**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Bitterikin yhä joukossa, vaikka epäuskoa pukkaakin joka toinen päivä. Nyt olen jo antanut itselleni luvan puhua asiasta ja uskoa että kaikki menee hyvin...ja hetken päästä soimaan itseäni liian korkeista toiveista :ashamed: etenkin, kun muut kyyniset jo lapsen saaneet ahdistavat nurkkaan ja muistuttavat kuinka alussa vasta ollaan ja kuinka vielä voi sattua mitä vaan. Koetan suodatta puheet, mutta aina se kolahtaa, koska kyllähän minä tiedän että alussa ollaan..

Pahoinvointia on vielä vaihtelevasti ja masun pömpötyskin vaihtelee päivittäin. Mammavaatteisiin olen jo siirtynyt, jottei housun saumat paina kohtua (tulee muuten loppupäivän kipeäksi), vaikka en näytä vielä yhtään "raskaana" olevalta vaan ainoastaan "lihoneelta" ja siksi saan hassuja katseita niiltä joille en asiaa halua vielä paljastaa.

Odotan tän viikon neuvolaa kuin kuuta nousevaa..

Bitteri ja pikkuinen 15+3
 
Mies hierojalla tuli käytyä juuri äsken, tunnin verran se mun niska-hartia seutua hankasi (30?) ja vielä ei päätä särje, sanoi että mun hartiat + lavat on niin jumissa, että päänsärky johtuu niistä eikä vauvasta =)
Päätin hieronnan alkuun heittää kommentin, että särkylääkkeitä en mielellään näin raskaana syö ollenkaan, jolloin se alkoi luetella paikkoja joista ei hiero, koska niillä voisi kuulemma käynnistää synnytyksen :eek: Kertoi, että on oman vaimonsa synnytyksen käynnistänyt tarkoituksella hermoratahieronnalla. Totesin siihen vaan, että tiedä kenen puoleen käännyn, kun loppuajat alkaa raivostuttamaan :LOL:
Suosittelen hierontaa muillekin joilla on särki päässä!

Tajusin muuten juuri äsken, että tämä eka masuasukki syntyy meidän 12-vuotis päivän tienoilla näillä näkymin :heart:
Tanya & hukkapätkä 17+3
 
Anteeksi että taustalta kommentoin, mutta tuosta vuotamisesta vaan tulin kertomaan, että itselle kätilö np-ultrassa sanoi, että on hyvä vaan että hematooma vuotaa ulos, vaikka kamalalta tuntuukin, mutta vanha veri on mitä mainioin kasvualusta bakteereille.
 
Mielialanvaihteluja kyllä löytyy! :wave:

Ei sit vissiin olekkaan korvatulehdusta kun ei enää korvassa tunnu mitään.. Vissiin tämä pitkittynyt nuha vaivaa!!
Täällä kans niska/hartia seutu tosi jumissa. Mua pelottaa sinne hierojalle meno koska se kuiteskin niin kovaa hieroo ja sit seuraavana päivänä vasta onkin kipeänä.. Pitää koittaa jotenkin jumpata vetreiksi..

puhnalle 13+4
 
Pimpulalle isot halit. Tässä on itelläki ollu oikeestaan koko alun jos jonnimmoista ruskeaa tuhrua. Eikä se tuhru vieläkään ole pois. Välillä tulee enemmän ja välillä vähemmän. Semmosta ruskeeta, jossa on lähes mustia hyytymiä, sellasia riekaleita. Sori tämä ällötys kuvaus, mutta tätä tää arki on.

Tänään 13 POKS :)



 
Pimpulalle ja muille vuotajille halaus!

Enää mua ei huoleta niin paljoa mun mahan kasvu, sillä arvatkaas.. tänään tunsin ekat liikkeet!! :heart: Ne oli aika hentosia vielä, mutta ei epäilystä, mitä ne oli. Sellaista muljahtelua ja pieniä potkuja. Aivan ihana tunne. Nyt vaan odotan lisää niitä. :heart:

Mun pitäis kans päästä hierojalle. Mut miten siinä hierontasängyllä voi olla, kun ei ole vatsallaan hyvä maata? Ollaanko sitä sitten selällään vai miten? Loppuajasta täytyy kai mennä hermoratahierojalle, ellei synnytys käynnisty. :)

Nyt pitää mennä, vieraita tulossa.

Tänään 16+6
 
Mäkään en enää jaksais tätä oksentamista :x Tänään oksennettu koko päivä, huh. Voimat on ihan finaalissa, hyvä kun jaksan tässä istua. Mutta kun ei jaksa maatakaan koko aikaa. Hankalaa.

