Maalismussukat - syntyneet




7.2.
Kamiliya tyttö, rv 37+0 2768g/46cm
23.2.
Ammuska poika, rv 35+1 2720g/46cm
24.2.
Dindei tyttö, rv 39+4 3285g/49cm
1.3.
Dogitar poika, rv 37+1 3080g/50cm
4.3.
JennyAdelina tyttö, rv 38+6 3270g/50cm
7.3.
Mamskeli poika, rv 39+1 3770g/51 cm
8.3.
Sasuma tyttö, rv 41+2 3745g/51,5cm
9.3.
Flower again tyttö, rv 40+0 4590g/52cm
10.3.
SuzZ tyttö, rv 39+6 3345g/50cm
Sane poika, rv 39+6 3770g/54cm
11.3.
Tintti83 poika, rv 39+6 2985g/47cm
Littledeath poika, rv 38+4 2880g/48cm
13.3.
Tiitulipiituli poika, rv 40+6 3560g/50cm
15.3.
Meep poika, rv 39+4 4390g/51 cm
16.3.
Kaana poika, rv 39+3 3810g/54cm
20.3.
Novelle tyttö, rv 40+6 3780g/48cm
Katjahei tyttö, rv 39+0 2995g/47cm
23.3.
Nannah poika, rv 41+2 3180g/50cm
24.3.
Pahkuratäti poika, rv 39+5 3200g/49cm
30.3.
Tiinelli tyttö, rv 41+0 3165g/50cm
Jinda tyttö, 3470g/50cm
31.3.
Gorthaur tyttö, rv 40+5 3330g/48cm
1.4.
Narppu tyttö, rv 41+0 3300g/50cm
2.4.
Mindi83 tyttö, rv 40+6 3751g/51 cm
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta :)

Kiitos kamiliya kun teit uuden pinon. Hyvältä näyttää ja tekemällä oppii. Jokainen kai näitä on joskus eka kertaa tehnyt =)
Tiedot laitettu tulemaan...

Mä yritän käydä täälläkin kirjottelemassa kuulumisia. Tosin en tiedä miten se käytännössä onnistuu, ehdinkö kirjotella yhtään mihinkään kun esikoinen jää ens kuun alussa hoidosta pois. Uhmiksen ja vauvan kans ei taida asiat sujua ihan niin kuin etukäteen suunnittelee...

Mut nyt aamukahville kun vauvelikin malttaa olla sitterissä pötköttelemässä :)

-JennyA & pikkuneiti-

 
kiitos juu , ihanaa tänne alkaa kans jutskaamaan :) mä unohdin laittaa yksäriin et vauva syntyi RV 40+0 eli jämptisti laskettuna :)

käyn tsiigaileen kans et mitä tänne ilmaantuu ajan kuluessa kunhan meitä kasaantuu tänne ...

Flower again ja uuden elämän ihme-tyttönen
 
kamiliya Kiitos kun teit synytneiden pinon :flower: Laitoin sinulle yksäriä..

En ole kovasti ehtinyt koneella olemaan kun tosiaan vauvalla on yörytmi ja herää öisin kukkumaan. Kaiken lisäksi poika on alkanut heräämään 2-6krt yössä vaikka aina nukkunut hyvin joten liekö mielikuvitus vilkastunut kun unista tullut niin villejä. Päivät on mennyt torkkuessa vuoronperään miehen kanssa mutta nyt mennyt muutama yö vähän paremmin..

Vauva lihoo, kasvaa ja vahvistuu :LOL: on aivan ihana äidin mussukka. D- vitamiini aloitettiin muutama päivä sitten ja pelkästään 1tippa aiheuttaa järjettömät vatsanväänteet. Käytössä gefilus tipat missä maitohapot + D:t samassa. No tänään menen ostamaan Cuplatonia jos auttaisi.. Esikoisella käytettiin Deetippoja eikä ikinä aiheuttanut mitään joten voi olla että pitää koettaa vaihtaa niihin jos ei noista Cuplaton tipoista ole apua. Mitä D-vitskua olette antaneet?

Meillä on poika jo hyväksynyt prinsessan uudeksi perheenjäseneksi ja äidin iloksi käy antamassa pusuja tytölle :heart: Välillä vie leluja vauvalle mutta aika varoen osaa olla (toistaiseksi)..

Paljon olisi kirjotettavaa mutta nyt on aika taas rientää puuhastelemaan lasten kanssa.

Dindei + NuuNuu 2vk 6pv
 
huomenta :)

hiukan pitää haipakkaa täälläkin ;) mut mikä parasta,mä tein just reilun puolen kilsan kävelylenkin koiran kans... AAAAAIIII et teki hyvää,,,, pitkän tauon jälkeen.... hiljakseen sai mennä, kohtutulehduksen jälkeen alavatsa on vielä aika herkillä, joten ei se määrä vaan se laatu :)

mies hoitelee vauvaa sen minkä ehtii, mä todella pääsen helpolla... yöt menee aika hyvin, tosin tää mun lääkekuuri aiheutti vauvalle vatsavaivoja mikä viime yönäkin aiheutti kipristelyä...
Rintamaidolle kävi kuten kahden vauvan kanssa myös... ei riittäny tarpeisiin nähden ja tänä aamuna ei vauva huolinut rintaa enää lainkaan ja ihan kiukulla sylkäisi pois. Vastiketta siis täysillä ja voi elämä mikä ruokahalu hänel onkaan :D

Terkkari tulee huomenaamusta käymään, saas nähdä mitä hän tykkää meidän neitosesta :)

jaha, sit kotihommiin :)
 
huomenta :D

dindei ai mä en enää noiden välivuosien jälkeen muistanukkaa et vatsavaivoja voi tulla vauvalle niistä tipoista... ei kyl olla viel annettu..
ja tosi kurja jos teillä menee yöt kieppuen, se verottaa päivää aika tavalla. miten te muuten ootte kotiutuneet? miten muutto sujui ?

