***MAALISMASUT TAMMIKUUSSA ***

Ihan ekaks tervetuloa Nemi, laitetaanko sut listaan? Jos, niin kertoisitko vähän lisätietoja, ei mikään pakko, mut jos haluat niin ikäsi, synnärin ja monesko teille on tulossa.

Täällä uusi vuosi meni kanssa rauhallisissa merkeissä, oltiin miehen ja tyttöjen kanssa ampumassa raketteja ennen kun mies meni töihin ja sit oltiin tyttöjen kanssa ihan vaan kotona, käytiin kylvyssä ja sit kateltiin telkkua ja mentiin nukkuun. Miehellä olikin sitten huomattavasti kiireisempi uusi vuosi, on baarimestari ja kiirettä tietty piti.
Eilen käytiin syömässä hyvin, mä tosin pystyin syömään vaan alkuruokapöydästä, mut muu perhe söi hyvin, tai siis olihan munkin ruoka tosi hyvää!

Neuvolaan oon menossa 2 viikon päästä, mut ei mua se punnitus pelota kun tiedän ettei painoa oo taaskaan paljoa tullut, on ollu niin paljon ongelmia ton syömisen kanssa viime aikoina, mitään en meinaa alas saada. Vauvaa on nyt jotenki sellasessa asennossa et painaa mun vatsalaukkua niin et oon jo parin haarukallisen jälkeen ihan ähkynä enkä vaan pystyis enempää syömään, väkisin pakotan ruoan alas :ashamed:

Tänään oonki sit menossa sinne työpaikkalääkärille ja toivottavasti pääsen pois sieltä saikkulappu kourassa. Sit ei ookaan enää kun 2 viikkoa et mun virallinen äippäloma alkaa, jee! Tietääkö kukaan muuten äippärahan verotuksesta? Meneekö siitä automaattisesti vähintään 20% veroa? Viime kerrasta niin pitkä aika etten millään muista...

Masujen koosta vielä sen verran et kuulun niihin joilla iso vauvamaha. Ja SF-mittakin ollu koko ajan yläkäyränkin yläpuolella... Painoa ei oo koko aikana kyllä tullu kun 4 kiloa, on tainnu lähteä jostain muualta pois ja siirtyä tohon eteen.. Takaapäin kun musta ei edes huomaa et raskaana oisin.

Eipä mulla muuta, voin tulla illemmalla kertoon mitä lekuri sanoi
:kieh: :kieh: !

Vielä kerran ihanaa, onnellista ja vauvantuoksuista uutta vuotta kaikille!

:heart: :Ninni ja Kirppu 29+3
 
Vuosi vaihtui jalat turvoksissa...pitikin syödä sipsejä :( Oli tosi kipeet koivet kun vihdoin 3 aikaan yöllä pääsin kaatumaan sänkyyn. Nyt loppu tän mamman suolan syönti!

Täällä vauva on liikkunut 2 päivää tosi paljon ja masu on jo ihan kipeenä/hellänä ja viime yö meni supistellessa. Nyt oon loppu viikon taas kotona ja katotaan rauhottuuko tilanne ja jos ei niin sit lääkärille kohdun suun tsekkaukseen. Suunnitellusti lri olis vasta 22.1. mut kattoo nyt miten täs käy.

kleopatra: Sanoit et tuntuu kurjlta kun ihmiset päivittelee mahan kokoa (tai sulla sen pienuutta). Tiedän tunteen mut vaan toisin päin. Oon niin väsynyt kuulemaan kuin iso maha mulla on jo minkä kokoinen maha kenenkin kaverilla ja tutull on ollu näillä viikoilla jne. Ihmiset ei yhtään ajattele mitä ne suustaan päästää. Ykskin kaverin kaveri kauhesteli et oonko mä nyt ihan varma et sieltä on vaan yks tulossa kun olen jo niin iso!
Ihmiset ei ajattele ollenkaan et raskaana oleva nainenkin on nainen ja kaiken lisäks normaalia herkemmässä mielentilassa oleva nainen.

Onneks kuitenkin ultrassa vauva oli hienosti keskikokoinen ja mullakin kaikki hyvin verensoereita myöden, vaikka painoa onkin tullut reilummin. Miten se voi olla niin vaikeeta tajuta et jokainen raskaus ja maha ja nainen on erilainen. Sori...pakko avautua kun ärsyttää niin hitosti. Sit ku tietää sen et sit kun on synnyttänyt niin sit kytätään et kauanko kestää että mahanahka vetäytyy ja kauhistellaan sit seuraavaks sitä ja rintojen kokoa.... |O

Onks muilla tän tyyppisiä kokemuksia ihmisten tyhmistä kommenteista?

pitäkoipi + fiina 27+2
ps. sori ankee ja närkästynyt viesti :)
 
Pitkäkoipi mä saan kans kuulla kommentteja isosta masusta, en kyllä tutuilta mut töissä... Just samantyylisiä et ooks ihan varma et sieltä vaan yks tulossa tai sit et millon sä poksahdat, mitä vielä teet töissä ku eks oo just jo menos synnyttään... Lauantaina viimeks yks juoppo äijä kysyi multa et ootko paksuna, mihin vastasin viileesti vaan et en kun raskaana... Yleensä annan noiden kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ihme kyllä, sillä oon ollu niin herkässä mielentilassa melkeen koko raskauden et ihme etten oo vielä alkanu pillittään jonkun kommentista :LOL: :LOL:
Eli tiedän Pitkäkoipi ettei ne kommentit todellakaan tunnu aina kivoilta!!!

