Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

Heippahei muutaman päivän hiljaiselon jälkeen!

Aloitetaan sitten lukeminen ja kommentointi siitä mihin olen viimeksi jäänyt.

Isyysloma Meillä mies aloittaa myös isyysloman vauvan synnyttyä. Esikoisen kohdalla aloitti samalla tavalla.

Vatsa Viimepäivien aikana olen tuntenut että vatsan kanssa olo on ahdistavaa ja tuntuu että koko ajan vatsa olisi täynnä vaikka ei kauheasti ole syönytkään. Potkut tuntuvat alhaalla ja sivuilla, mutta painontunne ylhäällä. Töissä kyyristely ja asukkaiden vaatetuksessa avustaminen on AHDISTAVAA!
SF- mittaa en tiiä tällä hetkellä, mutta maanantaina on lääkärineuvola, jossa sitten selviää sekin. Potkuja tuntuu runsaasti enkä ole huomannut mitään rauhottumisen merkkejä. Välillä työntelee käsiään/jalkojaan oikeen kunnolla niin että sattuu.

Kielletyt ruuat/ himot Mun tekee myös paaaaljon mieli gaarvilohta ja jouluna on pakko saada mätiä! Aurajuustoa olen kerran hiukan syönyt, mutta sitä en nyt muutenkaan niin kauheasti syö. Viinanhimo on valtava, enkä oikeasti koskaan ole ollut mikään suuri alkoholinkuluttaja. Jos joskus illalla olen siiderin juonut kokonaan niin se on ollut paljon se. Nyt tekee mieli drinkkejä, viiniä, Baileysia, kuoharia. Ja kun alkoholia on lähettyvillä niin mun on pakko päästä niitä nuuskuttelemaan :D Tämän raskauden aikana olen viinejäkin ostellut enemmän kuin koko elämäni aikana, vaikka tuolla ne edelleen pulloissa odottaa. Alkoholiton saunaolut kulkee aina saunaan mukana, aiemminhan mulle on siitäkin riittänyt miehen tölkistä puolet.
Kahvia olen nyt muutaman kerran juonut, koska sitä on tehnyt mieli, muutoin koko raskauden aikana ei kahvi oo maistunut ollenkaan (tämähän ei nyt täyskiellossa ollutkaan)

Äitiyspakkaus Juu munkaan mielestä ei kauheasti eroa vanhaan, samat neutraalit sävyt ja sitten pari värikkäämpää vaatekappaletta. Tosin pidin tästä uuden kevytvanupuvusta enemmän.
Ja mitä tohon laatikkoon tulee niin työkaveri jutteli et niitä sais ostettua vissiin sieltä Reiman tehtaalta, siis pelkkiä laatikoita ja hinta ois jotain 5 euron paikkeilla. Satavarma asiasta en kyllä ole, koska en itse ole törmännyt asiaan.

Mä olen edelleen kypsä työntekoon, en millään jaksaisi mennä töihin. Odottelen vapaapäiviä ja etenen työvuoro kerrallaan. Esikoisesta olen jäänyt töistä pois jo näihin aikoihin iskias kivun vuoksi, mutta nyt sekin kipuilee vain yöllä ja aamuisin. Tosin en sitä kipua välttämättä haluaisikaan kokopäiväiseksi kaveriksi. Toisaalta töissä on myös kivaa koska työkaverit on niin ihania ja viihdyn heidän seurassaan todella hyvin, mutta kaikki se vaatetuksessa avustaminen on kamalinta, tukalaa ja tuskaista.

Väsymys tuntuu myös saapuneen takaisin. Päikkärit tekisi terää ja työvuoron päätyttyä tekisi mieli vain nukkua, mutta aina ei vaan pysty.

Hankinnat Vaatteita ei tarvitse tällä hetkellä yhtään enempää. Kaikki muutkin suuremmat hankinnat ovat esikoisen vauva- ajoilta tallessa. Vaunujen kankaat tosin pitäis pestä ja tietty sit kaikki vaatteiden pesu.
Amme täytyy varmaan hankkia uusi ja sit pikkutilpehöörit (tutit, vaipat ja sen sellaiset) Yritän vielä odotella hankinnoissa ja hankkia niitä sitten varmaan äippälomalla.

Tänään saimme tiedon että pojalla alkaa päiväkerho ensi tiistaina. Kerho on 2 kertaa viikossa aamupäivisin. Poju itse on innoissaan kerhoon menosta. Muuten hänen hoidossa käyntinsä loppuukin elokuun jälkeen, saa olla sitten kotona minun ja myöhemmin vauvankin kanssa. Ja sitten on kuitenkin kiva että pääse hiukan omanikäistensä seuraankin.

Niipa ja Pekka Perunapää 25+3
 
isyys-loma oonkohan mä jo kommentoinut tästä? hmh, en kyllä muista. no mut joka tapauksessa jos oon hyvässä voinnissa niin mies on vain ekat päivät pois töistä, ja kun firmassa on luvattu joulukuuhun pitempi vapaa, niin mies jemmaa isyys-loman sitten sinne.

millimamma ja pakkolepo vaikka sulla aika käy pitkäksi, niin voit ehkä lohduttautua sillä, ettei sulla ole tommosta yksivuotiasta tuholaista, joka paikkaan kiipeävää herhiläistä siinä vahdittavana :D :D
sellasen kanssa lepo on aika ongelmallista järkätä...

päikkärit nyt alan keräämään voimia loppusuoralle, joka päivä otan päivälevon kun taaperon päiväunet on. jos nukahdan niin hyvä, koskapa yöt on edelleen huonoja oman tilanteeni takia. jaksan olla paremmin loppupäivän, kun hetkeksi stoppaan kaiken.

tupakointi-uutinen kiukustuin jo otsikosta, enkä hermoja suojellakseni edes avannut linkkiä. ISO MURRRRRRRRRRRRRRRRR tommosille !!!!

holiton olut ihan ykkönen on tuo BECK`S :p nikolai menee myös, mut mikä siinä onkin et lasipullosta se maistuu niiiiiiin paljon paremmalle :)
viski ja konjakki on myös sellaiset, mitä rankan päivän päätteeksi on myös tässä odotusaikana kaihoillut... miehen lasia sit kans vaan nuuhkutellut, elätellen toiveita et viimeistään joulukuun alussa minäkin sen tilkkaseni saan nautiskella :)
edellisestäkin kun kotiin pääsin, ekan illan kruunasi, kun kaikki lapset nukkui, miehen kanssa jäätiin fiilistelemään viski-lasilliset kourassa puoliksi pimeään keittiöön ja ihmeteltiin et siinä se nyt oli :heart:
AH....

