Maksaisitteko, jos lapsenne saisi hyvää kouluruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuri tuossa eilen mietin samaa. Kyllä.

Kun olin itse kouluiässä, ruoka oli koulussa hyvin yksinkertaista, mutta pääosin se valmistettiin koulussa ja kotimaisista raaka-aineista. On järjetöntä, että joskus esim. perunaa tuodaan ulkomailta vain siksi, että se on halvempaa.
Samaa mieltä. Olisin valmis maksamaan enemmän veroja, jos se raha menisi suoraan kouluruokaan. Mulla ei ole enää kouluruokaa syöviä lapsia, mutta silti olisin valmis rahoittamaan kotimaista lähiruokaa kouluissa maksamieni verojen muodossa. Pidän nimittäin erittäin tärkeänä sitä, että meillä olisi Suomessa omavaraistalous ruuan suhteen. Sinä päivänä, kun ruokaa ei enää riitä eri puolilta maailmaa vientiin, nälkä kurnii niiden mahassa, joille ei omassa maassa tuoteta riittävästi ruokaa. Kaupunkilaisena pahasti pelkään, että kyse voi olla myös mun masustani.

• Tykkää
Reactions: Esterel
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26986415:
Näinpä. Tosin tähän kommentoin sen verran historiaa, että kun hieman yli 10 vuotta sitten esikoinen ryhtyi kasvissyöjäksi, täällä peruskoulun tarjoama kasvisruoka oli lähes täysin proteiinitonta. Ravitsemuksellisesti se vastasi ehkä välipalaa. Nykyisin näkyy olevan myös kasvisruuissa proteiineja erilaisten palkokasvien muodossa ja se on mielestäni erittäin hyvä parannus.

Sitten tietysti on oma lukunsa ne lapset, joille koulussa tarjottu lounas tosiaankin ON päivän ainoa kutakuinkin terveellinen ateria. Heille soisin vieläkin paremman aterian.

Tuo kasvisruoan teko, varsinkin pienessä mittakaavassa on varmaan haastavaa. Kuten tietysti muutkin erityisruokavaliot. Tietysti lihan korvaaminen jollain korvikkeella vaatii mielikuvitusta varsinkin jos se pitää tehdä joka päivä. Siis varsinkin korvata niin että proteiinin saanti turvataan.
Sinänsä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että pelkkä vanhempien/lapsen päätös jostain erityisruokavaliosta ilman lääkärin määräystä tai muuta elimellistä syytä, ei saisi olla mikään erityisruokavalion peruste. Mutta tämä onkin vain minun mielipide eikä taida toteutua missään! :D

[QUOTE="What";26986300]Oletteko te ihmiset nykyään aivan päästänne vialla? Eikö se nyt herranjumala ole hieno asia, että kaikki lapset/nuoret saavat ilmaisen aterian koulussa? Että jokin on edes ilmaista tässä elämässä?? Jos kouluruoka tulisi maksulliseksi, niin palattaisiin takaisin parinsadan vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin kiertokouluissa lapsilla piti olla omat eväät. Kaikilla ei sitten ole varaa.

[/QUOTE]

Oppikoulussakin ( vielä 1970-luvun lopulla ) oli maksullinen kouluruoka ja silloin sitä arvostettiin ihan eri tavalla kuin nykyistä ilmaista kouluruokaa. Ja kyllä se ihan hyvää olikin.

siis maksaisin hyvästä kouluruuasta?....En..Kyllä nykypäivänä kouluruoka on menny eteenpäin siitä mitä ollu sillon joskus vuonna kivi ja kirves,kun pula ollu melkeen kaikesta.
Kyll se oli jo omaan koulu aikaan ruoka siellä hyvää.

Tosin sitten jos ruoka tulisi maksulliseksi tultais siihen, että kaikilla ei ole varaa maksaa. Ja onhan se tietysti menoerä, jos perheessä on useampia koululaisia.

Tätä mietin just.Ja sitten,joillekkin se kouluruoka on ainut lämmin ateria sinä päivänä,niin entäs kun se pistetään maksulliseksi ja vanhemmilla ei ole vara maksaa..Mites sitte? Eihän se lapsi jaksa sitä koulupäiväänsä,jos ei saa ees sitä ruokaa siellä koulussa.

