....Marraskuun masunkasvattajat SYYSKUUSSA.... (la:t 1-15.11)

Heippa!
Mä olen vihdoin saanut laitettua vauvalle paikkoja valmiiksi. Pesin toissapäivänä 5 koneellista pyykkiä. :eek: Pinnasänkykin on kaivettu ullakolta esille ja nököttää nyt kasattuna meidän makkarissa. Vaunujen kankaat pitää vielä pestä, mutta niillä nyt ei hengenhätä ole. Ostettiin käytettynä kesällä Brion vaunut ja vaikkakin kankaat on siistit niin haluan pestä vieraan hajun pois.

Ja varoitus, seuraa erite asiaa!
Ja mun riesaksi on palannut ummetus. :/ Esikoista odottaessa oli myös loppuraskauden vaivana ja sama kaava näyttää toistuvan. Ja ummetuksesta seuraa jumalattoman kipeet peräpukamat. Pitäis apteekkiin marssia ostamaan roppia, mutta kun ei olevinaan ole kerenny. Kärsiikö kukaan muu vaivasta ja käytättekö jotain lääkettä oloa helpottamaan?

Mulla on ollu kirpparilla tavaroita vajaan viikon ja yllättävän hyvin on menny kaupaksi. Tarkoitus on ollut päästä tavaroista eroon, että hinnoittelu on ollu max. 2e. Tällä hetkellä näppiin olisi jäämässä reilusti yli 100e. :D Ajattelin sijoittaa uusiin olkkarin verhoihin rahan. Me kun muutettiin uuteen kotiin vuosi sitten niin olkkarissa on edellisten asukkaiden verhot edelleen eikä oikein värinsä puolesta meille sovi.

Nyt meen päikkäreille, että hermo kestää kiukuttelevaa esikkoa vielä iltapäivälläkin. :wave:
 
MaiLou: Mä käytän vatsantoimintaongelmiin paljon kuituja. Vehnäleseitä laitan joka kerta puuroon (yleensä aamuisin syön ), ja useimmiten vielä jogurtin sekaan. Sit ruisleipää päivittäin noin 8 palaa.
Vaikak nuo auttavatkin hyvin, oli jo pakko ostaa apteekista sitä ac3 comfort- juttua. Se on helpottanut aika hyvin!
 
Se on moro!

Tietämätön, Rinzessa ja muutkin, joilla jo alkaa voimat loppua tähän raskaana oloon: täällä lisää yksi henkilö, joka ei jaksaisi enää päivääkään kantaa tätä vatsaa!!! Mä myös koen, ettei mua ole luotu tähän tehtävään, mutta toki vauvaa toivotaan kovasti ja juuripa siksi tää on nyt kestettävä. Tuntuu, että on vielä ikuisuus siihen, että pieni syntyy... :(

Vauvan hoito ei huoleta tai hirvitä tippaakaan, vaikka edellisestä on aikaa jo valovuosi. Uskon että pärjätään ja toivon etä kaikki menee hyvin. Päivät pitkät unelmoin pienen hoitamisesta :heart:

Minttu-Maaria, tuli meidän neiti mieleen, kun kirjoitit ettei vanhemmat lapset odota vauvaa kovin innolla. N. 4 vuotta sitten tein hullun pilan ja juksasin silloista 8-9 vuotiasta, että olen raskaana ja he saavat pikkusisaren, neiti reagoi siihen saamalla hirveen huutoitkuraivarin - olin aivan kauhuissani ja olipa mukava siinä sitten korjata, että kysymys olikin pilasta :whistle: Myöhemmin kun neiti oli rauhoittunut, keskustelimme asiasta miksi hän reagoi ko. tavalla. Vastaus oli se, että meillä on kaikki niin hyvin, vauva sotkee kaiken...
Niin ne ajat vaan muuttuu, nyt neiti täyttää 13 ja odottaa sisartaan ihan innolla! Uskon, että teidänkin tyttöjen sydämet sulaa, kunhan pääsevät omaa sisartaan hoitamaan - aika auttaa.. Tuo on varmaan sellainen ikä, että neitejä pelottaa mistä he mahdollisesti joutuvat luopumaan uuden tulokkaan myötä?!

