Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

Pohjoseen selvitty! 14 h meni kokonaisuudessaan taukoineen, eikä tehny niin tiukkaa kuin viimeksi kun pidettiin kunnon tauot eikä edes yritetty putkeen ajaa 150km enempää.. Matkaa kerty se vajaa 850km ja tosiaanki tulomatkalla on oltava välillä yötä tai on jo harkittu autojunaa, on tuo hullun hommaa kun on vain yksi kuski ja se oon minä :kieh:

Raha-asioista on täällä höpisty. Tottahan nuo aina huolettaa - varsinki näin pessimisti-ihmisenä - vaan mie kyllä oon kanssa ollu ihan positiivisesti yllättynyt noista äitiysajan tuista/pituudeesta. Mulla oli ihan eri kuva koko paletista, että heti jää tyhjän päälle ja oman onnen nojaan. Mulle työttömänä jäis ansiopäivärahaa käteen about melko samat kuin miehelle joka on perus kaupanalan paskapalkalla, ja näillä yhteensä kyllä pärjätään. Säästöihin ei ole koskaan kauheasti jäänyt että kädestä suuhun eletään.
Mutta totta on, että meillä ei kyllä mitään asuntolainoja olekkaan, auto- ja opintolainojen takasinmaksut vain. Senhän kanssa on jo sitten ihan eri sävelet.

Ei ole kauaa siitä elämänvaiheesta kun opintolainan noston jälkeen täyty vielä kävellä sossun luukulle kun ei ollut allergialääkkeisiin varaa ruokakaupassa vierailusta puhumattakaan tämän ruokavalion kanssa vielä, ja me ollaan molemmat tämmösestä taustasta niin ei tämä kun nyt kun yli minimirahojen ollaan niin ole hätäpäivääkään.. On laskeskeltu että varmaan saatettais saada jotain asumistukea ehkä jos sattuu huono kuukausi mutta miehen vaihtelevilla tuloilla sitä on niin veemäinen hakea että varmaan jää kyllä hakematta.

Mutta peilaan paljon tuttuihin tilannetta ja aina olen hyvällä mielin. Ei sais muille pyöritellä silmiään mutta välillä huomaan sen kyllä aika voimauttavaksi :LOL: :stick:
Meinaan tuttuja on sairaseläkkeellä ja perustyökkärillä elämässä niin kun sitä seuraa, niin jaksaa kyllä nostaa ittensä siitä "taas joutuu kaivamaan jämämeikit jemmasta kun ei ole varaa ostaa ripsiväriä" -suosta tai parsii mielellään lempivaatteita läjään ennenkuin ostaa uuden. Ja toisaalta on myös ollut niitäkin tuttuja joilla rahaa on kuin roskaa ja kaikki on niin jumankauta pielessä ja koko ajan kaikki on pilalla kun mihinkään ei olla tyytyväisiä ja mitään ei osata harrastaa tai tehdä itse kun kaiken voi ostaa, niin sillon menen hyvillä mielen kotia kutomaan Uubolille sukkia tai leipomaan ;)

Hankinnoista mullakin oli ihan alussa sellanen että kaikki näytti niin söpöltä ja suloiselta mm. kirpputoreilla, sitten rupesin miettimään esim. bodyjä että miten se konkreettinen pukeminen onnistuu kun toinen on niin särkyvä pienenä...... sen jälkeen oon todennu että jumalauta kirpputorit on täynnä epäkäytännöllisiä käyttämättömäksi jääneitä vaatteita ja on oikeasti kovan takana että löytyy syötävän suloisia kietaisubodyjä tai potkareita joissa ois napit myös haaroissa! Sen jälkeen oon alkanu nirsoksi. Kun löytyy käytännöllinen malli niin sitten se ei olekaan yhtään kivan värinen ja jää ostamatta :D katotaan jos saisi itse tehtyä sellasia kun tykkää, tarvis lähteä nirsoilemaan kangaskauppaan :LOL:

Rytmi välissä tuntuu että pientä rytmiä on, aamulla kun herätään ei kuulu mittään, mutta aamupalan jälkeen alkaa pienet jumpat. Illalla joskus 19-22 aikaan on iltajumpat, muuten kaikenlainen liikkuminen on aika epäsäännöllistä.. Oon huomannu että mulle vastataan jos alan tökkimään mahaa, niin kun ei kuulu mittään niin voin itekki alottaa sen tökkimisen että hei dude, ooksie siellä :heart:

Ja taas poksutaan, kyllä tämä aika vaan liitää :)

Lumineiti ja Uuboli 21+0
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Moikka moi!

Mahtuuko vielä mukaan uusi mamma? Täällä esikoistaan odotteleva 26v. Porissa asuva minä. Tänään posahti mittariin rv 20+0, eli puoliväli. Viime kuun lopussa vasta aloin kattelemaan näitä keskustelupalstoja, kun vähän jo uskallan luottaa siihen, että vauva on ihan oikeasti tulossa. Tämä napero ei meinaan ollut ihan mikään helppo nakki saada alulle ja lähes oireettoman alkuraskauden vuoksi en ottanut uskoakseni asiaa lainkaan. Mutta meillä on siis tärpännyt jee jee! Odottelin siis kesäkuun lopussa, että tulee heinäkuun pino ja nyt sitten tulin vasta esittäytymään. :) Laskettu aika on 25.11. Alkujaan se oli 13.11., mutta ekassa ultrassa muuttui pari viikkoa myöhemmäksi. Tässä siis kasvattelen ahkerasti masuvauvaa työnimeltään haapalainen. :D

kesäterkuin
hiipinen/ensimmäinen/SATKS
 
Hiipinen Tottakai mukaan mahtuu =) Meillä on muuten sama laskettu aika.

Häistä palailtiin kotiin vasta yöllä kolmen aikaan, mutta hyvin kyllä jaksoin. Iskias kyllä vielä hiukan kipuilee ja huomenna olis taas töihin meno. Toivotaan ettei kipu pahene, koska en suoraan sanottuna kehtiasi hakea saikkua kun vasta olen ollut lomalla.

