**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Heips, kultapossu kyseli äippähousuista vanhainkodissa... Kantsii varata jotkut omat, jos ei vaik ookkaa, meil ei ainakaa oo... Tänään kävin sokerirasitustestissä. 1 aikaan soitan tulokset. En meinaa nyt siihen niskapussi seulaan mennä joten täytyykin nyt sitten varailla aikaa rakenne ultraan... Ilmottelen rasituksen tuloksista sitten iltapäivän aikana.
 
Shihtzu juu, np-ultrassa näytettiin myös 4d-kuvaa, jos sama täti ultraa rakenteessakin, niin sanon että kattois sillä sitten vauvan alapäätä B)

Höh ja pöh, ei tullu mulle kutsua pääsykokeisiin, joten missasin sen sitten :/
No, lykkäystähän mä olisin anonut heti alkuunsa, jos olisin kouluun päässyt. Olisi ollut paikka varttumassa mua, syksyllä yritän uudelleen.
Tietääkö kukaan milloin syksyn haku kouluihin yleensä on? :attn:
 
Huh huh, kaks päivää hirveässä nuhassa ja pienessä kuumeessa tuli oltua, nyt alkaa jo olo helpottamaan. Oli kyllä tosi hirveä olo eilen kun ei tehnyt mitään mieli syödä ja sit ku ei syönyt ni tuli huono olo ja ensimmäistä kertaa tämän raskauden aikana oksennettua :x
Pitäs ruveta kohta soittamaan neuvolaan, niitä veriseulan tuloksia ja sit sitä np-ultra aikaa..

Uusille terveruloa! :flower:

puhnalle 10+6
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ensiksi, kiitos BV, että otit listan vielä päivittääksesi! Ja eikös olisi ihan ok, että päivittelisit listaa vaikka vain kerran viikossakin, niin ehtisit keskittyä kommentointiin. Ehkä listaan ei enää tule niin kovasti muutoksia, kunhan kaikki ovat käyneet np-ultrassa. Ja tietysti jos uusia tulee.

crocus
mä olin esikoisesta np-ultrassa 13+3, kun tästä kakkosesta nyt 12+2. Tampereella oli ainakin esikoisen aikana ihan käytäntönä, että ultrattiin vasta noilla viikoilla, joten eiköhän tulokset ole yhtä päteviä. Tsemppiä!

Hipsulle jaksamista omien ajatusten kanssa! Toivottavasti ajatukset selkenee, kun aika kuluu. Ehkä ajatusmaailma muuttuu, kun alat tuntea pienet liikkeet? Itsellä ainakin esikoisen aikana suhde masuvauvaan muuttui voimakkaammaksi ja konkreettisemmaksi, kun vatsa alkoi kasvaa ja liikkeet tuntuivat. Nyt elellään kuitenkin vielä niin epäuskoisia aikoja. Itse kun en ainakaan olemattomien oireideni perusteella tietäisi olevani raskaana, ellen olisi ultrassa omin silmin nähnyt.

Rakenneultrasta olitte jutelleet, ja juu, kaukaiselta tuntuu.. meillä se on 24.6. tosin olen miettinyt sitä 4d-ultraa yksityisellä, josko sellaiseen menisi. Niin olikohan joissain paikoissa sitten, että se tehdään jo ennen rv 20? Täytyypä tutustua...

Muutenpa ei omaan napaan mitään uutta... ollaan ja odotellaan :) Tosin kohdun tunnen jo vähän häpyluun yläpuolella, kun esikoisesta tuntui vasta noin rv16. Mutta turvonneeltahan tuo masu vielä näyttää. Ehkä kuukauden päästä jo alkaisi oikeasti pyöristyä...

Viikonjatkoja!

suhveli 13+1
 
Muari kyselit tosta vauvavakuutuksesta (syntymättömälle lapselle). siis eilen laitettiin paperit menemään, mutta kyllähän me se vakuutus saadaan ja ehdotkaan ei meititytä kun ollaan miehen kanssa nuoria ja terveitä. Kummallakaan ei oo taustalla mitään sairauksia. Ifin lisätietoihinkaan ei joutunut mitään selvityksiä laittamaan. Mutta katsotaan, ainahan noi vakuutusyhtiöt voi jollain yllättää.

Hipsulle jaksamista. Ajoissa kannattaa apua hakea, ettei joudu olemaan yksin ajatustensa kanssa. Muuten saattaa tosiaan tehdä jotain mitä lopun ikäänsä katuu.