Taidanpa tässä alkaa päiväkahvin keittoon, kyljet ei kestä tätä istumista :( Sit pitäis kai imuroida ja alkaa suunnittelemaan syysistutuksia pihalle!

hansu 33+1
 
hei!

no niin palailenpas taas...

sain aamulla muuten taas sellaisen "heikotus kohtauksen" kaupassa. just ja just jaksoin seisoskella kassajonon ajan (yks kassa vaikka iso kauppa ja sekin soitteli yläkertaan erä osastolle jonku makuupussin hintaa, tuntui jo että apua, en selviä tästä...) nyt on ollut sitten koko päivän höntti olo. sulattelin just puolukoita pakkasesta ja paistan muutaman verilätyn tuoremehun ja puolukan kera ja syön ne. en jaksais enää syödä rautatabletteja kun maha menee niistä ihan sekaisin niinpä päätin alkaa ruokavaliolla nostamaan hb:tä, tein sen kun pääsin esikon kanssa sairaalasta ja hyvin toimi. lopetin raudan syönnin samalla kun kotiuduin ja otin oman "ruoka lääkekuurin" ja viikossa nousi 25 pykälää HB. nyt yritän samaa... mutta nyt syömään...
 
Tere,mukava liittyä joukkoon ja tosissaan alkaa jo väsyttää tämä raskaana olo,tämä on kolmas raskaus ja edellisestä jo 9 vuotta aikaa joten tuntuu olevan raskaampaa nyt,onko kellään muilla vuosia näin paljon välissä edelliseen?
äityliini ja pötkylä 32+4
 
MaiLou Mä sekoitan aamuisin vehnäleseitä jogurttiin niinkuin Luminkakin kuulosti tekevän :) Reilusti, siis jotain 3 rkl.. Sitten illalla juon pari lasillista Valion runsaskuituista Karviaisboysenmarjakeittoa (vain vähän energiaa mutta paljon kuituja, on vielä hyvän makuista) ja taatusti on aamulla toiminut vatsa!
 
:wave: tervetuloa minunkin puolesta äityliini76! huoh,vihdoinkin viikonloppu ohi, meni vanhempien ja appivanhempien luona sukuloidessa,on se vaan rankkaa... onneks oli myös hauskaa veljen perheen kanssa kun sai seurata 9kk vanhaa pikkupoitsua ja perheen grey- ja vinttikoiria =)
viikonloppuna lonkkaongelmat ja iskiaskivut paheni ihan hemmetinmoiseksi,sekin tietty verotti tota matkailun ihanuutta. onneks nyt alkaa olo jo hieman normalisoitumaan.

tänään kävin jalkahoidossa ja intialaisessa päänhieronnassa ja nyt on olo niiiiiiiin rento että taitaa mennä koko päivä vähän pilvissä. pitäis pestä taas monta koneellista pyykkiä ja keksiä ruokaa ja kaikkee mut katotaan nyt..ehkä sit huomenna. jos se mies vaikka tekis sen ruuankin ;)
 
äitiliini76: tervetuloa mukaan!

Täällä esikko unilla...onneksi, sai taas kunnon uhma kohtauksen ennen unille menoa, tätä 4-vuoden uhmaa on nyt kestäny parisen viikkoa, eleensä meillä nämä vuosittaiset uhmat helpottaneet kuukaudessa kun alkaneet mutta nyt tuntuu että pahempaan ollaan menossa. Testaa kyllä ihan kunnolla rajojaan ja minun hermojen kestävyyttä. JOs joku ei mene mieliksi niin alkaa kamala huuto ja itku"minä haluan/halusin", mä oon yrittäny pysyä rauhallisena ja selittää asiat johdonmukaisesti mutta ei tunnu auttavan. Mutta jatkan edelleen samalla linjalla, myöskään periksi en ole antanut enkä anna.

Sori tämä valitus virsi, johonkin oli pakko ppäästä avautumaan.

keiju
 
heipsan!!
ihania askartelu ideoita teillä=)harmi ettei ite jaksa mitään tehdä :ashamed:

mä sain jopa viime yönä sairaala kassiin pakattua jotain jee!!enhän oo kun pari vkoa sitä yrittäny tehä..