Tänään puoliväli!!! JEEE!!! :D

Niipa ja Pekka Perunapää 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: nellielli ja Idylli
hiipinen tervetuloa :)

kelan tuet no on täällä suomessa todellakin paremmin asiat kuin muualla.... monessakin suhteessa. sairausvakuutus esimerkiks. vaikka sillä saakin terveyskeskuksessa joskus onnettoman lekurin, tai ensiavussa odotella tuntikaupalla, on se silti jotain se.

lumineiti autojunaa suosittelen!!! ite en ole koskaan ollu, mut just oli naapuripariskunta hiljakkoin, ja sano et on se vaan juhlaa, kun ei tarvinnu kun tampereelta ajaa 1,5 h kotiin :) riippuen tietty mihin asti menisit :) no mut kuitenkin :) nauti nyt vaan lomasta siellä, ja mieti paluumatkan järjestelyjä vasta kun sen aika on :)

enkä sitten enää muistakaan mitä mun piti kirjotella... hmh... tätä tämä on... no, palaan kun muistuu mieleen :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Lumineiti
Raha-asiat kieltämättä hieman täälläkin huolettaa. Etenkin se aika kun jää kotihoidontuelle. Olen säästänyt sen 500 e/kk tuolle ajalle ja täällä saa kuntalisääkin mutta ei sillä kyllä paljon juhlita. Ja säästöt riittää siihen saakka kun pikku-veijari on sen 1,5 v. Ihan niin aikaisin en haluaisi hoitoon laittaa. Mulla ei ole työpaikkaakaan, mihin palata.. Pitänee varmaan tosiaan sitten jossain vaiheessa harkita tuota ansiosidonnaista.. Ihan pakostakin eikä vain keplottelumielessä.

Muut huolet Olen kovasti yrittänyt olla huolehtimatta kaikkia asioita kun siihen olen niin kovin taipuvainen ja joka asiasta saan aikaa melkosien peikon. Edellisessä raskaudessa murehdin ihan hirveästi ja raskausaika olikin IHAN KAMALA. Istukka-asiakin välillä taas harmittaa eikä harmitusta vähennä se että sain vakuutusyhtiöltä kirjeen, jonka mukaan eivät myönnä vauvavakuutusta koska mulla on diagnosoitu eteisistukka. Sama juttu viimeksikin. Meillä vakuutus tulisi tosi tarpeeseen koska 75 % todennäköisyydellä tuleva vauva on vaikeasti allerginen.. ja oireet alkaa jo siellä alle 2 kk iässä..

HilmaVilma 22+4
 
vakuutuksista kyllähän vauvalle vakuutuksen saa, mutta jos äidillä on diagnosoituja juttuja raskausaikana, niin SITÄ vuoksi ne ei myönnä ennen syntymää otettua vakuutusta.
meillä on lapsille otettu syntymän jälkeen vakuutus, ja se on kannattanut. saanut yksityiselle kiikuttaa, kahdella ollut sitä sun tätä. ja kun samana päivänä tilittää netin kautta, on ainakin Tapiolasta saanut rahaa takas jo seuraavana päivänä.
omavastuu vuotta kohti on kyllä arvokas, mutta on sitten saatu nopeasti hoitoa yksityisen puolella, vakavissakin tilanteissa. kunnallisella puolella meidän kohdalla moni asia olisi mennyt toisin.
onneksi on ollut vakuutus, vaikkakin syntymän jälkeen otettu, mutta silti :)

turvotukseen piti vielä sanoa että.... vaikka onkin hellettä, tarttis silti, tai kannattaa silti liikkua... turvotus pahenee vaan jos ei liiku. ei mitään rankkaa lenkkiä itekään ole tehny, mutta aamusta tai illasta kun on keli siedettävän vilposa ollut, niin oon koittanut mennä.
moni odottaja tekee just sen että kun on kuuma, niin sit vaan ollaan sohvalla päivät. ja jalat paisuu ja kädet paisuu... ihmisen elimistö on kuitenkin sellainen, että pysyäkseen kaikki elimet toiminnassa on sen saatava myös liikuntaa :)
Että tsemppiä vaan kaikille, tosin tällä hetkellä ei ole helteestä ees vaaraa :D vettä kaataa jo heti aamusta :)
Mä tosin menin 20 min iltalenkinkin vielä eilen sateessa, koska oon päättänyt nyt että pidän noista kävelyistä nyt kiinni, jotta jaksan loppuun asti lenkittää tuota koiraa :) tekee mielelle niiiiiiiiiiiiiiin hyvää, ja kaikille lihaksille mitä tuolla sisuksissa saattaa ollakkaan :D

onko valmis synnytykseen :) sitä varten tätä aikaa vielä on, kummasti sitä ehtii valmistautua, ja vaikka itekin ekaa odottaessa pelkäsi onko sitä äidiksi valmis, ja onko noin suureen muutokseen valmis, niin kun laskettu aika vielä meni viikolla yli, olin TODELLA valmis :LOL:
luonto hoitaa asiaa kummasti!!! eli luottakaa vaan siihen että aikaa on kypsyä, ja jos nyt on sellanen tunne ettei ehkä oliskaan valmis, niin muistakaa se sitten kun laskettu aika on käsillä.... miettikää siinä hetkessä, kuinka paljon vähässä ajassa oma keho ja mieli on muuttunut :heart: sillä hetkellä kun vauvan saa syliin, ei sen valmiimmaksi voi itseään enää tuntea :)

sateista päivää hei........
 
hiipinen tervetuloa joukon jatkoksi! :wave:

Kelan tuista sen verran, että huomasin täällä olleen keskustelua siitä tarvitseeko Kelaan toimittaa palkkakuitteja. Itse kun olen osa-aikatyössä tuntipalkalla ja sopparin mukaan minimityöaika on viikossa 5h, ja todellinen työaika viikossa noin 20-30h niin haen tuet Kelalta suoraan itselleni. Tässä tapauksessa toimitan palkanlaskijalta erikseen pyydetyn palkkatodistuksen Kelaan, jotta he laskevat siellä näiden tulojen mukaan päivärahat. Ja käsittääkseni päivärahat olisi muuten laskettu vuoden 2011 tulojen mukaan, eli viimeisimmän verotuksen. Ja kun viime vuoden koko tulot olivat minulla noin 2700€, niin kannattaa paperia kuljetellakin edestakasin. :D Ja sopivasti aloitin nykyisen työni tammikuussa, joten saan juuri ja juuri puolen vuoden ajalta nuo palkkatiedot Kelalle.

