***MAALISMASUT TAMMIKUUSSA ***

Mä olen ihan puhki. Oon siivonnu koko aamun Ellan vaatehuonetta ja tehny tilaa vauvan vaatteille. Sit olen vihdoinkin käyny läpi mun vanhan Barbi-kassin. Heittäny huonot pois ja pessy nuket,vaatteet ja tavarat. Se kassi oli mun vanhempien varastossa ja kaikki oli aika likaisia. Yllättävän iso työ siinäkin oli. Tuli kyllä ihan lapsuus mieleen kun niitä tutkiskeli.

Joulutavaratkin on nyt laitettu pois. Koti on nyt jotenkin ankean näköinen mutta kai tähän tottuu.

Krisu ja masussa 30+3
 
Heipsan mammat!

Innostuin lopultakin aloittamaan vauvan vaatteiden pesemisen, ensimmäisen koneellisen valkoisia ja vaaleanpunaisia aamulla pyöräytin, ja pojan unien jälkeen vois laittaa vielä toisen koneellisen. Hellyttävää ripustaa niitä mini-minejä narulle, tuntuu että ei sormet taivu kun ovat niin pieniä ;)

Mulle on nyt näköjään tullut jäädäkseen tämä "oire", etten pysty syömään hyvin suuria, tai oikeastaan edes (minulle) normaaleja ruoka-annoksia kerrallaan. Kaksi leipää aamupalalla menee, mutta kolmas on liikaa. Tein eilen sämpylöitä, ja söin niitä aamupalalla tänään puolitoista, eli kolmen voileivän verran. Voi minkä olon teki! Huonon siis. Mahaan ei kai vain mahdu, lienee se uskottava.

ennen idea vauvaa varten tarvittavista tavaroista ja sairaalakassin sisältö -listasta on hyvä, kannatan!
Oman lisäykseni sairaalakassin sisältöön jo heitän heti, eli imetysliivit. Tämä voi olla kyllä ihan itsestäänselvä, mutta ei ollut mulle esikoista oottaessa, jotenkin ne vain jäi pois sieltä kassista, ja voi taivas mikä tuska oli olla, kun maito nousi ja ei ollut liivejä! No, toki mies toi ne minulle kotoa sairaalaan sit, mutta puolikkaan päivän jouduin kestämään sitä super-täysien, herkkien, turvonneiden, arkojen rintojen painoa, ja voi mikä helpotus oli, kun sai pukea liivit päälleen. Muistakaapa siis pakata nämä sinne kasseihin! =)

Jade kysyi huilaajien virikkeistä. Minä en varsinaisesti huilaile, tai että ei supistele niin että olisi syytä pysytellä aloillaan, mutta koitan kuitenkin energiapuuskieni lomassa pakottaa itseni välillä lepäämäänkin, ja näinä hetkinä luen, tai katson elokuvia. Aika perinteiset viihdytyskeinot mulla =) Käsitöitä voisin haluta myös tehdä, mutta mulla ei riitä into ikinä saattaa töitä loppuun asti. Niitä villatumppuja voisin kuitenkin aatella että jos tekisin, ne ei niin suuritöiset ole, etteikö minunkin pinnani riittäisi homman loppuunviemiseen ;)

Minä oon muuten tuumannu ja veivannu mielessä ees taas sitä, että missä vaihdan pikkuiselta vaipat ensimmäisinä öinä, jolloin vauva siis kakkaa vielä öisinkin ja vaippa pitää vaihtaa joka heräämisellä. Kun meillä varsinainen hoitopöytä on tuolla pojan huoneessa, missä on myös lasten vaatekaapit, ja sinne huoneeseen en yöllä viitsi mennä kolistelemaan että saa esikoinen nukkua. Lopulta viime yönä valvoessani keksin: vauvahan on aluksi hyvin pieni, ja pinnasänky vauvalle hyvin suuri. Jotkut käyttää ensisänkynä äp:n laatikkoa, mutta meillä se ei jouda siihen tarkoitukseen, kun se on täynnä esikoisen vauvavaatteita, mitä tälle neitokaiselle tuskin tullaan käyttämään, kun ovat niin sinisiä kaikki. Jotta vauva ei kuitenkaan "hukkuisi" isoon sänkyyn, keksin, että vauva voi nukkua pinniksen toisessa päässä, sängyssä poikittain. Kippuralla, siis sikiöasennossa, oleva vauva mahtuu siihen hienosti :). Näin toinen pää pinniksestä jää vapaaksi, ja siihen päähän sänkyä voisi sitten laittaa sellaisen pinniksen päälle tulevan tason, sekä pehmusteen, ja vaihdella vaippaa alkuviikot siinä.

