MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *huhtikuussa*

aniit osanottoja... voimia toipumiseen :hug:

kultakimpale loppuihan sun kivut ???? toivotaan ettei johtanut siihen pelätyimpään.... :|

sen verran vakavaksi vetää nämä keskeytyneet, ettei mulla ollutkaan enää mitään juttuu....
 
Suurimmat pahoitteluni Aniit :'(

...Ja tervetuloa uusille/uudelle jälleen!

Joku kysyi meidän ultran niskaturvotuksen mittailusta...ultraaja katsoi vain senhetkisen tilanteen (viikkojahan ei ollut vielä tarpeeksi edes), mutta siis normisti menen sit neuvolan tarjoamiin ultriin ja turvotus mitataan virallisesti. Verikokeita en siihen tueksi halua otattaa.

Eilen oli ensimmäinen neuvola ja muuten oli mukava neuvolatäti, mutta omaan makuun vähän turhan tiukkis. Kovasti painosti vaihtamaan leivän levitettä 40 prosenttisesta 60 prosenttiseen ja tarkkailla juuston rasvaisuutta...huoh. Niin ja kovasti myös komensi aamulla syömään jogurtin ja hedelmän lisäksi ruisleipää, vaikka sanoin, etten yksinkertaisesti kykene. Eiköhän se lapsi hengissä selviä!? :) Niin ja neuvolan täti puoliväkisin halusi vielä ikivanhoilla laitteilla ultrata vaikka kerroin, että edellisenä päivänä on ultrassa käyty. Ja sydänääniä ei doplerilla saanut kuulumaan, mutta nekinhän me maanantaina jo kuultiin :D Oli ehkä vähän vainoharhanen täti vainoharhasen äitin sijaan...mutta periaatteessa ihan kiva neuvolareissu. Nyt pitäis varailla np-ultraa ja sit ois lääkärineuvola 23.4.

Niin ja sille Kreikan reissun kommentoijalle: koitan Fetahimot päihittää täällä kotimaassa pastöroidulla fetalla niin selviää sit Kreikassa ilman :D

Ummetusta täälläpäin ei ole, normisti on ollut aina (siis ilman raskautta), mutta nyt raskaus on saanut vatsan toimimaan paremmin. Kelpaa mulle!

*metsätähti* & masuasukki 10+0
 
Täällä on surullisia uutisia! Otan osaa<3. Voimia !!



Omaa oloa.. Eiliset voimakkaat mahakivut on helpottanut ja tänään on vaan tuttuja vihlasuja ollut. Joten kaikki kai ok.. Mietin että menenkö pe ultraan jolloin olis kasassa viikkoja 8+5 vai maanantaina jolloin olis 9+1.. Haluisin
Tietää että onko kaikki ok..
 
Aniit:hug: sanattomaksi vetää.. voimia!!

kultakimpale mulla kanssa ollut noita kipuiluja, tulevat ja menevät päivästä riippuen. muistan että esikoisestakin olin ihan varma, että tässä se nyt sitten oli, kun vatsa oli niin kipeä. vaan niitäpä kasvukipuja ne oli. toivottavasti tälläkin kertaa.

