**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Saa nähdä tuleeko uni yöllä, tuttavaltani tuli äsken todella murheellinen viesti :'(
Voi ei :hug: Jaksuja!
Tulee surku Vispilää :( Ja kaikkia muitakin, jotka joutuvat tuollaisia päätöksiä tekemään. Mä en tiedä, miten tuommoisesta selviää :'( Toivottavasti kukaan meistä ei joudu vastaavaan tilanteeseen.

voi BV... :hug: ei pysty kun itkemään itsekin :'(

sain kans eilen kuulla kaverin serkun "keskenmenosta", oli vkoja muistaakseni n. 18, jouduttiin keskeyttämään kun todettiin että sydän liian heikko, olisi ennemmin tai myöhemmin ilmeisesti kuollut kohtuun.. :'( ihan järkyttäviä juttuja.

mutta ei synkistellä enempää, niille ei mitään itse kuitenkaan voi, nyt pitää vaan nauttia!

Prkl, alkaa hermo pikkuhiljaa menemään! Mä en saa sitä neuvolantätiä kiinni! Tuskin tässä kohta kerkeää enää mitään np-ultra aikoja saamaankaan... Toinen puhelin menee aina vastaajaan ja toiseen ei vastata... Noh, ei kai se auta ku soitella taas myöhemmin uudestaan.

puhnalle 11+0 :heart:

Noniin, ultra käyty ja siellä oli eläväisin mahdollinen pikku-otus ruudulla :) Jaksoi koko ultran läpi viuhtoa milloin käsillä ja milloin jaloilla, välillä ponnisti kohdunseinämästä vauhtia hypyilleen :LOL:

Niskaturvotusta oli onneksi vain 0,7mm, kokoa otuksella 37 mm mikä vastasi viikkoja 10+4. Eli takapakkia otti varhaisultraan nähden viikot, palattiin takaisin tuohon kierron perusteella laskettuun systeemiin. En nyt lähde sen kummemmin vielä muuttelemaan LA:ta tai muuta, vaikka vaihtuikin neuvolapapereihin.

Oli niin helpottavaa nähdä, että siellä sydän sykki ja otus viuhtoi menemään senkun kerkesi. Hieman kyllä ehdin jo huolestua, että onkin pienempi, mitä oletettiin. Nyt pitäisi siis olla 11+0, mutta tuo kokoarvio antoi tulokseksi 10+4... omassa stressipäässäni rupesin heti miettimään, että onko tuo pieni koko nyt merkki jostain, mutta tyytyväinen pitäisi olla, kun turvotusta oli vähän ja muutenkin kovin eläväinen tapaus oli.

Minulle oli yllätys että naistenklinikalla tuo ultra tehtiinkin vatsapeitteiden päältä! Olin odottanut, että alakautta. Ihan mukava yllätys sinänsä, onneksi näkyi, koska kuulema näillä viikoilla ei näy yhtä tarkasti kuva vielä. Vähän pelottaa, että jos tuo 10+4 pitää paikkansa, niin toivottavasti en ollut ultrassa ja veriseulassa liian aikaisin! Rakenneultra onkin sitten 5.7. eli viikoilla 19+1 tai 19+4.

Kyllä sitä odottavan äidin pää on täynnä epäilyksiä, kun ei millään osaa antaa periksi ja ruveta nauttimaan raskaudesta :kieh:

Siilinlapsi + ikiliikkuja öttis 11+0 (10+4)

Kurpitsa, Onneksi alat saamaan apua tilanteeseesi. :hug:

Voi itku BV, toi on vaan niin väärin. Koita jaksaa ja hyvä, että olet ystäväsi tukena. :hug:

Hyviä ultrakuulumisiakin oli tullut, ainakin Katja, Siilinlapsi, Liirah, JKMS, oliko muita? Joka tapauksessa onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

Kiitos auto-kommenteista kaikille. Meillä jatkuu mietintä, pitäs varmaan dieseliä katsella kun työmatka päivittäin yli 60 kilsaa. Onneksi sentää kämppää ei tarvii lähteä vaihtamaan! Kun rakennutettiin 2 vuotta sitten oltiin kahden vaiheilla, 4h+k vai 5, onneksi päädyttiin 5h+k :)

Saana, Hevosihmisenä kommentoin :) Kannattaa tosiaan noi esteet ehkä jättää pikkuhiljaa pois ;) Kaverini ratsasti loppuun asti, aamulla kävi ratsastamassa ja illalla syntyi vauva :LOL:

Ultrakuvia saatiin np-ultrasta useampi, kaksi 4d kuvaakin, pitäskös teitä ilahduttaa ja laittaa se tuonne profiiliin :) Ainoa miikka, peittää kädellä osan kasvoista, mutta kaikki muu sitten näkyykin tai ei, vehkeitä tuolla ei kyllä näy...

