MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *huhtikuussa*

MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *huhtikuussa*

MARRASKUUN 2012 MASUASUKIT



Menossa mukana:

Laskettuaika (LA) / nimimerkki / monesko lapsi / synnytyssairaala

25.10
Henna-Riikka / ensimmäinen / KOKS


26.10
Micaela / ensimmäinen / LS / poikaolo

30.10
PikkuA/2.lapsi/ PHKS

31.10 - 1.11
pikkupampula/toinen/ ?
PePa / kolmas / KOS


2.11.
neonroze / ensimmäinen / ?

3.11.
idv / ensimmäinen / K-SKS
Haavemamma / toinen / KYS / tyttöolo

4.11.
mammuttiäiti / neljäs / SAS
Jenema91 / toinen / TAYS
nellielli / ensimmäinen / TAYS
kaimaki/ toinen/ SatKS

5.11.
minena / ensimmäinen / ?
Erika76 / 3. / HYS/NKL
idylli / ensimmäinen / ? / poikaolo

6.11
Acacia / ensimmäinen /K-SKS

7.11.
Ipna / toinen / PS
x2 / ? / Satks
kiukuttelija / toinen / PKKS
HilmaVilma/toinen/NKL
natuzani/toinen/?
Rusina2010 / 2. / LKS

8.11
Maaria-80/ toinen/KYS
Adelen / toinen lapsi / Kättäri
*metsätähti*/ensimmäinen/OYS

9.11
turbiini84/neljäs/VAS tai TAYS
PikkunenKakkonen / toinen/ ?
Maniokki / toinen / Seks
Mereneid / kuudes / EKKS

10.11
HK3 / neljäs / TAYS
HJ / 1. / ? (ei vielä tiedossa)
Senna / toinen / KYS
Miukuliini77/kolma/Kys
Lissukka / kolmas / SAS
nami / kolmas / PHKS

11.11
Eris/ensimmäinen/PHKS
Scala, kahdeksas, NKL

12.11.
Janoscin tarinatuokio/neljäs tulossa/ SatKS
Kerpele / kolmas / LS
miraaz/toinen/LPKS
Ain00/ Toinen / Koks

13.11
Nasuli/Tikru / ensimmäinen / SatKs
SaNi81 / kolmas/ PKKS / tyttöolo

14.11
iia84/esikoinen/PS / tyttöolo

15.11
Helmi_Ilmari / toinen / PHKS
Lumineiti / ensimmäinen / TAYS
Firesun/toinen/Kätilöopisto

16.11
mibetsy / toinen / ?
Inari-11/toinen/LPKS
annis_ / toinen / K-HKS
Harakanhattu / toinen / Tays

17.11
Kasvimaa/ kolmas /TYKS
Nelli /kolmas / TYKS
Kuume 82/ toinen/ Tays / poikaolo
Lumpe / toinen / ?
kumisaapas / toinen / Kätilöopiston sairaala

18.11
Rontti1 / toinen / PKKS

19.11
Aada 76 / toinen lapsi/ TYKS
Empiria / eka / Tays

20.11
Tunafish-78 / ensimmäinen / NKL
Lily_ / ensimmäinen / NKL

21.11
Toiveajatus/ensimmäinen/ OYS

22.11
Jenskuliina / neljäs lapsi/ ?
Iippari / Ensimmäinen / Kätilöopisto? / poikaolo
taiska87 /toinen /k-pks

23.11
emmilotta / ensimmäinen / ?

24.11
daizy06 / kuudes / ksks
Neitipippuri / Ensimmäinen/ NKL

25.11
Niipa-85/ toinen / Tyks / poikaolo

26.11
kaukau / neljäs / ?

29.11
Melanie75 / kolmas / ?
fourth gift / neljäs lapsi / SatKS / poikaolo


* * * * *
Menetyksen kohdanneet:

pesco
marrasmasu12
Kehrä
Aniit
Miramei
Cattibrie
Mirtsu81
kultakimpale2
hippunen82
Tulkinnanvarainen

:(

* * * * *

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus


Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!


