Marraskuun 2012 masuasukit <3 *syyskuussa*

Ihana hiljaisuus ja rauha =)
Mies lähti tytön kanssa mummolaan kylään melkein koko päiväksi ja sain rauhassa siivota kaiken mitä siirtänyt tässä jo viikkoja että sitten joskus kun ehtii. Nyt olis sitten vielä monta tuntia edessä lepoa ja rauhoittumista. Taidan kipaista lähikaupasta jotain pientä hyvää ja käpertyä sohvan nurkkaan hyvän kirjan kanssa. Tosin tuo ilmakin on mitä mainioin että pieni kävelylenkki ennen kauppaa vois tehdä myös terää.

Jano on täälläkin kova. Vettä tosiaan yrittäny juoda päivittäin monta litraa, jo myös sen takia että auttais turvotuksiin jotka tuppaa olemaan iltaa kohden jo aika mahtavat. Samoin pohkeet kramppaa öisin vaikka syön mankkua ja juon tuota vettä.

Sairaalakassille
en ole vielä uhrannut ajatustakaan. Eipä siellä hirveästi mitään tarvitse mukana, joten olen ajatellut että jos jostain syystä en ehtisi pakata niin osaa tuo mies tarvittaessa tuoda tarpeellisimmat :) hygieniapussi ja läppäri kainaloon ja eikun menoksi vaan sitten kun lähtö tulee.

No mutta nyt ylös ja ulos :)

Ihanaa sunnuntaita Firesun ja pulla
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Aurinkoista sunnuntaita :)

HillaVilmalla on ollunna jännät paikat, onneksi kaikki on hyvin :heart: Jaksuja lepäilyyn.

Sairaalakassia En ole vielä pakkaillu, kun asutaan tosiaan tässä ihan viiden minuutin päässä sairaalasta, niin voi laittaa miehen noutamaan puuttuvia tavaroita, eikä siellä kyllä muutoinkaan mittään ihmeellistä tartte mukana olla. Muutoin vois kyllä alkaa pikkihiljaa laitteleen tavaroita paikalleen ja valmiiksi pienimmäistä varten.

Influenssarokote Kauan mietin miten perustelen ehdottoman ei:ni rokotukselle, mutta koska se ei perustu mihinkään faktaan vaan omaan tuntemukseen ja kokemukseen, päätin jättää perustelematta. Jos mulla ois taustalla myös jokin perussairaus niin sitten saattaisin harkita rokotteen ottamista.

(.) Supistelut ovat laantuneet, joten lepo ja runsas vesi ovat auttaneet. Maha vain tuntuu erilaiselta, painavemmalta tai jottain...

Inari & Juri Kakara
 
Hei! Minulle voi päivittää poikalupaus. En ole tosiaan pitkään aikaan kirjoitellut. Viikkoja on nyt 31+1. Ja vatsa alkaa olla jo aika iso. Sf-mitta oli viime raskaudessa tässä vaiheessa 4cm pienempi, mutta eiköhän se usein ekassa raskaudessa pienempi olekin. Lopuksi mentiin kyllä yläkäyeien yläpuolella...

Vauva on myös poikittain tässä vatsassa. Viime raskaudessa oli raivotarjonnassa vk 26 lähtien
no, aikaa on vielä laskettuun 9vk. Ja seur. neuvola ke, joten katsotaan sitten taas. Bebesin sivuilla oli muuten vinkkejä miten lasta voisi eri liikkeillä tms. saada kääntymään, tiedä sitten mitä auttavat... Tsemppiä kaikille viimeisille viikoille.

Kumisaapas 31+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Moikka kaikille isomahaisille pitkästä aikaa :) En ole jaksanut oikein kirjoitella, mutta lueskellut olen melkein päivittäin teidän juttuja.

Me saatiin muutto vihdoin ja viimein pois alta, viikon verran ollaan täällä uudessa kodissa asusteltu. Vanhassa kämpässä on kyllä vielä tyhjennettävää, lähinnä kaatopaikkatavaraa.

Olin pojan kanssa viikonlopun vanhempieni luona ja mies oli sillä välin koonnut pinnasängyn ja hoitopöydän. :heart: Minähän tietysti sitten heti laitoin vaaville valmiiksi lakanat ja pinnasuojuksen, ja päiväpeitto päälle niin ei pölyynny tässä viikkojen kuluessa. Sitten viime tipassa ennen kuutta ehdittiin vielä mammuttimarkkinoille, kun siellä oli ne vaipat tarjouksessa. :D Ei kylläkään ollut ihan vastasyntyneen kokoja enää jäljellä, joten otettiin kolme 5-8 kg vaippapakettia. Äkkiähän se vauveli kasvaa, ei se kolmikiloinen kauan ole.. Ja jotenkin tuntuu että tämä baby on varmaan syntyessään jo tuon viisi kiloa.:whistle:

Jano Joo, mulla on koko ajan.. Mietin jo, että voisiko olla raskausdiabetes tms. Vettä voisi juoda koko ajan ja ulos ei voi lähteä ilman vesipulloa. Mutta olen käsittänyt, että jano voi olla ihan tavallinenkin oire loppuraskaudessa.