meillä neiti siirtyi kokonaan vastikkeeseen.. mun ei vaan tule maitoa :( rinnat oli aivan tyhjät pari aamua sitten. koitin lypsää ja imettää... vauva oli jo ihan et yök, en tota ainakaa suuhuni laita :D sit kun taas koitin lypsää niin ei sielt vaa mittää tuu. niin no, onhan tämä kaksi kertaa käynyt ennenkin. eli ei tullu puun takaa.
Vauvalla onkin kyl melkonen ruokahalu, tän hetken kerta-annos onkin huikeat 80 ml maitoa , ja posket on hänellä sen mukaiset :D
aivan valloittava neitokainen! viikossa kasvanut ihan hurjasti ja jos terkkarilla on puntari mukana tullessaan, niin on kyllä hauska kattoa minkä verran on painoa tullut.. ;)

isän osallistuminen on jo ihan liikuttavaa :heart: entisen elämän ja eksän koettuani, en oikeasti osaa enää sanoin kuvailla miltä tuntuu katsoa tätä isää lapsensa kanssa :) kaikki hoituu! niin kakkavaipat kuin pullolla syötöt röyhyineen...
mun ollessa sairaalassa täällä pyöri koti aivan täysillä. Se hoiti pyykit ja niin kauniisti oli koti siivottu kun tulin noilla molemmilla kerroilla kotiin :) ja kun mä olen jaksanut jo osallistua siivoamisiin kans jonkin verran, on meillä kotona tosi viihtyisää kyllä. niin meni toi loppuraskaus että paljon jäi juttuja tekemättä ja mies painoi pitkää päivää niin saatiin toki siistinä pidettyä, mut nyt on jo tehty tarkemmin ja vähän inventaariota samalla et jotain tarpeetonta poiskin.
Eilenkin kun mä otin tunnin päikkärit, heräsin siihen et mies laittoi ruokaa :) tällaista onnea on vaikea salata .... mä koen olevani ihan seitsemännessä taivaassa! kaverit tosi onnellisia mun puolesta taas, entiset kokemukset tuntuvat lähes naurettavilta... ja eksä varsinkin.

ne joilla koiria niin miten on lemmikki suhtautunut vauvaan, onko ollut mustis? meillä tää nuori iso uros muuttui höseltäjästä täysin rauhalliseks ja varsin lutuiseksi halipullaksi :) vartioi vauvaa kylläja mielenkiinnolla nuuhkii mutta käyttäytyy mallikkaasti! yllätyin todella, koska ajattelin että tilanne ehkä saattaa mennä kireäksi kun noin nuoresta herrasta on kyse ja se on kuitnekin kaiken huomion saanut tähän asti niin multa kuin muultakin perheeltä. no, onneks tähän asti kaikki hienosti :)

sitten aamutouhuihin kun pimatsuikka koisaa vielä, että ollaan sit valmiit kun terkka tulee yhdeksältä :)
 
Morjens!

Meillä koirat on pöljänä seuranneet perässä. Meil on 2 novascotianoutajaa, 4-vuotta ja 2-vuotta. Nuuhkivat ihan jatkuvaan, aina ku koskee vauvaan niin minuakin nuuhkivat.. jospa ne lopettaa ton hösläämisen, jotenkin alkanut ärsyttää...
 
Tänään käytiin eka vaunulenkki. Esikoisen ja vauvan kanssa kolmistaa käytiin sellanen 5-10min lenkki. Ei uskaltanu pidempää pitää ku vauvakin on vielä niin nuori :)
Pitää tästä pikkuhiljaa sit alkaa lisätä noita minuutteja kun aina kerkiää, tekee hyvää itellee käydä happihyppelyllä. Harmi vaan ettei noita runtteja uskalla mukaan ottaa. En oo siis supermamma et saisin pidettyä niit kaikkia kasassa jos tulee toisia narttukoiria vastaan..
Aika hiljainen on tämä palstaa.... wink wink... ;)

SuzZ + Emilia 12 päivää :)
 
täältä kiireen ja hulabaloon keskeltä kerkiän vähän koneilemaankin :wave:

flower muutto meni oikein näppärästi ja talo on pikkuhiljaa alkanut tuntumaan jo kodilta :heart: Paljon viellä tehtävää mutta eiköhän se tästä. Ensiviikolla mies palaa vasta isyyslomiltaan takaisin töihin joten siihen mennessä olis tarkoitus saada vielä kaikki viimeisetkin tärkeät jutskat paikoilleen.

Meilläkin siirryttiin imetyksestä korvikkeisiin. Ensin imetys siis lähti käyntiin oikeen hyvin eli siis vauva söi ja maitoakin tuli. Ikinä maito ei kuitenkaan noussut niin voimakkaasti kuin esikoisen aikaan jollon sitä tuli ihan suihkuamalla mutta tämähän ei sitten taas viihtynyt yhtään tissillä jonka seurauksena korvikkeella kasvoi tosin oikeen kelpo lapseksi. No nyt sitten vauva söi toisen nännin ihan verille asti ja jouduin sitä sitten pumppailemaan kun en voinut kivun takia suoraan antaa kuin toisesta "ehjästä" nännistä. Kumminkin pumppaamisesta ja jatkuvasta tissilläolosta huolimatta mulla loppui maidon tulo. Hissukseen tosin mutta kokoajan annettiin vaan sitten enemmän ja enemmän korviketta ja lopputulos on tämäkin korvikkeilla. No eipä tuo minua yhtään haittaa. Ensimmäisen kanssa pettyi kovasti kun imetys ei "ottanut tuulta purjeisiin" mutta nyt se pulloilu menee vanhasta rutiinista.

Mahavaivat on helpottanut kun vaihdettiin noista uutuus gefilus+D-vitamini tipoista perinteikkäisiin Jekovit tippoihin (mitä tosin sanotaan pahimpina masuvaivojen aiheuttajina). Eli tyytyväinen tyttö nyt kun ei masua kipristä.

Arki sujuu jo varsin lupaavasti. Esikoinen kun alkoi heräilemään tossa öisin niin nyt nukkuu jo taas suhteellisen hyvin. Vauva herää 2-3x yössä syömään ja nukkuu paljolti päivät ja yöt viellä.