OP ja TiTi-Uuu 13+0 *POKS vaan *

kärähti sitten tämä mamma sokerirasituksessa, 0 h 5,7 1h 5,0 2h 5,7 eli paastoarvo koholla. No sitten vaan mittaillaan sokruja kotona, saanpahan yhden ylimääräisen ultrakäynnin :LOL:

Down-riskisuhde 1:33000 eli tooosi pieni, vaikka eihän se tervettä vauvaa takaa, mutta edes vähän huojentaa :heart:

Eli valtakunnassa kaikki hyvin.

Painosta Mulla laski ekan neuvolan jälkeen paino 2kg pahoinvoinnin takia (oksentelin, enkä oikeen pystynyt syömään mitään ihmeellistä ) ja nyt on pysyny samana. Tosin mulla on vähän ylimäärästä jo valmiiksi.. Silti neuvolan terveydenhoitaja (ei mun oma ) oli kauhuissaan, et mites se nyt näin on laskenu. Mut lääkäri sit toppuutteli, ettei siitä haittaa ole :D

Pikku-Katti Onnittelut vakituisen työpaikan johdosta!! Ne on kovin harvinaisia tälleen laman aikana..

BV Ikävä asia tosiaan.. Tuntuu pahalta ystäväsi puolesta, vaikka ei sitä täysin voi käsittää jollei itselle niin ole käynyt.

OP-81 Laita kuva! :)

4d-ultra Te jotka pääsette 4d-ultraan normiultran lisäksi, niin missä ihmeessä käytte ultrassa?? Enkä tarkoita siis erikseen käyntejä yksityisellä, vaan esim nt-ultran tai rakenneultran yhteydessä.. Olen ihan kateudesta vihreä, kun itse en sellaiseen pääse.. :D

Sokerirasituksesta Onko jokin aika millon viimeistään kuuluisi sokerirasitukseen mennä? Siis onko siihen joku viikkoraja esim. rv20.. Mun pitäisi sinne mennä, mut neuvolassa ei olla puhuttu vielä mitään.. Seuraava aika mulla on parin viiko päästä vasta.

Nallu ja Hattivatti 15+5

4D: Meillä käydään ihan tuossa Satksissa ultrassa ja siellä se vaihteli kanavaa tavallisen ja 4deen välillä. Etkös sä Nallu kanssa tuolla käynyt??!! Meillä se ainakin siitä tarkasti jotain napanuoran lähtöjä?Meidän nuppunen oli kasvot leukaan ka käsi päällä niin ei tullut hyviä kuvia sillä sen takia. Mutta näkyy masu ja jalkoväli... Hei! Joko näillä viikoilla voi tehdä johtopäätöksiä sukupuolesta???

Nallu; Me kun asutaan Etelä-Pirkanamaan pienessä kylässä tai kaupukihan tää nykyään on :LOL: niin meidän ultrat on ulkoistettu Terveystalolle jossa siis mahdollisuus nähdä 4D ultrallakin vaavia, toki aluksi mitat otettiin 2D:llä. Ja sama kätilö ultraa myös rakenteet niin lupasi silloinkin käyttää 4D:tä :)

Hei! Onnittelut ultrissa hyviä uutisille saaneille.

Meillä mies pitää kanssa kaikki mahdolliset isyyslomat ja sillä on muutenki tosi liukuvat työajat eli ei tee pitkää päivää.

Mulla alko tunti sitten tosi outo vatsa särky. En oikeen osaa paikallistaa sitä mihinkään: särkee rintojen yläpuolelta vatsan alaosaan asti. Tai se on oikeestaan sellasta pientä pistelykipuilua joka säteilee joka puolelle. Mutta onneksi pinnallista, eikä ihan alavatsassa tunnu. Tiedä sitten mistä johtuu.

Birre86 + Nyytti 13 +3

Birre86: höh :( mäkin tänään säikähdin päivälä kun tuntu että joku ois melkeen puukolla kaivanu mahaa jne.. mutta lopulta sitten huomasin että mahassa kiertää ja joku ripuli tää nyt sit taitaa olla... huoh. no joo parempi se ripulikin kuin että ois jotain hätää vaavilla :)

Onko kukaan mitannut vyötärönympärystä ??? Mulla kun on kasvanut nyt jonkun 7,5 cm jo! |O voiko olla? onko ihan normaalia :D eikä edes oo semmonen löllömaha että tuskin se nyt ihan läskiäkään on...

