Heipsan mammat!
Innostuin lopultakin aloittamaan
vauvan vaatteiden pesemisen, ensimmäisen koneellisen valkoisia ja vaaleanpunaisia aamulla pyöräytin, ja pojan unien jälkeen vois laittaa vielä toisen koneellisen. Hellyttävää ripustaa niitä mini-minejä narulle, tuntuu että ei sormet taivu kun ovat niin pieniä
Mulle on nyt näköjään tullut jäädäkseen tämä "oire",
etten pysty syömään hyvin suuria, tai oikeastaan edes (minulle) normaaleja ruoka-annoksia kerrallaan. Kaksi leipää aamupalalla menee, mutta kolmas on liikaa. Tein eilen sämpylöitä, ja söin niitä aamupalalla tänään puolitoista, eli kolmen voileivän verran. Voi minkä olon teki! Huonon siis. Mahaan ei kai vain mahdu, lienee se uskottava.
ennen idea vauvaa varten tarvittavista tavaroista ja sairaalakassin sisältö -listasta on hyvä, kannatan!
Oman lisäykseni
sairaalakassin sisältöön jo heitän heti, eli
imetysliivit. Tämä voi olla kyllä ihan itsestäänselvä, mutta ei ollut mulle esikoista oottaessa, jotenkin ne vain jäi pois sieltä kassista, ja voi taivas mikä tuska oli olla, kun maito nousi ja ei ollut liivejä! No, toki mies toi ne minulle kotoa sairaalaan sit, mutta puolikkaan päivän jouduin kestämään sitä super-täysien, herkkien, turvonneiden, arkojen rintojen painoa, ja voi mikä helpotus oli, kun sai pukea liivit päälleen. Muistakaapa siis pakata nämä sinne kasseihin! =)
Jade kysyi huilaajien virikkeistä. Minä en varsinaisesti huilaile, tai että ei supistele niin että olisi syytä pysytellä aloillaan, mutta koitan kuitenkin energiapuuskieni lomassa pakottaa itseni välillä lepäämäänkin, ja näinä hetkinä luen, tai katson elokuvia. Aika perinteiset viihdytyskeinot mulla =) Käsitöitä voisin haluta myös tehdä, mutta mulla ei riitä into ikinä saattaa töitä loppuun asti. Niitä villatumppuja voisin kuitenkin aatella että jos tekisin, ne ei niin suuritöiset ole, etteikö minunkin pinnani riittäisi homman loppuunviemiseen
Minä oon muuten tuumannu ja veivannu mielessä ees taas sitä, että missä vaihdan pikkuiselta vaipat ensimmäisinä öinä, jolloin vauva siis kakkaa vielä öisinkin ja vaippa pitää vaihtaa joka heräämisellä. Kun meillä varsinainen hoitopöytä on tuolla pojan huoneessa, missä on myös lasten vaatekaapit, ja sinne huoneeseen en yöllä viitsi mennä kolistelemaan että saa esikoinen nukkua. Lopulta viime yönä valvoessani keksin: vauvahan on aluksi hyvin pieni, ja pinnasänky vauvalle hyvin suuri. Jotkut käyttää ensisänkynä äp:n laatikkoa, mutta meillä se ei jouda siihen tarkoitukseen, kun se on täynnä esikoisen vauvavaatteita, mitä tälle neitokaiselle tuskin tullaan käyttämään, kun ovat niin sinisiä kaikki. Jotta vauva ei kuitenkaan "hukkuisi" isoon sänkyyn, keksin, että vauva voi nukkua pinniksen toisessa päässä, sängyssä poikittain. Kippuralla, siis sikiöasennossa, oleva vauva mahtuu siihen hienosti
. Näin toinen pää pinniksestä jää vapaaksi, ja siihen päähän sänkyä voisi sitten laittaa sellaisen pinniksen päälle tulevan tason, sekä pehmusteen, ja vaihdella vaippaa alkuviikot siinä.
LauraN:n tavoin minunkin tekisi mieli ostaa joku lötkö-pötkö-asu, mitä voisi osastolla pitää, sen kamalan sairaalan yöpaidan ja aamutakin sijaan... Onhan ne toki kätevät ja käytännölliset ja ei haittaa jos menee maitoon, sen kun nakkaa pyykkikoriin ja ottaa kaapista uuden tilalle, mutta... jotenkin se, että sitä vetkuttelee päivät pitkät yömekossa, saa siitä tilanteesta ja olemisesta entistä puuromaisempaa, kun se olo siellä osastolla noin muutenkin on vähän tahmeaa, olo synnytyksen jälkeen nuhjuinen... niin että edes järkevämmillä vaatteilla voisi tehdä itsestään taas ihmisen. Jos olisi vaikka jotkut mukavat housut (ne tietäisinkin jo, mitkä ottaisin, ne olis ihan valmiina, jalassa mulla itseasiassa parhaillaan), jotain lörpsyjä ja vaikka vähän huonojakin t-paitoja, ja vaikka pehmoinen neuletakki, niin olisihan sitä siinäkin jo yömekkoa järkevämpää asustetta. Niitä t-paitoja voisi sitten miehen mukana laittaa kotiin pestäväksi, jos maitoontuisivat. Tosin nyt kirjoittaessani hokasin, että housuilla siinä saattaa alkuun suurempi sotkeutumisvaara olla, sitä vuodon määrää kun ei alussa meinaa pitää edes ne sairaalan super-vaipat! =) No tjaa, tätä pitää vielä tuumailla. Sairaalan vaatteisiin liittyen vielä sen verran, että minä
suosittelen omia sukkia, sairaalan sukkien varret ei ainakaan täällä meillä pysy ollenkaan ylhäällä, ja minä vihaan rullautuvia sukan varsia! Semmoiset varrettomat oli mulla itellä kun pojan kans osastolla olin, ja ne oli kyllä hyvät, voin suositella =)
Siinäpä varmaan tärkeimmät täältä, alan kattomaan elokuvaa! =)
Ippu ja neiti 29+6