**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Noora, täys synnytys se on, eikä mikään vuotelu noilla viikoilla. Mut hyvä, et sait lääkäriajan. Ne ehkä ultraa sut ja katsoo kohdunkaulan pituuden. Joskus supparit ei tee kohdunkaulalle mitään ja silloin kaikki ok, mut jos on lyhentynyt, niin kyl mä uskon,et saat saikkua ja ehkä vuodelepoa. Rv 24 on tosiaan rajana viralliselle synnyttämiselle, niin julmalta kun se kuulostaakin. Mutta on ihmisiä makuutettu vain kuin aikasin, ei siihen kai rajana ole tuo rv 24. Ja enää et tee mitään raskasta. Et maitopurkkia nosta!

Mä en yhtään tiedä minkä kokoisia vauvat näillä viikoilla on. Mutta alle rv 22 ollaan naistentautien asiakkaita ja sen jälkeen vasta synnärin. Ja täällä Keski-Suomessa taitaa olla tosiaan aika tyly linja. Itse soitin esikoista odottaessa rv 19+6 äitipolille (vai minne soitinkaan) vuodon vuoksi ja siellä sanottiin vain, että menee kesken jos on mennäkseen. Faktahan on toki se, että jos vauva lähtee syntymäään ennen rv 24 (tai alle puoli kiloa painavana) ei mitään voida tehdä vauvan pelastamiseksi, mutta usein voidaan tehdä jotain, jotta synnytys ei käynnistyisi. Mutta niin se vain on, että joskus pitää ikävä kyllä olla hankala asiakas ja vaatia kunnon hoitoa ennen kuin sitä saa :(

Noora Kokeile ottaa 1g (2x500mg) Panadolia. Mun kaverille oli neuvottu synnäriltä niin ku sillä on supistellu jo useamman viikon. Ja tietty lepoa siihen päälle.

Kiitos kaikille onnittelijoille! :heart:

Huomenta!

Taas monta päivää vierähtänyt etten ole kirjoitellut. Just muistin että eilenhän mun olisi pitänyt käydä poksumassakin mutta unohtui :D On se hauskaa kun tässä vaiheessa raskautta raskaus etenee kuin huomaamatta eikä sitä tarvi ajatella koko ajan kun on jo näin "turvallisilla" viikoilla. Alkuraskaudessa jokainen päivä oli pitkä ja sitä poksumispäivää odotti aivan hulluna.

Meillä on sairasteltu koko viikko.. maanantain ja tiistain välisenä yönä iski koko perheeseen vatsatauti ja raju olikin. Kyllä mä ajattelin että taitaa kuolema tulla ennenkuin tämä on ohi. Onneksi mummi otti esikoisen hoiviinsa että äiti ja isä sai sairastaa myös rauhassa, esikoinen tietysti tartutti sitten mummiinkin tuon taudin. Minä kun alkuraskaudessa surkuttelin vähäisiä raskausoireitani että kun ei tiedä onkokaan siellä ketään kun ei mitään tunnu, mutta kyllä tuossa puolentunnin välein oksentaessani ajattelin että olinpa sittenkin onnekas.

Keskiviikkona aamulla yritin kuunnella vauvan sydänääniä ja tuloksetta taas.. huolestuin jo todenteolla kun en saanut niitä kuuluviin vieläkään vaikka viikot oli silloin 13+4.. illalla sitten otin uusiksi ja melkein ne heti sieltä sitten löytyi. Mikä ihana tunne <3 seuraavana päivänä sain myös kuuluviin ja nyt en ole sitten kuunnellutkaan. Aivan ihanaa kun saa varmistuksen silloin kun haluaa että vauva siellä elossa on. Neuvolaankin ajattelin mennä nyt seuraavaksi vasta normaalin aikataulun mukaan eli 4vko edellisestä käynnistä.

