**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Vauvantarvikkeista: meille tulee suvusta oikeastaan kaikki. En ees osaa ajatella et mitä ei tulisi. Paljon kun on pikkusia sisaruksillani.

Koti: me asutaan 56 neliön kaksioissa koira, minä ja mies. Ajateltiin maanantaina lähtee kysymään meidän vuokran antajalta (iso yhtiö) olisiko niillä kolmioita vapaina tai vapautumassa. Muuten yhden lapsen kanssa mahtuisi mutta säilytystilaa ei ole yhtään ylimääräistä.

Eveny ja hanke 16 + 3
 
Isot onnittelut Tereselle hyvistä uutisista! :flower:

Ja onnittelut muillekin, jotka saaneet hyviä uutisia!

Hirveäsi te kerkeätte kirjoittaa lyhyessä ajassa :p

Ummetuksesta: Mulla on ollut todellisena riesana se myös. Luumut ei auttanut ja laktuloosi-liuosta (Levolac yms.) en suostu edes kokeilemaan, kun niistä tulee ihan hirveästi ilmavaivoja :whistle: Activia-jugurtti pidempään syötynä auttoi pienesti. Nyt käytän säännöllisesti joka aamu mitallisen Vi-Sibliniä, mitä saa apteekista. Se on kuituvalmiste, eikä lääkevalmiste ja ihan tosissaan kyllä auttaa :D Vaikutuksen huomaa noin viikon käytön jälkeen. Tärkeää vaan on, että sitä käyttää säännöllisesti. Ja jos ei yhdellä mitallisella saa tulosta aikaseksi, niin sitä voi käyttää vuorokaudessa kolmekin mitallista. Sitä tulee harvemmin ajateltua, että kuidun lisääminen ravitsemukseen auttaa ummetukseen, mutta näin se vaan on. Olen saanut aiheesta luennon anopiltani, joka on työskennellyt pitkään endoskopian poliklinikalla ;) Eli on hyvin kouluttautunut näihin vatsan alueen vaivoihin :)

Kodista: Meillä on 71 neliöinen kerrostalo-kolmio. Omistusasunto on ja ihan kiva. Esikoisella on oma huone. Keittiö on vaan epäkäytännöllinen ja wc hyvin pienehkö ja taloyhtiöön olisi tulossa putkiremontti vuoden vaihteessa :whistle: Toisaalta rasittavaa, varsinkin kun silloin on vauvakin syntynyt, mutta toisaalta kivaa kun teemme samalla keittiöremontin asuntoomme. Tässä asustellaan nyt sitten ainakin pari vuotta vielä.

Hankinnoista: Meillä on ABC:n vaunut olemassaan, mutta en ole niihin oikein tyytyväinen. Ne on kivannäköiset, sellaiset sporttiset, mutta suht raskaat. Oon miettinyt tuplien ostamista, mutta en tiedä.. Tuskinpa tuo esikoinen, joka on vauvan syntyessä 2v., jaksaa vielä kävelläkään tai seisomalaudalla seisoa..?? Tosin hän kävelee nyt jo mielellään jopa kilometrin matkoja, mutta viihtyy kyllä vaunuissakin (kunhan ne on liikkeessä :p ) Mutta varmaan olisi tuplat hetken aikaa tarpeen. Kattoo nyt sit lähempänä mitä sen suhteen tehdään. Turvakaukalo meillä oli kaverilta lainassa esikoisella, mutta hänellä on nyt vauva ja haluisin muutenkin nyt sellaisen kaukalon, johon tulisi isofix-alusta.

Rintavarustus ei oo nyt kasvanut yhtään. Esikoisen jäljiltä olen siirtynyt B-kupista C:hen :p Masu puolestaan on kyllä jo selkeästi näkyvä :D Tosin mulla on siinä mahalla muutakin kuin vain vauvakumpu :ashamed: Kaverit on ihmetellyt kuinka se on jo näin kasvanut, vaikka viikkoja ei ihan hirveästi vielä kasassa ole. Esikoisesta maha alkoi näkymään selkeästi vasta 18-20 viikkojen tienoilla. Liikkeitä odottelen, mutta tuskin niitä vielä hetkeen tuntuu. Mutta on se sitten niin ihanaa, kun niitä alkaa tuntemaan :heart:

vaimo 12+5
 
Kojootti mä rupesin nyt oikeen miettii, et oisko Heikki sanonut että mulla on marginaalinen eteisistukka...? Hmm, ei nyt kyllä muista, jotenkin vaan sellainen olo että ois niin sanonut.