Puolitoista viikkoa mulla kerkes oleen jo suht siedettävä olo, aamupahoinvointia lukuunottamatta, mutta nyt kyllä taas etoo niin maan perhanasti koko ajan:( Mahakin on hieman turvoksissa ja pitkillä lenkeillä hieman nippailee. Onkohan tuo ihan normaalia? Eka raskaus kun on, ja mahaoireita kun ei ole liiemmin vielä ollut, niin kaikki pienetkin olotilan muutokset pistää miettimään mikä normaalia ja mikä ei.
Voi kun toi aika menis nopeasti. Puolitoista viikkoa siihen, että pääsen siihen lapsivesitutkimukseen ja siitä vielä viikko niin tulokset on selvillä. Aika kuluu niin hitaasti tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja puhnalle:
Prkl, alkaa hermo pikkuhiljaa menemään! Mä en saa sitä neuvolantätiä kiinni! Tuskin tässä kohta kerkeää enää mitään np-ultra aikoja saamaankaan... Toinen puhelin menee aina vastaajaan ja toiseen ei vastata... Noh, ei kai se auta ku soitella taas myöhemmin uudestaan.

puhnalle 11+0 :heart:
Soita terveyskeskukseen ja kerro toi sun tilanne. Luulisin että saavat sitä kautta hoidettua sulle edes puhelinajan neuvolaan, ellei sitten sitä ultraa pysty varaamaan.

Kojootti niin mä päätinkin, että huomenna soitan terveyskeskukseen. Ihme hommaa kyllä, ettei vastaa! Mutta ei kyllä oo ihme sekään, jos ei tk:kaan vastaa. Asun tällaisessa pikku kylässä jossa ei kaikki asiat ole aina ihan kohdallaan... Pitää varmaan suoraan lompsia sinne, että varmasti saa asian selvitettyä! Ei onneksi matkaa ku kilometri.

soitin terkalle ja siis ei mitään sokerirasitustestissä. JEE! Voiko olla totta että muka jo nyt tuntus liikkeitä, vai olenkohan pitemmällä??? Äsken tuntui selvä muljahdus masussa kahdesti eikä muuten ollu suolen muljahduksia.. ehkä... No mikkeliin meen ultraan tiistaina...

Mä en ole pariin päivään tuntenut vauvan liikkeitä ollenkaan, dopplerilla toispäivänä kuitenkin kuului syke.
Juuri äsken vauveli monotti kahteen otteeseen mua, eikä ne enää mitään hipaisuja olleet :D :heart:
Taisi heittää kunnon kuperkeikan illan päätteeksi.

Tulen aamulla päivittämään listan :wave:

BV ja Chilli 14+4

Huomenta!

En ole tänne muutamaa päivään ehtinyt.. Töissä on kova hoppu kun alv-päivä lähestyy ja kotona sitten menee maatessa, hyvä kun ruoan jaksaa laittaa.. eilenkin mentiin esikoisen kanssa kahdeksalta nukkumaan :D

Maanantaina kävin neuvolassa ja sillä niiden (tooosi vanhalla) ultrallakin täti näki selvästi vauvan liikkuvan, sydämen lyövän, pää ja jalatkin erottui.. itse en kyllä osannut siitä kuvast oikein mitään katsoa, mutta mulle riitti kun toinen osasi. En ole sitten edes yrittänyt kuunnella dopplerilla kotona nyt, turhaa stressiä aiheuttaa jos ei kuulukaan.

En tiedä pitääkö sitä ens viikollakin käydä vielä neuvolassa kun se terkka niin sanoi että tule vaan jos vaivaa.. se niskapoimu-ultra onkin sitten sitä seuraavalla viikolla eli ei siihenkään ole enää kuin se 1,5 viikkoa, mutta pitkältähän sekin tuntuu nyt.

Mä kans otin äitiyshousut jo käyttön. Sen verran tavalliset puristaa alamahaa että ei oo kivat ja oon sitten lähiaikoina pitänyt housuja jotka on normaalisti vähän suuria mutta nekään ei oo kivoja kuin lusuttaa sitten muutenkin.. Nyt on sitten vaaaltava"vauvamaha" vaikka läskiähän tuo oikeasti on.. nuo housut vaan tekee niin tasaiseksi ja pyöreäksi tuon läskinen mahan :D

Bad Virgin: Mulle saisi päivittää lasketuksi ajaksi tuon 27.11 jota kukaan muu ei ole huolinut :D Neuvolassa kun laskettuna aikana on se niin helpompi sitten ettei itse tarvi muistella monia kun ne on niin lähellä omiakin laskuja.. Itse olen laskenut että la olisi 29.11, mutta vaikka minun ja neuvolan raskausviikoissa ei ole kuin päivä eroa niin noissa lasketuissa ajoissa 2 päivää.. neuvolan täti selostikin että niillä on ohjelmassa joku jännä systeemi että keskussairaalan ja neuvolan lasketutpäivät heittää yhdellä vaikka raskausviikot olisi samat..