Eipä taas muuta...

:heart: :Ninni ja Kirppu 29+3
 
Heippa ja oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille =)

Meilläkin takana oikein rauhallinen uusi vuosi, hyvä kun jaksoin raketit katsoa ja sitten heti sänkyyn :ashamed: Aamulla sitten uni maittoikin melkein puolille päivin kun oli mukamaste niin repässyt ja valvonut pitkään ;) Olen kyllä päivisin ihan täynnä energiaa, mutta se loppuu ihan totaalisesti viimeistään kymmeneltä ja on päästävä nukkumaan. Vessaan ei onneksi tarvitse nousta kuin kerran, joten aika hyvin menee vielä yöt.

Pitkäkoipi ja Ninni: täällä kanssa yksi, jonka mahan kokoa jaksetaan ihmetellä. Jonkin aikaa sitä vielä jaksaa kuunnella, mutta nyt on viime aikoina alkanut hermostuttamaan. Omasta mielestä tämä ei edes ole mitenkään kovin iso, sf mitta on kyllä yläkäyrän tuntumassa, mutta ei edes siinä kiinni. Ja mitä sitten vaikka olisikin tai vaikka huimasti yli sen, niin oma on mahani eikä se mielestäni oikeuta muita laukomaan mitä vaan. Eräskin tuttava muistaa aina nähdessä ihmetellä miten kamalan iso olen ja huutaa sitä muillekin - samaan hengen vetoon toteaa, että hänelllä se on aina ollut sellainen ihana pieni pallo |O Ihan tulee sellainen tunne, että olen jotenkin huonompi äiti kun tällätavalla kasvatan "epätäydellistä" vatsaa. No vauva kuitenkin mittausten mukaan keskikokoinen ja voidaan molemmat hyvin, joten koitan antaa noiden kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hyvä vaan päästä välillä purkamaan höyryjä tänne, jossa nämä tuntemukset varmaankin ymmärretään =)

Alisa 31+2
 
Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Sain jo sen esitietolomakkeen sairaalaa varten. Joku nimi siihen piti sit myös laittaa,mut en tiedä vielä onko se sit pysyvä. Pojalle nimi olikin jo valmiina.

Rv 29+6
Paino: 300/viikko (Yht.4,3kg)
Verenpaine: 130/62
Hb: 134
Sf: 28
Tarjonta: Rt
Liikkeet: ++

Alennusmyynneissä kävin hieman pyörähtämässä. En mä löytänyt muuta kuin Ellalle kivat Muumi-housut ja sukkahousut. Vauvalle en vielä löytäny mitään kivaa. Itselleni pitäis kans jotku imetysrintsikat hankkia,mut H&M:ssä ei aikakaan ollu tarpeeksi suuria. Onkohan sellainen toppi hyvä?

 
Hyvää alkanutta vuotta!

Neuvola terveiset:
-rv 30+1
-Paino +300g/vk
-RR 120/83
-Hb 119
- Sf 25cm
-Sykkeet +148
-Liikkeet ++

Vauva oli taas kääntynyt perätilaan :( Mutta vielä pitäisi kuulema olla hyvää aikaa kääntyä oikeeseen asentoon. Sitä aikaa TAYSiin olen odotellut istukka ultraa varten, mutta ei oo tullu. Pitäis olla rv30-32. Kysyin sit neuvolasta et näkeekö se sen koneelta niin eihän sitä ollu sitten tehty edes! Joten odottelu jatkuu..

jennah: Meillä synnytysvalmennukset alkavat ensi viikolla!

Kleopatra: Taidan vetää pohjat mahan kokoni kanssa, meinaan pienuudessa. Rv 30+1 kohdunpohjan korkeus 25cm!

riksu + magsimus rv 30+1
 
täälläkin uusi vuosi otettu rauhallisesti vastaan. käytiin viimeinen reissu ennen vauvaa pohjoisessa ja olipa tuskainen 7h automatka takas. ja seuraava päivä oli tosi kipeä... :'( mutta tulipahan tehtyä ja sai samalla vauvelille vaatteita ja muita tavaroita sitten.

Ninni, mulle voi laittaa synnäriksi seinäjoen keskussairaalan. ja ikääkin on pian 29. kun on jääny puuttellisiksi nuo mun tiedot aikoinaan.

