MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *kesäkuussa*

Rakenneultra ohi ! Kaikki kunnossa ei mitään poikkeavaa löytynyt... ihanaa ! Sukupuoli ei varmuudella selvinnyt mutta kätilö sanoi että älä nyt vielä tyttöjen vaatteita poiskaan laita. No mulla on seuraava äitiyspoli käynti jo parin viikon päästä kun esikoinen oli pienipainoinen viikkoihin nähden niin tutkitaan vähän tarkemmin.

ipna 19+3
 
anukkio ja RD:stä vielä siis tunti aterian jälkeen arvot pitäis ollakin just 4-5 hujakoilla. paastoarvo saa olla kolmea, mutta päivällähän ei ennen ateriaa välttämättä edes tarvii mitatakkaan. mitä sulle on mahdettu ohjeistaa mittausten määräksi?
kannattaa syödä vähän mutta usein. sellasia pitkään nälkää pitäviä. hedelmiä korkeintaan YKSI vuorokaudessa. nimittäin se hedelmäsokeri on pahasta sekin liikana.
liikutko paljon? se pitää arvoja alemmalla.
mittaatko aamun ekan arvon HETI herättyä vai vasta kun olet jo touhunnut ja häärinyt jotain? se voi vaikuttaa alhaisuuteen.
kokeile jos jogurtista kuitenkin tykkäät, niin maustamatonta ja lisää siihen marjoja hiukan.
joku suosittelee hiilaritonta ruokavaliota, mutta ihan täysin en peräänkuuluta tuotakaan. sen jokaisen oma elimistö kertoo mikä sopii.
aterian jälkeinen raja-arvohan täytyy jäädä alle 5,5. eli jos se on 4-5 niin se on justiisa passeli :)
pidä pieniä välipaloja, esim näin mä syön: aamupala n.klo 7. välipala n. klo 9. lounas n.klo 11, välipala n. klo 14, päivällinen n.klo 17 ja iltapala n. klo 20 viimeistään. kun ateriavälit on säännölliset pitkin päivää, sokerit ei pääse heilahtelemaan liikaa. annoskoko ei tarvii olla valtava, mutta ite tykkään että puolet lautasesta on aina salaattia tai kasviksia ylipäätään. aterialla myös pari palaa ruisleipää sekä lasi piimää. sillä jaksaa :D
välipalaksi pari ruispalaa, päällä juustoa, tomaattia, kurkkua, salaattia....kahvin tai ihan veden tai piimän kanssa. (maitoa en juo ollenkaan kun en tykkää, mutta piimä on hyvää :p )
joskus herkuttelen, kuten tänään, ei liian ankara saa ollakkaan :) kunhan perus-kaava on kunnossa :) yritän pitää kerran viikossa karkkipäivän jolloin en kyllä katso OLLENKAAN mitä suuhuni pistän :D
Edellisessä raskaudessa kärähdin vain paastoarvossa, mutta silti nämä asiat tulivat oikein tutuksi loppua kohden :) en tiedä teenkö kaikkea niinkuin yleensä RD: n kanssa kuuluisi, mutta näin ainakin mulla on arvot pysyneet kurissa. toivottavasti saat jotain kivoja vinkkejä :)
 
Mulle RD:stä on sanottu, että tunti aterian jälkeen täytyy olla alle 7,8 kun fourth gift kirjoitit, että aterian jälkee pitää olla alle 5,5.. eikös se mee niin, että paastoarvon pitää olla alle 5,5 ja tunti anterian jälkee alle 7,8?? No näillä ohjeilla minä olen menny ja mul on vaihdellu paastoarvot 4,0-5,2 välillä ja tunti syömisen jälkeen 4-5,5 välillä, ei oo koskaan mennyt yli 6. Ehkä johtuu myös siitä, kun en pysty kovin suuria aterioita syömään ku vatsa täytyy jotenkin paljo nopeemmin ja mul tulee ainaki helpost paha olo, eikä muutenkaa ees tekis miel syyä mitää, mut pakko vaa välil ahtaa jotaa..

Päänsärky
Mikähän tää päänsärkykii oikee on? Ei auta panadolit sitte yhtää joten niit on ihan turha ottaa.. verenpaine on ok. mut mul särki päätä kahes ekaskin raskaudes melkein päivittäin. Ja nyt siis TAAS hitto :( tää on niin tuskaa ku yrittää hoitaa samalla kahta lasta. Ehkä jos lepäämää pääsis aina ku mahollista ni varmaa helpottais nopeemmin mun eipä meil oo hirveesti noit hoitajia lapsille, onneks miehel huomen töitä ja sit 3 vapaata :)

Ikäero meijän vanhempi neiti täytti just 3 täs kuus ja pienempi on 1v 2kk :) joten ikäerot ovat aika pienet kaikilla :) esikoinen on 3v 5kk ja ja nuorempi 1v 7kk :) mikäli siis marraskuussa syntyy. Meil on ollu tarkotus, että tää kolmas on myös sitte viiminen, tuntuu, että sit on perhe koossa. Ollaan mun miehen kanssa sit molemmat 43 ku kaikki meijän lapset ovat täysikäsiä, sit on vielä hyvin aikaa tehä ja mennä kaikkea mitä ei nuoruudessa kerenny/kiinnostannu tehä.