LauraN:n tavoin minunkin tekisi mieli ostaa joku lötkö-pötkö-asu, mitä voisi osastolla pitää, sen kamalan sairaalan yöpaidan ja aamutakin sijaan... Onhan ne toki kätevät ja käytännölliset ja ei haittaa jos menee maitoon, sen kun nakkaa pyykkikoriin ja ottaa kaapista uuden tilalle, mutta... jotenkin se, että sitä vetkuttelee päivät pitkät yömekossa, saa siitä tilanteesta ja olemisesta entistä puuromaisempaa, kun se olo siellä osastolla noin muutenkin on vähän tahmeaa, olo synnytyksen jälkeen nuhjuinen... niin että edes järkevämmillä vaatteilla voisi tehdä itsestään taas ihmisen. Jos olisi vaikka jotkut mukavat housut (ne tietäisinkin jo, mitkä ottaisin, ne olis ihan valmiina, jalassa mulla itseasiassa parhaillaan), jotain lörpsyjä ja vaikka vähän huonojakin t-paitoja, ja vaikka pehmoinen neuletakki, niin olisihan sitä siinäkin jo yömekkoa järkevämpää asustetta. Niitä t-paitoja voisi sitten miehen mukana laittaa kotiin pestäväksi, jos maitoontuisivat. Tosin nyt kirjoittaessani hokasin, että housuilla siinä saattaa alkuun suurempi sotkeutumisvaara olla, sitä vuodon määrää kun ei alussa meinaa pitää edes ne sairaalan super-vaipat! =) No tjaa, tätä pitää vielä tuumailla. Sairaalan vaatteisiin liittyen vielä sen verran, että minä suosittelen omia sukkia, sairaalan sukkien varret ei ainakaan täällä meillä pysy ollenkaan ylhäällä, ja minä vihaan rullautuvia sukan varsia! Semmoiset varrettomat oli mulla itellä kun pojan kans osastolla olin, ja ne oli kyllä hyvät, voin suositella =)

Siinäpä varmaan tärkeimmät täältä, alan kattomaan elokuvaa! =)

Ippu ja neiti 29+6
 
Tein nyt sit tonne ekalle sivulle pari uutta listaa, toinen sairaalakassi-lista ja toinen mitä vauvalle-lista.
Luin vähän vanhoja pinoja ja kopsasin niistä joitain juttuja, mut lisää vaan asioita listaan jos tulee mieleen!!!

(.) ei mitään ihmeellistä, pari harjoitussuppariakin tuli eilen. Muuten olo kanssa ihan virkeä ja luulenki et täälläkin edessä siivouspäivä, tai oikeestaan ilta, ollaan menossa 1-vuotissynttäreille ja sen jälkeen syömään johonkin, sit mies menee töihin ja mulla taas koko ilta aikaa touhuta.

Eipäs muuta, palailen varmaan illalla taas!

:heart: :Ninni ja Kirppu 30+0 tasan, jee!

Muoks.. Pikkuvaemo mä oon kans ehdottomasti noiden alwaysin kannalla, ne sairaalan vaipat on ihan kauheita, samoin ne niiden päälle tulevat verkkoalkkarit :eek:
 
Ninni78 Kiva kun näin pian ryhdyit toimeen noiden listojen kanssa. Tuo mulla vähän olikin mielessä, että jos siitä ei olis vaivaa niin sinä laittelisit niitä ylös tuonne eka sivulle. Kiitos :heart: Kiva että myös muut kokevat sen tarpeellisena!! Mulla on takana yksi synnytys ja silti nyt miettii et mitä sinne piti olla mukaan ja myös nuo että mitä pitäs olla kotona kun tulee vauvan kans. Siihen toiseen listaanhan voisi laittaa myös muita pikkuasioita vaik ei oliskaan just vauvalle. Esim kotona on hyvä olla itselle terveyssiteitä kun tulee sairaalasta, mut ainakin yllätti se jälkivuodon määrä eikä ollut siteitä kotona. Mies sitten lähti kauppaan hyllyjen väliin etsimään terveyssiteitä vähän nolon oloisena :D Nyt vaan kaikki heittämään ideoita listoihin mitä kaikkee tarvitaan! Kaikki vaan mitä mieleen tulee! ei haittaa vaikka just joku juttu ei oliskaan toisen mielestä niin tarpeellinen.

Mä olen tänään laittanut vauvan hoitopöydän valmiiksi, vaatteitakin olen pessyt ja asentanut pinnasänkyyn sellaisen prinsessaverhon. Heh.. :heart: Muuten päivä onkin kulunut tutustumalla noihin pojan astmalääkkeisiin ja siivoamalla hullunlailla.

enne ja aarre 31+3
 
Tulikin nyt heti mieleen muutama juttu siihen toiseen listaan:

Kun odotin esikoista niin joku kehoitti hommaamaan kotiin valmiiksi vauvalle panadolia, sitä ei muistaakseni kai saa antaa alle 3-kuiselle mut helposti se yllättää sit kun vauva on kipee. Lisäksi kun tälle linjalle lähdettiin niin apteekin keittosuolatipat osoittautui aikoinaan tosi tarpeellisiksi pienen nuhanenän hoitamiseksi. Voi olla että tuossa voi olla just jonkun mielestä turhaa, mut jokainen voi itse sit arvioida oman tarpeensa. Ehkä sit itselle myös särkylääkettä valmiiksi jos kärsii kivuista synnytyksen jälkeen. Ja itselle liivinsuojia kotiin valmiiksi, vauvalle puhdistusliinoja (tai siis niitä kosteuspyyhkeitä millä esim. vauvan pyllyn voi pyyhkiä jos on vaan pieni sotku.) Vauvalle vanupuikkoja/vanutuppoja napatyngän ja esim. kasvojen puhdistusta varten. Oliks talkki jo listassa? perunajauho ajaa kaiketi myös saman asian..