 
Kyllä se on ihmisillä kummat harrastukset, kun jaksavat näitä meidän masuja ihmetellä. Moni ihmettelijä töissä tms. ei taida tajuta todellakaan sitä tosiasiaa, että jokainen on niin erilainen, ettei kaikilla voi olla samanlaista vatsaa. Mulle ei ole tultu kauheesti sanomaan mahasta, mutta ne ketkä on sanoneet, niin ei mitään pahoja.

Ja kaiketi jokainen niistä raskauskiloista tahtoo eroon, niin ei niitä erikseen tartte ihmetellä. Kaikki toipuu niin eri aikaan ja tavallaan, ettei voi verrata. Riippuu varmaan paljon edellisistä mitoista.

Täällä kyseltiin valmennuksista. Meillä olis mahdollisuus mennä kuun lopussa, mut en tiiä viitsinkö. Siellä näytetään synnytysvideo ja kerrotaan kivunlievityksestä. Ei jotenkin tunnu tarpeelliselta. Naistenklinikalle pitää varata aika tutustumiseen. Täytyy tässä lähipäivinä soitella. Sitä en tiedä, mitä tämä tutustuminen sisällään pitää. Muutama pariskunta on aina kerrallaan.

Vauveli on taas ollut innoissaan ja potkiskelee minkä ehtii. Aamulla raahasin kaupasta repullisen ja kaks kassia ruokaa jääkaapin täytteeksi. Meni yllättävän hyvin, kun ei tullut kuin selkä vähän kipeeksi... En enää uskalla liukkaalla ajaa pyörällä kalliin lastini kanssa.

Ajattelin tuossa vielä kirjastossa pyörähtää ja miehen kuntosalikortin käydä lataamassa. Lomallahan on aikaa tehdä kaikenlaista hyödyllistä...

Misupai ja Helmis 31+4
 
Ninni: mun mielestä veroa menee se 20% mut en tiedä koskeeko tämä äippärahaa mut ainakin kotihoidin tukeen voi hakea muutosta.Esim. mä sain 0% kun on tota asuntolainaa silmät+suut täynnä:LOL: tosin kävin sit nostamassa sitä 10%:iin kun tuntu rikolliselta olla maksamatta veroja!!!
Mut muistaakos joku joka saa tulevasta lapsesta äippärahaa saman kuin edellisestä,niin onko summa ollu aivan sama??
Kas kun kävin kelan sivuilta katsomassa mun rahapäätöksiä ja ihan ihme summia siel oli,summat vaihteli ekat 6kk ja sit se loppuajan(4kk) summa oli vakio mut vähempi kuin esikoisesta???!! Tosin vain muutaman euron mut miksi?? Mut samanhan mun pitäis saada? Olikohan yhtään tolkkua tossa mitä yritin sanoa? Ymmärsikös joku?
laitoinkin tohon ed.pinoon vinkin et et tosiaan kelan sivuita näkee omat tuet kun kirjautuu noilla pankkien verkkotunnuksilla!! Maksupäivät,brutot ja netot. tosi hyvä ainakin sit kun/jos jää hoitovapaalle ja verottajaa varten tarvii tulotietojaan,ei tarvi kaikkia papereita ettiä laatikoitten pohjilta!

Ja vielä Ninni: mun tietojakin vois päivitellä:33v mamma pirkanmaalta,2.tulossa(ei tietoa kumpi) la.26.3. synnäri tays

Tänään on etitty siis koko tampere sängynaluslaatikoita mut ne nyt tuntuu olevan kertakaikkiaan kivenalla!! Kun tahtoo joko sinisellä tai punaisella kannella!! Cittaris ois toki ollu mut 16.99? ni nou tank juu kun 3 tarvitaan.
Oispa taas ikeaan asiaa...onnex sekin rantautuu tännepäin muutamas vuodes!!

tietääkös kukaan muuten kuinka kauan vois raskaana uida uimahallissa?

jaaha,pojalla on kakit vaipassa,pittee mennä.

T.M ja himpula
 
Juupelis elikkäs oon kohta 20 (14.1) ukkeli 26 ja LA11.3 nokialla asustellaan kissan ja ukkelin kanssa vielä keskenämme. Tuota synnäri selviää huomenna kun tietää tuon hepatoosi tilanteen. Jos ei ole niin vas muuten tays. toivon vain et pääsisin vammalaan. jännittään rupee pikku hiljaa koko pikku ihmisen tulo. Onko muita hepatoosiepäilyjä/hepatoosin sairastavia
 
Inksu81
No minä nyt ainakin kaiketi kuulun sinne hepatoosiepäiltyihin :)
Ihan ku olis pahempikin syyhy iskeny... Mä tosin sain jo jonkun ihme lääkekuurin, Ataraxia, siis tähän kutinaan...jäi sit syömättä ku apteekis sanovat että ei sais raskaana ollessa käyttää... ota näist nyt sit selvää...
Huomen on tosiaan neuvola, meinaan pyytää että testaavat noi arvot...ei tää meinaan ihan normaalia tää raapiminen oo...ja mulla se tosiaan pahenee aina öisin....ja sit se onkin yhtä tuskaa...
 
