Ei vaan tällee opiskelijana oo sitä rahaa ihan hirveesti... oon jopa miettiny päivystykseen menemistä noihin aikoihin "kipujen" takia :whistle: Ja seuloihin osallistutaan iha jo siksikin, et edellisen todennäköinen menehtymissyy oli kromosomipoikkeama todella runsaan niskaturvotuksen perusteella, lääkäri sanoi ettei olisi ollut elinkelpoinen.

Liikunta Mulla jäi kyllä jumpat melkein heti alkuunsa... On niin sairaan huono olo koko ajan ja iltasin ihan sietämätön. Pyörryttää ku kävelen himassa yläkertaan, et ei taida ihan zumbatunti mennä tässä kohtaa. Koirien kanssa käyn vaan pikakävelyillä, mun mies hoitaa lenkitykset tällä hetkellä.

Anopeista Mul on maailman paras anoppi. Ihana, pikkasen "hippi" (eli hyväksyy ja ymmärtää paljon, ei herkästi tuomitse, rauhallinen ja positiivinen asenne), tosi hyvä lasten kanssa... Ihana. Mikä onkin tosi tärkeää, koska oma äiti mulla ei ole mitään noista. Äidilleni en voisi lastani uskoa edes kauppareissun ajaksi enkä kertoa mitään luottamuksellista. Enkä kyllä isällenikään. Mulle ainoa vanhempi on ihana anoppini :)

Täällä on edelleeen järkkyä oloa, joka päivä tuntuu menevän vaan pahemmaksi ja sopivan syötävän keksiminen alkaa olemaan jo aikamosta tähtitiedettä.


Donnuska ja Juuso 8+5
 
Kiitos uudesta ketjusta :) mä voin taas joku kuukausi päivitellä, mikäli tarvetta on!

Täällä on alkanut vähän helpottaa pahaolo, aamulla ja illalla on pahimmillaan. Jospa sitten keskiraskaus olisi ihanan helppo ja vois ottaa ilon irti raskaudesta. Tykkään olla raskaana, koska tiedän että palkinto on mitä parhain. <3

Miten teillä on mennyt edelliset synnytykset? Onko jäänyt pelkoja?

Raskausajan liikunnasta, itse en ole pystynyt liikkua tämän raskauden aikana vielä yhtään sillä pahoinvoinnin vuoksi päivät on mennyt suurimmaksi osaksi sohvalla maaten. Siitä kertoo jo kertyneet kilotkin;)

Seulontoihin mennään, vaikka tiedän että keskeytystä en tule tekemään vaikka jotain olisikin vialla.

marraskuu ja nuppu 8+4<3
 
Tänään poksuu 8+0. :)

Seuloista. Täällä osallistutaan kaikkeen. Sitä en sitten taas tiedä mitä tehdään, jos sieltä jotain ilmenee.

Liikunta on jäänyt ruokottoman vähälle. Ekassa neuvolassa painoakin oli tullut reilu pari kiloa lisää.. Jaiks!

Bosch, vaikka rinnat eivät ole vielä kasvaneet niin kyllä tuo muu mun korvaan kuulostaa oikein vahvalta oireilulta! :)
 
Moikka!

Minullakin tulee lähes päivittäin tuntemuksia, että entä jos en olekaan raskaana. Eilen taas yritettiin vatsan päältä ultrata eikä saatu muuta näkymään kuin suolet. Kiukuttaa, kun miksi minunkin kohtu ei voi olla normaalisti eteenpäin, että vauvan näkisi helposti. Tänään katsotaan sitten emätin anturilla, sillä sen on pakko näkyä.. Dopplerillakaan ei yllättäen saa sydänääniä kuuluviin. Muuten pitää lähteä yksityiselle tarkistavan, että kaikki on hyvin.. :/

Tissit on ollut täällä alusta asti turvonneet ja kipeät. Ei tosin ole tarvinnut isompia rintsikoita hankkia, mutta kyllä täydeltä tuntuu..

Minun eka synnytys oli hirveän kamala. Otin synnytyspelon esille nyt neuvolassa. Tilattiin synnytyskertomus entisestä sairaalasta ja pääsen juttelemaan synnytyksestä ja peloista johonkin. Lähtökohtaisesti haluan synnyttää alakautta, vaikka se olisi haastavaa. Sektiossa on kuitenkin suuremmat riskit (infektiot, toipuminen, lisävauriot, leikkashaavan kestäminen, uudet raskaudet jne.), että toivoisin saada alatiesynnytyksen. Haasteena siinä on ahdas lantio. Suuremmat synnytyspelot on mun miehellä. Se jo sitä murehtii, jos synnytyksessä käy jotain vauvalle tai minulle. Onneksi Suomessa synnyttäminen on melkoisen turvallista.

