Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

Tänään käytiin vihdoin kunnolla tsekkaan ne kotona pidettävät vaunut ja ihan hyväthän nuo oli kuitenkin. Koppa ei kyllä oo kauheen iso ja siihen pitäisi löytää sopiva kantokassi, mutta sillähän nyt ei oo kiire. Sisuksen voi onneks pestä ja höyrypesurilla aateltiin muutenki käydä koko vaunu läpi, SITTEN vasta kun ollaan muutettu..
Mies ei sitte kuitenkaan ollu kauheen innostunu niistä Brio Go rattaista... Mutta mä edelleen uskon kuitenkin, että ne toimittaa asiansa, koska niillä ei ollukaan tarkoitus missään lumikentillä kurvailla ja sitte kun ratasosaa voi ruveta käyttään, niin on jo kesäkelit. Mut mukavat draamat saatiin asiasta aikaan taas. :ashamed: Meillä oli vähän eri käsitykset asioista, enkä ois saanu hätiköidä. No nyt mä en hanki enää mitään sitten, mutta alkaahan tuossa ollaki. Punkka ja teline pitää vielä ja parit tutit ja harsoliinoja, niin alkaa varmaan oleen siinä. Nyt kun en sitte hanki enää mitään, niin on aika tyhjä olo ja vain sellanen odottaja-fiilis. Niinku kaikki ois pysähdyksissä siihen muuttoon asti. Toki pitää pakata, mutta se ei ota niin tuulta alleen kuin se pesärakentaminen... Mutta pitäis toki jatkaa pakkaamista, kun on vielä paljon tavaraa, mitä vois jo pakata.

No tunsin itseni sentään edes vähän hyödylliseksi tässä perheessä (lukuunottamatta sitä, että eilen oikein tosissaan siivosin monta tuntia, parsin jopa muutamat koiranlelut), kun ompelin rikkinäiset pussilakanat kuntoon tänään. Tiesti jos oisin oikein reipas, niin voisin ommella vaikka ite sellasen kantokassin niihin rattaisiin. Jos kävis vähän kangas-aleja kattomassa... Se tarvis olla vaan sellanen pussin ja kassin välimuoto, jossa ois suojaisa ja lämmin olla vaunuissa. Mutta en tiiä oisinko niin taitava ompeleen..

Maha. Möntti ollu aika hiljanen taas pari päivää, mutten tiiä johtuuko mun alavireisistä mielialoista. Mutta kyllä se siellä harvakseltaan potkii.
Välillä on ottanu oikein kipeääki alavatsaan. Ihan lyhyitä pistoksia. Piti koiranki kampaaminen (kauhea karvanlähtö!) lopettaa kesken, kun rupes sattuun kyykyssä oleminen. Saa nähä miten tässä vielä käy.

Vois mennä vielä syömään jotain "iltapalaa". Vähän väsyttäis, mutta ei tekis mieli mennä vielä nukkuun. Mies kattoo jotain toimintaelokuvaa, mikä ei mua kauheesti nappaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nukkapallero: Mäkin olen odottanut että milloin alkaa taas syömättömyyskausi kun maha on niin ylhäällä. En tarkkaan muista, missä vaiheessa se alkoi viimeksi. Nyt mulla on sf-mitta 27 cm (26+5 mitattu) ja viimeksi oli tässä vaiheessa noin 25 cm. Mulla oli edellisessä raskaudessa sf-mitta suunnilleen sama kuin raskausviikot eli yläkäyrillä koko ajan niinkuin nytkin. Ympärysmitta on nyt huomattavasti isompi ja olenkin omalla kohdallani tulkinnut asian niin että maha kasvaa nyt enemmän eteenpäin kuin viimeksi eikä välttämättä ala painaa niin aikaisin keuhkoja ja mahalaukkua kun ei sitten kasva niin paljon ylöspäin, mikä olikin tosi tukalaa. Potkut tuntuu kyllä jo alimmissa kylkiluissa ja navan yläpuolella mutta vasta puolessa välissä pallean ja navan väliltä (tosi vaikea selittää). Onhan tässä toki vielä aikaa ja viikkoja edessä, eiköhän se potkunurkkeilijä löydä ne ylimmätkin kylkiluut jossain vaiheessa :stick:

Liikeiden rauhoittuminen: Pientä rauhoittumista olen huomannut, tosin vaihtelee paljon eli jonakin päivänä myllää tosi paljon ja toisina päivinä on aika rauhallinen. Parisen viikkoa on nyt ollut tätä rauhallisempaa vaihetta. Vähän jo huolestutti mutta säännöllisesti kuitenkin liikkuu ja silloin kun liikkuu, niin mönkii sitten kunnolla. Kolme viikkoa vielä ultraan..


HilmaVilma 27+4
 
Viimeksi muokattu:
Välillä taas aikaa kirjoitella tännekin. Eilen oli kaverin häät ja hyvinhän siellä meni. Ainoastaan selkä tuli älyttömän kipeäksi kun kokopäivän seisoi tai istui. Saa nähdä mitä tykkää, kun huomenna 10 tuntia töitä. No, tiistaina on lääkärineuvola ja jos ei siihen mennessä parane, pitänee vaan saikkua pyytää. Toivottavasti tarkastetaan myös tuo kohdunsuun tilanne, vaikka ei oikeastaan supistuksia olekaan ollut. Mutta riski kuitenkin tuolle pehmentymiselle minulla on.

Hankinnat on täälläkin jäänyt minun vastuulle, tosin mies kyllä ollut mukana etenkin isommissa hankinnoissa. Minä olen vaan sitten maksanut kaiken, tämä johtuen siitä, että muutenkin ollaan kaikkea taloon liittyvää hankintaa yhdessä tehty ja mies on nyt viimeisen vuoden aikana enemmän niistä maksanut, joten nyt sitten hyvin saa sitä tasoitettua. Vaatteet olen vauvalle tosin itse valinnut kun olen kaupoissa ja kirppareilla kierrellyt. Toki mieskin niitä saa ostella jos haluaa. Viimeisin hankinta oli pinnasuojus sänkyyn, kun puoleen hintaan anttilasta sellaisen löysin. Enää ei tarvitse kuin lähinnä pienempää juttua hankkia, tutteja, vaipat jne. Ja jos toppapuvun ja myssyjä löytäisi. Mutta niitä kun ei vielä oikein ole myynnissä, mutta syksy kun tuloaan tekee, niin eiköhän niitäkin kohta löydy. Lelujakaan ei vielä ole tullut osteltua. Kodin ykkösen poistomyynnistä löydettiin pinnasänkyyn kiinnitettävät yövalo ja soittorasia. Lähinnä just noista alemyynneistä ym. katsellut aina jos jotain sopivaa löytyy ja ostan sitten pois.

