MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *huhtikuussa*

micaela syötkö ihan täysjyvä-ruisleipää, vai mitä tahansa? itse en syö muuta kuin täysjyvää, ei tule mitään ilmavaivoja. tuoreet ruispalat puolestaan tekee sen. kannattaa katsoa että leivässä olisi kuitua joku vähintään 10 prosenttia....
joissain ruisleivissä kun käytetään paljon muutakin joukossa......kuin sitä itse ruista...


ummetus no ei todellakaan ole... aamukahvi, monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, runsaasti vettä juotavaksi ja päivittäinen liikunta on pitänyt jo vuosien ajan tämän puolen mulla kunnossa. vettä menee se liki kolme litraa päivässä. osa siitä on joskus vissyä, mutta hanavesi kylmänä on se paras :)

huimausta, onko muilla? siis huomaan lähinnä aamupäivisin, että on... nytkin oli aamupäivällä juuri ennen klo 11 ennen ruokista, eilen oli sama... hirvee olo iskee yhtäkkiä ja on pakko kyykähtää ...ja hakea pikaisesti jotain suuhun... vaikka heitän suuhuni todellakin viimeistään parin tunnin välein jotain, niin sitten iskee armoton heikotus aivan yhtäkkiä... kun söin niin sitten helpotti. aika jännä...päivällä muuhun aikaan en sitä ole pannut edes merkille, outoa et se ajoittuu noihin aamuihin...

aino tervetuloa vain :)

scala noniin, kiva että selvisi, eikä mitään hirveän vakavaa kuitenkaan. hienoa :)

facebook itselläni kavereina vain ne jotka oikeasti tunnen. ei mitään kaverin kummin kaiman kavereita. joten en lähde tuohon ryhmäänkään :) kiva idea sinällään mutta itse tykkään ennemmin tästä palstasta :) tietynlainen anonyymi olotila.......
 
Heipparallaa

Tervetuloa Ain00

Ihana lukea hyviä ultra kuulumisia :heart:

Tuli käytyä ensimmäisessä neuvolassa ja puolitoista tuntia vierähti nopsaa, vaikka ei olekkaan ensimmäinen raskaus. Sydänäänet kuului hienosti ja painoakin oli mässäilystä huolimatta tullut vain kilo, hyvä minä :) Sokerirasitukseen joudun esikoisen suuren koon ja kaiketi myös ikäni perusteella.

Varasin äsken nt-ultran ja se pitää olla raskausviikolla 10-12, ajan sain 11.5, jolloin omien laskujen mukaan ois 13+0... Häh, siis nyt tää ei oiken natsaa mun laskelmien kanssa, eihän se näin voi mennä? Laksenko mä nyt näitä viikkoja jotenkin väärin, kun neuvolassakin tälle päivälle merkittiin 8+6, nyt mä menin ihan sekaisin? Täytyypä yrittää soitella uudelleen äitiyspolille.

Seulontoihin ei ole pakko osallistua, verikokeeseen voi olla menemättä ja silti voi mennä nt-ultra, mikäli sen haluaa. Me haluamme osallistua seulontoihin, vaikkei se ei mikään absoluuttinen totuus olekkaan.

Inari & Juri Kakara 8+6
 
inari siis jos sulla on nyt 8+6, niin se on 9.viikko. kaikki tutkimukset ja neuvolat varataan aina niiden täysien viikkojen mukaan. eli jos tuo tuleva ultra pitää olla 10. viikolla, niin sillon raskauspäivät on 10+ jotain. näin mulla ollut
 
fourth gift eli mulla ois omien ja neuvolan laskujen mukaan tänään 8+6 ja huomenna 9+0, joten 11.5 mulla ois 13+0. Soittelin polille ja heidän kiekon mukaan mulla ois 11.5 12+5, häh? Mihin ne kaksi päivää katoaa? Toisen päivän voisi vielä selittää karkauspäivällä, jota tuskin on otettu huomioon polin manuaalisissa kiekoissa. Pakko soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä, kun en minä tätä nyt ymmärrä.
 