Alkaako teillä muilla sattumaan maha kun ootte kauan liikkeellä? Olin tänään 3 h ostoksilla ja kotiin kun pääsin niin mahaan sattui niin pirusti. Mua tietty nyt pelottaa ettei vaan paikat aukee tms, varsinkin kun eilen tuli sitä vuotoo.

Ja juhlavaatteista, mä todellakin kiersin koko Turun, mutta mistään ei meinannut löytyä juhlamekkoa. No menin sit stokkalle, täysin luovuttaneena niin sieltä sitten löysin Mamaliciousin mekon, joka mun mielestä on tosi nätti! Tosin musta, mutta laitan siihen joko valkoisen huivin, kengät ja laukun tai sitten turkoosit nuo kaikki. Joten musta se että se on musta, ei niin haittaa, vaikka häihin tuon mekon olenkin ajatellut.
Joten naiset stokkalle! Ja sit muuten ostin vielä sellaisen hiukan lyhyemmän turkoosin mekon, ja sekin on aikas makee mun mielestä. :D

Liirah + Sissi
 
Kävin tänään hyvien uutisten kunniaksi ostamassa henkalta ja maukalta kahdet äippäcaprit, kun olivat "osta kaksi, maksa yksi-kamppanjalla" tarjouksessa. Toiset on sellaiset perus siistit töihin ja kaupungille ja toiset koiralenkeille.

Päänsärystä on ollut puhetta: Mulla oli lähes aina kun vielä söin pillereitä migreenipohjainen päänsärky sillä viikolla, kun pidettiin tauko. Aattelin, että johtuu vain noista pillereistä. No, tänä aamuna heräsin sitten tuohon migreenin:( Nappasin pari panadolia, mutta ei apua. Migreenilääkettä olis ollut, mutta niitä kun ei saa syödä, niin yritin muulla tavalla saada kivun pois. Sitten tulikin kunnon oksu, joka musta johtu tosta päänsärystä enemmän kun tästä "tilasta". Sitten vähän helpotti ja sen jälkeen vedin pepsiä ja suklaata, että sain verensokerin ylös ja olo helpotti entisestään.

Pitänee sitten soitella lääkärille ja kysyä oisko tuohon migreenin jotain turvallista lääkitystä, jos toistekin iskee. Onko muuten jollain tietoa mitä lääkettä migreenin saisi syödä? Siis, kun panadoli ei auta.

Tässä pitäis pikkuhiljaa ruveta miettimään poitsulle nimeä;) Tytölle oli jotain nimivalintoja jo takaraivossa, mutta pojalle ei. Meillä olis ajatuksissa, että nimen pitäisi olla joku kaksitavuinen. Pari ajatusta mulla on, mutta en tiedä meneekö ihan ristiin miehen ajatusten kanssa. Olenkos mä muuten ensimmäinen meidän pinossa, jolla on toi sukupuoli juttu selvillä?

Terese 15+4
 
Moi!

Ihanaa, täällä vielä tänään suht lämmin päivä. Huomenna varmaan sitten jo palellaan. :/

Terese oikein paljon onnea hyvistä uutisista!

liirah
mulla alkaa sattumaan vatsaan. ja alkaa tulla sellainen menkkamainen jomotus tonne häpyluulle. Oltiin aamupv tontilla siivoamassa, ja eipä kauaa tarvinnut huhkia, kun sain jo lopettaa. Esikoisen aikana mielestäni kestin paljon paremmin.

rinnat on kasvaneet. eikä oo kiva juttu, kun valmiiksi jo ovat isot.