Sairaalakassi Eipä ole vielä tullut mieleen pakata, mutta eihän siitä varmaan haittaakaan olisi? Kävin sairaalan synnytysvalmennuksessa, se oli sellainen infotilaisuus, ihan hyödyllinen kyllä. Siellä kätilöt painottivat, ettei synnyttämään tulevat pakkaisi kotiinlähtövaatteita itselle eikä vauvalle, kun sairaalan säilytystilat ovat niin huonot. Ja muistelenkin, että aika kapoiset kaapit siellä oli omille tavaroille.
Omia vaatteita en aio ottaa sairaala-ajalle ollenkaan, viimeksi pärjäsin hyvin sairaalan kuteilla viikon, ei tehnyt yhtään mieli omia vaatteita edes käyttää. Omat shampoot, hoitoaineet, deodorantin, hammasharjan, tahnan ja kamman ajattelin pakata. Imetysliivit on myös ihan tarpeelliset, itsellä ainakin jotenkin alaston olo, jos siellä ilman liivejä tassuttelee käytävillä.. Lakritsaa kannattaa myös pakata, auttaa vatsantoimintaa.. :) Tosin mulle noi lakut lähtee mukaan ihan muusta syystä, koko raskauden ajan himottanut, mutta pakko ollut rajoittaa verenpaineen ja turvotuksen takia. Eipä sinne varmaan paljon muuta tarvikaan. Rahapussi, kännykkä ja laturi ja tietysti neuvolakortti.

Fourth gift pahoittelut mummon poismenosta. :) Meillä miehen äiti on vakavasti sairas ja ainakin omasta mielestään ihan lähtökuopissa jo.. Toivottavasti ehtisi vauvan nähdä kuitenkin. Mieheltä on myös isä kuollut vuosia sitten, joten miehen puolelta ei sitten isovanhempia tule tulevaisuudessa olemaan. Harmi.

HilmaVilma onpas tiukat paikat ollut siellä. Toivottavasti vauva vielä mahassa jokusen viikon viihtyy kuitenkin! Hyvillä viikoilla onneksi olet jo.

Me saatiin viime viikolla aivan tolkuton määrä vauvanvaatteita. Yllätykseksi ne olivat kyllä kaikki tosi siistejä, ei sellaisia rytkyjä, joita esikoiselle tarjottiin joka tuutista. Eli ei tarvi kyllä yhtään vauvanvaatetta enää ostella. Tietysti jossain vaiheessa, mutta ei ainakaan näin pikkuvauvavaiheessa. Tooosi paljon 50-56 ja 62 senttisiä oli yhdessä pahvilaatikossa, en tiedä onko useammalta kuin yhdeltä ne vaatteet, mutta jos ne on yhdelle lapselle ostettu, niin mietin vaan, että tajusivatkohan vanhemmat, että ei se vauva aina vastasyntyneen kokoisena pysy. :D

Mutta nyt aamupalalle. Hyvää viikonalkua kaikille! Itsellä se alkoi flunssan, kurkkukivun ja aivastelun merkeissä.

PikkuA ja pikkuinen 34+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Huomenta mammat

Täällä jatketaan sairaslomalla oloa ja lääkäri meinas että tuskin enään töihin meenkään, vaikkei nyt koko loppuaikaa suosista kirjoittanutkaan. Jotenkin tuntuu että kyllä sitä nyt vielä töissä pitäis mennä käymään, mutta toisaalta siellä ei taida olla mitään työnkuvaa mitä pystyisi tekemään. Noh katsotaan, tämä viikko nyt kuitenkin on saikkua.

Neuvolakuulumisia viime viikolla oli neuvola ja kaikki oli ihan ok. Hemoglobiinia ei mitattu, otetaan se sitten ens maanantaina. Verenpaine on aina vaan pikkasen alhainen 98/62 Sf-mitta 28,5 hyvillä käyrillä mennään. Vauveli oikein päin pää alaspäin ja sykkeet hyvät, joskin hieman tippuneet. Painoa tullut nyt se kymmenen kiloa, eli hyvin mennään siellä samassa missä ensimmäisessä odotuksessa, eli taitaa lopulta olla lähempänä 20kiloa:whistle:

Vauvan kääntämisestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muutamalla tutulla jouduttu tekemään toisella onnistui, mutta toisella vauva kääntyi takaisin vielä. Itsellä ainoana yleensäkkään perätilassa olleella vauvalla eli meidän kuopuksen aikaan, vauva päätti itse kääntyä rv 35, oli se aika muljahdus ja piti vielä käydä neuvolassa tarkistamassa kun oli niin hiljainen koko aamun sen jälkeen, neukkutäti meinas et on vaan itekki säikähtäny poloinen:)

Sitten on ollu puhetta influenssarokotteesta jota en ole ikinä ottanut, vaikka on sitä tietty joku joskus suositellut tuon astmadiagnoosin takia. Hyvin vähän sairastellaan muutenkin, joten en ole ajatellut ylimääräisiä ottaa. Nyt varmaan sitten iskee ja kovaa..

HilmaVilma otahan rauhallisesti vaikka se välillä tietty on aikas vaikeaa, toivotaan et meni tolla ihan ohi. Ja Fourth gift koitahan jaksella vaikeassa tilanteessa ja mukava kuulla että kuitenkin jaksat ajatella myös positiivisesti:hug:

No joo tuosta sokerimittarista ei päässyt eroon, vaikka ykskään arvo ei ollu likimainkaan rajaa, mutta sanoi että jos nyt muutamana päivänä viikossa mittailis. Mutta vauvan sokereita sitten synnytyksen jälkeen ilmeisesti seurataan tarkempaan, voi toisella on kantapäät sitten ihan mustana:( ei parane vielä miettiä. Kuopuksella mittailtiin pari päivää ahkeraan kun heitteli niin kovasti, kunnes ne hokas vaan mullekki sanoa, et herättele pikkuista syömään ettei tuu niin pitkiä välejä, niin sokerit pysyy kunnossa. Rupes hoitajaakin jo toisen jalat säälittään.