mites teillä, onko heittänyt 'oma' la neuvolan lasketusta ajasta? täällä oli tänään eka neuvola ja netin laskurin mukaan olisi ollut 8+5 ja ovulaatiosta 8+4. vaikka sanoin tädille ovulaatio päivän ja että kierto olisi sen mukaan luultavasti ollut 30 päivää laski hän viikot sen 28 päivän mukaan ja viikoiksi tuli jo 8+6 ja la olisi 15.11. (listaan ei tarvitse päivittää, katsotaan sitten nt-ultran jälkeen). muutenhan tuolla ei nyt niin väliä mutta, tästähän pääsemmekin tämän huushollin pääsiäis tragediaan.. JA VERTAISTUKEA KAIVATAAN:) eli lauantai iltana vessassa tapahtui se pahin pelkoni, eli verta tuli paperiin. tämä tapahtui kahdesti ja seuraavana päivänä pelkkää ruskeaa. soitin ä-polille lähinnä töihin menosta. sanoi, että eipä kovin hyvältä kuulosta kun minulla juuri silloin oli sitä jomotustakin ja käski mennä terkkariin. no siellä lääkäri kokeili, että kohdunsuu oli tiukka, ei epäillyt keskenmenoa ja määräsi lepoa. no, vuotoa ei ole enää tullut ja kivutkin hävinneet. eilen sitten kävin uudessa ultrassa. vuodon syytä ei löytynyt, mutta gynekologi sanoi, että kohdun seinämässä hiukan hematoomaa, että vieläkin saattaa vuotoa tulla ja tämä harmitonta. syke näkyi selvänä ja pikkunen oli 19,4mm ja vastasin koneen mukaan 8+2 viikkoja. eilen siis taas elämä hymyili, kunnes tänään neuvolatäti sai taas ahdistumaan tuosta koosta ja vuodosta. 7+0 alkio oli siis 8mm, että onhan hän siitä hurjasti kasvanut, mutta jotenkin vaan nyt kun tuli niin iso heitto noihin neuvolan viikkoihin niin kovasti murehduttaa. ja neuvolantäti lohdutti 'no, näillä viikoillahan keskenmenoja sattuu paljon.':kieh:

anteeksi tämä sekava sepustus, toivottavasti joku jaksoi lukasta ja kertoa mielipidettä ja kokemuksia:) tämä mamma vaan ei tunnu saavan murehtimiselta rauhaa..:|

sikiöseulonnasta osaatteko sanoa, mitataanko niskaturvotus vaikka ei verikokeisiin haluaisikaan? itse en mitään lukuja haluaisi huolta lisäämään, kun keskeytys ei täälläkään (ääritapauksia lukuunottamatta) ole mitenkään todennäköinen. terkkari ystäväni sitten sanoi, että eivät sitten tekisi turvotus mittaustakaan:O

annis 8+4 tai 8+6
 
Aniit, paljon voimia.

annis_, täällä kohtalotoveri eli pääsiäisenä tuli kahdesti verta paperiin vessareissulla. Päätin vaan rauhottua ja odottaa ensi viikon ekaa neuvolakäyntiä. Mietin jo raskaustestinkin tekoa, mutta eihän tuo hormoni poistu verestä ihan heti vaikka ikävää olisi sattunutkin. Nyt ei sitten edes ole kauheasti raskausoireita joten oon tietysti ihan vainoharhainen. Että se siitä rauhoittumisesta...

Empiria, 8+2
 
annis siis neuvolassa kierto lasketaan aina 28:n päivän mukaan. itekin koitin selostaa että viimeiset kolme kiertoa ollut 26 vrk ja viimeisin 24. mutta heillä on se systeemi ja sillä selvä. ei siinä auta äiti-paran muuta kuin istua kuin tatti tuolissa ja nyökytellä päätään juu juuu..... ;)
ja mitä tuohon niskaturvotukseen tulee, niin mun käsityksen mukaan mihinkään ei ole pakko mennä. eihän neuvolaan itsessäänkään ole pakko mennä ollenkaan. joku lääkärintarkastus on sellainen, en muista millä viikoilla, mutta että jos sitä ei käy, niin ei saa äitiyspakkausta hakea. koska sitä varten tarvitaan todistus että oot raskaana. oliko niin et kunhan raskaus on kestänyt 154 päivää.... mutta en nyt muista sitten oiskohan jossain viikoilla parisenkymmentä....??
tai voithan mennä np-ultraan mutta sanot vaan lääkärille ettet halua että se kommentoi mitään :) pääset jälleen vauvasi kuitenkin näkemään :)

jos jotain vuotoa on ollut selkeää, niin itse ainakin säikähdin aivan tajuttomasti ja samantien lääkäriin. sitä on vaikea uskoa että joku verenvuoto raskaana ois "ihan normaalia".....