Miten en muista ollenkaan minkä ikäisenä sai alkaa antaa velli/maito mixiä (siis ennen kun alkaa antaa velliä) kun suositus tais olla jotain 4kk? vellipurkeissa mutta neuvolassa sanottiin esikoisen kohdalla että 50/50 sekotusta sai alkaa antaa aiemmin ja yösyötöt hävis meillä sillon kokonaan. Siitä en kyllä nyt elättele toiveita mutta jos 1-2x yössä söis vaan niin kuulostas taivaalliselta. Viellä en siis vellejä suunnittele mutta oisko ollut 2kk iästä vai onko mun aivot nyt pyörähtänyt tässäkohtaa tyhjää :LOL:

Meillä koiruus ei ole täysin sisäistänyt vauvan tuloa. Muutamia kertoja vasta käynyt kunnolla haistelemassa kun esikoisen "kimpussa" oli kokoajan laitokselta tullessamme. Hyvin kyllä hyväksyy mutta kun tuolla meiän dobilla on yksi eksynyt aivosolu niin hitaasti se ymmärtää tapahtumat :LOL:

Onko muuten muita täällä kenellä on aikomusta laihduttaa tässä kevään mittaan? Minulle jäi sellaiset 9kg joten kovat on suunnitelmat päästä niistä hiljalleen.. tai mielummin nopeemminkin mutta pitää tietty ymmärtää myös kroppaansa että palautuminenkin kestää. Esikoisesta tuli saman verran tai no +2kg enemmän ja 6kk synnytyksestä olin jo alle oman painon.

No tässähän tätä tekstiä jo vähän tulikin.. Palailen taas kunhan tältä viikolta kerkiän ensiviikolla sitten taas lasten päiväuniaikoihin ehkä kerkiää taas enenmmän täällä porista kun ei vietetä niitä miehen kanssa asuntoa sisustellen.

Dindei+ "NuuNuu" (Nora) 3vk 5pv (torstaina jo 1kk)
 
Tuolla odotus-ketjussa oli tuosta nukkumisen tärkeydestä. Oon huomannut sen, vaikka ollaan vasta viikko oltu kotona. Mulla meni pari vuorokautta niin että nukuin 3-4 tuntia yössä ja päivällä olin ihan hermoraunio. Kaikki vaan itketti ja vauvan hoito ei tuntunut mielekkäältä ja pelkäsin että sekoan. Toissayönä sain nukuttua 8 tuntia, tosin pätkissä, mutta heti huomas mikä vaikutus sillä on!

Välillä on ahdistanut vaan olla täällä kotona kun mihinkään ei pääse. Eilen kun kävi sukulaisia niin olivat vauvan kanssa sen aikaa että kävin pienellä happihyppelyllä ja teki kyllä terää. Tänään alan totuttaa vauvaa ulos, ensin parvekkeella sen vartin verran. Päästään sitten vaunuilemaan pikkuhiljaa jne :) Innolla odotan.

Myös nyt on auennut se vastuun määrä mikä mulla onkaan tuosta pienestä ihmisestä. Sillä ei ole ketään muuta kuin minä ja oon yksin täysin vastuussa siitä. Mut ei se sen kummemmin hirvitä. Onneks mulla on hyvä tukiverkko. On vaan alkanut pelottaa se että mitä jos mulle sattuu jotain. Jos sairastun vakavasti.. jos kuolen tai jotain niin mitä lapselle sitten käy!?

Mä olen kokenut imettämisen aika hankalana ja en saa siitä kyllä sitä nautintoa mitä kaikki puhuu, että on ihana imettää vauvaa. Ja koen siitä kyllä huonoa omaatuntoa, että olenko jotenkin vajaa ja paska äiti kun en nauti imettämisestä. Helpotti kun eilen oli yks kaveri käymässä joka on myös äiti, ja hän sanoi että ei hänkään tykännyt imettää ja ei se tee musta sen huonompaa. Maitoa myös tulee runsaasti ja oon pumpannut sitä ja antanut välillä pullosta ja koen sen paljon miellyttävämpänä ruokkimismuotona. Kumpikin meistä on rauhallinen ja tyytyväinen. En silti missään nimessä imetystä lopeta kun maitoa kerran tulee. En vain pidä siitä, ja annan välillä omaa maitoa pullosta, sanokoon ihmiset mitä haluaa.

Vauvan paino oli maanantaina +160g syntymäpainoon :) Ja yli 200g siihen mitä paino oli kun tultiin kotiin, eli tosi hyvin noussut viidessä päivässä, sen verran oltiin maanantaina oltu kotona kun terkka kävi. Että kyllä se ruokaa saa.

Pitäs noita typeriä Kelan lappuja täytellä, ei millään viittis kun ne on jotenkin hankalia. Asumistukeen siis muutosilmoitus.. Tuleekohan mulle nyt enemmän asumistukea kun on yks henkilö enemmän taloudessa. Eilen tuli myös seurakunnalta maistraatin lappu missä on vauvan henkilötunnus ja pitää täytellä niitä kohtia. Samoin lastenvalvojalta tuli kirje ja pitää alkaa soittaa sinne kun puhelintunti käynnistyy kahdeltatoista.

LD + Pikkunen 12 vrk

muok. Dindei mulla ainakin on tarkoitus laihduttaa! :) Oikeen innolla odotan että pääsee laihduttamaan. Mulla on paino tippunut kyllä tosi hyvin nyt, enää 2 kiloa lähtöpainoon. Eilen yks kaveri sanoikin että näytän siltä niinku en olis raskaana koskaan ollutkaan.

Mut siis ylipainoa mulla on ennestään, pitäis saada ne pois. Senkin vuoksi kun mulla on tuo verenpainehomma. Joudun edelleen syömään lääkkeitä, näyttää että kun lääkkeen on ottamatta niin paineet kohoaa heti. Mun siis pitää kotona mittailla niitä ja ottaa lääkettä sen mukaan mitä paineet on.
Ylipainoa on n. 10 kiloa vielä, voi kun niistä pääsis..
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!