Eipä tässä sitte muuta, nyt koisimaan :)
 
Synnytystä en ole etukäteen stressannut tai paljonkaan miettinyt. Onneksi noita kauhutarinoita ei juurikaan ole kuullut ja etenkin kun omalla äitillä on ollut suht helppoja synnytyksiä, niin rauhallisin mielin itsekin olen. Kuulemma äiti vielä 2 tuntia ennen minun syntymää oli kotona tekemässä ruokaa isommille sisaruksilleni :D Eli nopeasti olen sitten tullut. Ja omalta äitiltä noita vinkkejä ym. saakin, kun meitä lapsia on viisi. Ja kuitenkin nuorin meistä vielä peruskoulu ikäinen, niin ei ne kokemukset kaikki ihan sieltä 80-luvulta ole :D

Perhevalmennukseen en tiedä vielä mennäänkö. Kun ilmeisesti melko turha, mutta toisaalta kun eka tulossa niin saa nähdä mitä sitten tekee.

Neuvolakäyntejä on nyt ollut 4, joista yksi lääkärillä. Ja sit erikseen oli ne kaksi ultraa. Osaltaan varmaan noita käyntejä lisännyt kun ei alkuun tiedetty raskauden kestoa. Seuraava neuvola on sitten 5 viikon päästä. Eilen oli hemoglobiini 122, eli onhan se laskenut edellisestä mittauksesta mikä oli pari kuukautta sitten. Silloin oli 155. Mutta ei vielä kuulemma aihetta huoleen. Verenpaineet oli myös hyvät ja sokeriarvot. Sokerirasituksesta ei ole ollut mitään puhetta missään vaiheessa, ilmeisesti ei sinne sitten joudu. Valkuaisarvot (tai mitkä ne nyt olikaan..) oli vähän rajoilla, mutta ens kerralla sitten katsotaan uudestaan. Mitään tulehduksen oireita ei kuitenkaan ole ollut.

Tänään oli sitten vähän energisempi päivä. Tuli kaupungilla käytyä ja mukaan tarttui vaikka mitä. Pihalle saatiin iso säkki nurmikon siemeniä, kesäkukkia ja 5 kpl timanttituijia. Ja ne saatiin myös kaikki istutettua. No ei nyt koko 10kg niitä nurmikon siemeniä kylvetty, mutta sinne laitettiin mihin tarvetta oli. Pihalla kun on noita monttuja mitkä mullalla täytettiin eilen. Pitäis koko piha tasoittaa ja laittaa koko nurtsi uusiksi, kun osalla pihaa on niin pahasti sammalta. Taitaa jäädä ensi kesäksi. Onneksi tää tulokas on silloin vielä sen verran pieni, ettei vielä juokse sitten pitkin pihaa.

Sain myöskin nettiliittymän vaihdettua, ei kiitos enää soneraa meille. Tosin onhan tässä vielä pari viikkoa sopimusta jäljellä, sen jälkeen sitten vaihtuu saunalahteen. On vielä halvempikin. Ihan turha meille mitään yli 20 megan yhteyttä ottaa, kun ei tähän mökkiin niin paljon tule kuitenkaan, kun varmaan nuo linjat ei riitä tms.

Tirppana83 & 17+4
 
Mulle myös ohjeistettu RD:n kanssa, että ennen ateriaa oleva paastoarvo alle 5,5 ja tunti aterian jälkeen alle 7,8. Hedelmiä luvattiin syödä muutamakin päivässä, mutta varsinaista karkkipäivää ei suositeltu, koska sillon menee monesti överiksi. Mielummin syö sitten vaikka muutamana päivänä vähän kuin kerralla paljon. Myöskään täysin ilman hiilareita ei suositeltu, ettei elimistö mene ketoosiin, joka taas haitallinen vauvalle. Hiilareita reilu 100 g päivässä olisi hyvä. Mulle ohjeistettu mittaamaan kahtena päivänä viikossa ja 6 mittausta päivässä. Ennen ja jälkeen aamiaisen, lounaan jälkeen, ennen ja jälkeen päivällisen ja iltapalan jälkeen. Onneksi on aina vielä pysynyt rajoissa vaikka välillä tulee herkuteltua vähän liikaa. Jätski varsinkin näin kesällä on melkoinen pahe. Yleensä arvot ovat ennen ateriaa 4-5 ja aterian jälkeen 4,5-6.
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Iltaa!
Kiitos kaikille meidän tyttölupauksesta onnitelleille, ihania ootte.:)