asunto on meillä 94 neliöinen rivarineliö, vuokralla. Hyvin mahdutaan tänne vaikka useampikin vuosi. Mutta ollaan aloitettu talonrakennus, joten sinne päästään sitten muuttamaan alle vuoden kuluttua.

päänsärkyä
esiintyy mullakin. olen muutenkin sellainen päänsärkyherkkä tapaus, joten oli odotettavissakin.

nimi, siitä ei ole kyllä mitään hajua! Ei kummallekaan sukupuolelle. :(

hankinnat on aikalailla vähäisiä, kun esikoiselta (1v8kk) kaikki vielä tallella ja hyvässä kunnossa. hoitopöytä pitäisi kyllä ostaa, kun vanha meni rikki, ja oli aika vanhakin.

Mukavat loppuviikot!

suhveli 15+4
 
Siilinlapsi Kyllä tuolloin jo rakenteet näkyy, eihän sitä muuten vois tehdä jo 18. viikolla :)

Hankinnoista Meillä käy niin ihanasti, että miehen vanhemmat on lupautunu ostamaan vaunut. Ora taiga 2010 meille on tulossa.. Sit ystävä haluaisi ostaa meille kaukalon.. Hankitaan joku perus sitteri (en tiedä vielä mikä ) ja sitten pinnasänky luultavasti ikeasta.. Vaatteita ollaan jo osteltu ja saatu lahjaks. Niin ja hoitopöytä kans tulee näillä näkymin ikeasta.. Olikohan sit vielä jotain mitä en nyt muista.. Isommat hankinnat tehdään kuitenkin vasta kun ollaan muutettu :)

Vakuutusasiaa Meinaatteko kaikki hankkia vakuutuksen jo ennen syntymää? Vai onko täällä joitain jotka hankkii sen vasta kun vauva on jo syntynyt? Me vielä mietitään tätä täällä..

Asunnosta Me asutaan 60,5 m2 kaksiossa, mut ollaan muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Haetaan sekä kolmiota, että kaksiota.

Terese Ihana uutinen! Hurjan paljon onnea :flower:

Bigwish Munkaan maha ei ole hetkeen kasvanu. Se pullahti esille yhtäkkiä, mut nyt on ollu hiljasta. Mä en ota stressiä koska maha kasvaa viikosta 18 eteenpäin reippaasti, ja on varmaan ihan luonnollista että sitä ennen kasvu on hitaampaa pullahtamisen jälkeen. Ensin kohtu nousee sieltä esiin, mikä se pullahtamisen aiheuttaa ja sit se alkaa hitaasti kasvamaan :)

Silent whisper Mulla ummetukseen on auttanu se että lisäsin ruisleivän syöntiä ja juon paljon. Luumusosetta on myös kaapissa jos maha menee kamalan kipeäksi tämän takia. Mut neste, liikkuminen ja kuidun lisääminen on ainakin halpoja kotikonsteja :) Mulla toi ummetus tosin ei ihan hirveä ongelma ole..

Nallu ja Hattivatti 18 :heart: POKS!! Kohta oon jo puolessa välissä :heart:
 
Ei täällä ainakaan ole kylmyydestä tietoakaan :p Lämmintä riittää ainakin tänään vielä. Muhun iski joku virtapiikki. Oon siivonnut koko kämpän,lattiat pestynä ym. Sitten pesasin ikkunoita ja tein pizzaa :p Vissiin alkaa alkuraskauden väsymys hellittämään kun tällä lailla olen touhottanut eikä nytkään silti yhtään väsytä =) Hyvä niin.

Meillä isommat pojat olleet anopin kanssa Ähtärin eläinpuistossa ja nyt sitten keskimmäinen kuumeessa :/ Täälläkin taisin mainita,että kalareissun jälkeen torstaina oli ihan tukossa. Tukkosuus jatkuu ja nyt taas hengitys kuulemma vaikean oloista :/ Hällä on siitepölyallergioita,mutta nyt tuntuu,että on tulossa erityisen hankala kesä niiden suhteen. Onneksi on ventolinea mitä antaa.