remppa ja se edistyy... tänään vihdoin tilattiin ruokaryhmäkin, kallis oli mutta kestääpä sitten vuosien kulutuksenkin :) parisen viikkoa tarviis jaksaa odotella niin sitten se saadaan :) tuskin maltan odottaa, että saan sisutuksen kohdilleen... tapettikaupassakin käytiin, ja se urakka hoitunee loppuun viikonlopun aikana. meillä on tavoitteena että sisäpuoli olisi valmis vauvan tullessa. että silloin olisi viihtyisää ja kodikasta... :)
paljon ei puutu :)

jaha, sit alkoikin närästää no sepäs onkin kiva näin yötä vasten. ei muuta kuin kohti piimäpurkkia ja rennietä.... gaviscon on loppu, huomenna on sit haettava sitä lisää :)

hellurei ja sitä rataa, huomenna onkin jo torstai, ja tääkin viikko lähenee loppuaan :)
 
hiipinen ja sokerirasitus tsempit sinne :) muistathan, että vettäkin tarttee välttää .... korkeintaan lasillisen saa yön aikana juoda, ja mieluummin siellä ennen aamuyötä... voi vaikuttaa arvoihin...
itellä koitos perjantaina aamusta :) tai no, se mikään koitos ole muutoin kun et en saa aamukahvia juoda kuten haluaisin....
 
Hei taas :)

Isyyslomalle mies jää heti kun vauva syntyy ja on sen kolme viikkoa kotona.

Löysin tänään kirpparilta ihania pieniä unisex-vauvanvaatteita ison kasan, ja halvalla, kaikki oli 0,50e kappale :) Ja esikoiselle löysin kivan puisen keinuhevosen ja vauvanuken, voi kun oli mielissään. Nimesi sen Pepiksi niinkuin tätä mahavauvaakin nimittää. Saa nähä mikä me keksitään nimeksi jos tuleekin poika :D

Tänään oli lääkärineuvola. Hemppa oli pysyny 125, en oo ollenkaan syöny lisärautaa tässä raskaudessa, ainoastaan nuita Multivitan raskaus ja imetys-vitamiineja missä on hieman rautaa. Painoa oli tullut +400g/viikko ja pissa oli puhdas ja verenpaineetkin hyvät. Kohdunsuu oli täyspitkä ja kiinni, hyvä juttu :) Lääkäri ultraskin ja oli ihana nähä pikkuista :heart: Painoarvio oli reilu 1kg, ja sanoi että jos laskettuun asti menee ja kasvaa samaa rataa niin painoarvio laskettuna aikana 3400g :) Ihana että kaikki oli hyvin ja meidän pikkuinen siellä kasvaa hyvin :heart: Esikko synty 38+0 ja kun kysyin, niin sanoi lääkäri että on todennäköisempää että tämäkin syntyy ennen laskettua aikaa kuin ainakaan sen jälkeen. Toki voi mennä ylikin mutta kuulemma jos ensimmäinen syntyy ajoissa niin toinenkin mahdollisesti. Esikolla syntymäpaino oli 2740g, pikkuinen neiti :) Laskettuna aikana ois ollu hieman yli 3kg, joten tämä masukki on vähän isompi kun esikoinen :)

Nyt ruokaa napaan ja sitten järkkäämään makkari joka on muuton jäljiltä vielä vähän kesken :)

miraaz ja peppi 27+3
 
Sataa sataa ropisee... ainakin Tampereen seudulla..

Käytän täällä työaikaa pohtiessani vanhempainvapaa- ja isyysvapaa-kuvioita, mistä olikin osittain aikaisemmin puhetta. Tarkoitus meillä on, että isä pitäisi kahden viikon pätkän isyysvapaata kun kotiudumme osastolta. Turhaan hän täällä lemmikkien kanssa päivät kupastelee, jos jäisi vapaalle heti lapsen synnyttyä, kun osastollakaan ei voi vieraana olla koko päivää. Jäljelle jäävä viikko on tarkoitus pitää sitten myöhemmin keväällä talvilomaviikon yhteydessä, eli tarkoitus on, että isä pitää kaikki vapaat mitä hänelle vain myönnetään.

Isyysloman lisäksi on tarkoitus, että omasta työtilanteestani (ja myös hänenkin näin epävarmoina IT-alan aikoina) riippuen isä pitäisi viimeiset kaksi viikkoa vanhempainrahakaudelta ja olisi loppuvuoden kotona ainakin. Katselin juuri taas Kela-Kertun sivuja, ja huomasin, että uusi lakiesitys koskien isäkuukauden käyttöä (ensi vuonna ei lakiesityksen mukaan enää lyhennä 12 päivää vanhempainvapaata, jos äiti käyttää kaikki) ei koske meitä tänä vuonna äitiysrahakauden aloittavia. Harmi, mutta johonkin se raja vissiin pitää vetää! On kyllä melkoinen pähkäily lasten hoidon kanssa sitten ensi vuonna, kun molempien työtilanne on epävakaa, vaikka vakityöt ovatkin. Itse olen vielä puoliyrittäjän asemassa, eli työntekoa saa harrastaa myös lapsen kanssa kotona ollessa. Eipähän pääse aivot happanemaan! :) Ja sori jos sotken termejä, kuukaudet, vapaat ja lomat ovat iloisesti sekaisin päässäni, kunhan tulee sitten Kelan suuntaan asiat kunnolla hoitoon!

