MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *kesäkuussa*

Anukkio Olen pahoillani, ei ollut tarkoitus lisätä sinun huoliasi.

Nuo ongelmat kyllä liittyvät lähinnä niihin tapauksiin, joissa on diagnoosi jäänyt saamatta ja myös ruokavaliot noudattamatta. Minä ainakin olen päässyt kasvukontrolliin ja verensokereita on seurattu neuvolan lisäksi ä-polilla. Nuo riskit liittyvät lähinnä makrosomisiin lapsiin, eli niihin, jotka ovat päässeet kasvamaan liian isoiksi. Nykyään makrosomiset vauvat ovat onneksi harvainaisia, tehostetun seurannan ja lääkityksen vuoksi.

rontti1 Meillä tuo tilanne, että toinen haluaa tietää sukupuolen ja toinen ei, ratkaistiin siten, että kätilö kirjoitti sukupuolen paperille ja antoi sen minulle. Mies ei sillä kerralla halunnut sitä tietää.

Minä en tuota sukupuoliasiaa ole sillai aktiivisesti miettinyt, että kumpiko se nyt on. Se on vain sellainen tunne, joka tulee. Tämä on nyt kolmas raskaus peräjälkeen kun tuo tunne tuli ja oikein meni. Meille on ihan tarpeeksi jännitystä siinä, että saadaanko tämä lapsi elävänä kotiin, joten en enää sitä sukupuolen jännäämistä kaipaa. Meille lahja on lahja vaikka sen tietäisi etukäteen.

Scala ja Eikka rv 20 poks
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista ja tyttö- että poikalupauksista :heart: Kateellisena odotan vaan omaa vuoroa.

Täällä myös valvottaa yöllä vessassa ravaaminen ja muutenkin heräilen pitkin yötä eikä uni meinaa enää tulla. Viime yönäkin heräsin viimeisen kerran klo 4 ja valvoin tunnin verran :/ Esikoisesta tämä kummallinen yökukkuminen alkoi vasta loppuaikana.

Oispa ihanaa lähteä mökkeilemään juhannukseksi järven rantaan, mutta siinä on sellainen onkelma että kun koko suku kokoontuu samaan paikkaan ja yleensä mökille meno on siellä kaikille hyvä tekosyy vetää perseet olalle niin ettei seuraavana päivänä muisteta mitään. On se kumma ettei aikuiset ihmiset osaa ottaa sivistyneesti vaan siellä örvelletään pitkin rantoja eikä se kyllä minun mielestä kuulu lapsien silmille. Itse niin monena kesänä joutunut lapsena katselemaan sitä sukulaisteni menoa, etten omalle lapselle halua sellaisia muistoja joissa joka ikiseen juhlaan on pakko liittää viina ja perskänni. Tietävät syyn miksei koskaan tulla sinne yöksi, mutta eivät ymmärrä mitä pahaa siinä on jos vähän rentoutuu ja silti kyselevät tullaanko sinne silloin ja silloin. Viimeksi kun kahdestaan tytön kanssa käytiin mökillä vanhempieni siellä ollessa niin eiköhän rauhallisen aamun päätteeksi sinne saavu setäni perheineen ja ensimmäinen korkataan perinteisesti jo kun autosta astutaan ulos, no aikani touhua katseltuani ( setä ei enää tunnin päästä pysynyt tolpillaan) päätin että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin meidän lähteä pois. Inhaa tuommoinen kun ei osata ottaa sivistyneesti paria rentoutumiseen kun on pieniä paikalla, tai on edes ylipäätään pakko ottaa. Ollaan kotona itse sillä linjalla että pari saunaolutta on ihan ok, mutta muuten ei alkoholia lapsen ollessa paikalla käytetä, niin onkohan se kohtuutonta pyytää sitä muiltakin? Anoppi ja appiukko ovat hiukkasen viinaan meneviä, joten täytyy aina soittaa hyvissä ajoin ennenkuin sinne menee eivätkä siltikkään välttämättä pysty pitämään korkkia kiinni. GRRRRR :mad::stick:

Anteeksi tämä omanapainen avautuminen mutta ärsyttää niin jumalattomasti kun haluttais viettää aikaa maalla kun siihen on mahdollisuus, mutta sukulaisiaanhan ei voi valita.

Ihanaa juhannusta kuitenkin teille kaikille kanssasisaret :heart:
Toivottaa rusina ja ykä 20+2
 
Scala, et sinä tietenkään huoliani lisännyt vaan tein sen ihan itse :) Eli ei siis tarvitse pahoitella lainkaan, oikeasti. Ja tuo mitä kirjoitit niistä ongelmatapauksista, huojensi mieltäni jo paljon. Sokereiden seuraaminen on ohjannut mua oikeanlaiseen syömiseen ja sokerit ovat pysyneet kurissa koko ajan, ehkä jopa välillä liiankin alhaisena. Mutta eilisestä olen kauhean ylpeä, kun sain arvot pysymään parempina lisäämällä välipaloja ja lyhentämällä ateriavälejä. Kyllä tämä tästä!