Synnytyksistä esikoisen synnytys oli pitkä ja koin sen hyvin kivuliaana. Siinä jäikin sitten synnytyspelko, jonka vuoksi kuopuksen raskaudessa kävin pelkopolilla juttelemassa. Koin että tuosta pelkopolista oli kyllä hyötyä, pelkästään se että "tulin kuulluksi" ja se että sain tietoihini kirjatuksi että " tää sitten pelkää hulluna". Kuopuksen synnytys käynnistyi äkkiarvaamatta ja olikin sitten nopea. Kun synnytysosaston ovelle saavuin olin jo 8cm auki ja poika syntyi 20 min. sen jälkeen. Luomuna, koska mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa. Juuri tuota kipua olin kaikkein eniten pelännyt ja suurin pelkoni oli ollut tuo luomusynnytys. Oli kyllä niiin voittajafiilis kun synnytyssalista osastolle kävelin. Selätin pelkoni, kiitos meidän pienen hätäisen pojan. :) Tosiaan, ei kannata etukäteen kauheasti suunnitella tai pelätä mitä tuleman pitää. Tottakai etukäteen voi miettiä mitä mahdollisesti haluaa esim. kivunlievitystä. Mutta kyllä siinä tilanteessa ollaan niin luonnon armoilla että ei auta kun yrittää perässä pysyä. Kyllä siitä selviää. Synnyttäminen on mielestäni maailman kauhein ja maailman ihanin kokemus.:)

Sairaalakassi Aika vähän sinne tarvitsee mukaan. Peseytymisvälineet, meikit, omat ja vauvan kotiutumisvaatteet. Ja imetysliivit. Eipä nyt tule mieleen muuta tärkeää.

Tutti Esikoiselle annoimme tutin kun oli kaksi viikkoa vanha. Ei kelvannut hänelle, eikä sitä koskaan oppinut syömään. Hän oli henkeen ja vereen tissivauva. Kuopus taas sai jo sairaalassa ( kun oli kolme viikkoa lastenosastolla ) tutin eikä sitten koskaa oppinut kunnon imuotetta jotta imettäminen olisi onnistunut. Minä sitten tunnollisesti pumppasin hänelle öin ja päivin maidon rintapumpulla ja pullosta sen sai, sen puoli vuotta mitä maitoa suostui tulemaan. Olen kyllä tuon tutin kannalla, niin oiva rauhoituskeino se on. Mutta nyt odotan, jos mahdollista, sen aikaa että se imuote on hallinnassa ennen kun tutin suuhun isken.

Neuvolassa terveydenhoitajalla kävin rv.8, lääkärineuvola oli rv.13 ja nyt parin viikon kuluttua on seuraava terveydenhoitajan neuvola ( rv.22 ), eli ei turhan usein tarvitse siellä itseään näyttää.

Vaivoista Liitoskipuja ei vielä ole ilmennyt. Nyt parina päivänä on tullut sellaisia nopeita, aika kipeitäkin "sähköiskun" tapaisia vihlaisuja alavatsassa. Lisäksi toista nivusta vihloo aika ajoin. Yleensä olen varsinainen päänsärkytyyppi, normaalitilassa kärsin viikottain päänsäryistä joista en yleensä ilman särkylääkkeitä selviä, nyt ei ole ollut mitään. Aivan alkuraskaudessa oli yhden viikon verran päänsärkyyä, mutta eipä sen koommin. Olen tosi iloinen siitä.

Nyt alkaa kello näyttämään sen verran, että höyhensaari kutsuu. Hyviä öitä ja Jussin odotusta Mammat! :)


Erika76 & Matkaaja 20+2 ( vielä hetken :) ) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
rd niin siin käy ku väsynenä kirjottaa, siis paastoarvo tietenkin alle 5,5 ja aterian jälkeen se 7,8. PAHOITTELUT sekaannuksesta.
Aterian ei tartte olla ISO, siis ihan vaikka kanafile, ja salaattia. ja karkkipäivästä on se hytöy, että kun viikot syö terveellisesti eikä pääse lipsumaan, viikonloppuna kun tulee "lupa" syödä, niin entiseen verrattuna itsellä ei ainakaan maistu liikaa. makean mieli lakkaa tooooosi paljon vähemmästä määrästä mitä joskus ennen näitä asioita.
Nuo diabeteshoitajat on käteviä apuja, sieltä saa varmimmin vinkkejä.
Hiilareista sen verran, että joku suosittelee jättämään kaikki pois, mä en ole sen kannalla. sitä voi toki kokeilla mikä sopii itselle. mä tykkään perunasta niin paljon että sitä on saatava viikoittain, mutta ei miljoonaa perunaa per annos, ja pastat on täysjyvää, tai sitä durum-vehnää.
Oikeastaan mitään ei varsinaisesti ole tarvinnutkaan kovin muutella, lautasmalli on se mitä polillakin kehotetaan noudattamaan. ja liikkumaan. jos liikkuu, saa hiilareita syödäkin :) jos vaan päivät makaa, eikä tee mitään niin sillon saa tosissaan kattoa mitä suuhun laittaa ...
hyvä se on et joku oikaisi nuo arvot, muuten ois menny ihan metikköön :) mutta siltikään ei se 4-5 aterian jälkeen ole liian alhainen.