Ilmoitellaanpa taas välillä kuulumisia täältäkin. Eli ultraan on aika siis 18.4. eli ensi viikon keskiviikkona. Alkaa jo hieman jännittää, tuolloin kun on laskujen mukaan rv 10+6. Tosin, epäilen, että todellisuudessa olisi muutaman päivän enemmän, kun lasketaan hedelmöittymisajankohdan mukaan. Saa nähdä. Miehen kanssa jo suunniteltiin, että ultran jälkeen, jos kaikki vaan on hyvin ja niinkuin pitääkin, niin lähdemme suoraan pienelle maakuntakierrokselle kertomaan lähisukulaisille uutisia. :)

Seulonnoista sen verran, että en osallistu. Raskauden keskeytys ei tulisi mielennkään, enkä halua mitään ylimääräisiä stressin aiheuttajia nyt tähän enää mukaan. Todennäköisyys siihen, että jokin olisi vialla, on kuitenkin niin pieni, etten koe mitään tarvetta osallistua tuohon. Etenkin kun neuvolassa asiasta juteltuani selvisi, että seulontojen tulokset ovat aika kaukana varmoista. Turhaa hössöttämistä, sanon minä. Toki ymmärrän täysin miksi jotkut haluavat lähteä mukaan seulontoihin, itselleni ne vain ei ole tarpeen. :)

Tupakoinnista: olin säännöllinen tupakoitsija aina plussaukseen asti. Olin päättänyt jo aikaa sitten, että kun plussa tulee, niin röökit lentää roskiin, ja kun luonteeltani olen sellainen, että päätöksistäni en jousta, jos kyse on näinkin tärkeästä asiasta, niin onnistuin tässä oikein hienosti. Eikä kertaakaan ole edes tehnyt mieli, mikä yllätti positiivisesti.

Ja tänään siirrytään kaksinumeroisiin lukemiin, eli

Acacia 10+0 (poksis)
 
Inari Mulle lekuri sanoi, että np-ultra pitää tehdä viimeistään rv 13+6, joten tuo sun aika on varmaan ihan oikein.

Mäkin sain tänään kirjeen polilta ja np-ultra on meillä viikon päästä 19.4. :) Ei malttaisi odottaa sinne asti, vaikka just toissapäivänä kävinkin ultrassa. Ja onhan se jännää, jos kaikki on viikon päästä ok, niin sitten saa/täytyy alkaa kertoilemaan tästä asiasta ihan "julkisestikin". Tähän asti asiasta on tienneet vaan yksi mun kaveri ja pari miehen kaveria. Oon 25-v. ja silti jännittää mitä omat porukat sanoo :p
Ja en malttaisi odottaa että pääsee pojalle kertomaan, että hänestä tulee isoveli.. voin vaan kuvitella sitä innostuksen määrää. :heart:

PikkuA 11+1
 
Aniit Olen todella pahoillani! Kovasti voimia :heart: Kaiken yrittämisen jälkeen olisi ollut oikein, että teillä kaikki sujuu hyvin. Ei voi ymmärtää, ei ole sanoja :hug:



Seulannoista Olin siis niissä pari päivää sitten ja siitä tämä keskustelu taisikin lähteä liikkeelle. Mietin pitkään, menenkö vaiko en. Mies halusi, että osallistutaan, itse olin kahden vaiheilla. Lopulta päätin kuitenkin osallistua. En osaa sen paremmin perustella päätöstäni.
Ummetusta on ollut, mutta nyt vähentänyt. Muutenkin kaikki raskausoireet on kadonneet, mutta sydänääniä kuuntelin jälleen aamulla eli kaikki kunnossa :heart: Toivottavasti vointi säilyy näin hyvänä jatkossakin.

idylli 10+5
 
Pitkästä aikaa tervehdys täältäkin!

Aniit:hug:
Mulla jatkuu myöskin paha etova olo. Oksentamaan en ole joutunut kertaakaan,
mutta muutamia kertoja on tullut yökkäiltyä. Nälkä välillä vaivaa, mutta jääkaapin oven kun avaa niin jo nälkä lähtee. Töissä en ole pystynyt myöskään kunnolla syömään. Edellispäivänä kävin vaa`alla ja muutaman gramman painoa oli lähtenyt. Viime raskaudessa mulle tuli parisen kymmentä kiloa lisää, mutta silloin maistuikin hampparit ja suklaat =)
Vatsa on turvoksissa ja normihousut piukottavat ikävästi alavatsasta, olenkin nyt käyttänyt mahd. löysiä housuja ja esikoisen odotuksesta jääneitä mammapöksyjä. Viime raskaudessa mulla oli ongelmana että vaikka käytin mammafarkkuja niin ne painoivat niin kovin alavatsalle ettei niitä voinut käyttää, vahva epäilys on että samoin käy tässä.