Ruoka-ainekysymys: Voiko raskaana ollessa syödä silliä? En tarkoita nyt terveellisyyttä :) Kun kieltolistalla ovat nuo graavilohet sun muut niin pohdin nyt että mikä mahtaa olla sillin laita? Haaveilen uusista potuista ja sillistä.

Anukkio ja Poika 18+0
 
Anukkio silli oli ainakin meidän neuvolan kieltolistalla juurikin sen takia, että sitä ei ole varsinoisesti kypsennetty ollenkaan. Ja siihen liittyi jotain muutakin, mutta en juuri nyt muista mitä. Itse olen vältellyt kaikkea muuta kalaa, paitsi itse kypsentämääni lohta, jonka olen ostanut tuoreena.

Ja hyvää juhannusta kaikille!

Acacia ja pikkuinen 20+3
 
Kiitos Acacia tiedosta! Meidän neuvolan kieltolistalla sitä ei ollut, mutta aloin itse epäilemään sitä, kun en oikein valmistustavasta tiedä. Syömättä siis jää, mutta onhan nuo uudet potut hyviä sellaisenaankin :)
 
silli no minä ainakin oon syönyt. sen verran mitä uusien perunoiden, kermaviilin ja tillin kanssa... ei ole kieltolistalla ollut... ainakaan aiemmin. ei kaikkea VOI niin tiukalla linjalla vetää... kohta ei voi syödä mitään. onhan perunoihinkin tuholais-myrkky ruiskutettu peltoon, entä kaikki lannoitteet??
kaiken tarttis olla niin luomua, jos meinaa että sitä ja sitä sitten voisi syödä.... mä en ainakaan enää kyttää liiaksi. kun määrä ei ylitä kohtuutta. suuremmat haitat vauvaan nähden on karkin syönnissä, kaiken maailman lisä-ja väriaineet... hiusten värjäämisessä, tupakan poltossa...
-kuin verrattuna satunnaiseen tietyn ruoka-aineen syömiseen...

mutta se nyt onkin vain mun oma ajatus... eikä todellakaan tarkoita sitä että se on ehdottomasti ainoa oikea tie...

rusina2012 oi mä niin tiedän ton alkoholi-käyttäytymisen... meillehän oli porukka kutsunut itse itsensä.... johon mies sitten joutui sanomaan ei..... mä kanssa en halua enää että lapset näkee kännäämistä, entisen miehen kanssa tyyli oli justiinkin tota, et "kun autosta nousee ni jo korkataan eka puteli" ... mitä rentouttavaa se sitten on lapsille kun ne aistii aikuisten epävarman ja jopa holtittoman käytöksen... pelästyyvät... enkä kans halua opettaa tenaville että alkoholi on se ainoa elämän rentouttava tekijä. kyllä sitä voi muutenkin elämästä nauttia.
ite kyllä ilman raskautta otan myös mut lasi-pari viiniä ruualla, mutta pidetään huolella kiinni siitä et lasten nähden känniä ei kukaan vedä. ei kyllä ite pysty enää ottamaankaan siihen tapaan kuin joskus nuorempana :D huhhuh...

jaaha, lämmintä keliä tuli, jos menis käppäileen tuonne pihalle vielä :)
 
mansikoista hei, juuri sain kuulla, että jos ostat kaupan pihalta teltasta kotimaista mansikkaa, niin myyjän on pystyttävä todistaa, että se myös ON kotimaista!
on kuulema jossain päin suomea pistetty suomen lipulla varustettuihin kippoihin ulkolaista mansikkaa...
ja eipä mansikoitakaan enää niin luomuna saa, ellei luomutilaa käytä. peltoon kuulema ruiskutetaan homeen-esto-ainetta.... sitä me sit suuhumme ahdetaan kaksin käsin...
 
Silli on raakaa kalaa, ja siinä se riski on listeria, joka ei tuhoudu suolaamalla tai maustamalla. Ei se katso määrää, jos kala on "saastunutta" niin yksi suupala riittää. Mutta jokainen tekee omalta kohdaltaan päätöksensä itse.
 
