**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Ne ekat liikkeet on ihania :heart: ja se vasta onkin mahtavaa, kun selällään maatessa ne potkut alkaa näkymään :) En yhtään muista, millä viikoilla ne alkoi näkymään. Loppuajasta heiluikin koko vatsa, muistan edelleen ku yhdessä valmennuksessa mulla oli pokassa pitelemistä ku poitsu järjesti semmosen jumppatuokion ettei ollut koskaan ennen (eikä myöskään sen jälkeen) samaan tahtiin viuhtonut. Istuin tuolilla ja se maha muutti muotoaan jatkuvasti, välillä oli oikealle kallellaan, ja sitten vasemmalle. Tuo meitin esikko tuppas tehdä kovin isoja liikkeitä ihan iimeisille viikoille asti, vaikka noin perusluonteeltaan olikin semmonen köllöttelijä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Justinde mulle on ihan sama vaikka hyppisit päälläs raskaana ollessas, mutta kun multa on LÄÄKÄRI kieltänyt nostamiset, rykimiset, seksin ja useimmat liikuntamuodot. Nämä asiat kannattaa lukea, jotta tieää miksi meistä jotkut ei saa nostaa, liikkua jne. Normaalissa raskaudessa tajuan, että työt tehdään normaalisti.

Kuten huomaatte, olen edelleen todella räjähdysaltis. :D

Madicken, koitas päästä päikkäreille.

Ja kurpitsan pienelle tsemmpiä!
Sä olet IHANA :heart: Mulla on varmaan jotenkin kiero huumorintaju kun repeilen täällä yksikseni.
 
Katjuska, kuulostaa liikeiltä. Onnittelut :flower:
Täälläkin "kuplii" kovastikin välillä. Oli pari viikkoa välisä, ettei tuntunut. Kyllä mä odotan sitä, että saa laittaa miehen käden masulle niin, että hänkin tuntee. Eikä se hikkakaan nyt ihan kauhee ollut, tiesi ainakin, että kaveri on hengissä.

 
Sukupuoliasiasta tulee mieleen omasta lapsuudesta eräs ikävä asia. Isovanhempani toivoivat kovasti poikaa lapsen lapseksi (vanhemmillani oli ennestään siis kaksi tyttöä ja minä olen toinen heistä ) ja kun pikkuveljeni syntyi, koin että he olivat iloisempia hänestä kuin minusta. Syynä oli vain suvun nimen jatkuminen eteenpäin, mutta pienenä otin sen kovin raskaasti. Iloisia he toki olivat minustakin, mutta enemmän veljestäni.

Nostelusta Kyllä mä vältän nostamasta painavia asioita, vaikka kaikki onkin mennyt ihan hyvin. Näin siksi, että en halua ottaa riskiä. Mun työtäkään se ei haittaa, kun ei niin isoja nosteluja siellä ole.

Nallu ja Hattivatti 18+6
 
Huomio kaikki päänsäryistä ja selkäsäryistä kärsivät! Mulla on jännitysniska ja migreeni (migreeni on tosin ollut melko kesy viimeiset 3 vuotta, mutta päänsärkyä on usein) ja olen löytänyt oivallisen avun osteopaatilta eli asentovirhekorjaajalta. Osteopaatti hieroo lihaksia, mutta ei lainkaan samaan tyyliin kuin perinteiset hierojat. Lisäksi nikamia manipuloidaan eli naksautellaan. Mun selkävaivat helpottuu samantien käynnin jälkeen, ja se vaikuttaa tietysti positiivisesti päänsärkyihinkin. Joten jos asuu Turussa tai lähiseudulla, niin voin suositella Axis fysio -nimistä paikkaa (Puutorin kulmalla) ja sieltä sellasta henkilöä ku Tanja Helaakoski. Hän on myös fysioterapeutti.
Akupunktiokin on tullut tutuksi, se tehosi ekat 3 kertaa mutta sitten alkoi teho mennä. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen sekin hoitomuoto! :)
 