Sokerirasitus olisi ollut perjantaina, mutta toki raskausdementia iski ja unohdin sen totaalisesti. Tai olisin vaan puoli tuntia lopulta siitä myöhästynyt, mutta tottakai olin illalla syönyt just karkkia ja vähän limua, eli ei ollut se 12 tunnin paastoaika siinä kohtaa täysi. Ja olivat labrassa siinä hyvinkin tarkkoja. Ajanvarauksessa sitä tosin ihmeteltiin, kun ei kuulemma niin ole tarkkaa onko se 11 vai 12 tuntia. No, reilun viikon päästä sit uudestaan. Ja onhan se kyllä toisaalta hyvä, kun jos siellä olis sitten arvot vähän koholla ollut, niin siinä ei olisi voinut olla varma, onko se siitä paastoajasta johtuvaa vai mistä.

Kelan papereita en ole vielä täyttänyt, paitsi sen äitiysavustuksen. Pitää se äitiysrahahakemus paperille täyttää, kun ei netissä onnistu, koska en tiedä työmatkakuluja. Verotuksessa kun ei ole tullut vielä päätöstä, vaikka niitä on haettu. Ja haettiin nyt ekan kerran tästä osoitteesta sitä. Ja netissä ei anna mennä eteenpäin jos sen kohdan jättää tyhjäksi. Paperille riittää kun laittaa vaan työmatkan jne. Laskevat sitten itse ne kulut. Työnantajalle tein ilmoituksen äitiyslomalle jäämisestä.

Pientä työstressiä ilmassa minulla ja miehellä. Talviaikataulut alkaa taas ja tietää taas pitkiäkin vuoroja. Ja miehellä alkaa koululaisten kuljetukset ja taas ei listojen tekijöillä ole ollut hajuakaan realismista. Hyvinhän sitä voi 19 paikkaisella pikkubussilla kuljettaa yli 25 lasta kerralla kouluun.. Tai ehdottivat, että kahdessa erässä ne vietäisiin. Joo osa vanhemmista varmaan riemastuu jos lapsi haetaan sitten jo yli 1,5 tuntia ennen koulun alkua ja joutuu siellä koululla sitten tunninkin odottelemaan ennen koulun alkua. Ja sama juttu sitten iltapäivästä. No, jospa nuo tajuaisivat ylemmillä tahoilla, että kaksi autoa sinne tarvitaan. Muuten olisi just passeli työ minulle ruveta ajamaan tuota toista autoa, mutta ei ole mitään järkeä vajaan parin kuukauden takia opetella kaikkia reittejä ym. Kun kävin pyytämässä talviloman ja vajaan viikon pekkasia ennen äitiysloman alkua, eli voisin jäädä pois 2 viikkoa aiemmin. Jos ei sitten joudu saikulle jo aiemmin.

Mahan koosta oli puhetta myös. Alkanut välillä ahdistaa syömisen jälkeen just ylhäältä, eli ilmeisesti maha on noussut ylöspäin. Pikkuinen tosin majailee edelleen suht alhaalla, tai navan seutuvilla. Ja ilmeisesti edelleen sivuttain siellä viihtyy. Ärsyttää kun joidenkin pitää sitä mahan kokoa kommentoida tai verrata johonkin muuhun, kuka samoilla viikoilla on. Omasta mielestä tää maha on kyllä ihan normaalikokoinen, mutta ei vaan vaatteiden alta ihan niin selkeästi näy. Kun tuo rintavarustuskin on suht iso, niin vatsakin osittain jää peittoon, jos ei nyt ihan tiukka paita ole. Tai muuten sellainen, mikä vatsaa korostaa. Ja kun miehen kanssa ei mitään jättiläisiä olla (164 ja 174cm pitkiä suunnilleen) niin tuskin tuo vauvakaan mikään kauhean iso on. Nyt tosin maha näkyy, vaikka olisi minkälaiset vaatteet. Työpaidoista taitaa vielä pari mahtua päälle, saa nähdä mitä sitä kohta enää päällensä laittaa, pitänee miehen kaapille mennä.

Tirppana 25+1
 
Moikka moi!

Monella on jo kroppa alkanut reagoimaan niin että joutuu himmaamaan tahtia. Tsemppiä teille!
Itselläni tulee harjoitussuppareita ihan muutamia per päivä mutta esim. viime yönä tuntui menkkamaisia jomotuksia nivusissa ja reisissä mahan menemättä kovaksi. Tiedä sitten mitä olivat. Samaa oli jossain 19 +viikolla välillä. Vähän kyllä jo yöllä huolestutti, mutta onneksi meni ohitse.

Mielialanvaihtelut ja itkuherkkyys on täälläkin tullut tutuksi. Välillä on onnensa kukkuloilla ja välillä ottaa päähän kaikki ja haluaisi vain äkkiä mahasta eroon. Asiat tuntuvat välillä suhteettoman suurilta. Esimerkiksi viime yönä olin varmaan kolme tuntia hereillä miettien milloin mitäkin. Lasten loman loppumista, synnytystä, tulevaa remonttia... Vähempikin murehtiminen riittäisi:p

Mehän saatiin varovainen tyttölupaus, mutta en millään osaa kahden pojan jälkeen katsella kaupassakaan mitään tyttömäistä vaaleanpunaista vaan katse hakeutuu aina poikamaisiin vaatteisiin. Jonkunmoinen kriisi varmaan tulee, jos poikakuviot vaihtuukin tyttöjuttuihin. Vaikka ihanaa se tietenkin on:heart:

Himoitut ja kielletytruuat: Onko teillä jotain mitä odotatte kovasti saavanne syödä synnytyksen jälkeen mitä nyt olette raskaana ollessa vältelleet? Mulla olis aivan tajuton himo vuohenjuustoon, mutta en ole sitä viitsinyt syödä, koska en ole varma onko pastoröitua. Tänäänkin vedin abc:lla annoksen ilman siihen kuuluvaa vuohenjuustoa ja katselin kateellisena kun mies tietysti sitä söi...Myös tuorejuustot himottaa. Samoin on ihanaa sitten juoda normaalia siideriä eikä noita alkoholittomia litkuja. Känniä ei ole ikävä, mutta sitä päärynäsiiderin makua ja nimenomaan Upsiiderin päärynää, nam...