Onnellista uutta vuotta kaikille!!

Meillä oli mukava ja rauhallinen joulu kotona.Heti joulun jälkeen lähdettiin Tukholmaan.Sieltä kotiuduttiin eilen.Tosi kiva reissu oli.vähän enemmän on Ruotsissa panostettu kauppojen ja ostoskeskusten jouluasetelmiin tai näyteikkunoihin, kun ainakin täälä Treella =) Ne oli kyllä tosi kauniita.. Lapset sai paljon uusia vaatteita.Masuvauvalle ostin vain ihanan harja setin.Ja jotain pientä sisustusta löysin kotiin.Mä olen kova sisustamaan kotia.

Luin kyllä äsken teidän kuulumisia, mutta sori kun en niitä nyt kommentoi..

Mulla oli tänään neuvola.Sen piti olla jo viime viikolla, mutta ton meidän matkan takia se siirtyi.Kaikki oli hyvin.Maha vaan tääläkin ihan yli käyrien.Painoa oli tullu joulun aikaan huimat melkein 1kg viikossa :LOL: Mullahan on ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes ja täytyy myöntää, että suklaata tuli syötyä ihan liikaa!Yhteensä on raskauden aikana tullu 7-8 kg.Se on neuvolatädin mielestä ok, kun oon pieni (161 cm) ja siro.

Vauva on liikkunu ihan erilailla ja paljon vähemmän masussa, joten sain lähetteen äitipolille.Kävin sielläkin siis.Onneksi vauvalla on kaikki hyvin, sydän- ja liikekäyrät oikein mallikkaat.Se on vaan jo niin alhaalle kiinnittynyt, että liikkeet on siksi enemmän sellasia tönäisyjä.Eteisistukkakin taas vähän vaimentaa vauvan melskaamista nyt kun on laskeutunut.Käyrien yläpuolella vauva oli kooltaan, jo n. 2,5 kg.Nyt jo..en mä mitään jättiläistä halua.
Lääkäri sanoi, että on iso kokonaisvaltaisesti, ettei vain mahanympärys.Eli ei se mun jouluisesta suklaan syömisestä oo kasvanu :D Kun diabeteshän vauvaa hieman kasvattaa.. Se oli hyvä juttu.

Huonoja uutisia oli, että täälä kanssa maataan nyt 3 vkoa.Sen jälkeen synnytystä ei enää estellä mitenkään.Kohdunsuu oli parille sormelle auki.Kanava pehmeä, mutta onneksi 2 cm jäljellä.Supistelee kokoajan, mutta ei ne sillain kipeitä oo.Mulla on kyllä korkea kipukynnys, niin vaikea tietää tai selittää tarkasti.Ihan 10 min välein tulee napakka supistus.Mua on supistellu jo pitkään, mutta viime tarkastuksessa neuvolalääkärissä kaikki oli ok.
Ens viikolla uus tarkastus äitipolilla.Jos tilanne vaan jatkuu tai pahenee, niin tietenkin pitää mennä aikaisemmin.Lääkäri sanoi, että nyt näyttäis olevan alkavan synnytyksen merkkejä, mutta myös uudelleensynnyttäjille voi käydä noin.Synnytys voi käynnistyä ihan normaaliin aikaankin sitten.Nyt seuraillaan.
Mulla kuitenkin suhteellisen pienet ikäerot lapsilla ja sekin vaikuttaa asiaan.esikoinen on just täyttänyt 4 ja pienempi 2-vuotta.
Vaikeetahan tää huilaaminen on, kun miehellä alkoi tänään työt (iltavuorot kaiken lisäksi) ja lapsia on hoidettava.

Ihan hyvällä mielellä silti oon.Ja onneksi jo näinkin pitkällä raskaudessa.Vauvakin oli jo hyvän kokoinen.Jotenkin en nää vielä itseäni synnyttämässä, aikasintaan helmikuun lopussa :D
Oli kiva silti saada kertoa murheet!

Hyviä vointeja kaikille masuille!
 
Lista päivitetty, toivottavasti meni tiedot kaikilla oikein ja toivottavasti huomasin kaikki, tarkistakaa!!!

Kävin päivällä lääkärissä ja sain nyt sit loppuajan äippäloman alkuun asti saikkua. Eli nyt saan rauhassa keskittyä "pesän rakentamiseen" :heart:
Ei mulla kauheesti oo tekemistä, makkarissa pitää vähän vaihtaa järjestystä et pinnis mahtuu meiän sängyn viereen ja sit sellasta yleistä siivoomista ja pyykin pesua. Ihan mielelläni nyt jään jo kotiin, tänäänki ollu kävely välillä ihan täyttä tuskaa... Nyt meen ruoan laittoon, kommentoin aamulla sit juttujanne!