mutta ennenkaikkea suosittelen nyt kaikkia huolissaan olevia rauhoittamaan mielensä.... käykää vaikka ostamassa pari vauvan vaatetta tai kukkasia kotiin tai pihalle.... katsokaa joku hyvä leffa.... jotain aivan totaalisen erilaista, mikä veisi ajatukset murheellisista hiukan edes pois...

mä olen sen verran höperöitynyt jo tähän raskauteen, silittelen vatsaa, puhelen "vauvalle" , aivan kuin ei toisaalta sitä vaihtoehtoa edes oliskaan ettei kaikki olisi hyvin. vaunuja kävin yhtenä päivänä meidän vintiltä katsomassa, se on sitten niin hieno hetki kun ne saa laittaa vauvaa varten valmiiksi, ja saatika sitten sängyn.... nämä keskeytyneet sai illalla hiukan pohtimaan millaista se sitten olisi jos itselle kävisi samoin, mutta pakko vaan raakasti vetää ajatukset muualle. mulle ei tee hyvää jos vatvon näitä. nyt kun on taas nukkunut hyvin, ja saanut aamukahvia, täys tsemppi päällä lähtee työpäivään. ei tästä muuten taideta selvitä kuin taistelemalla :)

POKS POKS 7+0 eli 8.viikko alkaa :) jee!!! 231 päivää synnytykseen :heart:
 
Huomenta!

Aniit :hug:, Tiedän tunteen, voimia ja katse tulevaisuuteen.

Annis_ Muutaman päivän heitot näillä viikoilla on ihan normaalia. Millin mittavirhe saa eron koossa päiviksi, ja ei ne vauvatkaan kasva ihan taulukoiden mukaan. Se "virallinen" mitta tulee sitten np-ultrassa ja sieltä se lopullinen la katsotaan. On ilmeisesti ihan yleinen käytäntö, että se ensimmäinen la lasketaan kaikille 28 päivän mukaan, oli kierto mitä tahansa. Sitten jos ero on np-ultrassa saatuihin mittoihin reilu, niin sitten muutetaan.

Mulla la:ta on muutettu aikaisemmissa raskauksissa, kun heittoa on ollut 4-6 päivään.

Vuodolle onneksi ilmeisesti löytyi selitys, jos siellä hematooma on, ja hyvähän se on sitten tietää jos vielä vuotaa, että mistä mahdollisesti johtuu. Ja noita tökeröitä terveydenhoitajia riittää. Omalle kohdalle sattui kohtukuoleman yhteydessä myöskin sellainen. Olin jälkitarkasuksessa, kun th kysyi, että miltä se näytti? Olin hetken, että mikä näytti miltä? Tajusin sitten, että tarkotti meidän kuollutta vauvaa, ööö, hän näytti ihan nukkuvalta vauvalta.

Odottavan äidin on käytävä terveystarkastuksessa 4. raskauskuukauden loppuun (rv16) mennessä, jotta saa sitten äitiysavustukset ja todistuksen sen hakemista varten kun raskaus on kestänyt 154 päivää/22 viikkoa.


sikiöseulannasta Np-ultran tekijälle voi sanoa, ettei halua sitä turvotusta mitattavan. Silloin hän katsoo vain kaikki muut tarpeelliset asiat. Minä olen mittauttanut niskaturvotuksen edellisissä raskauksissa, jos niissä olisi jotain ollut, olisin harkinnut jatkoa sitten. Verikokeissakin kävin viimeksi, mutta soitin sitten, että en haluakaan tietää mitään riskiluja, minun kohdalla kun ne hälyyttää automaattisesti, kun ikää on jo sen verran.

Mulla tänään kontrolliultra, kun kohdussa nähtiin viimeksi tumma alue/nestekertymä. Sitä menen katsomaan onko muuksi muuttunut, onko se hematooma vai mahdollisesti keskeytynyt kaksonen.