Kaikki vaan ideoimaan..!! :D
 
Tässä nyt olis jotain niihin listoihin..
Vauvalle on hyvä olla valmiina lämpimiä ulkoiluvaatteita.Eihän niitä heti tarvitse, mutta melko pian kuitenkin esim. vaunuiluun.Eihän sitä voi tietää minkälaista ilmaa sillon on, mutta makuupussi, toppa- ja/tai kevyttoppahaalari, villa-asu, töppöset, tumput, kypärä ja lakki on hyvä olla valmiina. Myös tarvitaan pulloharjaa tuttipulloihin ja hiusharjaa, vaikka aluksi ei kaikilla hiuksia edes ole.Perusvoidetta on myös hyvä olla ihon rasvaukseen ja minusta se Ceridal-öljy on käytännöllistä esim. vauvan kylvyn jälkeen.Iso kattila on hyvä olla pullojen, tuttien, rintakumien, maidonkerääjän jne. keittämiseen..

Äiti voi tarvita rintapumppua.Toisaalta sen ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeenkin, kun näkee paljon maitoa alkaa tuleen.Oma aamutakki on myös sairaalassa kiva.Mulle ainakin on hyvä olla valmiina kaikenlaisia herkkuja, kun niitä saa sitten synnytyksen jälkeen vihdoin syödä :LOL: Siinä oli jotain..kirjotelkaa muutkin vaan!

Jade 31+4
 
Toi lista tarvikkeista on loisto idea! Juuri ite yks pvä yritin muistella mitä kaikkee tarvii.

Kotiin vauvalle:
*rintakumeja
*liivinsuojia
*Kosteussuoja froteeta (jos kovin puklaa,ei tarvi pestä petareita,tosin voi hiostaa kun muutenkin on aina hiki)
* pyllyn pesuun 30*50/ 50*60cm pyyhekeitä. Mä tein niin et otin vanhat eriparit vauvalle ja ostin alemyynnistä kotiin uusia..hyvä syy sisustaa"vink vink:)
*vauvalle oma iso kylpypyyhe
Ja vaikkei hankkiskaan kaikkea heti kantsii musta ukkelin kans tutkailla sitä kaupan vauvahyllyä sillä silmällä,et ukkokin osaa sit yksin tavarat sieltä hommata...miehet voi olla tosi yksinkertaisia...:))) tai sit pyytää tyttökaveria tuomaan:LOL:
ja noita liivinsuojia kantsii ostaa heti parikin pakettia,kyl ne kuluu.
Musta tärkein vinkki on kuitenkin se et jos/kun ostaa sen rintapumpun, se kantsii opetella se kokoominen...eikä niinku allekirjoittanut..et klo 03 ilman ohjeita,tissit aivan tulessa,tuskan hikipäällä itkeä kuin ei toimi..:LOL:

sairaalakassiin tosiaan
*imetysliivit
*liivinsuojia
*huulirasvaa ??
jostain syystä mun huulet oli aivan kuivat sairaalassa

Nämä tuli näin äkkiseltään mieleen,hyviä vinkkejä olikin jo tullu.

M
 
Hei taas!

Kivaa kun olette koonneet noita listoja. Esikoista kun odottaa, kaikki käytännön tieto on plussaa! :) Itse en ole vielä harkinnutkaan rintapumppua, mutta sen kai ehtii sitten myöhemminkin...

Helsinkiin on saapunut lumimyräkkä.. Lähdin kävelylle kun näytti niin romanttiselta, mutta totuus oli toinen! Silmät ja suu täynnä lunta painelin tuolla rannalla! :) Vähän tuli nolo fiilis kun tullessa takaisin katsoin hississä peiliin.. Ripsiväriä oli ihan kulmakarvoihin saakka ja myös posket kauniin mustana.. :ashamed: Naapurin setä katseli minua huvittuneena ovella kun yritin livahtaa nopeasti sisälle..

Huomenna sitten tuntuukin varmaan tosi oudolta kun ei enää mene koululle.. En saa mitään kursseja suoritettua ennen äitiysloman alkua, joten jään nyt jo kotosalle.. Aion aloittaa jonkun kevyen liikuntaharrastuksen, katsotaan mitä ilmaantuu! Enää ei jaksa käydä salilla kun ei saa itseään tungettua edes niihin vempaimiin.. HEH!

Tulipa raikas olo tuosta ulkoilusta, vaikka se olikin aika hurja reissu. Kyllä maistui nakkikeitto ja ruisleipä herkulta sen jälkeen! Tekis ihan hulluna mieli avata joku suklaarasia, mutta ehkä sitten huomenna. :)

Nyt vois mennä kiusaamaan miestä, joka kuorsaa sohvalla.. ;) Ärsyttää kun se ei tee ikinä mitään kotona oma-aloitteisesti, ainoastaan surffailee telkkukanavia edestakaisin.. (valivali).