Mixed&Kunkku 9+3
 
Rinnoista pitää kyllä kommentoida sen verran, että mulla ei edellisessä raskaudessa ollut mitään rintatuntemuksia eikä ne kasvanut sitten yhtään. Olin oikein odottanut, että saan jotkut megatykit, mutta pah.

Mulle esikoisen synnyttäminen oli aivan mahtava kokemus. Pojan synnytys kesti 3,5h, ilman kivunlievityksiä mentiin. Sairaalassa ehdittiin olla tunti ennen pojan syntymää ja siitäkin puolet ajasta makoilin käyrillä. Kaikki meni toiveiden mukaan, joten ei sinänsä pelota mikään. Hieman kyllä jänskättää, tajuaako sitä tällä kertaa lähteä ajoissa sairaalaan. Vielä, kun on sitten tuo pojan hoitokin järjestettävä, jos yöllä täytyy lähteä. Niin ja eniten mua jo nyt ahdistaa se, että joutuu siellä sairaalassa viettämään öitä. Se oli niin hirvittävää!

Mulla on ihan ok anoppi. Ei olla sydänystäviä, mutta toimeen tullaan hyvin. Kumpikaan ei liikaa puutu toistensa elämään. Tosin jostain kumman syystä mua on alkanut anopin oikut hieman enemmän ärsyttämään sen jälkeen, kun mentiin miehen kanssa naimisiin. Oon joskus oikein miettinyt, että miksiköhän.

Mulla on eka neuvola jo ens viikolla, kun on 7+0. Hirvittävän aikaisin..

Karole 5+6
 
Tänään salilla taas sai tuntea et juu raskaana ollaan. Juoksin juoksumatolla niin tisseihin koski tosi ilkeesti. Sama tunne kun tissit on ihan täys maitoo ja nännit kipristää sillee inhosti... joutu lopettaa juokseminen ja kävelin vaan reippaasti.

Ultra-ajan sain loppukuulle. 29.4. Sit pitää varata sokerirasitustestiin aika.

Joulukuisiakin ruvennut jo tulemaan palstalle... huii. Ja lokakuisissa yksi mamma odottaa kolmosia ???. Itsellä "pelko" kaksosista kun suvussa niitä löytyy jopa ihan lähipiiristäkin.

Mielialan vaihtelutnon melko voimakkaita meikäläisellä tällähetkellä. :/

Eilen illalla tunsin muutaman kerran ihan kuin olis pikkupotkuja tuntunu ja se tspahtu moneen otteeseen. Rupes hirvittää et jos se helmikuun alun haamu sittenkin oli jotakin... emt. No kuun lopussa selviää. Tai sitte vaan ilma kiertäö hyvin suolistossa ;)

Nyt mentävä pikkusen sotkuja siivoomaan.

Nasu ja pikku muru 9+0 Poks! :D
 
Väsynyttä päivää marrasmasut!

Huhhuijjaa, ei voi olla todellista tämän väsymyksen kanssa! Eikö tämä ikinä helpota! Zombina mennään aamusta iltaan. ..harmi kun en yhtään muista millon tämä helpotti edellisessä raskaudessa.

Seuloista olitte jutelleen. Osallistutaan myös. Kuten viimeksikin. Jos tulokset olis sitten jotain normaalista poikkeavaa, niin haluaisin tietää etukäteen ja valmistella itseeni asiaan. En oikein osaa vielä sanoa mitä tekisin, jos jotain yllätyksiä tulisi. Sitten näkee.

(.) Pötsi on alkanut turpoamaan sitä tahtia, että ei enää kauaa kyllä piilossa pysy tämä salaisuus! :) Toisaalta, mitäpä muuta tällä jatkuvalla syömisellä voi ollakaan tuloksena :D Ainoat oireet siis tajuton väsymys ja JATKUVA nälkä.

Ensi viikolla neuvola!

Laia 8+3
 
Ou my! Täälläpäs on aktiivista keskustelua, loistavaa!! :)

Tänään oli sitten monta jännää juttua. Eka neuvola JA ultra takana. Neuvolassa käytiin perusjutut läpi, ärsytti kun kätilöharjoittelija oli enimmäkseen äänessä, terveydenhoitaja oli siinä sivussa. Neuvolassa ei tullut oikeastaan mitään uutta esille, ruoka-asioihin pitää paneutua tarkemmin.