:heart: :Ninni ja Kirppu 29+3
 
Ninni: Mulle voi laittaa iäksi 24 vuotta ja nyytti on tyttö. :)

Täällä tuskaillaan edelleen vaunujen kanssa.. En osaa päättää mitkä miellyttäisivät! Pitää kai ostaa monet.. :LOL: :LOL:
Täytyy lähteä palauttamaan leffaa ja käydä kaupassa.. Mulla on hillitön himo jugurttiin ja se on päässyt loppumaan! kääääk. Onneksi kauppa on lähellä ja auki 22 saakka :)

Tuli sitten itsekin käytyä tänään ale-myynneissä.. Aika heikkoa oli tarjonta! Vauvalle löytyi Zarasta paita ja housut, Hemtexistä ihana satiininen pussilakanasetti pinnikseen.. :heart:

mukavaa iltaa kaikille!

 
Kävin margitin vinkistä kurkkaamassa kelan sivuilta päätöstä vanhempainrahasta, ja pieni ylläri sieltä löytyikin... Nimenomaan PIENI. Pieni on koko raha! Se oli kuitenkin laitettu mulle esikoisen mukaan, siis saman rahan perusteella kuin se esikoisesta saamani tuki, vaikka työttömyyskorvausten perusteella jos ois laskettu, mun ois kelan laskureiden mukaan pitäny saada enempi. No, pitää vaan odotella että tulee se päätös ihan postissa kotiin ja soittaa sit kelalle tai mennä ihan käymään, että mitenkä tämä näin menikin, vaikka hakemusta viedessäni virkailijakin minulle sanoi että tökäreiden mukaan se näyttäisi tulevan. Ja samalla viedä hakemus kotihoidon tuesta tuon esikoisen osalta, olin unohtanut sen aivan kokonaan!

Hei tietäisikös kukaan, mistä voisi ostaa tai tilata vauvan töppösiä ja tumppuja, niitä samantapaisia kuin mitkä äitiyspakkauksessa tulee? Kun olen ihan jopa halpismarketissa niitä toki nähnyt, mutta haluaisin vaaleanpunaiset, ja olen nähnyt niitä perusmalleja vain punaisina. Vaaleanpunaisena on tullut vastaan vain semmoisia, mitkä olisi ehkä kivat seinällä koristeena, mutta ei aidosti käytössä. Ei ollenkaan lämpimän oloisia ole olleet, tai sit hurjan jäykkää kangasta, tai jokin muu vika ollu kaikissa mitä oon nähny.

Ippu 29+2
 
Täälläkin on toivuttu joulusta ja muutosta ja saatu netti taas toimintaan. Tosi paljon olikin tullut tekstiä, kiva oli lukea teidän kuulumisia! Helmi35, miten miehen uuden vuoden juhlinta sitten lopulta meni? Muistelen, että kirjoittelit siitä jo aikaisemminkin.

Käytiin tänään tutustumassa uuteen neuvolaan, ja oikein kivalta vaikutti. Päästiin jopa ekstrana kurkkimaan taas vauvaa, kun siellä oli vanha ultralaite. Hyvin vauva voi ja oli kääntynyt nyt raivotarjontaan, niin kuin olin vähän arvellutkin, kun potkut ja möyrinnät on muuttuneet niin jatkuviksi ja näkyviksi - välillä koko maha heiluu puolelta toiselle. Sukupuolta ei saatu tällä neljännelläkään yrityksellä selville, jalat oli edelleen ristissä! Veikkauksena oli että "tytömpi", koska pojan todennäköisemmin erottaisi, mutta tämä oli siis tosiaan pelkkä veikkaus.

Musta mun maha on kasvanut nyt parissa viikossa tosi paljon, mutta sf-mitta oli edelleen alakäyrillä, 24. Itse en ole kyllä kuullut juuri kommentteja masun koosta (muuta kuin muutamilta tahoilta kehuja miten söpö se on), enkä oikein ymmärrä, miten monet tuntuvat loukkaantuvan saamistaan kommenteista. Tuskinpa nuo kommentoijat mitään pahaa tarkoittavat - ihmetykset esim. isosta mahasta voivat olla ihan vain aitoa yllätystä. Harvoilla loppujen lopuksi on kovin selkeä kuva siitä, minkä kokoinen maha milläkin raskausviikolla oikein on, ja tuo maha-aihe tuntuu olevan monille sellaista small talkia, jota käydään raskaana olevien kanssa. Vähän niin kuin mahan kommentointi olisi jo vauvasta puhumista, ja mikä nyt odottavaa enemmän kiinnostaisi...

Bellona 27+6
 
Hei kaikille!