Keskenmenosta:Kyllähän se tuolla takaraivossa sillloin tällöin kolkuttelee, mutta en silti aio mennä alkuraskauden ultraan. Otan ne ultrat mitä neuvolasta sanovat. Ajattelen että kaksi riitti meille viimeksikin niin riittää myös nyt.

Huomenna lähden tyttökavereiden kanssa lentäen Tukholmaan ja palataan sitten takaisin sunnuntaina. Onneksi maanantaina on vielä vapaapäivä. Ja maanantaina on myös edessä ensimmäinen neuvola :) mietityttää kumpikohan tädeistä tulee meille, sitä vanhempaa en haluaisi, koska oli ekassa ja olin niiiiin kypsä siihen ja sen juttuihin. Viimeinen pisara oli kun teki synnytyksen jälkeen alatutkimusta, niin veti vehkeillänsä jonkun viillon, mikä on sitten myöhemminkin vielä vaivannut.

Vatsassa on niin kamalat turvotukset että kohta ei pysty mitenkään peittelemään työpaikalla, ihan kuin olisi pallo vatsassa. Väsyttääkin niin vietävästi ja pinna on ihan sika piukalla. Ei tarvii kauheesti mulle mitään sanoa niin täältä tulee takaisin (ei sovi ollenkaan tyyliini) ja valitettavasti töissä mun hermo ei kestä yhtään meidän ihania asukkaita, pakko vaan purra hampaita yhteen ja yrittää olla normaalisti.

Niipa ja nimetön(ekaan ultraan asti) 7+4
 
Täälläkin pientä ummetusta havaittavissa... ja sen päälle vielä aivan törkeet ilmavaivat!!:ashamed: Voi mun mies raukkaa mitä se joutuukin kestämään...
Pahoinvoinnilta onneks ollaan säästytty..

Kilppareista, sain lääkäri ajan ens viikoksi omalta terveysasemalta, joten sieltä saa sitten varmasti sen lähettee noihin kokeisiin ja vaikka muihinkin jos on tarvis. Toivotaan että kaikki olisi hyvin, meinaan kilpparin vajaatoiminta ja raskaus ei kuulosta hyvältä... :(
En kyllä vielä osaa olla itse huolissaan sillä mä olen pitänyt aina palelua ihan normaalina raskausoireena? Ja tämä painonnousu on varmasti osakseen myös turvotusta..
Heti aamulla herätessään on jo ihan turvonnut olo... hyi!

Lily_ + kundi 8+2
 
Joku kyseli huimauksesta, juu löytyy täältäkin. Mutta mulla on ollut jo ennen raskauttakin, kun meikälaisen verenpaineet on alhaset. Joskus saattaa paineet olla vain 85/50.... Neuvolassa kyllä sanottiin ettei mitään hätää, ihasteli vain mun paineita kun neuvolassa mitattuna oli 90/70.. Ja raskauden aikana paineiden on tapana laskea vielä enempi. :)
 
Ainiin munkin piti vielä tosta ummetuksesta. Olen nyt tässä raskaudessa huomannut että vatsa kyllä toimii, mutta on melkosen kovalla. Normaalisti ei ole mitään ongelmia.
Ekassa raskaudessa ei vastaavaa vaivaa ollut.
Olenkin miettinyt että mahdanko olla veikannut tuon "poikaolon" ihan väärin, koska nyt oireet on ihan erilaiset. Ekassa oli "vaan" iskiasvaivaa ja tässä kaikenmaailman ummetusta ja pahaa oloa väsymyksen ja kiekuttelun lisäksi. No raskaudetkin voi toki olla erilaisia =)
 
Täältäkin havaittavissa huimausta ja liuta muitakin raskausoireita:) Tää rv 7-8 on ollut kaikkein eniten oireita,oon muutaman kerran käyny morjestamassa herra Pönttöäkin:D vatsa toimii,mut ummetusta on kyllä todellakin havaittavissa...