Ultraan pääsin päivän varoitusajalla vaikka työnantajan vakuutus rajasi sen pois.
Ehkä elämäni jännittävimpiä hetkiä oli odottaa kun kuvaruudulle ilmestyi vauva ja sydän pamppaili. Piti monta kertaa varmistaa ja kysyä lääkäriltä että onko se tosiaan meijän vauva. On kyllä niin onnellinen olo vaikka edelleen tiedostan kaikki riskit, mutta aion nauttia tästä raskausajasta joka tähän menness on ollut aika oireeton. Oireettomuuden takia epäilinkin aluksi onko siellä elämää.

Rinnat ovat suurentuneet c kuppiin ja tykkään kovasti vaikka kipua onkin.

Alicia 7+2
 
Viimeksi muokattu:
Milloin ja miten pitkään muilla on kestänyt pahoinvointi, jos sitä on ollut?

Mulla alkoi 3+5 ja tänään on 5+5 ja tuntuu pahoinvointi katoavan.
Ahdistaa kun keskenmeno oli elokuussa ja ensin hävisi raskausoireet ja sitten alkoi tihkumaan verta.



28.11 Silvia Logo 38v. 2. KOS

Silvia ja mytty 5+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihania ultrakuulumisia Alicialla ja taisi olla jollain muullakin!

Edellisistä synnytyksistä oli kysymys.. itsellä oli n. 12 h synnytys kaikkinensa, mutta itse ponnistusvaihe taisi kestää vain noin 10 min. Kaikki meni hyvin alun hyvin kivuliaita supistuksia lukuunottamatta, mutta olisin ollut valmis synnyttämään melkein heti synnytyksen jälkeen uudelleen. Mies heti kyselikin, että sittenkö seuraava? Sanoin, että jos nyt pari viikkoa odotetaan. No nyt tulee sitten 2,5 vuotta väliä ja en kyllä pelkää synnytykseen menoa ollenkaan, vaikka edellinen olikin 4070g painava. Jospa kuitenkin tässä raskaudessa koittaisi vähän katsella syömisiään, että ei ihan niin isoksi pääsisi vauva kasvamaan. Haluaisin kovasti saada pienen vauvan.

Tänne iski tänään taas uudelleen aivan hirveät pahoinvoinnit. Monta kertaa tuntunut siltä, että joutuu mennä oksentamaan, mutta tähän asti selvinnyt syvään hengittelemällä ja rauhoittumalla. Pahoinvoinnit olikin jo muutaman päivän poissa. Varmaankin nyt johtunut kahvinjuonnista, kun olen eilen ja tänään jounut kahvia ja viimeksi n. 2 viikkoa sitten. Samaa oli ensimmäisessä raskaudessakin kahvin juonnin jälkeen.

Keskenmenon pelkokin on edelleen suuri. Pelottaa jopa lapsen nostelu ym. Keskenmenon jälkeen minulle väitettiin, että millään sitä ei olisi voinut estää. Jostain syystä kuitenkin ainakin ennen vanhaan mm. kurkottelu ja painavien tavaroiden nostelu ovat olleet kiellettyjä. Nyt olen pyrkinyt välttämään ainakin näitä molempia, kumpikin kun tuntuu vatsassa ikävältä. Oletteko muut joutuneet/halunneet jo rajoittaa tekemisiänne?

PikkuistaOdottava + toinen pikkuinen 5+6
 
Heippa!
Saakohan vielä liittyä joukkoon?

Meille pieneksi yllätykseksi pärähti plussa testiin muutama viikko sitten ja nyt alkaa jo pääkin tottua ajatukseen viidennestä (!) lapsesta :) muiden lasten iät ovat: 7v, 4v, 2v ja 9kk.
elikkä siis mun tiedot olis:
SITKEÄSISSI, 26v, 5 lapsi, KOS, LA 9.11
Pahoittelut että en saa punaisella kun kännykällä rustaan....

Ultrassakin päästiin käymään kun neuvolan kautta se on tarvittaessa mahdollista ja silloin lääkäri ultrasi viikot 6+3. Sydän löi mutta juurikaan muuta siellä ei vielä näkynyt.

Raskaudesta ei olla vielä huudeltu vaan ihan lähimmät tietävät :)
Koitan päästä juttuihinne mukaan pikkuhiljaa :)

Eiköhän tässä nyt riittävä romaani näin alkuun.