• Tykkää
Tuo kasvisruoan teko, varsinkin pienessä mittakaavassa on varmaan haastavaa. Kuten tietysti muutkin erityisruokavaliot. Tietysti lihan korvaaminen jollain korvikkeella vaatii mielikuvitusta varsinkin jos se pitää tehdä joka päivä. Siis varsinkin korvata niin että proteiinin saanti turvataan.
Sinänsä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että pelkkä vanhempien/lapsen päätös jostain erityisruokavaliosta ilman lääkärin määräystä tai muuta elimellistä syytä, ei saisi olla mikään erityisruokavalion peruste. Mutta tämä onkin vain minun mielipide eikä taida toteutua missään! :D
Mä olisin ollut aikoinaan valmis laittamaan tytölle omat ruuat kouluun, mutta koulu tyrmäsi ehdotukseni. Sitä perusteltiin silloin syyllä, että silloin esikoinen saattaisi saada niin paljon parempaa ruokaa kuin muut samassa koulussa olevat, että se olisi ollut epäreilua muita kohtaan. Ja totta mooses ne tytön ruuat olisivat olleet eväinäkin kurmeeta verrattuna laitosruokaan, joten sikäli olivat ihan oikeassakin.

• Tykkää
Reactions: Timppa
[QUOTE="vieras";26986531]Oppikoulussakin ( vielä 1970-luvun lopulla ) oli maksullinen kouluruoka ja silloin sitä arvostettiin ihan eri tavalla kuin nykyistä ilmaista kouluruokaa. Ja kyllä se ihan hyvää olikin.[/QUOTE]
Missä oli oppikoulu vielä 70-luvun lopulla? Ja kouluruoka maksullista? Mä menin lukioon (oppikoulun jälkeen, en ehtinyt olla päivääkään peruskoulussa) vuonna 1977. Ja jo sitä ennen kouluruoka muuttui maksuttomaksi, vaikka oltiinkin vielä oppikoulussa. En jaksa muistaa, minä vuonna maksuttomuus tuli, mutta kuitenkin ennen vuotta 1977. Joo, olisko sitten Helsinki tullut viimeisenä, mutta Vantaalla ainakin muutos oli viimeistään 70-luvun puolivälissä. Mutta se sanottakoon, että kyllähän kouluruuan taso laski, kun siirryttiin maksuttomuuteen. Sen jälkeen ei enää porsaankyljyksiä tai muuta kokolihaa ruokalistalla näkynyt. Ja muutenkin....ero oli ihan selkeä.

Ja miten kehdataan valitta jostain kouluruuan tasosta, kun siellä kuitenkin saa maidon, leivän, levitteen, vihanneslisäkkeen, pääruuan ja monesti jotain extraakin. menkää itseenne! nyt joku luulee, että olen koulun keittiöllä töissä, vaan enpä ole. Arvostan sitä, että lapseni saa ruokaa koulussa ja vieläpä maksutta. Saa se toki ruuan kotonakin.

Minkälaista ruokaa sielläpäin on tarjolla? Koulussa siis...:whistle:
Koulujen ruokailuista en tiedä, koska täällä jokainen lastentarha ja koulu tekee ruokalistansa itse. Mutta tytön tarhassa on ollut ihan tavallista kotiruokaa. Välillä spagettia ja tomaatti/jauhelihakastiketta, perunamuussia (lapsen lempiruokaa) jonkun lihan kanssa, välillä kasvisruokaa. Siis ainakin meidän tarhassa on vaihtelevaa ja monipuolista. Meidän tarhassa (ja taitaa olla muuallakin) on ruoka sianlihatonta, koska muslimeille pitäisi muuten laittaa oma ruoka (heitä on aika paljon alueellamme). Minulle kyllä kelpaa niin, koska sianlihaa emme syö kotonakaan paljoa, kun emme siitä pidä. Osa sapuskasta tehdään tarhan keittiössä (jossa lapset voivat aina katsoa valmistusta), osa on einestä ja vain lämmitetään. Joka aterialla on myös jotain tuoretta, esim. salaatti tai hedelmä jälkiruoaksi. Ja perjantaisin on aina jälkiruoaksi jäätelö. =)

Iltapäivällä nuo kokopäivälapset saavat sitten vielä välipalan (n. klo 15). Yleensä syövät silloin jotain hedelmää tai kasviksia. Onpa joskus keittäjä paistanut jopa lettuja. (Siitä lapsi muistaa aina mainita, jos näin on käynyt.)

Kai tuo kouluissa aika samantasoista on, eivät voi kovin huonoa ruokaa laittaa, koska muuten vanhemmat varmaan räjähtäisivät.

Tarhan lounas maksaa meille siis 25€ kuussa, aamupala viedään itse kotoa, niinkuin varmaan joka tarhassa kautta maan. Eräässä toisessa tarhassa vanhemmat maksavat melkein 100€, mutta siellä olikin vanhempainyhdistys päättänyt, että ruoka tilataan eräästä kasvisravintolasta. Onneksi meidän tarhassa on vanhemmilla järki päässä tämän suhteen. =) Kouluruokailun hintoja en vielä tiedä, koska nekin joka koulussa vaihtelevat.