huhhuh et väsyttää, onpa taas ollu repaleinen yö... nää on raastavia, mutta kun vauva syntyy niin mulla on kolmen tunnin heräämis-rytmi jo valmiiks totuteltuna... eipä tule sitten puun takaa...

Odotan kuumeisesti uutista parhaalta ystävältäni: hän tekee testin nyt aamusta :D peukut ja varpaat pystyssä :heart:

sitten eteenpäin tähän päivään ...
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Allergioista: Meillä esikoinen on laajasti moniallerginen eli nyt 4,5 v. ruokavaliossa on noin 25 ruoka-ainetta ja osa niistä rotaatiossa tai muuten rajoituksina. Korviketta joi 3,5 v. saakka. Astmadiagnoosin sai 1,5, v. iässä, samassa iässä alkoi siitepölyallergiat ja niitäkin riittää eli leppä, koiv, heinät, pujo.. Koko setti siis. Lisäksi refluksi ja siihenkin lääkitys. Lumineidille sellainen kommentti että meillä ei neuvolassa ymmärretä allergioista tuon taivaallista ja siellä ovat lähinnä vähätelleet asiaa, syyllistäneet minua ja syyttäneet minua lapsen huonosta kasvusta jne. Juuri silloin eli alkuvaiheessa kun olisi eniten tukea kavannut, neuvola oli aika jäätävä paikka asioida. Jos alat epäillä lapsella allergioita, kannattaa ottaa yhteyttä yksityiseen allergioihin erikoistuneeseen lastenlääkäriin. Hyviä allergologeja on harvassa ja vähän kauemmaksikin kannattaa hyvän lääkärin perässä lähteä. Julkisella puolella osataan hoitaa perusmaitoallergikot mutta vaikeampien tapausten ollessa kyseessä pyöritellään päätä ja ohjeet ovat luokkaa "kyllä sille jotain ruokaa pitää saada sopimaan". Ihan niin kuin se siitä vanhempien yrittämisestä olisi kiinni. Moniallergisen äitinä tuo nykytrendi eli siedätysvouhotus saa aikaan melkoisen puistatuksen: se on juurkin lapsen rääkkäämistä. Kaikkia oireita, jos eivät ole hengenvaarallisia, pitäisi sietää. Ripuli 10 kertaa päivässä ei haittaa, itkuisuus ei haittaa kun lapsethan nyt itkee muutenkin, kutina ei haittaa, yövalvomiset ei haittaa, on normaalia ettei 3kk ikäinen nuku 12 tuntiin päivällä, 50 kertaa päivässä pulauttaminen on normaalia, syömättömyys johtuu äidin asenteesta jne. jne. Kyllähän meilläkin siedätetään mutta oikeassa siedätyksessä käytettävät menetelmät eivät ole sitä että lapselle annetaan sopimatonta ruokaa ja koitetaan pärjätä oireiden kanssa vaan siedätyksen ideana on lähes täysi oireettomuus. Kun lapsi saa ruokaa riittävän vähän ja harvoin ja OIREETTA, tapahtuu siedätystä ja elimistö ei hylji ruokaa. Jos allerginen reaktio tulee joka kerta syödessä, elimistö muistaa että tälle pitää olla allerginen.

Esikoisen taustalla siis mielle odotetaan allergista lasta todennäköisyydellä 75 %. Ekan allergialääkärin ajattelin varata varuiksi jo sinne 6 viikon ikään..