niin siis tottahan tuo on, mutta satunnaisella määrällä EI ole vaikutusta. näin lukee ihan kunnollisella nettisivulla, jonka kylläkin jo hukkasin. alla oli lisäksi linkki: Netti hysterisoi odottavia äitejä, jotenkin noin.
Söin eilen kylmäsavustettua lohta, nelisen ruokalusikallista, epähuomiossa meni ales kun ei vaan tullut hokattua et siinäkin se vaara on.
MUTTA: onko kukaan ymmärtänyt, että vaikka listerian saisikin, SEN VOI HOITAA ANTIBIOOTILLA? toki se voi aiheuttaa keskenmenon, mutta jo synnytyksessä vauva voi saada sen....
entä miten huolella jokainen pesee käsiään joka päivä, huuhtooko jokaisen salaatinlehden molemminpuolin, saati jos kylässä syöt itse valmistettua tuoretta salaattia, etkä ole nähnyt että sen tekijä huuhtoo huolella jokaisen tuotteen, eihän silloin sitäkään voi syödä.
listeriaa on vedessä, vihanneksissa, lähes joka puolella.
Perimmäinen pointtini on , että ne minkä vuoksi kohkataan mitä EI saa syödä, ovat sellaisia mitä tulee VÄLTTÄÄ, missä VOI OLLA se bakteeri, mutta kuinka moni toimii itsekin niin että tietämättään saattaa itse sen itselleen aiheuttaa.. toki täysin kiellettyjäkin on... mutta edelleen vetoan että uskon että tupakkakin on haitallisempi kuin satunnainen purkki-sillin syöminen... bakteeriin saa lääkkeen joka parantaa, tupakka säännöllisenä aiheuttaa PALJON vakavampia asioita...
Tarpeellinen aihe kylläkin, mütta ei näistä liikaa kannata vouhkata.... yhtä todennäköistä on jäädä suojatiellä rattijuopon alle, kuin saada listeria... molempia liikenteessä yhtä paljon....

supistuksia juu, havaittu on parina päivänä... eilen illallakin koiran kanssa kävin lenkin, n.20min. ja viimeiset sata metriä teki tosi tiukkaa päästä kotiin... sit vaan sisälle äkkiä ja seisoskelin hetken, kun mietin et mitä ihmettä ????!!! kohtu ihan piukkana ja kireä fiilis....
huilatessa meni ohi...
saman huomasin kun yöllä jouduin kanniskelemaan taaperoa kun se itkee poskihampaitaan... onneks miehellä on loma niin sekin on öisin voinut auttaa... mutta tuttuja ovat nämäkin, kakkosestahan jäin pakkolepoon 6.kuulla loppuajaksi.. se ei houkuttele, mutta nää tuntemukset pakottaa himmaamaan ajoissa...

helteet tulevat vai tuleeko :D mä olen nyt jättänyt päivisin makkarin kaihtimet kiinni, ikkunat auki ja oven kiinni. että on sitten ihanan vilpoista illal mennä nukkuun :) vaikka valoisuus on ihanaa myös, mut kannattaa kyllä makuuhuone pitää viileänä, nukkuu paremmin myös..

yö-heräilyt se on oikeesti ehkä RASITTAVINTA, kun jää valvomaan :mad: kello käy, ja ite kieppuu.... sen takia mä olenkin vienyt kellot makkarista pois, oon huomannu et siten ei sitä tule kytättyä et mitä se sit on, ja kauan vielä ehtii nukkua :D kännykkä on keittiössä, ja kuulen sitten kyllä kun se kilkattaa.. kannattaa siis muidenkin kukkujien kokeilla että vie ajan näyttäjän muualle... ainakin mulla auttaa HIUKAN :) mutta ilo se on pienikin :D

liikkeet tuntuu jo hiukan selvemmin. huomasin edellisessä odotuksessa istukan olleen edessä. mutta tunsin liikkeet silti jo viikolla 14. -tai siis 16 jos se laskettu aika oisi siirretty sinne minne kuului... eli ehkä se on sit niin et uudelleen synnyttäjä tuntee liikkeet aiemmin, vaikka istukka olisikin edessä.
nyt ei ole vielä mitään havaintoa missä istukka on, ultra on heinäkuun puolivälin jälkeen.

rakenneultra en kyllä osaa enää sitäkään pelätä. kun liikkeet tuntuu, oon vaan automaattisesti ajatellu et kaikki on kondiksessa. elossa ainakin on, joten sinne mennään vaan moikkaamaan pikkuista :)
ja aika menee päivisin niin nopsaan lasten ja kodin pyörityksen keskellä, ettei aina muista että on raskaanakaan :D -paitsi kun kumartuu jotain ottamaan, ja huomaa ettei taivukkaan :LOL:

aurinko hellii, nyt jo varjossa liki 20 :) jihiiiii mukavaa lauantaita :)
 
fourth gift Listerian voi todellakin hoitaa, jos se todetaan, mutta tiesitkö, että sen itämisaika on päivistä useaan viikkoon? Sairautena se oireilee flunssan ja kuumetaudin kaltaisin oirein. Moni ei sitä edes tiedä sairastavansa vaan uskoo saaneensa vain kesälentsun. Sitä ei välttämättä osaa yhdistää viikkoja sitten syötyyn raakaan kalaan, joten hoitoon hakeutuminen voi jäädä.

Minulla todettiin tuore listeriatartunta kohtukuoleman yhteydessa vuonna 2007. Silloin otettin lähes 100 erilaista verinäytettä kun vauvan kuolinnsyytä tutkittiin. Silloinkin olin elävinäni ihan kaikkien rajoitusten mukaan. Ja sehän todistaa sen, että vaikka kuinka eläisi suositusten mukaan, kaikkia vaaroja ei voi välttää. Mutta minä en tietoisesti ota sitä riskiä.

