*** MAALISMASUT 2009! ***

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
BPL en tarkoita millään pahalla, mutta mua ei ainakaan näin alussa kiinnosta kuulla muiden kuoleista lapsista. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta toki olen pahoillani. Mutta tässä alkuraskaudessa jokaisella on omat pelkonsa ja mietteensä.
Mä en henkilökohtasesti ainakaan helpotu siitä että joku tulee kertomaan kuinka monessa muussakin asiassa voi kaikki mennä pieleen. Tuskin se monen muunkaan mieltä helpottaa vaan aiheuttaa lisää tuskaa.

Jokainen varmaan myös tietää riskit, jokainen voi kuolla auton alle. En näe kuitenkaan mitään järkeä että alkuraskaudessa tai loppu raskaudessa olevien keskustelupalstalle tullaan jauhaan kuinka paskaa elämä on. Ei se kenenkään oloa paranna.

Ja kyllä se on totuus että keskenmeno on todennäkösempää kun kuolla synnytykseen.

Ymmärrän että on varmaan sullakin paha olo ja johonkin on purettava. Mutta aina voi miettiä... jokaisella on tottakai oikeus kirjoittaa mitä lystää mutta ei verhoilla sitä asiaa siihen että se nyt muita helpottais. Ei ainakaan mun alkuraskauden pelkoa vienyt vaikka tiedän että kuolla voi koska vaan.

tässä hieman purkautumista täältä suunnalta
lainaan nyt tämän uudelleen jotta voit lukea mitä kirjoitin.
Voisit myös lukea sen omasi kirjoituksen tapauksesta niin ehkä ymmärrät mitä tarkoita.
On eri kertoa tapausesta kun julistaa paskaa elämää ja kertoa kuinka kenenkään ei kannata pilvilinnoja rakantaa kun se lapsi voi yhtähyvin kuolla synnytykseen kun keskenmenoon, joka ei todellakaan pidä paikkaansa.
jos nyt ymmärrät mitä tarkoitan?
mutta niinhän se oli että sinä vain saat purkautua ja muilla odottajilla siihen ei ollu aihetta...
 
moiks

ensinnäkin tajusin vasta että enhän ole tähän pinoon edes ilmoittautunut.. meni osittain väärään pinoon illalla tuo teksti :ashamed: hivenen hajamielisyyttä täällä suunnalla ilmassa.. sen ovat huomanneet myös töissä :whistle: :ashamed: '

mutta elikkäs tosiaankin maaliskuun lopulla la pitäis olla jos kaikki menee hyvin.

parempi olisi kai tuohon kinaan olla puuttumatta mutta eikö tämä palsta just ole sitä varten että tuntemuksia ja kuulumisia vaihdellaan.. tuetaan toisiamme jne.. kyllä minun nähdäkseni tänne saa kirjoitella mitä kukin haluaa ja saahaan niistä vaihtaa sitten mielipiteitä.. mutta ei kukaan voi kieltää mitään kirjoittamasta.. nehän voi sitten skipata yli jos ei tykkää lukea.. no okei, en enempää tähän soppaan lusikkaani enää työnnä..
enempi varmaan tulen kirjoittelemaan tuolla km:n jälkeen plussanneissa mut olis kiva tähänkin porukkaan tutustua jos tämä ei jatkuaksi rähinäksi ja toisten mollaamiseksi mene.

 
vihvi en tiedä millanen sun anoppi on, mutta jotkut ei tavallaan osaa käsitellä isoja uutisia yht äkkiä. Eli tarkotan et hän voi olla ja varmaan onkin iloinen mutta tuli niin yllätyksenä niin vaikutti hieman vihaiselta. Itsellä vaan tällaisia tuttuja on joiden ensi reaktio voi olla tai näyttää ihan eriltä mitä todellisuudessa.

