Maalismussukat - syntyneet

Olen samoilla linjoilla edellisten kanssa alkoholiasioista. Juon max. 2 annosta laitettuani lapsosen yöunilleen, iltaimetyksen jälkeen. Se on sellaista omaa aikaa, herkuttelua ja rentoutumista, enkä näe kyllä siinä mitään pahaa. Toki jotkut voivat ajatella toisinkin.

Minä aina vaan omista asioistani kerron tai kyselen tyhmiä, niin ajattelin näin lauantaiaamuun laittaa tällaisen pienen tsemppiviestin! ;)

LD, jaksamista öihin ja tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen! Olet sisukas nainen! :)

FA, iloa ja rentoutta painon pudottamiseen! Hienosti on alkanut, jee! :)

Naurukohtaus, jaksamista! Hyvä että olet hakenut ja saamassa apua, keskustelua ja tarvittaessa lääkkeitä. Toivottavasti pian hellittää!

Marni, I feel you! ;) Ihan sama tilanne, mullakin miljoona asiaa tekemättä kotona eikä mitään juuri saa aikaseksi! Pitääköhän testata tuota Kaanan tehtävälistaideaa.. Joka tapauksessa, tsempit askareiden keskelle! Jaksaa jaksaa! Ja kun ei jaksa, niin ei jaksa. Ei sitä koskaan tiiä vaikka ne kaapit järjestäiski itse itsensä. :D

Sanelle tsemppiä muuton loppuhuipennukseen!! Kyllä se vaan palkitsee sitten kun on päässyt asettumaan uuteen ihanaan kotiin, eikö?! :)

Katjahei, meilläkin on "ilkikurinen kakara", syö äitin poskea, kiskoo hiuksia ja eritoten silmälasit saa kyytiä. Voi pikkuriiviöitä!! Tsemppiä omasi kesyttämiseen! :D

Tintille jaksamista ainaisen valittamisen kuunteluun. :LOL: Siis kun kerroit että vauva juttelee ja selvästi valittaa asianlaidoista. :D Ei vaan ihanaa tuo kaikenlainen kehitys. Odotan innolla että meidän poikakin oppii jotain uusia äänteitä tai jopa sanoja sitten joskus. :)

Ja aivan kaikille muillekin, joita en nyt erikseen nimeltä maininnut (en muistanut enää niin pitkälle viestiketjussa että mistä voisin tsempittää.. ;)) oikein paljon tsemppiä arjen haasteisiin sekä iki-ihanaa, nautinnollista ja rentouttavaa viikonloppua! Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme! :heart:

Ps. En kyllä yleensä ole mikään tunteellinen nössö, mutta jos sitä nyt joskus saa vähän muita kehua ja kannustaa!? :D
 
Huomenta!

Hampaita on kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Narskuttelee niitä ärsyttävästi niin että menee iho kananlihalle...

Hedelmäsoseet ostan kaupasta... Ei riittäisi edes aika tai energia niidenkin tekemiseen. Pakkasessa on kasvis- ja lihasoseita mutta saatan myös ihan keittää pienen perunan, palan porkkanaa jne. Lisätä öljyä ja pienentää. Puuro menee nykyään jo normaalina kun aluksi tehosekoittimella hienonsin hiutaleet. Valmistaessa broileria tai nautaa saatan ottaa pienen määrän kattilaan ja keittää. Sen voi sitten pakastaa erikseen. Pyrin kyllä pääsemään nyt eroon siitä soseiden pakastamisesta ja aina oman ruuanlaiton yhteydessä erottaa osan ja tehdä sitten niin, että jää toisellekin ateriakerralle jääkaappiin. Mm. Bolognesekastikkeen teen just silleen ja samoin vaikka broilerkasvisrisoton. Vauvalle en vaan laita kaikkia samoja mausteita tai lihalientä. Pakkasessa on kuitenkin edelleen hyvä määrä pilttipurkkeja niihin ei niin energisiin päiviin ;)

Alkoholia en nykyään yhtä olutta kerralla enempää käytä. En edes usko et haluaisinkaan eli jos menisin jonnekin vapaalle tuskin paria kolmea enempää ottaisin. Se seuraavan aamun olo olisi kuitenkin tiedossa jo illalla...

Rehellisyys... No en kertoisi kyllä kaikkea mutta en varmaan myöskään valehtelisi kysyttäessä. Toivottavasti menee kauan ennen kuin nämä lapset osaa kysyä tietyistä asioista. Mutta jos kysyvät vastaan rehellisesti ilmoittaen samalla joissakin asioissa selkeästi ettei ole järkevää enkä suosittele! Tietysti voi hieman keventää totuutta... Tyyliin viikonloppurilluttelut ala-ikäisenä olikin muutama kerta eikä pari kertaa kuussa tai kerran viikossa jne. En myöskään kertoisi seksikumppaneiden määrää mutta voisin kertoa missä iässä eka kerta tapahtui jne. Mutta tosin elättelen toivoa että pojat kääntyy näissä kysymyksissä isänsä puoleen ;)

Vauva seisoo tukevasti tukea vasten ja osaa näimmä jo kohtalaisesti myös kellahtaa. Pää kolisee silti päivittäin. Tukea vasten myös hieman liikutaan eli saattaa ottaa "askeleen" kaksi johonkin suuntaan.
 
alkoholi lasi-kaks punkkua illalla on jees. siis ei JOKA ilta :D humalaa vältän, koska mikään ei ole kamalampaa kuin krapula... kuppiin en sylje, mutta kohtuudella menee. menneisyys tehnyt sen että vihdoin nauttii ihan vain ruoan kanssa. ja nautinnoksihan se on perimmäinen tarkoituskin. ja jos lapset on menneet nukkumaan niin voidaan molemmat se pari annosta ottaa. tai joskus useampi. mä en ole niin ehdoton että tarttis olla toisen sit ilman. jos jotain sattuu niin sit soitetaa taksi.
kaveri sanoi mulle täs että "kyl sunkin kunnon känni pitäs päästä ottamaan"...
siis eheiiiiii..... jos mä saan vapaata arjesta EN KYLLÄ hanki känniä saati kankkusta!! entistä väsyneempänä sitten jatkais hommia...tiedän kroppani ja itseni, ja sen että sit en nukkuis kunnolla, ja oikeasti palautumiseen menis se kaks päivää...
ennemmin niin että jos miehen kanssa jossain kävis syömässä tms. vois sen muutaman ottaakin, mutta ei KUNNON KÄNNIÄ :D se ei ole mun tapaista ei... ei enää. silloin ennen eroa kun oli kamalan vaikeeta, oli helpompaa juoda paljon ja unohtaa kaikki paska ympäriltä.
nyt haluan nauttia elämästä, kun nautittavaa kerran on :)
ja lapsille näytän kohtuullisen käytön , voidaan siis heidänkin aikaan se pari annosta ottaa. itsellä pappa ja eno olleet alkoholisteja, kuolleet jo, mutta tiedän mitä liiallinen juominen voi aiheuttaa. ja jos lapsille opetetaan kohtuun rajat jo lapsena, että hekin näkee kuinka aikuinen voi pari lasia viiniä ottaa ja ei ole mitään pelättävää, niin mun mielestä se on ihan ok.
suomessa ollaan niin erilaisia tässä suhteessa kuin euroopassa. täällä joko vedetään se pää täyteen joka viikko tai sitten täytyy olla nolla-linjalla aina, välimuotona ois se kohtuukäyttö, mitä ei osata. tai sit jos osaa ni oot tylsimys :D
mutta meillä miehen kanssa yhteinen linja tässä suhteessa, meillähän on jopa viinikaappikin keittiössä :D ajatelkaas sitä, kuinka nyt lapset näkee jo pienestä pitäen alkoholia ;) ja siellä on noin 12 pulloa laadukasta punaviiniä, nam :D se on sen verran arvokasta tavaraa että ei sitä senkään takia tule liikoja nappailtua :)