Masu: ei ahdista vielä koollaan, mutta tietysti mulla on melko pienet viikot verrattuna muihin. Liikkeet tuntuu vähän jokapuolella ja tuntuu, että vauveli on välillä masussa ihan poikittainkin:) Potkut on jo aika kovia ja tuntuvat usein illalla ja aamulla. Ihanaa, siellä pikkuinen jumppaa:heart:

Viikon päästä on lääkärineuvola. Vähän jännittää, kun mullahan oli rakenneultrassa heittoja esim. toinen päänmitta oli viikkoa pienempi kuin laskettu aika. Olisi kyllä mukava, jos ultrattaisiin. Ainakin se mahdollisuus neuvolassa on. Ultraava kätilöhän rauhoitteli, että heitto johtuu siitä, että vauva on ollut samassa asennossa pitkään ja päänmuoto on hieman muuttunut. JOtenkin sitä ei vaan pysty olemaan murehtimatta. Muutenkin kiva mennä neuvolaan, kun oma tuttu neuvolatäti on taas paikalla.

Jep ja taas alkaa huomenna uusi viikko! Voi hirvitys kun aika kiitää.

-Melanie 24+4
 
Voi hitto.. Oltiin äsken mustikkametsällä.. Kun tultiin niin ihmettelin että mitähän narua mun alakerrasta roikkuu.. Sellasta jähmeetä limaa ja aika paljon. Samanlaista mitä tuli esikoisen kohdalla juuri ennen kuin alkoi synnytyssupistukset.. Eli limatulppaa? Toivon nyt että on ihan ok että sitä irtoilee tähän aikaan jo.. Mulla on ollut muutenkin nyt kipuja vatsassa ja selässä mutta ei mun mielestä niin supistusmaisia, enemmänkin menkkakipumaisia... Vaikka vatsa on kyllä pingottunut noiden kipujen aikana.. Mulla on vaan ihan hirveä yskä ja ajattelin että lihakset vaan on niin puhki hirveestä yskimisestä että siks sattuu.. Nyt mä sitten oonkin taas vähän että jaiks..

plaah.. Huomenna on onneks taas neuvola, vai oliko ylihuomenna? no enivei.. ihan tässä jossain lähellä..
 
Kyllä onkin jo monella ongelmia noitten suppareitten kanssa ja mitä ne sitten aiheuttaa. Koitahan nyt sitten Nukkapallero ottaa rauhallisesti, kun kerran jo pehmentymistäkin havaittavissa.
Mutta kyllä sitä ihminen on vaan sellanenkin, että kun mullekkin sillon tarkastuksessa sanottiin et kaikki on sillee ihan hyvin alakerrassa, niin eikun taas täyttä höyryä eteenpäin. Isäntä välillä vaan toppuuttelee et koitahan nyt rauhottua. Nyt on ollut rauhallisempaa supistelujen osalta, mut en oo kyllä hirveitä lenkkejä koirankaa tehnytkään. Ja se tukivyö on ollut aivan ehdoton, tosiaan töitten teosta ei tulisi todellakaan mitään.

Mahan korkeudesta on ollut juttua. Itellä se on todella korkeella, just päivittelin kaverille kun aivan kylkiluihin ottaa ja ahdistaa. Ei oo kyllä muista ollu näin tässä vaiheessa, ihan kun viimesillään olisi, ennenkuin vauva laskeutuu.

Täällä tosiaan paastotaan, aamulla olis se sokerirasitus, saas nähä. Toivon vain että pääsis puhtain paperein, nimittäin kyllä olis mulle kova paikka ruveta oikein vahtaan mitä suuhun laittaa, ei oo ikinä ollu oikein mun juttu;) no joo

Kerpele toivotaan et on ihan vaan paksuuntunutta limaista vuotoa, onneksi neuvola pian.

hannama&pikkuinen 26+1
 
*metsätähti* hui, kuulostaa pelottavalta! :O Toivottavasti helpottas pian!

Mullakin on nyt selässä tuntunu jotain kipua, lähinnä kävellessä, mutta eilen illalla/yöllä vihlo kyllä enemmänkin. Tänään taas ollut hiukan parempi. Kipu tuntuu siis vasemmalla puolella alhaalla, joka askeleella vihlaisee ja välillä tuntuu että lähtee jalat alta. Mitähä lie?

Masu on jo aika ylhäällä ja alkaa ahdistaa.. ei viimeks vielä näin aikasi ollu.
Viime neuvolassa vauva oli raivotarjonnassa ja potkut tuntuki navan yläpuolella/kylkiluissa, mutta nyt on tainnu kääntyy taas toisin päin, kun pari päivää on potkut tuntunu alempana ja rakko on ollut kovilla :D

Ja nyt taas unohtu mitä muuta piti kirjottaa/kommentoida. Plääh. :stick:


kiukuttelija 27+6
 
Heippa taas mammat :) Onpas täällä taas sattunut ja tapahtunut kaikenlaista.. Tsemppiä tosiaan kaikille vaivaisille, itse kyllä lukeudun myös niihin. Mulla on välillä kylkiluut niin kipeät että on ihan vaikeaa hengittää. Varsinkin jos olen istunut kauan paikoillani tai ollut jossain huonossa asennossa. Kyykkiminen yms. tuntuu ilkeältä. Ja vielä 2,5 kk laskettuun aikaan.. :D

Mun on pakko taas vähän omaa napaa hehkuttaa. Me saatiin nyt sitten vihdoin ja viimein uusi asunto! Ja juuri sellainen kuin pitääkin olla eli makuuhuoneita on tarpeeksi (vauvalle ei ole omaa, mutta varmaan menee tuon isoveljen kanssa kämppiksiksi jossain vaiheessa jos/kun alkaa nukkua yöt läpeensä heräämättä)
On kyllä toooosi helpottunut olo. :) Muutto ois sitten muutaman viikon päästä ja sitten pääsee noita vauvanjuttujakin jo laittelemaan valmiiksi, siis sängyn ja hoitopöydän. Järjestelemään vauvanvaatteita kaappeihin jne. :heart: Ainoa miinus on että pojan päiväkoti siirtyy nyt melkein kilometrin päähän, mutta onneksi sinne ei joka päivä ole tarvetta taapertaa, ajattelin että vauvan syntymän jälkeen 2-3 kertaa viikossa. Mies lähtee töihin jo ennen seitsemää, joten se ei kyllä voi tuota muksua viedä, kun ei musta ole järkeä niin aikasin viedä lasta hoitoon jos itse olen "vain kotona". Ja tuleepahan sitten käveltyä ja karistettua raskauskiloja!
Mutta se asunto on kyllä ihana, siistikuntoinen ja omalla saunalla varustettu. Tämä nykyinen asunto kun on tällainen 50-luvulla rakennettu keskustakämppä, jota ei pahemmin ole uusittu, joten kaikki uusi näyttää tietysti mun silmään ihan uskomattoman upealta. :D

Sokerirasituksesta on ollut paljon puhetta. Täällä vissiin kaikki muut on sellaiseen menossa/menneet paitsi minä.. Neuvolassa kyllä siitä mainittiin, että jos haluan niin voin mennä, mutta sitä ei automaattisesti tule kun ei ole mitään riskitekikjöitä ennestään. Mutta voihan se rd silti tulla. En tiedä, voikohan sitä vielä tehdä, kun raskausviikkoja on kohta 30..

