Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

Lumineiti Kuulostaa tosi haastavalle tuo sun ruokavalio kyllä :( Ootko päässyt ravintoterapeutin kanssa juttelemaan? Useinhan sinne laitetaan heti rd tuomion jälkeen. Sun tapaus on varmasti haastava terapeutillekin ja varmaan itse kokemuksen kautta osaat melkein parhaiten keksiä sopivaa syötävää. Ja nuo sun sokerit ei kyllä syömisistä aiheudu (ihan tuon sun kuvaileman aterian ja sen jälkeisten sokerien perusteella)! RD:lla on tapana pahentua tosi nopsasti +20 viikoilla ihan hormonien vaikutuksen kautta, joten älä ihmeessä syyllistä itseäsi!
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Tunafish joo mähän kävin ravintoterapeutilla omasta tahdosta heti ekan neuvolan jälkeen, kyselemässä ihan muutenkin että täyttyykö kaikki ravintosuositukset näin raskauden aikana kun se tilanne oli uusi. Ittensä kanssa on kyllä oppinu pärjäämään ja oon muuten perusterve. Täällä tuppukylässä oli sellainen ravintoterapeutti että kun mulla oli keskussairaalan allergiatestien tulokset mukana ihan pohjustukseksi, niin sanoi mulle että ei hän niistä mitään tajua, luetteletko ny vaan mitä et saa syödä! Sen jälkee totes että lisää omegoita kalan korvaamiseksi ja syö pakastevihanneksia, muuten tuntu että ei ole ees kiinnostunut koko keissistä, valitteli vain kovasti kuinka oli tullu liian aikasin töihin kun oli flunssasssa kuulemma :S

Sanon kyllä huomenna kun meen pikaneuvolaan aamulla näiden arvojen takia että en halua sille samalle ämmille enää kun ei se tajua tästä hommasta kyllä mitään, mulle pyöritteli Lapin Keskussairaalan Ihotautipoliklinikan ylilääkärikin silmiään kun olin asiakkaana kun olin nii hankala tapaus.. Toivottavasti pääsen Taysiin kunnon asiantuntijalle tai vähintään sinne jatkossa seurantaan :( mulla on huomenna ylimääränen nopea käynti nyt ensimmäinen näiden arvojen kanssa niin katotaan mitä se neukkutäti keksii mun kanssa..

Alkuraskauden sokerirasitus oli sillon rv 15 puhdas ja iloitsin sitä silloin että hieno homma niin ei tarvi tästä murehtia, mutta nyt se sitten puhkesi. Tiesin jo heti kun koko taudista luin että jos RD-suohon tipahdan niin sieltä en ruokavaliolla nouse :(
 
Lumineiti täältäkin tsemppiä ja toivottavasti asiantuntevampaa porukkaa jatkossa! :hug:

Mies soitti sitte eilen sairaalasta... oli saanu töissä paniikkihäiriökohtauksen, joka oli vielä menny tosi pahaksi (tietysti kun pelänny että tulee sydäri tai kun ei tiedä mikä on). Sillä ei oo koskaan aikasemmin ollu. Ei ne mitään jatkojuttuja ollu sitten määränny, muuta kun että jos toistuu, niin tulla takaisin. Sillä oli koko illan vähän pökkyräinen olo ja nyt valitteli huonoa oloa ja ettei tahtois mennä töihin. :| Toivottavasti se ei uusiudu, että ois ollu vaan kertaluontonen, mutta tuo sen olotila pistää kyllä huolestuttaan. Otettiin kyllä selvää asiasta ja mäkin oon joskus lukenu siitä, kun isällä ollut joskus lääkitys paniikkihäiriöön (mulle ei puhuttu siitä mitään, paitsi äiti sitten joskus myöhemmin, kun kerroin nähneeni sellaisen lääkepurkin kaapissa). Ja just toissapäivänä luin Vauva-lehdestä jutun paniikkihäiriöstä. Ja mullakin ollut muutama vuosi sitten pari lievää kohtausta, mutta jotenki tajusin mistä on kyse ja pystyin vain odottaan, että menee ohi. Oon lukenu sen verran paljon psykologiaa, että tiedän kyllä, että mieli voi tehdä temppuja, varsinkin jos on stressaantunu tai vaikea elämäntilanne.
Pahintahan on, että miehellä se tapahtu yhtäkkiä kesken työpäivää. Mutta toivotaan nyt, että se ei toistu ja kaikki menee hyvin :saint:

Vähän tekis mieli mennä vielä nukkumaan, mutta monesti on vaan nukuttanu vielä niin paljon, kun on heränny myöhemmin... Pitäis tänään siivota, niin seki urakka sit pian venähtää taas tuonne iltapäivän puolelle. Voihan sitä päikkärit ottaa sitte myöhemmin :rolleyes:

Ja taas perjantai! Aika menee sitte nopeesti ;)
 
lumineiti mittaatko sokerit tunti syömisen ALOITTAMISESTA, vai siitä kun viimeisen suupalan oot ottanut? mullahan kävi niin et edellisessä odotuksessa terkkari neuvoi väärin ja osaltaan siksi arvot oli korkeella välistä.
tuo kylmäpuristettu rypsiöljy takaisi sulle niitä omegoja, mitä et ravinnosta saa. ja sitten: onko sulla mitattu kolesteroleja? korkea kolesteroli ja korkeat sokeriarvot kulkevat usein käsi kädessä, tuon öljyn turvin itse oon saanut arvot ales, olin saamassa lääkitykset jo, mutta lusikallinen päivässä kolmen kuukauden ajan laski kaikki arvot huippulukemiin.
jos liikut jo jonkin verran, toivotaan että se nyt asettuisi.
ja voimia kamalasti noihin ruoka-rajoituksiin, vaikea kuvitella miten iten jaksaisi jos kaikkea katsomaansa pitäisi noin paljon karttaa.... ja minä sappivikaisena kun luulin et MÄ en saa syödä mitään mitä haluan.... :(

mnica mulla oli eksän kanssa koko liiton ajan paha paniikkihäiriö, paheni ja paheni vuosi vuodelta. kun jätin sen, kuukausi erosta oireet loppui kuin seinään lytättynä. mulla oli lääkkeet liki maksimiannostusta, mikään ei auttanu, ei terapiat ei mitkään.
EN SIIS SANO ETTÄ SUN MIEHELLÄ ON SUN TAKIA OIREITA :D mut siis tiedän mitä se on... tiedän mitä on paeta kassajonosta jättäen kaikki ostokset siihen, tai olla töissä kun ei pysty,......
onneksi siihen on hyvät avut saatavilla, jos mies vain heti suostuu asiasta puhumaan ja seuraamaan tilannettaan.
paniikkihäiriö on kamala asuintoveri... mulla se oli niin rajoittava tekijä että meinas järki lähteä. ja vallankin kun siippa ei antanut mitään ymmärrystä/myötätuntoa. totesi vaan että mulla on mielenterveysongelma ihan itselläni, että itepä haet itelles apua. hän ei auta.
kyllä siinä jäi lääkepurkkinsa kanssa kaksin.
onneks sun miehellä on sut, ja varmasti osaat tukea kuunnella ja olla läsnä :) voimia sinne, ja rohkeasti eteenpäin :) multa voi myös kysellä tuosta sairaudesta jos jotain tulee kysyttävää.
ite saan olla onnellinen siitä, että nyt on jo 2,5 vuotta lääkkeetöntä aikaa takana :heart:

nukuttu jokseenkin hyvin, aurinko paistaa... -ja todennut sen että eksä saa kerätä pottinsa tulevaisuudessa ihan itse. kerran ei sopuun tule, niin antaapa hänen sitten olla. Lasten olo on jo helpottanut, tyttö pystyy jo nukkumaan. Raskaat 2,5 viikkoa on takana, mutta toivon että vastaavaa tilannetta ei tule. Mies on retostellut puolelle kaupungista kuinka mä olen seonnut ja ilmoittanut aiheettomasti tämmösen asian... Eräskin tuttu sanoi mulle että "jos isä nyt vähän tönäisee, niin nykyään sekin on jo pahoinpitelyä, että ymmärrä se säikähdys kun isä on kutsuttu lastensuojeluun".... hahah, niinpä...
Mutta lohtua toi myös toinen kommentti, joka oli isän tuttujen taholta ilmeisesti kuullut, (mä en ole asiasta kailottanut kaikille...) niin sanoi mua nähdessään et älä puheista välitä, koita jaksaa, kyllä hänkin tietää millainen ihminen se on.
Puolesta ja vastaan on siis, mutta ne ketkä puolustaa, ne ei OIKEESTI tunne sitä ihmistä.
Aika näyttää miten lasten olot pysyy, ja miten ne jaksaa.. Ja että nyt kun isä on jälleen saanut mahdollisuuden olla isä, ONKO hänestä siihen.
En viitsinyt lähteä asumisia muuttamaan omasta toimesta... rasittaisi lapsia sekin riitelyksi menevä juttu. Ennemmin käännän tuon toisenkin posken ni pamauttakoot siihen seuraavan kerran.
Nyt keskityn siihen et meillä lasten on turvallista ja hyvä olla. Ja että vauva on pian maailmassa :)