Kauhee mötkintä päällä mahassa, koko ajan tuntuu että heilahdan aina kun potkua tulee, vaikka istun tuolilla :) Liikkeistä ja vauvan reagoinneista oli puhetta. Meillä on huomattu selvät rytmit liikkumisessa, eli ne klassiset, että ruokailun jälkeen herätään, ja silloin kun olen itse rauhoittunut sohvalle tai sängylle. Mies saa hyvin kontaktia vauvaan, kun soittelee mahan vieressä kitaralla "unilauluja", joilla on siis päinvastainen vaikutus. Olemmekin tuumanneet, että mitenkähän lapsen saa nukutettua soittamalla akustista kitaraa, jos se herättelee mahavaiheessa vielä tuolla tavoin. :)

Nynaeve ja Pp 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Isyyslomasta Meillä oli puhetta miehen kanssa, että pitää viikon isyyslomaa, kun vauva syntyy ja loput sitten vaikka kesällä kesäloman yhteydessä..jos vaan siis ite jaksan synnytyksen jälkeen ilman miestä, niin mieluummin sit ehkä kesällä pitäis loppulomansa, niin saadaan sit touhuta kesällä yhdessä monta viikkoa! :)

Vaunuista kyselin tänään facessa omilta kavereilta ja sain kyl hyviä neuvoja.. :) kyl kannatti kysyä! Oon ollu ihan pihalla, et mitä ominaisuuksia vaunuissa ny kannattaa olla..ja jos ny tässä menis yhtiä vaunuja kattoon..näytti ainakin hyvältä kuvassa ja oli kaikki tarvittavat ominaisuudet..ja siis kyseessä yhdistelmävaunut.. :) Jos tässä ny pian sais ne vaunut ostettua! :)

Nellielli ja pötkö 28+4
 
Heissan naiset! Tämän talouden kiireinen syksy jatkuu koneellekkaan en ole jaksannut oikein raahautua kun on touhunnut kaikkea muuta.

Viime viikolla oli se sokerirasitus ja eilen oli terkkari ja lääkärillä käynti. Sokerirasituksen tulokset priimat
Hb 146 :D
verenpaineet 97/68
pissa puhdas
kohdunsuu kiinteä ja kiinni
painoa tullut 4vko aikana 0,5kg eli hyvä sekin
sf ei mitattu

ei supistele, ei kolota ja virtaa on kun pienessä kylässä :D
toissa päivänä leivoin 4 omenapiirakkaa ja tänään olen kerännyt 3 kauppakassillista omenoita kavereille. Tämän viikon teema on ollut puusavotta ja nyt on ens talven puut varastossa. Minun vanhemmat olivat avittamassa jälleen ja nopeutti urakkaa kyllä kiitettävästi.

Kävin viime viikolla hakemassa kaverilta kaikki vauvan kamppeet ja nyt on pinnasänky ja kaukalo, leluja ja vaatteita niin ja itkuhälytin. Vielä pitää ne vaunut hankkia ei vaan ole tullut lähdettyä katsomaan vaihtoehtoja vieläkään :D Niin ja patja ja tyyny pinnikseen mutta ne nyt kerkiää myöhemminkin.
Äitiyspakkauskin tuli ja sain sen vanhan jonka halusin.

Seuraava neuvola olis sitten syyskuun alussa ja sillon olis jo rv 30 hui!

Hirveesti tässä olis kaikenlaista joka pitää saada tehdyksi.

Maha on tuossa edessä ja pikkuinen näyttää lähinnä läskiröllykältä eikä raskausmahalta. Anselmi viettää päivänsä tuossa mahan yläosissa ja siirtyy sitten illalla mahan alaosiin myörimään. Pojalla kun tuntuu olevan tapana pitää päätä rakon päällä niin saa juosta vessassa väh 2 kertaa yössä.
Kuitenkin maha ei ole edessä eli elämä jatkuu niin kun ennenkin.

Työt Näytäis että teen loppuun asti yövuoroja kerta nuo veriarvot pysyy noin hyvinä ja muitakaan ongelmia ei ole, nukkuminenkin sujuu melkein missä tahansa :D

Tissit Ovat kasvaneet taas. Tosin sitä "esimaitoa" vai mitä lienee niin sitä sitten heruu ihan kunnolla päivittäin. Mitä aktiivisempi Anselmi on sitä enemmän sitä tulee. Tarttee taas lähteä tissiliivi kauppaan...

imetysliivit Joko olette noita miettinyt? itse tutustuin saataviin malleihin ja aika moni oli semmoisia että niissä oli kiinteä kuppikoko. Mistä sen sitten tietää kuinka valtavasti nuo kasvaa kun se maito alkaa oikeasti nousemaan? Olisko suosituksia jostain malleista joilla pärjäisi alkuun niin että se kuppikoko kerkeää vähän tasottumaan? Tukeva malli kuitenkin pitäisi olla kun ei ole mitkään pienet tissit ennestäänkään...vaikeaa tuntuu olevan.


No joo nyt mä lähden jatkamaan siivousprojektia yläkertaan. Hirvee sotku kun ollaan vähitellen palauttelemassa tavaroita omille paikoilleen ja sitten sieltä tulee vastaan näitä "kirppikselle" kamoja jotka on nyt tilaa viemässä joka paikassa. Tarttee käydä varaamassa se pöytä jo nyt elokuussa vaikka alkuun tarkoitus oli syyskuu.

iia ja Anselmi 27+0 POKSPOKS
 
Isyyslomasta Meillä isukki käyttää heti syntymän jälkeen koko isyysloman eli sen n.3 viikkoa. Samoin isä käyttää ne vanhempainvapaan 12 viimeistä päivää ja varmaan heti siihen perään sen koko isäkuukauden (olikos se n. 6 viikkoa?). Itse pidän kesä- ja talvilomat tällä aikaa ja jatkan sitten hoitovapaalla tästä ainakin vuoden vaihteeseen. Mahdollisesti iskä jatkaa sitten hoitovapaalla vuodenvaihteen jälkeen. Katsotaan sitten miltä kukkarossa näyttää :D

Uusi äippäpakkaus näytti mun sekä miehen silmään oikeinkin hyvälle! Yritetään siis hakemusten kanssa taktikoida niin että se saatais. Toki ei siinä vanhemmassakaan mitään vikaa ollut joten ei jää harmittamaan vaikka vanha sieltä postissa tupsahtaisi.

Imetysliivit Mä tilasin yhdet Bravado -merkkiset pehmoliivit ensihätään. Ainoat joissa ry-mitta näytti olevan niin iso että voi edes kuvitella mahtuvan päälle. Näissä ei siis ole kuppikokoa vaan mitat taisi olla s-xl.

Vauvan liikkeet alkaa olla jo tosi kovia ja meilläkin pikkuinen herää kovasti jumppaamaan etenkin ruokailun jälkeen, automatkalla (toivottavasti ei enteile matkapahoinvointia) ja nykyään myös välillä aamuisin sängyssä. Iltajumpat usein myös pidetään iltasella kun katselen telkkaria.