Uusi vuosi meni rauhallisesti, kun olin töissä sekä aaton että uuden vuoden päivän. Ei siinä kauheesti jaksa juhlia, kun aamulla herää kuudelta ja illalla tulee kotiin yhdeksän kieppeillä. Käytiin me kävelyllä kattomassa, josko Pariisin keskustassa olis ollu ilotulitus, mutta eipä olleet järjestäneet mitään. :/ Mäellä kun ollaan ei tarvitse montaa metriä kävellä niin pääsee tuolta talojen välistä katselemaan Eiffel-tornia ja keskustaa.

Itsellä ei ole oikein edes tietoa pitääkö ilmoittaa työnantajalle vielä jotain milloin jään äippälomalle vai miten pitäis menetellä. En viitsi kauheasti ottaa asiaa puheeksi, kun pomolla tuntuu muutenkin aina olevan jotain valittamista. Loppuviikko on onneksi vapaata niin saa levätä ja ensi viikolla pitkästä aikaa käymään Suomessa =) .

Ajattelin huomenna mennä ostaan rautatabletteja ja käydä verikokeissa verikorttia varten, kun synnärin vaihdon takia vaativat uutta ja samalla pitäis tehdä sokeri-testi. Viimenen ultra joskus 25 päivän tienoilla ja "neuvola" sitä seuraavalla viikolla. Valmennukseen tai ilmeisesti johonkin tutustumistilaisuuteen ensin käskettiin mennä joskus parin viikon päästä.

Vaavi on potkinu urakalla ja uudenvuoden aattona se olikin ainut joka jaksoi juhlia.

Mulle ei ole mahankoosta huomauteltu mitään, mutta töissä ihmiset kyselee tai veikkailee päivittäin onko tyttö vai poika.

Saini & Bébé 28+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja bellona:
enkä oikein ymmärrä, miten monet tuntuvat loukkaantuvan saamistaan kommenteista. Tuskinpa nuo kommentoijat mitään pahaa tarkoittavat - ihmetykset esim. isosta mahasta voivat olla ihan vain aitoa yllätystä.
Mulla yksi työkaveri, itsekin jo useamman äiti mutta vain muutaman vuoden minua vanhempi, jaksaa joka päivä katsoa silmät suurina, tarttua olkapäästä, ja sanoa jotakin tyyliin "ethän sä enää kohta mahdu ovista tuon kumpusi kanssa, vieläkö meinaat paljon kasvaa??". Yleisin kommentti häneltä on kuitenkin "Voi vitsi että tuo äiskä voikin PAKSUSTI!". Äänensävynä järkyttynyt ihmetys maailman valtavimmasta vatsakummusta. Siis joka päivä. Joka ikinen päivä. Ja mulla vaikka komea kumpu onkin, on kokonaispaino ihan kurissa enkä ole kasvanut muualle kuin eteenpäin. Niin että tältä pohjalta voi itse kukin miettiä, miltä voi tuntua kommentointi toisten suusta.

Onneksi valtaosa kommenteista on positiivisesti yllättyneitä, lähinnä siitä että tämäkin ikilapseton herkesi hedelmälliseksi :D

~Tii rv 30+.
 
Ensinnäkin neuvolakuulumisia...
Minäkin sain nyt sitten loppuun asti sen sairasloman.
Painoa tullut 700g/viikko :D
Pissa ok
RR 108/60

Kaikki siis tietyllätapaa OK! :)

Lääkärin kanssa keskusteltiin juurikin siitä kuinka ihmiset kommentoivat, jopa ulkopuolisetkin, raskaana olevan naisen mahankokoa jne... Jotenkin vaan tuntuu että on yleistä riistaa kun on raskaana :whistle:
Minä en henk.koht loukkaannu kommenteista, mutta toisaalta kun ajattelee, että on pienimahainen niin ihmiset ei välttämättä osaa ajatella sitä että kommentit saattavat odottavassa äidissä saada aikaiseksi turhaa huolestumista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyen.
Kun odotin tuota kuopusta niin kätilöopistolla jopa kätilö tuumasi että sinulla ei vielä viikkoja ole edes 30... Ja tuossa vaiheessa viikkoja oli 38+
Ei tunnu kivalta ei.
Mutta mulla siis leveä lantio ja nyt lääkärikin sanoi sitä että minulla kohtu "levinnyt" tasaisesti koko lantioon eikä se kasva eteenpäin niin kuin siis monilla kapeampi lanteisilla. :LOL:
Ja kun ihmettelin lapsen pientä kokoa niin lääkäri lupasi että tällä kertaa laittaa minut ajoissa kontrolliin jos näyttää siltä että kasvu tippuu omalta käyrältä. =)

Minäkin soiton kelaan kun ei vielä päätöstä kuulu äippärahasta. On vielä minun paperit palkanmaksuselsvityksessä työnantajalla, kun siis saan ekat kuukaudet normipalkkaa.
Joku ihmetteli sitä kun siellä on niitä eri summia eri aikoina niin sehän johtuu ihan siitä että nykyisin äippärahaa ja vanheimpanrahaa maksetaan korotettuna alussa.