Hurjaa kuinka jotkut teistä on jo lähes 20. viikolla =) Mutta nopeestihan tämä omakin raskaus tässä tuntuu menevän.

LilliM ja manteli 12+6
 
Kiitoksia eritoten puhnalle:lle kommentista, helpotti :flower:

Täällä on satanut tänään vettä ihan kaatamalla, ja ukkostanutkin. Nyt ilma on jotenkin ihanan raikas ja kevyt :)
Oon ollut mielettömän reipas tänään: vedin parinkymmenen kilometrin lenkin, siivosin kunnolla, tein puutarhaostoksia, puutarhahommia ja tein omenapiirakka taikinan huomiseksi valmiiksi. Menin kutsumaan miehen veljen tyttöystävineen meille kahville, kun miehen veli ei ole koskaan seurustellut kenenkään kanssa ainakaan mun ollessa perheen sisällä (12v.). Perustelin kutsunkin sillä, että täytyyhän mun tietää ketä mä sitten kutsun ristiäisiin :LOL:
Vauvavakuutus on varattu Tapiolasta meille, hintaa tuli 250? / vuosi (2kk-2v), 2v eteenpäin laskee n. 200? / vuosi.
Tanya 17+1 , mies on ehdottanut lapsen työnimeksi hukkapätkää
 
Vakuutus aiotaan todellakin ottaa. Esikoisella on tod.näk. perinnöllinen sairaus, jonka periytyvyys on 50/50. Esikoisella ei tietty vakuutusta ole :kieh: Tarpeen olisi ollut. Kahdelle seuraavalle siis oli ihan itsestäänselvyys se ottaa. Kummatkin tosin ovat terveitä. Kuopuksella oli perätilan aiheuttama lonkkaluksaatio ja vakuutus oli siinäkin hyödyllinen. Voihan sen vakuutuksen myöhemmin irtisanoa, jos tuntuu tarpeettomalta :) Niin ja ilman muuta otetaan ennen syntymää, koska syntymän jälkeen sen yleensä saa vasta vauvan ollessa 2kk. Mitäs sillä sitten enää tekee, jos on todettu synnynnäinen perinnöllinen sairaus niin kuin tämä meidän :eek:
 
Kylläpäs se ilma viileni pikaisesti.. Hrr, kohta saa ettiä toppavaatteet kaapista.
Mulla ollut melkein koko päivän vasen käsi sellainen puutunut ja pistelevä, liekkö niskassa jotain jumissa. Mies yritti kyllä hieroa, muttei mitään tehoa ollut. Jospa yön aikana menis ohi!

Ihana kun ei ole enää pahaaoloa ja väsymystä. Tuntuu kuin olis uusi elämä :saint:

puhnalle 13+2
 
Kiitos paljon neuvoistanne ummetuksen kanssa painivalle =) Se todellakin vaikuttaa mielialaan, niinkuin Juon Kahvini Miten Sattuu tuolla kirjoittelikin :headwall: Mua alkoi kiinnostamaan toi luumunektari, tyhmä kysymys, mutta mitä se on? :D

iirah - mulla tuli eilen sellainen pistävä paineen tunne keskelle alavatsaa kun olin shoppaillut monta tuntia. Kotona tunne meni onneksi ohi.

Tanya 82 - ohoh, sulla puhtia riittää :)

puhnalle - joo se niistä helteistä :ashamed:

Me myös aijotaan ottaa vakuutus tulokkaalle heti rakenneultran jälkeen, vai kannattaisiko se ottaa jo ennen?

Mukavaa sunnuntaita sateista huolimatta arvon ladyt!

Silent 14+6
 
No morjensta taas pitkästä aikaa! Kovasti ootte kirjotelleen, itellä ollu niin kiirus että jäänyt vähemmälle netissä olo.