Vuosi tai ei, niin mun mielestä raskaana olevan ei kannata nostaa 150kg vehkeitä. Kyllä mä kantelen kaikkea kevyempää, että en missään nimessä itseäni sairaaksi leimaa.
Tänään sain monoa aamun palaverissa vauvalta, aivan ihana tunne :heart:
Tanya & hukkapätkä *poks* 18+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tanya 82:
Vuosi tai ei, niin mun mielestä raskaana olevan ei kannata nostaa 150kg vehkeitä. Kyllä mä kantelen kaikkea kevyempää, että en missään nimessä itseäni sairaaksi leimaa.
Tänään sain monoa aamun palaverissa vauvalta, aivan ihana tunne :heart:
Tanya & hukkapätkä *poks* 18+0
Ja mähän en siis sais tuon kokosta mötikkää hievahtamaankaan, olinpa raskaana tai en :p
 
juu, joku painoraja kuiteskin noihin nostoihin, juu ja en itekkään suostuis moisia nostamaan ja en kyllä jaksaiskaan B)

lastenpolil käytiin aamul kun ei tyttö tosiaan tehnyt mitään ton käden kans ja röntgeniin laittoivat ja siel olivat kuulemma väännelleet ka käännelleet kätte joka suuntaan ja kun tyttö siel sit tuli niin tadaa käsi on siitä lähtien toiminut ihan normaalisti ja kuvis näkyi että luut oli jotenkin hieman vääntyneet mut tästä vois päätellä ettei käsi ollut kunnolla paikoillaan ennen röntgeniin menoa ja siel kun tarpeeks väänneltiin niin loksahti oikeeseen asentoon mut hyvä näin niin ei tarvinnu mitään kipsiä yms.

uunis on nyt paistumas purjo-lohipiirakka :p

 
Sutturalle paljon jaksamista ja voimia :hug:

Mulla jatkettiin eilen sairaslomaa näillä näkymin kolmella kuukaudella. Ruskeaa vuotoa on aina vain ja fibromyalkia vaivaa. Mä kans joutusin töissä nosteleen isoja ihmisiä ja saamaan milloin nyrkistä, milloin hampaista, joilla ne on. Dementiaosastolla olen töissä ja a välillä saattohoitoyksikössä. Lekurin mielestä ei kannata riskeerata yhtään mitään, kun kattoo meidän historiaa keskenmenoissa. Tuumas vain, että ei se yhden ihmisen vaje firmaa kaada ja joku on onnellinen, kun saa pitkän sijaisuuden. No näinhän se on. Kyllä sitä hommaa on 7 henkisessä perheessäkin, varsinkin, kun ei sais tehdä juuri mitään. Lähinnä pitäis lepäillä, mutta eihän se onnistu.

Kotidobbleria odottelen saapuvaksi tänään. Toivottavasti äänet kuuluis, vaikka mulla on tuota ylimäärästä massun päällä.

Lumi-Marja ja Nuppunen 13+4
 
Kurpitsa; Onneksi ei ollut mitään vakavaa. Tosi herkästi voi luut pieneltä murtua. Meillä esikko oli 2 v kun lapsijumpassa tippui 15 cm korkeelta patjalta toisen kätensä päälle ja solisluu murtui :(

Lumi-Marjalle jaksamisia vuotojen kanssa.

Eipä hievahtais 150kg vehkeet meikäläiseltäkään :) Tosin selkäni takia en mitään painavaa nostele muutenkaan.
 
Ihanaa kun viikonloppu taas lähestyy. kyllä sitä kovasti laskeskelee viikkoja kesälomaan (vielä 8 viikkoa töitä kylläkin) :D.

OP-81 kyselit siitä kaukalosta isofixillä. Meijän piti ostaa käytettynä, mutta tuolta Petikosta Vantaalta löydettiin Lastenturva-nimisestä liikkeestä tarjouksesta 159 e. Brio Primo niminen on ja saanut hyvät arvostelut, vaikka onkin varmasti halvin markkinoilla.

Mulla ei vielä valitettavasti liikkeitä tunnu, vissiin vatsalihaksetkin voi niitä aika pitkälle vaimentaa ekassa raskaudessa. Nostoja oon vältellyt, kun tuntuu että maha heittäytyy heti kovaksi jos joatin painavaa nostan. myöskään vatsalihasliikkeitä en oo tehny melkein ollenkaan raskauden aikana, kun tuntuvat epämukavilta. Aikalailla oon siis omien tuntemusten mukaan edennyt.

Meillä mun mummo haluaisi ehdottomasti pojan. Sillä itellään on kaikki lapset poikia ja on aina tuntunut, että naiset on sen silmissä ollut vähempi arvosia.

Jaksamista kaikille vuodoista kärsiville tai muuten epätietoisuudessa eläville!

Kohta viikonlopusta nauttimaan!

Birre86 ja Nyytti 16 + 4
 
Palstahäirikkö iski taas...

