maalla asumisen hyviä puolia!??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse asun pk seutulaisten mukaan varmaankin maaseudulla, mutta tämä kyllä luokitellaan virallisesti kaupungiksi. Yllä tulikin paljon plussia, mutta tuo pitkä matka joka paikkaan on ihan kiinni siitä, missä asuu. Koen itseni maalaiseksi, mutta mulla rautatieasemalla ja pikavuoropysäkille n 600m, keskustaan n. 3,5km, jossa useampikin ruokakauppa, koulut, päiväkoti, kuntosalit jne. Vaatekauppoja tms ei toki ole, mutta lähimpää isompaan kaupunkiin on vain n. 40km, jossa sitten taas on kauppakeskukset ja systeemit, paljon erilaisia kouluja ja niin edelleen. Eli se on oma valinta, jos muuttaa todellakin niin landelle, että se lähin ruokakauppa tai harrastukset on tyyliin 10km päässä. Silloin en parane valittaa, jos on sellaiseen paikkaan muuttanut.

Mutta itse pidän juurikin näistä: Oma rauha, lapsille turvallista, itselle ja koirille hyvät lenkkimaastot, raikas ilma, vehreät metsät ja vettä paljon (joki, järviä) jne. En muuttaisi ikinä mihinkään isoon kaupunkiin kerrostaloon, vaikka kaikki palvelut ja kaupat oliskin kävelymatkan päässä. Enemmän arvostan kuitenkin tätä rauhallisuutta ja verkkaisempaa elämää, kun sitä, että kaikki tulee tavallaan valmiina ovelle.
 
Itse asun pk seutulaisten mukaan varmaankin maaseudulla, mutta tämä kyllä luokitellaan virallisesti kaupungiksi. Yllä tulikin paljon plussia, mutta tuo pitkä matka joka paikkaan on ihan kiinni siitä, missä asuu. Koen itseni maalaiseksi, mutta mulla rautatieasemalla ja pikavuoropysäkille n 600m, keskustaan n. 3,5km, jossa useampikin ruokakauppa, koulut, päiväkoti, kuntosalit jne. Vaatekauppoja tms ei toki ole, mutta lähimpää isompaan kaupunkiin on vain n. 40km, jossa sitten taas on kauppakeskukset ja systeemit, paljon erilaisia kouluja ja niin edelleen. Eli se on oma valinta, jos muuttaa todellakin niin landelle, että se lähin ruokakauppa tai harrastukset on tyyliin 10km päässä. Silloin en parane valittaa, jos on sellaiseen paikkaan muuttanut.

Mutta itse pidän juurikin näistä: Oma rauha, lapsille turvallista, itselle ja koirille hyvät lenkkimaastot, raikas ilma, vehreät metsät ja vettä paljon (joki, järviä) jne. En muuttaisi ikinä mihinkään isoon kaupunkiin kerrostaloon, vaikka kaikki palvelut ja kaupat oliskin kävelymatkan päässä. Enemmän arvostan kuitenkin tätä rauhallisuutta ja verkkaisempaa elämää, kun sitä, että kaikki tulee tavallaan valmiina ovelle.
10 kilometrin matka autolla 60 kilometrin keskinopeudella tarkoittaa ajallisesti 10 minuutin matkaa ruokakauppaan. Eipä tuo kuulosta ylitsepääsemättömältä.
 
10 kilometrin matka autolla 60 kilometrin keskinopeudella tarkoittaa ajallisesti 10 minuutin matkaa ruokakauppaan. Eipä tuo kuulosta ylitsepääsemättömältä.

Juurikin näin. Itse olisin voinut nuorempana muuttaa enemmänkin mettään, mutta nyt, kun alkaa tulla ikää ja jotain kremppoja, niin en enää muuttais niin syrjään, kun lumityöt ja muut olis vähän hankalia sitten, kun tulee vanhemmaksi. Tai nyt jo selkä on sellasessa jamassa, ettei sillä ihan mahottoman suuria pihoja kolattaisi, pihateistä puhumattakaan. Nyt ei tarvi huolehtia, kun oma piha, kun kaupunki auraa tuon ohi menevän tien tuosta sitten muuten. Tää on ihan hyvä paikka vanhenemista aatellen. Ja kaupassahan mä käyn samalla, kun tuun töistä, kun matka kulkee kaupan ohi joka tapauksessa, et ei tule senkään takia yhtään kilsaa ylimääräistä. Eli ei ne matkat nyt mitenkään ylitsepääsemättömiä ole, jos ei ihan perimmäisessä korvessa asu ja on mahdollisuus autoon. Julkista liikennettähän täällä ei tietysti sitten muuten ole, kun koulubussit.

-#26-
 
Edellä mainittujen lisäksi lapsesta saa kasvatettua toimeliaamman. Kun lapsi kasvaa nähden, että vanhemmat viettää vapaa-aikansa pihatöiden parissa eikä kahviloissa/kauppakeskuksissa kierrellen, niin imevät sitä mallia itseensäkin.
 
Maalla on ihanaa. Muistan opiskeluaikoina kaupungissa kun kesän tulo tuskastutti. Joku meluinen kesäkahvila, miljoonan koiran kusema lenkkipolku tai kansojen valtaama lammenranta kaupungissa ei vastannut mun käsitystä luonnosta.

Mutta nyt: joutsenet ja kurjet laulaa, peipponen ja töyhtöhyyppä visertää, pelloilta tulee ihana tuoksu. Hiljaisuus.

Maalla kannattaa kuitenkin muuttaa sellasen välimatkan päähän kaupungista tai naapurustosta, ettei tule ihan seinähulluksi. Eli en pystyis ehkä olemaan ihan korvessa. Mutta koen että mulla on täällä enemmän ihmissuhteita kuin kaupungissa - toki ikäkin ja omasta ujoudesta pääseminen sen tekee myös. Ihmisetkin on rempseitä.
 
Nojaa maalla on kiva käydä ja aika voi vierähtää mukavastikkin riippuu mitä siellä maalla on. Esim paras työni on liittynyt maalla oloon. Mut kyl mä tykkään enempi betoniviidakosta. Et en vältsii jaksais asua pitkään maalla täällä enempi tekemistä
 

Similar threads

Yhteistyössä