Se olis sitten taas hyvää alkanutta viiikkoa kaikille ja koittakaahan jaksella

hannama&pikkumiäs 31+2
 
Mukavaa uuttaa viikkoa kaikille :)

Täällä takana hankala yö. Vauva kääntyili niin paljon, että teki todella kipeetä ja meinas itku tulla. Koitan tietysti suhtautua niin, että hyvä kun liikkuu niin ei tarvii mitään liikelaskentoja ees aatella... ja toisaalta, jos tää oli kerran neuvolassa väärinpäin, niin hyväkin, jos koittaa kääntyä. Mutta kun tuntuu siltä, niin kun joku kiskois jotain säiettä mahan sisäpuolelta :( Sama meno on jatkunut nyt myös aamulla. Paras asento on seisominen... Tosin niitä sukkapuikkopistoja tullut myös eilisestä lähtien ja aamupalan laittaminen ihan tuskaa, kun piti mennä sellasilla pikkuaskelilla eteenpäin ja väkisin koitin liikutella jalkoja lähinnä vaan polvista alaspäin :LOL: Oikeesti, kun tuntuu siltä, että se putoo tuolta, vaikka tiijänhän mä ettei putoa :D

Otan nää nyt positiivisena merkkinä siitä, että viikot käy vähiin...ja hyvinkin voi olla, että meillä "kuoriudutaan" jo lokakuun lopussa :heart: Ja nyt kun näin sanon, niin täällä ollaan ja käynnistellään.... ;)

Varmaan samasta syystä toi sairaalakassikin tuntuu ajankohtaselta. Jotenkin haluan kaiken nyt valmiiksi, että voin loput viikot pitää paikat järjestyksessä ja leipoa, ja jos sit tulee lähtö ennen aikojaan, niin kaikki on valmiina. Kassiin en tosiaan mitään ihmeellisyyksiä meinannut laittaa, mutta ovatpa sit varmasti mukana... JOS saatais se perhehuonekin... Meillä siis oli matkaa synnärille se vajaa 50km. Ei tule stressiä siitä... Eihän täs enää oo kun se kuutisen viikkoa siihen laskettuunkaan....

Hui, loka- ja syyskuisten puolella lukenut, kuinka siellä on jotku lähteny jo vko 36 |O

Täällä oli kyllä hyviä kuvia erilaisista mahoista ja reippaasti on senttejä tullut jokaiselle, oman kokonsa mukaan :) Viime yöstä huolimatta aattelin ekan kerran tässä aamulla, että miten sitä osaa elää ilman palloaan... Sitä tulee kaikesta huolimatta varmasti monta kertaa ikävä. Eilen sanoin ukolle, että miltä mahtaakaan tuntua se, kun nousee sohvalta eikä satu mihinkään ja voi heti lähtee käveleen normaalisti :D

Täällä siis jostain syystä alkaa haikeet fiilikset nostaa päätänsä.. Vaikkakin annan mielelläni päätähden roolin elämästäni pikkuselle heti vaan, kun hän on valmis tähän maailmaan tulemaan :heart:

Jokos meillä alkaa kaikki olemaan kolmenkympin paremmalla puolella :) Paljon voimia ja iloa kaikille, näille jo lähes viimeisille viikoille. Otetaan kuitenkin rauhassa vielä, ettei matkalaiset ihan vielä lähtis tulemaan :)

sisunen ja seve 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Mää tuun nyt pikaisesti omanapaileen, kun tuon ukkokullan kanssa ois tarkoitus tätä vapaapäivää viettää, eikä koneella... :heart:
Tässä nyt sitten totutellaan uuteen sukunimeen... ja rouvitteluun :D
Hyvin jakso tälläkin mahalla vielä lyhyen vihkitoimituksen seisoa ja muutaman tunnin siihen päälle olla :)

Veden juonti. määki oon aika paljon juonu vettä nyt viime aikoina mutta osittain ihan tarkotuksellaki, että ois saanu tuota turvotusta laskettua. Lauantaina meni sormus helposti sormeen, mutta eilen oli tiesti niin lämmin päiväki, että vähän väkisin joutu mies sormuksen sormeen työntää :D Mutta vesi kyllä maistuu!

Tissit on vuotanu tässä nyt joka päivä! Onneks yöllä tai aamulla enimmäkseen, mutta olipa liivinsuojaan tullu keltanen tippa eilisen päivän aikanaki ja pääsin kerran todistamaan millasta tavaraa ja miten sieltä pursuaa :LOL: utelias ensikertalainen...

Möntti on vissiin nyt kääntyny melkein kokonaan ympäri. Aattelin kun hikka on tuntunu ennen oikealla puolen alhaalla ja nyt se tuntuu vasemmalla puolen alhaalla ja nuo mönkimiset tuntuu just kuin peilinä toisella puolen.