naurukohtaus kysys sellasta lääkettä kuin sepram. mun läheinen joutui aloittamaan ja siinä pitäis olla vähiten sivuvaikutuksia.
sinuna aloittaisin jo. kuulostaa siltä nyt. ajattele niin että tää on kupla joka puhkeaa pian ellet tee asialle jotain. siinä kohtaa jos sun masennus syvenee, on entistä vaikeampaa parantua. ja kestää aina kauemmin mitä kauemmin sitä pitkität. lääkitys ei ole leima sille että olet hullu. tiedän kaiken tämän koska mullakin on taustalla moista. ja oli todella kova kynnys aloittaa lääkkeet.
mutta se toi valon elämään sen verran että näki mitä oli tehtävä. ja eihän sen annostuksen vahvinta heti tartte ollakkaan :) juttele ihmeessä nyt jollekin tämä ja ajattele jo perheesikin parasta, jos et jaksa olla sinä, et jaksa olla äiti, etkä vaimo... kaikki kaatuu ja toivottomuus valtaa.... VOIMIA KOVASTI NYT!!!!! tarkoitukseni ei ole lytätä, vaan tsempata eteenpäin, joskus se vaan on niin että on sanottava että NYT tee näin. :hug:

sane paljon onnea uuteen kotiin! VIHDOINKIN :flower: tulepa sitten kertoilemaan miltä se sitten tuntui nukkua ekaa yötä uudessa kodissa :)

äiti vapaalla jes, nyt oltiin isompien lasten kanssa eilen illalla jääkiekkoa kattomassa, vauva oli 3,5 tuntia mummun kanssa :) kertaakaan ei itkenyt, eikä kitissyt mitään. iloisena oli kun lähdettiin ja iloisena oli kun tultiin takaisin. iltapala ei maistunut vaikka mummu oli koittanut mitä :D eikä unikaan tullut. mä tulin puikkoihin niin veti vellin ja sammu kuin napista ois painanut :D
on huojentavaa että pääsee luottavaisin mielin jatkossa menemään . mummulle kiva olla tarpeellinen ja kuinka hän palvookaan pientä :heart:
mulla teki puolessa välissä tiukkaa, että pärjääköhän ne, ja mitäs jos pitäiskös ja voi ei :D
mies rauhoitteli ja osasin nauttia sitten illasta. olipa kyllä hauskaa. isommat lapset nautti myös, kun saivat viettää meidän kanssa aikaa ilman vauvan viemää huomiota :) mun mielestä sekin on tärkeää.
mutta siis hyvin menee :)

paino putoaa jee 2,6 kiloa jo tippunu :D olo on älyttömän ilonen ja energinen :) aivan mahtava fiilis!!!

mukavaa lauantaita kaikille :)
 
Mä ostan kaupasta kaikki soseet enkä tunne olevani huonompi. Mulla ei oo pakastinta, jos olisi niin tekisin enemmän varmaan itse.

Masennuslääkkeistä, ne kannattaa aloittaa. Voihan niistä jotain sivuoireita tulla mutta musta se on parempi vaihtoehto kärsiä vähän aikaa niistä kun loppuelämänsä masennuksesta. Itse olen kans harkinnut että pitäisikö hakea välillä vellovaan ahdistukseen jotakin. Naurukohtaukselle paljon jaksamista ja toivottavasti saisit voimia jostakin. Masennus on hirveä sairaus.

Alkoholista, harvemmin otan yhtä tai kahta. Musta sekin on riippuvuutta jos pitää aina saada se pari kaljaa juotua, vaikka joka ilta. Jos juon niin juon sitten kunnolla kännit. Ei mulle vaan sovi sellanen että otan pari. Oon mä muutaman kerran ottanut vaan muutaman ja se on nyt ollut ihan ok. Lapsen saannin jälkeen oon juonut kolmesti, ennen joka viikko joten onhan tässä editystä parempaan tapahtunut :p Parin viikon päästä on yhdet bileet, innolla odotan!! :)

Tupakoimattomuutta tulee huomenna kolme viikkoa! Jee, oon ylpee itestäni, ja vielä kun suht helposti mennyt! :)

Hampaita näkyy yks pikkusen ja toinen kuultaa ikenen läpi. :)
 
alkoholi jos pari kertaa vuodessa se taitaa olla jo ennätys.. En tykkää käyttää alkoholia. Isäntä käyttääkin sit munkin puolesta:kieh: sen vanhemmat on ahkeria viinan käyttäjiä lienekö sieltä mallia saanu..:stick: mä en voi sietää että lapsen nähden juodaan alkoholia:mad: anoppi tätä siis harrastaa, tosin mä en sinne lähde jos tiedän sen ottaneen. Miehen kanssa ollaan käyty melkoisia keskusteluja tosta alkon käytöstä. Viimeks torstaina kun sen olis pitäny olla mulle apuna, kattomassa tytytöä että saan rauhassa tehtyä soseet ni äijä oli vetäny sit sellaset kännit että. Annoin pikkasen asiasta palautetta..:vampire:

soseista vielä täällä varmaan kans syötäs kaupan soseita jos ei olis pakastinta

pinon seuranta osaako joku neuvoa kuinka saan tän pinon seurantaan, siis että se näyttää mitä olen itse viimeks kirjoittanu ja mitä sen viestin jälkeen muut on laittanu???
 
Pojalla 38 astetta kuumetta ja panadol ei laskenut. ripuloinut 3 päivää, eli kunnon tauti saatiin. Kuume nousi viime yönä. Tähän asti ruoka maistunut ja juotavakin aikas hyvin. Nyt sit ei ruoka maita, mut juonut kuitenkin. Virkeä ja hyvävointinen toistaiseksi, mut mun muutto puuhat jäi nyt kesken ja rutistan kaikki omat osuudet kun poika terve
 
Alkoholia on tullut viimeisen 3,5 vuoden aikana otettua tooooodella vähän. Raskausaikoina ei tietysti lainkaan, mutta näin imetysaikanakin ihan silloin tällöin vain yksi tai kaksi lonkeroa tai lasillinen punkkua. Siideristä tulee hirveät närästykset. Sitä kerkesi lähes 15 vuotta pyöriä baareissa, bilettää ja viettää ratkiriemukkaan opiskelijaelämän, että se tie tuli vähän niin kuin kuljettua loppuun. Esikoisen sain 32-vuotiaana. Ehkä joskus sitten hyvässä seurassa, kun lapset on isompia, niin voisi ottaa ihan biletysmielessäkin. Mäkään en ole mikään tissuttelija tai muutaman kittaaja.:D

Imetystä ajatellen sitä varmaan voisi pari alkoholiannosta ottaakin, jos se muuten kiinnostaisi. Jostain muistan lukeneeni, että äiti voisi olla ihan yhden-parin promillen humalassakin ilman, että vauvalle aiheutuisi imetyksessä haittaa. Mun tyyliin se ei kuitenkaan sovi. Olisin huolissani ihan jo vauvan käsittelystäkin. Pieni vauvakin jo huomaa, jos äiti ei tunnu omalta itseltään enkä halua mitään turvattomuuden tunteita pienelle aiheuttaa. Ihan tietysti turvallisuuskysymyskin on. Pari annostakin kun tuntuu jo ainakin mulla. Mulla on tiukka linja myös isäntään liittyen siinä mielessä, että jos ei ole ajokunnossa, niin ei tartte tulla omaan sänkyyn nukkumaan. Meillä kun on osan yöstä aina perhepeti. Mitään riskejä en halua ottaa.