Soittelin sitten neuvolaan näistä suppareista ja alkuviikosta otetuista pissa ja valkkarinäytteistä. Neuvolantäti totesi, että näillä viikoilla ei voi tehdä mitään, lääkäriaikaa saa vasta 1,5 viikon päähän. Jos tulee vuotoa niin päivystykseen. Pissa puhdas ja toinen valkkarinäyte ok toista ei vielä tullut. No johan helpotti! Perhanan perhana!! Miksi ihmisen pitää olla näin rampa??

Ja kiitos Birre vastauksesta :)
 
Heip vaan !

ostosreissu tuli sitten ke tehtyä, tulihan sieltä hoitopöytä napattua mukaan :D

nostoista teen aika normaalisti töissä nostoja, työkaverit käskevät mut kyllä yleensä sinne paarien kevyempään päähän nostamaan tai sitten nostetaan yhdessä. Mulla on kyllä suurin osa aivan ihania työkavereita! :)

eilen illalla olin aivan järkyttävän väsynyt töistä, melkein itkukurkussa olin. Mies ehdotti et kuunneltaisko dopplerilla sydänääniä jos kuuluis, kun aikasemmin ei oo saatu kuulumaan. No mieshän ne sai sieltä sitten kuulumaan :heart: mieli piristy aika nopeasti! :D

no, työt jatkuu taas!

saana & 16+0 Poooks! :heart:
 
kojootti hieno homma, jos viitsit ja jaksat ottaa pinon päivityksen ohjelmaasi! Kiitos

BV:lle iso kiitos tähän saakka hoidetuista päivityksistä! :flower:

Nostelut, kaikki ns. liian painavat jätän suosiolla muille. Aika hyvä raja on toi esikoisen paino, 13kg, että jos siitä hirveesti menee yli, niin olen varovaisempi. Mutta tuota poitsua kun on pakko kuitenkin nostella, niin ei oikein varomiset valitettavasti auta. Vuodot siis riesana täälläkin.

Me ostettiin esikoiselle Brion Primo isofixillä, ja ollaan todella tykätty! Mukava kantaa kaukaloa mukana ja kivannäköinen. Ja tosiaan hyvät arvostelut saanut. Eli hinta-laatusuhde kohdillaan! Sama kaukalo palvelee siis tällä kakkosellakin.
 
Liikkeitä minäkin odottelen kovasti. Kolmosesta tunsin 17viikon paikkeilla joten voipi olla,että nyt tuntuu aiemmin. Suht myöhään siis vaikka useampia lapsia jo. Kolmonen oli tosi rauhallinen liikkeissään,monta kertaa olin ihan paniikissa kun tuntui,että ei liiku tarpeeksi ja sen takia kävin jopa yksityiselläkin :ashamed: Mutta loppua kohden kyllä todellakin tunsi,että liikkuu :D Ja tuo mahan muuttaminen muotoaan on hauskan näköistä :D

Taas niin tylsä päivä kun sataa vettä |O No,keskimmäinen oli eskarissa 2h ja oli ollut kivaa ja nyt odotellaan syksyä =)

Mä oon kanssa sitä mieltä,että kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja touhuta sen mukaan mikä itsestä tuntuu hyvältä ;)






 
Mä voin sitten syksyllä ottaa jobin takas mut kesän ajan saisi muut päivitellä listaa.

Tänään kävin neuvolassa, kaikki oli niinkuin pitää, painoa oli kilon verran tullut, mutta nyt vasta varsinaisesti oon diabeetikon ruokavaliolla kun sain tarkemmat ohjeet neuvolasta ja täten sitä painoo ei pitäis enää tulla.

BV ja Chilli 17+4
 
Juu, nou ropleem :) Mä olen kuitenkin kotosalla päivät, niin mullahan tätä aikaa piisaa. Eikä oo mtn pitkiä reissuja kesäksi suunnitteilla. Mies mua pyysi Saksaan autonhalureissulle, se olis 3 päivän keikka, mutta mä jänistin.. :ashamed: Ahdistaa ajatus ajaa Saksan motareita yksinään, mies menisi edellä mutta sen tuntien mä en kyllä perässä pysyisi.. Sillä kun on raskas kaasujalka ja Saksassa se on ihan sallittuakin.. Vähintaan 150km/h tarttis munkin ajaa körötellä. Mulla on ollu ajokortti vasta reilun vuoden, kun en ennen lapsia kokenut tarvitsevani autoa mihinkään. Ja vaikka mä olenkin ajanut tosi aktiivisesti, niin jostain syytä toi ulkomailla ajaminen jännittää. Onkos täällä jollain kokemusta asiasta? :) Mulla vaakakupissa painaa kyllä myös matkapahoinvointi, laivalla olis meinaan tarkoitus tulla sit Helsinkiin, ja se laivamatka kestää muistaakseni . 1,5 vrk. Joten jos merenkäyntiä sattuis sopivasti niin mä sit yrjöisin sen koko ajan :x Ja sit tarvis keksiä esikolle hoitaja ja kissoille ja koirallekin vielä. Menee hankalaksi. Kuitenkin vähän harmittaa. Olis ollu kiva päästä vaihtaa maisemaa. Saas kattoo kuinka monta kertaa mä tuuliviirinä vielä ehdin muuttaa mieltä ;) Mutta siis, jos mä päätän reissuun lähteäkin, niin se on vaan 3 päivää. Ja toivotaan muutenkin, ettei ainakaan kurjia päivittelyjä tuu enää! Vaaveille ainakin olisi hyvä pysyä kyydissä koko kesän :) Tietty uudet toivotetaan lämmöllä tervetulleiksi kesälläkin :)
 