mukavaa alkavaa viikonloppu kaikille :) ja iso kiitos tuesta niille, keltä sitä edelleen oon saanut :)
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Oon mittaillu siitä kun viimesen suupalan laitan ateriasta suuhuni, että varmasti on tunti ainakin ruoasta :( eipä auta.. Kävin työterveyshuollossa joulukuussa ja mulla on aina ollut todella huiput kolesteroliarvot ja muut arvot myös. Tuolloin Treen Mehiläisen hoitava lääkäri hämmästeli että kymmenen vuotisella urallaan hän ei ole koskaan nähnyt näin alhaisia kolesteroliarvoja kenelläkään joka ei olisi lääkityksellä niiden suhteen, että onnitteli oikeen. Muutkin kaikki yleisessä verenkuvassa oli loistavasti. Totesi että näköjään Rovaniemellä osataan hommat kun ruokavalio on saatu kuntoon vaikka rajoitukset kuullostaa niin hurjilta, että se näkyy arvoista kun vitamiinivalmisteet ja ruoka on kondiksessa.

Mutta niinkun sanoin niin oon aivan terve ja mulla on terveet elintavat vaikka herkuttelija oon aina ollutkin. Se tekee niin hemmetisti kun ei saa syödä mitään valmiiksi tehtyä, 19-vuotiaana todettiin nuo vilja- ja soija-allergiat ja silloin rupesin perehtymään näihin ruokajuttuihin ja tajusin kylmästi etikettejä lukemalla että perusihmiset syö samaa paskaa päivästä toiseen tietämättä edes mitä syövät, oli todella vaikeaa löytää mitään missä ei olisi vehnää vain täyteaineena tai soijaa jossain muodossa.

Varjopuoli tässä on ettei käydä koskaan ulkona syömässä, turvallisimpia on pikaruokapaikat kun siellä on yksinkertaiset ruoat ja kaikki raaka-aineet tiedossa, yhdessäkään normi ravintolassa ei ole osattu vastata kun kyselen heidän jauho/mausteseoksistaan niin en käy ikinä missään näissä, oon semmonen jonon aiheuttaja :D Onneksi mieskin on kulinaristi ennemmin kotona kuin ulkosalla :D

Hohooo, tää oli nopea aamukäynti, nyt kahvia kupponen ja sinne neuvolaan, tuun kommentoimaan enempi myöhemmin :) katotaan mitä ne mulle sieltä aikovat, ainaki karaistaa taas luonnetta tämmönen superdieetti, mutta kyllä ne inskat varmaan silti tarvis jos tosiaan näillä ruoilla on tämmösiä arvoja nii huhheijaa..

Lumineiti ja Uubo-puubo 25+5
 
Lumineiti: RD:sta en tiedä vielä mitään, oma sokerirasitus on vasta edessäpäin. Mutta gluteenittomista tiedän kyllä, meillä kun pojalla ainoat sopivat viljat on valkoinen riisi ja tattari. Ja ravitsemusterapeutilla käydään säännöllisesti eli jotain tiedän ihan perusravitsemuksesta. Oletko tutustunut Finelin sivuihin? Siellä voi itsekin laskea noita vitamiini- ja ravintoainejuttuja. Rypsiöljyä jos voisit ottaa, se auttaisi tohon omega-asiaan. Pellavansiemenöljy olis kans hyvä, sitä riittää vähempikin. Meillä ei pojalla sovi kala eikä rypsiöljykään, joten öljyasia on tuttu... Jos pelkän rypsiöljyn varassa on omegat, niin 1 rkl/pv ei kyllä riitä.. Itse leipomalla saat tehtyä täysjyväleipää gluteenittomista jauhoista. Ihan vähän tärkkelystä (minä käytän tapiokaa) joudut lisäämään mutta pitäisi onnistua ihan hyvin. Mulla on jotain reseptejäkin, jos haluat. Yksi helppo on Farinan täysjyväriisileipäjauho mutta en nyt muista, paljonko siinä on tapiokaa ja valkoista riisiä, joita ei siis suositella varmaan RD:ssa. Tattaripuuroa en mäkään voi syödä, maku muistuttaa paperimassaa :x Hirssipuurosta sen sijaan tykkään. Allermiinasta saa lisäksi sokerittomia täysjyvämuroja mm. riisiä, hirssiä, maissia ja riisipalloja (sis. vähän suolaa), jos haluat naposteltavaa. Werzin tattarimurot (näyttävät lastuilta, ei niitä puffeja) on itseasiassa hyviä, ne ei maistu oikein tattarille eivätkä sisällä sokeria tai suolaa. Maku vähän sama kuin Le Pain De Fleur-tattarinäkkäreissä (sis.sokeria) ja ovat siis hyviä.