Muuttoon 12 päivää!!! Onnea PikkuAlle uuteen kotiin!!! Kuultiin jo, että vuokralaiset meidän talosta on löytäneet uuden kodin, muttei tiedä vielä millon ne muuttaa. Toivottavasti pian, koska se mihin muuttavat on tyhjillään! No mutta joka tapauksessa kahden viikon päästä uudessa kodissa :heart:

Nyt houkutteleen tuoretta aviomiestä mukaan lenkille koiran kanssa...

mnica ja möntti 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Sairaalakassia ei oo pakkailtu enkä oo asiaa ees aatellu..se on varmasti sitten nopee pakata, kun se hetki tulee..eihän sitä nyt kauheesti tartte mukanaan..ja mies kyllä tuo tarvittaessa kaiken mitä tarttee..eiköhän siä sairaalassa pärjää ilman kauheita tavaramääriä.. :)

Meillä ei kyllä muutenkaan oo vielä mikään valmiina vauvalle.. on edelleen remontti vauva huoneessa kesken (mies ei vaan saa aikaiseksi) ja pinnasänky on autotallissa.. vaatteita ei oo pesty yhtäkään..ja eipä niitä kannata pestäkään, kun ei oo paikkaa mihin niitä laittaiskaan vielä..kun se vauvan huone ei oo valmis.. välillä iskee kauhee paniikki, kun mitään ei saa valmiiks..et varmaan on kaikki edelleen kesken kun vauva syntyy.. mut kai tää tästä.. :)

Syöttötuolikin saatiin yhdeltä kaverilta..tää kaveri oli kuullu työkaveriltaan, että olisi syöttötuoli tarjolla ja oli ottanut sen itelleen..ja se syöttötuoli sattui olemaan just sellanen syöttötuoli mistä ite oon haaveillu..itellä on ollu melkein samanlainen muksuna ja jotenkin itekin haaveillu sellasesta omalle lapselle..ja nyt sellanen sitten on! :)

Viimeistä viikkoa töissä viedään! :) Oon niin ilonen! Siis pidän tosiaan ensin talviloman ja perään heti alkaa äippäloma.. alkaa oleen kyl sellasta tuskaa tää töissä oleminen, et ei jaksaiskaan enää pidempään.. fyysisesti ei ehkä niin rankkaa, mut henkisesti kyl..

ja viikonloppuna alkoi sit närästys.. viime yönä nukuin niin huonosti närästyksen takia..otin renniee jonkin aikaa kituutettuani ja se vähän autto..mut meni sit ihan muutenkin pyörimiseks koko yö.. no, enää tosiaan neljä aamua ja työt on ohi! :)

Nellielli ja pötkö 33+1
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Kiitokset kaikille tsempeistä :heart:

Vuotoa ei ole tullut lisää ja tämän päivää vauvelikin on ollut rt:ssä eli kylkiluut on aika kovilla. Supistuksia ei juuri ole ollut, jospa se tästä. Jotenkin meni se verenvuodon pelko - onneksi - ohi ja mieli on luottavainen että kaikki menee ainakin synnytykseen saakka hyvin. Synnytystapa-arviota odotellessa =)

Nukkapallero: Mulla on tullut lähtöpainoon + 5,8 kg ja viimeiseen kahteen viikkoon ei enää ollenkaan ole paino noussut. Herkkuja olen koettanut syödä niin paljon kuin pystyn ilman että tulee paha olo. Liikunta nollassa supistusten takia eli makaan ja syön. Mulla tosin asiaa - siis sitä että paino ei nouse - voi selittää se että mulla kilpirauhassairauteni takia pidetään kilpirauhasarvot mahdollisimman lähellä liikatoimintaa eli aineenvaihdunta on mahdollisimman voimakasta. Jospa sinulla on nyt tässä raskaudessa luonnostaan sama tilanne? Joillakinhan aineenvaihdunta on vilkasta raskausaikana, luin siitä jonkun tutkimuksenkin hiljakkoin (tutustuin aiheeseen kilpirauhasarvot raskauden aikana). Mulla tuli edellisessä raskaudessa painoa 8 kg ja siitä 1,5 kg oli ihan vika viikon nesteturvotusta. Tosin mullahan on se kumma juttu että vaikka painoa ei ole tullut (olen vielä nytkin normaalipainoisen rajoissa vaikka olen raskaana), niin sf-mitta puolestaan on yläkäyrillä ja vauva ultran mukaan keskimääräistä suurempi (kuten viimeksikin) muttei kuitenkaan pullea eli ei mikään sokerivauvakaan. Jospa kokeilisit ekstraherkuttelua? Lisää voita leivälle? Jälkiruoka joka ruuan päälle? Tosin epäilen kyllä että paino nousee, kaikilla se ei vaan nouse.. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Jano: on täälläkin. Ja jos ei päivällä juo tarpeeksi, niin sitten pitää yöllä herätä juomaan.