Kaupan soseilla mennään sinne 1v asti ja yritetään sitten mahdollisimman pian päästä ihan koko perheen aterioille. Täytyy myöntää, että en tiiraile purkkien sisältöjä kovinkaan tarkasti. Ihan peruspurkeilla mennään ja puurona Elovenaa. Tää sopii meille. Muutenkin elämä on sellaista eloonjäämistaistelua univajeen kanssa, että tästä asiasta en ota pulttia.

Mä olen joutunut ummetukseen antamaan vauvalle kerran Microlax-peräruiskeen, kun pieni sai ihan hirveän kipukohtauksen, kun kakka ei liikkunut eteen eikä taakse ja oli jo osittain ulkona.:'( Onneksi sattui olemaan kaapissa. Nyt aloin antamaan Duphalacia ylläpitomielessä ainakin siihen saakka, kun saadaan puuroa (=kuitua) menemään ja annoskoot suurenemaan, niin elimistössä liikkuisi enemmän massaa. Lihoista en uskalla edes haaveillakaan vielä.

Tissitukoksista suurin piirtein selvitty eikä onneksi mennyt rintatulehdukseen saakka. Tällä kertaa ei maidot vähentyneet, joten säästyttiin edes siltä huolelta.

Kun nyt pääsisi ihan normiarkeen kiinni ilman tukoksia, kakkahuolia, varpaankynsiongelmia jne.........
 
sane Harmi, että poika sairastui just muuttotohinoiden aikaan. :( Mutta toivottavasti muut voivat muuttaa sinunkin edestä. Ihanaa, kun pääsette omaan taloon! Itsellä hyvin muistissa se tunne. :)

Alkoholia tulee harvoin juotua. Yhden siiderin sillon tällön saatan juoda. Harmi, että useimpia makuja on vain 0,5l pulloissa, kun se on liian iso annos mulle. 0,33l olis parempi niin ei ehtis kyllästyä makuun. Mä en voi käsittää miehiä, jotka voi juoda mäyräkoirallisen kaljaa yhdessä illassa. Ei se niin hyvää ole. :x

Soseita en ole vielä tehnyt itse. Nyt oon keittäny potun ja porkkanan ja mössänny ne joka kerralle. Äsken keitin kukkakaalta ja kesäkurpitsaa pakasteeseen oottamaan, että aletaan niitä maistella. Varmaan tuun kaupan soseitakin käyttämään, mutta pyrin keittämään kasvikset ja lihan itse niin tulee sitten "sitä itseään" vauvalle, eikä noiden soseiden täyteaineita. Mutta tiedän, etten aina jaksa panostaa niin en hyljeksi kaupankaan antimia.

LD Sietää ollakin ylpeä tuosta tupakoimattomuudesta! :flower: Jos mulla olis pitänyt lopettaa nyt esim. karkinsyönti, niin huonosti olis käyny. Väsyneenä antaa liian helposti itselleen luvan mussuttaa. :ashamed:

Meidän vauvalla ei ole vielä hampaita. Eikä ikenet ole turvoksissa, joten tuskin ihan pian niitä on tulossakaan. Kuolaaminenkin on nyt vähentyny.

Rehellisyydestä oon samoilla linjoilla kuin te muutkin tunnutte olevan. Eli kerron kyllä rehellisesti asioista kysyttäessä, mutta ihan kaikkea ei lasten tarvitse tietää. Itsellä on kuitenki ollu aika kiltti nuoruus, niin ei paljoa tarvi jättää kertomatta, jos ollenkaan.

Hedelmäpussi vaikuttaa ihan ok keksinnöltä, jos tuntuu vauvan vetävän liian isoja paloja henkeen. Mutta itse en taida sitä tarvita. Esikoisella oli ainakin harvassa ne kerrat, kun jotain isompaa yritti kurkkuun mennä.

Isyyslomaa on miehellä vielä viikko jemmassa. Jospa päästäis jollain pikkureissulla käymään tässä syksyllä. Isyyskuukautta mies ei pidä. Ei onnistu rahallisesti ja heillä on töissä niin kiirettä, että ei mies haluaisikaan sitä pitää.

Meillä on vielä tarravaipat käytössä. Vaikka niiden pukeminen onkin välillä vähän haasteellista.
 
alkoholista todellakin on riippuvainen jos joka ilta on pakko saada... mutta tiedän näitä olevan entisissä tutuissa. onneks ite oon päässyt tavasta ja huonoista ystävistä eroon.. mä tykkään myös viskistä tai konjakista. tai jos flunssa tekee tuloaan ja on pästä varpaisiin umpijäässä, niin villasukat jalkaan, viltin alle ja kuuma rommi kouraan...
olut on hyvää, mä oon aina tykännyt sen mausta :D ja koska alkoholi siis on ennen ollut työtäni, tietouttakin löytyy :)se on mielenkiintoinen osa-alue.
 
Alkoholi: kuten sanoin, ei oikeen sovi mulle. Jos vetäisisin mäyräkoiran, niin oisin kyllä ihan kanttuvei :D Mut en pidä mitenkään pahana sitä, että yhden kaksi ottaa. Ja itsekin joskus ruuan/juustojen kanssa lasillisen maistan :) Niin ja toki voi mun puolesta juoda sen mäyräkoirankin, kunhan ei sillon hoida vauvaa. Muistan, että isäni joskus kun teini olin niin osti mulle miedon viinipullon, kun pyysin... "hei kaikki muutkin saa..." Oisin varmaan sen sitten jostain muualta saanut kyllä jos ei isäni sitä olisi ostanut. Se on aika jännä, mutta mun mielestä siskoni ja minä olemme tosi järkeviä alkoholin käyttäjiä, vaikka näin vapaan alkoholin käytön nuoruudessa saimme kokea.

Soseista: no teen osan itse, mutta ihan hyvin mielen olen mangososettakin kaupasta ostanut. Eikä tullut kyllä yllätyksenä, että sisältö on mitä on.

Tarravaipat: on meilläkin vielä. Ei mitään vaikeuksia pistää niitä.





Meillä on nyt hirvee meno päällä, joka paikkaan ja justiinsa noi sähköjohdot on vähän turhankin kiinnostavat!