Tuna ja Sintti 26+3
 
imetysliivit ei koske mua :D

vauvan reagointi no automatkoilla meilläkin jyllää... jokainen noista on potkinut kovasti, enkä osaa kyllä ainakaan omissa lapsissa et ois selvä viittaus sit tuleviin matkapahoinvointeihin: yksikään ei nimittäin moisesta kärsi :)
 
Isyyslomasta me ei ees vielä tiedetä jatkuuko miehellä työt sinne asti, joten tosi vaikee sanoo mitään siihen. Ja jos/kun mies nyt sanoo tuosta isyyslomasta, niin todennäkösesti se sopimus ei sitten jatku enää :/
Ja äitiysloman mä alotan varhennettuna, varmaan heti kun mahdollista. Neuvolan täti sitä niin suositteli ja omastakin mielestä se on paras ratkasu tähän.
Uusi äitiyspakkaus ja erityisesti se laatikko on niiiiin kiva, että hakemukset laitetaan mahdollisimman myöhään, että olisi ees pienenpieni mahdollisuus se uusi saada. :)

Selkä oli jo pari päivää parempi, mutta eilen kun rannalla käytiin ja siellä kyykin pojan kanssa niin paheni taas :/

kiukuttelija 28+3(?)
 
Isyysloma meillä mies alkaa isyyslomalle varmaan siitä päivästä alkaen kun me kotiudutaan. Ei oo sen mitää järkeä alkaa lomalle jos käykin niin että vaikkapa sektion jälkeen oon sen viikon sairaalalla, on sitten meidän kanssa kun ollaan kotona :) varmaan sitten jossain välissä pitää isäkuukauden, en tiedä kuinka pitkän sitten haluaa ja miten lomien kanssa varmaan kesällä, mutta jonkin aikaa kuitenkin :)

Imetysliivit voi perhana jostain nettikaupasta löysin pitkän nettishoppailuillan päätteeksi alkuraskaudessa sellaset imetysliivit missä sitä kuppia pysty laittaan kahteen niittiin (eli silloin olis kaks kuppikokoa) mutta en löydä niitä enää millään! Tilasin nyt H&M:ltä ihan perus imetysliivejä sen 2-päkin nykyistä kokoa sekä isommalla ympäryksellä että isommalla kupilla niin varmasti menee, täytyy sitten katsoa tarviiko tommosia fancy pants -liivejä kun laps on syntyny, tietää sitte sitä kokoaki vähä paremmin :)

Aloitin nyt nimejäisvalmistelut ja oon tilaillu kovasti kaikkea askartelu/skräppäys -materiaalia kaikkiin kummitodistuksiin ja kutsuihin ynnä muuta ja suunnitellut niitä alustavasti. Samoiten otin meidän haltijakummeihin nyt yhteyttä kun ajateltiin tuon lähimmän kummin kanssa että olis tosi ihana ja vähän juhlallinenkin juttu jos kummit nimeäis tähden pojalle taivaalta yhdessä nimejäisten kunniaksi. Sais vähän juhlan tuntua kun on nuo itsetehdyt todistukset ja todistus nimetystä tähdestä, kun ei mitään kirkollista kastetta tosiaan tule. Nimi meillä on salassa kaikilta läheisiltä ja suvulta, niin se sitten paljastetaan vasta juhlissa mikä tekee kans vähän juhlan tuntua. Onkos kukaan suunnitellut mitään ohjelmaa nimejäisiin/ristiäisiin vielä?

Kummasti onkin nyt väsyttänyt, tuntuu että kaikki päivät menee nukkuessa vaan ohi, kai tää väsymyspiikki kuuluu taas asiaan? Ihan samanlainen olo kuin alkuraskauden väsymyksissä.

Lumineiti ja Uubo 26+4
 
Hei vaan pitkästä aikaa!
Pikakuulumisia:

Häät on vietetty ja häämatka reissattu. Molemmat oli hyvin onnistuneita, mitään en vaihtais :heart:
Uuden sukunimen kanssa yritän oppia elämään, kävin tilaamassa uuden ajokortin&passin reissun jälkeen ja nyt sitten tänään kuluttanut monta tuntia siihen, että ilmoittelee uutta nimeä joka paikkaan.

Sokerirasitus mullakin huomenaamulla, eniten jänskättää että tuleeko huono-olo kun pitää aamulla lähteä liikenteeseen ilman ruokaa, olen niin orjallinen aamupalan nauttija =)

Keijon möyrintä vaan kovenee ja maha on kasvanut kovasti, mutta paino ei ole noussut. Eteenpäin taipuminen on jo eräänlainen suoritus, ei ihan käy sillai kun ennen :D Perhevalmennus alkaa maanantaina ja seuraava neuvola on 1,5vkon kuluttua. Ja äitiysloman alkuun on tasan 2kk, jestas sentään!!!

Mutta mukavat viikonloput kaikille, täytyy joku hetki tulla lukemaan mitä olette parin viikon aikana kirjotellu :)

Sandells & Keijo 26+0 POKS!
 
Voi hitsit, mä oon ihan pihalla noista isyysvapaista. Meillä ei mies varmaan ainakaan heti syntymän jälkeen pidä vapaata, mutta jossain vaiheessa. No toivottavasti muutaman päivän siinä voisi sairaalasta pääsyn jälkeen olla kotona.
Luin kyllä jostain että tohon isäkuukauteen on tekeillä joku muutos, että ensi vuoden alusta lähtien isä voi pitää sen milloin vain kahden vuoden aikana tms. Se ois kyllä ihan kätevää, koska mä jään n. puoleksi vuodeksi hoitovapaalle ennen kuin menen takaisin kouluun, niin missä välissä mies sitä omaa kuukauttaan sitten ehtii käyttää. En kyllä ymmärrä näitä koukeroita..

