Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Zoe-F, tuon maitoallergian toteamiseksi imettäjillä aloitellaan kokeilu maidottomalla ruokavaliolla. Onkos se sitten korviketta syöville vauvoille kokeilu sillä maidottomalla apteekin korvikkeella... en tiedä. Itse aloitin omasta aloitteestani maidottoman ruokavalion, koska meidän pojalla on paaaljon vatsavaivoja. Lääkärin kanssa siitä keskustelin ja hän "antoi luvan" kokeilla onko sillä mitään vaikutusta pojan vaivoihin. Kannattaa siis kysellä tuota maidotonta ruokintaa neuvolassa. Maidottomat korvikkeet ovat kyllä kalliimpia, mutta jos maitoallergia todetaan, ne saa Kelan erityiskorvauksella halvemmalla.

Tuli niiiin haikea olo, kun kävin odotuspuolella kurkkimassa että onko uusi maaliskuisten pino siellä, ja olihan se. Oli se raskaus vaan niin suloista aikaa, vaikka välillä oli pelko/huoli persiissä, kuvotti ja veti suonta, ummetti, turvotti, närästi,... jne... mutta silti!!

Nyt tuo punttura tuolla vetää unta (on nukkunut nyt paremmin pari päivää, kop kop), ja vuosi sitten se oli ihan pienen pieni möykkynen.

Nyt on oltava varovainen, ettei vauvakuume tule, sillä sektion jälkeen ei viitti leikkiä. Ja kun olen jo miehellekin sanonut, että Ilu jää meidän ainokaiseksi, kun pelkään, ettei musta ole kahta hoitamaan. Olen aikas mukavuudenhaluinen :saint:

Eipä ole muuten kuukautisia näkynyt, pitäisköhän niiden jo tulla, onko muita joilla ei ole vielä alkanut?

Zoe: Jos epäilet Ronilla maitoallergiaa, niin sitkeyttä ja tsemppiä asian selvittämiseen, jos puklut ei rauhoitu. Kiinteätkin voivat tietty auttaa. Maitoallergia on kuitenkin siitä kiitollinen, että se häviää usein ennen kahta ikävuotta, tai aika pian sen jälkeen. Käsittääkseni viimeisilläkin ennen kouluikää. Ja tuntuu että on tosi yleistä.

Ai niin, voitteko kuvitella: Kaivoin äsken Ilarin nukkuessa työpaperit esiin, ja aloin vilkuilemaan (vanhoja kurssimatskuja kertailin)....

T. Vaarallisesti sekoileva Marais ja hormonit??

Marais Mun kahdelle kaverille syntyi vauva viime sunnuntaina. Voi että ne on pieniä ja meidän vauvat jo niin isoja.. Oon myöskin aika mukavuudenhaluinen, joten yritän taistella tosissaan vauvakuumetta vastaan. Eilen ostoskeskuksessa näin kolme vastasyntynyttä... Kaksi-kolme vuotta kuitenkin yritän tässä nyt pidätellä... =)

Hermina No onneksi alkaa teillä helpottamaan! Meillä on myös helpottunut aika paljon elämä siitä toukokuisesta ajasta! Eikä ainoastaan iskän kotonaolemisen takia. Nukutan vauvan aamupäivisin sänkyyn. Välillä nukahtaa ihan itsekseen, välillä se on taistelua. Kun tiedän, että vauvalla on maha täynnä, vaipat vaihdettu ja väsy, niin sitten vain taputtelen pepulle ja hyssyttelen. Ekat kolme päivää jouduin nostamaan Topsun ylös rauhoittumaan, kun itki niin kovaa, mutta laskin heti alas kun hiljeni. Ja huuto alkoi alusta. Mutta nyt ei tarvitse enää nostaa ylös, vaan välillä valittelee ja itkeskelee ja hyssyttely ja taputtelu auttaa. Nyt Tobias nukkuu sohvalla.. Yritän aina imettää heti pojan herättyä, jottei nukahtaisi tissille. Sen jälkeen leikitään, vaihdetaan vaippaa ja kun poika haukottelee, laitan unille.Välillä onnistuu välillä ei.. :saint:

Perhepedistä Ei ole ollut. On nukkunut omassa sängyssä sänkymme vieressä. Aamuisin kun herää syömään, niin ei saa nukuttua uudelleen, ennenkuin laitan takaisin pinnikseen. Maalla nukkui ihan ongelmitta matkasängyssä! Oon aika huono jakamaan sänkyä kenenkään kanssa, joten meille tämä oli luonnollinen vaihtoehto. Ja tietenkin meille myös helppoa, koska Tobias on aina herännyt vasta neljän jälkeen syömään ekaa kertaa. Eli ei ole ollut tiheitä yösyöttöjä.