Mindi83
 
LD hahaha, ihanaa että joku muukin myöntää avoimesti oluesta tykkäävänsä :D mä en kyl enää ihan samaan määrään pysty, mutta toisinaan voi mennä 5-6 olutta ja pari lasia viiniä. kirkkaista en välitä, ne tekee vaan huonon olon.
mä olen muutenkin sellanen että jos meillä on kaljaa kaapissa, niin ne siel voi päivätolkulla ollakin. saunan jälkeen voi ottaa, tai esim perjantaina kun on kauppareissulta selvinnyt voittajana kotiin niin yhden.
sit kun muistaa vaan juoda kovasti vettä jos alkomahoolia nautiskelee niin ei ole aamulla ihan turvoksissa :)

eihän alkoholia missään kielletäkkään. mä olen nähnyt kotona sekä kohtuukäytön, että lipsuvien rajojen seuraukset. en ole koskaan jaksanut ymmärtää sellaista kasvatusta että tippaakaan ei oteta. kun nuori sit lähtee omille teilleen ni kaksin käsin sitä sit vedetään :D

piikkimatto sittarista ostin tänään vitosella, kertokaas onko kellään mitään kokemuksia ???
 
Mä voin myöntää että juon yleensä aina humalahakuisesti. En niin paljon pidä alkoholin mausta että "huvikseni" joisin. Oon siis varmaan sellanen perussuomalainen ryyppääjä. Kaikki menee mut kalja on parasta. Mutta tosiaan sen jälkeen kun vauva on syntynyt, oon ollut kolmesti viihteellä mikä on vähän verrattuna siihen kun ennen oli ainakin kerran viikossa. Ja muutenkaan ei tee enää niin mielikään, on muutakin tekemistä ja sisältöä elämässä. Onkohan tää sitä kuuluisaa aikuistumista :D :D Olin 23 kun tulin raskaaksi ja hyvin oon kerennyt ryypätä ja rellestää ja tehdä tyhmyyksiä.

Mä en ole saanut kotoa mallia ns. kohtuukäyttöön, vanhemmat ovat olleet sellaisia että perseet olalle tai ei mitään. Äitihän ei nykyään juo ollenkaan, isä juo kunnolla sillon kun juo. Ei kukaan kavereistakaan oikeen osaa ottaa kohtuudella, aina ne on pää kainalossa baarissa jos "yhdelle" lähtevät. Taidan itekin olla sellanen. Ja musta on ihan jees että tiedostan sen.

Mun pikkuvelihän ei siis näe kotona sitä että otettais yhtään. En oikeestaan ymmärrä että miks porukoiden pitäis ottaa sitä yhtäkään, sen takiako että veli oppis käyttään kohtuudella!? Kun aina sanotaan että lapset pitäs opettaa järkevään alkoholin käyttöön. Niin mitä jos vanhemmat on absolutisteja? Koska meillä porukoilla (äiti ja isäpuoli) on nykyään sellanen linja minkä flower mainitsi; tippaakaan ei oteta.

Kun mä olin teini, niin alkoholi oli ehdottomasti kielletty. Äiti oli ihan raivona jos join. Isä taas osti mulle joskus alkoholia, porukathan siis ovat eronneet. Äiti lopetti juomisen kun mä olin 14. En tiedä olisko hän ollut ns. sallivampi jos olis itekin juonut sillon kun olin teini.

Jokatapauksessa, tietyllä tapaa oon kokenut alkoholin ongelmaksi itselleni. Suoraan sanottuna olin sen suhteen välillä melko pahassa suossa ennenku tulin raskaaksi. Nykyään ei ole ongelmaa.
 
Pikaisesti laittelen vaan.


Poika teki päivällä nälkälakon. Kuume noussut 39.1. ripulia edelleen mut vähenemään. todella väsy ja voimaton poika. sylissä vaan nukkuu. Käytiin päivystyksessä varmuuden vuoksi. vielä ei kuivumisen merkkejä, korvat OK, pika CRP 8 eli normaali.

Saatiin kuitenkin lähete TAYSiin. saadaan mennä jo nyt jos itsestä tuntuu, mut lääkärin mukaan pojalle ei nyt hätää ja ite samaa mieltä, kun kuitenkin jaksaa naureskella ja vastustaa hoitotoimia. pissaa tuli nyt hyvin. ja sain väkisin juotettua 100ml maitoa. siis kannoin poikaa sylissä pidin leulla pulloa ja heijasin pitkin käytäviä niin vahingossa poika joi. Jos yönaikana vointi huononee ja menee liian vaisuksi TAYSiin ja jos aamuun mennässä ei ole mennyt nesteitä niin heti aamulla TAYSiin nesteytykseen.
Käynti oli omalle mielenterveydelle tarpeellinen, vaikka itse näkee et poika vielä toistaseksi hyvässä vireessä, nesteessä ja toivotaan et tauti pikkuhiljaa nujertus.


Piikkimatto, ihan ehdotan
 
LD Joo, ihan outo oot, kun pystyt mäyriksen juomaan. :LOL: Mulla kyllä tulis oksu varmaan jo six packista. Siis se on se maku, mä en saata juoda saman makuista siideriäkään kovin montaa peräjälkeen. Määränä 12 kpl menis kyllä. Tai ainakin ennen meni. =)
 
Mun lapsuudenkodissa ei alkoholia juotu. Vanhemmat oli täysin absolutisteja, kun olin pieni. Sitten kun meillä lapsilla alkoi olla jo ikää, niin taisivat joskus (todella harvoin) ottaa lasillisen viiniä ruuan kanssa. Vaikka nykyisin oon hieman eri mieltä mun vanhempien kanssa alkoholin käytöstä (ja voi, miten usein siitä on puhuttu), niin musta on hienoa, etten koskaan oo nähny vanhempiani (kaato-) kännissä. Ja munkin alkoholinkäyttö oli tosi vähäistä täysikäiseksi asti. Muutin kotoa vasta 20-vuotiaana ja sitten rupesinkin kokeilemaan niitä omia rajojani alkoholin suhteen ja usein olin kännissä kuin käki. No nyt on useana vuonna ollu suht rauhallinen meininki, semmoista 3-5 alkoholiannosta baari-illassa (ennen raskautta siis) - muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Mä toivon todella, että voisin omalla (nykyisellä) esimerkillä opettaa pojalle kohtuullisen alkoholin käytön. Kovassa humalassa en halua lapseni mua näkevän, eikä mulla tarvetta kännäämiseen olekaan (enää). Pikku hiprakka on just hyvä. Mutta tosiaan nyt kun vauva on sen verran pieni vielä, niin oma juominen ollu tosi vähäistä. Ihan hyvä näin.

Piti varmaankin kirjoittaa vielä jotain muuta, mutta pää ei nyt oikein toimi. Taidan ryömiä sohvalle töllöttää telkkua.
 
THLn (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos entinen Stakes) Meille tulee vauva –opas on mielestäni monesti kätevä apu näihin pieniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Vaikka itsellänikin on jonkin verran kokemusta lasten parissa työskentelystä, niin silti kaivan tuon opuksen aina välillä esille, ja varmistan jotain. Esimerkiksi näitä olen itse tsekannut sieltä joko ihan muistuttaakseni itselleni "missä mennään" tai ”lohduttaakseni itseäni” siinä, että olen hyvä äiti vaikka teen asioita ihan vain arjessa:

”Lapsen kehityksen turvaamiseksi riittää se, mitä useimmat vanhemmat luonnostaan jo tekevät: juttelevat, pitävät sylissä, keinuttelevat, tekevät vauvalle voimisteluliikkeitä, laulavat, hyräilevät, näyttävät kodin esineitä ja tutustuttavat muihin ihmisiin jne. Vauvaa ei tarvitse erityisesti ’treenata’ eikä ole tarpeen keksiä hänelle mitään ylenpalttisia virikkeitä.”