Hankinnoista. Mä tein just listaa mitä vielä tarvisi ostaa, kaikkea pientä kyllä puuttuu mutta suurin osa sellasia mitä ostelee sitten syntymän jälkeen JOS on tarvis. Sellasen Eisbärchenin kaukalolämpöpussin ajattelin kyllä hankkia, kuulostaa tosi kätevältä syksyllä syntyneelle vauvalle. Tuttipullot ja tutitkin ajattelin valmiiksi hommata, kun ne ei ole rahallisesti niin iso sijoitus että jos jää käyttämättä niin ei haittaa. Harsoja tarvii kyllä olla reilusti, mutta niitä varmaan mun äiti ompelee niin kuin viimeksikin. Kantoliinailukin kiinnostaisi kovasti, siis nimenomaan liinan kanssa, ei kantorepun, mutta ne on niin kalliita sijoituksia, että ehkä mietin asiaa sitten kun vauva on syntynyt, että kiinnostaako vielä silloin.
Imetysliiveistä. Katsoin just eilen sitä Sydänääniä-sarjaa ja siinä joku viisas neuvoi odottavaa äitiä hankkimaan liivit vasta pari viikkoa ennen laskettua aikaa, kun rinnat on suunnilleen oikeassa koossa. En sitten tiedä, eikös se koko muutu imetyksen aikana, tosin voihan niitä liivejä sitten ostaa lisää. Itselläni on esikon ajalta parit hyvät liivit, joilla ajattelin alkuun pärjätä. Jos käy niin kuin edellisellä kerralla, että imetyksessä ei päästä alkua pidemmälle niin eipä mene rahaa hukkaan. Imetyspaitoja varmaan pari pitää myös ostaa valmiiksi, sellaisia mitä voi sitten mahdollisesti käyttää myös imetyksen jälkeen.

Tuntuu kyllä ettei tosta miehestä ole oikein mitään apua.. Ristiäisistäkin puhuin, kun haluaisin pitää ne ennen joulua, oishan se kiva että vauvalla olisi jouluna nimi, eikä tarvisi salailla tms. Eihän se siihen taas osannut juuta eikä jaata sanoa. Kai tämäkin on sukupuoli-kysymys, naiset vaan osaa paremmin näitä(kin) asioita organisoida. Kun pappia pitäisi varmaan kysellä jo ennen syntymää, kun la on niin lähellä joulua, ja joulu varmaan aika kiireistä aikaa kirkonväellä. Vitsailin eilen miehelle, kun siltä on nyt jäänyt kaikki lenkkeilyt, squash-pelit yms. harrastukset ihan kokonaan pois, että kyllä varmasti alkaa sitten talvella taas kiinnnostaa kun on huutava vauva kotona.. Mies sitten siihen heitti että "höpöhöpö, tietty mä sua autan". Olin ihan että juupeli juu, vai oikein armollisesti lupaudut auttamaan:D Että eikös tämä ole meidän molempien lapsi, ja vastuu on yhtä lailla molemmilla. Vaikka kai se tuppaa niin olemaan, että päävastuu kuitenkin on äidillä. Edelleen. Ja kyllä mä olen varautunutkin siihen, että olen ihan täysin kiinni vauvassa ekat kuukaudet. Esikoisen kanssa se tuli jotenkin "järkytyksenä", vaikka tietysti sen tiesi, mutta kun kokemusta niin kokonaisvaltaisesta toisen ihmisen huolehtimisesta ei ollut, niin kyllähän se oli iso shokki tavallaan. Nyt jo vähän tietää mitä tulee. (toivon mukaan!)

Vauvan liikkeistä vielä Mä tunnen kyllä aika hyvin kun vaavi kääntyilee, muljahtaa mahassa sillä tavalla hassusti. Ja kun kyljellään makaa niin tuntuu selvästi liikkeet sohvaa/sänkyä vasten. Kyllä se tuntuu välillä aika hurjalta, että ihan oikea ihminen siellä potkii, jalkoineen kaikkineen, ei mikään pelkkä sikiö. :)

PikkuA ja poika 29+4 (voiko pitää paikkansa?!) :heart:
 
odottelen unta janoisena, kuin autiomaassa matkaava beduiini...:kieh: on NIIIIN jano et ei mitään rajaa.... täytynee koittaa vaan kestää tämä... onneks ei kestä kauaa ja varmaan kun uni tulee, niin en sitä janoa tunne.
nälkäkin on, vaikkakin söin hyvän iltapalan. yh... onneks tää on pian ohi :)

mutta missä on kerpele???????? onko mitään selvyyttä missä luurailee?, ettei suinkaan se limatulppa ollut sitä itteään ja aiheuttanut nyt jotain??? toivon että asiat on hyvin.... :hug:
 
PikkuA siitä isäkuukauden muutoksesta on tullut jo sellaista infoa ministeriön kautta, että lakimuutos ei koske meitä tänä vuonna äitiysrahakauden aloittavia. Eli meillä isäkuukausi lyhentää 12 päivää vanhempainvapaakautta, jos ajatuksena on että äiti pitää maksimin ja isä kuukauden ja ekstrat siihen päälle. Mutta koska laki ei ole vielä valmis, niin seuraillaan...

Olen miettinyt kovasti itsekin nimiäisjuttuja.. Toisaalta mua huvittais ihan hirveesti kutsua pohjoisesta omia lähisukulaisia jonnekin mökille saunomaan ja laittamaan ruokaa, mutta toisaalta ärsyttää kun sitten sinne pitäisi nämä miehenkin himouskikset vanhemmat kutsua, ja he siis eivät tiedä vielä että emme kuulu kirkkoon eikä lasta kasteta.. Rasitus. Mielenkiintoinen sauma olisi kutsua kaikki myös samalla meidän 5-vuotishääpäivälle, kun helmikuussa olisi sellainenkin tulossa. Tästä uskovaisuusjutusta yms. johtuen vanhemmat ovat myös tietämättömiä naimisiinmenostamme... :D Pitää pohtia vielä, en halua tästäkin asiasta ottaa stressiä, kun olen miettinyt jo vuosia ahdistuneena maailmankuvien eroavaisuuksia ja sitä, että miehen aloitteesta olemme edelleen miehen suvulle ns. "kaapissa" tämän asian kanssa.