Sitten kysymystä että mitä te tilanteessa tekisitte? Mullahan on ollut kamalia pääkipuja muutaman viikon. Kerroin tuosta sitten neuvolalääkärissä toissa keskiviikkona ja nuori lääkäri sanoi että hän kirjoittaa äitipolille viestiä että mitä mieltä ne on.. no sitten lääkäriä seuraavana päivänä pää ei enää ollutkaan kovin kipee ja sen jälkeen ei oikeastaan ollenkaan. Nyt mulle tuli kuitenkin sitten aika äitipolille ensi keskiviikkona, lapussa luki että on ultra ja lääkäri. Pitäiskö se perua? Saako sitä näin myöhään edes perua? vai pitäisikö vaan mennä? Toisaalta hullua mennä kun ei ole enää koko vaivaa..

Nyt aamupalan laittoon..

T. Juli ja Nupsukka rv 14+1

Noora toihan on ihan hullun touhua. Kyllä se sun miehes sieltä sängystä sen verran ylös pääsee että menee kauppaan. Kyllä ton tahdin on nyt muututtava, jos haluat supistusten lievenevän. Ja mitä lääkärissä sanottiin?

Mä olen edelleen ihan hirveen väsynyt. Hb oli 114, mut ei toikaan nyt vielä niin alhainen ole, että sillä sinänsä pitäis olla mitään tekemistä. Ainakaan mun tapauksessa. Ja paha olo nosti tänään taas päätään, äh, eikö tää vois loppua jo?

Liirah + Sissi 14+

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Noora toihan on ihan hullun touhua. Kyllä se sun miehes sieltä sängystä sen verran ylös pääsee että menee kauppaan. Kyllä ton tahdin on nyt muututtava, jos haluat supistusten lievenevän. Ja mitä lääkärissä sanottiin?

Liirah + Sissi 14+
Tätä ehdottomasti peesailen! Ei mitään isompia kauppareissuja tms enää. Meilläkin mies tekee yötyötä ja kun esikloisen odotusaika oli vaikea niin jossain vaiheessa about kaikki kotityöt ym jäi miehen kontolle, ei haluttu ottaa mitään ylimääräisiä riskejä -kumpikaan.

Onko sinulla Noora siis siellä muut lapset kotona hoidettavina? Siihenkin olisi kyllä hyvä saada apua, varsinkin jos on nosteltavia jne.

Täällä ei muuten ihmeellisempiä, vappaata viikonloppua ja mies töissä eli nukkuu tuossa päivät. Lähdetään kohta lasten kanssa ulos tai uimaan jos saan itseni rohkaistua siihen, kahden kanssa se on vähän sellaista ja tällaista hommaa....

Yksi juttu tuli mieleen mitä täällä ollaan varmaan puhuttu moneen otteeseen mutta uudempana en ole päässyt kärryille, eli nuo kotidopplerit. Minkä merkkisiä teillä on, mitä ovat maksaneet ja miten ovat toimineet? Millä viikoilla on alkaneet vauvan sydänäänet kuulua? En olisi koskaan uskonut että suunnittelisin sellaisen hankintaa, mutta kaikkeen kummalliseen sitä pehmenee vaan... :D

Nyt on vaan niin pitkä tauko edessä noissa neuvoloissa ym ja kun liikkeetkään ei vielä tunnu. Se np-ultra oli pari viikkoa sitten ja rakenneultra tulossa kesäkuun lopulla, sitten seuraava neuvolakäynti elokuun puolenvälin jälkeen.