Hankinnoista: Meillä ei oo enää mitään, kun tuo esikoinen on jo sen 9-v... Toista ei pitäny tulla, mutta hyvä näin :D Onneksi siskoilla on ollut vauvailua tässä välissä, niin sieltä saan jotain kampetta! Kaverilla kävin vaatteita katsomassa, mutta vielä en uskalla mitään ottaa. Oon niin taikauskonen... Vastasyntyneelle on sellainen isäni vanha kori, jonka mummo hankki iskälle :heart: Se on tosi kaunis ja oli aikanaan pojallakin + sisarusten lapsilla on ollut. Vaunuista ei hajuakaan vielä! Pitää siskon kanssa miettiä, miten tarvitsevat vaunuja kun heillä nuorin tulee kesällä vasta vuoden. Esikoiselle aikanaan ei hankittu juuri mitään, vaan pihtailimme ja kierrätimme suvun vanhoja tavaroita. Nyt aion hankkia just mitä haluan ja nauttia "materialismista" kun rahatilanne on hivenen parempi kuin silloin 10 vuotta sitten :LOL:

Ummetusta on ollut kanssa vaihtelevasti. Ärsyttävää!!! Actimel on auttanut ja kuidun lisääminen kanssa. Muuten olo on ihan jees, paitsi hampaita on alkanut särkemään :eek: Kaikki vanhat reiät on aktivoitunu ja sekös tällaista hammaslääkäri kammoista itkettää... Pakko mennä paikkaamaan kun ei uskalla särkylääkkeitä syödä ihan kuin leipää!!!!

Onnea kaikille hyviä kuulumisia saaneille!

Zaijuska ja Pumpura (rv 15+ jotain tai jotain;) Ei muista ei ........
 
Oli ihana herätä tänään kun mies oli lähdössä töihin ja totesi ohimennen mulle että "meille tulee poika". Olin ihan et häh? Ja mies totesi siihen että oli unessa nähnyt heiluvan pienen pippelin :)

Itsellä ollut jo pitkään tyttöolo mutta saa nähdä jo ennen juhannusta jos pieni paljastaisi kumpi on :LOL:

Kuinka moni nukkuu tavallisesti mahallaan? Mulla oli aamulla kauheen tuskaista kun olin nukkunut mahallaan ja se ei enää oikein onnistuisi. Huoh.

Eveny ja hanke 16 + 4 (jos oikein muistan)
 
Huomasin muuten että multa puuttuu vielä tietoja etusivun listalta. Eli mulle voi ehitessään päivittää iäksi 25v ja synnytyspaikaksi HYS tai Kät/H. En ole noista vielä päättänyt.

Eveny - mä taas näin viime yönä unta että oltiin rakenneultrassa ja siellä meille lupailtiin tyttöä :heart:
 
Hankinnoista: Meillä on esikoinen kyseessä, joten lähes kaikki tulee hankittavaksi. Omassa kaveripiirissä olen ensimmäinen jolle muksu on tulossa, vaikkei mitään nuoria enää ollakaan ;) Muutenkin olen ihan pihalla mitä kaikkea sitä oikeasti tarvitsee ostaa.

Vaunuihin täytyy panostaa. Meillä siis kaksi isoa koiraa ja tarkoitus lenkkeillä vaunujen kanssa myös pururadoilla yms. Pientä tutkimusta olen jo tehnyt ja minulle on suositeltu joko Emmaljungaa tai Gesslein-merkkiä. Onko kellään kokemusta? Erityisesti koiralliset kommentoikaa.
 
Vakuutuksesta Niin siis kyllä me vakuutus vauvalle tottakai otetaan, oon vaan miettiny otaisko ennen syntymää vai sitten syntymisen jälkeen.. Mistä vakuutusfirmasta te ootte ottanu vauvalle vakuutuksen ja jos on jo vanhemmilta lapsilta kokemusta ni mitä ootte tykänny?

Eveny Ennen raskautta nukuin lähes aina mahallani, mutta nyt oon yrittäny sitä välttää. Ja tuntuuhan se epämukavalta jos vatta on liikaa puristuksissa.

Mulla ei vielä ole liikkeitä tuntunu, enkä oo huolissani kun esikoista odotan. Mutta ei jaksais millään odottaa niitä pieniä hipaisuja ja potkuja :heart:

Nallu ja Hattivatti 18+1
 
Joo,mä kanssa tykkään kun on vähän viileämpi päivä. Tosin,vettäkin vähän sateleepi.

