Maksaisitteko, jos lapsenne saisi hyvää kouluruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kolmen äiti";26985326]No itse tiedän sen siitä, että olin vähän aikaa töissä sellaisessa paikassa, mihin ruoka tuli samalta keskuskeittiöltä kuin lasteni kouluihin. Ja jos sitä ruokaa vertaa nykyiseen työpaikkani ruokalan ruokaan (sairaala), niin voisi sanoa, että siinä on sellainen ero, että toinen on hyvää ja toista pystyy juuri ja juuri syömään.[/QUOTE]

Ehkä ero siis onkin juuri siinä. Meidän koululla vielä toistaiseksi on oma keittiö. Tosin kovin pitkään ei ymmärtääkseni näin jatku, harmi.

[QUOTE="kolmen äiti";26985299]Joo mutta jos lapset eivät ole kotona oppineet syömään eineksiä, niin kyllä se kouluruoka silloin vain tökkii, on se niin teollista ruokaa.
Ja kuuleminen ja lukeminen ei aina kerro kaikkea ruuan mausta :)
Itse olen ruuan laadun ja maun heikkouden todennut ihan katsomalla, haistamalla ja maistamalla. Ja kouluruuasta ja terveellisyydestäkään en ihan menisi vetoa lyömään.. :)[/QUOTE]

Meidän lasten koululla ja päikkärillä on aivan hyvää ruokaa. Toki se on vähärasvaista ja vähäsuolaista mutta nämähän ovat tottumis- ja makuasioita. Kerro miten se terveellisyyteen vaikuttaa, tekeekö samoista tarpeista kahdelle vai kahdelle sadalla ruokaa?

Voisin maksaa vähän ekstraa, jos sillä saisi vähän parempaa ruokaa lapselle. Hyvä suomalainen koulu/tarharuoka on yhtä paikkansapitämätön harha kui hyvä suomalainen julkinen terveydenhoito.

No millätavalla "terveellisempää" sen ruoan sitten pitäisi olla? Onhan kouluruoka nytkin suurimmaksi osaksi ihan perusruokaa, kuten keittoja, laatikkoja, kastikkeita, patoja jne. Mitä siellä sitten pitäisi olla? Ja käytännössä kokonaiselle koululle on aika hankala tehdä ruoat niin ettei eineksiä/puolivalmisteita käytettäisi. Menisi ihan liian pieneksi pipertämiseksi, jos 500 oppilaalle pyöriteltäisi lihapullat itse tehdystä taikinasta käsin, tai kuorittaisi perunat muussia varten....Että on siihen teolliseen ruokaan ihan käytännön syyt olemassa.

• Tykkää
Reactions: Vanna
En maksaisi. Sillä rahalla mitä yhden aterian hinnaksi on laskettu, saisi hyvää, terveellistä ja laadukasta ruokaa jos se tehtaisiin kunnon raaka-aineista, siis ihan oikeista kasviksista, viljoista ja lihoista/kaloista. Nyt käytetään eineksiä, puolivalmisteita sekä valmiiksi pilkottuja kasviksia. Se mitä säästetään henkilökuluissa rahaa tuhlataan pussitettuihin ruokiin, eli eipä se edes tulisi kalliimmasi pitä joka koululla omaa keittiöhenkilökuntaa.

[QUOTE="vieras";26985248]Olen myös opettaja, Meidän koululla taas ymmärtääkseni kaikki opettajat syövät kouluruoan, minä mukaanlukien. Mielestäni se jopa on pääosin ihan hyvää. Johtuukohan tämä ero laittajasta/kaupungista vai ihmisistä, en tiedä.

Mistä te vahnemmat muuten tiedätte, minkä makuista koulun ruoka on? Käyttekö siellä syömässä?[/QUOTE]

Johtuu ainakin ihmisistä. Omat lapseni söivät koulussa ruuan, mutta sanoivat, että se ei ole hyvää eikä pahaa, se vain ei maistu juuri miltään. Ainoa narina oli siitä, että kaikki lämpimät kasvikset oli kypsennetty ylikypsiksi ja lötsöiksi. Niin ja kuopuksella yläasteella siitä, että ruokaa ei ollut riittävästi, jos meni viimeisten joukossa syömään. Tämä ongelma ratkaistiin omilla eväillä iltapäivää varten, ysiluokalla tuli kouluun välipala-automaatti, josta sai ostaa välipalaa.

Mut joo, olen syönyt itsekin laitosruokaa (lähes 20 vuotta julkisen terveydenhuollon palveluksessa) ja tiedän, mikä ero on kotiruualla ja laitosruualla. Kun joskus muksut vähän yrittivät purnata kouluruokailua vastaan, selitin myös heille tämän eron ja sanoin, että kun sama safka pitää kelvata tuhannelle ihmiselle, niin siinä ei kokki voi kovinkaan innokkaasti ruokaa maustaa eikä niitä kasviksia voi nostaa just al dente oppilaiden lautasille ja sen vuoksi laitosruoka on meidän perheen mittapuun mukaan varsin mautonta ja ylikypsää. Ymmärsivät asian ja söivät koulussa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
kaikesta sitä valitetaan...kouluruoka on vain yksi ainoa ruoka päivässä 5 päivänä viikossa. Lapsenne saavat kotona täysipainoisen aamiaisen, välipalan, illallisen ja iltapalan, joten jos lounas on teollista perusruokaa+salaattia+leipää+maitoa niin eipä tuohon kukaan kuole, tai edes vauroidu. Teille ei sitten kanssa mikään kelpaa...ihan uskomatonta paskaa tämä keskustelu suoraan sanottuna!