Sitkeäsissi & matonen rv 8+3 ?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ambrosia85
Meill o molemmat osallistunu niihi seulontoihi,paitti kuopus ei osallistunu siihe finn brain tutkimuksee ku sillo ei tarjottu,nyt taas tarjottii mutta en taida siihe ny osallistua,esikon kanssa ei aina muista niitä lappuja täytellä.Nasumasunen,kui sulla seuraava neukku on vasta rv 22 kauhia myöhää? Tänään poksuu

Annilaattori ja Papu 9+0
 
Sitkeäsissi: tervetuloa mukaan! :)

Annilaattori: sen takia kun kaupunki säästää :( mielestäni hiukan väärästä asiasta nipistetään. Itse pitää muutenkin kaikki ajat ja ultrat tilailla. Mitään ei tule automaattisesti.
Onneks on ultra tossa välissä kuitenkin et jotain infoa saa tilastaan. Nyt oonkin miettiny et pitäskö ostaa se kotidobleri..

Meillä onkin jänskä marraskuun kaks ekaa vkoa kun jännitetään tuleeko vauva hääpäiväksi vai tulisko mun synttärilahjaksi :)

Kahvin keittoon ..päätä särkee.

Nasu ja muru 9+1
 
Tervetuloa taas uusille :wave:

Onnea muille ihanista ultrakuulumisista ja onnistuneista neuvolakäynneistä :heart:

Itellä ei mennyt ultra ihan putkeen. Pelkoni kävivät toteen, ei löytynyt sykettä eikä edes alkiota. Pelkkä tyhjä pussi, sekin käsitykseni mukaan aika pieni. Lääkärin mukaan viikot kuitenkin olisivat 5+ jotain. Teoriassa se voi olla mahdollista, että hedelmöittyminen & kiinnittyminen on tapahtunut vieläkin oletettua myöhemmin. Ja polin laite on varmasti surkea yksityisten laitteisiin verrattuna, mutta ultraajan kokemuksesta ei pitäisi olla kiinni. Joku väitti toisaalla, että jos plussatestistä on alle 3 viikkoa, alkiota ei välttämättä löydy. Mutta minua kuitenkin pelottaa, että munasolut oli jotenkin viallisia ja kyseessä on tuulimuna :( Lääkäri kun ei voinut sulkea sitäkään vaihtoehtoa pois. Lopullinen tuomio tulee pe 11.4 kun ultrataan uudestaan. Silloin viikot menkoista laskettuna 8+0. Eilen oli siis 6+5. Hoitaja sanoi, että heillä ruukataan ultrata vasta 7+, mutta kuitenkin antoi tuon eilisen ajan. Yhessä vaihessahan mie harkitsin ajan lykkäämistä. Tämän piinaviikon välttämäiseksi olisi pitänyt. Mutta toisaalta oli lohdullista nähdä, että on ainakin edes hetken ollut raskaana.

Semmoinen tunne minulla nimittäin on, ettei tämä raskaus jatku :'( Tissien arkuus on hävinnyt lähes kokonaan ja tuntuvat enää vain aavistuksen raskaammilta, mitä ennen raskautta. Oireet ilmeisesti saattaa aaltoilla paljonkin, vaikka kaikki on hyvin, vaan en pidä sitä omalla kohdalla todennäköisenä. Yökötys tosin ei ole vielä loppunut eikä ajottaiset mahakivut. Mutta eihän ne heti välttämättä lopukkaan. Mies minua säälittää kun jaksaa vieläkin uskoa täysillä :'(

Stella & Pulla?
 
Viimeksi muokattu:
Stellalle voimia kärvistelyyn. Mä itse valitettavasti tiedän tuon tunteen. Tosin meillä löytyi syke, mutta alkio oli viikon pienempi mitä olisi pitänyt mennä. Tällöin lohduteltiin että hedelmöitys on ollut vaan myöhässä, mutta ei se omaa pelkoa poistanut :(


Mulla oli jotain niin fiksua muutakin sanottavaa taas, mutta nyt ei enää leikkaa :(

Täällä muuten ihan kohtuu hyvin fiilikset - eilen oli eka päivä kun oli koko päivän paha olo. Kuitenkin ihan inhimillinen sellainen eli ei tarttenut oksentaa tms. Kyllä mä vaan hattua nostan teille jotka kovista pahoinvoinnesta kärsii!
 

Yhteistyössä