**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Riikkavaan: Mullakin on kamala sokerin himo. Ei onneksi ihan jatkuvasti. Mä kyllä annan himoille periksi kun ne oikein kovana tulevat, ei sitä muuten täysjärkisenä kestä :D
Onneksi ei ole mitään paino-ongelmia, niin voi vähän odotusaikana löysäillä, normaalisti mulla on tosi tiukka kuri ruokailujen suhteen. Nyt tullut n. 2 kiloa lisää, eli ihan sopivasti näille viikoille.

aletheia: kyllä varmaan voi tuntea liikkeitä jo noilla viikoilla, varmaan riippuu lapsen liikkumistavoista ja sinun tuntoherkkyydestä ja istukan sijainnista.

Pikku-Katti, 14+3
 
Tiikeri83 Olenkin kuullut, että appelsiinin kuoret auttais ja ajattelin kokeilla, mutta saapa nähdä tuleeko sitten harakoita noukkimaan niitä kuoria.. Sais kai noita heitellä koko pihan täydeltä, mutta ei taida järin kauniin näköistä olla..
Nyt ulos ku on niin mahtava ilma!

puhnalle 11+2
 
Nallu: Mun ystävällä oli koko raskauden ajan käsi puuduksissa. Mä en oikein nyt muista,että mistä se johtui,mutta ei se mitään vakavaa ollut kuitenkaan. Ikävä vaiva tietysti kun ei sillä kädellä pystynyt oikein mitään tekemään :|

Siis nyt ihan oikeasti...onko muilla jo maha selkeästi näkyvissä?? Vai olenko mä ainut??? Mies alkoi eilen sanomaan,että ootko katsonut mahaasi viime aikoina...joo kyllähän mä päivittäin,mutta eilen tajusin,että se on iso :ashamed: Toki tuossa on tuota röllykkääkin,siis ihan selkeetä läskiä,mutta maha ei mene enää sisälle päin paljoa. Ja tietty näytän,että olisin jo pidemmällä,kiitos näiden makkaroiden :snotty: Mä en käsitä,mistä tuohon tuota makkaraa on noin kertynyt kun ei sitä ennen raskautta kauheasti ollut :ashamed: Ei ymmärrä ei...

Esikoinen lähti seurakunnan järjestämälle retkelle Power Parkiin ja onneksi tuli kuin tulikin aurinkoinen päivä =) Minä ajattelin loppulauman kanssa kävästä markkinoilla ostamassa karkkia :p

Hauskaa viikonloppua :wave:

LilliM ja manteli 10+6
 
Lillimenninkäinen: Mulla on kans vaaltava maha.. josta tietysti on paljon läskiäkin mutta ei se nyt normaalisti tällainen ole.. ja nyt vielä kun rupesin käyttämään mammahousuja niin ne kun tekee mahasta tasaisen niin vielä vauvamaisemman näköisen..

Huomenna ajateltiin kertoa appivanhemmille kun mennään äitienpäiväkahville ennenkuin ne kuulee sen jostain kylältä :D Sitten niskapoimu-ultran jälkeen ruvetaan puhumaan enemmän kaikille jotka ei siis jo fb-juorujen kautta ole kuullut.. mur ja mur edelleen :D

Tänään sitten poksuttais, outoa poksua jo lauantaian kun tähän asti se on ollut sunnuntai, mutta mennään neuvolan mukaan.. vielä viikko siihen kriittiseen 12 viikkoon joka teillä monella on ylittynyt jo ajat sitten.

T. Juli ja Nupsukka rv 11+0 (POKSISTA :heart: )
 
uusille tervetuloa! :flower:

katka86 mukava saada tähän ryhmään joku SAS:ssa synnyttävä! Itse siis salossa asustelen.. asutko "vanhan" salon alueella vai jossain ympäristössä? =)

tämä tyttö lähtee viettämään työpaikan virkistyspäivää värikuulasodan, saunomisen, ruuan ja baareilun merkeissä! Hunksit ois salossa tänään :D värikuulasodan taidan skipata..

saana & 13+1
 
heip kaikille.. :) jokohan sitä ilmottautuis mukaan tänne :) eli LA 5.11.2010 ja toista odotan ja synnäri SKS.Ikää itselläni 20v. Ensimmäisessä ultrassa käyty ja kaikki näyytäisi olevan hyvin. Oireita ei hirmuisesti ole ollu ja nekin vähät mitä oli alkaa menemään jo pois. Eli helpolla olen päässyt, ainakin tähän asti. Raskaus ei ollut suunniteltu laisinkaan mutta nyt jo todella toivottu lapsi. :) <3

Nyt alkanut tulemaan pieniä erilaisia mielihaluja, maksamakkaraa näkkärin päällä tekis mieli hirmuisesti mutta kun sitä ei saisi hirveesti syödä nii joutuu hillitsemään itsensä :) ja suolakurkkuja leivän päällä, nam nam.