Viime kuun pinomme: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2104749-marraskuun-2012-masuasukit-3-maaliskuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan tämä nyt tännekin, kirjotin eka vanhaan ketjuun...

emmilotta toivottavasti kaikki on hyvin!

Iik, huomenna olisi se kauan odotettu ultra! Jännittää ja pelottaa vallan vietävästi. Luulin jo, että tämä minun lääkärikammo ois helpottanu, mutta ei vissiin olekaan.: / Neuvolaa en tosin enää pelkää, että sen verran kuitenki helpottanu..

Oireet on pysyny samana, yökötystä ja väsymystä enimmäkseen. Eikä ruoka maistu. Painoa en oo muistanu mitata, enkä nyt pääse vaa'alle, kun pojat on nukkumassa ja vaaka sängyn alla..

Ensimmäinen synnytys kesti reilut 9tuntia, josta ponnistus 1h 40min. Epiduraalin onneksi sain :) Poika oli avotarjonnassa ja meinasi jäädä jumiin, mutta sain lopulta ponnistettua hänet ulos (kätilön pienoisella avustuksella). Mitään traumoja siitä ei kuitenkaan jäänyt, vaikkei helpoimmasta päästä ollutkaan..

Mutta nyt Salkkareita katsomaan :wave:

Kiukuttelija 9+0
 
Täällä tänään poksui se 10+0 ja masu näkyy jo aikas hyvin :) On kyllä kiva että näkyykin, silloin raskaus muuttui itselleni todelliseksi ihan viimeistään. Väsymys on edelleen aikas hurjaa eikä varmaan helpotakkaan vähään aikaan. Onneksi pääsiäisloma tulossa niin saa 5 päivää ottaa ihan rennosti :)

Micaela + pompula 10+0
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Hiljaiseloa on tullu taas jälleen vieteltyä. Tää pahoinvointi on ollut ihan kamalaa. Oksentaa on saanut useampaan otteeseen päivässä ja muutenkin ollut kuin kestokrapula. :)

Tänään on sitten yksi tärkeä etappi takanapäin, nimittäin varhaisultra. Sydän näkyi komeasti, pituutta oli 7,6mm ja viikot vastasi täsmälleen laskemiani. Eli 6+5! Huomenna onkin sitten jo ensimmäinen neuvola, hui.

Tyttöistä ja pojista: oikeen ei ole kumpikaan olo vielä. Miehen puolelle tosin ei ole kuin poikia poikien perään veljinä ja serkkuina, joten nähtäväksi jää... :)
 
Helou mammat

Ensiksikin kiitos micaela uudesta pinosta :kiss:

Täällä oli tänään ensimmäinen neuvola, koitettiin kuunnella sydän ääniäki mutta ei vielä kuulunu. Oli vielä niin ihana tuo minun neukkutäti että kun heidän ultralaite on rikki eikä kuultu sydän ääniä niin sai minut livautettua toiseen neuvolaan kurkkaan masuun ja siellä se pieni köllötti sydän sykkien :heart: Luulin että neuvolassa ei menis tällä kertaa kauaa kun on eka raskaus kuitenkin niin tuoreessa muistissa mutta tuntihan siellä taas vierähti.

Nyt ei ehdi kyllä muuta jupinoimaan, täytyy lähteä murkinoimaan ennenku tämä pahaolo vie kaikki mehut :kieh:

rusina ja ykä 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Micaela uudesta pinosta :flower:

Rusina2010 Olipa ihana neuvolatäti! :) Mulla on torstaina kanssa eka neuvola ja täsmälleen samoilla raskausviikoilla kuin sulla eli siis 9+5. Jännittää, kuuluuko sydänäänet, oon yrittänyt tsempata itseäni, ettei ne vielä kuulu :)

Scala Terveydenhoitaja sanoi mulle, että ei välttämättä kuulu, jos on liikakiloja vatsanseudulla tai jos kohtu on taaksepäin kallistunut. Ja viimeksi aiemmassa km-raskaudessa toinen terveydenhoitaja ihmetteli, kun sydänääniä ei kuulunut, vaikka olen hoikka (lisäkilot tulleet siis sen jälkeen). Tietysti riippuu paljonko on liikakiloja ja onko niitä ihan alavatsassa asti, kun kohtuhan on tässä vaiheessa vielä tosi alhaalla.