Raha-asiat ei juurikaan huoleta. Kuten äsken totesin, niin viime vuosi meni kituuttamalla aivan onnettomilla tuloilla, joten laskureiden mukainen suuntaa-antava päiväraha-arviokin tuntuu jo lottovoitolta siihen verrattuna. Lisäksi miehen tulot ovat nousseet huomattavasti parin vuoden sisällä, joten tiukkaa tuskin tulee. Etenkin kun on tosiaan opittu elämään pienemmälläkin budjetilla. Asuntolaina nyt astuu syyskuussa mukaan kuvioihin oman asunnon oston myötä, mutta tutun pankin kanssa neuvoteltua lainan lyhennyserä jää pienemmäksi kuin kulut nykyisestä asunnosta. Eli aika hyvin on asiat hanskassa.

Vauvan vaatteista ja niiden suloisuudesta on ollut keskustelua. Alkuraskaudesta kaikki oli niin ihania ja suloisia ja ja ja.. Mutta nyt jostain syystä aina minivaatteita hiplatessa kaupoissa, ne jää silti aina sinne rekkiin odottamaan. En vaan osaa ostaa, ja kun vielä ultran mukaan olisi tyttö tulossa, mutta pienellä varauksella, niin en osaa oikein ottaa sitä riskiä, että entä jos se onkin poika, ja hankittuna on vaan tytön vaatteita. :D Enkä oikein haluaisi pelkkiä valkoisia, harmaita ja vihreitä olla ostamassa. Vaikeaa.. :D

Tällä erää ei muuta, hyvää alkanutta maanantaita kaikille.

Acacia 22+6 (huomenna poksahtaa!)
 
Huomenta!

Voi hitsi sentäs ku eilen käytii yhellä sukulaisella kylässä ja se kysyi, että onko meillä tarvetta semmoselle ihanalle valkoselle lipastolle, missä just hyvin voi säilyttää vauvan vaatteita ja muita tarvikkeita, just semmosen oisin halunnu ostaakin ja nyt ei tarvi ku saadaan se ihan lähiaikoina kotiin :) tuli niin hyvä mieli kyllä! en millää malta oottaa, että pääsee laittelee kaikkii vauvajuttuja sinne ja vaatteita :heart: pitäs vissiin käyä noita meijän likkojen vanhoja vaatteita läpi ja pestä ne jo valmiiks ku pahvilaatikossa vaatehuoneessa ollu ni saa raikkaan tuoksun niihin ;) ja viikonloppuna jos menis käymään lastentarvikekirppiksellä, sieltä löytyy aina kaikkea kivaa :D

Mulla on nyt ollu turvotusta kauheesti sormissa! Tosi inhottavaa ku sormet ei kunnolla taivu ja on paksut ja tönköt, oon yrittän sormijumppaa harrastaa ni se on saannu veren hyvin kiertää ni on vähä helpottannu ja kovasti vettä oon litkinny. Varmast johtuu näistä hiostavista keleistä.

Me otettiin vakuutus esikoiselle 2kk iässä, mutta ei oo vielä, kopkop puuta, tarvittu sitä juurikaan. Ja toiselle oltais 2kk iässä otettu, mutta 2pv syntymän jälkeen alko silmätulehuskierre, mikä kesti ekat 4kk ni vakuutusyhtiö ei ois korvan mitää silmä/korvajuttuja. Niin ei sitten otettu sitä, eikä onneks sen jälkeen ole yhtään mitään ollukkaan, muuta ku nyt se punkki, mikä käytii vkloppuna poistamassa. Ne on kyl aika kalliit ne vakuutukset ku just vaihettiin uuteen autoonkin ni vakuutusmaksut on ihan pilvissä. Oisin halunnu, että tulee maksut joka kuukaus mut Ifissä ei saannu ku sillee et joka toinen kuukaus.. Kiva sit ku sen pari sataa lyhentää autoo sen muutaman vuoden ja melkee 300 joka toinen kuu vakuutuksista ni siihen viel 2 muksun vakuutukset päälle ni menis kyl ihan liian kalliiks! Harmittaa kyllä ku kaikki lapset on mulle yhtä arvokkaita ja sit ekalla on ja muilla ei mut on se vaan pakko taloudellisestikin harkita. Koiralla on kyl lottovoitto ku ollaa otettu, ku sillä niin kauheesti ollu kaikkia vaivoja, että melkein joka kuukaus joudutaan eläinlekurissa käymään, nytkin perjantaina ois mentävä TAAS!

Lapsilisät
Meillä on kyl lapsilisät ollu käytössä heti ku vaan on tullu ku mun kotihoidontuki on alle 400 e kuussa mikä jää kätee niin ei pärjättäis kyl muutes. Oon kyl jos jotaa ylimäärästä ollu ni aina muksujen tilille siirtänny. Ja lahjaks onneks isovanhemmat on ostan pyörää yms kalliimpaa tarvittavaa, mitä on tarvinnu. Ehkä sit joskus ku mäkin pääsen takas työelämään kiinni ni sit pystyy laittaa lasten tilille kokosummat. Tarkotus ois jos jokaselle pystyis säästää sen ajokorttirahan ku 18 täyttää, mikäli edes ajokortin haluaa, mutta kuitenkin.

Mut nyt on mentävä aamupalalle, lapset roikkuu jo tossa yöpaidan reunat repien rikki melkein :D

Niiskuneiti-87 ja muru 22+1 :heart: kova ikävä on jo pikkuista! Rakkauspakkaus.
 
Heippa kaikille mammoille!