Yritän ehtiä jossain vaiheessa lukemaan juttujanne että pääsen jyvälle missä mennään ja kirjoittelen sitten enemmän.

Pikkunen ja masuasukki 14+1
 
Mulla oli viime iltana sellainen pieni "kipukohtaus" jossain nivusten/häpyluun kohdalla, joka tuntui ihan nii paljon, että säpsähdin sohvalta ylöspäin. Kesti muutamaan sekunnin, sitten ei mitään. Pelästyin ihan hirveästi, että mistä tässä on kyse. Onko jollain ollut vastaavaa ja mistä voisi olla kyse? Vauvakirjasta selasin, että kyseessä saattais olla ihan vaan kohdun kasvamiskivut, jotka heijastuu nivusiin asti. Olisko ne ollut nimeltään ns. liitoskipuja. Toinen mitä mietin, niin voiko tollaiset olla jotain supistuksia? Millaisia supistukset edes ovat? Mitään vuotoa mulla ei ole ollut.

Terese ja rv 13+4
 
mibetsy Kyll mie ainakin oon jo tuntenut liikkeitä,välillä pienen tötäsyn ja sit potkuja välillä.

Kävin tänään lääkärissä,vuoto tuli kohdunsuulta,mut ei kuulemma huolta kun vuoto on vähäistä ja ruskeaa.. nyt se vuoto onkin jo ainakin näillä näkymin loppumassa.
Maanataina vielä neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet.
Tänään poksuu rv 14 :heart:
 
Käsien puutumisesta: jos molemmat kädet ja hartiatkin puutuu niin useimmiten johtuu niska-hartiaseudun lihasten liiasta jännityksestä ja siitä aiheutuvasta verenkiertohäiriöstä, voi aiheuttaa myös huimausta ja jopa pyörtymisenkin. Pyörrytystä voi tietysti myös matala verenpaine tai anemia tehdä. Toinen yleinen puutumisvaiva jolle raskaus altistaa on rannekanavaoireyhtymä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00770&p_haku=rannekanavaoireyhtym%E4

Jännitysniskasta en nyt löytänyt hyviä artikkeleita, olen laiska kirjoittelemaan niin tykkään jaella noita valistuslinkkejä... Niska-hartiajumppaa kannattais varmaan kuitenkin kokeilla, lämpötyynystä, piikkimatosta tms voi myös olla apua. Paitsi piikkimattojen valmistajathan on tainneet varoitella käytöstä raskaana, suhtaudun vähän skeptisesti tuohon mut kannattaa varmaan harkita ja etsiä lisätietoa jos huolestuttaa...

Täällä rv 11+0 (varhaisultran mukaan, voi vielä muuttua kun oli niin epätarkka kuva) ja np-ultraa odotellaan, enää 3 yötä, jännittää :)
 
Terese mulla oli esikoisen odotuksen aikaan yhdenpäivän ajan vissiinkin juuri noita liitoskipuja. Ja kyllä tuntui nivusissa/ häpyluussa asti ja kokoajan tuntu kuin olis ollut vessahätä. Ei tiennyt miten päin olis ollut ku oli niin inhottavan tuntusta.
 
lillimenninkäinen: ei oo viel mahaa näkyvis enkä mä selällä maatessanikaan tunne mitään kovaa muhkuraa masussa, pehmeetä löllöö vaan :LOL: ei mul aiemmissakaan odotuksissa raskaus oo pahemmin ennen rv25 näkynyt, tuskin nytkään..

tervetuloo uusille!!

kurpitsa rv13+0 *poks*
 
huomenta kaikille ja erittäin ihanaa äitienpäivää kaikille !! :flower: :heart: :flower:
täällä olen juuri töihin lähdössä mutta ensin ajatteltin tulla toivottelemaan teille hyvät äitienpäivät :wave:
täällä huomenna poksahtaa rv 13 ! masu alkaa näkyä jo ihan selvästi että kaikki jotka minut tuntevat huomaavat kyllä heti että kyse on raskaudesta,ei lihoamisesta heh !
ihanaltä tämä pieni pyöreys tuntuu :heart: oikein mukavaa päivää kaikille !
 
Huomenta ja äitienpäivätoivoitukset kaikille. Me täällä poitsun kanssa vietetään ihan normaalia päivää kaksistaan, mies on jossain hunningolla ja tulee ties milloin. Tuolla jo aiemmin kerroin, että ero taitaa olla ihan lähitulevaisuuden juttu ja se vaan vahvistuu se tunne, miehellä ei ole mitään intoa tehdä mitään suhteen eteen ja ei oikein sitten minullakaan. Jos toinen ei ole valmis tekemään asian hyväksi mitään, niin miksi minäkään sitten vaivautuisin.