Scala rv 9+4
 
Täällä kerrotaan tänään pomolle että olisin enää 5 kuukautta töissä.. O-Ou!! :LOL:
Mutta kun ei tätä enää pysty peittää kun maha on pullahtanut ulos kunnolla ja ei jää arvailujen varaa ;)
Lauantaina kerrotaan poikaystävän vanhemmille, joten valmistun taas itkun täyteiseen viikonloppuun, hihih!
Huomenna alkaisi 13.viikko, ihan mahtavaa! :)

Mä halusin sen niskaturvotuksen ja meen seulontoihin ja.
Ensi viikon tiistainahan mulla tuo oikea np-ultra on Lohjalla, mutta mulla otettiin tuo turvotus jo tiistaina ultrassa ja se oli 1,1mm eli normi.

Micaela & Pompula 11+6
 
Niskaturvotusultra on huomenna, klo 7.15!! Ja seulonnat myös.
Tosin, en enää ole niin varma seulonnoista, kun tosiaan oma ikä laittaa riskin vissiin suoraan siihen 1/200? Kun oon 37-v.? En kyllä varmana asiaa tiedä, muistelen vain jostain lukeneeni..
 
seulonnat no niin, varmaan en minäkään niitä riskilukuja halua tietää. koska vaikka joku maaginen luku sattuisi kohdalle, en varmana keskeytä.
ellei todeta että lapsella puuttuu jotain AIVAN oleellista.. mutta tuskinpa siltikään keskeyttäisin. elää sitten sellaisena kuin syntyy, ja juuri niin kauan kuin suodaan elävän. joskus nuo koetulokset kun ei annakaan todellisia vikoja, keskeytyksessä on saatettu huomata että lapsi olikin terve. en antaisi itselleni koskaan anteeksi että tapetuksi tuli turhaan oma lapsi...

painonnousu tällä jatkuvalla puputtamisella ja turvotuksella luulin että se viisi kiloa AINAKIN on tullut... no kappas, parissa viikossa vaivaiset 400g :D kenties osansa antaa se, ettei tule herkkuja ja roskaruokaa vedettyä vaan suhteellisen terveellisiä napsitaan... aika kiva :) nyt sen huomaa että sinnikkyys kannattaa!!!

ruokavalio, ruisleipä ja juustot... ruisleipää suositellaan varmaankin sen kuitujen puolesta. ja pitäähän se toki nälkääkin paremmin. kahdeksan siivua päivässä menee kevyesti täällä osoitteessa :) kermajuustoa ei käytetä, ihan tavallista edamia. siivuja menee milloin enemmän ja milloin vähemmän. en juo ollenkaan maitoa, joten jostain sitä tarvii kalsiumia saada.

scala oi kannustuksia ultraan... toivotaan ettei hematoomaa.... mäkin tiedän yhden kellä kaksonen meni kesken. kurjaa sekin, mutta toivotaan että ei mitään vakavaa nyt olisi kumminkaan... ja että toinen edes pysyisi hengissä :heart:
 
fourth gift täällä ja ruisleipä maistuu ja on niin turvonnut olo sen takia :D Lounaaksi menee 2 kokonaista leipää ja illalla menee vielä kokonainen ihan hiukopalaksi :LOL: Ainoa ongelma minulla on ruisleivän kanssa ne pirun ilmavaivat mitä niistä saan.. Ei oo helppoa ;)
 
Aniit, suuri osanotto suruun. :hug:

Kyllä jännittää, kun nyt ovat meneillään ne alun jälkeen riskialttiimmat viikot 8-9. Varasin itsekin vielä ultran 9+3, jotta ei sitten ainakaan tulisi mahdollisia ikäviä uutisia vasta np-ultrassa joskus kuukauden päästä. Sen ajankohdasta ei tosin ole tarkempaa tietoa, kun neuvola on meillä vasta ensi viikon keskiviikkona.