Yritän nyt pikaisesti kirjotella kuulumisia... Vaikka päivittäin roikunkin kaikilla palstoilla lueskelemassa, ei läheskään aina jaksa kirjotella. Syynä siihen on yksinkertaisesti se, että pikkuneiti on ihan sylivauva, ja yhdellä kädellä kirjottaminen on aika hankalaa :D

Pikkuneiti kasvaa täällä hirmuista vauhtia. Viime perjantaina oli tullut painoa lisää jo 600g syntymäpainoon, siis kahden viikon iässä. Ilmeisen hyvin syö ja taitaa tuo meikäläisen tuottama tavara olla hieman tuhdimpaa :D Paljon tuo syökin kyllä, tuntuu että jatkuvasti saa olla syöttämässä. Omaa maitoa riittää enemmän kuin tuo syö ja olenkin pumpannut sitä pakastimeen varalle... Yritän pitää tuotantoa yllä pumppaamalla useamman kerran päivässä, toiveissa olis ettei tarttis alkaa korviketta tuolle antamaan kovin pian.

Ulkoilut on täällä aloitettu, parina päivänä ollaan vähän vaunuiltu tuossa pihalla. Neiti vetelis ulkona ihan kunnollisia unia, mut ei voi kovin pitkäksi aikaa jättää vielä. Toivoa sopii, että myös kevään ja kesän tullen nukkuis ulkona, niin pystyis tekeen pihahommiakin.

Huono äiti olosta on täällä kärsitty varsinkin öisin. Kun tuo syöminen on vähän sellasta taistelua välillä, neiti ei oikein ota kunnon imuotetta, niin sit alkaa iskeä itellekin epätoivo. Toinen äheltää ja heiluu tissillä ja sit huutaa kun ei saa ruokaa :? Viime yönä jo sujui sitten vähän paremmin. Rintakumi on edelleen käytössä, kun ei tuo osaa ilmankaan imeä.

Mulla on kamala stressi kouluhommien ja kaiken muunkin takia. Meidän esikoinen jää kuun vaihteessa kotihoitoon, kun ottivat meiltä hoitopaikan pois. Siis sopimus oli kuun loppuun ja lisäaikaa ei annettu. Pph:sta on pulaa täällä ja nyt sitten tuo paikka tarvitaan jollekin työssäkäyvälle... Harmittaa meidän tytön ja hoitopaikassa olevan pojan puolesta, tää poika itkeskelee siellä kun leikkikaveri lähtee :( Tosi kurjaa... Täytyy käydä siellä joskus leikkimässä. Toi poika täyttää kohta 4 ja kaikki muut hoitolapset on nyt sit reilusti nuorempia, alle 2v. Mielellään oltais tuo paikka pidetty, mutta minkäs teet. Hoitajakin on niin ihana, että toista saa hakea.

Mua hirvittää tuo esikoisen kotiin jääminen :( Uhma puskee päälle tosi vahvana ja mietin, miten sen kanssa täällä pärjätään. Täytyy kai käydä noissa vähäisissä kerhoissa (kerran viikossa muutama tunti) ja yrittää alkaa ettiä josko täällä jollakin olis tarvetta leikkikavereille. Ei kai se muukaan auta. Onneks anoppi on luvannu ottaa välillä hoitoon.

LD:n tekstistä tuli mieleen, et meille ei olekaan vielä tullut lastenvalvojalta kirjettä... Viimeks se tuli kyl aika nopeesti. Ei muuten olis kiirettä, mut kun ei voida kastaa ennenkuin tulee päätös isyyden vahvistamisesta... Tosin ristiäisiin on vielä yli kuukausi aikaa, jospa sen siihen mennessä ehtis hoitaa.

Laihdutus on täälläkin suunnitelmissa. Tosin jäissä vielä jonkin aikaa, imettäessähän ei kovin rajusti sais laihduttaa... Mulla painoa oli ennen raskautta n. 25 kg ylimääräistä ja imetyksen jälkeen siitä pitää päästä eroon. Mut toistaiseksi vaan vähän tarkkaillaan mitä suuhun pistetään. Käytännössä tulee kyllä syötyä ihan liikaa herkkuja, ristäispöydän tarjottavia täällä testaillaan ja vieraita kestitään, joten kaikkea makeata lyötyy kaapeista jatkuvasti...

Nyt täytyy lopettaa, neiti kitisee. Yritän kirjoitella myöhemmin lisää :)

-JennyA & pikku-Lillukka melkein 3 vkoa-
 
Hellurei,minäkin pääsin tänne puolelle. Odotuspuolella olenkin jo jutellut useempaan otteeseen :) Kamiliyalle yksärin laitoin jo viime viikolla,päivittele kun ehdit:wave:

d-vitamiinista Meillä myös käytössä tuo Jekovit joka on siis ainoa vesipohjainen d-vitsku ja näinollen pitäisi olla vatsaystävällisin. KAikilla lapsilla käytetty sitä,esikoisella tuli kauheet vatsavaivat,näillä kahella muulla ei mitään. Ooteko muuten maistaneet itse miltä se maistuu?:x Hyi hittolainen!!! Ihan silkan viinan makusta,ei ihme kun lapsetkin irvistää:x Ihan karmeen makusta.

vaunuilusta Me alotettiin vaunuilut melkeinpä heti kun päästiin kotiin. Sillon oli muutama eka päivä niitä kovia pakkasia niin sillon tietysti oltiin sisällä mutta sen jälkeen alkoi nuo plussakelit niin ollaan ulkoiltu joka päivä. Mun mielestä täysiaikasen vauvan kanssa saa kyllä ulkoilla heti jos ei ole kovaa pakkasta(?) Siellä vaunujen kätköissähän se vauva on eikä hengitä raakaa ulkoilmaa niin mikäs siellä on maatessa. Mä oisin ainakin pimahtanut jos en olis päässy kahteen viikkoon ulos. Nyt varsinkin kun on ollut plussasäitä oikein kunnolla niin ihan varmasti voi lähteä ulos.

imetys sujuu hyvin täällä. Olen nyt öisin imettänyt pelkästään kun en ole jaksanut nousta sängystä,päivisin saa myös pullosta kun tuota maitoa on ovet ja ikkunat täynnä.
LD sanoi ettei pidä imetyksestä. Mulla oli esikoisen kanssa ihan sama homma. Tosin esikoisella oli koliikki joten meni maku koko hommasta kun ei loppupeleissöä voinut syödä enää mitään kun kaikesta tuli mahavaivaa. Mutta pumppaa ihmeessä pulloon omaa maitoasi niin kauan kuin vain jaksat,samahan se on mistä se maito tulee vaikka sitten loppupeleissä olisi sitä korviketta.