Kävin muuten lukemassa elokuisten pinoa, siellä on jo moni vauvan saanut. :) Ai että iski ihan vauvakuume, siis tuli sellainen olo, että mäkin haluan jo! En tietysti vielä näillä viikoilla halua synnyttää, mutta toivoisin että olisi jo lokakuun loppu.. Tietysti pitää nyt nauttia tästä rauhallisuudesta, varsinkin kun jo sen vauva-arjen kerran kokenut, niin tietää, että se on aika rankkaa eikä välttämättä aluksi mitään ihanuutta, kun on hormonit sekasin ja baby blues painaa päälle. Joten yritän nauttia nyt kun saa vain olla ja antaa kaiken huomion vielä toistaiseksi tuolle esikoiselle. :)

PikkuA ja poikanen 28+6 (muutaman tunnin päästä voi taas poksua :) )
 
Huomenia!

Ihana aamu :) Pitkästä aikaa nukuin hyvin eikä ollut ylimääräistä yöliikennettä. Kiva!

PikkuA, meillä päiväkotiin on 3km ja ollaan matkattu fillarilla/juosten sinne. Nyt haen kerhopaikkaa 1km päästä ja mietin että ois ihanan lyhyt matka :D Onnea uuteen kotiin!

Omaa napaa. Maha ei ole mikään hirmu suuri, kasvaa kyllä tasaisesti keskikäyrällä. Ei ole ahdistanut vielä tai tuntunut kylkiluissa ja tunnen myös potkuja lähinnä navan alapuolella. Ei kutinoita, ei uusia raskausarpia. Sen olen huomannut, että askel alkaa hidastua. Väsymystä tosiaan ollut taas, lopetin sen raudan, mutta toisaalta öisin on herätyksiä sen 4-5, niin varmasti rokottaa pirteää oloa tällä hetkellä. Valmistautumista tulevaan ;) tai sanotaanko, että ois hienoa jos ois vaan 4-5 herätystä yöllä vauvan kanssa.

Peseskelin jo vauvan vaatteita. Ne on niiiiin pieniä. Vaaleanpunaista olen uskaltautunut kirppiksiltä ostamaan, toivottavasti nytkin ultra pitää paikkansa. Onneksi on myös neurtaalin väristä, niin ei ole suurta hätää. Ä-pakkauksen talvihaalarilla ja vanupuvulla sekä makuupussilla mennään vauskin kanssa talvi.

kikuttelija voisko olla iskias-kipua? Mulla välillä kipuilua alaselässä ja vas.pakarassa, mutta olen huomannut että venyttelyt auttaa mukavasti siihen. Asento ja ryhti muuttuu, niin lihaksetkin rasittuu eri tavoin.

Outoa ajatella, ettei tässä ole kuin 1,5kk ä-loman alkuun. Loppujen lopuksi aika mennyt kovinkin nopeasti!

Hevosenkenkä rv 27+6
 
Kiukuttelijan selkävaivat ja juuri toi "jalan alta menemisen" -tunne kuulostaa iskiasvaivoille. Toivottavasti eivät pahene! Mulla oli viime viikolla kipuilua tuossa häntäluun tietämillä mutta onneksi tuntuu helpanneet viikonloppuna.

Kielletyt ruuat / ruokahimot on täällä herättäneet keskustelua. Mistäs mä aloittaisin?! Mun lemppareita on siis melkein kaikki kieltolistalla olevat herkut! Erityisesti graavilohi, feta- ja vuohenjuusto. Myös maksamakkara ja maksalaatikko maistuisi. Valion Aurajuustoa oon syönyt pari kertaa raskausaikana. Onneksi ei tartte enää jouluna vältellä graavilohta ja mätiä jotka meillä kuuluu olennaisena osana joulupöytään!

Taas olisi aika poksua!

Tuna ja Sintti 26+0
 
Sen verran korjausta tuohon edelliseen viestiini, etten siis tosiaan tiedä missä tarjonnassa vauva on, mutta pää alaspäin kuitenkin oli silloin. :D

PikkuA Täälläkään ei tarvita sokerirasitusta, kun ei mitään riskitekijöitä ole.

Joo, itekin mietin tuota iskiasta.. ei oo koskaan ennen ollut mitään tämmösiä, niin en tiedä sitten. Pitää rueta venyttelemään (jos vain kärsii), josko se siitä helpottas. Toivottavasti!

Kielletyistä ruuista ainoastaan maksalaatikko himottas, mutta en oo sitä uskaltanut syödä kun se neuvolassa kiellettiin täysin.. Viime raskaudessa kyllä jouluna söin vähän, mutta nyt ei voi sitäkään joulua käyttää "tekosyynä". :D Eikä mies ees antas mun syyä sitä, kun tietää että on kiellettyjen listalla.
Mistään kala-jutuista en muutenkaan tykkää, saatika fetasta tms. Hyi. Oon nyt kuitenkin raskaana ollessa yrittäny niitä sallittuja kaloja syödä ees jonkun verran.


kiukuttelija 28+0
 
Viimeksi muokattu:
Täällä käyty tayssissa äitiyspolilla kontrollissa.. :) ensin oli lääkäri vartin myöhässä ja sitten teki kaiken jotenkin tosi nopeesti..ei meinannu perässä pysyä..kokeili kohdunsuun tilanteen ja kaikki tuntu olevan okei..ainakin niin sano.. 3,5 cm oli kohdunsuun pituus ja sano, et on puolikiinteä ja suljettu..kuulemma normaalia..vaikken mä mistään mitään tiedä! :D Vauvan painoarvioks sai 1110 grammaa ja muutenkin mitat oli kunnossa! :) Olisin halunnu kysyä, et näkiskö se nyt paremmin sukupuolta, mut en sit kehdannu, kun oli kauhee kiire sillä lääkärillä tehdä kaikki ja muutenki oli vähä sellanen nihkeen oloinen..no, me nyt luotetaan siihen rakenneultran tyttölupaukseen vaan.. :)