Muuten tuntuu että paisun vaan ja housut alkavat kiristää. En haluaisi kuitenkaan nyt äitiysvaatteita ostaa kun siskolla on iso pino meidän molempien aikaan hankkimia vaatteita. paha vaan kun sisko asuu Tanskassa, mutta isäni ja enoni ovat tässä kesäkuussa menossa siellä käymään ja 18pv sitten paluumatkallaan tuovat ne vaatteet tänne. Täytyy vaan yrittää noiulla väljimmillä housuilla sinnitellä siihen asti (jos en sitten sorru johonkin heräteostoksiin!), vapaapäivinä verkkarit on pop. ;)

Madicken 13+6

Madicken04 Mun kotidobbleri on Angelsounds doppler JPD-100A, ostin raskauskeiju.fi:stä ja maksoin siitä 100euroa. Toimii erittäin hyvin vuorokauden ajasta riippumatta, ja lisäksi tykkään että sen voi ladata verkkovirralla, akku kestää n. 10 päivää kun kuuntelen pääsääntöisesti aamulla :) Lisäksi sykkeitä ei tarvitse laskea itse, vaan ne tulee siihen näytölle näkyviin. Ostin laitteen muistaakseni rv9 ja aina on kuulunut sydänäänet. Linkki laitteeseen http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=10&ala=&tuote=110

Kaksi tuntia töitä vielä sitten on seitsemän päiväinen viikko taas takana, ensi viikolla teen perus viisi päivää ja olen ansaitulla viikonloppu vapaalla. Onneksi viikonlopun ylityöt on nyt olleet kevyitä, eikä muutenkaan stressaavia. Mies on odottanut mua kotiovella lämpimän ruuan kanssa, ja eilen "pakotti" syömään illalla karkkia, koska oli luvannut vauvalle namipäivän :heart:
Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa!
Tanya & hukkapätkä 18+2

Mitähän Nooralle on lääkärissä sanottu? Kun ei ole kuulunut eilisen jälkeen :/

Juliaana: Kyllä mä menisin käymässä kun kerta aikakin on varattuna. Ethän sä siinä mitään häviäkkään ja jos ne päänsäryt vaikka palaavatkin takaisin. Ja saatpa ainakin sanottua lääkärille asiasi =) Ja mikä parasta,pääset ultraan =)

Tännepä ei kummempia. Mies ja keskimmäinen poitsu on kisareissulla ja vanhin poitsu lähti pyörällä mumman ja paapan luo. Aika rauhallinen päivä siis juniorin kanssa. Äsken kyllä käytiin Hesessä aterialla :ashamed:

Tänään taas poksuu viikot :heart:

Eipäs täällä suunnalla mitään ihmeempiä, olo on hyvä, kuin ei raskaana olisikaan.. Välillä tuntuu pieniä hipaisuja kohdussa :heart: Jännä miten sitä on niin paljon rauhallisimmin mielin, kuin muutama viikko sitten, eikä tosiaan kokoajan vain ajttele raskautta =) Hassua!

puhnalle 14+3

Kiitos Tanya tuosta doppleri-vinkistä! Se näytti kyllä asialliselta vehkeeltä ja plussana se ettei tarvi edes kuulokkeita. Yritän tässä katsella jos sellaista löytyisi myynnissä täältäpäin. =)

Meillä on ihana ilma tänään. Laitan tähän huvikseni pari ulkoilulla otettua kuvaa esikoisesta.

Madicken, ihanan reippaan oloinen ja iloinen poika sulla. :)

Tuntuuko kenestäkään muusta, että aika kuluu aivan liian nopeasti? Tajusin juuri, että mulla on 2,5 viikon päästä rakenneultra ja sitten on tämä odotus jo puolivälissä :eek:
Muutama kuukausi enää ja sitten onkin jo mammaloma edessä.

Tänään ei mitään kummempaa asiaa mulla. Voimia ja jaksamista ihan kaikille sitä tervitseville! =)

T: Pikku-Katti 17+x

Hitsit kun teillä monilla on rakenneultra jo ihan kohta. Meidän kunnassa rakenneultra otetaan vasta rv 21 ja itsellä on siihen vielä yli neljä viikkoa aikaa. Varasin kyllä ylimääräisen ultran yksityiselle joka on puolentoista viikon päästä. Ton punktion takia halusin, että mut ultrataan varmuuden vuoksi ennen tuota rv 21.