Oletko nyt ihan varma, ettet sekoita listeriaa ja salmonellaa? Eviran sivulta löytyy ihan asiallista tekstiä.

Meillä näissä raskauksissa on muutenkin edetty niiden pienten todennäköisyyksien mukaan, joten minä pidän kaikkea mahdollisena (useat peräkkäiset keskenmenot, kohtukuolema, listeria, kierukkaraskaus). Lotota varmaan kannattaisi, voitto voisi meille olla aika todennäköinen.

Mutta hei, ei pahalla, jokainen elää omantuntonsa mukaan, eiks jeh?

Scala ja Eikka 20+1
 
oireet alkaa yleisimmin 2-3 vrk:n kuluessa, mutta jopa 70 vrk voi olla itämisaika. totta, mutta voihan sitä neuvolaan soittaa jos oirehtii ja tietää syöneensä jotain mikä voi aiheuttaa bakteerin. pääsee nopeasti hoitoon.
ja jos googlettaa sanan listeria, sitä EI voi sekoittaa salmonellaan ;) ellei ymmärryksessä ole jo tosi pahasti vialla....

jokainen tekee omat ratkaisunsa se on selvä, mä en jaksa hössöttää turhia, ja suurin listeriavaarahan on graavatuissa ja vakuumipakatuissa. purkkisillistä mulle ei ole koskaan sanottu mitään.

toivotaan nyt ettei tästä mitään suurempaa ongelmaa kasva kenenkään nenässä.... nykypäivänä ihan liikaa tietoa on netti tulvillaan... niin ne ennen nettiäkin on ihmiset lapsia saaneet :D
 
Heippa kaikille!

Olen itsekin lueskellut kuulumisia joka päivä, mutta ei ole ollut oikein mitään suurempaa kerrottavaa. Pikkuhiljaa alkaa onneksi se alun jännitys helpottaa, että meneekö kaikki hyvin.

Liikkeitä olen epäillyt tuntevani ajoittain jo joidenkin viikkojen ajan, ja torstaina sain sitten varmistuksen, kun mahan iho pikkuisen kohoili noiden tuntemusten yhteydessä. Siellä se pikku jalka sätki. :heart: Nyt onkin maha-elämä jatkunut sen jälkeen melkoisen vilkkaana. Voi, miten ihanaa, kun liikkeet nyt tuntuvat. Dopplerista on kyllä itselleni ollut tähän saakka tosi iso apu aina, kun on alkanut mietityttää, että onhan kaikki kunnossa.

Meillä oli vihdoin myös toka neuvola, ja rautakuurihan sieltä pamahti. Hemoglobiini oli enää 115, mikä selittää viime viikkojen tajuttoman väsymyksen. Perhevalmennuksessakin käytiin (seuraavat kerrat vasta syksyllä), ja se oli kyllä positiivinen yllätys kaikkien haukkujen jälkeen. Ihan kiva ryhmä ja ohjaajat. Ei nyt varsinaisesti kauheasti uutta tietoa, mutta mukava että isäkin pääsee eri tavalla osallistumaan. Meillä mies on tosin muutenkin ollut mukana kaikissa ultrissa ja neuvoloissa. :heart: Jäänee tosin sitten pois, kun alkavat tihentyä...

Rakenneultraan on vielä kaksi viikkoa aikaa! Onnea kaikille ihanista ultrauutisista. Minulla ei ole oikein oloa kumpaankaan suuntaan. Toiveena olisi enemmän tyttö, mutta toisaalta oireettomuus saattaisi viitata poikaan. Mutta halutaan siis ihan ehdottomasti tietää sukupuoli (jolla ei tietysti oikeasti ole merkitystä, kumpikin on yhtä tervetullut). :D Ja nyt kovasti toivotaan, että kaikki on muutenkin pienelle kunnossa.

Synnytyksessä en pelkää kipua tai mitään muutakaan PAITSI aivan hulluna repeämiä! Olen kuullut varmaan liikaa kauhutarinoita ulostamis- ja seksivaikeuksista repeämien jälkeen. Yritän siis todennäköisesti saada lähetettä pelkopolille, jotta aiheesta voisi keskustella. Tietääkö kukaan, missä vaiheessa pitäisi aloittaa se välililhan öljyäminen? Oliko se noin kuukausi ennen synnytystä?

Tukisukkien käytön olen aloitellut pikkuhiljaa siltä varalta, jos suonikohjuja meinaisi pukata. Tosin voi kesällä lämpimillä säillä jäädä väliin. Mutta kun lähdetään pidemmälle autoreissulle Eurooppaan heinäkuussa, aion kyllä ostaa itselleni matkan ajaksi ne stay up -malliset tukisukat.