Sairaalakassista vielä: Eihän sinne nyt kummoisia tartte mutta mä esim. tartten lääkkeet mukaan ja mies ei ehkä ihan kaikkea löydä. Vaatteita otan vaan ihan välttämättömimmän eli kotiutumisvaatteet (=väljimmät äitiysvaatteet jotka kaapista löytyy) ja imetykseen liittyvät jutut, vauvalle korviketta ja itselle dieettiruokaa ja napsoteltavaa synnärille (viimeksi antoivat syödä siellä kun oli suht pitkä synnytys). Ja kun on nyt se riskikin olemassa että sinne sairaalaan voi joutua jo ennen synnytystäkin : /

HilmaVilma 32+5
 
Influenssarokotteen täällä saa kaikki raskaana olevat, mutta itse aijon tälläkin kertaa siitä kieltäytyä. Mitään sen kummempia perusteita sille ei oo, en oo vaan koskaan sitä ottanu (työn puolesta sen oisin myös saanu), enkä koe tarpeelliseksi nytkään. Muutenkin raskausaikana pyrin välttämään kaikkea "ylimääräistä", lääkkeitä yms.

Eilen mies kokeili masun päältä vauvan asentoa (neuvolan terkka sen viime raskaudessa "opetti" ja kokeiltiin nyt että vieläkö on pysyny opit päässä) ja kuulema pää tuntuu hyvin alhaalla, on siis ainakin toistaseksi pysyny ihan oikein päin, vaikka kovasti mylttääkin =) Eihän se tietysti satavarmaa ole, kun mies ei mikään ammattilainen ole, mutta luotan kuitenkin miehen sanaan.

Mies on myös sitä mieltä, että tää ei malta laskettuun asti mahassa pysyä, vaan viimestään lokakuun lopulla syntyy.. Viime kerrallakin arvasi suht oikein, joten saapa nähä miten tällä kertaa käy. Alaselkäkipuja on nyt ollu ja paineen tunnetta tuolla alhaalla, joten itteäki alkanu pelottaa että jospa tää syntyyki jo hetikohta.. :O Vaikka toisaalta uskon että tämäkin menee yli, esikoinen synty 41+4.

Ääh, vielä oli vaikka mitä asiaa mutta luonnollisesti unohdinkin ne jo..
Pitää yrittää muistella ja palata myöhemmin asiaan, jos muistan :whistle:


kiukuttelija 33+0
 
nukkapallerolle tsemppejä jos sua yhtään lohduttaa, niin mun odotus ei ainakaan ole semmonen oppikirjan mukaan mennyt, laskeuman vuoksi :D ihan päin seiniä koko odotus, sit tuo rd vielä ja yläkäyrän yläkäyrät...
huolensa kullakin, mutta toivotaan et olet vain sen verran sironen että johtuu siitä :)

sairaalakassiin korviketta ?? miksi? ymmärrän jos ihan tolkuttoman pitkä matka on kotiin, mut kyllä sairaalasta korvikkeet löytyy, eikä ne päästä kotiin ennenkuin sekä äiti että vauva ovat syöneet :)

mun iski hillitön himo just porkkanoihin :p neljä meni jo, ja voi että ovatkin mehukkaita ja hyviä :D
niin kyllästyttää kaikki teollinen nyt, oon siis saanu herkkukiintiöni kaupan hyllyistä näköjään pariks päivää täyteen :)
 
Tänne ei mitään uutta muuta kun turvotus :( vettä on mennyt jo 3 l ja tuntuu että ei nesteet tahdo lähteä liikkumaan. Pikku lenkilläkin kävin ja ei vaikutusta.

Huomenna neuvola heti aamusta et siellähän sitä pääseekin sitten taas kuulemaan saarnaa. Ärsyttää jo valmiiksi vaikka tällä kertaa on oma tuttu terkka (vihdoin ja viimein) laskin tuossa et neuvola+lääkärikäyntejä on ollut huominen mukaan luettuna 7kpl. Noista kerroista 2 on ollut oma terkka ja 1 kerran opiskelija eli oma terkka oli takapiruna toisessa huoneessa. Lääkäri on ollut sama niillä 2 kerralla, mutta muuten on ollut aina eri terkka. Ei ole hirveästi sitä hoitosuhdetta päässyt syntymään. Nyt loppuaika menee sitten oman kylä terkan hoivissa.
Ultrassa sentään on ollut sama kätilö molemmilla kerroilla.

Syksy on aika masentavaa aikaa illat on jo aika pimeitä ja tänään muutenkin koko päivä ollut niin harmaa.


iia ja Anselmi 31+4
 
Nukkis Jaksamista myös sulle, anna tulla vaan, kyllä täällä kestetään. Liityn myös tissikohtalotoveriksi, ei oo kasvanut sitten juur mihinkään ja tuntuu että näistä tisseistä ei taaskaan tule riittävästi maitoa, vaan joudutaan ottamaan korvike käyttöön. Korvikkeessa ei ole vikaa, mutta haluaisin myös pystyä imettämään. En tiedä kuinka oppikirjojen mukaan tämä omaraskauskaan on mennyt, kun iski se perhanan rd. Vaikka arvot ovat pysyneet kohdillaan, pyörii tuo rd jatkuvasti mielessä stressaavana asiana. Jos yhdenkin pullan tai vastaavan vedän naamaani niin tulee kamala syyllisyys mitä se tekee itelle ja vauvalle, mut välillä vaan ei oo itsekuria ollenkaan.
Tässä raskaudessa mieleni on ollut enemmän kovilla mitä esikoisen aikaan. En muista että esikoisen odotuksessa mua olis toisinaan ärsyttänyt vatsa näin paljon. Ihmetyttää välillä oma mieli, koska vauvaa yritettiin kuitenkin niin pitkän aikaan ja tämä todella on toivottu. Haluaisin saada vauvan jo syliin, mutta parempihan on vielä pysyä vatsassa...
 