”Puheen oppimiseksi ei riitä, että lapselle puhutaan. Hänen kanssaan on myös
'keskusteltava' siten, että puhe sovitetaan lapsen tilanteisiin ja tunteisiin. Tämä voi tarkoittaa lapsen tunteiden tulkitsemista ääneen, lapselta kysymistä, lapselle selittämistä. Pienellekin vauvalle voi puhua rikasta ja oikeaa kieltä


”Säännöllinen harjaus aloitetaan heti, kun vauva on saanut ensimmäiset hampaansa. Fluorin tarpeesta keskustellaan neuvolassa

”Ajan myötä nenän tukkoisuus helpottaa, mutta osa vauvoista saa herkästi
maitoa nenäänsä syömisen yhteydessä


”Osalla lapsista hengitys rohisee ensimmäisen ikävuoden aikana etenkin
syömisen jälkeen. Tämä johtuu pehmeistä henkitorven rustoista


”Puuroaterian päätteeksi lasta imetetään tai hänelle annetaan
äidinmaidonkorviketta


”Vanhemmilla on oikeus työajan palkattomaan lyhennykseen eli ns. osittaiseen
hoitovapaaseen lapsen perusopetuksen 2. lukuvuoden loppuun (pidennetyn
oppivelvollisuuden piirissä olevien vanhemmat 3. lukuvuoden loppuun). Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän sopimalla tavalla. Yleensä sovitaan 6 tunnin päivittäisestä työajasta tai 30 tunnin työviikosta


Aiemmin ainakin kuntien fluorisuositukset ovat menneet käytettävän vesijohtoveden mukaan eli onko kunnan vesijohtovedessä fluoria, käyttääkö perhe mahdollisesti kaivovettä – ja lisäksi pitäisi tietysti huomioida kokonaistilanne eli onko odotettavissa hammasongelmia aiempien lasten tai vanhempien hampaiden perusteella jne.

Työksenikin joudun hakemaan apua erilaisiin asioihin valtion suosituksista ja yleisistä linjauksista, joten siksikin tukeudun näihin valtion suosituksiin. :ashamed:

Marni80 olen havainnut saman asian eli pää käännetään pois rinnalta heti kiinteän ruoan jälkeen – useimmiten, mutta sitten 15 – 30 min. ruokailusta maito maittaa vallan hyvin. Varmaan tämäkin huono tapa, mutta itse olen tarjonnut rintaa sitten hetken päästä, jolloin maitoa on saattanut mennä ihan reippaastikin.

Kaana saikin jo neuvon lisätä vauvan hedelmä- ja marjaherkkuihin hedelmäsokeria, jos lisäsokeria tarvitaan. Kotitekoista jogurttia olen tehnyt alun perin näillä ohjeilla Kotitekoinen jogurtti - Koti ja keittiö ja
Ruokanurkka - Marttaliitto. Nyt netti on pullollaan ohjeita. Kannattaa etsiä kokeilemalla itselleen sopiva vaihtoehto. Jos haluaa lohkeavaa, niin sitten käytetään enemmän maitojauhetta ja jos taas löysempää jogurttia niin ei lainkaan tai vähemmän. Maidon lämpötila ja ”seisottamislämpötila” vaikuttavat välillä myös koostumukseen. Tekeminen ei siis ole juuri vaikeampaa kuin viilissäkään – no, maidon lämmitys nyt vaaditaan. Luomuilua ja kermaa Ulkomaiset tv-sarjat ja Jamie Oliverin ohje… Herkkuja vanhasta keittokirjasta - karppaus.info :: keskustelufoorumi. Ja samalta sivustolta Turkkilainen jogurtti kotona Reseptit > ruokaohje: Turkkilainen jogurtti kotona - Kotikokki.net.

Wow. Flowerilla lähti paino hienosti laskuun. Tiinellillä ilmeisesti lähti liialliseenkin laskuun. Auttaisiko Karppi-menu?? Jos siis suonet ja verenpaineet kestää.

Leivinuunia ei ole itselläni, mutta ystävilläni on ja he ovat kyllä tehneet siinä karjalanpiirakoita, haudutelleet karjalanpaistia ja muita pataruokia ym. Vanhanajan liedellä olen minäkin jokunen vuosi sitten saanut kaikkea mukavaa aikaiseksi, mutta nyt ei tässä huushollissa ole kuin takka. Siinäkin olen kyllä joitain pöperöitä väsännyt…

Sanelle ja pikkuiselle perheineen toivotan pikaista paranemista ja voimia sekä kaikkea hyvää muuttoon. Tiedän mitä on rakentamisväsymys ja kaikki muu siihen päälle... Todella kurjaa vauvalle joutua sairastamaan kuume-mahatautia, mutta vielä ikävämpää vielä tietysti tässä tilanteessa, kun on muutenkin muuttostressiä ja –kiireitä. Hyvä, että olet käynyt kontrolleissa ja on selvä linja hoidossa eteenpäin, jos tulee tarvetta. Vakuutukset kunnossa täälläkin. Ja sama periaate kuin Sanella.

Naurukohtaukselle tsemppiä. Onneksi sait lääkäriaikoja ja pääset puhumaan asioista.

Mountain ja Finger Food. Itse en siis noudata mitään tiettyä ideologiaa tai ajatusta vauvan ruokailun suhteen. Mutta jos nyt ajatellaan FingerFood – tai siis Baby Led Weaning – ideologiaa, niin sehän nimenomaan perustuu sille, että lapsi osaa erottaa jo toisistaan imemisen ja puremisen/pureskelun sekä liikutella ruokaa suussaan edestakaisin. Eli kun imemisen ajatus on se, että ruoka liikkuu imun jälkeen suoraan kurkkuun, niin tämän ajatus on, että lapsi osaa jo imemisen sijaan purra joko ikenillään tai pikku hampaiden avustuksella ruoasta palasia ja sitten ”päättää itse” onko niitä mahdollista niellä vaiko eikö. Ja jos ei ole, niin hän osaa tuoda ne nielun reunalta takaisin suuhun ja vaikka sylkeä pois.

Ideologian ja ajatuksen on kehittänyt maisterintutkintonaan Gill Raprey työskennellessään Unicef UKlle. Ja koska Unicef on tässä mainittu, niin hommasta on tullut hyvin suosittu, ja varmasti se on ihan ok. Tosiasiahan on se, että lapsille on kautta aikojen tarjottu ruokaa purtavaksi, kun he ovat olleet siihen valmiita. Istuminen pystyssä, ruokaan tarttuminen/suuhun vieminen itse eivät siis riitä.