Äitiyshousuista joku kyseli. Mä en kanssa tykkää niistä mahan päälle tulevista jutuista, varsinkin kun kesä tulossa. Tilasin viikko sitten Ellokselta housut ja odottelen niitten tuloa. Katotaan sitten istuvatko mitenkään.

Rakenneultra mullakin juhannusviikolla 23.6. Ja sukupuolen haluan tietää hyvin innokkaasti!

Birre86 ja Nyytti 13 + 2
 
Sokerirasitus takan, ja huomenna neuvolaan kuulemaan tuomio. Oli ainakin glukoosin maku vaihtunut colasta vadelmaksii, mutta ei se mitään herkkua silti ollut....

Raskaudesta olen alkanut kertoa jo joillekin ystäville, reaktiot ovat olleet mielenkiintoisia :LOL:

Rakenneultra olisi 19.6, aion käydä sitä ennen 4D ultrassa ihan lääkärillä, meilläpäin ultrat julkisessa tekee kätilö, eikä meillä ole lääkärintarkastuksia ollenkaan, joten jo senkin takia haluan edes kerran tämän raskauden aikana käydä lääkärillä. Mielenkiintoista miten vaihtelee paikkakunnittain raskaudenaikaiset tutkimukset, luulisi olevan jotkin valtakunnalliset pelisäännöt, mitkä koskisi kaikkia, mutta ei vaan näytä olevan.

Sit syömään ja muksujen kanssa ulos nauttimaan auringosta :wave:

Kirppunen 14+5
 
Hipsulle :hug: ja voimia täältäkin. Nuo tunteet on toisaalta niin luonnollisia varsinkin juuri esikoista odottavalle. Muistan itsekin kun tuota esikoista odottelin niin mieli oli väliin tosi matalalla ja epäilytti onko itsestä äidiksi jne.. Nyt vaan soittoa neuvolaan ja pyyntöä päästä jutteleen.. Ei kannata tehdä lopullisia päätöksiä masentuneessa mielentilassa.

Voimat alkaa täälläkin olla nyt vähissä. Meninki kehumaan että pahoinvointi ois helpottanu - ja paskat! Taas parina päivänä halailtu pönttöä varsinkin ruokailujen jälkeen ja muutenki koko ajan ellottaa ja nyt vielä närästääkin |O Ja 15. viikko jo menossa!! Mä en jaksa tätä yökötystä enää :'(

Tänään on meidän vuosipäivä, 3 vuotta tulee naimisissa oloa täyteen. Mies on ihan innoissaan ja haluais kaupungille syömään ja juhlistamaan sitä, mut mä oon niin poikki et en tiiä miten käy.. kai se pitäis vaan raahautua sinne - ja toivoa ettei tartte ruoan jälkeen rynnätä vessaan.. voishan se toki piristääkin mieltä :)

Rakenneultra ois mulla 18.6. jos en vaan kärähdä siitä sokrurasituksesta, ku siinä tapauksessa en tiiä tarkkaa päivää vielä ku pitää sit muuttaa toi ultra lääkärin tehtäväksi..

Mut eipä muuta tällä erää.. pitää yrittää torkahtaa tässä nyt ku neiti vielä nukkuu pihalla.

Pirtsi 14+4
 
neuvolakäynti takana..ekan kerran kuulin sydänäänetkin =)

lähinnä siellä juteltiin tästä mun masennuksesta ja miten mun hoitoa jatketaan..eli nyt muutaman tunnin päästä lähetettä hakemaan päivystävältä lääkäriltä sinne paikkaan minne mua nyt oltais laittamas..mut neuvolan täti ja neuvolalääkäri olivat sitä mieltä että mun olis hyvä mennä lepäämään jonkuntietyn ajanjakson verran, on se sit muutama päivä tai muutama viikko..