HilmaVilma 27+2
 
Fourth gift kiitos! Heh, ymmärsin juu ettet mua syytä tuosta paniikkikohtauksesta :D vaikka just aamulla sitä pikku riitaa oliki, tosin se itse oli se vastarannan kiiski...ja ehkä sille tuli siitä sitte huonoa omaatuntoa.. Se osaa kyllä aiheuttaa itselleen turhaa stressiä pelkillä ajatuksillaan, se vaan kuuluu sen perusluonteeseen, mutta oon yrittäny ehdottaa kaikenlaista meditoinnista jonki liikuntaharrastuksen alottamiseen, missä sais tuulettaa päätään. Nyt se just soittikin töistä, alkujännityksen jälkeen nyt on kaikki ok. Oli meinannu jo mennä sanoon, ettei pysty olla, mutta oli alkanu sitte helpottaa.

Jouduin sitte pudottaan pommin heti sen niskaan kun menin just tekemään yhden ostoksen... Meille on nyt sitte tulossa Brio go -rattaat sille turvakaukalolle.
Lastenturvassa niillä oli erä Brownia mustalla rungolla 459 euroa (norm. 645 euroa), niin päätin pistää Visan vinkuun. Näppäilin tosin turvaluvun 2 kertaa väärin, kun oon raaputtanu sen pois kortista enkä muista mihin oon merkannu sen ylös :D Meinasin jo, että ehkä se on joku enne, ettei mun pidä ostaa niitä...
Samalla tilasin Ruskovillan kapalovaatteen. Vakuuttelin kuitenkin miehelle tuossa, että mulla on tavoitetilillä sen verran rahaa, että selviän mun Visalaskusta, jolle oon ostanu nyt tuon kaukalon, telakan ja rattaat. Minähän tässä oonki kaikki hankinnat tähän asti tehny vähäisillä tuloillani. No okei, mies hommas farmariauton, niin kai seki lasketaan hankinnaksi tähän tarpeeseen :D
 
Meilläkin minä olen tehnyt ja maksanut kaikki vauvahankinnat :kieh: Siksi kaikki onkin ostettu käytettynä. Mies on sitten laitellut n. viisinkertaisen summan rahaa molempien autojen pohjan ruostesuojaukseen ja ostanut mm. rumpusettiin kaikkea tarpeellista.. En nyt tiedä kuinka pakollisia investointeja nuo oli just nyt?! Jokainen vissiin valmistautuu tyylillään vauvan tuloon! Tai sitten se aattelee että vauvan tultua ei varmasti saa enää mitään itselleen :D
Käynpä tänään muuten hakemassa kotimatkalla edullisesti FB-kirpparilta huutamani Eisbärchen -lämpöpussin turvakaukaloon!

Tuna ja Sintti 25+4
 
inari ja mä taas ompelen :D maha ON tiellä ja pahan kerran :D :D mutta ei voi mitään, pakko on duunailla kun innostusta on.... pojalle tein just päiväpeiton koristetyynyineen.... nyt viel tarttis surauttaa ruokapöydän tuolien istuinpehmusteisiin uudet pääliset.... joku valkoinen kausi menossa. ei mikään huippu-käytännöllinen väri lapsi-perheessä, mut MÄ HALUAN :D
miestä huvittaa tää ompelu-vimma, mutta kivahan se on et on jotain mielekästä touhua. eikä sit tarvii siivota tänään, kun tulee lanka-ym roskaa :) -taktista :D
tosin nyt oli ihan pakko nousta ompeluksien äärestä, kun huomaamattani istuin ihan krympyssä. ja nyt sit supistaa.
no, vielä on päivää jäljellä. jos pikkuinen lepo sohvalla ja jatkaisi sitten.

mustikoita ois kyllä kiva käydä keräämässä, mutta mä en taida jaksaa laahustaa tuolla metikössä....
 