Olen niin iloinen, kun rinnat ovat turvonneet ja vähän aristavat. :LOL: Ajoittaista etomistakin on ollut, mutta suht vähällä olen päässyt. Mitään ei tosin oikein tekisi mieli syödä, mutta kyllä alas menee sitten ruoka kuitenkin. Jonkin verran ilmavaivoja on ollut myös täällä. :ashamed: Hieman mieltä ovat rauhoittaneet nuo oireet, vaikka eivät kovin massiivisia olekaan.

Meillä seksi on kyllä vähentynyt normaalista hieman. Silloin suht varhaisilla dpo:illa (ennen kuin edes oli hajua raskaudesta), kun tuli tietyissä asennoissa seksin jälkeen vähän verta, niin on tullut alkuaika otettua tosi rauhallisesti (ja tylsästi) seksin suhteen. 1-2 kertaa viikossa siis toistaiseksi mennään ja melkeinpä samoilla asennoilla vaan. : / Harmittaa kyllä, sillä itse pidän seksiä hyvin tärkeänä osana PARIsuhdetta. Eli sinä asiana mikä nimenomaan tekee sen ainutlaatuiseksi muihin elämän ihmissuhteisiin verrattuna. Mutta ehkä sitten tokalla kolmanneksella uskaltaa taas päästä kunnolla vauhtiin. :D Nyt ei vain viitsi riskeerata minkään mahdollisten tulehdusten, yms. kanssa.

Hienoa, että meistä osa on jo tuolla np-ultravaiheessa! =) Itselle se tuntuu niin kamalan kaukaiselta vielä... Toisaalta plussaamisesta on jo kuukausi, eli onhan se aika johonkin edennyt sentään.

Neitipippuri 7+5
 
Viimeksi muokattu:
voi kiitos teille lohdutuksista ja kokemuksista! tänään jo hieman parempi mieli:)

sikiöseulonnasta tarkennusta, että haluaisin kyllä siis, että tuo niskaturvotus mitattaisiin, mutta verikokeita en halua. ja th ystäväni siis sanoi, että jos ei mene verikokeisiin eivät mittaa ollenkaan turvotusta. muuten olen erittäin vastaanottavainen neuvoloihin ja lääkäreihin ym. ajatuksena vaan tuosta riskiluvusta, että turhaan kantaisin siitä huolta.

Empiria tuliko sullakin vain pyyhkiessä? joko on loppunut? niin terveyskeskuslääkäri kuin gynekologikin ovat minua lohduttaneet tässä vuoto asiassa, että näillä viikoilla pieni vuoto on hyvin yleistä ja yleensä täysin vaaratonta jo vuotaa vähemmän kuin kuukautisissa.

Scala minulla kanssa oli sellainen tumma kohta kohdun seinämässä ja gynekologi sanoi heti, että tuossa on tuollainen hematooma. jännä, mistähän nekin oikein tulee? ja toisilla ne tuntuvat vain katoavan ajan kanssa ja toisilla vuotelevat pois. ilmeisesti kuitenkin vaarattomia. tätä vuotoa ultraaja ei nyt osannut sanoa, että mistä tullut, mutta kaikki näytti kuulemma siltä miltä pitääkin. onnea kovasti ultraan!! tuuhan kertoo sitten kuulumiset:)

painonnousua on:kieh: neuvolan puntarilla kotona mitattuun aloituspainoon (kylläkin aamulla alasti mitattu) +3kg:O kääk!! ummetuksellakin saattaa olla osansa. ennen ollut sellainen aika vilkas aineenvaihdunta. kai pitäis sitä ruisleipää alkaa täälläkin popsimaan ihan huolella:D

Micaela oot niiiiin kadehdittavan edellä!! jouduin kanssa tuon sairasloman takia pomolle kertomaan tästä siunatusta tilasta. otti kyllä varsin hyvin tämän vastaan. onneksi:)

annis 9+0 (en osaa tästä poksahtelusta vielä oikein iloita, on nyt nämä neuvolan laskut..)
 