Ihanaa, kohta on pääsiäinen ja loma =)

idylli 9+2
 
Heippanen ja heleää huhtikuuta kaikille! :flower:
Oon viettänyt vapaapäivää ja koko päivä on mennyt enemmän tai vähemmän sängyn tai sohvan pohjalla :x Olo on etova ja HUONO koko ajan! Kertaakaan en oo oksentanut eikä olokaan oo oksettava, mut tosi huono. No, ihanan asian eteen kärsin tän mielelläni.
Aiemmissa kirjoituksissa oli aika paljon puhetta ultrista ja sukupuolen varmentamisesta. Joku sanoi ettei siitä saa 100% varmuutta, mutta kyllä ultrassa näkee satavarmaks sukupuolen kun ultrataan muutakin ku ulkoiset sukuelimet. Eli kun ultrataan esim munasarjat niin eipä jää epäselväks kelliikö kohdussa tyttö vai poika ;) Me ei haluta tieää sukupuolta. En oo ikinä halunnut. On niin jännää sit nähdä kumpi tuli :heart:
Ekaan neuvolaan vielä 2 viikkoa! Kuluispa nää ekat viikot nopeempaa! Sit kun pahoinvointi helppaa ja maha näkyy ja liikkeet tuntuu, niin sit NAUTIN raskaudesta ja sen suomasta erityiskohtelusta :LOL: Anoppikin muuttuu ihan eri ihmiseks kun ootan vauvaa, mut eipä synnytyksen jälkeen enää varoittele kalliolla liukastelusta tai pelkää että putoan saunanlauteilta...
Ootan myös ihan hirveesti omille lapsille kertomista! Mut halutaan oottaa ekaan ultraan tai edes sydänäänien kuulumiseen ensin...
Ihanaa viikkoa! :)
Kasvimaa 7+2
 
Huh, täällä selvitty 12 tuntisesta työpäivästä...ihan loppu olo. Onneksi oksennus olo kesti vain viikonlopun verran (tunnollinen työntekijä siis tässäkin, säästää jopa pahimmat raskausolot viikonlopulle :) ), nyt taas palattu siihen normaaliin että vaan väsyttää ja kuvottaa. Onneksi saan päivisin vähintään sen tunnin lepohetken kun lapset nukkuu (perhepäivähoitaja olen siis).

Nyt en yhtään muista mistä ollut puhetta, mutta ihanaa että niin monella ihania ultrakuulumisia ja kyllä se vaan aina sykähdyttää nähdä pieni siellä kellumassa :heart:

Minut vois ja päivitellä listaan kun ennättää
15.11/Firesun/toinen/Kätilöopisto

Mukavaa alkanutta viikkoa

Firesun ja 7+4
 
Heippa kaikille ja ihana lukea hyviä uutisia! :)

Pitkiä on nämä viikot kun odottaa ensimmäistä neuvola käyntiä. Vielä viikko olis jaksettava sitä oottaa
kun on vasta 11. pvä . Näkee onko masussa eloa :) Täällä on niin moni jo käyny ekan ultrankin.
Vähiin jääny tämä kirjottelu kun netti toimii sillonku haluu :/

Minutkin voisi päivittää listaan
24.11/hippunen82/toinen/PHKS

hippunen 6+2
 
Huomasin juuri et mähän puutun listasta, puutuin varmaan viimeksi kans. :D

Iippari / Ensimmäinen / 22.11 LA / Kätilöopisto? + "Poikaolo"

Siis mulla on ollut perjantaista lähtien niin kamala olo et oon ihan kuoleman kielissä.. Yäk. Tai kun mulla niin kamala oksennuksenpelko et se kyllä lisää sitä et huono olo luo tuskaa. :( Mutta nyt on sillai et aamuksi heti lasi tuoremehua ja 1 pala suklaata (muuten en tykkää oikein suklaasta), se on semmonen nopee ja helppo. :D Sitte oon käyttäny koirat ulkona ku ton pennun täytyis päästä mahdollisimman pian heräämisestä. Ja sitte oon tehny ittelleni smoothien. NAMS! Se vie pahaa oloa ja on niin super hyvää ja helppo niellä et menee paha olo kokonaan huspois! :)