NukkaPallero
Mulla siis viikolla 36 todettiin tuo raskausmykytys, aluksi oli aika lievä. Pissanäytteitä piti vähän väliä toimittaa labraan ja käydä verikokeissa ja viikon välein äippäpolilla ja aina kotiin passitettiin ja käskettiin vaan levätä ja juoda oikein paljon vettä. Mä en pystynny kotoon lepäilee yhtää ku mies oli ma aamusta pe iltaan töissä toisella paikkakunnalla ni oli pakko olla 1v9kk lapsen kanssa ja koiran, tosiaan meillä ei mitään hoitoapua ollut. Sitte viikolla 37 olin viikonlopun ku mies kotona niin osastolla lepäämässä ku aivan kaamea päänsärky ja turvotus, proteiinit oli plussalla ni kaikki virtsa piti kerätä vuorokauden ajalta, että ne näkivät kuin paljo sitä proteiinia oikein todellisuudessa oli. Lepo silloin auttoi aika hyvin ja pääsin kotiin. Sit viikolla 38 mut otettiin sisään ja 2 päivää annettiin tapletteina niitä käynnistys pillereitä, ei tehonnu, sit passitettiin kotiin pariksi päiväksi ja taas sen jälkee osastolle ja 2 päivää söin käynnistyspillereitä ja tipan kanssa yritettiin käynnistää, ei tehonnu. No kolmannella kerralla sitten eli 39+1 multa puhkastiin kalvot ja oli tipan kanssa sitä käynnistysainetta, en muista nimeä niin sit alko tapahtua ja synnytys kesti 2 tuntia kokonaisuudessaan. Se oli aika tuskainen kokemus ku tosiaan kroppa oli aivan loppu ja välillä piti yöllä mennä äippäpolille, että sai tarpeeks vahvaa kipulääkettä ja silloin joutui aina yön olla tarkkailussa. Harmitti ku joka kerta oli eri lääkäri, olis vaan pitänyt vaatia heti, että käynnistää mut silloin ku meijän likka sit syntyi niin kaikki oireet katosi heti samantien ja oisin voinnu siitä sairaalan sängyltä lähteä vaikka maraton juoksulle, kätilö vielä sanoi, kun pesulle piti mennä, että piti istua ettei vaan rupee pyörryttää ja mä vaan tokasin, että mä oon huippukunnossa, pystyn kyllä ite kävellä yms :) Mua kyl todella pelottaa, että jos se myrkytys tulee tässäkin raskaudessa, se on oikeesti aivan kamalaa ja varsinkii se turvotus mikä oli jaloissakin ku ei mahtunnu ees meijän iskän 46 koon kenkä jalkaan :LOL: mut silloin tulikin 3kg paino per viikko ku sitä turvotusta oli naama, kaula, kädet ja jalat täynnä.. Noh, tiedänpähän ainakin vaatia kunnon palvelua jos samat oireet alkavat, toivotaan että ei ala :)

Olipahan sepostus taas :LOL:

Niiskuneiti-87 ja muru 26+5 :heart:
 
Heippatirallaa mammat! :)

Mä olen tällä viikolla hoidellut kaikkia kökköasioita. Maanantai ja tiistai menivät kokonaisuudessaan siihen, kun tavasin virkavapauslappusia töitä varten sekä ihmettelin Kelapapereita ja Kelanettimaailmaa. Ja tänään kävin pankissa neuvottelemassa lyhennysvapaasta asuntolainaan. Tämä viimeisin jännitti kovasti! Mutta saman tien luvattiin 12kk lyhennysvapaat, vaikka papereita ei voinut vielä tehdä koska olin kuulemma liian aikaisin asialla. (Mun mielestäni tyhmää kun onhan se sitten huomattavasti vaivalloisempaa könytä tammikuussa sinne pankkiin vauva kainalossa) Sovittiin alustavasti omasta ehdotuksestani niin, että lyhennän äippäloman ekat 3kk lainaa vielä normaaliin tapaan, koska sen ajan saan vielä töistä palkkaa. Sitten uusi reissu pankkiin ja tehdään sopimus 12kk tauosta. Nyt heti kotiin tultuani alkoi heti tuttu epävarma olo, että olisko sittenkin pitänyt koittaa saada samantien lyhennystä het äippäloman alusta... :headwall: Mut sellaista tää pankkityyppi ei ois osannut heti kättelyssä luvata. Noh, täytyy kait luottaa omaan vaistoon ja kyllähän mä ne lyhennykset pystyn maksamaan kun kerran saan vielä palkkaa. Ärsyttävää olla huolissaan koko ajan rahasta!! Hitto kun sais jonkun lottovoiton ni ei tarttis koko ajan olla stressi persiissä! :kieh:

Hankinnat on täälläkin tehty ihan täysin mun toimestani! Se on vaan jotenkin mennyt niin. No mä luotan siihen että mies sitten omalla tavallaan jatkossa osallistuu enemmän. Oon ollu lomalla niin on ollut niin helppoa mennä sekoamaan kauppoihin ja ostaa kaikkea mahdollista. Tänäänkin "eksyin" pankin jälkeen Kappahliin kun siellä näytti olevan ale.. no kyllähän mä löysinkin kaikkea ihanaa pientä, mutta eihän ne olleet tarjouksessa! :D The story of my life...
Oon pohtinu viime aikoina, että kyllä näissä äitiys- ja vauvan tarvikkeissa pyörii melkoset markkinavoimat. Herran tähden en edes halua alkaa miettimään kuinka paljon olen tällä hetkellä jo törsännyt äitiystarvikkeisiin ja vauvaan rahaa. Vähemmälläkin ois kai pärjännyt mutta mä olen jotenkin seonnut. Ja tahtonut ostaa kaikkea priimatavaraa. Taitaa tulla meidän Paavosta ihan pilalle hemmoteltu :D
Eilen ostin kahdet imetysliivit valmiiksi ja niillekin tuli hintaa 80e. Voi jestas.