FG: Joo kyllä sairaalasta (yleensä, paitsi yltiöimetysmyönteisistä paikoista) saa korviketta mutta aionkin antaa, jos tarvetta on, apteekin korviketta. Tällä meidän taustalla se on ihan perusteltua. Pk-seudulla kyllä on saanut erikoiskorvikettakin mutten sen varaan uskalla laskea.

Jännetupentulehdus: Mulla tuli myös esikoista odottaessa kun neuloin vissiin liikaa. Raskaus/raskaushormonit altistaa sille. Täyslepo ja lämmin auttoi mulla, tosin aika sitkeässä oli. Nyt en ole uskaltanut neuloa ollenkaan vaikka en kaikkia esikoiselle neulomiani myssyjä jne. löytänytkään ja tarvetta siis uusille olisi.

HilmaVilma 32+5
 
Iltasta

Korviketta otan minä ainakin varmuuden vuoksi mukaan. Ensimmäisen kanssa käytiin kätilöiden kanssa sellaista vääntöä että mistä se lapsi sen maidon saa, joten toista kertaa en samaa virhettä tee. Tottakai toivon että imetys onnistuu ja kaikki sen puolesta menee hyvin mutta ihan varmuuden varalle. Jokainen säästetty turha väittely säästää omia hermoja :)

Tutti annettiin meillä esikoiselle kun hän joutui alkuunsa eri osastolle kuin minä. Ei siinä paljon minun mielipiteitä edes kyselty. Toki sen olisi voinut varmaan siinä muutaman päivän jälkeen vielä voinut ottaa pois, mutta ensimmäisen kanssa ei niin hirveästi tullut hormoonihuuruissa ajateltua miten kannattaa tehdä. Ei sillä ei siitä mitään haittaakaan ollut ainakaan mun mielestä. Jossain vaiheessa opeteltiin yöt nukkumaan ilman tuttia (ettei mennyt ihan pudotteluksi koko yö) ja sitten jonkin verran sen jälkeen heitettiin tutti roskiin ja kuunneltiin pari päivää itkua sen perään ja thats it :)
Ainut mitä oon nyt miettinyt että jos vain imetys onnistuisi kunnolla niin olisiko parempi ilman....monet kaverit on sanoneet ketkä olleet täysimetyksellä että ei ole vauva huolinut/tarvinut tuttia lisäksi...

Firesun ja pulla
 
..murheita täälläkin. Vauva on TOSI hiljanen eilisestä asti. Jonkun potkun saan kun mahaa muokkaan kunnolla, mutta 10 ei tule täyteen :(. Vien lapset reilun tunnin päästä tarhaan ja jos sen jälkeen ei vieläkään tule liikkeitä kunnolla, niin ä-polillle soittelen. Joskus eilen päivällä tuntuneet kunnolla. Iltasin yleensä viimestään myllää kovin, mutta muutamia vaimeita potkuja sain kun herättelin..
 
korvike sairaalaan mukaan voi olla eri käytännöt eri paikkakuntien sairaaloissa, mutta ainakin tämä missä ite kolmosen synnytin, niin heillä on käytössä äidinmaitoa ihan. on ihmisiä ketkä luovuttaa rintamaitoa, ja sitä löytyy uskoisin aika monesta paikkaa..
kun ite tiesin että tuttelille siirtyy, hoitajat kysyi sitten että antaavatko tuttelia sitten myös?
jos ensimmäistä on saamassa, voi olla etteivät herkästi tuttelia kaapista annakkaan, vaan juurikin sitä säilössä olevaa äidinmaitoa (jos semmosta sit on) ettei vauva vieroksu eri makua.
kaikkeen on hyvä varautua, ja hoitajathan sitä eivät päätä imettääkö äiti vai ei :) tiukkana vain mammat!!!!

tutti sairaalakassiin todellakin!!! se ei vaikuta imetykseen lainkaan, jos sitä käyttää vain rauhoittaakseen vauvan... vauvatkin on toki jokainen oma persoonansa, ja joillakin se vaikuttaa.
mutta ite otan mukaan ja taatusti annan jotta toisen ei tartte turhaan huutaa. ja sikäli kun samoissa mitoissa syntyy kuin edeltäjänsä (n.4,6kg) on sellaisella vauvalla jo semmoinen imun tarve, että kun sen rinnalle laittaa eikä maito ole ehtinyt nousta, syntyy vaan itkupotkukiukkuraivari :)
osastolla ei hoitajat päätä muusta kuin hoidosta, ei mun imettämisestä, ei mun vauvan tutista, eikä siitä otanko omat vaihtovaatteet mukaan vai en.