Mulla oli tänään paino pudonnut vähän vajaa kilon, ja ois kyllä kiva jos siinä pysyis loppuun saakka. Olen siis sen verran ylipainoinen et luultavasti pitää niin et kaikki raskauskilot tulis läskin tilalle! Nyt vaan rauhallista liikuntaa ja terveellistä ruokaa! :)

Keskiviikkona mulla neuvola ja odotan sitä kun kuuta nousevaa. :) Lueskelin vaa netistä et jos ekalla kerralla kuunnellaan niitä sydänääniä niin lihavilla ne kuuluu huonommin, eli turha sitten muutenkaan odotella sieltä mitään ääntä. :( Harmittaa.

Äkkiä kai tää aika menee niin kohta on humaus vaan ja ollaankin jo ekassa ultrassa. Paras ois tietty jos pääsis varhaisultraan. :)

Ja huomenna poksuu! :)

Iippari 6+6 :)
 
Huomenta! Täällä raskausoireet voimistuvat, outoa. Ikinä ei ole ollut tällaisia tuntemuksia. Alkoikin jännittää, jos siellä on todella kaksi. Mulla on siis ensi viikolla kontrolliultra, kun kohdussa näkyi viime viikolla yksi selvä sydämensyke ja sen lisäksi vielä epämääräinen toinen tumma alue. Sitä siis katsotaan onko se muuttunut kaveriksi toiselle.

SynnytyksistäLyhyesti voisin kirjoitaa niistä, niin monta takana, että kirjan voisi tehdä. Yleisesti kaikki menneet hyvin, mitään komplikaatioita ei ole ollut, joten sen suhteen olen luottavainen myös tulevan suhteen.

1. 40+4, kesto 16h, kaikki mahdolliset kivunlievitykset käytössä, mutta varmastikin helppo ensisynnytys

2. 40+4, 7 tuntia, ei mitään erikoista, just ehdin sairaalaan

3. 40+4, 4 tuntia, alkoi lapsivesien menolla ja nopeasti sujui

4. 42, 1h 22min, käynnistettiin yliaikaisena, yllätysnopea synnytys ilman puudutuksia. Vauva syntyi isän käsille, kätilö oli kahvilla.

5. 41+6, 1h 35min, aika samanlainen kuin edellinen, tosin tällä kertaa kätilö tajusi olla paikalla.

6. 40+1, n. 4h, ei tarkkoja muistikuvia. Synnytys käynnistettiin kohtukuoleman vuoksi.

7. 39, 2h 45min, synnytys käynnistettiin ennen aikojaan varmuuden vuoksi.

8. 38+5, 2h, käynnistettiin ennen aikojaan varmuuden vuoksi. Onneksi, sillä jälleen napanuora oli kierteillä vauvan ympärillä kuten kohtukuolemassa. Erikoista tässä synnytyksessä oli se, että epiduraalipuudutus laitettiin ennen synnytyksen käynnistystä. Tällä haluttiin varmistaa se, että ehdin sen saada, kun on historiaa
nopeista synnytyksistä.

hankinnoista Täytyy myöntää, että ensimmäinen vauvatavara tuli hankittua. Kirpparilta löysin hyväkuntoisen sisaristuimen meidän Emmaljungiin, ja maksoi vain 6e, joten pakko oli ottaa. Ikäeroa tulee n. 1v 7kk, täytyy sitten katsoa, pärjätäänkö tuolla vai pitääkö tuplat hommata. Tyttö on niin pienikokoinen, että sen puoleen ei ongelmaa, pystyy hyvin tuossa sisaristuimessa istumaan.