Täälläkin olisi hiipisen tapaan myöhäinen palstalle ilmoittautuja. Eli jos massujen joukkoon mahtuu niin listalle voisi päivittää talviuni/ensimmäinen/La 30.11/OYS =)

Meilläkin pientä tuherrettiin alulle reilusti yli vuosi ja tuntemukset sinä aikana olivat.. noh.. ikionnellisia oltiin miehen kanssa kun se plussa ihan oikeasti testiin piirtyi :heart: Siinä vaiheessa oli jo mietinnässä tutkimuksiin lähtö mutta kävikin sitten niin onnellisesti että pieni ilmoitteli tulostaan.

Palstaa olen seurannut ahkerasti ja nyt sain rohkeutta tänne kirjoitella! Hui, vajaan parin viikon päästä rakenneultra ja sitä nyt jännään =) Kommentoin myöhemmin sitten muiden kirjoituksia, tämä oli nyt siis omanapainen esittely :LOL:

talviuni ja pieni 19+3
 
Hmm.. Täällä on näköjään puitu raha-asioita, lapsilisiä ja kelan tukia... No, me tässä kituutellaan. Kädestä suuhun, mutta nyt siihen on jo alkanut tavallaan tottua kun samaa on jatkunut se 4 vuotta.. Mies kyllä tienaa kohtuuhyvin mutta jos on neljä ihmistä elätettävänä, talolaina maksettavana, kaks autoa, ym. Niin ei siinä kuitenkaan ihan juhlita.. Lapsilisät meillä menee ihan jokapäiväiseen elämään, kivahan se on jos joku niitä voi säästellä, mutta meillä ei valitettavasti ole sellaista vaihtoehtoa.

Joku voisi peräti ajatella että miksi niitä lapsia tehdään tuollaiseen rahatilanteeseen, mutta uskon että meillä on lapsille niin paljon annettavaa mitä rahalla ei saa, että se nyt on loppupeleissä pieni juttu tässä. Mä olen elänyt lapsuuden jossa kaapit oli aina tyhjillään, ruokaa ei ollut, tai jos oli niin piti pyytää lupa että saako syödä. Ihan ateriaksi meillä oli yleensä makaroonia, siis makarooni ja ketsuppia, makaroonia ja juustoa, makaroonia ja lenkkimakkaraa oli ihan juhlaa. Vedin roiskeläppiä ja lihapiirakoita koulun jälkeen kotiintullessani ym. Ja maitoa ei saanut juoda kun piti säästää äidille kahvin sekaan (mä ovelana aloin sitten juomaan kahvia että sain käyttää maitoa..). -Tämä elämä siis mitä meillä on nyt, on ihan täysin eri sfääreissä, meillä on aina ruokaa, ja vieläpä mahdollisimman monipuolista. Lapsilla on vaatteita, jopa kunnon vaatteita ja myös ovat itse saaneet vaatteitaan valita... Mutta siis niin..

Mä oikeasti inhoan rahaa, inhoan ihmisiä jotka on rahan perään ja kelle materia merkitsee enemmän kuin muu.. On se pakko myöntää että kun tässä maailmassa nyt eletään niin kyllähän se lisäraha stressiä vähentäisi, mutta välillä toivon ettei ihan kaikki riippuisi aina vaan siitä rahasta.. Tosin tänkin suhteen olen huomannut että kun muutettiin Helsingistä pienemmälle paikkakunnalle niin täällä kun vaan osaat yhtään pyytää niin ihmiset auttavat, pyytteettä. Mikä on ollut mulle ihan totaalinen ihmetys..

oho.. taas mä aloin vaan läpättää kaikkea.. nojoo :D

Kerpele rv 22+2
 
Harmaata huomenta! Tai päivä kai nyt jo on...

Minä heräsin taas yöllä klo 2.. ajattelemaan TYÖASIOITA.. voi jestas. Murehdin syksyn arviointeja, että mitenhän se sijainen osaa ne sitten tehdä.. ja että saakohan rehtori nyt hankittua mulle kunnon sijaisen.. jnejne. Näiltä ajatuksilta en sitten saanut rauhaa vaan valvoin aamukuuteen asti : / Nyt on sitten migreeni liiallisesta ajattelemisesta tai painostavasta ilmasta tai ehkä molemmista. Huooh ja yritä sitten tällasta päänsärkyä jollain panadolilla taittaa.. - toivotonta.

Kerkesin kuitenkin yöllä näkemään taas ihan hullun unen: Olin juuri synnyttänyt ja tullut vauvan kanssa kotiin. Laitoin vauvan nukkumaan ruokakaapin hyllylle (!) ja menin itse nukkumaan. Nukuinkin jotkut 12h unet ja ihmettelin aamulla, miksi se vauva ei ollenkaan itke. Pelästyin että onkohan se kuollut. Menin kattomaan sinne ruokakaappiin ja tönin vauvan hereille. Vauva lähti juoksentelemaan ympäri asuntoa ja minä yritin ottaa sitä kiinni ja selitin, että vauvan täytyy mennä pissalle heti, ettei tule vahinkoa! Laitoin vauvan kissanhiekkalaatikkoon odottelemaan pissan tuloa..

Vuoden äiti -palkintoa odotellessa...

Tämmönen omanapainen valitusvirsi tähän kohtaan vaan, koskee niin päähän etten jaksa enempää kirjotella.

Ai niin, tervetuloa talviuni ja hiipinen!

Anukkio ja Paavo-Poika 20+3
 
Tervetuloa uusille :wave:
Millimamalla rouviintuminen senkus lähenee :heart:

Vaatteita ostin tutulta -62cm asti neutraaleissa väreissä. Oli muutamia tyttömäisiäkin. Olen hiplaillut pinkkiä ja vähän huutiksesta katellut paketteja, mutten kuitenkaan ole uskaltanut vielä ostaa.