muoks. Pojalla on myös lateksiallergia.
HilmaVilma 20+1
 
Viimeksi muokattu:
fourth gift, ei hätää, siis tuosta sekaannuksesta aterian jälkeiseen sokeriarvoon liittyen :) Ajattelinkin, että kirjoitit vahingossa sen ennen aamiaista -arvon. Kiitos paljon vinkeistä! Mulla on ohjeistettu mittauksista niin, että ennen ja jälkeen aamiaisen (tosiaan sen 1h jälkeen), lounaan jälkeen ja päivällisen jälkeen pitäisi mitata. Kuulemma ei välttämättä tarvitse ennen muita aterioita (kuin aamiainen) mitata, mutta olen silti nyt pari päivää mitannut, koska olen halunnut seurata, onko aterioiden rytmitys ja määrä mulla ok. Ja ei ole ollut. Mullakin tosiaan rasituskokeessa mätti vaan paastoarvo, joka oli 5,3. Ja nytkin aamun paastoarvo on aina ollut yli 4, tänä aamuna peräti 4,7. Ei tajua. Kun hyvin helposti päiväsaikaan putoaa sinne kolmoseen jos olen 3h syömättä. Eilen söin päivällisen klo 18 ja iltapala oli murokipollinen mansikoita. Mitään hikiliikuntaa en tosiaankaan harrasta, enkä kyllä tällä hetkellä kevyempääkään liikuntaa. Olo on niin heikko! Joku keittiön siivous tai kaupassa käynti on mulle ISO saavutus. Ruoka-annokset on mullakin pieniä, jotenkin sitä ei pysty syömään entiseen malliin... kaipaan niitä aikoja kun ruoka maistui.. nyt tuntuu niin kaukaiselta se ajatus, että joskus sitä otti jopa ruokaa lisää. Mä en usko myöskään hiilarittomaan ruokavalioon, vaan hiilarien laatuun. Hitaita hiilareita, siis täysjyvää, tummaa riisiä ja pastaa, maltilla perunaa, paljon kasviksia.

Tulipas rd-painotteinen viesti! Ehkä myöhemmin jotakin muutakin :)
Ihanaa päivää kaikille!

Anukkio ja Poika 17+6 (oho huomenna poksuu taas!)
 
Huomenta!

Anukkio Oletko käynyt jo tutustumassa Käypä hoito -sivustoon? Ne on ne sivut, joita esim. neuvolan th:t käyttävät apuna. Sieltä selviää mm. päivittäiset hiilarimäärät jne.

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Viime raskaudessa mulla oli ohjeena mitata myös ennen ruokailua arvot, ja verensokerin piti olla alle 5,5 myös ennen ateriaa eikä vain paasto-arvo.

Allergioista Minä olen moniallerginen (ruoka, eläimet, siitepöly) ja miehellä eläinmet ja siitepöly. Meillä on käynyt tosi hyvä tuuri, kun lapsista vain kahdella on ruoka-aine- ja siitepölyallergioita. Vanhimmalta lapselta kaikki oireet on jo hävineet vuosia sitten. Nuo ruoka-ainejututkin on meillä suht helppoja, yksittäisiä juttuja kuten kala ja pähkinät. Siitepölykaudesta selvitään lääkkeillä.

neuvolakäynnit Mulla on ollut kaksi käyntiä th:lla ja kolmas on rv 22. Neuvolalääkäristä en tiedä montako käyntiä täällä Helsingissä on kun en siellä käy ollenkaan. Mulla tämä raskauden lääkäriseuranta on Naistenklinikalla rv 30 eteenpäin kahden viikon välein. Tämä raskaus kun on ns. riskiraskaus.

Scala ja Eikka rv 19+6
 
Huomenta! Aurinko paistaa, ihana kesäaamu :heart:

Kätkythälyttimet Olettekos miettineet/Onkos kellään ollut koskaan käytössä minkääntapaista kätkythälytintä? Mä törmäsin eilen tutkiskellessa/suunnitellessa hankintoja niin tämmöiseen kapistukseen, ja rupesin miettimään että täytyisköhän tämmönen nyt sitten meillekin saada. Toisaalta tuntuu turhakkeelta ja toisaalta tuntuu että jumankauta jos about itkuhälyttimen hinnalla saa jotain mistä on näin paljon apua, niin miksi sitä ei hyödyntäisi?

Tämmösen löysin siis:
Angelcare AC401 Baby Movement Sensor Pad and Sound Monitor: Amazon.co.uk: Baby

Suomeen maahantuodaan ainakin tämmösiä kanssa:
http://www.nannysuomi.info/

Kattelin tuossa tuota AngelCaren hälytintä, siitä oli hyvä käyttäjäarvio youtubessa:
Angelcare Deluxe Movement and Sound Baby Monitor Product Review - Used for infant and toddler - YouTube