kurpitsa rv12+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja hipsu86:
kannustavaa kuulla että muillakin on masennuksen tyyppistä oireilua. tai en mä tiedä mikä mua vaivaa ku mua on alkanu ahdistaa tää raskaus niin paljon että mietin jo että soittaisin neuvolaan ja kysyisin saada anoa lupaa tehdä raskauden keskeytys vielä vaikka viikkoja onkin 13+4 :'( kauheeta ois kyllä ajatus tappaa tää pieni ja oonki toivonu et menis itekseen kesken...mut ei merkkiäkään siitä...tää on rankkaa ja kamalaa, oon vaan itkeny ja nukkunu. miettiny et jätän mun miehenki ja lähen jatkamaan elämää sinkkuna ja vapaana kaikesta. emmä teidä onko musta tekemään tätä, mutta olo on kyllä nyt niin ahdistunu et en tiiä miten tää loppuu :ashamed: lueskelin noita teidän kirjotuksia ja en voi kyl samastua nyt yhtään mihkään noista odotuksesta innostuneista kommenteista. voi jestas tätä tilannetta.. kuinka myöhään niitä keskeytyksiä muuten pystyy sillä erikoisluvalla tehdä, tietääkö kukaan? mä jään nyt miettimään tän homman kohtaloa.
Hipsu :hug:
Usko mua, sä et ole ensimmäinen esikoistaan odottava joka pelkää tulevaa ihan hirveästi ja haluaisi perua koko homman. Mutta noi tunteet menee varmasti ohi, tosin mä painin sen epävarmuuden tunteen kanssa ekassa raskaudessa aina synnärille saakka. Mulla ei ollut noin pahaa ahdistusta, mutta koin vaan itseni jotenkin huonoksi ja epäkypsäksi, vaikka tein kaiken niinkuin piti, ja otin raskauden erittäin vakavasti. Mies ei tuntunut tajuavan koko raskaudesta yhtään mitään, osallistuminen oli ihan mitätöntä. Eipä se ollut niihin aikoihin muutenkaan kiinnostunut mistään muusta ku nettipokerista.. Onneksi niistä ajoista on päästy! Mutta se miehen välinpitämättömyys sai mut vielä epävarmemmaksi. Mä kirjoittelin sitten aina pahimpia oloja ylös, jotenkin ajatus selkiytyi kun sai lukea niitä omia aatoksia paperilta ikäänkuin jonkun toisen kirjoittamana.
Kerro neuvolassa sun ahdistuksesta, sua ei kukaan ala syyttelemään. :hug: Sä olet ihan normaali, herkkä raskaana oleva nainen.

Mulla ainakin on nyt toista odottaessa ihan eri fiilikset. Nyt tiedän, mitä on tulossa, ja tiedän myös, että selviän siitä. Mies ei erityisemmin osallistu nyttenkään, tällä kertaa syynä on yrittäjyys joka vie hänen kaiken aikansa. Sitten kun tää kakkonen syntyy, voi kyllä tuntua vähän kurjalta ettei meidän isukki voi pitää edes isyyslomaansa. Täytyy vaan koittaa suhtautua asiaan niin, että tää on nyt meidän perheen tämän hetkinen tilanne, eikä se surkuttelemalla muuksi muutu.

Mä olen vielä vaan kovassa räkätaudissa. Antibiootteja olen syönyt hammastulehdukseen lauantaista saakka, ja eilen se vihoitteleva hammas vedettiin pois mun omasta toiveesta. En halua alkaa pelleilemään minkään suutulehduksen kanssa nyt raskaana. Onneksi se oli takimmainen poskihammas ni en näytä rölliltä. Ihanaa kun ei enää satu suuhun. Vaikka ei kyllä ollu helppo päätös tuo hampaanpoistokaan.
Mulla on kaikki kaameat raskausoireet (turvotus, kuvotus ja närästys) jäänet pois, jihuuu! Heti kyllä iski itsellekin huoli siitä, että onko kaikki hyvin ku ei ole niin karmea olo. No, se selviää sitten viikon päästä ultrassa.
 
Terese Täällä on jo sanottukin, mutta tuo nenäluun näkyminen oli hyvä juttu. Ainakin downin riski on nyt pienempi. Voimia :hug:

Jan-na Tervetuloa :)

Crocus76 No mä luulin käyneeni 12+1 nt-ultrassa, mut mulla oli oikeasti viikkoja 12+6.. Ootko käyny jo veriseulonnassa? Vai haluatko edes käydä? Mulla kun sanottiin et toi 12+6 on viiminen mahdollinen päivä käydä veriseulonnassa, sit se ei ole enää luotettava.. Eli jos et ole käyny niin sun varmaan kannattais pyytää lähete sinne aikasemmin..

hipsu Ehkä sulla on meneillään jonkinlainen kriisi? Tai pelottaako sua se kun vauva sitoo niin paljon? Osaatko sanoa mikä sua kauhistuttaa niin paljon? Voimia :hug:

Pikku-katti Täytyy pistää tuo vinkki korvan taakse, jos itse joskus meinaan toisen lapsen hankkia. Varmasti auttaa mustasukkaisuuteen se, että lapsi kokee itsekin "omistavansa" vauvan..

rakenneultra Mulla on 16.6. ja silloin viikot on 21+4.. Mä odotan myös kovasti, sekä kuulla miten vauva voi, että saada tietää tuleeko tyttö vai poika. Mä en aio uskoa sokeasti siihen, mutta aion ostaa parit tyttö tai poikavaatteet. Enempää en viitsi, koska ei se ikinä ole varmaa. Tietty jos kirpparilta löytyis hyviä ja halpoja ni sit ehkä vähän enempi..

vaahtokarkkiunelma En tiä ehtiikö vastaus enää, mut mahan päältä tehtiin. Tosin ilmoitti alussa, et jos ei näe niin sit tehään sisäkautta. Mutta hyvin näky, vaikka mullakin vähän ylimääräistä tuossa mahalla on.. En saanu ohjeita, mut olin varuilta 1,5-2h käymättä vessassa..