Tällä opella alkaa maanantaina sitten työt! Meinaa melkein vähän ahistaa mutta eipä sielläkään kerkiä olla kuin 2kk ennen äippälomaa! Osuu kätevästi syylomaan mun loman aloitus. Vähän hirvittää miten sitä sitten jaksaa olla töissä kun oon jo nyt niin pirun raihnainen. Mulla on jotain ihmeellisiä toispuoleisia liitoskipuja - vasemman puolen nivunen ja alapää on liikkuessa ihan tulessa KOKO AJAN. Ja öisin.. voi halleluujaa mitkä lonkkasäryt ja alapää ihan tulessa (mutta ei millään hyvällä tavalla ;) )

Muksaa viikonloppua kaikille!!

Anukkio ja Paavo 25+0 POKS!!!
 
Tervehdys mammat!

Tänään oli neuvola ja sain yllätyksekseni kuulla että kohdun ulkosuu on auki ja kaula pehmennyt : / Lääkäri oli hieman huolissaan, koska kaikki oli tapahtunut 2 viikon aikana. Sinä aikana siis, kun aloitin kuntosalin ja juoksuharrastuksen uudelleen. Eli liikuntakielto pamahti niin että terve vaan. Ja kyllä vähän harmittaa! Toki asetan vauvan etusijalle ja toivon että kasvaa ja kehittyy masussa loppuun asti, siellä pienessä yksiössään pienen on kaikista paras olla kunnes on täysiaikainen. Mielellään ei yhtään supistuksia saisi tulla, eli rauhassa edettävä. Sanoi että vauvan on paras pysyä sisällä vähintään 34-35 viikkoon asti. Säikäytti tällaiset puheet. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut tällaista pelkoa. Nyt mielessä myllertää..

Muuten neuvolassa olikin kaikki hyvin:

Rv 26+5 ja sf-mitaksi saatiin 22,5cm
Hb oli noussut! Jee :) nyt 125
Verenpaineet hyvät: 111/64
Paino: 56,9kg, eli pudonnut 100g, mutta se nyt oli onneksi pientä eikä sanomista tullut.
Pissa puhdas niin kuin aina.
Vauva on edelleen raivotarjonnassa ja sykkeet +130

Nyt odottelemaan miestä kotiin, vielä pitäisi v-lopun kauppareissut hoitaa ja sitten pääsee nauttimaan hyvästä ruoasta ja herkuista. Nyt aion herkutella murheet pois :)

Nukkis ja poika 24+5
 
Mukavaa alkavaa viikonloppua siskot :) Mulla jäi nyt vika työpäivä taakse ja tän jälkeen miehen kanssa lomailua muutama viikko ja sit olenkin yksin (mikäli nyt tän masun kanssa voi olla yksin) aina sinne synnärille asti. Pää on täynnä mahtavia suunnitelmia, miten käytän tän jäljellä olevan ajan ennen pienen syntymää, mutta luulempa, että omat krempat saattaa hiukan hillitä tätä tekemispuolta...

Nyt viikonloppuna alotetaan pojan tulevan leikkihuoneen remontti, eli tekemistä on ihan tarpeeks... Parasta töistä pois jäämisessä on se, että pystyy tekeen tälläsiä juttuja, kun nyt työpäivä on vienyt kaikki mehut illasta ja työpäivän aikanakin on ollu supistusta ja vihlasuja yms.... ei oo oikein pystyny päätteellä istumaan. Nyt on se murhe pois, vaikka jollain tavalla haikee fiiliskin on...

Helpottunut olokin on, kun pystyin työni hoitaan kunnialla loppuun vaikeuksista huolimatta. Fourth gift, toivottavasti siellä teilläkin alkaa päivä paistamaan ja pääset nauttimaan vihdoin tästä raskaudestakin... sulla kun oli jo tuolla alkuraskaudessakin ihan tarpeeks "mutkia matkassa".

En nyt jaksa kirjotella enempää tässä vaiheessa... eli melko omanapaseks tää teksti jäi : / Pikkulevon jälkeen jaksaa taas... ja nythän mul ei oo muuta kun aikaa :)