Toivottavasti tuo sää tuosta kirkastuisi ja voitaisiin mennä tekemään vaikka vähän pihatöitä, nyt vielä näyttää aika harmaalta ja sateiselta, mutta ensi viikoksi on jo luvassa hellettä, sitä minä oikein odotan.

Mahakasvusta on ollut puhetta, niin onhan tuo ehkä hieman kasvanut tai kun vetää mahaa sisään, niin ei mene enää niin hyvin, mutta ei mun maha vielä ulkopuolisille näy.

shihtzu + mönniäinen 13+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terese:
Mulla oli viime iltana sellainen pieni "kipukohtaus" jossain nivusten/häpyluun kohdalla, joka tuntui ihan nii paljon, että säpsähdin sohvalta ylöspäin. Kesti muutamaan sekunnin, sitten ei mitään. Pelästyin ihan hirveästi, että mistä tässä on kyse. Onko jollain ollut vastaavaa ja mistä voisi olla kyse? Vauvakirjasta selasin, että kyseessä saattais olla ihan vaan kohdun kasvamiskivut, jotka heijastuu nivusiin asti. Olisko ne ollut nimeltään ns. liitoskipuja. Toinen mitä mietin, niin voiko tollaiset olla jotain supistuksia? Millaisia supistukset edes ovat? Mitään vuotoa mulla ei ole ollut.

Terese ja rv 13+4
Moi

Nää kivut on just niitä kasvukipuja. Ihan vaarattomia, mutta kovin epämiellyttäviä. Joillain niitä on ja toisilla ei ole. Ei siis huolta, ihan normaalilta kuullostaa. Ja jos niitä ei ole, niin sekin on ihan normaalia :D

Supistukset ovat erilaisia. Kohtu kovettuu ja tuntuu kiristyvän. Alkuraskaudessa voi supistella ns. harjoitussupistuksia, jotka ovat vaarattomia. Ne eivät ole kivuliaita. Jos kivuliaita supistuksia tulee, on mentävä lääkäriin tarkistuttamaan paikat. Harjoitussupistuksia mulla tuli esikoisesta aina rv 15+ alkaen, ne olivat juurikin edellä kertomani mukaisia, eli kohtu kovettuu hetkeksi ja palautuu sitten normaaliksi.Harjoitussupistukset eivät ole vaarallisia, vaan kohtu harjoittelee tositoimia varten. Kaikki eivät niitä tunne tai sitten niitä tulee vasta ihanloppuviikoilla.

Toivottavasti vastaus auttoi :)

Pikku-Katti 14+jotain
 
Hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja tuleville äideille :D
Saana07 : asustelen ihan "vanhassa" salossa.ihan lähellä sairaalaa..menen kyllä ihan mielellään SAS:iin uudelleen..jäi hyvät fiilikset viime heinäkuulta.

Kasvukipuja multakin löytyy alavatsalta ja onkin paljon kipeempiä kuin ekalla kerralla. Neuvolassa sanoivat et johtuu siitä kun mun kohtu ei ole vielä parantunut viime kerrasta.

Teillä oli jossain kohtaan juttua "kiukuttelusta".. mä olen ollu nyt jo pidemmän aikaa kiukkunen kun ampiainen ja sit laiskottaa ihan vietävästi. sekin just ärsyttää kun ei saa mitään aikaseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Katti:
Alkuperäinen kirjoittaja Terese:
Mulla oli viime iltana sellainen pieni "kipukohtaus" jossain nivusten/häpyluun kohdalla, joka tuntui ihan nii paljon, että säpsähdin sohvalta ylöspäin. Kesti muutamaan sekunnin, sitten ei mitään. Pelästyin ihan hirveästi, että mistä tässä on kyse. Onko jollain ollut vastaavaa ja mistä voisi olla kyse? Vauvakirjasta selasin, että kyseessä saattais olla ihan vaan kohdun kasvamiskivut, jotka heijastuu nivusiin asti. Olisko ne ollut nimeltään ns. liitoskipuja. Toinen mitä mietin, niin voiko tollaiset olla jotain supistuksia? Millaisia supistukset edes ovat? Mitään vuotoa mulla ei ole ollut.

Terese ja rv 13+4
Moi

Nää kivut on just niitä kasvukipuja. Ihan vaarattomia, mutta kovin epämiellyttäviä. Joillain niitä on ja toisilla ei ole. Ei siis huolta, ihan normaalilta kuullostaa. Ja jos niitä ei ole, niin sekin on ihan normaalia :D

Supistukset ovat erilaisia. Kohtu kovettuu ja tuntuu kiristyvän. Alkuraskaudessa voi supistella ns. harjoitussupistuksia, jotka ovat vaarattomia. Ne eivät ole kivuliaita. Jos kivuliaita supistuksia tulee, on mentävä lääkäriin tarkistuttamaan paikat. Harjoitussupistuksia mulla tuli esikoisesta aina rv 15+ alkaen, ne olivat juurikin edellä kertomani mukaisia, eli kohtu kovettuu hetkeksi ja palautuu sitten normaaliksi.Harjoitussupistukset eivät ole vaarallisia, vaan kohtu harjoittelee tositoimia varten. Kaikki eivät niitä tunne tai sitten niitä tulee vasta ihanloppuviikoilla.