Aniit :hug:

Hurjasti olitte taas kirjoitellut kun ei ole muutamaan päivään tullut täällä käytyä.
Äitiyspakkaus otetaan kun on esikoinen kyseessä, vaikka sukulaisilta tuleekin heiltä pieneksi jääneitä vaatteita kassikaupalla.

Seulonnat en vielä tiedä ehkä osallistun mikäli nt-ultrassa on jotain hälyttävää.

kivut on taas iltaisin ja yövuorojen aikana tehneet paluuta inhottavaa nipistelyä ja kouristelua alamahalla. Vuotoja ei ole ollut joten kuuluu kai asiaan.

Ummetus
kun kahvin juonnin lopetin niin tilalle tuli ummetus. Olen nyt hoitanut sitä syömällä reilusti kuituja ja juomalla vettä muutama päivä meni ihan kunnolla ummessa ja sitten helpotti eli nyt taas kuitujen avulla kakka kulkee ja välillä sitten syön ihan kuivattuja luumuja muutaman/päivä. Kahvia ei tee mieli joten en sitä edes yritä alottaa juomaan uudestaan.

Seksi alussa oli hiljaisempaa kun oli väsymystä ja pahoinvointia nykyään touhutaan niin kun ennenkin eli lähes päivittäin. :p

tyttöolo tai poikaolo pääsiäisen aikaan mulle tuli todella vahvasti semmonen olo, että kyllä tää on selkeesti tyttö. Hassua miten se oletus vaan yhtä`äkkiä tuli :)

kertomisesta töissä tietää esimies ja kiertolistan laatija. Totesin vaan että perhana mitäs sitä salailemaan kerroin missä mennään kun vein vapautuslapun tiettyjen töiden osalta ja samalla sanoin, että sattaa mennä kesken tai olla menemättä sen näyttää aika ja tilanteen mukaan sitten kerron missä mennään. Ne otti asian erittäin hyvin kun esimies hyppää kaulaan ja onnittelee :D työkaveri tyyty vaan onnittelemaan.
Omalle äidille kerroin kun soitteli pääsiäisenä ja kertoili että serkulle on tulossa lapsi heinäkuussa niin en voinut jättää sanomatta, että niin meillekkin mutta vaan marraskuussa.
Äiti rakastaa pyöritellä numerologiaa ja horoskooppeja ja kaikkea huuhaa juttuja niin se ekana paukautti että ei tule helppoa jos se skorppioonin tähtimerkkiin syntyy ja la kyllä lupailee semmosta.
Mies kertoi anopille sitten samana päivänä ja sieltä tulevat käymään huomenna kun ovat etelässä kyläilemässä muutenkin.

No niin nyt sitten varailemaan nt-ultra aikaa ja jos vaikka siivousurakan alottais kerta vieraitakin on tulossa. nt-ultra olis sitten 27.4 ja sillon olis menossa 11+1. :)

iia 9+0 neuvolan laskujen mukaan POKSPOKS
 
Viimeksi muokattu:
Helou.
Ilmottaudun mukaan joukkoonne. :)
Tänään siis sain lääkäriltä vahvistusta että raskaana tässä ollaan. Neuvolaankin sain sopivasti ajan heti huomiselle ja laskujen mukaan viikkoja olis nyt 9+3 :heart:

LA 12.11/ Ain00/ Toinen / Koks

Ei voi muuta todeta et tää on vaan niin outoa :D Ensimmäisestä makasin pari kuukautta sängys, oksensin ja kamalat vatta kivut. Nyt ei oo mitään, ei pahoinvointii ei mitää.. Paitsi jos tuota turvotusta, väsymystä ja suurta ruokahalua ei lasketa :LOL:
Tää "kaveri" ei oikein oo halunnu olemassa olostaan ilmoitella, on meinaan kaikki raskaustestit ja 3vk sitten otettu pissanäyte ollu negaa. Verikokeen ja sisätutkimuksen kautta sit selvis. :p
 