Neitipippuri ja Pikku-Ipana 18+0 *POKS*
 
Viimeksi muokattu:
No.. Anteeksi kun kommentoin tätä mutta pakko sanoa tuohon listeriahommaan/muihinkin hemmetin toksoplasmooseihin ynnä muuta tauti/keskenmeno hermoiluihin että hormonien täyteisenä pessimistisenä uutena äiti-ihmisenä, tai no minä ihmisenä ylipäätään en kyllä uskaltais syödä sitä silliä (toki en kalaa voi syödäkään noin muutenkaan) raaka mikä raaka.

Tiedostaen, että 2-70 seuraavan päivän aikana voisin saada taudin, jonka oireet on peruslentsu ja joka voi aiheuttaa keskenmenon, niin varmaan tuntisin niitä flunssanoireita ihan vaan siksi että tiedän että se on mahdollista, eikä siellä neuvolassakaan voi 70 pvä putkeen käydä testaamassa että joko se ois nyt itänyt. Ihmisen aivot on kuitenkin aika jännät, sitä ei itse voi täysin tajuta paljonko tiedostamatta itseaiheuttaa kaikennäköisiä tuntemuksia.

Samalla logiikalla tulee kyllä vainoharhasesti katsottua suojatielläkin vielä kerran vasemmalle ja oikealle vaikka voi se meteoriitti pudota suoraan taivaaltakin päälle. Kyllä se kohtuus täytyy tässäkin olla, ja sehän on jokaisella eri asteella.. Toiset on niin kylmäpäisiä että uskaltaa pelata venäläistä rulettiakin, not for me tough

Eihän se niin absoluuttista toki ole, mutta kyllä sitä ainakin yrittää noudattaa kaikkia ohjeistuksia, vaikka ei kaikesta muisteta juuri neuvolassa tms. sanoakaan. Tuntuu että jos mulla on joku keino/neuvo niin miksi olisin jäärä ja en käyttäisi sitä hyväkseni, siksi ainakin harkitsen myös hetken sitä kätkythälytintäkin? En haluais syytellä loppuikää itseäni sitten jos jotain kävisikin.. siis siinä mielessä että tiesin että olisin voinut estää sen.. tai ainakin siinä tapauksessa tietäisin että olen ainakin yrittänyt tehdä parhaani. Ainahan sitä itseään syyttää worst case scenarioissa :ashamed:

Välilihan öljyäminen woot? En oo kuullut eikä käynyt mielessäkään koko väliliha, auttaako se jotain ettei niin repeäis paikat synnytyksessä vai mitä hä? Lisää näitä vinkkejä miekin haluan kuulla!

Tukisukat on kanssa hankintalistalla ennen automatkailua Lappiin, tuntuu että tarvisi niitä jo nyt muutenkin.. Tukivyön hoisin jo että kesän koiranäyttelyissä en hylly kehässä kun mielipuoli nelikilosten koirien keskellä :D kuvittelen jo sitä näkyä, ei me ainakaan jäädä tuomareilta huomaamatta :LOL:

Juhannus meillä meni rauhallisesti muuttopakkaillessa, toivottavasti muillakin on ollut hauska/turvallinen jussi :) sää ainakin suosi. Saatiimpas uudet potutkin laitettua, harmittaa ettei oikeen päässy kunnolla grillailemaan... kesälomalla sitten =)

Rakenneultraan vielä 11 päivää, en kestä x) kunnon potkuja/liikkeitä odotellaan vieläkin, hipsuja tuntuu vaan vieläkin epäilys on suuri että ne olis vaan kuviteltuja :kieh:

PS. rautakuuri laitto mahan aivan tajuttoman kovalle, tuntuu että vessassa syntyy kaikki mikä on tullakseen koko ämmästä ulos kun yrittää saada tuotoksia aikaseksi. En tiedä minkä tälle tekis, tarvis varmaan hakea jotai Levolacia tai jottain :kieh: :D

Lumineiti ja Uubo 18+6 <3 (huomena poksuu!)
 
Tänään poksuaa 20+0 :heart: :heart: :D
Ja 5 yötä vielä raksu-ultraan, kyllä sitä on odotettu =)

Listeriat yms
Vähä oon miettinny sillee et raskausaika ei oo kuitenkaa ku se 9kk, että miks ottaa riskii semmosilla tuotteilla, mistä oikeesti voi jotain tulla, kun sit voi raskauden jälkee vetää sielusa kyllyydestä.. Tietty jokanen tekee niin ku haluaa ja parhaakseen näkee, mutta sit on turha enää pierasta ku on paskat housussa niinsanotusti. Eikä mun mielest kannata kuitenkaa turvautuu siihen, että antibiootit on keksitty, ei nekään varmasti hyvää tee masussa olevalle pikkuasukille. Mun mielestä kypsentäessä ruuasta häviää myrkyt yms?? Mut jokanen taaplaa tyylillään ja kantaa ite vastuun itestään ja vauvastaan. Ja minä teen niin omasta, että se asia siis sikseen.