Neuvolakäynti
takana. Ihmeelliseen väsymykseen löytyi toinen syy kuin ajattelemani helteet, Hb laskenut. Obsidania kävin hakemassa. Muuten kaikki mallillaan. Painoa tullut yht.reilut 5kg. Sydän jumpsutti vahvasti ja potkut antoi sille. Seuraavaksi onkin ensimmäinen (ja ainut?) lääkärikäynti kuukauden päästä. Kelaan saan alkaa lomakkeita täyttelee ja täytyy varata aika sinne sokerirasitukseen. En taida malttaa mieltäni, vaan laitan paprut samantien eteenpäin, että saan pakkauksen ja pääsen hiplailee vaatteita. Meillä vauva nukkuu ekat kuukaudet, tai siihen kun mahtuu siinä laatikossa :) tai näin on menetelty aiempien kanssa.

Kaukaloa pitäis täälläkin lähteä ostelee, kun nyt on alet päällä. sais halvemmalla. Rattaat toiv.löytyy käytettynä tai onhan niitä, mutta ei ihan meidän käyttöön.. mutta mun on luovuttava vaatimustasosta, ja ostettava jotkut rimpularampulat jos ei muita löydy. Hööh!

Hevosenkenkä 22+6
 
Aurinkoista päivää

Tervetuloa mukaan Talviuni ja Hiipinen.

Niiskuneiti-87 mun käsittääkseni ne toppapussit käy kaikkiin malleihin, niissä on vaan ne reiät vöitä varten. 5-piste vöille taitaa ne reikäläiset löytyä ja nykyäänhän rattaissakin on 5-piste vyöt, joten periaatteessa käy sitten siihenkin.

Hankintoja en ole vielä tehnyt yhtikäs mitään, toisaalta lähes kaikki tallessa esikoiselta, mutta toki haluan jotain uutta ostaa. Hankintoja teen varmaan vasta syksyllä, viimeksi mies kävi tekemässä suurimman osan hankinnoista minun ollessa synnärillä :)

Pari päivää vielä ultraan, ei jaksais enää odottaa. Esikoinen menee ensimmäistä kertaa yökylään edellisenä iltana, katsotaan nyt kumman pieneni vuoksi yön valvon :)

Inari & Juri Kakara 21+3
 
Talviuni tervetuloa, lisäsin sinut listaan =)

Lapsilisistä ja raha-asioista vielä. Ei mekään siis mitään opiskelurahoja tai autokorttirahoja olla säästämässä. Rahat on kuitenkin tarkoitettu ihan arkielämään. Vaan tosiaan, että yritetään säästää niitä isompia menoeriä varten eli kun tulee vauvan vakuutusmkasut maksettavaksi, pitää vaihtaa turvakaukalo turvaistuimeen tai ostaa eka polkupyörä, niin olisi sitten rahat jemmassa niitä varten. Tämä juurikin siksi, että eletään melko lailla kädestä suuhun ja muuten noi hankinnat olisivat tosi suuria menoeriä. Mut saas nyt nähdä kuin käy... Ja itsehän me ollaan ittemme tähän tilanteeseen ajettu. Ollaan otettu valtava asuntolaina, on autolaina ja opintolainaa jne. Eli lainoihin menee tosi suuri summa rahaa kuukaudessa. Nää on näitä valintoja ja me ollaan tehty tällainen valinta, joten ei saisi valittaa =) Ja toisaalta oon tehnyt jo ajat sitten sen päätöksen, että jos joskus saadaan lapsia, niin sitten jään kotiin ja nipistän omista menoista - jätän paidan ostamatta tai värjään itse hiukseni jne. Monesta voisin säästää, mutta vielä ei ole ollut ns. pakko. Lapsen kanssa kotona oloa arvostan kuitenkin niin paljon, että sitten oon valmis joustamaan monesta.

Täällä moni tuntuu kiertävän kirppareilla. En ole koskaan oppinut kiertelemään kirppareita enkä ostamaan sieltä mitään, vaikka opiskeluaikoinakin oli tosi tiukkaa taloudellisesti. Ja täällä "maalla" nyt kirpparit onkin aika olemattomia. Onneksi nytkin sain vielä toiselta kaverilta vauvanvaatteita ison kasan parilla kympillä, niin sitä kautta tulee säästettyä rahaa ja kierrätettyä, ettei tarvi uutena ostaa.

Anukkio Mua ärsyttää opettajan työssä se, että jotkut ihmiset katsoo pahalla, kun jään äippälomalle heti lukukauden alettua. Mulle tulee ekaluokka ja ehdin olla syyskuun loppuun töissä ja nyt jo oon kuullut, kun pari vanhempaa on valittanut, että kun heti vaihtuu opettaja. No onhan se ikävää, mutta kai sitä opellakin on oikeus saada lapsia milloin tahansa. En valittettavasti pystynyt ajoittamaan vauvan tuloa niin, että olisin jäänyt esim. lukukauden lopussa äitiyslomalle. Mulle on onneksi jo sijainen tiedossa, enkä tosiaan ajattele olevani mitenkään korvaamaton, mutta kiva kuitenkin tietää, että oppilaat pääsee hyviin käsiin, kun jään pois =) Älä säkään murehdi työasioita! Ne menee omalla painollaan.

Turvotuksesta Fourth gift Ei tämäkään asia aina ole niin yksiselitteinen. Mulla päinvastoin turvotus alkaa, kun liikun ja lenkkeilen. Lenkillä huomaan selvästi, miten jossain vaiheessa sormukset alkaa olla liian pienet käsissä ja miten muutenkin tulee turvotusta. Jos hengaan koko päivän tekemättä mitään ihmeempää, niin näin ei käy. Toki silti lenkkeilen enkä anna turvotuksen häiritä :)

Acacia Kelan sivuilla lukee, että menee vuoden 2010 verotuksen mukaan, koska se on viimeisin valmistunut verotus. Vuoden 2011 verotuksesta on tullut vasta veroehdotus eli se ei ole vielä valmis. Mutta en tiiä muuttuuko vielä syksyn aikana, kun vuoden 2011 verotus valmistuu...