Ihanaa, enää tämä päivä töitä ja sit viikonloppu!!

T. Juli & Nupsukka rv 10+6

Heipä hei näin toukokuussa. :)

En ole yksinkertaisesti jaksanut kirjoitella, vaikka aktiivisesti käyn lueskelemassa toisten kuulumisia... Ihania ultrakuulumisia joillakin, onnea vaan niistä :flower:

Ja tuota Vispilän tapaustakin oon käynyt lukemassa, ja se on tosi kurja juttu. :( Paras ystäväni koki saman viime syksynä, lapsivettä ei ollut eikä munuaisiakaan.. Potterin syndrooma oli sen pienen diagnoosi.. Synnytti pienen enkelin joka on nyt ikuisessa levossa :heart: Miun kummilapsi :heart: Nää on hyvin surullisia juttuja :'( Kaikkea hyvää vaan vispilälle, ja jaksamisia..

ON: mulla on alkanu nää kohdun kasvukivut nyt, aina vihloilee ja on niitä repäisykipuja noustessa sängystä yms.. Ellotuskin on helpottanut, tosin mulla nyt on taas hyvä ruokailurytmi, ku oon töihin palannut ja siellä tulee syötyä parin tunnin välein jotain.. Yks mikä on ärsyttävää on hiusten rasvoittuminen??!! Nykyään pakko pestä joka päivä hiukset, normaalisti riittää, että joka toinen päivä... Toivottavasti se siitä tasottuisi piakoin.. Väsymystä kyllä riittää, mutta töissä oon yleensä ihan pirteä, siellä on nii paljon tekemistä, ettei kerkee ees ajatella väsymystä.. Mut muuten on hyvä olo, ruoka maistuu ja hyvältä maistuukin, ja on sellainen elinvoimainen olo. :) Ja pääsen lauantaina RAXiin syömään niin paljon kuin jaksan, NAM, ja minähän jaksan. :D

Ens ke 12.5 olis np-ultra.. Sen jälkeen asiaa aletaan jo julkistamaan enemmän, vaikka kyllä nytkin ystävät ja vanhemmat tietää, mutta siis ultran jälkeen jos joku kysyy, olenko raskaana, en lähde kieltämään lastani, vaan vastaan rehellisesti. Toivotaan, että ultrassa kaikki hyvin! :heart:

Oikein Mukavata Viikonloppua ja Tulevaa Äitienpäivää kaikille meille mammoille!!! :wave: :flower: :heart:

jenspa ja toukka 11+3

Voi ihanaa, moni on jo tuntenut liikkeitä! Sitä tässä itsekin ihan malttamattomana odotan! Lupasin itselleni että alan nauttia raskaudesta kun näen ultrassa että siellä on joku ja kaikki on hyvin, mutta silti nyt mietin että onkohan vielä kaikki hyvin :ashamed: Esikoisen liikkeet tunsin viikoilla 13+ ja nyt on kuitenkin jo 12+1 tai 12+2, en oikein tiedä menenkö ultran mukaan vai alkuperäisen. Seuraavaan neuvolaan on kuitenkin kuukausi, jolloin sydänäänet kuulee, niin liikkeet sais ruveta jo tuntumaan ja helpottamaan äidin huolta =)

Vaahtokarkkiunelma ja möhköfantti 12+1

ei saa mitään aikaiseksi..pitäs keittiö edes saada siivotuksi mutta kun ei jaksa niin ei jaksa, hitto tää masis ottaa pannuun, mikään ei kiinnostais muu kuin nukkuminen, miten ihmeessä mä järjestän muutaman viikon päästä lapsien synttärit, miten ihmeessä mä jaksan leipoa ja näyttää iloiselta...pitää varmaan ainakin osa leipomuksista tilata suoraan leipomosta tai jostain..ääh, en tiedä..

no jos mä yritän raahautua tonne keittiöön ja sit mä kömmin takasin peiton alle

kurpitsa rv12+6

Yhteistyössä