Tsemppiä kaikille sokerikärvistelijöille! Itselläni se on vasta reilun viikon päästä edessä. Herkuttelenkin parhaillaan äidin tekemällä viinimarjamehulla :)

Nynaeve ja Pp 25+4
 
Imetysliiveistä: Itsekin asiaa pohdin tuossa yksi päivä.. Mulla oli esikoisen aikaan kaarituettomia liivejä, joita olen nyt siiten käyttänyt yöliiveinä.. Jäin imetysaikana koukkuun liivien kanssa nukkumiseen. Paljon mukavampi nukkua liivit päällä. Noilla siis jatkan yöt mutta päiväkäyttöön haluan nyt ostaa KUNNOLLISIA ja mahdollisesti kaarituellisia liivejä. Koko onkin sitten monimutkainen juttu.. Mulla normaalikoko 75C, nyt raskausaikana 80D tai 80DD. Edellisellä kerralla imetysliivit oli kokoa 75C tai 75D. Ne ei heti olleet sopivia mutta kun maidontulo rauhoittui, sitten koko oli oikea. Mulla on on lisäksi käytössä jatkokappaleita tuohon ympärysmittaan, niitä olen alkuun tarvinnut. Ne on olleet näppäriä. Ongelma noiden imetysliivien kanssa oli viimeksi se että rinnat ei ole samankokoiset koko vuorokauden ympäri... mulla etenkin vasen rinta "pakkasi" maitoa ja sitä piti aina välillä pumppamalla tyhjentää. Ja kun kerta 5 min pumppauksella tuloksena oli 3 dl maitoa, voitte kuvitella että se kyllä jo tuntui ja näkyi myös rinnan koossa.

Hankinnoista: Eka hankinta tehty :p Ostin loppualesta bodeja 5 kpl kokoa 68 cm. Vaatepuolelta ei paljoa puutukaan enää, muutama kietaisubody ja puolipotkarit kokoa 56 ja 62 olis hakusessa, ei juuri muuta. Olen nyt tonne kokoon 68 saakka katsonut nuo vaatteet, ne riittää varmaankin sen ekat 6 kk. Muutenhan pinnasänky tykötarpeineen on esikoisen jäljiltä, samoin vaunut/rattaat, amme, kantoliina, sitteri, syöttötuoli jne. Ja ne kolme itkuhälytintä :LOL: Tuttipulloja ja tutteja pitää käydä vielä ostamassa, samoin vaippoja (itselle ja vauvalle) ja korviketta. Ja uudet rintakumit. Siinähän sitä. Mä en muuten ole vielä oikein hokannut, mihin sitä lämpöpussia tarvitsisi :confused: Esikoinen syntyi lokakuussa ja koko talven nukkui päikkärit ulkona vaunuissa (pehmeä koppa) eikä tosiaan lämpöpussille ollut mitään tarvetta. Kovilla pakkasilla (-20) laitoin villapuvun+toppapuvun päälle yhden ekstra villapeiton, ei muuta. Normaalisti en siis koppaan mitään peittoja laittanut. Kuomun päälle kun laittaa esim. ison huivin niin ettei viima käy sisään, siellä sisällä oli ihan lämmin nukkua mutta ilma vaihtui kuitenkin. Mutta toki joku voi vielä kylmemmässäkin nukuttaa ja sitten varmaan tarttee.. Mä tuskin ostan kuitenkaan kun en nyt sille käyttöä keksi.

Sokerirasituksessa kävin omasta vapaasta tahdosta pari päivää sitten, tuloksia en tiedä. Samoin kävin yksityisellä ultrassa tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanteen ja kaikki oli ok. Sisätutkimusta ei tämä(kään) lääkäri uskaltanut tehdä istukan takia vaikka olikin ihan gyne. Tosin ultrahan tässä tapauksessa ajaa saman asian ja on itseasiassa parempikin. Kaksi viikkoa vielä seuraavaan viralliseen ultraan, vähän alkaa jänskättää..

HilmaVilma 28+1
 
HilmaVilma Ei meilläkään ollut esikoisella lämpöpussia tms. mutta oon kuullut että on kätevä ihan pienellä vauvalla, kun ton lämpöpussin alle ei tarvi pukea mitään toppavaatteita. Eli vauvan voi laittaat tohon pussiin ihan sisävaatteissa (myssy tietty päähän) ja sitten vaan menoksi. Tietysti kunnon pakkasilla pitää olla muutakin, mutta just syksyllä/leudolla säällä varmaan kätevä. Oma esikoinen ainakin kiljui kuin viimeistä päivää ulkovaatteita pukiessa, joten helpottaisi siinäkin mielessä. Ja tossa kaukalopussissa on reiät niille turvakaukalon hihnoille. Autossa voi sitten avata tota pussia, ettei tule kuuma. En tiedä millanen on käytössä, mutta kun ei ole kovin kalliskaan (40 euroa) niin ajattelin että ihan kokeilemisen arvoinen kapistus.
 
Jee, eilen oli iloinen yllätys postissa eli äitiyspakkaus! Tosi nopeeta toimintaa, kun keskiviikkona tuli postissa päätöspaprut ja heti seuraavana päivänä sai hakea paketin. =) Oon kyllä tullu siihen tulokseen, ettei tuossa uudessa oo parempaa kuin se laatikko. Heh, tajusinpa sitte, että se joku aikaa sitte kirpparilta ostamani kirahvihaalari oliki tuo sama äippäpakkauksen haalari :D No nyt on kaks sitte, jos toiselle sattuu vahinko..

Tekis hirveesti mieli käydä vähän kangasostoksilla, kun tuli tuo peitto tuossa pakkauksessa, niin ompelis parit pussilakanat ja miksei lakanoitaki, jos halvalla sais jotain jämiä. Mun ompelutaidot vielä toistaiseksi rajottuu aika yksinkertasiin juttuihin. Lainasin kyllä kirjastosta tuon Vaippailmiö-kirjan kestovaipoista ja oishan se kiva, jos niitä jaksais ite ruveta tekeen...

Reilun viikon päästä saa hakea vaatteetkin sitten kun miehen sisko tulee lomareissulta. Kattoo sitten, jos jää jotain ostettavaa, kun osa vaatteista on jo aika kuluneita (monta kertaa kierrätettyjä).

Hih, eilen kirjoteltiin sitte avioliiton esteiden tutkintapyyntö ja varattiin itseasiassa jo vihkimispäiväki, kun tuleva anoppi on se seurakunnan kanslisti.. :rolleyes: Ensi kuussa ois tarkoitus pitää pieni vihkitilaisuus kirkossa ja juhlat lähipiirin kesken pidetään vasta ristiäisten yhteydessä eli samoilla kakuilla (pihit!) :cool: Oon nyt siis taipunu niihin ristiäisiin tässä kaikessa hiljaisuudessa, kun kerran otetaan tuo kirkkovihkiminenkin. Toivon vaan, että kun neiti menee sitte kouluun, niin sais kirkkoon kuuluvaki valita elämänkatsomustiedon ja mieluummin se uskonnonopetus vois olla seurakunnan tehtävänä.