Kelan lapuista ja äitiysrahasta vielä Onko täällä muita pätkätöitä tekeviä tai hetkittäin työttömänä olleita? Olettehan tietoisia, että normisti äitiysraha menee sen viimeisimmän valmistuneen verotuksen mukaan tai äitiysrahaa edeltävän 6 kuukauden mukaan, mutta jos oot tehnyt pätkätöitä ja ollut välillä työttömänä, niin sitä 6 kuukauden jaksoa voidaan pidentää tai jos sulla on just alkanut uusi työ, joka olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta, niin se voidaan katsoa sen mukaan. Esim. mun viransijaisuus loppui kesäkuussa ja nyt heinäkuun oon työttömänä ja elokuussa alkaa uusi soppari, niin saan äitiysrahaa elokuussa alkavan työn mukaan tai sitten skipataan se heinäkuun työttömyysjakso ja katsotaan edeltävät 6 kuukautta. Vuonna 2010 oon siis vielä opiskellut. Jos jollain vastaava tilanne, niin kannattaa katsoa täältä esimerkit: Kela - Päivärahan määrä työntekijälle

Nyt on muuten alkanut tuntua potkut selvästi myös vatsan läpi eli tuntuu kun laittaa käden masulle :heart:

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :flower:

idylli 23+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Scala
Olipas taas hurrrrjan paljon tekstiä, kun en koko viikonloppuna ehtinyt lukeen. Tai eilen ois ehtiny, mutta pää oli niin kipee, ettei pystynyt..

Teretulemast uusille!!! talviuni, meilläki yritettiin jotain puoltoista vuotta ja oltiin jo kauan aikaa mietitty tutkimuksiin menemistä, mut ei vaan oltu saatu aikaseks. Sitte sitä yhtäkkiä oliki raskaana! En tiiä vaikuttiko siihen sitte viimein kun joskus joulun jälkeen rupesin tekeen sellasia terveellisiä marja-/hedelmäsmoothieita joihin pistin lisänä heraproteiinijauhetta. Nyt vasta raskaana ollessa on saanu kauheesti tietää mitä tarvitsee enemmän tullakseen raskaaksi...

vauvan kanssa lentäminen joku kyseli. Miehen siskon vauva sai passin 4 vkon ikäsenä ja äidin jälkitarkastuksen jälkeen lähtivät muutamaksi viikoksi Floridaan ja ihan hyvin oli vissiin matkustaminen sujunut, vaikka pitkä lentohan se on.

Mukavaa kuulla, että muillakin pyörii taloudellinen pärjääminen mielessä, vaikka eihän se mukavaa ole, että joutuu huolehtimaan. Mulla on kanssa ollut viimeiset 3 vuotta osa-aikatyötä ja oon saanu osittaista päivärahaa. Luultavasti saan sitä minimiä äippärahaakin sitten. Ens viikolla saan vasta raskaustodistuksen, niin pääsee käväseen Kelalla juttusilla hakemusten kanssa.

Lapsilisä on vielä vähän keskustelun alla, kun mies haluais säästää koko summan lapsen säästötilille, kuten hällekin on tehty. Mulle taas ei mitään säästelty, niin kannatan myös rahan käyttämistä heti tai kompromissiksi olen ehdottanut, että vaikka puolet säästöön ja puolet käyttöön. Tuumas mies kyllä joku päivä kun asiasta puhuttiin, että eipä hänelläkään niistä mitään sitte jääny kun sai ne käyttöön. Kävi Japanissa ja "tuhlas" loput, vaikka kaunis ajatushan siinä ois, että ne rahat käyttäis kanssa viisaasti. Ja mun mielestä koko summan säästäminen on verrattavissa johonkin eläkesäästämiseen, mikä periaatteessa on fiksua, mutta kun oikeasti ei tiedä kuinka paljon meille täällä maan päällä elinaikaa annetaan. Parempi elää tässä ja nyt, mutta on hyvä aina säästää vähän pahan päivän varalle.


Muutto. viikonloppuna käytiin talolla eikä nyt ihan suoraan kysytty, että millon ne (vuokralaiset) aikoo muuttaa. Ovat kumminki jo muuttoa kovasti tehneet, vaikka ei ole mitään tiedossa. Saatiin vähän se käsitys, että ne on ihan irtisanomisajan loppuun asti eli syyskuunki vielä. Mulle on kyllä tehty selväks, ettei tarvi olla muuttamassa mukana sitte, mutta on se varmaan "tosi mukavaa" järjestellä kotia sitte viimisillään. Onneks mies sentään on aika kova järjesteleen, ettei se hommia mun kontolle kokonaan jätä.
Meillä ei vielä tiedetä yhtään, että paljonko talosta joudutaan maksaa, kun siitä tehdään ositus ja miehen isän mielestä asialla ei ole vielä kiire...! Vähän aikaa sitte selvis vasta että siellä on sähkölämmitys ja nykysetki asukkaat on lämmittänyt sitä vaan takalla, kakluunilla ja leivinuunilla.. Maalämpö laitettais ens vuonna ja sitte sinne pitäis kanssa saada kuituliittymä vedettyä. Jätevesijärjestelmähän pitää tehä uusiks johonkin vuoteen 2014 mennessä... lainaa lainaa lainaa ellei lottovoittoa tuu.. Mutta on siinä se hyvä puoli kuitenkin, ettei meidän tarvitse ottaa lainaa uuteen taloon ja tonttiin, mikä vielä puolisen vuotta sitten pyöri mielessä ja vuosi sitten tilattiin vielä ahkerasti talokirjoja.