Minä nukun vielä mahallani ja aion nukkua niin pitkään kuin se vain on mahdollista =) Sitä asentoa tullaan vielä kaipaamaan :D Ja sitten kun vauva on syntynyt niin mahalla nukkuminen ei heti onnistu kun tissit on niin kipeet ja täynnä maidosta :whistle:

Mun mielessä pyörii nyt melkein koko ajan tuo sukupuoli-asia :xmas: Mä niin haluaisin jo tietää,että kumpi! Mä tuun hulluksi heinäkuun loppuun mennessä ja sitten jos sielläkään ei asia selviä :D

LilliM ja manteli rv 13 *poks*
 
Nallu mä ainakin soittelin vakuutuksista useaan eri paikkaan, ja pyysin tarjouksen heiltä, ihan siitä syystä, että meillä on kaikki vakuutukset Tapiolassa (autot, koti, firma ja ukon henkivakuutus), ja mielestäni se oikeutti Tapiolan antamaan kunnon alennuksen vauvanvakuutuksestakin. Alennusprosentiksi saatiinkin lopulta -15%, ja se oli halvin kaikista mahdollisista paikoista =)
Ennen syntymäähän vakuutus kannattaa ilman muuta ottaa, jos lapsella on synnynnäinen vika niin silloin vakuutus korvaa myös sen, syntymän jälkeisestä vakuutuksesta synnynnäiset viat rajataan käsittääkseni pois.
Vajaa tunti enää niin ukon veli tuo "morsmaikkunsa" meille kyläilemään, kuinka semmonenkin tapahtuma voi jännittää mua? Itsepähän tätä kerjäsin :D
Tarjolla on sentään home made omenapiirakkaa + vaniljakastiketta, korvapuusteja ja kaurakeksejä.
Hameen sain päälleni tänään, ja mahaa ei voi enää olla huomaamatta :) Dobblerilla salakuuntelin pikkuista ja syke oli alhaisempi kuin koskaan 144.
Tanya & hukkapätkä 17+2
 
Maha edelleen kummallinen täällä :( Vasen lonkka on arka ja sille en varaa painoa kokonaan. Jumakauta nytkö ne vaivat jo alkaa, ekaks oksut ja päänsäryt ja nyt jo supparit ja selkäkivut? Aikasemmista kahdesta ei kyllä näin aikasin ollut mitään vaivaa mikä olisi suoraan raskauteen liittynyt.

Asunnoista olette puhuneet, OKT-asujia ollaan, 5h+k+khh asutaan neliöitä 120 ja asukkaita nyt 4 ihmistä, koira ja kaksi kissaa.

Hankinnoista; kaikki paitsi pinnis pitää ostaa. Olen hankkiutunut kaikista eroon kun lapsien piti olla toistaiseksi tässä.

Ummetus; juu tuttu on välillä ja ihanat peräpukamatkin on välillä vaivanneet :(

Vakuutuksista; Pitäs ens viikolla hakea ja Pohjantähti on meidän yhtiö. oli ainakin poikien vakuutuksia otettaessa ainoa joka korvaa maitokorvikkeet maitoallergiaan. Ja ehdottomasti ennen rakenne-ultraa haetaan. Jos siinä todetaan jotakin niin ne jääpi sitten korvauksien ulkopuolelle ( jos siis hakee vasta ultran jälkeen )

Masullani nukun tai yritän ainakin. Lemppari asento.

Nallu on jo noin pitkällä, voi vitsi sulla poksuu ihan kohta 20 :) Ihanaa!

OP ja TiTi-Uuu 15+3 ( kai? )
 
Mulla sitten vissiinkin korvatulehdus iskeny.. Toinen korva oudon tuntoinen ja vähän lämpöä. Ei kiva! Huomenna kai sitä pitää lompsia tk:hon. Yhen kerran ennen on ollut.
Huonoa oloa pukkaa päälle tuon lämpöilyn takia!

puhnalle 13+3
 

Yhteistyössä