Nyt on maha-asukki ollu taas liikkuvaisempi. Tykkää liikuskella just kun istun rauhassa esim. tässä koneella tai luen jotain. On kyllä mahtavaa nähdä joskus kun se oikein rupee kääntymään, kun maha liikkuu oikein kunnolla! :D Meilläki monesti, kun mies yrittää tunnustella massua tai menee lähelle puhumaan, niin möntti hiljenee täysin. Mutta joskus taas onnistuu kunnolla latailemaan potkuja miehenki iloksi. :heart:

Tänään teki mieli laittaa kaurapuuron päälle kanelia sokerin ja voinokareen lisäksi.. oli kyllä hyvää, ehkä teen niin toistekin... =)

Sandells81 Onnea tuoreelle rouvalle! :flower:

Isyysloma Meilläki mies meinaa pitää heti alkuun jonkun verran lomaa. Riippuu varmaan miten töissä hiljenee loppuvuotta kohti, että kuinka pitkän aikaa. Ja eiköhän se sen isäkuukauden pidä sitten kanssa. Se vaan sattuu just tähän aikaan, kun niillä varmaan on kiirettä töissä, etten tiiä pitääkö sen pitää se sitten vähän myöhemmin. Mutta ei voi tietää vielä mitä tuleman pitää, kun sen ois tarkoitus kuitenkin ettiä lähempää työpaikka jossain vaiheessa. Tuolla työpaikassa ei oo kyllä minkäänlaista porkkanaa jäämiselle. Nytki sillä menny selkä, kun vääntäneet urakoita muun työn ohella.

Hitsit, kun suunnittelin meneväni vielä nukkumaan vähäks aikaa... eipä tässä taida kannattaa, kun parin tunnin päästä mennään kaverin kanssa uimaan. Saa nähä miten tää mamma jaksaa vielä kellua :D
Pistäis tiskikoneen suhisemaan ja koiruuden kanssa ulos ->

Ja unohdin POKSUA eilen!!! : /

mnica ja möntti 29+1
 
  • Tykkää
Reactions: Sandells81
Joku muukin ilmeisesti suunnitellut kestovaippailua? Ainakin mnica suunnitteli tekevänsä itse kestovaippoja. Mä luovuin siitä ajatuksesta, mutta olen metsästänyt jo aika huomattavan kasan kestoja kirppiksiltä, huutiksesta ja FB-kirpparilta. Oon saanut tosi edullisesti niitä ja ehkä tällä hetkellä joku 50€ mennyt ja löytyy jo reilut 20 erilaista kestoa. Suurin osa nb ja s-kokoa, mutta muutamassa paketissa ollut pari m-koon vaippaakin. Suurin osa on aio ja sitten vähemmistö taskuvaippoja. Kaupanpäällisinä oon saanut ison kasan erilaisia imuja, kuivaliinoja, riisipaperirullia sekä pussukoita kestovaippojen säilytykseen. Ihan melkein tuosta naapurista kävin ostamassa pari vaippaa ja muuta vauvatavaraa, niin siellä oli sellainen kestovaippa-asiantuntija joka vielä lupaili että koska tahansa voi hänelle jatkossakin soittaa ja kysyä lisäneuvoja. Tällä hetkellä puikoilla valmistumassa villispöksyjä kestojen päälle. Tavoitteena lähinnä kestoilla kotioloissa ja aluksi vaikka osittain. Kyläilyreissut varmasti mennään kertisten kanssa. Oon kuullut jo niin monta huonosti / kesken päättynyttä tarinaa kestoilusta että kuulisin mielellään kokemuksia onnistuneista kestoiluista teiltä kokeneemmilta!
Mulla kestoiluun varmaan suurimpina motivaattoreina on terveydelliset, ekologiset ja taloudelliset syyt. Suurin syy on varmaan se että vihaan itse yli kaiken kertakäyttöisiä terveyssiteitä ja saan niistä jo menkkojen aikana hirveät ihottumat parissa päivässä, niin käy sääliksi lapsiparkaa jonka pitäisi maata samassa hiostavassa kertismateriaalissa vuorokauden ympäri monta vuotta putkeen :(

Tuna ja Sintti 26+4
 
Heeiiii, voiko jo raskausaikana tulla rintatulehdus???? Mulla on nyt eilisillasta asti ollu toinen tissi vähän arka, huono oli esim toisella kylellä nukkua kun tuntu ikävältä. Ei kuumota tai punota tai mitään, on vaan kipeä/arka. Mulla ei ikinä oo ollu rintatulehusta, vaikka esikoistakin imetin 14kk. Tällei samalla tavalla oli kyllä tissi kipeä, mutta se johtu siitä kun pakkautu niin täyteen ja helpotti heti kun tyhjensi. Mutta enhän minä nyt voi rueta pumppailemaan!!
Pitäsköhän mun soittaa sit neuvolaan, kunhan siellä alkaa puhelintunti vai uskaltaako tän kanssa ootella ja katella alkaako helpottaaa??
 
Huomenia mammat

Tsemiä sokerirasituksessa kärvisteleville. Ittellä oli maanantaina ja olipahan kokemus. Hyvin sinällään meni ettei tullut sitä kamalaa näläntunnetta jota etukäteen niin pelkäsin. Sokerilitku vain laittoi niin kovasti närästämään, että puolipäivää meni piloille sen takia. Tuloksia ei ole vielä tiedossa, maanantaina on neuvola, ajattelin odottaa sinne, jos en sitten innostu tänään soittamaan.

Olen ajatellut ihan samaa asiaa, että mihin se Kerpele on mennyt, kun ei oo kuulumisia laitellut?!

Äitiyspakkaus ei voi muuta sanoa kuin, että tyytyväisiä ollaan kun vanha saatiin. Tuossa uudessa ei todellakaan ole parempaa kuin toi hieno laatikko. Mutta eiköhän me senkin osalta pärjätä tuolla, sen mitä tarvii.

