Opetatteko lapsille kuinka avataan ulko-ovi jos se on lukossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Melisa

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
1 739
0
36
No siinähän se kysymys tulikin :D eli toiset näyttää pitävän parempana sitä että lapset ei saisi ulko-ovea auki ja pääsisi ulos jos se on lukossa ja toiset opettaa jopa sen aukaisun =)

Itse kuulun näihin jotka opettaa aukaisemaan oven jos se lukossa perustuen siihen että jos vaikka syttyy tulipalo niin lapset pääsevät ulos vaikka itse olisin jo esim. tajuttomana :snotty: tai jotain muuta että on pakko päästä naapuriin hakemaan apua yms. =)

No en ole vielä tolle 3-vuotiaalle opettanut. Syystä että kulkee äitinsä mukana vielä. Sillon tietysti on ajankohtaista kun rupeaa yksin ulkona kulkemaan, eli viimeistään kouluiässä ;)

Tosissaan mä luulen, ettei meiän 3v. jaksa edes tota kerrostalon ovea itse vääntää auki.

meillä on sellanen jossa ensin käännetään lukkoa ja sit painetaan kahvasta. liilin ettei sitä opi pienin avaamaan että ompa hyvä juttu mutta toisin kävi.
alle 2v oppi sen avaamaan :/

Lukon osaa kyllä avata, mut ovea ei jaksa työntää auki. Meil on siis sellanen uudenlainen lukko systeemi eli väännetään siitä lukkonupista ja sit ripa alas ja ovi auki.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
meillä on sellanen jossa ensin käännetään lukkoa ja sit painetaan kahvasta. liilin ettei sitä opi pienin avaamaan että ompa hyvä juttu mutta toisin kävi.

Meilläkin on sellanen lukko jota suurin osa aikuisistakaan ei älyä avata oikein eivätkä meinaa päästä ovesta ulos :D
Täytyy sitten vaan toivoa että muksu on kaiken fiksuin ja oppii avaamaan sen kuhan ylttää lukkoon asti.

Siinä vaiheessa opetetaan, kun on valmis menemään yksin ulos tai jäämään yksin kotiin. Vahdittaville se on liika aikaista, lähtevät vielä omille teilleen heti silmän välttäessä (eli vessan oven sulkeutuessa).

Tietysti opetetaan! 3-vuotias osaa, mutta ei vielä yllä ilman apua, 4,5-vuotias on osannut jo vuoden verran. Olen yh, joten jos mulle vaikka sattuis jotain niin osaisivat mennä vaikka naapuriin hakemaan apua. Asutaan kerrostalossa, eivätkä ole KOSKAAN karanneet, eivätkä karkaisikaan. Riippuu varmaan lapsesta, meillä ns. kiltit lapset, jotka eivät edes ymmärtäisi lähteä kotoa mihinkään ilman äitiä tai muuta aikuista :D

Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

Meilläkin on sellanen lukko jota suurin osa aikuisistakaan ei älyä avata oikein eivätkä meinaa päästä ovesta ulos :D
Täytyy sitten vaan toivoa että muksu on kaiken fiksuin ja oppii avaamaan sen kuhan ylttää lukkoon asti.

joo meillä kanssa tuollainen ja aikuiset jää aina lukon taa =)
esikko oppi aika pienenä miten avataan

No itseasiassa meilläkin on niin että esikko pääsee ulko-ovesta mutta kuopus ei aina siitä kun jos on kostea ilma niin se ovi turpoo jäykäksi :whistle: joten takapihan kautta pääsevät kyllä molemmat :D

En ole opettanut, molemmat tietää kyllä millä systeemillä ovi aukeaa, mutta eivät saa sitä auki. Lapset on vasta täyttäneet 4 ja 2 vuotta, enkä halua että he omatoimisuuden huippuina päättävät joku aamu antaa äidin nukkua hieman pidempään ja lähteä ulos...

Ollaan opetettu isommille lapsille, ei ihan pienelle viitsi kun ei se onnistu kuitenkaan, ei riitä voimat. ( vanhat jäykät lukot ovissa ) Ollaan neuvottu myös varauloskäynnit.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No olishan se hyvä osata avata ovi..ja osaavathan nuo. Tosin ovat jo 8- ja 4-vee. Pitäis varmaan valistaa myös hätänumeroon soittamisessa, molempia.

Olin alta kouluikäinen kunjäin isän kanssa kotiin isä jäi sairaseläkeelle.
Tuolloin isä opetti minulle sen hätänumeroon soittamisen ja minusta se oli jotenkin kauhea pelottava juttu vieläkin muista se tunteen.

Ehkä kouluikäiselle sen voisi jo opettaa mutta tuolle meidän 4v en sitä ainkaan.Opettaisi saattaisi innostua sinne soitelemaan ja toinen vaihtoehto on se että ettei sinne puhelimeen uskaltaisi mitään sanoa.
Tosin me asutaan isolla asuin alueella missä on aina joku naapuri kotona ja takaoven kautta osaa kyllä mennä ulos apua hakemaan jos ei etuovea saa auki.

Yhteistyössä