Mukavaa illan jatkoa!
L
 
Vauvan pyllyn pesuun, tai siis kuivaamiseen, tarkoitettuihin pyyhkeisiin liittyen vinkki: mitä halvempia ja huonompia tähän tarkoitukseen ostaa, sen paremmin ne asiansa ajavat. Ohuet ovat pienten paikkojen kuivaamiseen näppärämpiä kuin mitkään nätit ja herttaiset "oikeat vauvojen pyyhkeet". Itse ostin Jyskistä semmoisia euron vai peräti vain 0,50e/kpl maksaneita räpsyjä, mutta että ne sitten ovatkin mukavan pehmeitä ja ohuina kuivuvat nopeasti.

Sitten vähän nolo kysymys.... :ashamed: Miten teidän vatsanne toimii? Siis käyttekö kakalla joka päivä, tai ylipäätään säännöllisellä rytmillä? Kun minun vatsani näyttää elävän ihan omaa elämäänsä... normaalia nyt raskausaikana on 1 krt päivässä, jolloin saan hiki päässä pusattua yhden kovan... no "jutun". Pökylän. Heh. Ja jonain päivänä en käy kertaakaan, ja sitä seuraa aina se, että next day juoksen sen 5x, oikein kunnon tyhjennysmeiningillä. Onko muilla tällaista, vai onko se tosiaan vain minun suoli, kun elää ihan omaa elämäänsä?

Ippu 29+6
 
Kiitos vinkeistä mitä kannattaa hankkia kotiin ennen vauvan syntymää :flower: Monia juttuja olen miettinyt itsekin, mutta tuli myös sellaisia joiden olemassaolosta en juuri ole tiennytkään... :ashamed:

En nyt muista oletteko jo aiheesta puhuneet, mutta miten paljon kasvunvaraa niihin imetysliiveihin oikein kannattaa ostaa? Itse ajattelin suunnata huomenna niitä katselemaan, mutta koko mietityttää. Kuppikoko ei vielä ole raskauden aikana yhtään kasvanut, mutta maidonnousu varmaan muuttaa sitäkin? Oma kuppi on B, joten kannattaisko ottaa C?

Ippu: täälläkin suoli elää ihan omaa elämäänsä :D Mulla yleensä tosi laiska suoli ihan ongelmaksi asti, mutta on ollut ihmeen toimiva koko raskauden - etenkin nyt viime päivinä ihan superaktiivinen... Kaikkeen se tämä raskaus vaan voikin vaikuttaa :)

Alisa 31+6
 
Alisa, minulla esikoisen odotus muutti C:n D:ksi, ja maidonnousu ja imetys D:n vielä E:ksi, joten kupin tai kahden verran kannattaa varmaan varautua. Ehkä yhden kupin verran aluksi, ostaa sitten toiset suuremmat, jos näyttää että ei mahdu ne ensimmäiset =)

Ippu 29+6
 
Täällä taas..huilailen kannettavan kanssa sängyssä.Mies on lasten kanssa ulkona.Kieltämättä on tylsää..

Ippua piti kiittää virikkeiden keksimisestä!
Ja vatsa on tääläkin toiminut oikeestaan melkein koko raskauden normaalista poiketen.Alkuraskaudesta puoleen väliin kävin vessassa tosi usein, noin 5 kertaa päivässä.Nyt 1-2 kertaa, mutta tulee vähän kerrallaan ja usein oon kovalla.Joo, tosiaan kaikkea se raskaus tuo mukanaan ;)

Mulle tuli vielä mieleen mitä vauva tarvitsee listaan pehmeä lusikka, jolla on hyvä antaa D-vitamiini siitä lähtien, kun vauva on sen 2 vkoa. Kynsisaksetkin vauva tarvitsee.Ne tulee varmaan siinä äitiyspakkauksen mukana vieläkin? Mutta esim. mä en oo ottanu sitä kehteen viimeiseen kertaan, niin sellaisetkin on hankittava.
Hyviä vinkkejä ja muistutuksia on tullu.

Eipä nyt muuta.

Jade 31+4 ..edelleen

 
Näin ensikertalaisen kannalta tosi kiva kun laitoitte listan että näkee vähän mitä tarvii varata mukaan sairaalaan ja mitä pitäis löytyä kotoa vauvalle :flower:

Ippu: Mulla vähän kanssa samoja ongelmia eli välillä vatsa toimii välillä ja välillä ei. Ei tunnu oikeestaan vaikuttavan ees se mitä syö tai mitä ei syö vaan se vaan elää ihan omalla rytmillään.

Nyt vähän jännittää miten jaksan töissä taas seuraavat kolme päivää kun viikonloppu tai siis ne mun 4 vapaata on menny enemmän tai vähemmän levätessä. Väsymys kun tuntuu vaivaavan taas ihan urakalla. Sitten ollaan vielä lähössä torstai aamuna 7 lennolla Suomeen pikavisiitille joten ei jää kauheesti aikaa lepäämiseen. Lääkäri muuten määräsi lentomatkalle tukisukat ja paikallinen kela korvaa suunnilleen puolet hinnasta. Onko teille annettu mitään vinkkejä lentomatkoille, jos olette matkustanu odotusaikana? Pitääkö varautua mitenkään erityisesti vai onko ne vaan ne perusneuvot että pitää juoda paljon ja mielellään liikkua välillä, jos on pidempi lento.