HilmaVilma ja allergiat kuullostaa nuo neuvolan/muiden siedätys kohtelu/mielipiteet ja ohjeet/tietämättömyys tutulta. Meidän äiti on minun kanssa joutunut elämään nuo syytökset/avuttomuuden ja se on mua aikuisuuteen seurannut kun apua ei saanut mistään tuolta pohjolan perukoilta kun on kotoisin ja siellä ei mistään tajuttu mitään.
Mulla oli lopulta tutkimattomia keskimääräisesti oireilevia allergioita, mitkä ois voineet johtaa jopa vatsahaavaan ja joiden oireiden väärintulkinnan vuoksi mulle määrättiin pienenä aivan turhaa esim. steroidivoiteita iho-oireisiin kun niitä vähäteltiin vaan yleiseksi atopiaksi, ja muutenkin kärsin jatkuvista sekä päivittäisistä että jaksottaisista monitasoisista oireista joita ei tutkittu vaan pidettiin normaalina milloin mistäkin syystä.
Vasta kun aikuisena itse löin nyrkkiä pöytään että ei tämä mahakipu/vessaelämä/iho ole normaalia niin tutkittiin kunnolla ja löydettiin mistä homma oli mun kohdalla ollu kiinni koko mun elämän 20 vuotta - eikä tosiaan 20 vuotta jatkuvaa altistamista tosiaankaan siedätä vaan mun kehohan oli ihan loppu, vatsa ja suolisto ihan loppuun palaneet, keho ei mieluummin vaan jaksanut koko ajan reagoida kun oireita oli tasasena aaltona ilmassa. Kyseessä oli vilja ja soija-allergiat ja niiden takia sekä iho- että suolistoi-oireilu oli koko elämän laitettu atooppisen ihon piikkiin. Kun löytymisen jälkeen aloin välttää noita, niin jo parin viikon päästä tästä keho reagoi jo yli kaksin ellei kolminkertaisella voimalla noihin allergeeneihin ihan vaan siksi että limakalvoalueet ja yleiskunto palautu edes vähän ja minulle itselle jäi tästä olo että keho edes jaksoi reagoida kun ei ollut loppuun ajettu jatkuvalla väärällä syömisellä.

Liikaa "paikkaillaan" ja hoidetaan oireita selvittämättä mistä ne oikeasti johtuu. Kortisoniakin mulla on ollut perusvoiteena nuorempana niin että kerran apteekista ei suostunut myymään mulle vaan oli sitä mieltä että reseptissä on pakko olla virhe ettei voida määrätä näin paljoa käyttämään sitä.

Kaikki ne on takana enkä ole reseptilääkkeitä tarvinnut ollenkaan noiden pahimpien allergioiden toteamisen jälkeen :) oon miettiny paljonko euroja/hermoja vanhemmat ois säästäneet jos ois pienestä tiedetty mitä välttää ettei tarvitse niitä myrkkyjä käyttää, puhumattakaan siitä kuinka normaali/huoleton lapsuus ois voinut olla ilman jatkuvaa ikävää oireilua. Tosin siihenkin tottui, pärjään kutinan kanssa aika pitkälle ennenkuin alkaa turhauttaa.

Se hyvä puoli että oma kokemus on alla, mutta eihän se lapsi osaa niin kertoa sitä että miltä tuntuu ja mikä on normaalia niin kyllä se vanhemman rooli pelottaa siinä mielessä :S onneksi on muitakin jotka on siinä tilanteessa jos lapsi osoittautuu allergiseksi, vaikka toki sitä ei kenellekään toivo.

Ihana aamu, nyt täytyypi lähteä liikkeelle!

Lumineiti ja Uubo 18+4
 
Anukkio
Tässä kun pikaisesti luin sokerimittauksiasi, ihmettelit tuota aamuarvon korkeutta verrattuna päivän mataliin. Hoitaja minussa heräsi, ja tuli mieleen että jos vaan olet aamuyöllä 3-4 aikaan hereillä, niin mittaa muutaman kerran sillonkin sokeri.
Aamuyöllä sokerin pitäisi olla alhaisimmillaan. Ja jos se on tuolloin liian alhaalla, alkaa maksa prosessin jolla irrottaa kehosta ylimääräistä sokeria verenkiertoon. Eli se aamun "korkea arvo" voikin olla seurausta jo liian matalasta arvosta, kehon oma suojelureaktio.
 
Heippa hei,

meillä ei myöskään onneksi allergiat vaivaa. Itse olen allerginen mereneläville ja se vaikuttaa kyllä kalan syönnin määrään meillä. Saan siis oireita jos kosken johonkin johon kala on koskenut. Mutta pärjätään kyllä ilmankin, pojat syövät sitten kalaa keskenään :)

Minulla ei pahemmin supisteluja ole tuntunut, mutta inhottava vaiva on löytynyt...jos esim. puuhailee liikaa tai vaikka töissä vaan istuu liian kauaa paikallaan tai stressaa, pakkautuvat häppärihuulet ihan supertäyteen verta ja tuntuu että haarukset räjähtää. Onko muilla tällaista outoa vaivaa? Ja mitä sille voi tehdä? Luulen että yksi muhkea suonikohju siellä koputtelee ja jos jollain on vinkkejä miten niistä pääsee eroon tai saa pienennettyä suonikohjua ja sen aiheuttamia vaivoja, otan kaikki vinkit avosylin vastaan!!