Nellielli ja pötkö 28+1
 
neuvola takana ja kaikki hyvin. hemppa noussut kun kuukausi sitten oli 126 ja sillon alotin juomaan sitä yrttimehua, niin nyt sit jo 134. että kyllä parin viikon litkimisestä oli hyötyä, ilmankos jaksaa touhuskella enemmän kuin tila sallii ;D
terkka kehui, että oon älynnyt ite ottaa, enkä odottaa et mitataan. tuntui kivalle että itsensä tuntoihin luottaminen kannatti :) ihmeitähän se mehu ei viikossa vielä tee, vaan sen myötä vielä kun syö terveellisesti niin imeytyy ne elimistöönkin, ja pikkuhiljaa on arvot taas kohdillaan. loppua kohti onkin tärkeää että myös pysyy noin hyvänä tuo, koskapa se on eräs edellytys myös synnytyksestä pikaiseen toipumiseen :) kannustan siis jokaista jolla alhaiset hempat, hakemaan pikapikaa tuo mehu käyttöön....

öö verenpaineet oli ok, painoa tullu semmoset puoli kiloa viikkoa kohti. ihan jees. 78kiloa ja rapiat päälle. ihan samoissa menee kun muissakin odotuksissa. vielä varmaan se kymmenen kiloa napsahtaa ennen kuin vauva on pihalla.

sf-mitta olikohan peräti 26-27. korkealla on, mutta kuuluukin asiaan näin monetta kertaa kun asialla ollaan.

sokerirasitus perjantaina. saapa nähdä mitä lopputulokseksi saadaan :)

nyt lepoa ja ajatukset nyyttiin :heart:
 
Hejjssan pitkästä aikaa! Täällä on ollut semmonen muuttourakka takana että huh: mehän muutettiin reilu pari kuukautta sit isompaan rivariin. No me kuultiin melkein heti muutettuamme naapureilta ja kaupungin huoltomieheltä että asunnossa on homeongelmaa! Ite ei haistettu mitään outoa sillon ku käytiin asuntoa kattomassa( siellä haisi ihan pesuaineelle siivouksen jäljiltä), mutta viikon päästä jo alko siellä oleen outo haju aina kun tuli ulkoa sisälle niin sen varsinkin huomasi. Alettiin sit selvitteleen asiaa kaupungin kanssa( oli siis kaupungin vuokra-asunto). Ei suostuneet laittaa ees terveystarkastajaa käymään, ja asuntoon oli tehty mm.ylimääräiset tuuletusräppänät hajun vuoksi ennen meidän tuloa, eli kertoo jo aika paljon.. Mehän laitettiin tulta alle ja otettiin yksityiseltä asunto, onneks löyty nopeasti samankokoinen kolmio niin saatiin irtisanoa tuo kaupungin pa**a. Eivät tosiaan juuta eikä jaata asiaan kommentoineet, ainoa mitä tekivät oli että tarjosivat meille uutta asuntoa jostaki helvatan juoppotalosta, nou thänks! Eli me ollaan tän kuun alussa muutettu, nyt on asiat onneks hyvin ja vielä saatiin tämmönen hieno rempattu asunto niin nyt kelpaa asua :) Mutta oli se rankkaa kahen kuukauden välein muuttaa, just saatu tavarat kaikki paikoilleen niin taas pakkaamaan. No nyt osataan ainaki muuttaa jos ei muuta :D

Hankinnat
Esikoisen jäljiltä tosiaan melkein kaikki tallessa, sitteri pitäs hankkia. Sisävaatteita en oo ostellu ollenkaan, niitäkin on jemmassa kaikki esikoisen jäljiltä. Toppapuvun ja villahaalarin ostin kun löysin söpöt alesta. Mehän ei tiietä tulleeko tyttö vai poika, mutta kaikki ihan pienet vaatteet onki neutraaleita mitä esikolta jäi, kun ei sillonkaan kysytty kumpi tulee :) Tuplavaunuja mietin, mutta voi olla että hommataan ne sitten vasta vauvan synnyttyä. Kirppareita himottas lähteä kiertään tänään, jospa sieltä jotaki vaatetta vaikka tarttuis mukaan :) Ja äitiyspakkaus otetaan tällä kertaa rahana, niin sillä rahalla ajattelin jonkun verran uusia vaatteita ostaa. Meillä on kaikki vanhasta pakkauksesta vielä tallessa.

Vakuutus otetaan tälläkin kertaa syntymän jälkeen, toivotaan ettei tarvita sitä aikasemmin.

Kielletyt ruuat ja himot mä oon syönyt juustojakin, tosin oon kattonut aina että ne on pastöroituja. Maksalaatikkoa meillä mies syö joskus(kaupan) ja siltä oon sitä maistellut himoissani :D Lakritsia ja salmiakkia tekee mieli joskus, mutta mulla on kans alhaiset paineet joten tuskin on haittaa.

Maha on iso! Vauva potkii kovasti kylkiluita jo, ja olettaisin että käsillä tai päällä painaa sitten tuonne alapäähän niin että käy välillä melkein kipeää, tai semmonen inha tunne :D Torstaina on lääkärineuvola, ja täälläpäin ne kuulemma ultraa tuossa neuvolassa uudelleensynnyttäjillä. Kivaa päästä näkemään pikkuinen ja saada se painoarviokin :) Painoa on tullut itelle nyt joku varmaan 8kg, torstaina näkee sit tarkat lukemat.

Sokerirasitukseen en minäkään oo menossa, ei oo kuulemma tarvetta kun oon alle 25v ja painoindeksi normaali ennen raskautta.

Jaksamisia kaikille, joilla vaivoja ja kolotuksia. Ite saa kyllä olla onnellinen että on taas hyvin sujunut raskaus ilman vaivoja, yhteen väliin oli vähän liitoskipuja mutta nekin on helpottaneet, ainakin vähäks aikaa :D

miraaz ja peppi 27+0 POKSSS :heart:
 
KERPELE Toivon mukaan se oli jotain muuta kun limatulppa!! Mulla limatulppa lähtenyt aina kun synnytys (supistukset) alkanut, voihan se toki lähteä viikkoja aikaisemminkin mutta ei näin aikaisin ehkä.