Väliliha
Välilihan rasvausta? Ööö, en oo koskaa kuulukkaa moisesta :D Ekassa multa leikattiin väliliha ja se parani kyl tosi nopeesti ja toisessa ei tarvinnut eikä revennyt. Enkä koe, että mun väliliha ois mitenkää erilainen verrattuna ennen ensimmäisen muksun syntymää.. Joten en ota siitä mitää ressii..

Suonikohjut
Kahessa ekassa ei oo tullu mulle, mut nyt ihan selvästi näkee et toisen polven taakse on tulossa, EIIIIII en tykkä yhtää :mad:

Eilen käytii tykkimäes meijän muksujen kanssa ja lapset oli kyl niin innoissaa ja onnellisia ja viihtyivät tosi hyvin. Vanhempi neiti vähä villiintyi lopuksi liikaakin, ja sit huomas, että aika vissiin lähteä kotiinpäin. Kotoon molemmat oli niin yliväsyneitä, että ei meinannu edes nukkumaan saada ku molempia itketti :)

Nyt siis aamuhommien pariin!!

Mukavaa sunnuntaipäivää kanssaodottajat :p

Niiskuneiti-87 ja murunen 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: rontti1
Moikka moi!

Reissusta ollaan kotiuduttu ja kovasti on tullut taas tekstiä. Pitää paneutua niihin paremmalla ajalla. Pikaisesti vain kysyn, onko teillä näillä viikoilla (17+) ollut menkkamaisia juilintoja? Itse heräsin näihin viime yönä ja aina vain jatkuu. Tuntuvat alaselässä-ja mahassa sekä reisissä/nivusissa. Ovat aaltomaisia ja tulee mieleen supistukset, mutta maha ei kuitenkaan tunnu kiristyvän. Mietin jo hysteerisenä, että onko nuo aiheuttanut mun eilen käyttämä Nasolin nenäsuihke? Sitähän ei suositella raskauden aikana käytettäväksi supistusten vuoksi?

Aikaisemmmista raskauksista en muista vastaavaa. Kun mun mielestä näille viikoille ajoittuvat kohdun kasvukivut olisi vähän erilaisia? Hohhoijaa, koko ajan saa stressata jostain...

-Melanie 17+4
 
Heips,

Juhannuksesta selvitty. Typyli vielä nukkuu, joten voipi olla kiva viikko tuloillaan, kun yrittää saada pikkuneitiä normaaliin päivärytmiin.

Oi, joi Niiskuneiti sun ei tartte enää kauaa odotella ultraa :heart:

Listeria yms. Jokkainen tekkee niin kuin parhaakseen näkee, mutta mie yritän tieten tahtoen välttää ruoka-aineita, joita ei raskaana oleville suositella.

Väliliha Joskus olen tähän rasvaukseen ja venytykseen törmännyt, mutta mä en oikein jaksa uskoa, että rasvaaminen estäisi mahdollisen repeytymisen, mulla kun ne rasvat ei auttaneet edes raskausarpiin :) Väliliha viimeksi leikattiin, joten repeytymään en päässyt, paranikin sitten tosi nopeasti.

Liikkeitä on tuntunut nyt päivittäin :)

Inari & Juri Kakara 19+2
 
listeria koska epähuomiossa satuin syömään sitä kylmäsavulohta, tiedän seurata nyt omaa tilannetta. eihän siinä sen kummempaa stressaamista ole.... silliä syön jos eteen tulee, koska se ei nyt siellä kieltolistassa ole. ja kyse on siis purkkisillistä.
miksi vauhkota etukäteen ja murehtia mitä ei vielä edes ole???

yrittäkää nyt rauhoittaa vaan huolista ne mielet... kannattaa henkäistä hetki syvään ja miettiä onko todellista aihetta stressiin, vai päästääkö vaan hormoonit tilanteen pintaan....

on pitkä aika vielä edessä, jos jokaista tekemäänsä liikettä, ja vauvan jättämää liikettä jää arvioimaan... huh huh...

melanie mulla on ollu vatsakipuja jo lieneekö neljättä päivää... lepo on helpottanut, mutta ihan just kans semmosina aaltoina, ja ihan ihan alavatsallakin. aatellu oon et ne on vaan kun kohtu kasvaa ja kiinnikkeet venyy. jos ei ole vuotoja eikä selkeästi KOVIA kipuja niin ei taida olla syytä huoleen.
ja se nenäsuihke, kokeiles soittaa synnärille ja kysyy sieltä, päivystävä gyne on varmasti viisaampi kuin kukaan meistä, ja saat VARMASTI luotettavimman vastauksen. ja sitä paitsi, JOS tuo suihke on noiden tuntemuksien aiheuttaja, pääset varmasti käymään tarkistuttamassa tilanteen synnärillä. älä siis vatvo itseksesi liikaa tota asiaa, luuri kouraan rohkeasti vaan ja kysy sieltä. mulle on ainakin sanottu, että yhtään turhaa kysymystä ei olekaan, vaan AINA saa soittaa jos joku epäilyttää :) tsempit :)