Minulla jää soseisiin monesti isompiakin palasia. Osan paloista tyttö nielee ihan ok, mutta osa pyörii suussa pitkäänkin, kunnes typy työntää ne vihdoin ulos suusta ja kieltäytyy niitä syömästä. Hän ei siis niele ihan mitä vain, vaan suussa selvästi on kontrollia ja ”seula”, joka valitsee…

Minusta on ihan ok käyttää tuota pussia lapsen ruokailussa, mutta se ei vain ole tuon alkuperäisen ajatuksen mukaista, että lapsi on valmis syömään pilkottuja tuotteita itse. Valmius tähän kokonaisena purrun ruoan syömiseen on lapsilla noin 6 – 9 kuukauden iässä. Useimmiten kahdeksan kuukauden ikäiset ovat tähän valmiita, mutta siis nuorempiakin toki löytyy ,kuten ikähaitarikin jo kertoo.

Kaupan sose tai oma sose. Meillä esikko kasvoi kaupan soseilla, kun ei juuri mitään voinut syödä tai niellä. Ihan hyvin kasvoikin. Silloin kiinnosti vain lapsen terveys ja hyvinvointi noin yleisesti, kun se oli siis aivan oikeasti jatkuvasti vaakalaudalla eikä suinkaan kaupan soseiden vuoksi... En todellakaan tutkinut purkkien kylkiä tuossa vaiheessa. Lasten soseissa ei käytetä säilöntäaineita tai muita ”ikävyyksiä”, joten ainut ikävyys on se, ettei purkki välttämättä pidä sisällään ihan täysin sitä mitä lupaa tai mitä me uskomme sen tekstin lupaavan.

En vertaa typyni syömistä muihin lapsiin vaikka lapset olisivat saman ikäisiä, sillä mielestäni on iso ero siinä onko lapsi valmisruoalla tai itse tehdyllä. Onko lapsi 9 kg vai 6 kg? Syökö sormiruokaa tai syötetäänkö? Onko lisänä velliä tmv.? Kaikki vaikuttaa kaikkeen. On aina hyvä muistaa se, että kaikki on oikeasti ”hienosäätöä” ja hyvin yksilöllistä. Ei siis kannata vertailla ruoan määriä tai syöttökertoja ym. Kunhan lapsi kasvaa ja sekä hän että vanhemmat (ja neuvola) ovat tyytyväisiä, niin kaikki on todennäköisesti niin hyvin kuin voi olla. Sama juttu kaiken kanssa - hampaiden, liikkumisen, pystyyn nousemisen, ääntelyn... On tietysti kiva kuulla miten muilla, mutta en ainakaan itse steressaa siitä, jos joku asia menee edellä ja joku laahaa perässä... noin muihin verrattuna. Sitten oikeat huolenaiheet ovat asia erikseen. Näitäkin on siis koettu, joten luotan siihen mitä teen.

Ja meillä ei siis ole typyllä hampaita, mutta nyt on niin levotonta, että ihan ihmettelen, jos ei jostain joku hammas kohta pukkaa…

Hienoa LD. Nostan hattua tupakoimattomuudellesi. Tiedän miten hankalaa se voi olla pahimmillaan. Eikä minulla ollut silloin ”hermojen päällä” pientä lasta omine ongelmineen!!

tikrulaiselle tsemppiä vauvan ummetuksen kanssa. Mielestäni on parempi käyttää pika-apua ulostuksessa kuin antaa ummetuksen pakkautua ja kertyä. Microlaxia minullakin on kaapissa ollut varalta, kun alussa tuntui siltä, että typyä välillä ummetti (aina oman ruokavalioni mukaan…).

Tintin kitaroinnille nostan peukkua. Kelpaisi kyllä minullekin! Joskus olen rämpytellyt, mutta en sitten päässyt rämpyttelystä eteenpäin… haaveissa on edelleen. Ehkä jossain vaiheessa. Esikkoa yritän hommaan innostaa, niin pääsisin itse helpommalla?! :whistle: ja kiitos harsovinkeistä pestessä. Kuivaamiseen olen harsoa käyttänytkin, mutta noin ”liukkarin estona” oli ihan uusi idea! ;)

Mindin vauva on velmun näköinen ylemmässä kuvassa. Voin hyvin kuvitella, että siellä pistetään johtoja piiloon rivakasti!

Alkoholia käytän lasin viiniä silloin tällöin. Jos odottaisin jotakuta tänne ”pelastajaksi” niin odottaisin pitkäänkin. Nautin myös siitä, kun laitan ruokaa, ja ystäväni tulevat syömään kanssani ja otamme lasin kuplivaa… Tai illalla lasin tai kaksi viiniä ja hieman juustoja. Nam. Tiedän rajani, ja hoidan lapseni, joten ei tulisi mieleenkään vetää kännejä. Mutta mielestäni minullakin saa olla nautintoja, vaikka yksin lasteni kanssa olenkin. Olen ollut useinkin täysin "kuivalla linjalla", joten sekään ei ole ongelma, mutta en myöskään katso ongelmaksi sitä, että nyt haluan ottaa joskus jotain.

Ulkoiltu on tänään aivan ihanassa syksyn kuulaudessa noin viisi tuntia kaikkineen. Sieniä pääsee huomenna perkaamaan ja paistamaan pakkaseen. Reidet huutavat hoosiannaa tytön kantamisesta ja kyykkäämisestä metsän mättäillä sekä illan pyörälenkistä. Mutta toisaalta tekemisen fiilis palkitsee näin jälkikäteen. :heart: Taitaa olla aika mennä nukkumaan...

Kiitos kaikille, jotka jakavat elämäänsä täällä. Olette kaikki arvokkaita! :heart:
 
sane ja kipeä vauva no kylläpä pahaan saumaan sairastui :( joskus tuntuu että kaikki mahdollinen tapahtuu aina yhtä aikaa....
seuraile tiiviisti vointia, ja koita juottaa vettä ja maitoa kumpaakin. jos kova kuume niin kylmänä kannattaa kokeilla jos maistuisi paremmin, se jäähdyttää lasta sisältä päin myös.ja kuumeisena mahdollisimman vähän päällä vaatetta! peitot ja villasukat pois :)
vinkki ripuliin: sänkyyn lakanan alle kannattaa laittaa joko jätesäkki tai leikata muovipussi auki . kuitenkin sitä lakanapyykkiä saattaa tulla, niin välttyy sitten siltä ettei ole patjaa myöten ripanderia...
voimia ja tsemppejä!!!!