Suunnistaja tos ekas raskaudes kävin ultras (tässä en viel mee) ja riippuu lääkäristä taksa. Eli vaasan mehiläises ultra maksaa 80? siihen kuuluu se alakautta ultraus eikä muuta. Me mentiin hölmönä jollekki kalliimmalle lääkärille joka jauho itsestään selvyyksiä ja sitten laitto vielä ajasta laskun mukaan. Ois pitäny järkevänä kieltäytyä koska me ei haluttu muuta kun ultra. Se tosiaan makso lähes satasen. kannattaa soittaa ja kysyä hintoja ennen kun menee
 
Kylläpä on tekstiä tullut kun on yhden päivän ollut käymättä palstalla!

Tepa: Synnyttämään mennään PKKS:ään jos sinne saakka päästään. Oireina on ollut nyt jo jonkun aikaa (pari viikkoa?) hillitön turvotus aamusta iltaan. Farkkuja ei tee mieli pitää kovin pitkään jalassa ja kaikki vähänkin slimmimät paidat näyttää turvonneen mahan. Paha olo ja kuvotus vaivaa välillä ja taas välillä ei ole mitään. Sanoin avokille keskiviikkoiltana että outoa olla raskaana kun ei ole kummemmin mitään oireita. No, torstaina sitten oksensinkin jo kesken työpäivän. Huono olo tulee jos ei syö ja sit kun syö niin tulee varmasti huono olo... Lievää väsymystä myös havaittavissa ja välillä koskee mahaan tai selkää jomottaa. Siinäpä ne onneksi taitaa ollakin. En muista enää vanhemmista kirjoituksistasi että onko sinulle tulossa ensimmäinen?

Olen kaasona kaksissa häissä vielä tämän loppukesän aikana ja pienennytin mekkoni rinnan ympärystä ennen kuin plussasin ja nyt naureskelen että saatan joutua vielä isontamaan sen takaisin jos ei mahdukaan enää päälle :LOL:
 
Suunnistaja Kävin yksityisellä varhaisultrassa. Paikan nimi oli Femeda. Siellä oli eri lääkäreillä eri palkkiot. Menin halvimmalle ja hintaa tuli kelan korvausten jälkeen 67.09?. Ultra tehtiin alateitse. Lääkäri katsoi, onko kohdussa ketään, montako siellä on ja miltä ympäristö näyttää. Kertoi pikaisesti kielletyistä ruuista ja kertoi uuden lasketun ajan. Onnitteli lopuksi. Jäi hyvä mieli käynnistä ja helpottunut olo!

nöttiäinen Sitä ei sen takia kannattanut ottaa ennen 12. viikkoa, koska se sisälsi rautaa, joka voi lisätä raskauspahoinvointia. Näin muistaisin lukeneeni täältä...

).( Ei mitään uutta. Paha olo, mutta se on ihan vähän helpottanut. Töihin meno jännittää. Pitäisi kertoa ehkä heti alkuunsa pienestä lomatuliaisesta.. :D Alkaa oksettaa, kun mietinkin sitä tilannetta!

Mimmukka 8+3
 
BPL, en tarkoittanut pahalla, mutta tuntui vaan et tulit tänne varoittelemaan muita keskenmenoista ja siitä että vauva voi kuolla synnytykseen. Toki saat kirjoittaa ihan mitä haluat ja mikä mieltäsi painaa, mutta musta kirjoituksesi ei ollut oman tunnon purkua vaan pääasiassa juuri tuota varoittelua/pelottelua muille. Ja kuten kirjoitinkin mä en jaksa murehtia tulevaa, vaan haluan nauttia tästä raskaudesta täysin sydämin ja olen silti tietoinen riskeistä joita matkan varrella on. Sori jos pahoitit mielesi.
 
Tottahan se on, että lähes kaikki on herkkänä raskausaikana.. Halutaan uskoa että kaikki menee hyvin. En minäkään halunnu nähä kuvia pikkuserkkuni "keskenmenneestä" lapsesta joita hän oli laittanu suvun sähköpostiin.. Itsekästä ehkä, mutta en halua menettää yöuniani kuten todennäköisesti kävis.

Piti aikaisemmin kirjoittaa kun oon muutamana päivänä kokeillu kuunnella sydänääniä omalla dopplerilla, mutta ei ainaskaa vielä kuulu. On se jänskää kyllä :)

Ite oon tämän toisen kanssa paljon rennommin mielin liikkeellä mitä esikoisen. Saattaahan se tietenki vielä ajan kanssa muuttua kun nyt tietää suunnilleen mitä on odotettavissa! :D

Eeeva ja äppä 8+2

Ps. Päivittelen myöhemmin tänään.
 