Just kun mä viimeks pääsin sanomasta, että mies on ollu ehkä vähän etäinen mun massua kohtaan viime aikoina, niin nyt viikonloppuna se oli kyllä ihan muuta. Tunnusteli ja kuulosteli potkuja saaden yhden mojovan poskeensakin :D Ja muutenkin meillä oli ihan mukavaa yhdessäoloa ;)

Millonhan mä saisin itteni kierteleen niitä kirppareita! Tänäänki ois ollu ihan hyvä ilma lähtee, kun tuo pirun aurinkoki kehtas näyttäytyä vaikka piti SATAA koko päivä! Mies lähti sen takii töihinki autolla, että enpä nyt ois kauheesti voinu raahata mitään isompaa mukanani kirpparilta. Ne vaatteet kun nyt pitäis saada kaikki sieltä miehen siskolta. Sitterin jos löytäis käytettynä. Miehen isä lupautui tekeen hoitopöydän meillekin, kun oli tehnyt sille siskollekin. Pitäis vaan kysyä, että hommaako ne siihen alustanki (eikö siinä sellanen pidä olla?) vai hommataanko me. Sitte se turvakaukalo vielä.. Ootan varmaan sitä äitiyspakkausta ja katon sitte, mitä vielä pitäis, ettei tuu päällekkäin hommattua jotain, kun on kumminki niin harva pää ettei muista mitä siinä pakkauksessa on.

Ah, mutta nyt imuri kouraan, ettei mies oo taas kotona kun oon just saanu sen takas kaappiin ja pyyhittyä hien otsalta!

Ai niin! Piti kysyä liikkeistä! Ootteko muut huomannu, että kaveri ois ollu hiljasempi nyt helteillä? Mä en oo ainakaan niin paljon liikkeitä tuntenu ku normaalisti, mutten tiiä onko se sitten ollut vain semmosessa paikassa ettei oo tuntunu. Möntti on viihtyny tuolla alavatsassaki nyt enemmän. Yleensä se tykkää oleilla tuossa navan vasemmalla puolella.

mnica ja möntti 23+4
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Tervehdys!

Eipä kummempaa tänne suunnalle. Huomenna neuvola ja saa sen paljon puhutun raskaustodistuksen. Mulle se on eräänlainen merkkipaalu, ikään kuin tämän raskauden virallistaminen. Jos jotain surullista tapahtuisi, olisi oikeutettu siihen äitiyslomaan (105pv) kuitenkin. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta kun sen on kerran kokenut niin ajattelee asiaa tältäkin kannalta.

päiväraha Juu, tänä vuonna alkavien päivärahojen laskemiseen käytetään vuoden 2010 tuloja. Vaikka verotus loppuvuonna valmistuukin niin, laskentatapa on kaikille sama.

lapsilisät Että niistä saakin kuulla. Kun joku kuulee, montako lasta meillä on, niin yleisin kommentti on, että te saatte ihan hirveesti lapsilisiä. No, kaikki on suhteellista. Vanhin lapsi on jo "yli-ikäinen" ja pian jo seuraavakin, joten ei niitä lisiä välttämättä niin paljon tule kuin äkkinäinen laskisi.

Meillä raha menee ihan käyttöön. Maksan siitä jokaiselle teinille esim. kuukausirahaa, joilla voi ostella mieleisiään vaatteita. Lisäksi niistä maksetaan matkakortit jokaiselle ja lasten puhelinlaskut. Loput menee ihan vaan ruokakauppaan. Viikonlopun ruokiin uppoaa meidän perheeltä vajaa 200e.

Eilen alkoi tehdä mieli sipsejä. Ekan kerran varmaan viiteen vuoteen. Tänään sen kyllä huomasi, paino pompsahtanut kilon ylöspäin ja silmien alla kauheet pussit. Niin se suola turvottaa. Täytyy vain juoda kovasti vettä, että on huomenna neuvolassa taas kuosissa.

Huomiseksi on luvassa shoppausta Ikeassa teinien kanssa. Lipasto pitää hommata vauvan vaatteille, saa ne laitettua tuolta kaapin kätköistä paremmin ja näkee vähän mitä on jo hankkinut. Se teidän kirjoittama toppapussi (untuvatäyte) löytyi sattumalta Hietsun kirpparilta 15 eurolla, joten ostin nyt sitten kokeiltavaksi. Ei ole ennen meillä ollut käyttöä moiselle. Yksi etu täällä pääkaupunkiseudulla asumisesta on, kirppareita on moneen lähtöön, jos sellaiset kiinnostaa.

Päivän jatkoja, ja tervetuloa uudet mukaan.

Scala ja Eikka rv 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Valmis äidiksi olen fourth gift kanssa samaa mieltä et kyllä siihen kasvaa :heart: mutta mie jänishousu olin kyll ihan paniikissa ku tyttö synty ja mies lähti kotiin nukkumaan illalla ja mie jäin sairaalaan tytön kanssa ni ekana yönä ei tullu nukuttua ku pelotti, jänitti, oksetti ja kaikki maailman tunteet tuli käytyä läpi, mutta sitten siihen vaanjärellä mukaan että vauva on nyt siinä ja elämä jatkuu HUI.. tän toisen aikaan aluksi jännitti mutta nyt ei ole pelkoja hiveesti tullu. ONNEX koska se tunne on ihan hirveä :ashamed:

meillä oli perjantaina se RU ja kaikki oli pikkusella hyvin 350g oli painoa ja vastasi viikkoja päivän heitolla :heart: ei kysytty kumpi tulee ku se mies ei halunnu joten tyttö veikkaus omasta mielestä olkoon loppuun asti ennen kuin toisin todistetaan :heart:

Äippäraha mie oon aina ulalla veroasioissa ja lippulappu haku jutuissa ni kuis se 2010 tulojen mukaan määräytyy äippäraha ku eikös se tule viimevuoden verotuksen mukaan eli 2011?

rontti1 21+1
 
Rontti1: tuo "kauhuntunne" synnytyksen jälkeen on tuttua mulla ja monella kaverillakin. Taitaa olla ne kuuluisat hormonit mitkä synnytyksen jälkeen romahtaa. Olo on itkuinen ja muistan kun minustakin tuntui että olen pilannut koko elämäni kun se ensimmäinen vauva makasi vatsan päällä noin vuorokausi synnytyksen jälkeen. Kattelin ikkunasta ulos ja aattelin et kaikilla muilla on elämä ja mä makaan täällä vankina. :) Aika nopeasti menee ohi. Toisestakin muistan jotain masisoloa muutaman päivän. Mut hyvä ensisynnyttäjien tietää tästäkin että ne olot on ihan normaaleja et se vauva ei ookkaan maailman ihanin välttämättä heti, olo on itkuinen jne. Tietty ton olon pitää mennä ohi aika pian ettei kysymys ole oikeasta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.