Hankinnoista vaunut saatiin lopuksi tuttavapariskunnalta. Ei olis kyllä parempaa tuuria käynyt, tosi siistit emmeljungan vaunut. Sisko lupasi hoitopöydän, kun saisi vain aikaiseksi hakea sen:) Muuten ei sitten olekkaan muuta kuin se yksi body ostettu:LOL: no toki pinnasänky menee vanha, joka on tallella ja samaten ne itkarit ja mitä nyt sitten löytyy. Pitäis vissiin pikkuhiljaa vähän perehtyä asiaan.

Millimama sulla on siellä ollut sitten oikein kauhunhetkiä suihkussa. Onneks selvisit melkein vaan säikähdyksellä, kamala paikka. Sulla on kyllä tosi alhaiset noi paineet. Tulikin mieleen, kun itte joutu sillon ihan alkuraskaudessa saikulle, kun paineet romahti aivan alas eikä meinannu pystys pysyä. No koko ajan ne on ollu nyt täs raskaudessa aika alhaiset 95/61 sitä luokkaa, muttei enään oo sellasta oloa tehny.

Juu monella tuntuu olevan muuttoa tai remppaa menos tai tiedos, jaksamisia niiden keskelle, etenkin siihen että malttaa itse pysyä työnjohtajan roolissa:D Ehkä se on sitä pesänrakennusviettiä, kun itsekkin piti koko yläkerta laittaa kerralla uuteen uskoon, vaihtaa lasten huoneitten järjestyksiä, oikein kierrättää...Nyt sitten tekis mieli vähän tytsyjen huoneisiin laittaa uutta maalipintaa.

Kohdunpohjan korkeudesta viimeinen merkintä on 22+4 viikolta ja se oli 19,5, eli saas nähä mitä se maanantaina näyttää. Ympärysmittaa löytyy tällä hetkellä 96cm.

PikkuA katselin kanssa kansalaisopiston opinto-opasta, jossa silmään osui tollanen kurssi kuin joogaa odottaville äideille. Kuulosti jotenki aika mukavalta, alkaisi ens kuun alussa ja kestäis noin kuukauden ja hintaa 15€. Ei paha, ainut että on maanantai-iltana aika myöhään ja mulla olis sitten töihin lähtö siinä päälle. No maanantaina alkaa ilmottautuminen, pitää miettii vielä.

Joo tulikohan siinä nyt kaikkeen kommentoitua no pitänee palailla.
hannama&pikkuinen 26+6 (onneks tarkistin kalenterista huomasin et likalla tunnin päästä 5v neuvola:whistle:)
 
Fourth gift ja hannama, kerpele on edelleen yhdessä koossa ja voi ilmeisesti hyvin. Facebookin puolella on ilmoitellut itsestään aina välillä. :D Voi olla, ettei ole vaan kerennyt tänne kirjoittelemaan, kun tuolla fb:ssa on niin helppo ja nopea kirjoittaa lyhyitä päivityksiä. :)

Isyysloma meillä mies aikoo pitää viikon tai kaksi siinä sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Ja sitten loput jäljelle jäävät joko talviloman tai kesäloman jatkoksi. Hoitovapaalle jään minä, jos jään. Voi olla, että palaan osa-aikatöihin heti ensi vuoden elokuun lopulla. Jos taas lapsele järjestyy kotioloissa hoitaja vaikka parina päivänä viikossa, niin jään hoitovapaalle, ja käyn samalla muutaman vuoron viikossa töissä. Mutta se ei ole vielä ajankohtaista, katsellaan sitten ensi kesänä tilannetta uudelleen.

Acacia 28+3
 
Viimeksi muokattu:
PikkuA, Jos siuta ihan oikeasti meinaa toi liinailu kiinnostaa, niin kannattaa hankkia sellainen trikooliina jo valmiiksi :) Niitä saa esim. huutonetistä melko edullisesti.
Sitten ehdit ennen vauvan syntymää harjoitella niitä sidontoja, joka oli mulle se toiseksi isoin syy. Ja isoin syy mulla trikooliinan hankkimiseen jo nyt oli se, että pääsee sitten heti totuttamaan itseä sekä varsinkin vauvaa, siihen liinailuun.
Me käytiin kantoliinaopissa viime viikolla, nyt on kaks sidontaa "hallussa" ;) Ja tukihlö sanoi, että kantoliinan voi ottaa jo sairaalaan, ettei tarvi sitä sänkyä siellä työnnellä, vaan vauva pääsisi heti "iholle" ja liinaan :)
 
Moikkis pitkästä aikaa!

Sokerirasitus kävin toissapäivänä, meni ihan ok eikä tullut mitään kovin pahaa oloa, tietty vähän öklötti se vadelmanmakuinen sokerilitku tyhjään vatsaan. Äsken soittelin tulokset ja oikein hyvät arvot oli.

Hankinnat vaunut, sänky, hoitopaikka on. Tärkeimmät kasassa ja huonekkin muutettiin eilen työhuoneesta vauvan huoneeksi. Alkaa konkretisoitua tämä homma! Sukupuolesta kun ei ole tietoa, niin sisustan kaikki sellaisella lime-valkoisella yhdistelmällä. Kirpparilta oon hankkinut vaatteita ja äitiyspakkaushakemuksen voisi kai kohta pistää menemään. Oikeestaan ihan sama kumpi pakkaus saadaan. Tilasin myös sellaisen toppapussin Lindexiltä, jonka saa suoraan kiinni kaukaloon.

Olot aika hyvä vointi. En kuitenkaan voi esim. seisoa pitkää aikaa kun alkaa tulla öklö olo ja tuntuu ettei saa happea. Ehkä tyyppi painaa jotain isoja suonia/keuhkoja? Eli pitää päästä liikkumaan että hyvä olo. Hengästyttää juu aika lailla, hempat täytyy tarkastuttaa ensi vkon lääkärineuvolassa.

Hiukset, iho oon huomannut todella ison eron entiseen: mulla on oikeasti aina ollut todella rasvoittuvat hiukset ja iho. Nyt voin olla pesemättä parikin päivää hiuksia eikä rasvoitu juuri ollenkaan! Samoin naamataulua kun pesee aamuisin niin huomaa ettei ole ollenkaan rasvainen niinkuin yleensä. Tosi jännä juttu...en muista että aiemmissa raskauksissa olisi ollut tälläistä. Karvankasvu on myös hiipunut...ihme hormonaalisia muutoksia...täytyy nauttia nyt tän hetken kun näin on!

Nelli 26+6
 

Yhteistyössä