vaihtovaatteista vielä ja kaappitilan puutteesta siis jollei ne vaihtovaatteet siihen omaan lokerokaappiin mahdu, niin millaisen arsenaalin kanssa ihmiset synnärille lähtee :D
kyllä siihen yhteen lukolliseen kaappiin loistavasti mahtuu ne mitä tarttee. tiedän kyllä esikoista hakeneita, joilla oikeasti on matkalaukullinen kamaa, föönistä suoristusrautoihin ja roppakaupalla meikkejä, eikä ainuttakaan kuvaa saa ottaa ennenkuin pakkelit on naamassa... :D ymmärrän et jos tämmösiä tavaramääriä äiskät kantaa sairaalaan, hoitajien on ollut hyvä antaa yleinen ohjeistus että vähän vähemmänkin piisannee :)

niipa ja rd joo tämän kanssa ei ole kivaa kyllä, mutta lohduttaudutaan sillä että parhaamme ollaan koitettu eikö vaan :) ei ole pitkä aika enää. ja nyt loput viikot ovatkin suurimman kasvun aikaa, joten kannattaa erityisesti tsempata pitämään herkuttelut yhdessä päivässä. kovin rysähdus kun vauvallakin alkaa viikon 32 jälkeen. voi tulla kilokin viikossa loppuaikana.
karkkiakin jos tekee mieli, on ihan hyviä sokerittomia vaihtoehtoja :) eihän ne yhtä hyviä ole, mutta jos pahimpaan tuskaan auttaisi :)
ja oikeastaan , ihan yhtä laillahan tämmöstä on ennenkin ollut, nykyään kaikkea seurataan tarkemmin ja tietenkin kun herkkuja on niin paljon saatavilla. yritetään parhaamme vain :)

rd ja vauva syntymän jälkeen vauvalta juu mitataan kantapäästä ne veriarvot myös sitten. olikos se niin et kun kolme perättäistä arvoa on hyvät, niin sitten saa luvan kotiutua. eli noin kolmena päivänä muistelin... ei niitä mittauksia enempää tehdä jollei mikään arvo heitä. toivotaan kaikille vauvoille hyviä tuloksia siis :heart: onneksi ne ei mittaa siinä äidin nähden, vaan meillä ainakin vievät tutkimushuoneeseen erikseen, perusteltiin sillä ettei äidin tunnepuoli heilahda liikoja kun näkee et toista pidetään kiinni ja pistetään ... itteä ei moiset hirveästi väräytä, sitä on jotenkin niin paljon elämässä nähnyt. kivaltahan se ei toki näytä eikä kuulosta, mutta vauvan parhaaksi!!!!

odotan synnytystä kyllä malttamattomana jo :D haluaisin niin äkkiä tästä kevyemmän olon :D
mutta eilenkin tein tunnin kävelylenkin, sitten vielä kävin hammaslääkärissä, johon kävelin 20 min suuntaansa. kotihommat puskettiin läpi ja vielä kun oli niin ihana myrskytuuli illasta, niin kävin yksin koiran kanssa haahuilemassa pelloilla :p mä nautin syksystä, hämärät illat on jotenkin rauhoittavia... oli ihana siellä kovassa tuulessa vetää keuhkot täyteen ilmaa, kattella lujaa meneviä pilviä, punertuvaa taivaanrantaa... ja miettiä mitä kaikkea edessä vielä onkaan :) kovin oli rentouttava puolituntinen...
-mutta kyllä sitten olikin kroppa jumissa lopun illan ... :D vaan nukuin taas niin hyvin omat kolmen tunnin pätkäni, että päätin sinnitellä tuon ulkoilun suhteen loppuun asti niin pitkälle kuin vain mahdollista :)

aamutoimiin hoplaa, ja jos tänään vaikka leipoisi sämpylöitä :)
 
hevosenkenkä voi ei :hug: nyt kokeiles jotain sokelripitoista, mehua tms mitä vain, sit vasemmalle kyljelle makoilemaan ja jollei 20 min. sisään ala liikkumaan kunnolla, ni soittele sitten eteenpäin... HERMOJA JA JAKSAMISTA, nää tämmöset hetket on äidin raastavimpia!!!! :hug:
 
Korvikkeesta vielä FG: Menen samaan paikkaan synnyttämään kuin esikoista 5 v. sitten. Toki käytäntö voi olla muuttunut mutta luovutettua äidinmaitoa saivat aikoinaan vaan ne, joilla oli jotain erityistä. Esim. meillä esikoinen oli 3 vrk valvontaosastolla nenämahaletkussa ja sai sitten sieltä mukaan luovutetut äidimaidot, muuten olisi osastolla saanut Tuttelia. Riippuu siis äidinmaitotilanteesta, riittääkö sitä kaikille. Silloin oli täyttä ja keskosia paljon, joten keskoset on toki etusijalla ja muuta sitten ilman. Viimeksi maito nousi 2 vrk:n kuluttua synnytyksestä eli siihenkin ajatukseen voi olla hyvä varautua että maitoa ei ihan heti tule. Tosin mulla kyllä sitten kun sitä alkoi tulla (maito nousi kunnolla), sitä tuli aivan tolkuttomasti ja osan piti pumpata pois ettei tullut rintatulehdusta.

hevosenkenkä: Soita joka tapauksessa ä-polille, saatpahan mielenrauhan. Ei siinä ole mitään vikaa että varmuuden vuoksi käy tarkastuksessa. Toivottavasti (todennäköisesti) kaikki on hyvin!

HilmaVilma 32+6
 
Nukkapallero :hug: Jaksamisia! Ja anna tulla vaan tänne kaikki mikä sydämellä on!

hevosenkenkä Toivottavasti kaikki on hyvin! Ja eiköhän ookin! :hug: On vaan vauvalla hiljainen hetki menossa..

Influenssarokote en oo koskaan ottanu, enkä aio ottaa nytkään..en tunne vaan tarvetta ottaa..