Mutta nyt IKEAAN :wave:

kleopatra ja ihmemies
 
Soitin Kelaan ja johan sieltä selvisi, miksi vanhempainrahani ei tulekaan työttömyyspäivärahan mukaan laskettuna, vaan tulee sama kuin edellisestä lapsesta.
Kun nythän on vasta tullut se muutos, että äitiyspäivärahaa maksetaan korotettuna ekoilta 56 päivältä, ja vanhempainrahaa olikos se ekoilta 30 päivältä. No, tämä 56 päivän ajalta korotettu summa on minun kohdallani suurempi, kuin jos äippäraha laskettaisiin työttömyysrahasta, ja näinpä kelalla koneet kahtoo, että tämä ratkaisu on minulle edullisin, vaikka todellisuudessa se onkin sitä vain sen ekan 56 päivän ajan. Ja niin on koneellistettua tämä nykymaailma, että tätä pykälää ei pysty ohittamaan, vaan tämän mukaan on mentävä, vaikka jäänkin tämän takia pienemmille rahoille äitiys- ja vanhempainrahakauden loppuajaksi, kuin työttömyyspäivärahoista laskettuna jäisin.
No lohdutteli se kelan täti minua sillä, että kun esikoisesta saan kotihoidontukea, niin siinä se tavallaan tasoittuu, taikka korvautuu, mutta ei se tunnu nyt paljoa lohduttavan, kun ei tiedä yhtään minkä suuruisesta rahasta siinä on sitten kysymys. Pitää täyttää se hakemus tänään ja viedä kelalle mahd. pian ni selviää.

Masun kommentoinnista Ilmeisesti olen saanut viettää aikaani ilmeisen fiksujen ihmisten parissa, kun minulle ei ole tullut MITÄÄN ikäviä kommentteja vatsan koosta, tai sen kasvusta. Appiukko joskus sanoi kun se alkoi jo ihan kunnolla näkyä, että sehän alkaa jo näkyä, ja sit kun meni vaikka pari viikkoa että ei oltu nähty, ja vatsa siinä ajassa, semmosilla sopivilla viikoilla kun oltiin, oli kasvanu merkittävästi, ni sanoi että vatsa on selvästi kasvanut (mihin heitin että kummalla on suurempi?! [hällä kun on tämmönen suomalainen omena-lihavuus-pömppö]), mutta en noita kumpaakaan mitenkään ikäviksi kommenteiksi ole kokenut. Pikemminkin päinvastoin, olisi mukavaa jos joku vatsaani joskus huomioisi!

Tiilan työkaveri on kyllä vetänyt kunnon pohjanoteeraukset kommentoinnin suhteen. Kunpa työkaveri joskus itsekin vielä raskautuisi, niin pääsisit heittämään vastaiskuja! ;)

Ällö olo, menin pönttö syömään hyvän palan persikkapiirakkaa mitä leivoin... mulla ei näytä yhtään kärsivän syödä mitään "ylimääräistä", siis tyyliin pottu-ruisleipä-linjalta poikkeavaa, kun jo tulee huono olo. Uudenvuodenpäivänä käytiin Hesellä, ja kamala olo seurasi siitäkin. Pystyttekö muut syömään roskaruokaa/karkkia/herkkuja ilman vatsanpuruja/pahoinvointia/närästystä? Toisaalta hyvä, pysyypähän kilot kurissa kun ei tee mieli mättää naamaansa mitään, mistä tämä ällötysolo sitten tulee, mutta toisaalta harmittaa, ettei voi juuri herkutella, kun aina seurauksena on tällainen olo. Tekisi hirveästi mieli salmiakkia, mutta en uskalla syödä, eiköhän tämä tunne iskisi siitäkin! :(

Ippu 29+3
 
Bellona
Kiitos kysymästä! Tulikin pieni ylläri kun soitin uudenvuodenpäivänä miehelle niin se oli jo satamassa. Tämä minun kuvittelema ruotsin risteily olikin tallinnan risteily. Onkohan meillä kommunikointiongelmia? :whistle: On kuulemma mulle kertonut sen monta kertaa...Kiltisti kuulemma oli ollut...Hirveessä kännissä vaan ja suunnilleen sammuneena koko matkan. Olipas kivaa. Harmitti jälkeenpäin, että ei ollut meidän kanssa.

Meillä on Bellonan kanssa tasan sama laskettu aika ja sama sf-mittakin. Mulla oli 27.12. juuri 24. Ehkä se on jo hiukka taas kasvanut.

Töissä sain kuulla pari kertaa muutama kuukausi sitten, että raskausviikkoihin nähden tosi iso maha, mutta nyt joulun aikaan melkein jokainen sukulainen sanoi, että aika pienihän mun maha on. Mun mielestä se on ihana ja sopiva :D.