Neuvolassa kaikki hyvin. Verenpaineet, hB:t, pissa, sydänäänet ok. Painoa tullut ekasta neuvolakäynnistä 5 kg. Sain kelalaput mut pihtaan niitä mahdollisimman pitkään. Mites kun mä oon nyt ollut työttömänä mut v. 2010 töissä, kai saan anoa rahaa sen 2010 vuoden mukaan?

Nelli 21+2
 
  • Tykkää
Reactions: Anukkio
Rontti Se tulee viimeisimmän valmiin verovuoden mukaan eli 2010. Vuodelta 2011 on vasta veroehdotukset tehtynä.

nelli-n Juu, sulla menee vuoden 2010 mukaan, joka on se ns. normaali käytäntö. Muut ovat tavallaan poikkeuksia, joita voi hyödyntää, jos tulot ovat muuttuneet paremmiksi vuoden 2010 jälkeen.
 
No huhhuh, miten migreeni vaikuttaa veren sokereihin! Söin saman aamiaisen mitä aina (lautasellinen veteen keitettyä kaurapuuroa margariinisilmällä) ja tunnin arvo oli huikeat 7,9! Aamun paasto oli kuitenkin ihan ok 4,2. Siis mulla ei ole kertaakaan näiden mittailujen aikana noussu noin korkeaksi. Tyhmä minä muutenkin kun päätin pitää migreenistä huolimatta mittauspäivän - on ollut niin huono olo etten ole pystynyt syömään kunnolla saati säännöllisesti. Oon kahden vaiheilla, vedänkö noi aamuarvot yli ja kokeilen huomenna uudestaan. Toisaalta voinhan kirjottaa lisätietoihin että oli migreeni. Tosi kumma juttu.

Kiitos Millimamalle ja mnicalle noista tiedoista liittyen vauvan kanssa lentämiseen. Mukava tietää että se onnistuu. Eniten on tosiaan huolettanut vauvan pärjääminen/vointi lennolla, ennakkoon sopimalla lentoyhtiön kanssa varmaan muutoin saa asiat järjesteltyä. Ehkä tässä tosiaan sitten lähdetään Paavon kanssa Kanarialle jos saadaan joku lottovoitto :)

mnica, noista liikkeistä: mä olen siis ollut ihan hullun huolissani Paavon hiljenemisestä. Noin viikon verran liikkeet ovat selvästi vähentyneet tai sitten en vaan tunne niitä. (heh just nyt Paavo sitten päätti alkaa potkuttelemaan) Ensisynnyttäjäksi sain kokea liikkeet jo tosi varhain, siis viikolla 16+. Ja nyt 20+ viikolla tunnen paljon harvemmin. Kaikenlisäksi olin huomaavinani, että mulla ois vatsakin pienentynyt. Mutta tänään tajusin (laitettuani erään vanhan paidan päälle) että sehän on siirtynyt ylemmäs. Että ehkä Paavokin sitten on muuttanut ylemmäs.. mene ja tiedä. Mullakin tuntuu liikkeet enemmän vasemmalla puolella ja siellä Paavo asustaakin. Mut nyt niitä pikku muljahduksia tuntuu välillä myös ylempänä. Kunpa osais olla yhdenkin päivän pelkäämättä/huolestumatta!

Idylli: Joo, joillain ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että opettajat ovat jotain yliolentoja, joilla ei ole muuta elämää :) Se saattaa tulla järkytyksenä, että opettajakin on vaan ihminen ja opettajan työ on duuni siinä missä kaikki muutkin :) Onneksi tällaiset ihmiset ovat kuitenkin vähemmistössä. Mulla itselläni on jo isot oppilaat, syksyllä aloittavat vitosluokan.. mutta osaan kyllä odottaa, että jotkut siellä saattavat syksyn vanhempainillassa taivastella, että kuinka mää nyt sillai jään pois ja miten ne muksut nyt pärjäävät.. kun se on niin kauhia elämänmuutos kun tulee välillä sijainen ja sitten mä vielä kehtaan tulla takaisinkin :D Pitää vaan asettua tällasten kommenttien yläpuolelle. Ehkä valmistaudun muutamalla valmiilla vastauksella.
Kyllä ikävä tulee oppilaita sitten! Niistä tulee niin läheisiä ja rakkaita kuitenkin.. mutta nyt on muiden asioiden aika :)

Pahoinvoiva Anukkio ja ylemmäs muuttanut Paavo-Poika 20+3
 
Anukkio Mulla tuo kaurapuuro oli ihan ehdottomasti kiellettyjen listalla, jostain kumman syystä nosti verensokeria vaikka ei migreeniä ollutkaan. Jos puurosta tykkää, kannattaa kokeilla sen siirtämistä iltaan.
Olen kuullut, että jos nuo aamusokerit nousee helposti, niin aloittaa päivän syömiset varovaisesti, jotta insuliinin tuotanto ehtii kunnolla käynnistyä. Päivällä kärsii sitten syödä vähän paremmin.

Mulla aamuun kuuluu 1 kahvi, rasvaton jukurtti ja yksi siivu Real-ruisleipää.
Loppuraskautta kohden insuliinin tuotanto voi heiketä, joten ei enää pysty syömään samoin kuin aikaisemmin.
 
Kiitos Scala ohjeista!
Olen kuullut, että joillakuilla puuro voi tosiaan nostaa sokerit liian korkealle. Olin kuitenkin toiveikas ja ajattelin, että ehkä puuro kuitenkin mulle sopii, koska se ei ole ennen nostanut mulla sokeria lähellekään tämän aamuisia lukemia. Mulle ei oikein aamuisin millään maistu muu kuin tuo puuro - tottumiskysymys toki sekin. Täytyy vissiin mittailla taas vähän useammin, jos se insuliinin tuotanto on alkanut heikkenemään. Uskon tai oikeastaan toivon tämän päivän olleen poikkeus tuon migreenin vuoksi.
 

Yhteistyössä