Shihtzulle voimia! :hug:
Ja
Sutturalle erityisen paljon niitä. :hug: Jotenkin olisi jo toivonut ja uskonutkin että tällaisten uutisten aika alkaisi olla ohi tässä pinossa... :'( Itse olen vieläkin jotenkin varpaillani, kai sitä rakenneultran jälkeen alkaa pikkuhiljaa olla varmemmilla vesillä.
Nyt on olo aika ok, rautalääkitys piti kyllä aloittaa kun hb on niin matala ja veriarvoissa jotain muutakin häikkää siltä osin. Vähän väsymys painaa pidempien päivien jälkeen, mutta pahoinvointi on käynyt jo aika hervinaiseksi.
Eniten tällä hetkellä rassaa tuo ihan tunnepuolen herkkyys, se että alkaa niin helposti liikuttua erilaisissa tilanteissa. Meillä on kuitenkin aika rankka kevät takana ja kesä jatkuu samaa luokkaa.
Meidän esikoisella kun on downin syndrooma ja hänellä on nyt ollut mieletön määrä kaikkia mahdollisia lääkärikäyntejä, ihan vuositarkastuksia ja sitten vähän uusiakin juttuja (mm. kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin juuri). Sitten tuolla kuopus sai viime syksynä autismidiagnoosin ja hänen kanssaan ollaan nyt kevään ajan tehty tuolalista aika rankkaa treeniohjelmaa, 15h viikossa erilaisia harjoituksia joista päiväkodilla on avustajan aknssa tehnyt n 10h ja loput sitten iltaisin ja viikonloppuisin kotona. Nyt sitten päiväkodilta ei olla vieläkään varmistettu avustajan jatkoa ja tämä siis toistaiseksi lopettaa ensiviikon jälkeen jolloin koko treenausvastuu jää kotiin eikä tosissaan ole mitään tietoa syksystä. Sekin lisää paineita. Ja tietty kahden vammaisen lapsen kanssa on muutenkin omat arjen lisänsä.
Ja nyt vielä kesän pikkumauteeksi alkaa ensiviikolla esikoisen autismitutkimukset. Olen jo pitkään hokenut että tällä on autistisia piirteitä enemmän kuin tuolla meidän autistilla muttei kunoutustiimi ole uskonut, vasta nyt 5v lääkäri laittoi pojalle lähetteen tutkimuksiin. Ei muuten, siis olen kovasri odottanut noita ja samalla vastauksia moniin mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin, mutta itsessään nuo tutkimukset on aika rankkoja, kun ne vielä joutuu tekemään kesken työputkien. Pitkiä ja henkisesti rankkoja haastatteluja joissa pitää käydä läpi about koko lapsen elämä ja kehitys ym, sekä sitten itse lapseen kohdistuvat tutkimukset. Eli tällä hetkellä mieluiten jättäisin itseltäni pois kaikki ylimääräiset tunteilut ja haluaisin vain keskittyä ihan kylmiin faktoihin.
Ja toki tälla tuastalla myö mielessä pyörii oma huolensa tämän tulevan vauvan terveydestä. Downia ei niin olla osattu pelätä, eikä tälläkään kertaa haluttu punktioon mennä, nuo veriseulan ja np-ultran hyvät tulokset riittivät vakuuttamaan sen puolen olevan kunnossa. Mutta tosissaan se terveena ja hyväkuntoisena syntyvä vauva ei vielä sekään takaa meille tervettä lasta vaan vasta siinä parin, kolmen vuoden iässä voidaan huokaista helpotuksesta jos kaikki näyttää hyvältä.
Tässä ohessa valmistelen myös itseäni siihen miten tulen suhtautumaan tämän tulevan lapsen kehitykseen. Esikoisella kun se kehitysviive oli jo odotettavissa, enkä kuopuksenkaan kohdalla tuntenut paineita. Kuitenkin kun niitä ongelmia alkoi tulla alueella jos toisella eikä kunnon selityksiä löytynyt niin alkoihan sekin huolestuttaa - hänen kohdallaan ihan aiheesta. Nyt sitten saa miettiä miltä mahtaa tuntua jos tämä seuraavakaan vauva ei ala liikkua, puhua jne muiden ikätovereiden kanssa samassa tahdissa... Olen aika jalat-maassa tyypiä enkä mielestäni ole koskaan stressannut asioista turhaan, mutta nyt en ole aivan varma siitä mahtavatko pienet viivästymät huolestuttaa enemmän mihin oikeasti olisi aihetta.
Jopas tuli taas omaa napaa kerralla... Mutta tuossa siis omia mieltä polttavia kysymyksiäni.
Madicken 13+2