laihdutus Itsellä vielä 6 kiloa lähtöpainoon ja haluan kyllä pudottaa ne pois. Nyt imetyksen aikana ei tietenkään voi mitään rankkaa kuuria vetää eikä mun tarvitsekkaan. Ajattelin pikkuhiljaa alotella sitä Zumbaa ja käyn joka päivä vaunulenkeillä ja sit kun pääsis vielä noista karkeista eroon:ashamed: JA olen myös aika kova leivänmussuttaja:ashamed: Ajattelin että jos vähärasvaisiin tuotteisiin siirtyisi niin luulen että nämä asiat jo saavat painoni putoamaan ja minulla on tavoitteena se peruskunnon kohotus kun ylipaino ei ole niinkään ongelma. Mutta peruskunto mulla on tosi huono.

lastenvalvojalta tuli kirje jo ekalla viikolla kun oltiin kotona. Käytiin nyt maanantaina siellä ja ristiäiset on 9.4.

ON Vauva kasvaa ja voi hyvin. Itsellä myöskin ihan suht ok olo,ihmeellistä huimausta ollut jo pidemmän aikaa ja sellaista kauheeta painetta naamassa. Luulen että poskiontelot tekee taas tepposiaan,en ole saanut aikaiseksi mennä lääkäriin vaikka tää vaiva on todella inhottava. Välillä tuntuu että leijuu tai että maa on pehmeää kun astuu ja silmät särkee:snotty:
Kävin ottamassa ne ripsipidennykset lauantaina :)Aivan ihanat!!! Nyt varsinkin kun tulee kesä ja ihokin saa vähän väriä niin ovat ihan omiaan :) Suosittelen kaikille jotka pitävät helposta kauneudenhoidosta :)

Nyt pitää valmistautua esikoisen 5v neuvolaan,iloista päivää kaikille:wave:

-NAurukohtaus ja Väiski 5vkoa-
 
Sain nukuttua pikkupätkän ja hieman parempi fiilis.
Poika valvo koko viime yön ja mies välillä jo syötti, et saan nukuttuaedes vähän, vaikka vaikeeta se onkin.

Nyt aamusta piti herätä neuvolaan ja taas rytmi sekasin, lopulta sain nukkuun tissille ja jätin meidän vuoteeseen nukkuun, kun heräs aina kun yritin siirtää omaan vuoteeseen. Nyt mennyt 2 tuntia hiljaisuudessa, ihanaa.

Paino noussut hyvin lähtö oli 3770 ja nyt ollaan 13 pv iässä 3765g, eli mun ei tarvi enään murehtia. Pituutta oli 6mm, mut pojalla oli tosi iso pahka syntyessä. Sitä se teettää kun joutuu punkeen itteensä vuorokauden 5 cm reiästä.

Maitoa on tullut mulla hyvin ja oikeasta reilusti enempi. Heruu ihan joka paikkaan. Sohva ja sänky täynnä maitoa. Pitää hommata se kerääjä. Huomenna meillä alkaa Jekovitit, saa nähä miten käy.
Rela tipat aloitan tänään, kun pojalla ajoittain vatsan väänteitä. Poikaa en saa röyhtäisemään tai pieremään. Pulauttelee usein pieniä määräiä.

Huomenna saadaan aloittaa ulkoilu. Vaunut vielä mummolassa, joten mennään tuohon parvekkeelle. Mites tietävämmän saako sen 15 min olla kaksi kertaa päväissä vai kerran vaan?

Vielä ei kunnolal vaunuileen päästäs muutenkaan, kun mun kävely hidasta sektion vuoksi. Ite olen pieniä lenkkejä tehnyt ja toivon tuos illemmalla tänäänkin pääsevän.

Pikku hiljaa toivoisin selkeää rytmiä kun jokainen päivä ihan erilainen. Nyt pelottaa et pojasta tulee tississä tai sylissä roikkuja kun nyt kaksi päivää mennyt huonommin. En taida jaksaa sellaista.

Tänään kokeillaan uudestaan kylvetystä. Äitini hommasi kylvetys tuen, jota kokeillaan sit tänään. Ensimmäinen kylvetys oli hätäinen ja mulla puutu kädet. Sain tänään itellekin Sauna luvan, luksusta!!!!

Psyyke alkaa tasaantuun. Olen paljon jauhanut äitini kanssa. Nostan todella paljon hattua LD:lle, joka selviää kotona yksin. Mä olisin ihan hukassa ilman miestäni. Mieheni todella kiinnostunut ja halukas jhoitamaan poikaamme.
Neuvola käyntejä nyt ollut tiheesti ja nyt tuleekin eka 2 viikon tauko, mut puhelin toimii.
Psykologille menen 6 päivä ja ensisynnyttäjien ryhmän pitäs alkaa myös 6 päivä.

Toivon et imetys aikana laihdun, mutat vielä en siitä kauheesti tressaa. Tosin mun paino nyt alempi kun raskauden alussa.
omaan muuttuneeseen kehokuvaan ollut vaikea sopeutua, kun kaikki vaatteet roikkuu päällä. Omia "normi" vaatteita en ole vielä kaivanut esiin tai kokeillut. mamam vaatteilla olen mennyt. Kotona pikkuhousuilla, et haava saanut ilmaa. Onneksi lähti lopulta paraneen ja on nyt kokonaan kiinni ja ei eritä enään.
Kova hinku päästä tekeen ja täytyy koko ajan muistuttaa,e t huhtikuun loppuun asti rennosti mentävä.
Yölläkään ei ole vielä uskoltanut nukkua kuin enéen ettei haavaan tule venytystä. Välillä herää siihen et haava venyy ja sattuu. Kipulääkkeitä en ole enään tarvinnut.

Sokereita pitää taas seurata, kun vettä kuluu niin paljon. En ole niitä enää jaksanut tressata.

Ruokavalioon olen lisännyt hiilihydraatit ja taitaa tuo ruisleipä ja puuro jäädä pois, jos ei pojalle tulis ilmavaivoja.
Omasta ruokailusta olen pitänyt hyvin huolta ja sen huomaa voinnissa.