Scala rv 8+2
 
Täällä koettiin sunnuntaina pikkusen herkkä hetki kun kerrottiin minun vanhemmilleni. Minullehan on siis jo 15-vuotiaana sanottu että lapsen tulo on aika mahdottomuus jossa äitinikin oli mukana. Ja sunnuntaina kun vierailtiin vanhemmillani, olin laittanut viimeisimmän ultrakuvan kirjekuoreen mihin kirjoitin "Isoäidille" mutta eihän äitini siinä vaiheessa mitään vielä tajunnut kun noita lapsenlapsia on niin paljon. Sitten kun hän avasi kuoren niin alkoi niin hysteerinen itku ettei siitä meinannut tulla loppua :D Äitini vaan ryntäsi halaamaan meitä ja sen jälkeen yritti koota itsensä :D

Oli kyllä hauska sunnuntai!! :LOL:

Micaela & Pompula 10+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele ja SaNi-81
Täälläkin eka neuvola takana. Viime viikolla ollut mahatauti säikäytti mut jotenkin totaalisesti ja varasin huomiselle ultran. Samalla "päätin" että jos huomenna kaikki ok, sinne np-ultraan pitää sitten jaksaa ilman lisäultria. Mies ei ihan ollut samaa mieltä huomisen tärkeydestä mutta sanoin sille että mä en voi sille mitään että kaikki tämä tapahtuu mun kropassa enkä voi olla asioita huomioimatta. Pahoinvoinnin suhteen eilinen oli hyvä päivä, ei yhtään oksennusta ja olokin ihan siedettävä. Nyt kyllä taas yököttää muttei vielä pahasti. Otin su-iltana Postafenin, joka ilmeisesti sitten auttoi (?). Hyvä sinällään että auttoi mutta kun ei jatkuvasti okseta, niin heti pelkää että jotain vialla. Ei hyvä siis mitenkään päin. Neuvolantäti epäili kyllä eilen kuivumaa ja mua hiukan nauratti kun eilinen oli sentään hyvä päivä :D Oon nyt sitten yrittänyt juoda pitkin yötä kun esikoinenkin joi (on edelleen vastataudissa ja heräsi varmaan 10 kertaa).

Huojentavaa oli lukea että pahoinvointi olis pahimmillaan rv 9, se olis nyt sitten takana.
 
Tervehdys täältäkin!

Meillä on vaan sairasteltu: kaks viikkoa sitten oli Noro ja kaikki sen kaverit koko perheessä ja nyt minä oon taas kuumeessa! Onneks ei sentään oksennus lennä, se tästä vielä puuttuiskin. No, saanpa ainakin varmasti olla tarpeeks sängyssä :D.

Muille kertomisesta on ainakin ollu puhetta ja meillä tietää jo tosi moni. Ei siis mitenkään erityisesti salailla enää asiaa. Kerrotaan jos tulee puheeksi, kun kaikki läheisimmätkin kuitenkin jo tietää.

Edellinen synnytys: Vedet meni yllättäen 36+5 aamuyöllä ja supistelut alko samantien. Sairaalaan mentiin n. 2h päästä (klo 7) ja taisin olla 2 tai 3cm auki. Jouduin antibioottitippaan samantien (streptokokki-b) ja kuume alko jostain syystä nousemaan melko pian sekä lapsen syke nousemaan korkeaks. Vähän heikko lähtötilanne siis jo tuossa vaiheessa.

Epiduraalilla mentiin pitkin päivää ja aukeamista avitettiin tipalla. Ponnistaakin ehdin 2h, mutta tarjonta tais muuttua pariinkiin otteeseen synnytyksen aikana ja laskeutumista ei tapahtunu. Jäi siis ehkä (kukaan ei osannu sanoa tarkkaan) huonon tarjonnan takia johonkin jumiin ja lopulta illalla tehtiin kiiresektio.

Limakalvojen kuivuudesta tais muistaakseni olla täällä jossain vaiheessa jotain puhetta, vai muistanko ihan väärin? Mies kävi kuitenkin eilen otamassa minulle semmosen Nasolin Nozoil-suihkeen, jota voi käyttää nenän limakalvoja kostuttamaan. Oli ainakin viime yön pelastus ihan ehdottomasti!

Yrittämisestäkin tais olla puhetta. Kauheesti kommentoitavaa, kun jaksaa niin harvoin kirjottaa :). Esikoista yritettiin n. 7kk ja nyt tätä kakkosta ehdittiin yrittää 3 kiertoa, joista yks meni "hukkaan" miehen työreissun takia.