Meillähän on siis myös facebook-ryhmä. Täysin salainen ja suljettu. Sinne pääsee mukaan esim.:

Laita minulle yksityisviestiä, ilmoita oikea nimesi.
Vastaan viestillä, missä on profiilini osoite.
Pyydä minua facebook-kaveriksi. Hyväksyn ja lisään sinut ryhmään.
Ylläpitäjä hyväksyy koska itse en ole ylläpitäjä.
Jossain vaiheessa poistelen sinut sitten kavereista, kun vaan muistan :D
 
Meillähän on siis myös facebook-ryhmä. Täysin salainen ja suljettu. Sinne pääsee mukaan esim.:

Laita minulle yksityisviestiä, ilmoita oikea nimesi.
Vastaan viestillä, missä on profiilini osoite.
Pyydä minua facebook-kaveriksi. Hyväksyn ja lisään sinut ryhmään.
Ylläpitäjä hyväksyy koska itse en ole ylläpitäjä.
Jossain vaiheessa poistelen sinut sitten kavereista, kun vaan muistan :D
Itse kirjoittelen mielelläni ainakin täällä, ei ole niin helposti tunnistettavissa.. :D Kelleen sukulaiselle,tuttaville,tms kun ei ole asiasta mitään ilmoitettu ja kukaan ei osaa edes tälläisiä uutisia odottaan.. meinaan kun vasta vähä aikaan sitten painokkaasti ilmoitin jo ettei lisää lapsia ole tulossa :LOL:
 
Aniit :hug: Olen todella pahoillani puolestanne! Tätä ei toivoisi kenellekään tapahtuvan :'(

Mun piti noista seulonnoista kysellä että vaihteleekohan se paikkakunnittain mitä seuloja tehdään? Meillä neuvolassa puhuttiin vain down-seulasta. Olen HUS:in alueella. Iltapäivästä pitäisi soitella ja varailla tuota np-ultraa ja verikoeaikaa.

Mulla kans tuli lähes päivittäin vuotoa 5.-7. raskausviikoilla mutta nyt sitten on ollut reilun viikon ihan vuodoton! Kohdussa näkyi hyytymää ja luulen että nuo lugesteron -kapselien paikalleen ronkkimiset ei tehneet hyvää limakalvoille jotka nekin sitten vuotelivat. Neuvolatäti sekä molemmissa ultrissa lääkärit ovat vakuutelleet että ihan harmittomasta asiasta on kyse! Huoli pois siis jos vuotoa tulee vaan pyyhkiessä tai vain tiputellen ja jos siihen ei liity kovaa kipua. Toki hirveästi itsekin stressasin tämän kanssa koska onhan se aina pelottavaa kun punaista näkyy.

Tervetuloa Ain00! Teillä pikkuinen hauskasti halunnut salata olemassaoloaan :D

Tuna ja sintti 8+2
 
Ultrassa käyty, ja ihan uskomaton tunne. Nyt jos uskaltais sen ensimmäisen neuvolan varata. Eli yksi ylläri siellä sitten oli ja hematoomakin oli hävinnyt. Niskapoimuakin mittasi, ja ei ollut mitään ylimääräistä, tosin eihän nyt vielä ole ne viralliset mittausviikotkaan, mutta toivotaan parasta ettei sinne mitään turvotuksia tulisikaan.

Nyt lääkäri puhui siis suoraan hematoomasta, viimeksi se oli "nestekertymä". Epäili sen tulleen siitä hävinneestä kierukasta, oli ilmeisesti ollut jotenkin väärin kohdussa. Mutta nyt oli hematooma liuennut ja siitä ei huolta sen enempää. Pikkuinen möllykkä vastasi viikkoa 9+5 ja sen mukaan nyt mennään ja varaillaan np-ultraa jne.