Itkuherkkyys alkaa myös helpottaan, mut kyl se itku herkästi tulee. Ei tarvi kun ajatella ihanaa poikaansa tai rakasta miestä, niin kyyneleet valuu. Mies tänään kotona koko päivän, ei mene rakentaan ollenkaan. Tuntuu mukavalta. Pikkuhiljaa myös flunssa selätetty täsät huushollista.

No nyt tuttipulloja keitteleen


sane ja toivo 13 pv
 
Niin siis eikö voi kastaa ennen kuin isyys on vahvistettu!? Apua.. Mä en edes tiedä haluaako tuo vauvan isä vahvistaa isyytensä. Entäs jos mennään sinne dna-testeihin? Siinähän kestää vaikka kuinka kauan, mitenhän sitten sen kasteen kanssa..
Lastenvalvoja ei vastannut puhelimeen, vastaaja oli koko ajan, voi perse. Ajattelin että ristiäiset olisi 7.5.

sane: hienoa että menee paremmin :) Ja kiitos kannustavista sanoista.. Itse sitä ei vaan tunne itseään mitenkään vahvaksi kun tänään taas meni itkuksi tämä homma. Vauvalla kovia vatsanväänteitä ja tuntuu että oma pää sekoaa tänne sisälle. Ulkona on ihan järkyttävä ja kylmä tuuli niin en ole viittinyt ulos viedä.
Kaveri ei voinutkaan tulla lapsenvahdiksi että olisin päässyt asioita hoitamaan ja itkuhan mulle tuli kun tuntui että se asiointireissu olis ollut henkireikä. Mut nyt katon jos tuo tuuli tyyntyisi niin vois käydä edes sen vartin ulkona vauvan kanssa.

Tiedän että tää itkuisuus johtuu väsymyksestä. Ja tuntuu jotenkin kauhealta ajatella että ei ole tietoa siitä milloin saan nukkua niin kauan kun haluan. Mutta tämmöstähän se on, ja vauva on ihana ja oon iloinen siitä että oon sen äiti :)

Vauvalla vaihtelee aika paljon tuo miten kauan se mitäkin tekee. Tänään se valvoi noin puoli kymmenestä kahteen. Pari lyhyttä syöttöä oli siinä välillä, jotain 10 minuutin. Sitten se nukkui tunnin, heräsi syömään ja söi n. puoli tuntia ja on nyt nukkunut noin tunnin taas. Mut välillä saattaa syödä kauemminkin, tai nukkua kolme tuntia. Se kolmen tunnin nukkuminen on nyt parin päivän aikana ollut maksimi, kun kotiin tultiin ja synnärillä, saattoi nukkua viiskin tuntia putkeen. Iltaisin ei juuri ole enää seurustelutuulella, ajoittuu tuohon aamuun ja aamupäivään. Tosin vaikea sanoa mitään kunnollista kun vasta viikko oltu kotona ja päivät vaihtelee.
 
meikäläinen pumpas maitoa pulloon, ajatuksella mies antaa ennen kylvetystä. Kävin lenkillä ja mies oli antanut pullosta 10ml vauvalel. Itkuhan se siitä tuli, mitä sellasta tekee. Ihan kun olis maailman vakavin asia. Eikä toinen voinut tietää mitä olin suunnitellut.

Tuleva yö pelottaa ihan hirveesti, kun nyt poika nukkunut koko päivän.
Saunan pistin lämpiään, jos kohta heräis kylvylle ja nukkuis yön. Mies lupasi hoidella ensi yön syöttämiset.

Meillä kans tuntuu tuo 3 h olevan maksimi. valvoa saattaa pitkäänkin. Sinänsä ihana poika, ettei paljon itkeskele. Ja sitten kun itkee mua ottaa ihan mahasta, kun eitiedä mitä itkee ja miten helpottaa toisen oloa.

Toivotaan et huominen on taas parempi päivä
 
LD: Kyl sen lapsen voi kastaa ilman isyyden vahvistamista. Jos haluaa, että lapsi saa isänsä nimen, vaaditaan päätös isyydestä. Meillä kun tuo esikoinen on isänsä sukunimellä, niin tälle toisellekin pitäis sama nimi saada. Se kun tulee munkin sukunimi olemaan jossain vaiheessa :)

Eli sun kohdalla sitä päätöstä ei tartte odottaa. Tai siis oletan että poika ei isänsä nimeä saa, vai kuinka?

Niin joo sitä ulkoilusta... Meillä neuvolan täti sano että vauvan kanssa voi mennä ulos jos ei ole hirveä pakkanen. Ja tuo oli sillon vasta viikon vanha. Kyllä sä voit mennä sen kanssa vaunuilemaan vähäksi aikaa.

sane: Meillä nukutaan yleensä 2-4 tuntia. Päivällä yleensä on vähän lyhyempiä unet. Valveilla ollaan jopa 4 tuntia, jos oikein virkulla päällä ollaan...

jotain muutakin piti kirjottaa, mut on pakko mennä. Niistohommiin siis, neiti heräilee ja kuulostaa taas tosi räkäiseltä. Välillä päivällä oikein yökki tuota limaa :( Säälittää kun toinen on niin reppana...

-JennyA-
 
moron :)

vauva-arki rullaa täysillä :D ihanaa!!! voiko ihminen enää onnellisempi ollakaan!!!

syödään pullosta, noin 80 ml kerralla, aikaa öisin siihen kuluu pieni tovi, yhteensä vauva on yöllä hereillä puolesta tunnista tuntiin. mä saan yöt nukkua hyvin. eka pätkä on 5,5 h ja toinen pätkä vähenmmän osasyynä mun aamuvirkkuisuus... mut vauva nukkuu kyllä. Päivärytmiin haettu kaksia pitkiä päiväunia, alkaa löytyä jo pikkuhiljaa. Hereillä on sitten vallan silmät suurina ja ihmetteleväisenä..seurustellaan ja hymyillään :D ihana rakkauspakkaus isänsä ihanilla silmillä varustettuna :heart:

jekovit tänää sai ekan tipan. ja kun vastikkeella on kokonaan, tulee kokonaisannos olemaan se kolme tippaa. hiljakseen katellaan millai tulee vaikutuksia, vai tuleeko lainkaan. Vatsavaivoja on jo muutenkin ollu, kirpistelee ilmavaivoja mutta Cuplatoni käytössä ja auttaa selkeesti.