BPL
Sitä minä tarkoitinkin että on hyvä elää tätä päivää ja iloita siitä mitä on nyt.
Ja ettei turhia pelkäisi. Tällä hetkellä tuntu niin pahalta että...ei sitä osaa edes sanoiksi laittaa.
Mutta se mitä tapahtui, jostain ihmeen syystä vei pelot pois.
En mä ketään halua pelotella ja en halua jauhaa mutta nyt tuntuu että tässä on tehty kyllä kärpäsestä härkänen, oikeesti.
Kaikki oli mun juttuja. Haluan itseäni suojella. Kerroin vain siitä tässä kaikille.
Ja se pilvilinna, MINÄ sieltä tipuin. En tarkottanut muita. Ja vaikka en nyt turhia intoile niin kyllä sitä silti on jo aika pilvilinnoissa.
Mä en todellakaan halunnut teille muille pahaa mieltä tästä.
Enkä tajunnut että tää on väärä paikka.
Minusta on hyvä että kokemuksia vaihdetaan.
En kirjoittanut arvostellakseni muita mutta koska takaisin tuli niin kurjaa tekstiä, koin sen ahdasmielisyydeksi.
Purin vain pahaa oloa, väärään paikkaan. Anteeksi kaikille.
Poistin sen kirjoituksen koska en halunnut enempää noin negetiivistä arvostelua. Mutta sen vannon että en jauhanut enkä muita arvostellut.
En ilkeyttäni mitään keskenmenoista kirjoittanut. Taidan todella olla väärässä pinossa.
Parempi lopettaa tämä kirjoittelu etten taas kirjoita jotain kamalaa...oikeesti.
Toivon sydämestäni kaikille hyvää jatkoa.
Antakaa ihmisten purkaa sydäntä. Ei kaikkea ole pakko kommentoida, ainakaan pahalla. Ei tänne kukaan (uskoisin) tule tahallaaan kirjoittamaan ilkeyksiä ja pelottelemaan.
Mulla ei todellakaan ollu tarkoitus pelotella vaan käsitellä surua.
Tästäkin pinosta on osa poistunut ja voimia heille uuteen yritykseen.
Toivon että en enää tullut väärin ymmärretyksi, en jaksa enää tätä.
Kertokaa mikä on oikea pino mihin voi tätä pahaa oloa purkaa.
Aina välillä on hyvä mutta tämä kirjoittaminen auttaa. Vähän niinku päiväkirja mutta täällä saa tukea. Anteeksi.




 
Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Tänään otin viimeiset tabletit ja nyt alan ottamaan multivitaa, se kun on halvempaa.
Kävin vilkaisemassa myös tuota Multivitan tuoteselostetta ja ilokseni huomasin, että normaali Multivita ei sisällä A-vitamiinia. Voisimpa minäkin sitten siirtyä siihen tuosta kalliimmaasta multitabista. Kiitos vinkistä!
 
Kylläpä äsken kilahti, kun meillä on sellanen hoitokoira ja se oli pissannu valkoselle matolle ja valkoselle päiväpeitolle. Huusin kun joku raivohullu. Mies yritti rauhotella, että ei se ymmärrä kun on vasta niin pieni, mutta ei rauhottanu mua :kieh: Huh, onneks lähtivät ulos! Ihan uutta tällänenkin tunnepurkaus..

Mä mietin tota varhaisultraa, mutta mies haluis oottaa. Musta olis vaan niin kiva päästä jo kertomaan kaikille, että saadaan vauva.
 
Kaa
Itsekkin olen laskeskellut milloin voisin käydä ultrassa. Ystäväni lupasi ultrata minut heti kun sille tuntuu (on siis neuvolan terkka itsekkin). Nyt vain yritän miettiä sopivaa aikaa. Tänään on rv 6+3, huomenna eka nla. Pitää kysyä huomenna vielä omalta terkalta mielipidettä asiaan. Tarkoitus on siis vaan nähdä onko Pienin oikeassa paikassa ja sykkiikö siellä pikku sydän. Vaikeita päätöksiä... kokemuksia?
 