sisunen ja seve 28+1
 
LÄÄKÄRINEUVOLA 26+1 Kaikki ok. Mullakin NUKKAPALLERO/KOHDUNKAULA 1 SORMELLE AUKI! Mutta sitä oli kyllä 3cm jäljellä ja "kova" oli joten ei huolta. Uudelleensynnyttäjäthän voi olla jopa 4cm auki vaikka kaulaa on jäljellä vielä 3cm joten liikkumiskieltoa tsm ei tullut vaan totesi vaan että ihan ok. Sydänääniä ei meinannu löytää, en kehdannu sanoa että ne kyllä kuuluu parhaiten oik puolella istukan läpi ja löys se ne sitten vihdoin ja viimein (134)... Onneksi vauva oli potkinut masussa kunnolla odotushuoneessa niin en ollut huolissani. Paino oli taas noussut, yhteensä 6kg nyt ja sain siitä kyllä kuulla... Sanoi että kun kolmas oli jo niin iso syntyessään (4,2kg) niin on varmaan tämäkin ja isompi kun painoa tulee nyt niin reippasti. Nopeasti sitten huolestuneena mittasi sf joka 25 (ed kerran 24,5) ja huokaisi helpotuksesta ettei ainakaan sf ole kasvanut ja laski nyt myös ihan normikurville eli keskikäyrän ja yläkäyrän väliin. Joten sekin asia oli sitten ok. Mullahan ollut jo yli 2kk tosi kipeä (ylä)selkä ja näyttää vaan pahentuvan. Olisin saanut lähetteen fyssarille mutta sanoin että yritän nyt itse jumoata ja sauvakävellä reippaasti ja otan lähetteen vastaan sitten synnytyksen jälkeen JOS kivut ei häviä. Nyt seuraava nla sitten 4 vkon päästä.

Korvapuusti 26+1
 
Eilen oli sitten lääkärineuvola täälläkin. Ensinnäkin toissapäivänä loukkasin selän ensin töissä ja sitten vielä illalla kaaduin selkä eellä ison puupölkyn päälle ulkona. Tämän vuoksi sairaslomaa tiistaihin, kumartelemaan ei kykene ollenkaan. Noh, selässä meni kai joku hermo läjään kun koko päivän oksetti niin ettei saanut ruokaa syödyksi. Neuvolassa oli ajat komeasti myöhässä niin eikun ukon kanssa odotusaulaan istumaan. Kohta alkoi päässä heittää, silmissä sumeni ja sireenit soi korvissa. Sain miehelle sanotuksi että taju lähtee, hae joku. Sen jälkeen lähti kokonaan näkö, kuulo ja puhekyky, mutta olin tajuissani. Joku ohikulkeva terkkari oli huomannu että keikun tuolilla niin että tipahan kohta ja naama oli vitivalkonen ja huulet harmaat. Raahasivat mut makuulle huoneeseen ja siinä aikani maattuani ja pakkosyötyäni terkkareiden omat eväät ( :D ) alko olo tokeneen. Just suunnittelivat jo, että pitää OYSiin lähtä. Pissanäyte, verenpaine, sokeriarvot, hb ja kaik oli kunnossa, että varsinaista syytä tapahtuneelle ei löytyny, mutta ilmeisesti selästä johtui. Aiemminkin ob tosissaan huimannu raskausaikana kun selkä ollu jumissa. Niin ja pientä hupia saatiin, kun terkkari kysyi, että oonko jotain makeaa syöny, kun oli pissanäyte muuten ok, mutta tooosi sokerista. Mies siihen tokasi, että "ON SE SYÖNY! IRTOKARKKEJA AAMUSTA ASTI!" :D ...kun ei muuta kyenny... :kieh:

Niin ja kävin lopulta sit sielä lääkärilläki ja kaik oli hyvin, Nyytti pää alaspäin eikä hätiä mitiä.

...Anteeksi omanapaisuuteni :ashamed:
Ihanaa illan jatkoa joka masulle!

*metsätähti* & Nyytti 27+2
 
Moikka! En ole vaan kertakaikkiaan saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne. Meille menee pikkuisen kanssa hyvin. Muru potkii kovasti jos meinaan lojua aamulla sängyssä liian kauan:D ihana!!! Vaatteita oon hankkinut jo tosi paljon ja vielä äitiyspakkaus tulematta. Vaunut hankittu ja niitä odotellaan saapuvaksi ensi viikolla. Ahhh...nautin niin kovin tästä ajasta vaikka välillä masu,selkä ja jalat kipeät, en usko että jaksan tehdä seisomatyötä äippälomaan asti. Väsymys on vaivanut nyt tosi paljon viimisen viikon,nukkuisin vaikka kuinka paljon! Viime yönäkin meni sellaset 10h ja tunnin päästä olisin vinu nukkua seuraavat 10h! Täytyykin kohta mennä nukkuu! Huikeeta miettiä että lomaan on aikaa enään 2 kk!

Hyvää viikonloppua kaikille

Uskoa täynnä ja muru 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Synnytysdokkarit: Näistä oli keskustelua jokin aika sitten. Mäkin haluaisin niitä katsoa mutta en ole löytänyt ohjelmatiedoista mitään odotukseen ja synnytykseen liittyviä ohjelmia. Voisko joku valaista mulle, mikä kanava ja mikä päivä?