välilihan rasvaus jaapajaa, voi siinä kenties olla perääkin et se kannattais, en oo ite koskaan kokeillut, ekasta repesin vain siksi etten kerennyt tekemään neuvojen mukaan: kiellettiin ponnistamasta mutta mä olin niin tolkku veke et oli vaan pakko...llopputulos oli päälle 10 tikkiä mutta parani ne onneks äkkiä...
kakkosesta ei laitettu tikkiä, vaikka ehkä yksi ois tarvittu. kolmosesta pyysin sen yhden korjaavan tikin. tiedä sitten oisko noitakaan tarvittu jos oisin rasvailllut. oiskohan jokaisella vähän niinkuin kudostyypistä kiinni? en tiedä, voi sitä ainakin kokeilla, ja jos on hyötyä niin hyvä. ite en tälläkään kertaa kyl tee. kai se samaa reittiä pihalle tulee kuin edeltäneetkin ;)

ihanan virkeä aamu, pitkästä aikaa sain nukuttua kun mies hoiti katrasta :) hipii, kohta saa taas syödä , mitäs tänään grillais :D
 
Huomenia huomenia!

Voehan Pastori Silli sentään, heräsipä sillikysymyksestäni paljon keskustelua :) Täytyy myöntää, että minä olen juurikin tuollainen hysteerinen mamma. Olen kyllä muutoinkin perusluonteeltani helposti huolestuvaa sorttia ja nyt raskaana ollessa huolestumisherkkyyteni on suorastaan tulenarkaa. Noista ruoka-ainepelotuslistalta olevista jutuista mua hirvittää eniten juurikin listeria sen salakavaluuden vuoksi. Toivoisin, että pystyisin olemaan rennompi, mutta näillä mennään tällä hetkellä... Muistin muuten kysymykseni jälkeen, että oma äitini himoitsi raskausaikana silliä ja söi sitä purkkitolkulla... millaisiakohan listoja sitä on neuvoloissa ollut 70-luvulla? :D

Mun juhannukseni on ollut ihan helkkarin raihnainen ja vaivainen. Jumalaton ummetus vaivaa. Pitää pelätä että syntyykö Paavo samalla kun yrittää punnertaa kivitalon perustuksia muistuttavaa pökälettä. Inhottavat kasvu- ja liitoskivut ovat olleet myös riemunani. Iltaisin on maha niin isona että niinkuin olis nielaissut koripallon. Eilen oli myös pitkäaikainen kaverini hyperemesis käymässä. Johan melkein pari viikkoa se olikin poissa. Mieheni kehtasi paistaa kananmunia ja jouduin pakenemaan itkien makuuhuoneeseen sitä kammottavaa katkua. Ettäs kehtasi olla niin tunteeton ja ajattelematon! Meillä on nyt kananmunanpaistokielto.
Suonikohjuja ei ole täällä näkynyt.. vielä.. mutta olen ihan satavarma, että niitäkin on tulossa. Vain ajan kysymys. Samaten peräpukamia odotellessa.

Tämmöstä valitusvirsiä tänne. Aamen! Toivottavasti muilla on sujunut juhannus kivemmissa tunnelmissa :)

Anukkio ja Poika 18+2
 
Pakko vielä sen verran, että ei mun mielestä kukaan ole vauhkonnut
Oli vaan puhetta, että kuka mitäkin riskiä haluaa ottaa.
Mä pidän graavilohesta yli kaiken, mutta 9 kk ilman graavilohta ei mun elämääni suurta lovea tee :D
fourth gift syö silliä jos haluaa, sama se.
joku toinen on syömättä silliä koska haluaa, sama sekin.
Mielipiteitähän täällä vaihdetaan? Se että joku syö silliä, ei tee sinusta huonompaa kuin siitä joka ei sitä syö :D Tosin, ei se kyllä tee sillinsyöjästäkään parempaa ;)

Ja tosiaan, jos jollain noita riskijuttuja on sattunut jo määräänsä enemmän omalle kohdalle, kyllä minäkin siinä tapauksessa kaartaisin kaikki mahdottomat ja mahdolliset riskit kaukaa.

ja valitettavasti, tuollanen "huh huh...." kommentti näyttää minun silmääni kovin ylenkatseelliselta. Ei toisen huolta voi mitätöidä vaikkei se juuri se oma huoli olekaan...

T: minä, joka mielelläni kieltäydyn tarjotusta sillistä vaikka raskauteen vedoten, sehän on niin järkyttävän pahaakin...
 
fourth gift Olet aika kohtuuton, kun ylennät itsesi meitä muita mollaamalla. Se ei ole hysteriaa ja hormonihuuruja, jos noudattaa suosituksia. Minun ei tarvitse tarkkailla oireita eikä miettiä hoitoon hakeutumista, kun tiedän etten ole kiellettyjä aineita suuhun laittanut. Voin siis elää ihan normaalia elämää. Mutta sinulle toivotan voimia siihen oman olosi seuraamiseen, kuten itsekin kirjoitit.