Nellielli ja pötkö 33+2
 
Hevosenkenkä: Huomaan joskus havahtuvani kanssa että nyt ei ole tuntunut vähään aikaan mitään ja siitä saa aika nopeasti kehiteltyä paniikin. Mutta hyvähän se on käydä tarkistuttamassa oman mielenrauhansa takia. Muistan että olen ainakin keskimmäisestä käynyt sydänäänet tarkistuttamassa neuvolassa kun tuntui ettei mitään potkuja tuntunut. Ja kaikki oli ihan ok, toinen vaan veteli vähän sikeempää tirsaa :) Minusta tuntuu että tämä tapaus on rauhallisempi muutenkin kuin kaksi aiempaa, tai voi olla vaan etten enää muista.

Neuvolakuulumiset. 31+3
- Painoa +900 g neljä viikkoa (hyvä minä!) kokonaispainonnousu ekasta neuvolakerrasta +10 kg, mutta mun "oikeeseen" painoon + 15 kg
- sf 29, vauva rt eli pää alaspäin korkealla eli ei mitenkään kiinnittynyt. Lapsiveden määrä normaali.
- pissa ok, hemppaa ei mitattu
- verenpaine 150/90 ja laitteet TAAS kotiin. Meillä hirveän tarkka terkka ja oon jo kerran aikaisemmin joutunut mittaileen kotona. Mä vaan satun olemaan joku valkotakkikammoinen ja verenpaineet huitelee korkealla aina lääkärissä. Menin kotiin ja mittasin: 120/66. Hihii...No onhan se hyvä että huolehditaan.
- vauvan sykkeet 140

ei kai muuta...seuraavan kerran siis kahden vkon päästä. Nyt lenkille!

Nelli 31+3
 
Luettu, olipa taas tullut tekstiä :)

NUUKKIKSELLE Jaksamista! Toivon mukaan pian pääset ultraan ja siellä selviää vauvan koko :) Eiköhän siellä vatsassa sullakin kaikki hyvin! Korvapuusteja poskeen vaan niin eiköhän painokin nouse ;)

SELKÄVAIVAT vähentyneet ja vointi alkaa olemaan parempi. Vielä pitäisi uskaltautua ja ehtiä liikkeelle, toi liikunta nimittäin vähän jäänyt selän takia ja nyt heti vaikeampi saada aikaiseksi... Mutta illat pakosti pitää vaan ottaa käyttöön kun lapset nukkumassa ja ulos lenkille!

Korvapuusti 31+5
 
Heips!

Influenssarokotetta en ehkä ota, en oo ennenkään ottanut(paitsi sikainfluenssapiikin) ja ei oo ollu muuta kuin pientä flunssaa.. Pitää vielä vähän miettiä, voishan siitä kuitenki olla hyötyä vauvallekkin..

Korvikkeesta sairaalassa hui kun on joissain sairaaloissa tiukkaa tuo korvikkeen saaminen vauvalle. Meiän sairaalassa sitä kyllä tuotiin helposti, tosin esikoiselta laski kyllä sokerit ja oli vuorokauden sokeritipassa niin kätilö toi parina ekana päivänä korviketta aina imetyksen päälle, kun oma maito ei ollut vielä kunnolla noussut.

Tutista Meille (siis vauvalle :D ) annettiin tutti kans meiltä kysymättä sairaalassa, juurikin tuon takia kun välillä oli vauvalassa kun sokereita mittailtiin niin olivat sitten siellä antaneet.. Mua se ei kyllä haitannut, olisin varmaan muutenkin antanut. Meillä se ei vaikuttanut imetyksen sujumiseen, ja vaikka neiti oli täysimetetty niin kyllä nukahtamiseen silti auttoi tutti :) Ja muutenkin rauhottui kun sai sitä imeä.

Omia kuulumisia: Neuvola eilen 32+0:

paino+547g/vko ( vois vähentää herkuttelua,,alusta tullut nyt 11kg)
turvotus-
RR 122/70
Pissa puhdas
Hemoglobiini 120, ei kuitenkaan käsketty syödä rautaa? Ekan kerran tässä raskaudessa tippui näin alas, jos ostais sitä Kräuterbluftsaftia :)
Sf 33cm, menee yläkäyrän yläpuolella, mutta kasvanut koko ajan samaa linjaa tasaisesti niin ei huolta. Ja ultrassa vkolla 28 oli ihan "normaalinkokoinen" eli syntymäpainoarvio 3400g
tarjonta RT
Sikiön liikkeet ++ ja sykkeet +140.

Eli kaikki vallan mainiosti, ens neukku ois sitten kahen viikon päästä. Muutenkin oma vointi ollut suht hyvä, mitä nyt liitoskivut vaivaa edelleen ylösnoustessa ja kyykistyessä ja sängyssä kääntyessä. Ja tein (ÄLLÖVAROITUS!) aika hurjan havainnon, mulla on suonikohjuja alapäässä :/ Ihmettelin kun se on niin herkkä ja turvonneen tuntuinen niin menin peilillä kurkkaamaan sinne niin suonethan siellä pullotti :S Neuvolassa kysyin niin kuulemma joillekkin voi tulla alakertaankin niitä, ei mikään kiva juttu. Mulla nyt ei kuitenkaan ihan kauheat ole, toivottavasti ei pahene. Lähtevät kuulemma synnytyksen jälkeen pois.

Nyt jos suunnittelis esikoisen 2v synttäreitten tarjoiluja, jaksamisia kaikille :heart:

miraaz ja peppi 32+1
 

Yhteistyössä