Toivottavasti vastaus auttoi :)

Pikku-Katti 14+jotain


Kiitos vastauksesta! Oli paljon apua. Eka raskaus kun kyseessä niin kaikki uudet oireet pelästyttää aikas lailla ensin. Vielä kun ukko on työkomennuksella ulkomailla, niin yksin kotona ollessa pelko saa ihan uudet mittasuhteet.

Terese 13+5
 
Hyvää äitienpäivää täältäkin kaikille oleville ja tuleville äideille! :)

Mulla on ollut kuumetta, niin on ollut vähän zombie olo. Pahoinvointia on vieläkin. Josko tämä pian helpottaisi.

Noita kasvukipuja löytyy täältäkin.

Nyt täytyy lähteä äitienpäiväkahville. Kirjottelen paremmalla ajalla lisää. Voikaa hyvin! :wave:
 
Hyvää Äitienpäivää jo äideille ja tuleville äideille =) =)

Täällä todella koleaa ja kylmää säätä...ei ole ulos menemistä ollenkaan,mutta eipä tuo nyt niin haittaa. Me syötiin vaan tässä kotosalla ihan normiruokaa,mutta sitten haettiin jätskiä ym lisukkeita ja tehtiin ihanat jätskiannokset :p ja ostipa mies mulle kukkiakin,mikä on todella harvinaista =)

Eipä sitten ihmeempiä tänne :wave:

LilliM ja manteli rv11 *poks*
 
Hyvää äitienpäivää kaikille! :flower:

BV:n pikkuiselle hyvää syntymäpäivää! :)

Aamulla oli ihan järkyttävän huono olo ja menikin ihan oksennellessa :x Aamupalan sain sänkyyn, mutta jäi syömättä :ashamed: Vähän nakersin paahtoleivän kulmaa ja sammuin uudelleen. Päivällä vilkaisin peiliin ja kyllähän muuten pelästyin, sen verran friikki näky tuijotti takaisin :eek: Naama on täynnä finnejä, silmänaluset mustat ja muuten kalpeaakin kalpeampi väritys. Tukalle tarttis kipeesti tehdä jotain... Ei kiva. Taitaa olla sittenkin tyttö tulossa, jos kerran tyttö vie äitinsä kauneuden (jota mulla ei muutenkaan ole :LOL: ) Poikaolo mulla on noin muuten ollut koko ajan.

aletheia ja Ansku-Anselmi 11+6 (12+4) Pappa sitten keksi työnimen murulle :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Me täällä poitsun kanssa vietetään ihan normaalia päivää kaksistaan, mies on jossain hunningolla ja tulee ties milloin. Tuolla jo aiemmin kerroin, että ero taitaa olla ihan lähitulevaisuuden juttu ja se vaan vahvistuu se tunne, miehellä ei ole mitään intoa tehdä mitään suhteen eteen ja ei oikein sitten minullakaan. Jos toinen ei ole valmis tekemään asian hyväksi mitään, niin miksi minäkään sitten vaivautuisin.
shihtzu + mönniäinen 13+3
Anteeksi kysymykseni, mutta miksi toinen lapsi tuollaiselle miehelle jos kerran erokin alkaa olemaan päivänselvä juttu?

 
Mökiltä tänään kotiuduttu. Vietettiin siellä mun sukulaisten kanssa kuopuksen 2-vuotissynttäreitä pienellä porukalla. Kuopus kun täyttää ensi viikon perjantaina 14.5 kaksi vuotta. Ens viikonloppuna olisi tarkoitus mennä Kouvolaan anopin luokse juhlimaan samoja synttäreitä miehen sukulaisten kanssa. Paljon juhlimista siis tiedossa! =)

Yleensä juhlat pidetään meillä kotona, mutta kun mun sukulaiset eivät olisi ensi viikolla päässeet paikalle niin päätin pitää ne nyt kahdessa eri paikassa. Helpottaa vähän kun anoppi on innokas leipomaan ja järjestämään kaikkea. Itse olen vaan niin väsynyt koko ajan, että kaikki apu on todellakin tarpeen.

Nytkin olen niin poikki, että pakko mennä vähäksi aikaa sänkyyn nukkumaan.

Hyvää äitienpäivää kaikille!

Katja-75, rv 12+4
 

Yhteistyössä