Eka neuvola on ensi viikolla ja odotan sitä innolla:D

Uskoa täynnä ja muru 7+5(Ultran mukaan 8+1)
 
Omanapaisesti vain pikainen päivitys,eli kokkolassa kävin tänään ja pikkukakkonen vastasi viikkoja 8+0. LA selvisi,että se on 22.11.. Ja sydämensykkeen kuulin tänään ekaa kertaa <3

nyt jos pääsisin mukaan juttuihinkin,kun oon vain tähän asti lukenu,kun on ollut niin epävarma olo tuosta omasta LA:sta.. Vaikka eipä sillä kait niin väliä,mutta sain varmuuden sille,että joku pieni siellä asustaa. :)

Eli 22.11 taiska87/toinen/k-pks

Taiska ja muru 8+0
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
lasketun ajan vaihtaminen itseä ei parin päivän heitot haittaa. ei se siihen lopputulokseen kumminkaan vaikuta. edellisessä raskaudessa kävi muuten niin, että jo varhaisultrassa vastasi paria viikkoa vanhempaa, sama rakenneultrassa. ja myöhemmissäkin heittoa oli. mutta laskettua aikaa ei vaihdettu. elin sitten jännityksessä että miten mahtaa käydä. kaksi viikkoa on omasta mielestä jo pitkä aika, ainakin silloin laskettuna aikana... vauva oli jämpti, ja syntyikin tasan sinä aamuna, mikä oli se pidetty päivämäärä. loppupeleissä en tiedä oliko sitten kaksi viikkoa yli-aikainen, iso vauvahan olikin... kohdalleni osui vain olkapäiden kohautuksia, ja vähättelyt joka puolelta, että ei laskettua aikaa kyllä siirretä... aha...
jälkeenpäin pohdin , että vaikka mulla todettiin silloin myös se RD, ja tuo, niin mikähän on ettei sitä voitu siirtää, jos kerran viikon heitotkin siirretään?? äitiyspolilla oli ainut sympaattinen lääkäri, jonne jouduin päivystykseen kerran, hän luki mun papereita ja kauhisteli, MIKSI laskettua aikaa ei ole muutettu, jos ero on NOIN selvä. no eipä niin... ja myötätuntoisesti sanoi pahoittelunsa ettei hänkään sitä voi muuttaa, kun ei ole hoitava lääkäri... elin siis täydessä epätietoisuudessa milloin lapsen olisi aika syntyä. jos se aiemmaksi arveltu laskettu aika olisi pitänyt paikkansa, niin kaikkihan odotti jo paria viikkoa sitä ennen että kyllä se kohta syntyy.... loppupeleissä se viimeinen kuukausi oli vain ihmisten kauhistelua että VOI KAUHEA MITEN ISO SÄ OLET:::: eikö vieläkään??? no perskule , ei kai jos laskettuun aikaan on olevinaan vielä vaikka kuinka... :( ihan loistavaa toimintaa kaupungin taholta... ....

niipa ja ei-miellyttävä terkkari sulla on oikeus valita kelle menet. jos tiedät nimeltä niin ei ole mikään pakko mennä, jos on toinenkin kelle mennä. itse vaihdoin kanssa, koska se millaisella mielellä neuvolaan menee ja tulee kotiin, on valtava vaikutus koko odotus-aikaan. itse haluan aivan muuta kohdalleni, kuin vähättelyä ja suupielestä naureskelua , mun mielipiteiden lyttäämistä, ja kylmää kohtelua. ja kuten aiemmin kerroin, sain kuulla tämän kyseisen terkkarin tehneen jopa virkavirheenkin. eli kiitos seuraava... kyseessä on raskaus, johon neuvolasta on tarkoitus saada tukea ja ohjausta, ja empatiaa... ja kerran mä en sitä saanut, niin vaihto tuli :)

ja mukavaa matkaa stokikseen :wave:

oma huono olo helpannut iltaisin hiukan, olen yrittänyt levätä enemmän. teen siis ahkerasti kotihommelit aiemmin, jotta saan mielenrauhan ;)
hommia on keventänyt myös se, että pyykkihuollon oon jättänyt viikolta kokonaan. tiedän mitä teen viikonloppuna :D mutta on siinäkin oma urakkansa, kun viiden hengen pyykit laittelee....
mutta aamuisin on TOSI kiire saada suuhun jotain. nyt aamulla menin ekaksi ottamaan lasillisen vettä, kuten aina ennen raskautta... mutta sitten saikin miettiä tosissaan, mennäkkö pöntölle, vai jääkaapille :x no, koskapa vihaan oksentamista (kuka siitä nyt voi sitten edes sanoa tykkäävänsä ;) ) niin väkisin vaan leipää naamariin... ja kahvia perään. auttoi, huh :)

joo, ei muuta kuin duunin äärelle... jaksetaan mammat :heart:
 
Mut voi myös poistaa listalta. Tänään oli ultra, jossa todettiin, että sydän ei enää lyö. Siellä se makasi, ihan vauvan näköisenä, mutta elottomana. :'( Viikkoja oli 9. Ensi viikkoon mennessä pitäis alkaa vuoto ja jos ei ala niin ensi viikolla naisten polille... Tää on ihan hirveää.. Perjantai 13. Se vauva ei todellakaan ole itsestäänselvyys..
 