[QUOTE="vieras";26986731]Ja miten kehdataan valitta jostain kouluruuan tasosta, kun siellä kuitenkin saa maidon, leivän, levitteen, vihanneslisäkkeen, pääruuan ja monesti jotain extraakin. menkää itseenne! nyt joku luulee, että olen koulun keittiöllä töissä, vaan enpä ole. Arvostan sitä, että lapseni saa ruokaa koulussa ja vieläpä maksutta. Saa se toki ruuan kotonakin.[/QUOTE]

Arvostan kouluruokaa ja niin tekevät lapsenikin, silloin kun se on hyvin valmistettua! Ei ole minusta turhaa valitusta, hos perunat ovat raakoja tai kalapuikot muhennosta. Nykyään on uutinen, jos joku koulukaveri on hakenut lisää ruokaa.

Täällä kouluruoka on hyvää, maukasta ja terveellistä.
Kyseessä 10 000 asukkaan kunta.
Rahaa vähän mutta sillä saadaan silti aikaseksi kunnon kotiruokaa.
Läskiä lapsille ei syötetä.
Ruoka tuodaan osittain isosta keittiöstä. Koko henkilökunta syö samaa ruokaa.

EN siis maksaisi kouluruuasta.

Niin siis Steiner-kouluissa on luomuruokaa ja todella hyvää sellaista. Steiner-kouluissahan ei oo yhtään sen enempää rahaa kuin muillakaan, mutta oppimateriaaleista sun muista säästyneillä kuluilla panostetaan ruokaan.

Emmä silti peruskoulujen ruokaa mitenkään huonona pidä. Tosin siinäkin on pientä vaihtelua alueellisesti. Omana aikanani (80-luku ja 90-luku) söin kyllä peruskoulussa ja lukiossa, mutta jälkikäteen voi todeta, että ruoka oli todella surkealaatuista. Huomasin asian kun menin yliopistoon opiskelemaan. Yliopiston ruokaloiden ruuat pesivät 100-0 kouluruuan, oli se toki maksullista, joskis subventoitua ja siten halpaa.

[QUOTE="Vieras";26988329]Olen hesassa saanut syödä kouluruokaa ja se oli kamalaa. Ei voinut puhua ruuasta.
Onneksi en asu siellä.
Täällä maalla on kunnollista ruokaa.[/QUOTE]

Ja suurin onni on se, ettet tule koskaan asumaankaan. Saat aina asua maalla ja hyvä niin koska siellä on kaikki paremmin.

Vai mietitkö kenties, että oli sattumalta just sillon huonoa ruokaa. Itse olen ollut töissä Helsingin kouluissa ja sitten parissa Uudenmaan pikkukaupungin koulussa. En ole huomannut mitään erityisiä eroja.

Meillä on ihan hyvä ruoka. Ruoka tehdään paikan päällä (yläkoulu), eineksistä toki, mutta maistuvaa pääosin. Tuorepaloina omenaa, porkkanaa ja appelsiinia. Salaatit ovat pääsääntöisesti hyviä, mm. fetaa ja oliiveja on usein sekä vesimelonia tai mandariineja. Eilen oli lohikeittoa ja tosi moni nuori haki lisää, sämpylöitäkin riitti.

Välipala kuuluu jokaiselle, joilla on vähintään 8 tunnin koulupäivä matkoineen, muut saavat ostaa halutessaan välipalan, joka maksaa muistaakseni 95 senttiä. välipalalla on hedelmäsalaatteja, jogurtteja, rahkaa yms. ja aina leipää (näkkäri, tumma vuokaleipä) sekä juustoa ja joskus leikkelettä.

En maksaisi, koska nykyinen ruoka kelpaa vallan hyvin. Just opekin kehui noita eppuja, että ottavat kaikkea linjasta ja myös syövät kaiken. Ei se voi silloin pahaa olla. Kyseessä kuitenkin vain yksi ateria päivän ruoista...eli kyllä muutkin syömiset saattaa olla vieläkin epäterveellisempää kuin kouluateria...
Välipalan voi koululta ostaa klo13 tarjolla sämpylä/maito/hedelmä/viili/mehu.

Viimeksi muokattu:
kouluruoka on hyvää. turhaa siitä naristaan jatkuvasti. oltaisiin kiitollisia siitä, että lapset sellaisen saa. ja joille se ei kelpaa, niin laittakoot itse lapselleen matkaan millaiset karmee kurmeet haluaa. tai sitten tehdään niin, että vanhemmat alkaa maksamaan koululle rahaa, jolla koulu ostaa sitten elintarvikkeet ja laittaa ruuan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Kyllähän se ruoka hyvältä maistuu, kun se on kyllästetty lisäaineilla. Mutta onko se oikeasti terveellistä ruokaa, se on eri asia.

Maksaisin kouluruoasta jos se olisi suomalaista lähiruokaa ilman lisäaineita.

• Tykkää

Yhteistyössä