Että tällaista tällä kertaa... :)

Lippo Lii 17+1
 
lippoLii verimäärä lisääntyy kropassa kovasti näillä viikoilla, se on ihan tuttu tuo mainitsemasi tunne :)

repäisykivut hohhoijakkaa,,,, on ja vaikka ja kuinka. kauheeta aivastaa, kun saa peljätä mistä viiltää..

kaverin plussa oi vitsi, se nyt saa vauvan kans :) mä oon niiiiiiiiiiiiiiiiiiin onnellinen!! ihanaa kun vieressä asuu melkein ja nyt saadaan yhdessä hömpötellä miesten korvat punaisiksi vauva-jutuista :D

acacia onnee kämpän johdosta :) tiedän tunteen!!! tosin meillä vaan pitkään kestänyt remontti sai huipennusta, ja nyt alkaa näyttää KODILTA :flower: täällä mä haahuilen huoneesta toiseen ja huokailen onnesta, kun monen monen kuukauden haaveet toteutuivat, ei ole turhaan niitäkään hikipisaroita vuodatettu mitä tämän talon eteen on tehty... ja mikä parasta, on kunnossa pikkuuisen synnyttyä... Vähän väliä tulee tunne, että voiko tää olla tottakaan :)

hedelmät ja RD Mulle niistä diabeteshoitajat sekä sairaalassa että terveyskeskuksessa sanoneet et korkeintaan yksi päivässä. just sen takia et niissä on kuitenkin sitä hedelmäsokeria, ja runsaana sekin on pahasta.
liikaa tästä RD:stä ei kyllä kantsi ressii ottaa. semmonen rauhallinen suhtautuminen ja kunhan ei ihan överi-meininkiä heitä...

allergiat ei ole... miehellä on laktoosi-intoleranssi, mut lapset on terveitä kuten minäkin.
neideillä lievää atopiaa, mutta laikku siellä, laikku täällä...

pyykkikone on just pessy, taapero päiväunilla, mä taidan nauttia vielä hetken tässä sohvalla ennenku teen päivän loput kotihommat :)
 
Täällä yksi niiiiin helpottunut äiti-ihminen.

Rakenneultra takana ja kaikki hyvin. Rakenteet ja osat niin kuin pitääkin. Koko vastasi viikkoja ja painoarvio oli 300g. Vähän luksustakin oli mukana kun oli 4d-ultra. Näin ihan livenä kuinka siellä laitettiin sormet suuhun. Ei tule meille akkavaltaa vaan tasan menee, sitten meillä on 4 tyttöä ja 4 poikaa. Sukupuolen bongasin ihan itse, kätilöltä kysyin vain sitten varmistusta siihen, että näinkö oikein.

Se vahva poikaolo oli toden totta. Meille tulee poika.

Kehtaan kaivella kaapin kätköistä kirpparilta ostetut vaatteet, jotka kaikki on "poikasävytteisiä". Mieheltä ne sinne jemmasin, kun kehdannut tunnustaa kuinka varma olin.

Kaikille oikein lämmintä ja aurinkoista juhannusta!

Scala ja Eikka 19+6 (huomenna jo puoliväli, jee)
 
aurinkoista parjantai-aamua

kätkythälytin no en hommaa... vähän samalla linjalla tuon kuin dobblerinkin suhteen...

onnea ultrakuulumisista :) olenko mä oikeasti ainut kuka ei sukupuolta halua selvittää :D

scala voi onpa jännä et noin vahvasti olet sen tuntenut et poika on. eräs mun kaveri huomasi koko odotusajan ostaneen vain pojalle vaatetta, ja ei sen kummempaa OLOA ollut. huomasi vasta kun mä sille asiasta huomautin, et tietääkö he jo et poika tulee? :) ei ollut ajatellutkaan koko asiaa noin, oli vaan ostanut kun vastaan oli kivoja tullut :)
äidin vaisto se on merkillinen asia :)

oma vaisto???? onkohan mussa sitten jotain hormoneja vähemmän aina odotusaikana, kun mulla ei kenestäkään näistä neljästä ole mitään ennakko-fiilistä ollut :D vai onko se vaan niin vahvana päässä että ihan sama... tai et kun en halua tietää... no, olenpa sitten joukosta ainoa, niin katsotaan ... jää se jännitys sitten marraskuuhun :D
esikoinen on poika, ja hän toivoisi nytkin tyttöä, on jotenkin niin otettu siitä et hän saa olla vanhin kaikista, ja muut on tyttöjä ;) mun ihana poikani :heart: enkä kyllä mitenkään voi sanoa kumpi olisi kivempi... näin kun yksi on poika ja kaksi tyttöä, niin sen kyllä huomannut, et kumpikin likoista on armottoman päättäväisiä ja vahva-luonteisia... poika on se kaikista helpoin ollut nukkumisineen ja syömisineen ym. -paitsi nyt haastetta kun murrosikä kolkuttelee :D että jos tuon mukaan menis, niin siinä mielessä "toivoisin" poikaa, olisi eka ja vika ne helpoimmat :D hahahah

ja sitten suunnataan uuteen päivään... me ollaan kotona koko juhannus. paras kaveripariskuntamme tulee lauantaiksi tähän grillaileen ja saunomaan. tänään mennään anopin ruokapöytään :p - puoli lasia viiniä vois tehdä hyvää ....
muut kemuttaa ja meillä saatiin rauhallinen koti tähän ajankohtaan, ihanaa...