Pikku-Katti: Mulla jotekin tää aika on taasen kulunut ainakin tähän asti jotenkin hitaasti. Ensin odotti pitkään, että eka kolmannes menisi ohi ja sitten tuli huonot seulatulokset, joita jännitti yli kolme viikkoa. Ja kyllä mua vielä jännittää toi rakenneultrakin. Hitsi, kun ihmisen pitääkin stressata koko ajan:( Oon jo luonteeltanikin sellainen stressaaja, joka ei ole kyllä ollenkaan hyvä juttu. Onneksi mies ei stressaa yhtään, joten tasapainottaa tätä tilannetta edes vähän.

Tunsin muuten eilen ekat liikkeet masussa:) Olin aatellut, että miten ne oikein tunnistaa sitten aikanaan, mutta kyllä ne ainakin eilen oli ihan selkeät ettei voinut muuta kuvitellakaan.

Terese 16+5

Terese - ihanaa, mäkin odotan liikkeitä kuin kuuta nousevaa :heart: vielä ei ole tosin tuntunut mitään ja olenkin miettinyt että mistä ne tunnistaa, mutta kiva kuulla että sen kyllä sitten tietää :)

Pikku-Katti - mulla taas aika menee hitaasti. Stressaan pienintäkin vihlaisua jne. ja mielelläni hyppäisin jo sinne elokuulle kun pienellä on 90% mahdollisuudet selvitä jos syntyy :whistle:

Madicken04 - onpas suloinen viikari :)

Tää lähtis aamulla viikon lomalle ESPANJAAN B)
Palailen siis viikon päästä, pitäkää lippu korkealla :wave:

Silent 15+5

sw: nautihan lomailusta B)

pikku-katti: suht nopeesti on tuntunut aika menevän mut mieluusti hyppäisin jo niille raskausviikoille milloin pikkuisella olis elinmahdollisuudet jos jotain sattuis..

noora: tosiaan mitäs sulle siel lääkäris sanottiin? toivottavasti kaikki on hyvin siellä..

kurpitsa rv16+1

Täällä mahassa vauva jumppailee jo niin mahottomasti, aivan ihanaa :heart:

Yksi vapaapäivä tänään ja pitäisi tehdä vaikka mitä... Ja yksillä synttäreilläkin ehtiä käymään.

nooralle tsemppiä. Minun mies on kyllä aivan ihana, auttaa tosi paljon kotihommissa ja lastenhoidossa, vaikka tekee kolmivuorotyötä, aivan kuten minäkin.

2,5 viikkoa rakenneultraan, ei malttaisi odottaa...

kirppunen 18+3

Pikku-katti Mullaki aika tuntuu kuluvan niiiiiin hitaasti. Suoraan jos sinne elokuulle pääsis... Muistelin just eilen, että en kyllä esikoiselta osannu näin stressata kaikkia vihlasuja ja kiristyksiä. Ehkä sitä oli sillon niin nuori ja autuaan tietämätön kaikista vaaroista? Tai sitten vain niin naivi ja usko kaiken järjestyvän... Niinku kyllä järjesty, mutta nyt ottaa hermoille yksi jos toinenki asia!!!

Ihana kesäflunssa pääsi hyökkäämään takavasemmalta ja nyt aika kuluu niistäen ja yskien :snotty: Ei oo kivaa tää ei, ku yskiessä pitä miettiä miten jalat on ettei tuu pissit housuun... Treenikuulat ihan ehottomat kuhan masuasukki aikanaan poistuu pesästään B)

Onko kenelläkään muulla hampaita särkeny raskauden aikana? Itse oon joutunut käymään hammaslääkärissä nyt kolmesti särkyajalla ja eilen taas alkoi uusi hammas oireilemaan... En tiedä johtuuko myös flunssasta, kun poskionteloissa niin paljon tavaraa, että painaa hampaan juuriin. Mutta koskaan ei ole ollut näin pienen ajan sisällä neljä hammasta kipeänä!!! Inhottaa syödä noita särkylääkkeitäkin aivan, mutta tuskat on aika kovat joten pakko on ollut!