En maksaisi. Ihmettelen näitä ihmisiä jotka kehtaavat edes ehdottaa jotain maksua.:O
Kouluruoka on kelpo ruokaa, sen ei mitään gourmetia ole tarkotus ollakaan, vaan ihan perusruokaa jolla saa vatsan täyteen.

Itse tykkäsin kouluruuasta. En usko että laatu on niistä ajoista kovasti muuttunut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kouluruoka on ihan ookoo, enemmän proteiineja saisi olla. Olen syönyt opiskelijaruokailussa jossa kanakastikkeessa tai tosiaan etsiä kanapaloja. Pelkkää suurustetta koko soossi. Kasvava lapsi kuitenkin tarvitsee muutakin kuin hiilihydraatteja.

Mutta kasviksia, raasteita yms on kouluruokailussa hyvin tarjolla.

[QUOTE="vieras";26985550]Kumipotut ja sitkeä tilliliha, kukapa ei siitä tykkäisi.[/QUOTE]

Tillilihaa ei taida nykyään edes olla kouluissa ja se oli hyvää nam nam. Kanaviilokki oli myös suosikkia ja broilermaksamureke jota ei varmaan nykyajan nuoriso ole edes kuullutkaan saati maistanut :)

En maksaisi. Ihmettelen näitä ihmisiä jotka kehtaavat edes ehdottaa jotain maksua.:O
Kouluruoka on kelpo ruokaa, sen ei mitään gourmetia ole tarkotus ollakaan, vaan ihan perusruokaa jolla saa vatsan täyteen.

Itse tykkäsin kouluruuasta. En usko että laatu on niistä ajoista kovasti muuttunut.

Kyllä se vain on muuttunut. Käytettävissä oleva summa per annos on ihan olematon.

[QUOTE="vieras";26985477]En maksaisi. Sillä rahalla mitä yhden aterian hinnaksi on laskettu, saisi hyvää, terveellistä ja laadukasta ruokaa jos se tehtaisiin kunnon raaka-aineista, siis ihan oikeista kasviksista, viljoista ja lihoista/kaloista. Nyt käytetään eineksiä, puolivalmisteita sekä valmiiksi pilkottuja kasviksia. Se mitä säästetään henkilökuluissa rahaa tuhlataan pussitettuihin ruokiin, eli eipä se edes tulisi kalliimmasi pitä joka koululla omaa keittiöhenkilökuntaa.[/QUOTE]

Joka koululla on varmasti omaa keittiöhenkilökuntaa, muttei kuorimaan ja kuutioimaan niitä kasviksia. Ainakin Helsingissä keittiöt ovat vanhoissa taloissa ja pieniä, ilman tarvittavia laitteita tai tilaa laitteille, ettei niissä monissa edes voisi valmistaa ruokia itse. Ei uuni ja kotiliesi riitä vaikka 300-400 lapsen ruuan valmistukseen eikä pari jääkaappi-pakastimen kokoista kylmiötä niiden raaka-aineiden turvaliseen säilytykseen. Ja näin on varmasti monessa muussakin kaupungissa. Jos tiloissa ei voi valmistaa, on ruoka tuotava jostain valmiin.

Tosi paljon riippuu kunnasta tai koulustakin ruoan laatu! Omalla kohdallani näin:

Ala-aste: ensin hyvää, sitten Sodexhon myötä aika huonolaatuista ja mautonta ruokaa.
Yläaste Vantaalla: hyvää ruokaa, osa oman keittiön valmistamaa, ihania ruokia ja hyvät työntekijät
Yläaste Kirkkonummella: onko tämä ruokaa?? Samaan aikaan mautonta, pahaa ja väärin tehtyä ruokaa- en vieläkään tajua, miten oli mahdollista että joka ikinen ruoka oli pilattu jotenkin (ja minä en ollut kranttu!). Monesti tulin pahalle tuulelle ruoan laadusta.
Ammattikoulu Vantaalla: mielettömän namia ruokaa, oppilaat tekivät opettajan kanssa itse ja se oli ilmaista. Aina jälkiruokaa. Ainoat, jotka valittivat ruoan miedosta mausta, olivat 200-kiloiset tummaihoiset ulkomaalaiset.

mielestäni yhteiskunnan pitäisi maksaa ruoasta vähän enemmän ja ruuan siten olla vähän parempilaatuista. kotimaisempaa, monipuolisempaa ja luomumpaa ja sitä pitäisi olla aina tarjolla riittävästi.

mutta maksullista kouluruokaa vastustan kiivaasti (siis amerikan malliin, että ruoka ostettaisiin koulusta, kukin omien varojensa mukaan). Minusta jokaisen lapsen pitää tasaveroisesti saada ruoka-annoksensa edes koulussa kerran päivässä.

Lapset kertoi että päiväkodissa oli ollut tarjolla yksi banaani koko lapsiryhmälle. Se pilkottiin paloiksi. Täyttää armaankin ruokalistaan merkityn kohdan "tuorepala" kirjaimellisesti mutta mun mielestäei kuitenkaan sitä henkeä.

Voisin ihan hyvin ostaa tonne päiväkotiin kerran viikossa hedelmiä, jos oman lapsen ryhmä saisi ne syödä. Mutta kun se ei toimi niin.

Meillä ainakin kahden lapsen koulussa on hyvää rukaa. Varsinkin esikoisen kouluruoka on varsin hyvää. Muksu muistaa lähes joka päivä kehua mitä hyvää siellä oli tänään. Niillä tosin onkin parempaa ruokaa kuin muissa kouluissa...

Yhteistyössä