yöllä mietiskelin et kukahan meistä tosiaan ekana poksahtaa=)varmaan ei kyllä kauaa mee ja etenkin kun olot rupee olee aika tukalia..luulen ettei itelkää enää kauaa mee mut toisaalta en yhtään ihmettelis vaik olisin vika ketä käynnisteltäis joulukuun alussa..mul on aina meinaa huono tuuri kaikessa :LOL:

täällä rupee voimat olee ihan loppu..päätä särkee usein(mulla särkee siis ilman raskauttakin usein päätä ja kärsin migreenistäviime yönä oksensin kontiltaan kylppärin lattialla ja se tietty sai sit muutamia kipeitä suppareitakin aikaan..=(onnex loppu kumminkin ja pääsin aamu 5 nukkumaan...kiva et mä aina nukun sen aikaa ku mies on töissä ja herään just 1-2 aikaa päiväl soittelee sille et mitä kaupasta..=)

ja siis voi luoja tätä hien valumista..kiva herätä läpi märkänä ja jo pelkkä istuminen koneella saa hien valumaan :$
mä oon kans jo niin kypsä et olis kiva jos joku vois ottaa tän masun multa kuukaudex kasvateltavax...olisko vapaa ehtosia=) :whistle:
must tuntuu jo et jopa meiän koirat kattoo mua säälien..hei muuten te joilla koiria onko koirien käytös muuttunu teiän raskaus aikana?meillä toi toinen joka on enempi mun vauva laitaa pään hirveen usein masun päälle tai tassun=)on aika sulonen näky..ja vähän jänskättää ku viimex ku tuli kipeitä suppareita ni vahti miestä koko ajan ja ku mies koski muhun ni se otti tassulla miehen käden pois...nauratti vaikkei oikeesti oo kiva juttu..kiva sit ku synnytys käynnistyy jos se ei päästä miestä mun lähelle..siinähän synnytän sit kouran kanssa :LOL: pakko repii huumorii ees jostain hullux han täs muuten tulee=)
palataan illemmalla asiaan :flower:
 
Heissan vaan kaikille taas pitkästä aikaa! Eipä pahemmin tuu kirjoiteltua...

Viikonloppukin sitten meni. Lauantaina oltiin nuoremman pojan kummeilla kyläilemässä. Eilen vein vanhemman pojan kaupunkiin kummitätinsä tykö, menivät yhdessä leffaan katsomaan avaruusapinoita. Kuulemma hyvä leffa.

Mulla on kans ollut tota ylävatsakipua (ei tosin montaa kertaa nyt raskauden aikana mut aikaisemmin). Kolme viikkoa edellisen synnytyksen jälkeen jouduin jopa soittamaan yöllä ambulanssin kun oli ihan hirvee kipu eikä mennyt millään ohitse, mikään asento ei ollut hyvä eikä tietysti saanut nukuttuakaan. Päivystyksessä olin jotain 5 tuntia, sain lääkettä joka auttoi hyvin ja nukuin muutaman tunnin. Diagnoosi silloin oli että vatsahapot nousevat (eli siis närästystä). Mut ei mulla vaan ikinä oo ollut tollasta närästystä! Oikeestaan koko viime vuoden tota vaivaa oli aina välillä ja lääkkeenä oli litalginia kohtauksen alkaessa ja estohoitona joku happolääke. Sit vihdoin ja viimein lääkäri lähetti ultraan ja sieltä paljastui sappikivet. Kuulemma paljon pieniä kiviä. Nyt raskauden aikana ei oo vaivannut ihme kyllä kun pari kertaa vaikka alussa pelkäsin että kuinka kestän kun ei voi lääkkeitäkään sit ottaa. Tää siis selvisi just kun raskauskin ilmeni. Jos nyt taas alkaa pahenemaan niin sit kai sappikivien poistoon...

Oma olo suht hyvä, mieltä vaan kaikertaa se mahdollinen leikkaus. Oon yrittänyt olla sitä vielä ajattelematta, ajatellaan sit jos lääkärit päättävät että se on ainoa turvallinen keino saada tämä pienokainen maailmaan. Välillä on kovasti alapäässä painon tunnetta, ihan kun vauvan pää olisi jo tuolla jalkovälissä... Väsymys vaivaa edelleen vaikka hb onkin alkanut jo nousemaan ihan mukavasti.

Miehistä oli puhetta jossain vaiheessa... Mulla on kyllä sen puolesta hyvä mies, että tekee kyllä kotihommia ihan kivasti. Leipookin enemmän kun mä... Just eilen teki aivan ihania sämpylöitä (mulla on tullut himo tuoreisiin itsetehtyihin sämpylöihin).Hoitaa pyykit, imuroi tarvittaessa, tiskaa yms. Pölyjä ei pyyhi... No kai munkin jotain täytyy tehdä viikkosiivouksen lisäksi, vaikka pölyjen pyyhkimistä inhoankin.