alkoholi siis juuri tällä linjalla kuin rigos mortis, että vaikka lapset kotonakin niin voi ottaa jonkun verran. känni on IHAN eri asia.
se että on absolutismin takia juomatta, on myös ihan eri asia. sillon ei tietenkään oteta edes sen takia että lapset näkee kohtuukäytön.
eihän tupakoimaton aikuinen polta lapsensa nähden vain siksi että kokeiltu on :D
absolutismi ei kylläkään saa olla sitä että sitten kukaan muukaan ei saa ottaa. koska silloin kyse on mun mielestä riippuvuudesta ja siitä että sen yli ei ole päässyt.
kaverin mies kävi minnesota-hoidon. nyt noin nelisen vuotta ollut kuivilla. heillä silti on ns. "viina-kaappi". vaimo voi ottaa muutamat oluet tai siiderit tai viinilasilliset. ja asia on ok. miestä ei haittaa. eli vasta tässä kohti on riippuvuudesta kokonaan parannuttu, kun se ei hallitse ajatusta edes niin,että kukaan muu ei saa mun kotona ottaa mitään jos ei ite voi.
alkoholi on tietyllä tapaa myös pelottava artikkeli. niiden kohdalla ketkä sitten juo rankasti ja putkeen. ja sellaisten läheisillä on valtavan raskasta.
oma tavoite on myös opettaa lapsille kunnolliset tavat. ja myös se että hauskan pitämiseen ei elinehtona ole se että on oltava alkoholia!!!! muutenkin voi, ja ON kivaa :)
lapsista on pelottavaa jos mies on enemmän ottanut, pari kertaa näin on käynytkin, mutta meidän häiden aikaan ja eräs toinen kerta. mutta se ei johdu tästä miehestä, vaan eksästä. joka käyttäytyi kuin raivopäinen härkä kun tietty raja oli mennyt. ja jos vetää mäyräkoiran olutta ja päälle pullon viskiä, ei ole ihan ekakertalainen viinan juonnissa....
niitä aikoja en itekään haluais edes muistaa....
lapsille on ollut hyvä kuitenkin huomata että tätä nykyistä miestä ei tarvii pelätä, ei selvänä eikä ottaneena.
alkoholi on taitolaji , niihän se on :)

LD joo on kyllä tosi hienoa että oot lakkoa onnistunu noin kauan pitämään!!! ei ihan heti ois uskonut.... tai niin, mä ajattelen et siihen on niin tullut tapa, että vaatii valtavaa itsekuria ja HALUA, että onnistuu. mutta vaikka nuo kaksi asiaa oiskin, niin silti voi sortua.
Kovasti tsemppiä sulleki, eteenpäin menee :)

kulunut yö ihan sanonko mistä............ !!!!! mä en ole nukkunu tuskin ollenkaan. vauva aivan järjettömän levoton. kitisee ja ähisee. maitoa mennyt mutta ihme että oli nälkäinen kun eilenkin söi kaikki ateriat kunnolla... ilmaa oli ja monessa kohtaa ähistikin oikein kunnon paukun.
on siirrytty vieroitusvalmisteeseen, ja nyt mä sit mieteinkin et sekö sitä sit ois aiheuttanu...
tuossa nukahti just, ja mä en muuta voinu kun sännätä kahvia keittämään. ärsyttää ihan sikana kun ei oo saanu nukkua. joten mitä enää tähänkään aikaan sitä yrittämään. paras alkaa heräilemään rauhassa niinn jaksaa jälkikasvun heräilyt ottaa vastaan.
tästä tulee haasteellinen päivä....
 
Olipas ihana ilma tänään koko päivän, mekin oltiin miltein koko ajan ulkona tekemässä hommia. Mökille oli kuulemma runsaiden sateiden myötä tullut sieniä juuri joka mutkaan, mutta sinne ei nyt keritty, vähän jäi harmittamaan... ois kiva saada lisää sieniä pakkaseen!

Vauva oli tosi juonin näköinen tossa kuvassa tosiaan, mitäköhän mahtoi suunnitella, pois kotoa muuttoa ja alkoholinhuuruisia bileitä ilmeisesti :D

Vauvan suu aika hyvin valkkaa isommat "palat" sieltä kyllä pois. Mä olen nyt muutaman kerran saanut itse onkia sieltä paperia, kun hän on kerinnyt jonkun roskan sinne laittamaan.

Hiukset: on aika siilit, mutta nyt huomaan, että alkaa vahvenemaan pikkuhiljaa ja ihan selvästi on "tuuhentunut". Vaikka ei tosiaan ole mikään liehuletti vieläkään! :D

Totuudesta ja rehellisyydestä piti vielä sanoman, että siinäkin voi olla aika monta näkökulmaa... niin monta kuin asiaan liittyviä ihmisiäkin. Kultainen keskitie totuuden tuo?

LD: Onnea toivottelen minäkin, se on hieno saavutus!

Uusi viikko, uudet kujeet. Meillä on 6kk neuvola viikon loppupuolella, toivottavasti vauvan nuha häviää siihen mennessä, jotta saa rokotukset joita ei viimeksi annettu... juuri nuhan takia, argh.

Kaikille hauskaa alkavaa viikkoa! :)

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
lenssua pukkaa... vauvalla nuhaa, mulla kurkku kipee ja olo ihan pöljä... mies valitteli oloaan myös...
ei ei eiiiiiii, nyt ei tulla kipeeks, joten nyt se kuuma tumma rommi hunajalla :)
vauvan sängyn päädyn kohotin kirjojen avulla ihan reippaasti. jos sais ens yön nukkua... syönyt on ihan kivasti ja juonut kans. kuumetta ei vielä ole. silmistä nään et kipeä on.


alkoholi niin, mun mielestä jos puhutaan annoksesta, korkeintaan kolmesta, on kohtuukäyttöä. mutta siis ei todellakaan en mäkään kännäämään tänne ketään kutsuis jos en ite tykkäis yhtään ottaa. muutoin kyllä jo odotusaikana meillä sai saunailtoja joskus olla. kuka otti kuka ei. kuka enemmän kuka vähemmän.
mutta jos on absolutisti, niin on aika outoa ettei esim vois mennä kylään paikkaan jossa muut ottais tyyliin saunaoluet...
no, jokainen on tässäkin asiassa omaa mieltään ja jokainen tekee omat ratkaisunsa.

kuntoilu eilen tein tunnin ja illalla vielä puolen tunnin lenkin koiran ja vaunujen kanssa. tänän puolen tunnin. en kerrassaan jaksanut. univelka ja flunssainen olo teki sen et en aio veren maku suussa painaa.
syöty ja juotu hyvin tää viikonloppu. mä rakastan uunilohta :heart: ja vissykone on ehdoton!

piikkimatto nyt aion tänä iltana kokeilla ekan kerran :) mun hartiat on niin totaalijumissa et voiskohan se olla avuksi.....

mindi miten sä sienestät vauvan kanssa??? kantoliinassa vai? tarttisin vinkkejä, kun tykkäisin mennä mettään mutta en vaan oo arvannu vauvan kanssa sylissä tms, ja vaunuilla ei niin vaan mennäkään....

huomenna vauvalla munuaisten ultra. sitä jännäämään sitten....
 
Flower: Joo sellanen oiva apu kuin isovanhemmat :) On kätevämpää näin. Rattaita ei tosiaan mettään vielä hullukaan, ja repussakin on aika paljon tekemistä että saa sen pidettyä joten kuten hollissa ja tuleehan se aika raskaaksikin sitten kun hetken on mennyt ylös alas. Jos jollain sinne vauvan kanssa menisin, niin varmaan jotain rinkkaa kokeilisin, niin että vauva ois selässä. Mut niin, mä oon mukavuudenhaluinen :D

Näitä teidän juttuja alkoholista kun oon lukenut niin oon tullut lopputulokseen, että mulla EI ole suomalaisen naisen "viinapäätä"! :D Musta tulee jo parin annoksen jälkeen, ihan tajuton "hihittelijä" että ei mitään järkee (mut niin parempi sekin, kun alkaa nakkikiska jonossa rähiseen jokaiselle) :D

Niin ja tsemppiä flowerille ja vauvalle huomiseen!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Sienestämisestä vielä, että jos jonkun saa mukaan esim. miehen, niin voihan vaikka toinen pitää reppua ja toinen keräilee sienet. Samoin toinen voi pysytellä lähempänä metsäpolkua, jolloin rattaillakin vois mennä. Kyllä meilläkin, joskus on rattaat ollu polulla, mut sillon ollaan vaan pikasesti oltu, ettei mitään tunteja kestävää sienestämistä ole ollut. keskimmäinen meillä on kanssa vähän sellanen, että innoissaan metsään lähtee, mutta takaisin tulo ei sitten aina ole enää niin mukavaa, kun toinen on väsynyt.