Toivottavasti muilla on vähän iloisempia asioita kertoiltavana, mulla taisi tulla aika vuodatusta tähän :LOL:
Hauskaa alkanutta viikkoa :heart:

Zaijuska Muakin on alkanu särkee hampaisiin aika paljon, vihloo ikävästi, itse yritän sinnitellä etten söis särkylääket, mut jos muuttuu pahemmaks pakko se sit on :) Mut koita jaksaa. :hug:

mibetsy ja mara 17+3

Silent Whisperille, hyvää matkaa!

Madicken, mulla on kans Angelsounds doppleri. Mulla on se "karvalakkimalli" eli se kuulokkeellinen. Hyvin on toiminut tähän päivään asti, mutta...

Tänään yritin kuunnella sydänääniä taas, enkä saanut kuuluviin vaikka hyvän aikaa kokeilin. Onneksi kun aloitin sain muutaman potkun siihen doppleriin, että kaipa se sikiö siellä elossa on, vaikkei nyt sydänääniä antanutkaan kuunnella. Tätä aiemmin olen joka kerralla saanut ne pienen hakemisen jälkeen kuuluviin. Mulla vaan meni itsellä hermot koko laitteeseen kun tuollaista stressiä aiheuttaa ja nyt mä menin tilaamaan uuden dopplerin, joka on se JPD-100A mallia. Sama kuin Tanyalla. Toivottavasti sillä kuuluisi nyt paremmin niin saisi pojatkin kuunnella niitä sydänääniä. (Vanhassa mallissa on yleensä äänet kerenneet hävitä siinä vaiheessa kun toiset kuulokkeet on saatu lapsen päähän). Vanha laite on muutenkin mun mielestä hiukan hankala käyttää juuri noiden kuulokkeiden takia, ja laitteen suuren koon takia. Toimii kyllä ja oli edellisessäkin raskaudessa korvaamaton "henkinen tuki". Silloin ei vielä noita uudempia laitteita ollut, joten valinnanvaraa ei kauheasti ollut. Nyt kun noita uusia on tullut niin ajattelin sellaisen tilata kun tiedän kokemuksesta, että sillä laitteella on käyttöä vielä monet kerrat myöhemmässäkin raskaudessa. Tilasin oman laitteen sieltä Raskauskeijusta ja sieltä sain vielä geelipullon kaupan päälle. Nyt jään sitten vain odottelemaan uutta doppleria. =)

Mä myös täällä odottelen niitä selviä liikkeitä. Muutaman pienen liikkeen luulen jo tunteneeni, mutta niin harvakseltaan ja niin vähän aikaa, etten niitä oikein liikkeiksi vielä laske.

Ensimmäisillä alkaa kohta olemaan rakenneultriakin. Ihan kateeksi käy. ;) Mulla vielä 5 pitkää viikkoa edessä ennen kuin sinne pääsen. Juhannuskin tulee tässä välissä juhlittua. Sitä ennen kuitenkin vielä ylioppilasjuhlat lauantaina Kouvolan suunnalla. Toivottavasti on silloin hienot ilmat. Sitäkin odotellessa.

Mukavaa viikon alkua kaikille marrasmuruille!

Katja-75, rv 15+5

Zaijuska Mulla ollut jo varmaan reilun kuukauden verran kesäflunssaa ja ohi ei näytä menevän.. Parin viikon ajan oli vasemman puolen ylähampaat kipeinä tai oikeastaan se ien, hirveä paineen tunne varsinkin kun kumartu alas päin tai päätä heilutteli. ei kiva! Nyt se vaiva jo mennyt ohi mutta tämä nuha ja yskä vaan jatkuu... :/

Mulla rakenne ultraan vielä piiitkä aika, vasta 16.7

puhnalle 14+4

Yhteistyössä