Nosteluista minä oon nostellu mummoja ja pappoja ihan normaalista töissä, tosin ei mulla ole edellisissäkään raskauksissa mitään ongelmia ollut nosteluiden kanssa. Ainut mitä pelkään, on nuo meidän aggressiiviset potilaat, joilta tulee nyrkkiä ja potkua ja millon mitäkin, kunhan ei vaan mahaan sattuisi...

Turvakaukaloksi meille tulee maxi-cosin cabriofix telakalla, tyyris, mutta todella kevyt ja pärjännyt testeissä parhaiten ja ulkonäkökin on ihan jees.

Että semmoista, vauva liikuskelee jo ahkerasti masussa :heart:

Nyt nuudeli-kasvis-hässäkkäwokkia kokkaamaan

kirppunen 18+0 POKS :D
 
Ah, ihanaa viikonloppu =) Oon ollut ihan äärettömän väsynyt tällä viikolla. Miehen kuukauden mittainen työreissu lähestyy myös loppuuaan ja saan sen alkuviikosta kotiin. Kova ikävä jo onkin. Saas nähä huomaako se mun mahan kasvaneen;)

Mulla on nyt viikon ajan särkenyt päätä. Alkoi viime la migreenikohtauksella, joka päättyi oksentamiseen, tai ainakin pääosin helpotti. Silti koko viikon ajan on ollut sellaista jomotusta, että on päivittäin täytynyt ottaa pari panadolia. Jotenkin hirveä huoli siitä onko se nyt varmasti ok, että noita syö useana päivänä putkeen. Luulen, että osittain mulla on niskat niin pahasti jupatissa, että särky johtuu siitä. Sain tänään varattua ajan hierojalle ensi viikoksi, jos siitä olis jotain apua.

Terese 16+3
 
Kiitos kaikille!!

Ei sit mennytkään ihan niin ku luulin siellä Tyksissä.. Sain kipulääkettä suoneen ja pakaralihakseen, sen jälkeen olo olikin aika himmee ;)

Ehtivät laittaa kohdunsuulle 2 kertaa 2 cytotecia ja kolmannen kerran lähestyessä kätilö käski mennä pissalle (joka tehtiin sellasiin metalliseen pönttöön ettei tipu vessanpönttöön sikiö ym) siinä sit hetken istuin ni tuli kaikki kerral ulos, lapsivesipussissa tai mix he ny sitä sit sanoivat eli kaikki samassa paketissa et siin mieles hyvä ni sisälle ei jäänyt sit mitään joka vois aiheuttaa tulehdusta ym.

Pyysin vielä et he näyttäisivät vauvan, siistivät ja toivat näytille, 7 cm pienen pieni ihmisen alku joka oli muuten valmis mutta olis tarvinut kasvaa tosi paljon :( Tyttövauva hän oli niin ku tiesin odottavani, on se kumma et tollasenkin vaistoo et kumpi tulee...

Enkelivauvaamme ei tutkita koska on mulle ensimmäinen keskenmeno tai kohtukuolema :'( Sanottiin et sit voi tehdä vauvan ku itestään siltä tuntuu.. On täs sulatteluu ja luulinkin et olin käsitellyt asian mut en sit ole, välil itkettää ja välil naurattaa mut se kuulema kuuluu asiaan..

Pitää nyt vaan odottaa vuodon loppumista ja ajattelin odottaa viel kuukautisia ni jos sit olis kaikki valmista uuteen yritykseen. Eikä sanottu mitään lopputarkastuksesta mut onneksi soitin äitiysneuvolaan ni hän varas mulle varmuuden vuoksi ajan..

Tsemppia kaikille!!

 

Yhteistyössä