Itsekin olen muutaman lapsen pyöräyttänyt ennen nettiaikakautta, mutta kyllä ne suositukset/kieltolistat silloinkin annettiin, paperiversioina. Kauhutarinoita ei ole koskaan tarvinnut netistä lukea, kun omat raskausajat ovat sisältäneet jännitystä ihan tarpeeksi. Jos mennään ihan muinaishistoriaan, on varmasti äiti- ja lapsikuolleisuus ollut ihan toista kuin nykyään, suositusten ja kieltolistojen aikana.

väliliha En ole koskaan moista (öljyämistä) harrastanut. Esikoisen aikaan eppari tehtiin automaattisesti. Muissa synnytyksissä ei ole tarvinnut leikata, ja pieniä repeämiä/nirhaumia on tullut. Niistä on selvitty ilman tikkejä ja parantuminen on ollut nopeaa. Muutamassa synnytyksessä kätilö on hautonut tuota alapäätä lämpimillä kääreillä juuri ennen ponnistusvaihetta, se kuulemma auttaa venymään.

Lumineiti Mulla Retafer laittoi mahan kovalle. Ei auttanut kuin merkin vaihto. Siitä olenkin oppinut, että ostan ensin pienen pakkauksen ja kokeilen soveltuvuutta mun mahalle, alkuun meni muutama rautalääkepakkaus ihan hukkaan.

ON Liikkeitä tuntuu nyt päivittäin, varsinkin iltaisin kun makaan sohvalla ja katson telkkaria. Rakenneultrassa selvisi, että istukka on takaseinässä, joten sekin helpottaa liikkeiden tuntemista. Oli muuten yllätys, että tuo 4d-ultra on jo tullut julkisellekin puolelle. Laitan tuohon kuvan meidän Eikasta, vaikka vähän Alienilta vielä näyttääkin.



Scala ja Eikka rv 20+2
 
Viimeksi muokattu:
Hehee, kylläpä silli lämmittää ajatuksia :D
Raakaa kalaahan se on, siitä ei pääse yli eikä ympäri :rolleyes:
En minä sushiakaan söisi vaikka sitä ei erikseen neuvolan listalla olisikaan :popcorn:
Tuo googlen ensimmäisenä tarjoama eviran artikkeli listeriasta on aika hyvä. Listeriaa on joka paikassa. Riskituotteissa 32% testatuista tuotteista, eli käytännössä jokainen sille elämänsä aikana altistuu. Pointti onkin siinä, että raskaana olevalla/sikiöllä/vauvan alulla ei olekaan mahdollisuuksia puollustautua nyt samallalailla.
Ei sillä, erehdyin itsekin syömään sitä kuukaus sitten kun en tajunnut pointtia.

Hei ja ketä miettii millon kertoa pomolle raskaudesta, nii muistattehan että laki vaatii kertomaan työnantajalle vähintään kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua. Eli käytännössä 3kuukautta ennen laskettua aikaa. Itsella tulee vielä taistelu työnantajan kanssa, kun ilmeisesti aikoo katkaista työsopimukseni äitiysloman alkuun. Ja raskaushan ei ole peruste lopettaa määräaikaisiakaan työsopimuksia raskauden ajaksi, jos työtä muuten olisi riittänyt. Mitään varoituksia tai moitteita en ole saanut töissä, niin ei ole mitään perustetta olla jatkamatta sopimuksiani ja palkata uutta hoitajaa tilalle. Ei sillä muuten olisi mitään väliä itselle, tiedän saavani töitä heti kun haluan palata töihin, mutta pankki on alkanut kenkuksi, ovat "halukkaampia" myöntämään asuntolainaa voimassaolevalle työsopimukselle.
 
Hyvä että tunteet lämpenee täällä Pohjois-Karjalassa onki koleaa :D

Mutta joo silli on raakaa enkä suuhuni laita. etikka kypsyttä kalan lihaa mitä kypsyttää mutta riskinsä siinäki.

Ummetus vaivaa täälläki vaikka killitän vettä pirusti sekä käytän täysjyvä tuotteita. en haluis ruveta käyttämään mitään lääkkeitä ku ne sit laiskittuttaa suolta viell enemmän,, mutta pakkohan se on sillon jo käyttää jos on kivulias olo..

tänään taidan mieki poksua rv 19+0 :D
 
Ummetukseen mulla on apuna lisämagnesium. Muutenkin otan sitä 2tbl/pv, koska hemmetinmoiset suonenvedot on riesana. Mut jos maha alkaa tuntua kovalta, niin lisään annosta kolmeen tbl per päivä :)
Ei vedä ihan ripaskalle mut löysemmäksi kuiten :D

Ja tuo välilihan rasvaus... Sori, mut jo pelkkä ajatuskin saa mut kiemurtelemaan pidätetystä naurusta :D Voishan siihen toki pyytää miehen apua? :D :D
 

Yhteistyössä