Poika lähtee huomenna koko päivän retkelle eskarin kanssa terälahteen luontokouluun. Lähtevät aamulla kahdeksalta ja tulevat joskus puoli viiden aikaan. Suurin osa päivästä ulkona. Et voi olla vähän väsynyt poika illalla...

Keskiviikkona mennään pojat menee ratsastamaan mun serkun hevosella. Muutaman kerran vuodessa ollaan käyty, tykkäävät kovasti. Tytsy ei viimeksi oikein välittänyt, saa nähdä jos nyt olisi mieli muuttunut.

mnp4 + pikkuneiti (?) 33+1
 
Hansu73:kiitos lohduttavista sanoista. Tuota minäkin mietin että nuo varmaan pelkäävät asioiden muuttumista ja sitä että yksi tulee lisää taloon ja heidän elämä muuttuu sitä myöten aikalailla. Ovat tottuneet olemaan ne kaksi tärkeintä ja nyt tuleekin vauva taloon joka vaatii paljon aikaa.

JOululahjoista, tänään meikkis tilas ekat lahjat!! Oon yleensä ostanut kaikki lahjat viimeistään marraskuussa, niin saa keskittyä nauttimaan joulun rauhasta ja tuoksuista sitten kunnolla. Ja inhoan koko sydämestäni sitä ruuhkaa kaupassa kun kaikki hermot kireällä yrittävät viime tipassa haalia tavaraa. Nyt ajattelin saada lahjat ostettua ennen vauvan syntymää.

Outoa meinaa olla tämä kotona olo kun on monta vuotta kiitänyt, välillä kahdessakin työssä.

Ihmeellinen raskaus tämä on ollut, ei ummetusta, ei närästystä, ei suonenvetoja eikä mitään kummempaa. Ainut oli ne supistukset tuossa kun töissä olin, mutta aika hyvin nekin ovat rauhoittuneet tämän kotona olemisen myötä.

Onko kukaan muuten ajatellut vyöhyketerapiaa lähellä synnytystä? Minä ajattelin kokeilla, kun se kuulemma valmistaa elimistöä synnytykseen. Jos tuossa 37 raskausviikon tietämissä menisi, niin voisi jonkun kerran ehtiä käymään. Täällä on yksi tosi hyvä vyöhyketerapeutti joka on helsinkiä myöten käynyt kätilöillekin opettamassa vyöhyketerapian hyötyjä synnytyksessä ja siihen valmistautumisessa.
 
Miulla on ollu ihan kauhee olo -päivä. Eilen illalla alko tuohon navan viereille koskemaan. Ei silleen jatkuvasti vaan aina tietyssä asennossa ja sit kun paino siitä kohasta. Ei oikeen suorana kärsiny kävellä ja vaikee oli syvään hengittää. Yö meni ihan pyöriessä kun ei ollu kummallaka kylellä oikeen hyvä. Muutaman tunnin sain varmaan nukuttua. Maha on ollu tosi pinkeenä ja kipee. Kaikki potkut ja liikkeet tuntuu tosi pahalta.

Aamulla vauveli pyöriskeli mahassa. Oli vissiin sit kääntyny poikittain eilen ja siks paino joku polvi tai joku tuohon navan vierelle. Sit muljahti toisin päin ja kipu helpotti, mutta ihan kohta jo muljahti takas poikittain. Ja miusta tuntuu että poikittain on nyttenki. Nukuin pitkät päikkärit ja nyt iltapäivästä ei oo enää niin koskenu enää. Alakerran luut on kans tosi kipeet, toooodella hankala on tänään ollu kävellä ja olla. Vielä pitäs kohta ruokakaupalle lähteä, pitää yrittää pikaiseen käydä.

Nyt tuli pelkkää valitusta, mutta ei oo mitään kauheen kivaa ollu tässä päivässä. Toivottavasti huomenna parempi olo jo!