Myös kotihommista ja miehen osallistumisesta on taidettu käydä keskustelua. Meillä yleensä jakautuu aika tasasesti hommat ja yritetään pitää siitä huolikin. Nyt kun oon ihan sairaan väsyny (ja tietysti nyt ihan sairaskin!), niin mies hoitaa melkeinpä koko paletin. Minä teen välissä minkä jaksan ja kykenen ja yhteisesti on sovittu, että minkään suursiivouksien aika ei olekaan nyt. Perusarkea siis, jota mies pyörittää täysin. Lisäks vielä vähän hemmottelee minuakin, hihi :). Kuulemma hyvä vaihtokauppa, kun minä oon raskaana 9kk ja vielä synnytänkin. No, toki kyllä haluan ottaa ihan normaaliin tapaan osaa arjen pyörittämiseen, kunhan tästä taas jaloilleni pääsen.

Näihin tunnelmiin täältä,

Haavemamma 9+3 (tasan kolme viikkoa ar-ultraan, jee!)
 
Ainiin, semmonen tuli muuten mieleen, että pitäiskö tuohon etusivulle laittaa linkki aiempiin ketjuihin? Pääsetkö Micaela muokkaamaan sitä? Niin ja tosiaan, kiitos taas uudesta ketjustakin!! :flower:

Haavemamma ja 9+3 edelleen :)
 
Ja vielä jatkuu :D

Micaela Aivan ihania uutisia!! Minä herkkis pyyhin täällä jo silmäkulmia pelkästään kun mietin miten ihana hetki tuo on ollu!!

HilmaVilma Voi ei, teilläkin on tuota mahatautia :(. Siltä ei kyllä taida nyt säästyä yksikään lapsiperhe. Meillä luojalle kiitos esikoinen selvis aika vähällä, mutta me miehen kanssa sairastettiin oikein kunnolla. Toivottavasti paranette kaikki pian ja tosiaan, juo niin paljon kun pystyt! Tsemppiä! :hug:
 
Moikka!! :)

Mun tietoja vissiin pitäis vähän päivitellä kun LA siirtyi eteeepäin eli;
LA 20.11 / NKL

Tupakoinnista, polttaako täällä kukaan, vai oletteko polttaneet?
Itse olen polttanut jo vuosia, mutta nyt lähtee neljäs savuton pv, tää on ensimmäinen kerta kun yritän lopettaa tupakointia, vaikkei nyt ihan helppoa ole ollut, mutta kuitenkin yllättävän helppoa.. tuli ihan höntti olo että miks tätä ei oo kokeillu aikaisemmin.. nyt tähän lopettamiseen on vaan niin hyvä syy. :heart:
Perjantaisen ultran jälkeen en pystynyt polttamaan tupakan tupakkaa.

Vitsi kun täällä on jo osa niin pitkällä että masu alkaa näkyä.. :heart:
Mä jäin vähän miettimään sitä mitä gyne mulle sano, eli mulla on kohtu takanapäin, (taaksepäin kallistunut?) että oli aluksi hankala löytää sikiökaiku, niin vois kuvitella että jos on kohtu takana niin mahakin tulee vasta myöhemmin esiin?
Onhan se tietty yksilöllistä millä vauhdilla se masu kasvaa. :)

Lily_ + kundi 7+0
 
LiLy: mullakin on kohtu tosi taaksepäin kallistunut, mutta kyllä silti pieni pömppis on jo ilmestynyt :heart: Mutta se on varmasti tosi yksilöllistä! Kaverini, joka sai lapsen lauantaina, oli jo 12.viikolla niin iso että ei jäänyt arvailujen varaan :D :D
 
Micaela:kiitos uudesta pinosta! Ja oli tosiaan varmaan ihana hetki tuo kertominen:heart:

Mä kans odotan, että voisi avoimesti kertoa tästä raskaudesta kaikille. Ei tarvitsisi piilotella vatsaa ja pahaa oloa esim. töissä. Siihen on vielä aikaa, kun ajattelin, että haluan käydä np-ultran ennen kuin vasta kerron töissä. Ja mulla se varmaan menee tuonne toukokuun puoleen väliin. Saa nähdä pystynkö pitämään asian salassa niin kauan. Eilen illalla tuli tosi kova pahonvointi ja olin ihan valmis jo nukkumaan puol ysiltä. Sitten laitoin pahoinvointirannekkeet ja uskokaa tai älkää ne tuntuu auttavan! Mullahan ei ole aikaisemmista raskauksista tutut kunnon pahoinvoinnit edes vielä alkaneet, mutta eilinen antoi kyllä viitteitä siitä. Iltaan on pahoinvoinnit aina painottuneet ja mietin, että siihen vaikuttaa myös varmaan väsynyt olotila. Mies on skeptinen noiden rannekkeiden kanssa, mutta oon kyllä tosi onnellinen, jos niistä sais oikeesti avun jatkossa=)

Aikaisemmat synnytykset: eka kesti n. 12h ja ponnistusvaihe puolisen tuntia. Tokasta olin jo 8cm auki sairaalaan tullessa ja pääsin suoraan saliin. 2h oltiin sairaalassa ja sitten poika oli maailmassa.:heart: Tokassakin oli ponnistusvaihe varmaan 20min ja ihmettelenkin kun joillakin on se vaihe ollut vain muutamia minuutteja!*kade* Se on nimittäin aika kauhea osa synnytystä mielestäni:p

Vältettävät ruuat: kuinka tarkkoja olette olleet noiden kiellettyjen ruokien kanssa? Kun mun mielestä on aika vaikeaa vältellä esim. tuota Itämeren lohta. Kysyttekö aina mistä lohi on kun ostatte tai syötte työpaikan ruokalassa sitä? Ja fetastakin olen tuntenut syyllisyyttä kun mulla on siihen himo vaikka oon kattonu et se on pastöroitua. Tiedän, ettei pastöroidusta todennäköisesti ole vaaraa. Lisäksi tiedän, että sinihomejuustoa saisi syödä jos se on kuumennettuna mut oon jättäny senkin esim. pizzan päältä pois. Oletteko muut näin neuroottisia? Sitten viikonloppuna en uskaltanu syödä "seisoneen näköistä" salaattia abc:lla seisovassa pöydässä ollenkaan. Taidan olla turhan tarkka:p

-Melanie 5+6
 
Sydänäänten kuulumisesta. Katselin tossa just esikoisen neuvolakorttia, ja eka käynti oli ollut viikolla 7+ jotain, ja silloin oli sydänäänetkin jo kuulunut:eek: Tuli "pienet" paineet nyt ylihuomisesta, kun menen ekaa kertaa neuvolaan. Silloin viikkoja 9+5 ja jos ei sydänäänet kuulu niin ei kyllä hyvä heilu.. Kiloja on 3 enemmän kuin viimeksi mutta se ei ole niin paljon että pitäisi kuuluvuuteen vaikuttaa. Jaiks.

Scala Tosi jännittävää, ihan hyvin voi ollakin kaksoset, eikös silloin nuo oireetkin yleensä tuplaannu :)

Mulla ei eka synnytys mennyt ihan nappiin. Yhdeksältä illalla (viikkoja oli 37+) alkoi tulla verta, ihan kunnolla, ja tietysti soitto 112:seen ja ambulanssilla sairaalaan. Tietysti luulin että tässä se nyt oli, että mitään vauva ei tulekaan. En tuntenut potkuja tai mitään, mutta ambulanssihoitaja sanoi, että kyllä siellä eloa on. Verentulon syy oli osittain repeytynyt istukka, joka oli vauvaan nähden liian suuri. Mulle tehtiin kiirellinen sektio heti yöllä. Kyllä ahdistaa, että mitä jos tälläkin kerralla käy taas niin, että istukka kasvaa liikaa ja repeää.
Tietääkö kukaan, että voidaanko synnytys käynnistää aikaisemmin, esim. pari viikkoa ennen laskettua aikaa, jos äiti niin toivoo? Oon nimittäin jo valmiiksi niin pessimisti, että en usko, että tätä pelkoa otetaan tosissaan. Varmaan vaan hyssytellään ja hoetaan, että kyllä kaikki varmasti tällä kertaa hyvin menee.
 

Yhteistyössä