Pimpulalle paljon voimia! :hug:

aletheia 14+0
 
Pimpulalle paljon voimia! Hurjalta sun sairaalakeikka ja vuoto kuullostaa.

Bittersweet, älä välitä niistä pessimisteistä. Nyt sulla on viikot jo yli 15 ja on erittäin toden näköistä, että saat vauvan syliisi eikä enää tule keskenmenoa. Nyt vaan ummistat korvasi niiltä puheilta, niin voit alkaa nauttimaan odotuksesta ja luottaa raskauden jatkumiseen.

(.)Tänään tunsin oikein kunnolla pikkuisen möyryytyksen masussa kun kävin töiden jälkeen sängylle pötköttelemään. Neljästi potkutti oikealle alamasuun ja sitten kääntyi ympäri :heart: Vaikuttaa tosi aktiiviselta tyypiltä, esikoinen olikin puolestaan tosi laiska liikkumaan :D

T: Pikku-Katti 16+5
 
Pimpulalle ja muillekin samantyyppisistä vuodoista kärsiville suuri :hug: On varmasti todella stressaavaa kun ei voi lainkaan nauttia raskaudesta :(

Itselleni ei mitään erikoista, pahoinvointi on helpottanut joskin huonoja päiviä on edelleen - kuten tänään kun oon taas kolme kertaa käyny halailemassa pönttöä ja laattaillu juuri syömäni ruoat ulos :x Ja sit tosiaan on välissä viikkokin ettei oo mitään ongelmaa..

Sokereita oon mittaillu nyt viikon verran ja eihän ne paastoarvot kurissa pysy :( eli varmaan jo lähiaikoina tulee kutsu äippäpolille tai diabetespolille ja aloittavat sitten ne iltainsuliinit.. No, onneks aterian jälkeiset arvot on ok eli ainakin vielä tässä vaiheessa pelkkä pitkävaikutteinen illalla tulee riittämään.. Tympiihän se toki jo tässä vaiheessa alkaa tuohon piikkirumbaan, mut minkäs tekee ku ei muukaan auta :( mut toki olihan tää odotettavissakin ku viime raskaudessa oli sama homma loppuviikoilla.

Pirtsi 17+2
 
Hirveästi tänne on tekstiä tullut taas lyhyessä ajassa. Joka päivä käyn lukemassa täällä, mutta kirjoitettua tulee vähemmän kun tuntuu ettei ole mitään sanottavaa aina.

Esikoisen kanssa käytiin tänään 1-vuotis (oikeasti oli 11 kuukautis) kehitysseurannassa lastenklinikalla ja siellä oli kaikki tosi hyvin ja nyt voidaan lopettaa siellä käynnit. Poika sai pelkkiä kehuja siellä ja äidille tuli ylpeä olo.

Jotenkin tuli siellä kuitenkin hiukan ahdistava olo, kun K7:n aikainen aika tuli mieleen ja vähän alkoi jännittämään tämä raskaus. Toivon todella että tämän pikku kakkosen kanssa ei sinne päädytä. Hyvää hoitoa saa, mutta elämän voisi aloittaa vähän helpommallakin tavalla.

Hieman on kanssa alkanut vaivaamaan se kun edellisessä raskaudessa näin naistenklinikan osastolla maatessani lääkärin vähintään 2 kertaa päivässä ja pojan syntymän jälkeen en muistaakseni kertaakaan (paitsi että jos on heräämössä käynyt, niin siellä vietetystä ajasta ei ole hirveästi muistikuvia). Kuitenkin jotenkin tuo syntymä oli sen verran traumaattinen että olisi ehkä ollut ihan hyvä tavata lääkäri. Itse ei osastolla jaksanut vaatia, vaikka reilu viikko synnytyksestä siellä vietinkin, kun oli aikamoinen suru puserossa koko ajan.

Tiikeri ja pikkuinen 16+0
 
Pimpulalle :hug: . Peukut pystyssä että kaikki kuitenkin menee hyvin, nyt ei auta kuin lepäillä. Minullakin oli esikoisesta vuotoja raskauden puolelle välin asti, vaikkei kyllä noin massiivisia. Kuitenkin niin että piti pientä pelkoa yllä suurinpiirtein jokaisen vessakäynnin yhteydessä. :/ Vasta kun rakenneultrassa kaikki näytti hyvältä ja vuodotkin lakkasivat sitä alkoi uskoa raskauden oikeasti jatkuvan loppuun asti.