Tänään aamulla oli extravaikeeta ylettyä laittamaan kengät jalkaan ja kävely töihin oli raskasta. Hengästyttää ja koko ajan vessahätä. Piti tänäänkin pyytää meidän 5-veetä auttamaan mua laittamaan kengät jalkaan. Se on niin lutunen kun tykkää auttaa mua kaikessa.

Mun sokerirastitustesti oli eilen ja tulokset oli ok. Onneksi...Seuraava neuvola 18.1. ja pelkopoli 17.1. Vähän pitää alkaa miettimään mitä siellä pelkopolilla sanon, ettei tarvitsis montaa kertaa siellä hyppiä.

Lähetin eilen sähköpostia Kelaan ja sain äsken vastauksen, että äitiyspakkaus tulee postiin kahden viikon kuluessa ja äitiyspäivärahahakemus tulee myöhemmin. Kelalta lähtee työnantajalle vielä papereita. Päätös tulee kuitenkin mahd.pian. MUn pitää vielä saada esimiehen allekirjoitus (tulee lomalta 7.1.) mun virkavapaahakemukseen, kun saan palkkaa 15.5. saakka. En saa ihan 3kk ajalta palkkaa, koska mun työsoppari loppuu 30.4. Jos mun työsopimusta jatketaan myöhemmin, saan täydet 3kk palkkaa.

Tilasin tänään turvakaukalon ja tuli heti helpottunut olo :). Maksan sen kuitenkin parissa erässä ja se lähetetään vasta sitten kun koko summa on maksettu.

Eipä muuta tällä kertaa. Pitäisköhän tehdä oikeesti jotain töitä :LOL:.

Helmi ja "tyyppi" 28+0
 
Heippa vaan kaikille!
Mulla oli maanantaina se äitipolilla käynti ja kaikki oli siellä vallanmainiosti. Sydänvikaa ei löytynyt,onneksi! 4D:llä ultrailtiin ja neitokainen sitten piti jalat ja kädet naaman edessä jotenka kasvot näkyi ihan vaan vilaukseta!Kuvaa ei saatu.

Eksyin eilen sitten lastentarvikkeeseen ja tulipas sitten ostettua vähän vauvelille uusia juttuja,,, ja tyttö juttuja tietenkin. Emmaljungan yhdistelmät, aivan ihanalla jungle pink kuosilla. Onneks oli viimevuoden väri niin sai hieman alennusta! Sitten pinnasänky settikin tuli hommattua, joten entinen joutaakin sitten myyntiin. Onko kellään tarvetta?

Sitten jos maha kulumisiin, niin sinneppäs ei sen kummallisempaa. Painoarvio oli sillon maanantaina 1350g ja nyt on painokin alkanut nousta,,,iiiiik!!! Närästys alkoi ja tuntuu vaan pahenevan kerta kerralta! Ipulle siis vastauksena että ilman närästystä ei roskaruoasta selviä, mutta onneks sentään karkkia voi vielä vedellä!

Amalia ja rimpsessa 28+3


 
Ippu: juuri näin ajattelen minäkin, että kunhan tuo mokoma sammakkosuutyökaveri raskautuu (tai lihoo, jos niikseen on), en kyllä sanoissani säästele! :kieh: Saa nähdä miten oikeasti kävisi, kiltti ja hiljainen kun perusluonteeltani olen, mutta kyllä jo sieppaa välillä kahvihuoneeseen meno kun tietää päivän kommentin olevan vielä tulossa.. Todellakin KAIKKI MUUT kommentoijat tähän mennessä ovat olleet positiivisia tai ainakin neutraaleja, mutta tämä yksi nyppii kyllä urakalla!

Ja toiseen kysymykseesi: täälläkin nimenomaan sokerit ja rasvat närästävät :wave: Joskus on pakko jotain pientä herkkua saada, mutta kyllä se kostautuukin :$

Helmi: hengästyminen on minullakin moninkertaistunut parin viime viikon aikana, ja kipeytyvät lonkat siihen aiheuttavat puuskuttavaa ankkakävelyä :D mahdan olla koominen näky! Onneksi toisinaan sujuu kulkeminen ihan normaalihkostikin!

Ja onnittelut puhtaasta sokerirasituksesta vielä! Minullahan siitä ei ilo pitkäaikainen ollut, kun pari viikkoa myöhemmin virtsan sokeri oli koholla ja jouduin kuitenkin kotimittaukseen :| Toivottavasti pääsen tästä eroon seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä, minun (ja Nyytin) parhaaksihan tämä toki on.

Anneli: Kela on aloittanut uudelleen pakkausten postittamisen, joten kyllä se sieltä tulossa varmasti on. Eivät ehkä kaikkia ole postin harteille yhtä aikaa ~jouluruuhkan lisäämiseksi~ laittaneet, mutta uskoisin että ensi viikolla viimeistään pitäisi tulla (jos silloin jakelun keskeytymisen aikoihin päätöksen sait).

Aurinkoista päivää kaikille
~Tii (tänään ahkerana kirjoittajana) viikot vieläkin 30+
 

Yhteistyössä