Filosofi: Vanhemmat eivät ratkaisevan tärkeitä ihmisen kehitykselle - Perhe - Kotimaa - HS.fi

Tämmösen luin ja musta tossa oli oikeastaan jotain järkeäkin. Ja tohon, että isoa osaa millainen lapsesta tulee niin näyttelee kyllä muutkin asiat kuin vanhemmat. Toi median merkitys on ainakin todella paljon isompi kuin mitä oli silloin kun itse oli lapsi! Ja sain aika vapaasti käydä leikkimässä naapurin lasten kanssa, isoja hauskoja leikkejä, ei ehkä oltu koko ajan vanhemmat vartioimassa selustaa. Esikoisen kaveritouhuja kun katsoo, niin välillä tuntuu näin aikuisen silmiin aika vaikeelta.

Nyt vauva pesulle!

Mindi83
 
THLn (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos entinen Stakes) Meille tulee vauva –opas on mielestäni monesti kätevä apu näihin pieniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin... ”
Käyn tuolta huhtikuisista välillä kurkkimassa tätäkin ketjua... Enkä voi nyt olla kommentoimatta tuota Rigor mortisin mainitsemaa opusta. Niin oiva apu kuin se onkin, niin itse koen ainakin kaikenlaiset oppaat (varsinkin ne neuvolan jakamat) kovin persoonattomiksi. Eiköhän tuonkin ole koonnut jonkinlainen "virkamiesraati"... Ja niin kätevää kuin tuollaisen asiantuntevan oppaan plärääminen onkin, niin on se vaan silti kivempi ja helpompi pohtia näitä mieltä askarruttavia kysymyksiä täällä (tai IRL), saada niihin elämänmakuisempia vastauksia ja "kohtalotoverien" aitoja kokemuksia ;) Ei muuta. Kiitos. :D
 
Sanelle voimia jaksaa muutto, vielä kun pieni sairastaa, ei kiva yhtälö. Onneksi nyt rakennus loppusuoralla ja pääsette uuteen kotiin.

Alkoholi mä en koskaan juo yhtä huvikseni kotona. En tartte rentoutumiseen alkoholia, olen viihdekäyttäjä ja humalahakuinen sellainen. Tosin käyn ehkä 2krt vuodessa bilettämässä, joten ongelma alkoholi ei mulle ole. Oon usein iltaisin fyysisesti niin poikki etten saisi edes yhtä lasillista siideriä alas. Mies oli lauantaina baarissa ja umpihumalassa tuli kotiin, eikä haittaa mua yhtään. Aikuisen ihmisen ei tarvitse multa lupia kysellä juomiseensa. Jos nyt liikaa mielestäni ottaisi, lähtisin kävelemään :D. Mies, niinkuin minäkin, tykätään käydä joskus kavereiden kanssa ulkona. Mä niin rakastan tanssimista ja ihmisten kanssa höpöttelyä.

Laihtuminen juu, alipainoinen en vielä ole, tällä tahdilla pian olen. Eli mun paino lähtee 1,5kg:n viikkotahdilla yrittämättä. ja mä syön paljon, myös herkkuja/paljon kaloreita sisältäviä ruokia. En usko että karppi-menu sopii mulle. Mulla palaa aika lailla energiaa tuonne tontille päivittäin. Nyt meillä on 8 hevosta mun vastuulla. Ne kun hoitelen päivittäin, kodinhoidon ja perheen ohella niin ilman hiilareita en jaksais. Nyt haastetta on tuonut kuralla olevat pihat,, se on riemukasta lykätä 200kg heinää isolla kärryllä monta kertaa päivässä kun maa upottaa joka puolelta. Reisilihakset huutaa hoosianna, paskaa lapioidessa käden lihakset on kuin tulessa pahimpina päivinä. Ratsastuksesta perse ja reidet kuin pesismailalla hakattu. Vedet kannan myös ulkotarhoihin sangoilla. Tuon hevosläjän ulos taluttaminenkin on kunnon aamulenkki ja hiki virtaa.

LD jes, hyvä homma! Mäkin taas lopetan tupakan kun jaksan. Kyllä se vaan haiseekin kamalalle.

Rigor mortis neuvoi hyvän oppaan. Mä oon niin boheemi että meillä ei tehdä juuri mitään suositusten mukaan. Fiiliksellä vain ja vauvan tahtisesti.

Assi ryömii, kontilleenkin hakeutuu mutta kontata ei vielä osaa.
 
tiinelli kannat ämpäreillä veden?? hommaa ihmeessä maitokärryt, ja on paljon helpompaa laittaa ämpärit siihen ja työntää ne. eikä rasitu kädet liikaa. tiedän erään kuka liki 20 vuotta kantoi ämpäreissä vedet eläimille. nivelet kulumia ja rikkoja täynnä....
toki jokaisen kroppa on omansa, mutta raskas työ aiheuttaa seurauksensa vanhemmalla iällä.....
kovasti sulla hommaa silti on, vaikka varmasti nautit siitä 110 prosenttisesti :)

alkoholi mitä sanotte ihmisestä joka juo 2,5 korillista olutta perjantai-illasta sunnuntaiaamuun? noiden lisäksi joko kirkasta tai punaviiniä...
onneks ei kuulu mun ystäväpiiriin enää....
ja eräs kiinnostava juttu on esim terveysvaikutukset. lääkäri on määrännyt mitallisen konjakkia reumapotilaalle iltaisin :)
tai kuten nyt mun nämä kolesteroliarvot on liiankin korkeat, 1-2 annosta päivässä joko olutta tai punaviiniä olisi hyväksi, vaikuttaa kuulema siihen hyvään kolesteroliin.
nauroinkin kaverille, että jos sitä sit ostais korin kaljaa ja pullon punkkua, ottais ne "lääkkeeks" vaan yhtenä iltana, eikä sit tarttis koko loppukuuna ottaa mitään ;D
hahahaha
älkää sit todesta ottako, mulla on toisinaan hiukan rankempaa tää huumori....

vauvan munuaisten ultra toinen virtsajohdin näytti leveämmältä kuin toinen. sanoi kuvaava lääkäri. mutta huomenna saadaan lopullinen lausunto, kun lastenlääkäri soittaa katsottuaan kuvat. operaatioita tuskin tarvitaan, mutta haluaisin ennenkaikkea tietää voidaanko mennä jo uimahalliin....

töihin heti kun vaan äitiysloma loppuu. mutta kyllä otan vastaan aiemminkin jos joku kohalle osuu. nykypäivänä työllistyminen ei ole ihan tosta noin vaan....
 

Yhteistyössä