MELANIE Kolmannessa raskaudessa ultrassa meidän pojan päämitta heitti yli viikolla ja kätilö rauhoitteli että saa heittää 10 päivällä, jos yli niin tutkitaan tarkemmin. Pääsin kuitenkin uuteen ultraan kun olin huolissani ja siinä mitat sitten oli ok. Hieman iso pää pojalla oli syntyessään (37cm) ja on edelleen yläkäyrällä mutta ihan ihana normipoika meille kuitenkin tuli :D <3

Sain HIIVATULEHDUKSEN lääkärinlan sisätutkimuksen jälkeen (onko edes mahdollista kun käyttävät hanskoja?? :D), harmittaa, ed raskaudessa oli myös eikä kivaa. Apteekissa tänään käyty, toivon mukaan häipyy nopeasti.

Ä-PAKKAUS loistaa edelleen poissaolollaan vaikka sivuilla lukee että on lähetetty jo kauan sitten.. Äh. Haluaisin jo päästä pesupuuhiin ja laittamaan hoitopöytä valmiiksi kun sen kerran kokosin jo. Ensi viikolla soitan kyllä KELAan ja kysyn asiasta jollei mitään kuulu ennen sitä.

Huomenna esikoinen menee ESKARIIN ja keskimmäinen kerhoon. Eli arki alkaa taas. Pikkuveli jää mun kanssa kotiin, haluais sekin varmaan jonnekin mutta 3v ikäraja kerhoihin joten joutuu vielä vuoden odottamaan. Yritin löytää tietoa olisiko avoimet kerhot jne jo aloittaneet toimintaansa mutta ei tietty löytyny mitään tietoa asiasta...

Mua alkaa tämä ISO MAHA jo rasittamaan.. Tuntuu että oon yhtä iso kun 2v sitten kun tähän aikaan oli viimeisilläni raskaana :/ Mä en oo koskaan raskausmahasta nauttinut, pitänyt itseäni vaan kovin lihavana, joten on aina ollut helpotus päästä synnyttämään. Vauvasta tietty nauttinu mutta raskausmahan voisin jättää väliin. Ja vielä 3kk to go, huoh.. Mitenköhän isoksi tämä vielä kasvaa??

Korvapuusti 26+4
 
Heipat kaikille, lukemassa oon lähes päivittäin käynyt täällä mutta ei oo tullut ite kirjoteltua taas hetkeen mitään..

Vaunut saatiin viimeinkin ,huutonetistä huudettiin vuoden 08 emmaljunga yhdistelmät. :) tosi tyytyväinen oon noihin kärryihin, ja tulipas säästettyä rutkasti kun ei ostettua uusia.
Muita hankintoja ei juurikaan ole vielä tullut hankittua, paitsi vaatteita.. niitä tulee ostettua. Harvoin pääsee kävelemään vauvanvaate osaston ohi ilman että sieltä jäis jotain matkaan.. Pitäis varmaan jo tehä inventaariota noista kuteista että mitä mitäkin kokoa tarvii vielä.

Äitiyspakkauksen hakemuksen tein kelan sivuilla, mutta raskaustodistusta en ole vielä toimittanut kelaan. Eli sitä ennen ei varmaankaan mitään äippäpakkauksia tule postiin ennen kuin kelalla on se raskaustodistus(?)

Maha kasvaa. :) Ihanaa. Kaks viikkoa sitten murehdin jo että millon se masu tulee esiin selvästi. Nyt se on ihanan pyöreä vauvamasu, mikä ei ulkopuolisiltakaan jää huomaamatta. Ja siis rv 25 rupes vaan "yhtäkkiä" näkymään selvä raskausmasu.

Parin päivän päästä on jälleen neuvola, tällä kertaa sitten se lääkäri myös samalla.

Painoa on tällä hetkellä kertynyt se 10-11 kiloa. Paino kyllä saattaa heitellä aika paljonkin, aamupaino voi olla jopa 5 kiloa pienempi mitä se voi olla myöhemmin illalla.. :p

Vointi on muuten kyllä ihan älyttömän hyvä, ei selkäkipuja, ei liitoskipuja - ei siis kertakaikkiaan mitään vaivoja ja kipuja. *koputtaa puuta*.
Mun työkin on aika fyysistä, hoitoalalla olen, ja päivittäin nostellaan sekä muutenkin ollaan kokoajan liikkeessä. Mutta hyvin on jaksanut, ja olishan se hienoa kun jaksais näin mammalomaan saakka. :)

Lily_ 26+0 Poks :heart:
 
Millimama hui kauhee tuota pyörtymistä. :O Itselläkin alkaa välillä olla huimausta ja heikotusta sekä sellaista huoneen pyörähtämistä, mutta onneksi olen pysyny jaloillani kuitenkin. Ainakin toistaiseksi. Mutta hienoa, että sullakin tuntuu masukki olevan hyvin voimissaan kerran liikkuu reippaasti. Olen pitänyt pientä salmiakkirasiaa mukana laukussa ihan sen takia, kun välillä tuppaa nuo verenpaineet laskemaan. Sit jos alkaa tuntua siltä, että alkaa heikottaa, niin pieni määrä salmiakkia suuhun ja istumaan. Se yleensä menee sillä ohi. Ja myönnetään, saatan muutenkin välillä maistella sitä, vaikka ei syytä oliskaan. :D

Remontti uudessa, omassa kodissa alkaa tänään. Suurempia ei edes tehdä, vaan tapetoidaan makkari uusiksi ja pieni pätkä keittiön ruokailutilan seinää. Siihen lisäksi vielä parin seinän maalaus, niin nam, mulla on uusi hieno koti. :D Viikon päästä olis tarkotus muuttaa.

Nettiyhteys katkeaa huomenna, koska mies irtisanoi netin 15.8 alkaen. Voi siis olla, etten hirveästi kirjottele tänne ennen kun on päästy muuttamaan. Onneksi on sen verran fiksu puhelin mulla, että pääsen tarvittaessa kuitenkin nettiin ja lukemaan teidänkin kirjotuksia. Sen on sit ihan eri juttu, kuinka paljon jaksan kirjotella ton puhelimen välityksellä.

Ja lopuksi vielä poksuu..