Saini & bébé 29+2
 
ja hyvää tätä vuotta!!
hengissä ollaan.. ja masu senkun kasvaa!!
toivottavasti mut joku vielä muistaa =) en oo aikoihin aikoihin täällä käyny, sillo joskus syksyllä kimpaannuin kaverille ku se kävi mun mielestä uteliaisuuttaa täällä lukemassa mitä kaikkee tulee kirjoteltua, mut ehkäpä mä nyt taas uuestaan täällä alan enempi aikaa kuluttaa ;)
Ninnikin tuolla 4.1 jo huuteli, et missä kaikki on ketkä on täällä käyny vaan ilmottautumassa mut ei oo pahemmin mitään sanonu..
pakko kyl myöntää, et en oo hirveesti nyt juttuja "ehtiny" lukee, mut parannanpa taas tapani ja alan täällä useemmin käymään..

mä tossa päällisin puolin lueskelin tammikuun juttuja, mut otan tässä joku päivä urakan ja luen ne läpi vaikka kun tyttönen on kerhossa..

mutta tässä vähän nyt omaa napaa, kun en muutakaan kirjottamista keksi :LOL:

eli kaikki on siis ihan hyvin menny päällisin puolin raskaudessa.. 4D-ultrassa käytiin marraskuussa ja siinä vauvalla oli kaikki hyvin, sukupuolikin saatiin selville, mutten viitti sitä ääneen vielä sanoo, jos joku muukin tuttu mut täältä tunnistaa ;)

sf-mittaa on mitattu kaks kertaa, eka se huiteli reilusti käyrien yläpuolella mut toisella kerralla oli jo "käyrien sisällä" mut siltikin siellä yläpäässä, joten iso maha on meikäläiselläki :D
huomenna taasen neuvola, saa nähä kui kauheesti masu on kasvanu joulun herkutteluilla ;)

liitoskipuja on jonku verra ollu, yöllä kyljeltä toiselle kääntyminen vaatii todella työtä, kun sattuu niin pirusti.. ja samoite esim sohvalta ylös nousemine, mut muita "pahempia vaivoja" ei juuri oo ollu..

herkut on ikävä kyllä alkanu taas vähä liian hyvin maistumaan, mut lupasin uudenvuoden lupauksena, et sit ku laitokselta vauvan kans kotia pääsen nii alkaa puolen vuoden karkkilakko, et sais ees vähä näitä ihania raskauskiloja (joita on tullu jo 16!!! ääk!! :whistle: ) poijes ennen syksyä ja alttarille astumista =)

no mutta.. tässä tälläi "lyhyesti" tällä kertaa, nyt lupaan tulla tänne taas useemmin =)

äiskä äiskä ja vauva 30+4 :heart:
 
täällä vietetään jälleen unetonta yötä:( Nuo listat on kyllä tosi hyvät,ainakin näin ensikertalaiselle ja miksei muillekkin:) Aika huristaa sitä tahtia ettei menossa meinaa mukana pysyä.
nemi30+6 :heart:
 
Täällä kans takana aika uneton yö :/
Kauheet liitoskivut, ja paikat puutuu niin että koskee.
Kaikenlisäks viel iski flunssan, niinku ei nuissa kivuissa ois jo tarpeeks :snotty:
Vali vali..! :D
Toivon mukaan loppuaika menis noppeesti ja ei menis yliaikaseks..toivossa on hyvä elää! =)

Keskiviikkona on taas neuvola, tulen sitten kertoilemaan lisää kuulumisia.
Jos koittas vaikka olla sohvalla vähän aikaa pitkällään.

Hyvää viikon alkua kaikille! :wave:

Heidi ja masuasukki 31+3 :heart:
 
Käväsempä mäkin sitten korkkaamassa tämän tammikuun listan...

Nuo listat ovat hyvä idea sillä edellisestä synnytyksestä onkin jo yli 7 vuotta aikaa, joten millään ei muista mitä kaikkea tarvii mukaan. :LOL:
Viime lauantaina oli meillä synnytysvalmennus. itkuhan siinä tuli kun katsoi sen synnytysvideon... Oli kauniisti tehty ja muistelen että oli erilainen kuin silloin vuosia sitten... Tosin salissa itki melkein kaikki muutkin masulaiset... =)

meilläkin alkaa olaa kaikki vermeet hankittuna. Imetystyyny saadaan käytettynä serkulta ensi kuussa samoin kuin sitteri. Itkuhälytin on vielä hankkimatta. Muuten kaikki on kunnossa noin ainakin suuremmat hankinnat. Vaatteet ovat silitettyinä lipastossa ja lelutkin jo korissaan. :heart:

Nyt pitää mennä luennoille.

Voikaahan paksusti!