Nallu ja Hattivatti 15+4
 
Kojootti: meillä ei oo kans puhettakaan isyyslomista, miehen puolen suvulla kun on perheyritys. ei sitä isyyslomaa ollu esikoisenkaan kohdalla, laitoksella toki oli alkupäivät meidän kans. mutta ei mua kyllä haittaa. oon asennoitunu että työt on tehtävä ja hyvä että tuo leivän pöytään. sitte mulla vois hermo palaa jos koko ajan pitää roikkua jossai ns. ylimääräsessä harrastuksessa tai koko ajan kavereitten kans. mutta pääasia että mies tykkää itse isyydestä ja varmasti erilaisessa työssä oiski isyyslomalla :)

tasse 12+4
 
Juu, ei meilläkään ollut esikoisestakaan isyyslomaa, mies sopi silloin työnantajan kanssa että pitää vaan joululoman ja ottaa isyysloman rahana. Eli sinänsä tuttu juttu. Esikon kannalta olis kyllä kiva, jos isäkin vois olla kotona vähän aikaa ni olis sitten 2 aikuista antamassa huomiota.
 
voi apua, mä varmaan rupeen pillittää ku toi mun työharjottelu loppuu :D on ollu niin ihanaa vaikka oonki ollu väsyny jne :) meinas tänäänki vähän silmät kostua ku puhuttiin jotai yhen työntekijän kans että kyllä on nopeeta menny aika ja nyt viimenen viikko.... :'(

Ja voi kettu! Mun paino on noussu 2kg :x eeeiii enhän mä uskalla neuvolaankaan mennä. Eihän sen nyt näin paljoo vielä pitäs nousta? Mut mun on vaan pakko syyä koko ajan ettei yökötä... :( Onko teillä muilla noussu paino?
 
hipsu :hug:

Minulla oli myös ajoittain paniikki tulevasta vauvasta.Ja tämä on jo kuitenkin neljäs.Ja yli vuosi raskautta toivottiin.Nyt kuitenkin jo innolla odotan tulevaa ja luotan et kaikki menee hyvin.Tai oikeestaan minusta tuntuu et vauvan tuloon on niin kauhean pitkä aika.Ei millään jaksais odottaa...

Meillä on se rakenne ultra 14.6.Siihen ei onneksi ole enää niin pitkä odotus.Ja toivottavasti saadaan tietää kumpi on tulossa (ja että kaikki on kunnossa)

Ja sitten sen jälkeen on meidän häät :heart: Juhannuksena.
Paljon on kaikkea tekemistä tiedossa ja mä vaan haahuilen ja haaveilen :D Kaveritkin on ihmetellyt et eikö mua ollenkaan hermostuta tuleva juhla kun kaikki ei ole vielä valmiiksi sovittuna.Mut ei hermostuta,ei. Mä olen vaan nyt onnellinen :D Ja ihan varma siitä et mä en halua olla enää ikinä sinkku vaan aina tuon oman körilään kainalossa :heart:
Vaikka vähävälii olenki sitä mieltä et se on maailman kamalin otus tuo minun rakas.Mut ei sitä ilman osaa enää olla :D Ja onneksi se ei ota mun kiukutteluja ihan kirjaimellisesti...
Ja taas tuli höpistyä ihan vaan omiaan :ashamed:

Sintsu ja unelma 14+1
 
Kuinka monella mies meinaa muuten pitää isyyslomaa? Meillä mies varmaan "käyttää" sen jotenkin, vaikka opiskelija onkin eli sinänsä ei mitään isyysvapaita oikeasti edes ole.. lisäksi ollaan sovittu että jaetaan vanhempainvapaa, sillä minä joudun palaamaan 3 kk syntymän jälkeen töihin todennäköisesti, onneksi tosin vain puolipäiväisesti. Harmittaa tietysti niin pian palata, mutta todennäköisesti pakko on, kun olen mukana tutkimusprojektissa, joka on käynnissä tietysti vain rajoitetun ajan.. onneksi en tuolloin ole kuin enää puolipäivätöissä, niin voidaan sitten miehen kanssa jakaa se aika jonka olen töissä, ja sitten voin jäädä loppuajaksi vaikka kokonaan..