Miramei :'( Ei ei ei.. ihan kauhea juttu.. ei kenenkään tarvitse enää tippua.. voimia siule ja miehellesi :heart:

Aniit Suuret pahoittelut siulekki ja voimia eteenpäin :heart:

Eilen oli neuvola ja siellä täti halusi kuunnella sydänäänet vaikka epäili että ei niitä vielä löydy mutta kyllä vaan siellä äänet saatiin kuulumaan.. helpotti hieman omaa oloa. 9.5 olisi nt-ultra ja ehkä seuraavalla viikolla jo menen sinne verikokeeseen,me otetaan kaikki seulat.

Rontti1 8+2 vaikka neuvola haluaisi elää 8+5 :)
 
NP-ultra käyty :heart:

Laskettu aika muuttui, uusi 25.10. Menkoista tänään 11+3, sikiö vastasi viikkoja 12+1.

Pitääköhän tuosta nyt huolestua että on noin iso? Kun ei tärppikierrosta sänkypuuhia ollut kuin kerran. Ja jos munasolu on ollut tyyliin "huulilla" odottamassa ja heti on saanut pyydystettyä siittiön, silti ollaan 3 päivää etuajassa... Sama etumatka oli ar-ultrassakin..

Mentiin siis äitipolille ja ultrahuoneeseen. Kätilö sanoi että kokeillaan ensin mahan päältä ja jos ei tarpeeksi ole näkyvyyttä, katsotaan alakautta. Mieshän meinas saada perslaakin :D Se tuoli missä se just silloin istui, oli nimittäin just "pelipaikkoja" vastapäätä :D Oli hauska ilme. hih. No, pääsi kuiten mun pääpäähän istumaan ja yhdessä kateltiin monitoria :)

0.9mm oli niskaturvotusta eli oikein hyvä. Selkäranka näkyi, ja kylkiluurimpsut. Virtsarakko oli ja kaksi munuaista. Kaks kättä ja kaks jalkaa. Vahva, tasainen syke *suihsuihsuih*kasi vaan menemään :heart: CRL-mitta 5.6cm. Aika paljon piti töniä ja yskiä, että saatiin Pumpula sen verran herätettyä ja kääntymään niskapoimun mittausta varten :) Vojjettä se oli jo niin soma!

Ainiin, kätilö kyllä mittasi ja ilmoitti niskaturvotusmitan. Ja vasta sen jälkeen kysyi että haluanko varmasti osallistua seuloihin. Ja siinä vasta teki sitten sen lab-lähetteen. Labrassa kävin sitten poislähtiessä, kahden viikon päästä toivottavasti ei tule mitään lappua kotiin ;)
Jännä kyllä, että hyvistä uutisista ei ilmoiteta..

Sairaalalta lähtiessä oli jo sellanen "voi hyvänen aika, mä oon raskaana" -olo. Ja voi vide että tänään on mulla hyvä päivä :)
Suoraan hypättiin siis kolmannelletoista viikolle ja toiselle kolmannekselle!
En sitten tiedä haluatteko enää miuta täällä pitää, kun tosiaan laskettu on jo niiiiin paljon lokakuun puolella..

Ja rakenneultra-ajankin sain, 12.6.

Henna-Riikka75 + Pumpula 12+1.
 
Paljon halauksia ja voimia Mirameille.

Terveiset varhaisultrasta; siellä näkyi 8.6mm mittainen sikiö, jonka sydän löi vahvasti!
Sikiö vastasi viikkoja 6+6 (toleranssi +/- 2 päivää) ja vastaa hyvin omia laskelmiani joiden mukaan tänään rv 7+1 :) Oli mahtava ja rauhoittava kokemus käydä ultrassa ja saada selvyys onko siellä ketään ja onko hän oikeassa paikassa. Ultraaja oli oikein mukava ja ammattitaitoinen, katsoi muutkin paikat samalla ja totesi kaiken olevan kunnossa!

Sain onnittelujen kera äitiyskortin ja kuvan kyytiläisestä :) Mies oli mukana ja tottakai itkeä tirskautti, kun oli niin onnellinen... :)

Onnea myös muille hyviä ultratuloksia saaneille.

Mamma2012 ja kyytiläinen 7+1 (6+6)
 
  • Tykkää
Reactions: *metsätähti*

Yhteistyössä