ulkoilu hiljalleen aloitellaan, eilen kävin ekan kerran vauvan kanssa ruokakaupassa. tänään jos käyn vaunuilla, on harso varmasti viritettävä, sen verran kova tuuli tuolla on...
mä oon nauttinut olostani sisätiloissa, ei haittaa vaikkei pitkille lenkeille vielä pääsekään. vauvan kanssa menee aika ja koululaiset pyörii tässä myös, joten varsin hulinaa välillä :)

laihdutus lähtekööt omaan tahtiinsa... en jaksa ottaa paineita :) kyllä kropallekin tekee hyvää kun raskaus ja synnytys nyt ohi, ja mullahan vasta kaks viikkoa sitten, joten ei tässä mikään kiire ole... entiset hameet menee melkein, mä oon vallan hameihminen varsinkin kesäisin, joten eikös se siihen mennessä ole reppu hiukan pienentynykki ;)
Syön samaan tapaan ku tähänkin asti, parina päivänä menny hääräämis-vimma sen verran pahasti päälle että en oo muistanu syödä oikeeseen aikaan. sitten tulee yhtäkkiä tosi heikko olo ja vois vaan nukkua :D siitä viisastuneena kontrollista taas kiinni ja jaksaakin huomattavasti paremmin.

päiväunet nukutteko sillon kun vauvakin ??? mä nautin kun oon saanut kotityöt tehtyä, ja jos vauva nukkuu niin todellakin meen mäkin :) puol tuntiakin on aivan mahti-juttu, mä nukahdan vielä yleens tosi helposti, et silleen on kyllä helppoa..ja sitten jaksaa taas paremmin... omasta hyvinvoinnista on pidettävä hyvä huoli... niin sitä sitten on paremmalla tuulellakin päivän ja illan :)


lantionpohjan lihakset jokos ootte muistanu tehdä??? ite alotin jo vuorokausi synnytyksen jälkeen. tosin muutaman päivän tauko tuli sen kohtutulehduksen takia, oli paikat niin kipeenä ettei yksinkertasesti kärsiny. Nyt taas ahkera harjoittelu päällä, eikä se niin vaikeetakaa ole. ainoo vaan ettei aina meinaa joka päivä muistaa........ tarpeellista niitä on harjottaa, mulla ainakin kun kolmas jo oli, ja jos meinaa että vielä sen yhen joku päivä saisi, niin kropasta tarttee pitää jämpti huoli tälläkin tavalla....

jaaha. mä taidan nyt laittaa noi silmät kiinni sitten hetkeksi, kuunnella radioo hiljakseen ja nauttia tekemättömyydestä :) mukavaa aurinkoista päivää vauvojen kanssa, nauttikaa :heart:
 
LD en mäkään mitään suuria tuntemuksia tuosta imettämisestä oikeestaan saanut. Olin onnellinen kun "onnistuin" siinä kun esikoisen kanssa ei onnistunut mitenkään vaikka maito nyt ei tälle sitten riittänytkään. Samaa maitoa jos pumppaa ja antaa pullosta. Meillä syödään pelkkää korviketta ja olen tyytyväinen tilanteeseen. Ei tuosta imettämisestä kannata suuria paineita ottaa. Itse otin esikon kohdalla ja kun ei onnistunut niin epäonnistumisen tunnehan siitä tuli ja jälkeenpäin ajateltuna turhaan. Aina löytyy joku joka on pelkän imettämisen kannalla mutta kannattaa muistaa että se on vain hänen mielipide. :D

Syödäänkö monilla tuttia? Meidän tyttö ei huoli tuttia juuri lainkaan kun taas 1,5v ikänen poika taas ei luopuis tutista millään. Itseasiassa haluisin että tyttökin söisi ettei alkaisi sormien / nyrkkien imeskely mutta ei niin ei..

voi herranenaika ulkona pyryttää lunta taas kuin keskitalvella..

Dindei + Nora tänään tasan 1kk :heart:
 
JennyA Kuinka usein pumpaat rintoja?? Itse pelkään, et pumpaan tyhjiksi ja vauva ei sitten saa maitoa rinnasta tarpeeksi.

Maidon tulo
Itsellä koko ajan huoli, et saako tarpeeksi rinnasta maitoa. Kertookaapas mistä tiesitte, että vauvanne ei saa tarpeeksi ravintoa rinnasta?
Itse annan ajoittain imetyksen jälkeen tuttelia, ottaa sitä maksimissaan 30-40ml, eikä ota joka imetyksen jälkeen.
Vauva nukkuu ja ei kitise tai huuda, olettasin et merkit hyvästä ruuasta. Painokin noususuuntainen.


Nyt muutenkin ollut huoli maidosta, kun enään ei tunne et maito nousee ja tulee kuuma aalta. Muutenkin kuumotus vähentynyt. Rinnat on ihan pehmeät, kun ennen hieman turpet ja painavat. Melkeimpä liian pehmeät, et pojan vaikea saada suuhunsa. Siskoni kyllä lohdutteli, et ihan normaalia rintojen jääminen pehmeäksi ja silti maitoa tulee. Mut nää on näitä mun pelkoja.
Viime yönä poika meni nukkuun 21.30 ja vanhemmat samoiten. Itse heräsin tunnin välein kattoon ja vessa reissulle. ( aloitan nyt rakkokoulutuksen itselle)
00 jälkeen aloin kuulosteleen, et koska herää. Poika heräs vasta klo 2.00 aikoihin. Luksusta!!! söi reilun tunnin ja nukku sitten 6.30 asti. Eli itsekin saanut nukuttua ja levättyä ja olo kuin uudella ihmisellä.

Nyt aamusta poika hereillä pitkään. Välillä torkahtaa syliin ja kun vie koppaan, niin herää. Laitoin koppaan pohjalle oman paitani, jos rauhoittas poikaa. Kun en halua et nukkuu meidän sängyssä, mitä saanut nyt muutamana päivänä tehä, kun itse ei olla oltu nukkumassa.