Madicken 13+0
 
kultapossu Mulla on myös mielialanvaihteluja. Pari päivää sit itkin ku taikinakulho tippu väärinpäin lattialle.

baby10 Mä olen parilta tutulta kuullu että oralla on hyviä vaunuja (en muista mistä mallista ovat puhuneet ). Me meinataan ite hankkia Ora taiga vaunut :)

Nallu ja Hattivatti 18+3
 
Tanya 82: Kyllä mullakin olisi työmotivaatio kadoksissa tässä kohtaa, jos töissä olisin.

Esikoisen kanssa laski suunnilleen koko ajan että miten paljon on töitä jäljellä ja työ oli kyllä viimeinen asia mikä silloin kiinosti koska ajatukset olivat jo tulevaisuudessa -vauvassa. Olen lupautunut juhannuksen jälkeen tekemään yhden viikon keikkaa töissä. Saas nähdä minkälainen motivaatio on silloin olla töissä. Saa onneksi vähän rahaa kodinhoidon tuen päälle.
 
Tanya, mulla oli viime raskaudessa sen luokan ongelmia, että ajattelin ettei vakuutusta niiden takia myönnettäis.

Kohta ipanoille levyä ja itse lepäämään. Turha kai sitä puolikuntoisena on yrittää saada mitään hyödyllistä tehtyä. Pyykit saan pestyä koneessa, kun vaan joku vielä veisi ne kaappeihin.

Muari ja Sintti rv 16+
 
Mulla on aika lailla tasoittunut nuo mielialanvaihtelut. Tai toki saatan (ja räjähdänkin ) muksuille nollasta sataan,mutta se on muutenkin ihan normaalia :snotty: Mutta joskus on tilanteita,että mietin,että suutuinkohan nyt jotenkin vähän liikaa. Mutta ihan huutamistasolle se tosin jää,että en sentäs tavaroita ala paiskomaan...Mutta ei tuota esiinny joka päivä eikä joka toinenkaan,onneksi ;) Mutta väsyneenä sitä tietysti hermostuu herkimmin,oli raskaana tai ei.

Mutta mä taidan hilpasta lenkille,oon ihan yksin kotona ja kerrankin pääsen lähtemään rauhassa lenkille :wave:

LilliM ja manteli 13+2
 
Enpä ole tällä puolella muutamaan päivään käynyt. Kotona on ollut tilanne kaikkea muuta kuin hyvä, tapeltu on ja nyt se sitten on aika selvää että mies lähtee, itse on ainakin sitä mieltä ja minäkin alan päästä asiasta yli, enhän sitä voi pitää, jos toinen ei halua. Se tässä on että mies on kuitenkin tulossa ultriin mukaan, samoin haluaa synnytykseen, että ei meitä ole silleen jättämässä ja tulee asumaan tässä talossakin vielä joitakin kuukausia, kun ei sillä ole varaa tästä noin vain lähteä. Minä tosin varoitin miestä, että saatan kilahdella aina välillä, mutta se kuuluu vaan asiaan, mutta toisaalta minäkin olen tällä hetkellä eron kannalla, jos mies ei halua mitenkään muuttua, niin ei meidän yhteiselosta silloin mitään tulekaan, en nimittäin jaksa olla pelkästään antava osapuoli, enkä itse saa oikein mitään.
Työt onneksi auttaa tässä asiassa ja mulla on reilusti töitä tiedossa tälle kesälle, tonne elokuun puoleen väliin asti niitä riittää, kunhan vaan kunto kestäisi.

Eka raskaus meni mulla todella loistavasti eikä ollut mitään ongelmia, joten toivon että tää on suht samanlainen, niin silloin työntekokin onnistuisi.

Maha ei vieläkään ole pahemmin kasvanut, pieni kumpu tuossa on, mutta ei muuta, tosin olenkin laihtunut jo 5 kiloa, kun ei mikään makea maistu ja syön suurimmaksi osaksi hedelmiä ja juon maitoa ja tuoremehuja, ne on parhaita. Yksi lämmin ateria päivässä menee. Pääsiäissuklaat lojuu vieläkin tuolla kaapissa, kun ei vaan tee mieli ja hyvä niin.
Välillä tulee pieni huolikin, kun on tätä stressiä tässä ollut, että mitäs jos tuo pieni kärsii jotenkin tai jos sille käy jotain, kun en vielä ole liikkeitä tuntenut, tosin esikoisestakin tunsin vasta joskus 20 viikon tienoilla, niin en sinänsä kauheasti odota vielä, on tässä muutama viikko vielä aikaa.

shihtzu + mönniäinen 15+5
 
Kylläpäs tekstiä tullut. Jäänyt pari viikkoo kokonaan lukematta kiireiden vuoksi.