Kohdunsuun tilanne: Mua alkaa ihan stressata kun monilla on yllättäen ollu pientä avautumista havaittavissa.. ehkä munkin pitää yksityisellä käydä tarkistuttamassa tilanne.

Kela: Näkeekö jostain Kelan sivuilta, onko papereiden käsittely missä vaiheessa? Mä toimitin elokuun eka päivä kaikki paperit töihin (halusivat raskaustodistuksen jne. hallintopuolelle) kun mule maksetaan ekat kolme kuukautta palkkaa. Puhuin sieltä jonkun kanssa, joka sanoi että toimittavat paperit kelaan mahdollisimman myöhään ts. joskus SYYS-LOKAKUUN vaihteessa. Nyt rupesin miettimään että jos paperit lähtee sinne niin myöhään, en varmaan saa äitiysavustustakaan ennen kuin joskus lokakuussa.

RD: Eilisen päivän nettisurffailut meni tähän asiaan perehtymiseen. Näin äkkiseltään näyttäis siltä että mä jokseenkin muutenkin noudatan noita ohjeita jo ihan nomraalisti syömällä PAITSI niissä ruokaohjeissa ei missään ole mainintaa aina ateriakokonaisuuden jälkeen "ja sitten vielä yksi pulla, suklaapatukka tai kilo hedelmiä".:LOL: Toi hedelmien rajoittaminen tulee mulle olemaan vaikeinta, jos nyt niin kävisi että rasituksessa jäisin kiinni.

HilmaVilma 27+3
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tänne tullut taas paljon juttua :)

Mies jää ehdottomasti isyysvapaalle heti kun vauva syntyy. Töihin on ilmoittanut vain, että joskus marraskuun alussa ja se tieto riittää työnantajalle. Onneksi on melko joustava työpaikka ja on mahdollista jäädä heti pois. Käy sitten hoitamassa välttämättömät työjutut pois sillä aikaa, kun me ollaan sairaalassa. Ja välttämättä ei pidä koko vapaata yhteen putkeen, mutta ainakin pari viikkoa on heti alkuun, niin että nähdään miten meillä vauvan ja koiran kanssa arki alkaa rullata. Ja on hän lomiakin säästellyt, että voi pitää niitä sitten talven aikana pois ja viettää aikaa vauvan kanssa kotona.

NukkaPallero Mun vatsa ei ole mitenkään erityisen ylhäällä tai ei ainakaan häiritse ollenkaan hengittämistä tai ruokailua. Sf-mitta on kyllä suurehko ja kohtu ylettyy reilusti navan yli, mutta silti vauva on melko alhaalla ja muutenkin siis vatsan painopiste selkeesti navan alapuolella tai navan seutuvilla.

HilmaVilma Kelan sivuille kun kirjautuu pankkitunnuksilla, niin sieltä pitäisi näkyä. Siellä lukee muistaakseni, että asiakirja saapunut, niin siitä tiedät, että onko lähetetty vai ei. Ja jos asia on ratkaistu, niin sitten siellä lukee se.

Pari työpäivää takana. Kiva oli mennä töihin pitkän loman jälkeen -varsinkin kun tietää ettei ole montaakaan viikkoa edessä ennen uutta "lomaa" =)

JA TÄNÄÄN POKSUU rv28, HUH HEI :heart:

idylli ja poitsu
 
NUKKA PALLERO Juu tajusin kyllä että MULLA asiat ok kun kohdunkaula vielä pitkä ja kova (uudelleensynnyttäjällä ihan norm että hieman auki jo) mutta että asiat olisi toisin JOS kaulu olisi jo lyhentynyt ja pehmennyt näillä viikoilla, kuten sulla :)

MASU EI YLHÄÄLLÄ mullakaan, tai ei mitenkään pahasti, on mulla sf 25 mutta en koe että maha/vauva olisi jo kylkien alla. Muutenkin tunnen vaan POTKUT NAVAN ALAPUOLELLA, kertaakaan en ole tuntenut mitään navan yläpuolella ja tämä mietityttää.. Muutenkin tosi rauhallinen tapaus masussa ja kun liikkuu niin muutama kerta melko hennosti. En esim tunne että tekisi voltteja tai edes kääntäisi kylkeä masussa, mitä olen kyllä aikaisemmissa raskauksissa hyvin tuntenut... En tajunnut lääkäriltä kysyä eilen, pitää nlassa sitten kk päästä kysyä jos silloin vielä on sama juttu. Ihan kun vauva olisi vaan navan alapuolella eikä mitään sen yläpuolella??

TÖIHINPALUU edessä huomenna! 3 vkon loma ohi. No, mulla on kyllä vaan enää 2 vkoa töitä, sen jälkeen jään hoitovapaalle ja teen viikonloppuisin sitten keikkaa niin kauan kun töitä on.

Korvapuusti 26+2
 

Yhteistyössä