Hei kaikki!

Onnittelut uusille <3

Ei oo tullu muutamaan päivään käytyä ja tekstiä on tullu niin paljon etten jaksa kerralla kaikkea lukea.

Meillä kaikki ihan ok. pahoinvointi on vähän hellittäny ja ruokahalu kasvanu.

Tuosta verenvuodosta, mulla sillon rv6 ultrassa sano lekuri että elä säikähä jos verta rupee tulemaan, kuulemma näky joku hyytymä siellä. Arvatkaa vaan oonko joka kerta kun käyn vessassa kyylänny tuleeko verta.

Matami ja vaavi 8+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Tosta raskaus multitabs monivitamiinista vielä...
Kyllähän purkin kyljessä olisi ohje, jos sitä ei suositella otettavaksi alkuraskaudessa.
Itse olen sitä syönyt yrityksen aikana ja nyt parisen vkoa plussauksen jälkeen.
Tänään otin viimeiset tabletit ja nyt alan ottamaan multivitaa, se kun on halvempaa.
En aio kantaa huonoa omaatuntoa siitä, että olen ottanut noita vitamiineja kun ne ovat eritoten suunnattu raskaana oleville. Kukin tekee tietenkin miten parhaakseen näkee. :)

Ja onhan se niinkin, että melkeen joka neuvolatätillä tuntuu olevan omakohtaiset ohjeensa. :D
Meitä kun riittää joka junaan ja vielä asemallekkin jäämään. :D
Mukavaa sunnuntaita! :wave:
mä löysin sellasen jutun et sen takia ei suositella et siinä on rautaa ja se voi aiheuttaa alkuraskaudessa pahoinvointia ja närästystä. Eihän vitamiinenjä turhaan kannata rouskuttaa mutta oman vointinsa mukaan kun ottaa niin ei siitä varmaan vaaraa ole. Ehkä raudasta vaan voi saada sen pahoinvoinnin. =)
 
Mie olen flunssasta toipumassa juuri... tupakkaa oon reippaasti vähentäny... pe 3, la 2,5 ja tänää 1 oon polttanu... :)

Kattelin just ku olen nuita lidlin yms. porevitamiinitabletteja syöny nii net on just makeutettu noilla syklamaatilla ja sakkariinilla jokka o haitallisempia.. empä oo onnes niit enää juonutkaan...

Olen tältä palstalta lukenu nii monia vitamiineja nii en oikee tiiä et mikähän se parhai sit ois mulle? Pahoinvointia kyllä on jo nyttenkin,varsinkin ku on nälkä nii alkaa etoo aivan kauheesti... B6,multitabs vai mikä ois parein? Vinkkejä mulle pliis... :ashamed:

LindaH ja vaavi 6+1
 
Multivitaa suositeltiin mulle apteekissa kun kysyin että oisko jotain halvempaa ku se raskaanaoleville tarkotettu. Siinä ei tosiaan ole A-vitamiinia. Raskaus multitabsiahan suositellaan syömään jo raskautta suunnitellessa joten eiköhän siinä mainittais jos sitä ei sais syödä tai jos siitä ois haittaa alkuraskaudessa. Neuvoja on yhtä monta ku on neuvolantätejä joten en edes yritä miettiä kuka on väärässä ja kuka oikeassa :LOL:

Zoe-F: Eikö omena just paranna mahan toimintaa ku siinä on niin paljo kuituja? Mulle ainaki on ummetukseen suositeltu omenaa.