Viivi ja Vagner 29+4
 
Voi böö.. päästiin siis lauantaina sieltä sairaalasta ja johan viimeyönä poika alko oksentaa. Koko sunnuntai meni siivoamiseen (pojalla on astmaoireita, sai nyt vihdoin lääkityksen) ja vaihdoin petivaatteita oikein urakalla yms. niin viimeyönä meni kaikki pesuun taas. Aamulla raukka heräsi niin että oli kurat housussa ihan kainaloihin saakka, vaippa päästänyt läpi pahasti. Varmaankin sairaalasta sai mukaansa jonkin vatsapöpön nyt sitten. Noh, tää aamu mennyt taas pyykkiä pestessä. Harmittaa vaan pikku-ukon puolesta kun on nyt ollut paljon kaikkee. :'(

Mulla alkanut olla yöt kääntyilyä ja pissallakäyntiä ihan kunnolla. tuntuu et ei mikään asento ole hyvä nukkua. Ja yöllä kun herään sit pissalle ja nousen jaloilleni niin tuntuu et todella pistää ja vihloo tuonne alas. Mulla oli sf mitta viimeksi 31 ja siltä tuntuu kuin kohtu olis jo keuhkoihin asti hyvinkin kun supistuksen tullessa meinaa henki salpautua. Noh ei ole enää kauaa......

Nyt jatkamaan pyykkien pariin. Ai niin Ippu, ihan samalla tavalla toimii vatsa mullakin niinku sulla. Just kuten kuvailit.. ei oo kivaa sekään.. :snotty:

enne ja aarre 31+4
 
Hei taas pitkästä aikaa.
Joulunaika ja uudenvuoden hulinat oli ja meni...ihanan rauhallisesti ystäviä ja sukulaisia tapaillen. Nukuin kunnon yöunia ja välillä otin päikkäreitäkin...oli tosi antoisaa vain levätä. Lepo tulikin tarpeeseen, sillä kaikki vastoinkäymiset, surumieli ja muut hössötykset sai kun saikin aikaiseksi supisteluja, mutta onneksi ei tarvinnut synnyttämään lähteä. On aika sinnikäs kaveri ONNEKSI pysymään tuolla yksiössään.
Noh, jotta ei tätä tulevaa äitiä liian helpolla päästetä, niin mun ranteeseen iski jännetuppitulehdus, joka hieman rajoittaa elämää.

Viimeviikolla oli neuvolalääkäri, jossa vauvalla kaikki oli hyvin. Kaikki arvot oli ok, tosin rautaa tulee kohtapuolin alkaa syömään. Vauva liikkuu kovasti, ja kova se on nyrkkeilemään.
Minulla on tämän raskauden myötä iho kuivunut, etenkin kasvojen alueelta tosi paljon, joten nyt lääkäri määräsi "sisäisen" hoidon rasvailun lisäksi. Hän suositteli Linolive oliivi-ja pellavanöljy kapseleita, se on ihan luonnonmukainen tuote jossa on foolihappoja, omegoja jne. Onko kellään muulla kokemusta kyseisestä tuotteesta, sehän on siis muutenkin hyväksi kun vain iholle? Silti mietin että onkohan niitä turvallista syödä, koska pellavansiemenethän on kiellettyjen listalla ym...noh, se pellavaöljyhän on eri aine. mutta kaikkea kun mietin niin... :ashamed:
On mukavaa kun alkoi uusivuosi, sillä edellinen oli aika kamala, ja tälle vuodelle on odotettavissa ihania asioita. Vitsit sitä onnea kun saa nyytin syliin. Meilläkin pikkuhiljaa on suunnitteilla tavaroiden esille laitto. On mukavaa suunnitella yläkerran sisustusta ja tehdä (kalliitakin) hankintoja. Loppuviikosta odotan uutta lipastoa, jonne olisi tarkoitus laittaa vauvan vaatteet ja tarvikkeet, sekä ns. hoitotaso siihen lipaston päälle. Lipasto on aika suuri joten uskoisin sinne mahtuvan hyvin tavaraa. Ja tietenkin sitten uudet verhot, ja keväisempiä värejä...ihanaa.

Mulla on myös alkanut nuo vatsantoiminta ongelmat, vaikka syön mielestäni paljon kuituja jne...
Kiitos noista tarvikevinkeistä. Tajusin juuri että imetysliivit onkin hankittava mitä piakkoin, uskaltaisikohan tilata sovittamatta netistä? Onko kellään vinkkejä hyvistä liiveistä? Mun koko on tällähetkellä D, joten mietin että onkohan tuo "toppi" malli hyvä vai tarvitseeko enemmän tukea?
nyt tulee kyllä ihan kauheasti tätä tarinaa...kun ei ole pitkään aikaan käynyt mieltään "purkamassa"...
Ainiin, vielä yksi juttu...Onko tuo imetystyyny kovinkin tarpeellinen, vai pärjääkös sitä muuten, ns. normaalilla tyynyllä? :flower:

Ootus ja nyrkkielmeri 28+4
 
Mukavaa kun vihdoin on talvi,lunta ja pakkasta. :) Kyllä on ootettukin.

Musta ei oo kans hetkeen täälä mitään kuulunu,lukemassa oon käyny kyllä sillon tällön.
Joulu oli ja meni ja vuosikin vaihtu,pyhät meni mukavasti. Kotona touhutessa ja kyläillessäkin. Laivallakin käytiin loppuvuodesta perheen kesken. =)

Sokeriarvojani seurailen edelleen.Sain ajan äippäpolillekin,ja kävin siä viime viikolla. Kaikki hyvin vauvalla,kasvaa hyvin,ei oo liian iso tms.
Mulla arvot vaan heittelee...Mittaan huomena viä ja sit lähetän lapun äippäpolille ja ne siä sit kahtoo mitä "mun kaa tehään" ;) Eli jatkoo, insuliinia vai mitä.... :/ Arvot heittelee koko ajan.... En tiä mitä teen väärin,mut ei taho pysyä rajoissa... :'( Kaippa ne insuliinihoidon mulle laittaa. Seuraava käynti äippäpolille ois rv38.