Mullakin eka ultra onnellisesti ohi ja siellä se pikkunen pyörähteli ja keikkui. :)
Laskettu aika siirtyi yhtä vuorokautta aikasemmaksi, eli huiman iso oli siirto ja
tosimerkityksellinen. :LOL:

Jouduin käymään vielä uudestaan maanantaina tarkistuttamassa vauvelin voinniin ultrassa hyväksi, sillä poijitettiin miehen kanssa lehmää jolloin tuntu että jotain mun alavattasta repes ja tuli vähän verta. Onneks selvisin säikähdyksellä. Päätin ottaa nyt rennommin, mutta tänään oli hiehon vuoro poikia ja nyt sitten selästä meni jotain kun reittäpitkin kulkee kipu polveen kuin jatkuvaa sähköiskua sais. Ja selkä on yhdestä kohtaa ihan tulessa. Hyvää tuuria mulla. Varmaan siis iskiasta. Mitähän tälle vois tehdä?

Nyt oli ihan omaa napaa koko kirjotus, mutta perehdyn teidän muiden juttuihin ens kerralla paremmin. :(

Kaikille hyvää vointia!
T. Soikku ja nyytti 14+3
 
Nyt ei sitten mennyt aamulla löysimmätkään farkut enää jalkaan, tai siis nappi ei mennyt kiinni. Meinasin eka virittää housut kiinni ohuella hiuslenkillä, mutta totesin että pullottaa tyhmästi paidan alta.
Kävin sitten ostamassa äippäfarkut henkalta ja maukalta. Mun mielestä niiden äitiyishousujen kokoluokitukset on vähän outoja. Huomasin sen jo la kun ostin parit caprit. Käytän normaalisti kyseisen puljun housuja, jotka kokoa 36, mutta nyt nää farkut on kokoa 40! Enkä tosiaan ole vielä kiloakaan lihonut.
Tänään kerroin omalle työporukalleni töissä raskaudesta, mutta samalla kerroin toiveen, että siitä ei vielä talon sisällä puhuta. Tosin ei varmaan kovin montaa viikkoa mene, kun raskauden jo huomaakin. Mulla oli lapsivesipunktion jälkeen sellainen olo, että maha jopa pieneni 3-4 päiväksi, mutta nyt on kyllä muutamassa päivässä taas kasvanut kiitettäväsi;)

Terese 16+0
 
Heippa kaikki! Onpas tänne tullut tekstiä, koitan päästä niitä lukemaan paremmalla ajalla :) Mutta halit taas kaikille sitä tarvitseville!
Mulla oli aamulla sokerirasituskoe, ja nyt mä jännitän niitä tuloksia.. Mulla oli viime raskaudessa paastoarvo sama kuin viitearvo, ja asiaan ei puututtu oikeastaan mitenkään. Itse otin sen kuitenkin selkeenä merkkinä, että jotain täytyy muuttaa, ja jätin sokerit ja hiilarit tosi vähälle. Arvot oli sitten seuraavassa mittauksessa loistavat. Nyt nää käytännöt on kuitenkin muuttuneet niin, että mulle merkittiin papereihin, että olen edellisessä raskaudessa sairastunut raskausdiabetekseen, koska se paastoarvo oli sama kuin viitearvo (eli 5,1) . Mä en tiedä, miksi mä tätä asiaa nyt märehdin näin paljon. Kait mä sitten pelkään, että jos jotain häikkää on, niin miten mä oikein opin mittailemaan niitä verensokereita .
Tietääkö joku, mitkä on viitearvot nykyään täällä Turussa? Edellisessä raskaudessa ne ainakin tuntui vaihtelevan paikkakunnittain, mikä on musta todella kummallista.
 
Tuleeko teillä muilla paljon valkovuotoa? Mulla on parin viime päivän aikana lorahtanut muutaman kerran oikein kunnolla ihan vetistä valkkaria :snotty: Aloin jo vainoharhaisena miettimään ettei se vaan voi olla tihkuvaa lapsivettä.. eihän? :eek:
 
shihzulle tosi paljon voimia tulevaa varten. Eroaminen ei ole ikinä helppo ratkaisu. Mutta kuten itsekin sanoit, niin toista ei voi pakottaa muuttumaan eikä itse voi olla ainoa joka panostaa suhteeseen. :hug:

Mulla ei mitään uutta. Töissä kaikki ovat jo huomanneet pömppömahan, enkä yritäkään enää piilotella masua. Mieluummin näytän rehellisesti raskaana olevalta kuin lihavalta :LOL:

Pikku-Katti 16+6
 

Yhteistyössä