Anzkuli 33+4
 
siis perkules oonko mä ainut jolta tipuu hampaat suusta raskaus aikana???taas sain varata ajan ku on uus syvä reikä ilmestyny...musta tuntuu et en ees oliskaan kerenny nyt koko aikana tekee muuta ku voimaan pahoin ja ravaa neuvolas ja hamppilääkäris..onnex oon ollu saikul jo pitkään ei muten aika riittäis..siis multa on esim poistettu jo 2 viisuria ja 1lohjennu hammas..2 viisurin poistoa yritetään pitkittää et sais vast raskaus ajan jälkee otettuu..ei meinaa ollu kivaa noiden poistojen jälkee olla panadolin voimalla...juurihoitoki on just meneillään ja paikkauksiakin raskaus aikana takana varmaan 6..siis järkyttävää..tosin mulle sanottii 2kk sit et mun hampaat on todella pehmeät nyt...ja kivointa täs on et mä pelkään hammaslääkäriä kuollakseni ni mua on kyl nyt kiusitti kunnolla..nyt taas jännää ens viikon paikkausta ja sit seuraaval viikol juurihoitoa :'( :eek: :headwall: :$
 
[color=#40c0ff ]Tänään oli neuvola ja tässä uusia kuulumisia:

Rv 10+5 (11.4.2008)
Paino: 72,6 kg
Verenpaine: 123/76
Hemoglobiini: 137
Sydämensyke: 170+
Pissa: Puhdas

Rv 15+4 (15.5.2008)
Paino: 71,8 kg
Verenpaine: 133/80
Hemoglobiini: 129
Kohdunpohjan korkeus: 17
Sydämen syke: 150+
Liikkeet: +
Pissa: puhdas

Rv 21+3 (25.6.2008)
Paino: 73,4 kg (nousua 260 g/vko)
Verenpaine: 119/81
Hemoglobiini: 132
Kohdunpohjan korkeus: 23
Sydämen syke: 140-160 +
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas

Rv 25+5 (25.7.2008)
Paino: 75,6 kg (nousua 550 g/vko :ashamed: )
Verenpaine: 124/74
Hemoglobiini: 123
Kohdunpohjan korkeus: 26
Sydämen syke: 140+
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas

Rv 29+1 (18.8.2008)
Paino: 75.5 kg
Verenpaine: 125/72
Hemoglobiini: 111
Kohdunpohjan korkeus: 27
Sydämen syke: 140-147+
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas
Tarjonta: Poikki

Rv 31+5 (5.9.2008)
Paino: 76.6 kg
Verenpaine: 123/78
Hemoglobiini: 112
Kohdunpohjan korkeus: 28
Sydämen syke: 136-167 + / Liikkui
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas
Tarjonta: Raivo

Rv 34+1 (22.9.2008)
Paino: 76.5 kg
Verenpaine: 122/75
Hemoglobiini: 107
Kohdunpohjan korkeus: 32
Sydämen syke:137
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas
Tarjonta: RT

Sain kaksi viikkoa vielä lisäaikaa. Huh helpotus.. Ainakin vielä. Pitää perjantaina lapsilisistä ostaa ne rautatabletit, kerran tuo hemoglobiini ei näytä nousevan yhtään. Laskusuhdanne siinä vain siis jatkuu:D.

Neuvolassa kaikki hyvin. Vauva ei ole laskeutunut yhtään. Nla-täti sanoi, että tämähän vauveli on vielä todella korkealla. Kohdunpohjan korkeuskin noussut vähässä ajassa neljä senttiä :D.

Koko päivän olen ollut sitten menossa. Neuvolaan, kun mentiin, niin sen jälkeen käytii hakee pizzat ja tultii kotio syömään. Ripustin toisen koneellisen pyykkiä narulle.. Eli nyt on kaikki pyykit pesty :D. Sain myös imuroitua joten huomiselle jäi lattioiden pesu. En enää jaksa ruveta lattioita pesee. on sen verran väsy olo. Äsken vasta kotio tultiin. Käytii viel kaupassakin.

Red Dragon + Nuppu 34+1:heart: [/color]
 
tietämätön....sullahan on mun vaivat :D ..mä oon ihan kauhea vilukissa, palelen jopa kesähelteillä. mut nyt hiki valuu ihan norona..äsken jopa kun puhuin puhelimessa, enkä muuta kun istunut. yöllä saan hikeä pyyhkiä..inhottavaa...saunassakaan en hikoile koskaan, mut eilen,sanoin miehellekin et hikoilen vaan raskaana, kun saunassa hetken kun istuin, oli ihan hiestä märkä.

samoin toi hampaiden putoilu...mulla on raskaana ollessa hampaat tosi heikot, nyt taas reikä hampaassa, ja mä en halua hammaslääkäriin...yleensä mul raskauden aikana puhjennut viisauden hammas, yksi on vielä puhkeamatta, toivottavasti ei enää tän raskauden aikana puhkee.. :/
 

Yhteistyössä