Acacia 28+0!! :heart:
 
Millimama Huh, onneks ei käyny pahemmin, kun pyörryit! Vaikuttaako tuo jatkuva lepo sitten, että herkästi heittelee verenpaineet? :eek:

Lääkärineuvolassa käyty. Kaikki ok.
Kohdunsuu kiinni, kiinteä ja 3 cm pitkä :D
Sf-mitta edelleen keskikäyrällä, 26 cm.
Painon lisääntymisestä terkkari tuumasi, että oho, omaa painoa tullu lisää...
Verenpaineet hyvä. Hemoglobiini 122, että saan jatkaa raudan syömistä joka toinen päivä/kun muistan.. :D Fourth gift mitä mehua se olikaan, mitä joit? Terkkari oli sitä mieltä, että ois hyvä kun loppuraskauden pysyisikin hemppa tuon 120 paremmalla puolen.
Sydämen syke oli 145. Viimeks oli 130, mutta ei lääkäri sanonut mitään tuohon vaihteluun. Nyt oli korkeampi kuin koskaan aiemmin.
Painoarviota ei antanu ollenkaan.

Ja selvisin sokerirasituksesta puhtain paperein! Arvot oli kuulemma oikein hyvät. Ei ois kyllä uskonu sillä huonolla ololla, mikä siitä tuli...

Terkkari kysyi nyt, että halutaanko me täällä käydä synnytysvalmennus, kun ei tiedä minkälaiset systeemit tuolla tulevalla kotipaikkakunnalla on. Syyskuussa ois kaks ryhmää vissiin, mutta ei osannu sanoa vielä aikoja. Eli sellainen sitten on ja siihen kuuluu tutustumiskäynti synnärille.

Ja nyt tihenee nuo neuvolakäynnit eli kahden viikon päästä jo uudestaan ja äippäpolilla sitten joskus se synnytystapa-arvio.

Mutta vähän tuntu turhalta tuo lääkärikäynti, kun mitään muuta ekstraa siinä ei ollu neuvolakäyntiin verrattuna kuin se kohdunkaulan tsekkaus. Tai ehkä tuo lääkäri ei ollut niin asialle omistautunut. Oisin toivonu jotain sellasta, joka ois kyselly, että onko ollu sitä tai tätä niin ja näin. Ärsyttävintä on se, kun kysytään vaan, että onko kysyttävää? Sillä hetkellä pää on yleensä aivan tyhjä. Kun tämmönen ensikertalainen on kyseessä, niin toivois vähän ohjaavampaa otetta. Vesirokosta se vaan rupes, kun en oo sitä sairastanu, että se rokote kannattaa ottaa sitte raskauden jälkeen, mutta kysyä sitten vielä äippäpolilta, että kuinka pian sen uskaltaa ottaa eli vaikuttaako imetykseen. Semmonen tärkeä (ei kylläkään ajankohtainen) tieto siihen liittyen vilahti, ettei saa 3 kuukauteen raskautua rokotteen ottamisesta..

Blaah, kai se pitää syödä (taas!) ja käydä tekemässä päivän työt.

mnica ja möntti 28+5
 
Ainiinjoo! Äitiysavustus-/raha-hakemukset ratkaistu! Äitiyspakkaus pitäisi tulla 2 viikon sisällä, sanottiin päätöksessä. =)
Ja ihan lohduttavaa tietää jo nyt nuo raha-asiatki, että paljonko saan äitiys- ja vanhempainrahaa. Keikkuu kyl siinä samoilla mitä nytki saan, mutta kyllä sillä nyt toimeen tulee, kun valmiiseen taloon vielä muutetaan. Onneks äippärahaa saa alkuun enempi.
 
raudan nostamiseen mehua se on FLORADIX, kräuterbluftsaft :) millimamma tarviis sitä kans, kamalan alhanen hemppa!!!! sekin jo pyörryttää....
kamala..

eilen oli surkea iltapäivä, mulla keitti kaikki sit NIIN paljon. nappastiin sit miehenkin kanssa yhteen. kolmen vuoden aikana tais olla peräti toinen kerta :D kriisi kun ite olinkin ihan yliväsynyt taas, ja yritän väkipakolla vääntää kaikki kotityöt yhtenä päivänä :( mutta sovinto ennekaikkea, eikä kyseessä varmaan olis mitään suurempaa ollutkaan, jos vaan OSAISIN pyytää apua kauniisti ajoissa... eikä sitten kun on jo periaatteessa ihan puhki.
sitä on vaan niin tottunut pärjäämään vaikka mikä olisi..... mies oli koko päivän hollilla, mutta en hennonut vapaapäivänään rasittaa kotihommilla. tyhmä minä :D no, aikani kun kyynelkanavia tyhjentelin, alkoi paine hellittämään miehen sylissä.
täytyy kyllä nostaa hattua miehelle, että niinkin kauan jaksoi kuunnella mun hiljaista sihinää ja tiuskimista.... ja mä kun oon pitänyt tiukasti linjaa et muiden ei tarttis kärsiä jos mulla vähän höyryy ;) juu eipä :D
onneks kaikki kääntyi pian parhain päin, ja toivonpa vain et odotusaika on äkkiä lusittu ja saan normaalin pääkoppani takaisin ;)

enkä enää ees muista mitä pitikään kirjoittaa... ah, niin, ylävatsaa ahdistaa IHAN tosi paljon... syömättä en kuitenkaan ole, koskapa muuten ei jaksa. annokset pienemmiksi ja syön sit useammin. ja takakenotus on tullut jäädäkseen :)
lenkillä huideltu välillä reippaammin, välillä vähemmän. laskin että PAINOA on kaikkiaan tullut alle 7kiloa, mikä on mun kohdalla loistavan vähän :) oon likipitäen toiveikas ettei sitä 20 kiloa ehtisi kokonaisuudessaan tullakaan kuten aiemmissa odotuksissa :)

päiväunet merkkaa nyt entistä enemmän, pakko jättää siivoilut päivälevon jälkeiseksi ajaksi. tekee hyvää turvotuksille ja suonikohjuille .... ja päälle ennenkaikkea...
ei muuta kun jalat kohti kattoa ja viltin alle :) ulkoiltua tuli 1,5 tuntia pienimmäisen ja koiran kanssa aamupäivästä, siitäkin syystä ruoka maittoi ja niin tulee se unikin :)

fg ja eki, 24+6
 
Moikka taas!