Ensimmäisen Jekovit tipan sai aamulla, vielä ei oireita havaittavissa. Eilen aloitin gefilus tipat kahdella tipalla ja nostan pikkuhiljaa viiteen.

Meillä on alkanut ihon kuorinta. Ihan silmissä tulee muutosta. Päähänkin alkanut hieman karstaa tuleen.
Eilen kokeiltiin uudestaan kylpyä. No meni paremmin ja kylpytuki vielä harkinnassa, kun ei sen käyttö oikein sujunut hyvin. Eipä tuo poika näyttänyt kylvystä paljoa perustavan nytkään, vaikka oli virkeempi.

Tänään oltiin ensimmäistä kertaa ulkona 20 min parvekkeella. Huomenna haetaan vaunut jemmasta ja pääsee vaunuileen kunnolla. Ajattelin et mennään illalla vielä uudestaan 20 minuutin ajaksi pihalle.

Tutti Meillä ei syödä. Kun oli kovin levoton niin tarjosin ja sillon kelpas, mut sen jälkeen ei ole kelvannut, mutten ole kyllä pahemmin tarjonnutkaan.

Lantion lihakset terkak muistutteli, et pitäs tehä.....

Päiväunet nukun jos saan nukuttua, ikinä ei tiedä mitä yö tuo tullessaan.

Missähän vaiheessa uskoltaa luulla et vauvalla on jokin rytmi???


sane
 
Flower: Yleensä nukun samaan aikaan ku vauvakin ja kun esikoisen jää kotihoitoon, niin sit yritän kans levätä sen päikkäreiden ajan. Nytkin oli niin kiva kun nukuttiin kaikki kolme vierekkäin :D

Nukuin siis parin tunnin päikkärit tytsyjen kans, ne jäi vielä nukkumaan ja mä nousin ylös, kun ei viitti kovin kauaa nukkua et tulee uni sit illallakin. Huomasin vaan, et nyt on kurkku niin kipeä, ettei puhua kärsi ja korviakin särkee. Nytkö se mullekin flunssan pukkaa, tytöthän meillä on jo räkäisiä valmiiksi...

sane: En mä pumppaa mitenkään säännöllisesti, sillon vaan kun tuntuu että maitoa on paljon. Eli siis jos tuntuu, että tissit on liian täydet. Normaalisti ne ei enää tunnu miltään, on ihan pehmeät, mut jos pääsee liikaa kertymään maitoa, yleensä aamuisin on se tilanne, niin sit pumppaan. Aamuisin kun tuo pikkuinen meinaa tukehtua eka imetyksellä, kun maitoa tulee niin reilusti ja lujalla vauhdilla, pumppaan enimpiä pois. Ja yleensä sit toisesta enemmänkin, riippuen kummasta imetän.

Meillä ainakin huomaa selkeästi, jos vauva ei oo saanu tarpeeks maitoa. Kitisee ja ähisee, pyöriskelee eikä rauhotu millään. Jos taas on syöny hyvin, niin nukkuu tai sit on sylissä ihan rauhassa ja vaan kattelee ympärilleen...

Nyt ruuanlaittoon, mies tuli kotiin...

-JennyA-
 
Heitän nyt tän kysymyksen tännekin... Tuonne odotuspinoon jo laitoin...

Tietäiskö joku montakohan vaippaa tuon ikäisellä pitäis suunnilleen kastua vuorokaudessa? Laskin että mä oon vaihtanu tänään vaan kolmesti tuon vaipan...

Varmaan huomenna on soitettava lääkäriin, kun ei tuo tilanne tunnu mihinkään muuttuvan. Jos edes tulehdusarvot ottaisivat ja vaikka kuuntelis keuhkot... Ettei nyt ainakaan mitään pahempaa ole. Voishan ne samalla kurkata munkin korvat, on meinaan sen verran kipeät :(

Nyt syöttämään taas tuota räkänokkaa...

-JennyA-
 
Ciao kaikille!

Kiva, että tämä pino on vilkastunut!

Naurukohtaus, mulla on nyt kyllä jotenkin mennyt sun viesti ohi?! En ymmärrä miten se on mahdollista, en muista sulta viestiä edes nähneeni. Sorry. Laitatko uudestaan, niin lisään sut listalle!

Imetys vs. pullo Jotenkin tuntuu, että imettämisestä on nykyään tullut sellainen elämää suurempi asia. Rintamaito on ihan varmasti huippujuttu vauvalle, onhan se luonnon suunnittelema juttu, mutta pääasia, että vauva saa ruokaa ja läheisyyttä! Ja mä väittäisin, että jos imettäminen on äidille jotenkin vastenmielistä tai stressaavaa, aistii vauva senkin varmasti ja stressaantuu myös. On monia tapoja olla hyvä äiti, mutta imettäminen ei liene sen mittari.

Meillä mennään rintamaidolla, mulla tulee maitoa hyvin, kuten edellisilläkin kerroilla, ja mä pidän imettämisestä. Lisäksi se on tällainen laiskan äidin kätevä ratkaisu: ei pullojen pesua, ei lämmittämistä, ei hoitolaukun pakkaamista.... :D

Sane - kuten tossa joku jo sanoikin, on ihan normaalia ettei rinnat enää tunnut pinkeille ja painaville. Kyllä siellä silti maitoa on. Mitä enemmän imetät/pumppaat, sitä enemmän maitoa tulee. Luota itseesi!

Laihdutus - täällä yksi, joka haluaisi laihtua, mutta nyt ei voi kauheasti syömistä karsia, kun vauva täysimetyksellä. Yritän katsoa mitä suuhuni pistän ja olen käynyt joka päivä kärryttelemässä. Tällä viikolla kävin ekaa kertaa myös äiti-vauva-jumpassa, se oli fysioterapeutin pitämä. Mulla tuli painoa lähemmäs 20 kg :ashamed:, joista sellainen kymppi olisi pudotettavana. Sanomattakin lienee selvää, ettei juuri mitkään vanhat vaatteet mene päälle. Tympii!

Ihanaa, aurinkokin näyttäisi vähän pilkistävän, vaikka aamu alkoi harmaana. Siis ulos ja lenkille!
 

Yhteistyössä