BPL: En usko että sinun tarvii pinosta poistua :hug: Tämmönen odotuspalsta on semmonen että tässä aiheet vaihtuu viikottain kun kaikille sattuu ja tapahtuu. Toisinaan joku saa risuja ja joku ruusuja. Tuokin "riita" unohtuu pian.. :)

MITÄ MUUTEN OOTTE MIELTÄ SIITÄ JOS PERUSTETAAN JOKA KUUKAUSI UUSI PINO? Nämä pinot kun alkavat kasvaessaan tilttiä. Ja välillä vois päivittäjäki vaihtua :D

Eeeva ja Äppä 8+2
 
BPL
Eeeva, kiitos ystävällisistä sanoista. Tuli parempi mieli.
Yäk. Olin just kaupassa ja piti miettiä tämän päivän ruokaa...Ja kassajonokin eteni niin hitaasti....
Raskaus on kyllä edennyt ihan ok mutta muuten on semmonen saamaton olo. Nukun hirveesti ja en saa aikaan mitään. Tai lekuri käski ottaa iisisti. Olis kaikkii kivoi pihahommii mut ajattelin et jos tän alku vaiheen on varovaisempi.
Kertaakaan ei oo laatta lentäny mut kyllä kuvottaa.
Ja miten se oli se ummetus?? Siis sen tiedän (luulen tietäväni..) että juusto ja banaani kovettaa mut että omenaki? Ja mä oon ihan hulluna noihin isoihin, happamiin omenoihin.
Ne on niin raikkaita.
Jos sitä sit syö luumuja aina omppujen kans ni se vähän vastapainottaa!!!!!
 
Tulipa kurja olo, kun täällä on alettu riitelemään puolin ja toisin BPL:n kirjoituksesta. BPL:n alkuperäinen teksti oli kyllä aika "hyökkäävää" mutta se oli juuri semmoista tekstiä, jota ihminen kirjoittaa kun on kokenut suuren shokin. Niinkuin aikaisemminkin totesin,oli myös minun ensi reaktio kun luin, että hitto tänne tuommoinen purkaus mutta samassa jo mietein, että miksei tänne? Mun mielestä teksti vaatii ymmärrystä ja jo paljon kokeneena ymmärrän täysin tuon purkauksen. Näin taitaa olla, että nainen on naiselle susi, on asia mikä hyvänsä. Saa arvostella minuakin tekstini vuoksi mutta kyllä kurjalta tuntuu että toista niin helvetin suuressa surussa vielä kutsutaan ilon pilaajaksi ja nyt sitten hän lopetti kirjoittamisen täällä :/ SydänAlma ja Nyysä 5+0

*muoks* En ollutkaan vielä ehtinyt näköjään lukea viimeistä sivua, eipä ollutkaan BPL onneksi lopettanut kirjoitteluaan, hyvä niin :)
 
Kaa
Itsekin meinasin ehdottaa tuota "joka kuukaudelle uusi pino" -tapaa. On sitten helpompi etsiä viestejä tai juttuja, jos tarvitsee. Ja aina uuden pinon alkuunhan voisi laittaa linkit vanhoihin pinoihin.

=)
 
Sanni-Maria Joo, ensimmäinen olisi meillekin tulossa. Muistaakseni myös teille..?

Mullakin on mahaa turvottanu jo viikon verran, ei tosiaankaan farkkuja tee mieli jalkaan laittaa. Illalla varsinkin maha on ku potkupallo...Mulllakin on välillä sellasia hetkiä että tulee huono olo mutta se häviää melkein saman tien poiskin. Oksentaa ei siis ole onneksi tarvinnut, ainakaan vielä. :) Huomenna tietysti alkaa sitten se urakka kun on töihin palattava näin loman jälkeen. Onneksi voi töissä olla vaikka vähän väljemmissäkin vaatteissa niin ei tartte farkkuja alkaa sullomaan jalkaan... Ja onneksi on muutenkin hieman normaalia helpompi viikko töissä.

Juu, mäkin olen muuten siskon häissä kaasona kolmen viikon päästä ja viikolla kävin just mekon ostamassa sinne niin pitää vaan toivoo että mahtuu vielä sitten päälle. Ei kai se maha kerkee siihen mennessä vielä hirveesti kasvaa mutta tuosta turvotuksesta en tiedä. Ja rintojen kohdallakaan ei hirveesti väljää siinä puvussa ole joten toivotaan että eivät vielä pompsahda suuremmiksi...

Tepa ja Pikkuinen 6+1
 

Yhteistyössä