Kilpirauhaskokeisiin pyysin lähetteen lääkäriltä. Mulla on ollut liikatoimintaa kolme vuotta sitten ja toinen kilppari on poistettu. Nyt olen pärjäillyt ilman lääkitystä, mutta on kuitenkin hyvä tarkastaa tilanne, koska raskausaikana kilpirauhashormonin tarve lisääntyy.

annis_ Tuosta seulonnasta vielä, että ei ne np-ultran tekijät täällä pääkaupunkiseudulla ainakaan mielestäni edes tiedä, onko käynyt verikokeissa vai ei. Lähetteen antoi th, ja omalla terveysasemalla kävin labrassa samana päivänä kuin np-ultra oli. Ultran tehnyt kätilö kysyi, haluanko, että turvotus mitataan.

Kotimatkalla oli pakko ostaa ensimmäinen pikkubody Lindexin aletangosta. Vaikka nuorin on vasta vuoden, on kaikki pikkuvaatteet laitettu kiertoon, kun meille ei enää lapsia pitänyt tulla.

Ain00 Uskomatonta, on sulla varsinainen piilottelija mahassa, ootas kun teini-ikä koittaa, mihin salailuihin tuollainen kaveri pystyykään. =)

Scala rv 9+4 (mennään nyt näillä viikoilla, ja katsotaan mikä on virallinen np-ultran jälkeen)
 
Moi!

Mulla oli aamulla se varhaisultra. Gynekologi katseli pitkään puhumatta yhtään mitään ja ajattelin, että se oli nyt sitten siinä.:( Sitten hän sanoi, että jotain näkyy mutta on huomattavasti viikkoja pienempi. Sanoi, että kannattaisi tulla ensi viikolla uudelleen. Sitten hän laittoi lisää geeliä ja näki selvemmin ja pyörsi puheensa. Nyt näkyi selvästi pienen sydämen läpätys ja alkio oli 8mm kokoinen. Sain itsekin ihailla sitä monitorilta ja voi huhhuh, kun helpotti! Papereistaan gyne sitten katsoi, että koko vastaa viikkoja ja kaiken pitäisi olla hyvin:heart:

Lisäksi minulta löytyi kysta vasemmalta puolelta, mikä on tässä jomotellut muutamana päivänä. Gyne sanoi sen olevan todella yleistä alkuraskaudessa ja kertoi sen olevan keltarauhaskysta, joka sieltä itsessään häviää jossain vaiheessa. Onko kenelläkään ollut kystaa näkyvissä? Vähän itseäni jännittää, koska vuosi sitten mulla puhkesi kysta, joka oli erittäin kivulias ja jouduin siitä sairaalaan.

Kysyin myös pahoinvointilääkkeistä, mitä gyne ei suositellut. Sanoi, että mieluummin lepoa ja laittoikin sairaslomaa viisi päivää. Mietin, että menenkö sittenkin töihin, mutta ehkäpä otan silti levon kannalta ja pidän sairasloman. Vointi on vaihteleva, jotkut illat on ihan kaameita pahoinvoinnin osalta, jotkut taas menettelee.

Seulonnat: minäkään en halua muita tutkimuksia kuin nt-ultran tutkimukset. Tietysti jos siellä on selvästi joku vialla, niin sitten lisätutkimukset. Itselläni myös iän takia nousee ne luvut enkä pystyisi tekemään mitään päätöksiä keskeytyksestä, jos olisi epävarma tilanne. Turhaa stressiä tulisi.

Tervetuloa Ain00!

-Melanie 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Inari-11
melanie onnea hyvistä kuulumisista:heart: mulla löyty kanssa ekan raskauden varhaisultrassa tuollainen kysta. sieltä itsestään oli sitten hävinnyt seuraavaan ultraan mennessä. yleensähän ne puhkeavat ja kipua aiheuttavat toki silloin jos ovat kovin isoja. itse en edes huomannut tuota kystaa enkä sen puhkeamista.

scala sielläkin hyviä kuulumisia, onnea!!:heart:

Ain00 tervetuloa! melkoinen vekkuli teillä siellä mahassa luurailee:D
 

Yhteistyössä