kaikille mammoille leppoisaa joutenoloa koko viikonlopuksi... :)

fG ja EKI 17+2 puoliväli häämöttää jo horisontissa, sitten alkaa päivät käymään hiljakseen laskuun päin :heart:
 
Aurinkoista juhannusta :)

Piti pikaiseen tulla toivottamaan kaikille hyvät jussit ja onnitella hyvistä ultra kuulumisista :heart:

Oho, Scala onnea hirmuisesti poikalupauksesta, mahtavaa kuin jollakin voi olla niin varma tunne kumpi sieltä tulloopi.

Inari & Juri Kakara 19+0 (Poks, poks)
 
Aurinkoista juhannusta kaikille! :flower:

Olipa ihanaa herätä aamulla siihen, että naapuri leikkaa nurmikkoaan... pörrrrrrrrr. Mulla on rikkonainen yö takana. Illasta asti sattui tosi inhasti ylävatsaan ja sitten keksin alkaa huolestumaan siitä. Kahden aikaan kipu alkoi helpottaa ja uni tuli. Edelleen on hämärän peitossa, mistä moinen kipu tuli. Ehkä uudesta, ennen syömättömästä ruisleipämerkistä.
Jokaöinen vessaralli oli kans kaverina viime yönä. Tein varmaan uuden ennätyksen ja heräsin tunnin-kahden välein pissalle. Mistä sitä pissaa oikein riittää? Välillä on kyl tää odottavan aika pitkä! Tuntuu, että on edessä vielä IKUISUUS ennen kuin saa vauvan syliin ja voi lopettaa raskaana olon. Toisaalta se on hyvä juttu. Mut välillä ottaa päähän kun on niin vaivainen ja raihnainen. Mulla ei ole ollut mistään energisestä keskiraskaudesta tietoakaan.

Paljon onnea Scala hyvistä ultrakuulumisista sekä poikalupauksesta! Ja kiitos siitä eilisestä käypä hoito -linkistä! Mun olisi kannattanut lopettaa lukeminen niihin ravinto-ohjeisiin eikä lukea sinne asti, jossa kerrotaan kaikista komplikaatioista, joita rd voi aiheuttaa raskauden tai synnytyksen aikana.. ja vielä lapseenkin :( Oon semmonen huolikimppu!

Mä en ole vieläkään kertonut pomolleni raskaudestani. Ensin ajattelin odotella rv12 asti, sitten päätin odottaa siihen että saan lapsivesipunktion tulokset.. no nyt on semmoinen olo, että pitäisi odottaa rakenneultraan saakka. Milloin te muut olette kertoneet vai oletteko jo kertoneet?

huolistressi-Anukkio ja Poika 18+0
 
fourth gift Me taidetaan olla ainoat, jotka jännittää sukupuolta synnytykseen asti =) Tosin minä kyllä haluaisin selvittää, mutta mies ei.

Anukkio Mä kerroin jo joskus rv15 paikkeilla, mutta mun pomo tiesi, että ollaan lapsettomuushoidoissa. Ei sulla periaatteessa ole mitään velvollisuutta vielä siitä kertoa, kun nyt sen verran ajoissa kertoo, että ehtii miettiä sijaisjärjestelyitä ym. En mäkään luultavasti olisi muuten kertonut noin aikaisin, mutta kun pomo tosiaan tiesi tilanteestamme, ja asumme pienellä paikkakunnalla, joten työyhteisö olisi luultavasti jotain kautta kuitenkin saanut raskaudesta pian tietää.

Ihanaa, aurinkoista ja rentouttavaa juhannusta kaikille :flower:

Me lähdetään viikonlopuksi mökkeilemään ja jännitetään tulevaa maanantain rakenneultraa :heart:

idylli 20+6 (Ja POKS huomisen 21+0 puolesta :) )
 
Viimeksi muokattu:
Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille! En millään jaksaisi odottaa sinne 9.7. saakka omaa ultraa.

Mulla on kanssa jo nyt tuota vessassa ramppaamista. 2-3yössä pitää käydä. Tähän yhdistettynä kamalat liitoskivut, niin hieman meinaa hermot mennä, kun miettii sitä kolmatta kertaa, että miten päin pääsis kivuttomasti ylös.

Mutta silti enimmäkseen nautin mielettömästi tästä raskaana olosta, liikkeet on parasta mitä tiedän. :heart: Kai sitä muutenkin koittaa tästä toisesta ja viimeisestä raskaudesta nauttia täysin rinnoin.

Hyvää juhannusta kaikille! Me suunnataan mummilan kautta Ähtärin eläinpuistoon. :)

Kuume ja pikkuinen 18+6 (huomenna poksuu jo 19+0)
 

Yhteistyössä