Huomenna aamulla olisi sitten edessä se np-ultra, kauheasti jännittää jo, että miten käy, onko kaikki hyvin, miten turvotukset yms. yms.. äitienpäivänä olisi tarkoitus kertoa vanhemmille sitten odotuksesta, jos kaikki on ultrassa hyvin. Pelottaa kyllä, että mitäs jos ultrassa homma ok, mutta veriseulasta tuleekin kohonnut riski!

Noh, ei auta kuin odotella huomisaamuun, tulen sitten raportoimaan, että miten kävi, kun on niitä vuotojakin ollut!

Siilinlapsi + öttis 10+6
 
oi täällähän on vissiin useampikin menossa naimisiin? :) onnea kaikille :heart: :flower:
Me mentiin ystävänpäivänä naimisiin... Oltiin yritetty siis vauvaa noin vuoden verran ennen sitä ja sitte heti häiden jälkeen siitä kierrosta tärppäs :D
Moni on siispä tainnut vetää johtopäätöksiä siitä että joko
A) olin raskaana ja siksi mentiin naimisiin
B ) olemme alkaneet uskovaisiksi ja saimme hääyönä vasta harrastaa seksiä, jonka seurauksena olen raskaana...


Nuorethan ei voi monien mielestä vissiin mennä pelkästään RAKKAUDESTA naimisiin, niinkun me |O
 
Kultapossu, mulla on noussu paino 2,5 kg lähtöpainosta. Ei ne neuvolassa sanonu mulle siitä mitään. Mies nyt enemmänkin kuittailee :LOL: On vaan ollu pakko mussuttaa ruokaa säännöllisesti, kun on ollu niin huono olo muuten. Alkuun tuli syötyä mitä tahansa käteen osuvaa, mutta nyt oon yritäny vähän tarkkailla. Makeaa ei oikeastaan tee edes mieli ja limpparit yms. sokerilitkut oon korvannu vishyllä. Mut silti tuntuu painoa tulevan :(

Naistenklinikalla tuntuu olevan ruuhkaa, kun en meinaa millään saada edes np-ultra-aikaa. Neuvolasta käskettiin soittamaan sinne, mutta sairaalasta vain sanottiin, ettei pariin viikkoon ole yhtään vapaata aikaa. Toivottavasti ne mut jonnekin väliin ehtii laittaa.

Onko kellään muulla tullut paineen tunnetta alavatsaan? Mulla on ollu koko raskauden ajan aina silloin tällöin repäisykipuja, mutta nyt on tullu ihan uusi, jatkuva paineentunne istuessa ja sisään syvään hengittäessä. Toivottavasti ei ole tulehdusta... Pitää kuulemma seurailla muutama päivä.

Lumia ja Toukka 10+5
 
Pitääpäs kokeilla mansikka-raparperia...Oon ihan koukussa karpalon ja mustikan makuisiin kivennäisvesiin :D

Siilinlapsi kyseli isyyslomista. Meillä on ollut alustavasti puhetta, että olisin kotona ekat 7 kk ja sitten mies jatkaa varmaan ainakin reilut puolisen vuotta kotona.
 
Nyt on vihdoin minullakin hyviä uuti´sia tuoda tähän pinon. Ultrassa kaikki oli hienosti, niskaturvotus 1 mm ja näki kaikki virtsarakot ja mitkälie. Ja oli tosi mukava tätikin. Tuli kyllä niin hyvä mieli! Tietty on vielä se veriseula jonka tuloksia odotellaan. Esikoisesta ei muuta otettu kun tuo turvotus niin mietinkin että olis voinut jättää sen, mutta kävin nyt kuitenkin niin jännitetään sitä sitten. Uusi ultra on 12.7. Se on sopivasti eka kesälomapäiväkin =) Ultran mukaan oltaisiin 1 päivä pidemmällä kuin menkkojen mukaan, eli la säilyy samana.

Isyyslomia pidetään mahd. paljon ja muutakin lomaa tuo mies säästelee. Mun ois tarkotus olla kotona sitten ainakin se 3 vuotta, enemmänkin olen jos se vaan on jotenkin mahdollista. Esikoisesta kun "jouduin" töihin heti perusäippäloman jälkeen.

Huojentunut vaahtis ja pikkuriikkinen möhköfantti 11+6
 

Yhteistyössä