Oho, aika monella on menossa tai tulossa muutto ja remppa. Tsemppiä teille, joita asia koskee, Miraaz, Acacia ynnä muut! Me muutimme omistusasuntoon kesäkuun alussa, ja siitä eteenpäin ollaan pikkuhiljaa tehty jotain ja pohdittu mitä tehtäis, että asunnosta tulisi omannäköinen. Nyt saatiin sitten viimein lainaan sellainen kuumahöyrylaite, jolla muutoin epätoivoisesti poistettavat tapetit saa ilman kirosanoja irti. Innostuttiin niin, että yhden makkarin lisäksi vedetään ison olkkarinkin pinnat uusiksi. Minäkin uskallan osallistua vesihöyrytinpoistoon, kun ei tarvitse käyttää mitään käryäviä liuottimia. Mies saa sitten maalata, vaikka kuinka sanotaan että ei pitäisi olla haittaa, niin en halua silti olla maalinkäryssä. Mutta onhan se tapetinpoisto semmoista hommaa, että me ei erehdytä sellaisia laittamaan! Tai sitten pohjatöiden pitää olla oikeasti kunnossa, tässä asunnossa niin ei ollut, ja me nyt ollaan maksettu siitä. Sitten pitäisi vain pähkäillä, millaisen lastenhuoneesta väsäisi...

Asuntomessuilta saatiin hyviä ideoita, vaikka melko pröystäilevää ja ihmeellistä kodintapaista siellä olikin nähtävillä... Melko paljon oli viimeisenä viikonloppunakin pallomahoja liikenteessä! Muuten jaksoin mahani kanssa ihan hyvin, mutta viiden tunnin vaappumisen jälkeen piti supistusten takia luovuttaa ja kantaa maha kotiin. En tiedä, pitäisikö sitä lähteä tukivyötä hankkimaan..?

Olisi mielenkiintoista itsekin tietää, mikä on oman kohdunkaulan tilanne. Seuraavan kerran se katsotaan kolmen viikon päästä vasta. Minua on kuitenkin supistellut päivittäin jo reilun kk:n ajan, mutta eipä täti neuvolassa siihen sen kummempaa sanonut. Toivottavasti kaikki on hyvin, sillä ajatuskin vuodelevosta Millimaman tyyliin kauhistuttaa! Eihän sille sitten mitään mahtaisi, mutta kyllä voisi olla tylsää. Voimia siis Millimamalle, ja toivottavasti pyörtyilyt jäivät tuohon yhteen kertaan!

Taidan jättää itse Kelan papereiden lähettämisen syyskuun puolelle, että kaikki sijaisen palkkaamiseen ja omaan työhön liittyvät kuviot ovat selvillä. Kun laskettu aika on vasta marraskuun lopulla, on vielä syyskuun loppuun ymmärtääkseni aikaa. Todennäköisesti Kelan kanssa joutuu silti vääntämään, koska työllistän itse itseni ja joudun/saan tehdä töitä muutaman päivän kuussa myös äitiysvapaalla. Onneksi apunani on osaava palkanlaskija, niin ei tarvitse itse murehtia kaikkea.

Hankinnoista piti vielä sanoa, että kyllä on vaatteiden kirpputorihankinnat ainakin lähteneet lievästi lapasesta. Olen hankkinut käytettynä nyt varmaan nelisen kassillista vaatteita, ja yhden kassillisen sain jo ystävältänikin. Onpahan valinnanvaraa, eikä hirveästi ole kyllä rahaakaan mennyt. Paljon mieluummin olisin kuitenkin onnistunut jo pinniksen hankinnassa ja muussa isommassa, kun esim. käytettyjen ja hyvien kärryjen huutonetti-metsästyskin käy näköjään ihan työstä :)

Nynaeve ja Pp 25+3
 
rd asiaa minäpä en tiennykään et myös liian pitkät ruokailuvälit voi nostaa arvoja koholle...
näin valisti terkkari eilen, et sen takia iltapalakin ois hyvä ottaa vaikka vasta klo 21. et kun aamulla mittaa puoli 7, ni vois olla hyvä arvo.
kokeilin, ja 4,4 näytti :) edellisen odotuksen terkkari kun oli sitä mieltä et parempi vaan jos illasta ei syö enää mitään kuuden jälkeen, että tulee se 12 tuntia silloinkin väliksi.
ota näistä selko kuka on oikeessa, mut noin se ainakin näytti mulla toimivan. joillain voi taas olla toisinpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Ruokahimoista on ollut puhetta.. Tämä ei varsinaisesti ole ruoka mutta lakritsaa tekisi mieli vaikka kuuuiiinka paljon. :p Ei kauhean hyvä tuon turvotuksen ja verenpaineen kannalta. Alkaa muutenkin ottaa päähän tää 10 kiloa mikä on kertynyt, ja vasta 30. raskausviikko menossa. Kävin tänään pitkästä aikaa uimahallissa, ihan hyvin siellä jaksoi reilu puoli tuntia uida, mutta kotimatka olikin sitten ihan tuskaa. Väsytti aivan hirveästi. Ajattelin kuitenkin, että jos sinne rv 36 lääkärineuvolaan asti yrittäisi pari kertaa viikossa käydä uimassa. En ihan viimeisilläni viitsi sinne sitten enää raahautua.
Ilmoittauduin myös kansalaisopiston reilun kuukauden kestävälle raskausjoogakurssille, joka alkaa muutaman viikon päästä. :) En ole ikinä käynyt joogassa, mutta ainakin kurssikuvauksessa sanottiin, että sieltä saa eväitä synnytykseen yms. Kuulosti ihan hyödylliseltä ja kurssin hintakin vain parikymppiä.

Mulla oli muuten la-su yönä ihan karsea pohjekramppi. Heräsin kun pohkeeseen sattui ihan julmetusti ja huusin kun hyeena, oikeasti tuntui että taju lähtee. Seuraavana päivänä olikin pohjelihas niin jäykkänä että onnuin koko päivän. Vieläkin se on vähän kipeä. Ei ole kyllä koskaan aikaisemmin ollut noin pahaa kramppia, vaikka niitä välillä onkin ollut. Täytyy varmaan magnesiumia alkaa syödä ihan säännöllisesti, oli meinaa niin hirveä kokemus.

Voi vitsi toi lapsi on kyllä ihan mahdoton. Näköjään pientä kapinointia kun päiväkoti alkoi. Ajattelin että tuo päiväkotipäivän jälkeinen kiukuttelu koskee vain pienempiä lapsia mutta näköjään se luonnistuu 4-vuotiaaltakin.. Täytynee mennä jotain tankkaamaan, äidin alhainen verensokeri ja kiukutteleva lapsi on sen verran rasittava yhdistelmä :D

PikkuA ja poikanen 29+1
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero

Yhteistyössä