Täälä kans yks äippä joka kärsii alapään kuivuudesta... :( Se ei oo kivaa! Äippäpakkauksen liukaste on hyväks havaittu petihommissa, sillon ku sitä jaksaa/kerkee harrastaan :D hiukan on siis ns.normaalioloista vähentyny ne touhut... :/
Välillä tulee semmosta vaal.keltasia"klönttejä"pyyhittäessä... Mitähän lie?
Kärsin myös ummetuksesta eli kakkallakäynnit on vähentyny alkuajan
1-3krt/pvä 1-2krt/vko.
En muista et oisin kummastakaan vaivasta kärsiny edellises raskaudes, mut tää on muutenkin niiiin erilainen ku edellinen.

Painoo mulle on ny alusta tullu n.6kg. Vauvan painoarvio oli 1,9kg äippäpolilla. Paineet on kohdillaan. ja pissa puhdas.

Kiva juttu noi listat. Oonkin jo pikku hiljaa ruvennu valmisteleen sairaalakassia. ;) Ehkä turhan ajoissa,mutta koskaan ei voi tietää millon lähtö tulee.... Ja esikoinenkin kun sattu syntyyn 5vkoo etuajassa, niin valmistaudun mielummin ajoissa ku liian myöhään...

Hankinnoista puuttuu viä turvakaukalo,se oottaa meitä edelleen kaupassa. Ja vaunut,jotka ostetaan käytettynä kaverilta. Mutta eiköhän me keretä ne viä hommaan ennenkö masukki putkahtaa maailmaan. :)

En ny justaansa muista mistä kaikesta ootte puhunu,joten palaan taas toisella kertaa.Eiköhän tässä ny jo ollu tätä tekstiä ihan riittämiin,tuskin nykkään kukaan jaksaa lukee....

Mamuliini ja masukki 32
 
Aamupäiviä!

Onko täällä muita jotka ovat jo aloittaneet "loman"?
Itse istun tyhjänä kotona enkä osaa tehdä mitään... Pitää varmaan sittenkin mennä vielä koululle tekemään jotain hommia! Odotin tätä koko syksyn ja nyt tuntuu tosi tylsältä..

Ajattelin hakea hoitopöydän ja alkaa pestä pienokaisen vaatteita.. Niitä kun pesee ja silittää niin varmasti fiilis kohenee :)
Meillä on vielä se tilanne, että asutaan erittäin ahtaasti ja pitäisi muuttaa ennen vauvan tuloa... huh!

Nyt suihkuun ja hakemaan vauvalle omia pesuaineita!

Laura ja masukki 31+0! :heart:
 
Nyt on täälläkin sit vihdoin paljon lunta!

Kiva kuulla taas monesta ketkä ollu vähän aikaa kirjoittamatta! Lisää vaan tekstiä! Ja Mamuliini kyllä mä ainakin jaksoin lukea sun tekstis kokonaan =)

Laura murehti tekemisen puutetta... Mun mielestä on ihanaa kun saa nyt vaan olla ja laittaa rauhassa tavaroita paikoilleen ja paikkoja muutenkin kuntoon. Mulla on kyllä noi 2 neitoa, toinen tosin koulussa, mut hiljaisia hetkiä meiän kämpässä harvemmin on. Pesutupaan pitäis taas mennä, mut luulen et jää huomiselle, on niin paljon muutakin tekemistä tänään.

Äitiyspakkausta edelleen malttamattomana odottelen :kieh: :kieh:
Kun on jo yli viikon myöhässä siitä milloin piti tulla. Postikaan ei kyllä oo vielä tänään tullut, mut jotenki epäilen ettei se vieläkään tule.
Liitoskivut ne vaan jaksaa vaivata mua just se kääntyminen öisin ihan tuskaa, samoin kun nouseminen sängystä aina parin tunnin välein vessaan. Ja ärsytttää sekin kun joutuu siellä vessassa niin usein ravaan ja sieltä tulee vaan se pienen pieni lirppapissa. Ummetuksesta kärsitään täälläkin, ihan kauheeta kun isolla asialla ei tuu enää käytyä ku kanssa ehkä 1-2 krt/vko, on vähän sellanen "täysi" olo. Tarvii varmaan mennä ostaan kohta jotain peräruiskeita ellei helpotu. On mulla niitä Agiocur-rakeitakin mut ei niistä mun mielestä oo apua ollu. Microlaxeja nyt ainakin voi raskaana ollessa käyttää, siis peräruiskeista. Ihanaa juttua taas...

Ootus mulla ei oo imetystyynyä koskaan ollut, eli hyvin oon pärjänny ilmankin.

Nyt ei muuta, palaillaan taas..

:heart: :Ninni ja Kirppu 30+1
 
Täälläkin sataa vihdoinkin lunta!! Eilen alkoi ja nyt on tullut kokoaamun ihan reippaanlaisesti lunta, ihanaa kun pääsee tytön kanssa pulkkailemaan!!

Mutta sitten asiaan! Kiva idea nuo listat, saa tarkastaa mitä tarvii viellä hommata!! =) Sairaalakassiin kannattaa pakata itselleen puhtaat vaatteet kotimatkaa varten ja sitten jotain lämmintä rintojen suojaksi. Maaliskuussa kun voi olla viellä tosi kylmiä päiviä, niin rinnat kannattaa suojata hyvin ettei saa rintatulehdusta. Kokemusta on! Ja vauvan kotiin tulo tarvikkeet kannattaa muistaa ottaa mukaan, varsinkin jos on toiveena päästä perhehuoneeseen!! Ei tarvii sitten miehen lähtee erikseen hakemaan!!

Onko joku meinannut hommata/hommannut kantoliinan, rengasliinan tai kangarepun? Itse tekisi mieli hankkia jouku noista, mutta en oikein tiedä mikä olisi hyvä ja kätevin sekä helpoin! Joten antakaas vinkkiä! Eniten kiinnostaisi rengasliina tai kangareppu! Mutta pystyykö niissä imettämään vauvaa ja voiko niitä käyttää jo vastasyntyneellä?

Perjentaina kun siivoilin oikein urakalla, niin tytön raskausaikainen vaiva ilmoitteli itsestään, nimittäin iskias! Alaselkä oikealta puolelta meni ihan tuhottaman kipeeksi, kauhee juoliminen ja missään asennossa ei ollut hyvä olla. Onneksi helpottui viikonlopun aikana, niin jaksaa nyt tytön kanssa touhutua, kun mies töissä!

Ootus: Minä ainakin pärjäsin esikoisen kanssa tavallisella tyynyllä ja aion nytkin pärjätä!!

Jotain taas unohdin kommentoida tai kirjoittaa, mutta kun tuo mammadementtia vaivaa niin minkäs voit!! =) Nyt kattomaan nauhalta 24, ennen kun tyttö herää päikkäreiltä!!

Muumi82 ja eppu 32+6
 
Moips!

äiskä äiskä, tosi kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa! Hienoa että voit hyvin ja että 4D-ultrakuulumisetkin olivat hyviä! =)

ennelle voimahalituksia :hug: ja pojalle paranemisia, jospa sairastaminen joskus päättyisi! :hug:

Kiitos kaikille vatsantoiminta-kysymykseen vastanneille, lohdullista kuulla että muidenkin suoli toimii ihan sekavasti, kai tämä siis on kohtuullisen normaalia raskausaikana. Itse tosi ihmeissäni olen, kun normaalisti, siis ei-raskaana ollessa, vatsani toimii melkein kuin kello, joka aamu aamupalan jälkeen. Ja nyt tämmöstä soutamista ja huopaamista... :(

ootuksen ranteelle paranemisia ;) , ja imetystyynystä kun kysyit, niin omasta kokemuksestani ja omalta kohdaltani sanoisin, että on se vaan hyvä ja kätevä, minusta siis parempi kuin tavallinen tyyny, mutta tämä on varmasti makuasia, joku voi tuumata että tavallinen tyyny toimii paremmin. Kokeile ensin tavallisen tyynyn kanssa, ja jos tuntuu ettei sitä saa riittävän hyvin tällättyä, ja ettei se riitä tukevaksi alustaksi vauvalle, niin osta imetystyyny vasta sitten, ihan aitoon tarpeeseen. Ei mene sitten rahat hukkaan jos tuntuu että olisi tässä pärjännyt tavan tyynylläkin. Itse sain sen aikoinaan siskolta lainaan, ja taaskin se tuolla kaapissa odottelee =)

mamuliini, minä jaksoin! =) Luin kokonaan :)

Sovin tänään kaverin kanssa, että ostan heiltä käytettynä vauvan hoitopöydän, eli tämä menee meillä nyt sit kuitenkin näin. Saan sen kympillä-parilla, ja kun se tuonne makkariin mahtuukin kerta, niin miksipäs ei. Saahan siinä samalla pari laatikkoa vaatteita ja vaippoja varten, joten... =)

Aattelin tänään käydä ostamassa tutteja, liivinsuojia, siteitä, uudet tutit tuttipulloihin, korviketta pari purkkia, vaippoja... tämmöistä pientä, mitä kotona pitää olla, kun talossa on vauva. Toiset imetysliivit mulla pitäis kans käydä ostamassa, mutta ne taitaa saada jäädä toiselle päivälle, Kelallakin kun pitäisi tänään käydä, viemässä kotihoidontuki-hakemus tuosta esikoisesta.

muumi, mulla on liina, sekin siskolta saatuna. En tiedä minkä mallinen tai niminen tai merkkinen se on, mutta näin maalaisesti kuvattuna se on vain siis n. kilometrin verran kangasta, ei mitään lenkkejä tai renkaita tms. lisäosia. Just kaverilla tänään oli puettuna liina ylle ja vauva siellä pesässä, ja aika kätevän näköinen se oli, joten innolla ootan että pääsen sitä vauvan kanssa testaamaan, esikoisen aikaan mulla kun ei tuota ollut. Rintareppu vain oli silloin, mikä meiltä siis edelleen löytyy myös.

Ippu 30+0 hui mitkä tasaviikot!! =) :heart:
 

Yhteistyössä