Velleistä
Oikein odotin, että poika tulisi sen viisi kuukautta, että voisi antaa vellejä, mutta sitten toinen äiti kysyi, että mitä mieltä olin velleistä. En ollut mitään mieltä, joten tämä äiti sanoi, että niitä ei välttis suositella, kun ei niissä ole mitään ravintoarvoa ja ne sulaa huonommin. Että tällainenkin koulukunta.. Itse rupean antamaan joko puuroa tai velliä heti kun mahdollista, mikä nyt sattuu meidän pojalle maistumaan.

Marais
vielä kuukautisista, ei ole näkynyt. Välillä tuntuu, että nyt alkais, mutta ei alakkaan. Ja pari päivää sitten tuli sellaista haaleanpunaista limaista vuotoa. Enkä voi kyllä olla raskaana. Onkohan jotain hormooniongelmia..?

Tänään menemme katsomaan viiden päivän ikäistä vauvelia! Ihanaa! No, nyt Tobias heräilikin! Aurinkoiset päivänjatkot!

Iltapäivää,

Me käytiin hakemassa Joonalle tänään toka annos rota-rokotetta. Varsinainen neuvola on vasta viikon päästä mut tämä annettiin rokotetutkimuksen vastaanotolla. Reissu meni kivasti, vaikka onkin hellettä. Onneksi autossa on ilmastointi, olis ollut tuskaista istua tulikuumassa pätsissä melkein puoli tuntia suuntaansa.

Kestoilijoille vinkiksi, tilaamani Tots Bots -vaipat saapuivat eilen. Kiitos helteen, vaipat on jo käyttöönottopesty ja kerran kokeiltu. Todella hyvä vaippa! Tekis mieli laittaa Fuzzyt kiertoon ja ostaa vielä useampi näitä tilalle. Malli on Joonalle hyvä, kapea haaroista ja imu täydellinen. Ei tarvittu edes lisäimua, vaikka yleensä Joonalla tarvii muiden vaippojen kanssa olla jopa päiväkäytössä.

Vellit: Meillä oli esikoisella vellit käytössä silleen, että annoin jauheesta tehtävää kauravelliä silloin, kun viljatuotteita alettiin ottaa kokeiluun. Aluksi annettiin sitä puuron tilalla. Kohta tulikin ilta- ja aamupuuro ruokavalioon mukaan ja luulin vellin jäävän pois. Mutta eipä jäänytkään. Poika oli erinomainen syöjä ja vaati illalla ensin 2 dl puuron ja sitten just ennen unia yli 100 ml kauravelliä :o . Samoin aamulla, eli eka 100 ml velliä ja imetys, siitä hetken kuluttua 2 dl kaurapuuroa päälle. Tämä siis alkoi jo n. 6 kk ikäisenä. Ja tietty oli päivän muut ruuat, kuten lihasoseet kaks kertaa ja hedelmäsose välipalaksi. Meillä siis vellit oli puuron lisänä käytössä n. 1 v 3 kk ikään saakka kunnes päätin vaan jättää sen pois.

Nyt on viides päivä maidotonta ruokavaliota menossa ja hyvin menee :) . Minähän siis aloitin tämän aivan itsenäisesti ilman mitään neuvolan hyväksyntää, siellä kun olis teilattu mun huoleni aivan täysin. Joona on nyt nukkunut joka päivä aamupäivällä 2,5 tunnin päikkärit, iltapäivällä 2 tuntia ja illalla vielä tunnin. Joka ikinen päivä on vatsakin toiminut (kerran päivässä ), eli kakka tulee ihan ilman apuja. Poika ei piereskele, vatsa ei enää lurise ja herra on pieni aurinko :heart: . Yöt ovat jotenkin rauhallisempia, tosin herätyksiä tulee pari yössä, kun tutti on tippunut. Syömään meillä herätään tuntia myöhemmin kuin ennen, eli tänään eka syöttö oli klo 6.40. Katsotaan nyt vielä, voihan tämä olla vaan joku vaihe, kuten mieskin mulle pessimistisesti ilmoitti :/ .

Jaahas, nyt pitää mennä ripustamaan pyykit kuivumaan. Nämä kelit ovat ihania, kun pyykit kuivuu ulkona muutamassa tunnissa. Saa pyykkivuoret purettua. Illalla onkin edessä mattopyykille lähtö :) .

Iines ja Joona 3 kk 3 vkoa

Hermina kyselit meidän syömisistä/nukkumisista: täällä heräillään öisin yhä noin kahden tunnin välein. Joskus saattaa eka unipätkä olla jo kolme tuntia (ihanaa!). Aamulla on sitten tiheämpää tuo heräily. Aika normi yö meille on tämänkaltainen: nukkumaan klo 21-22, syönnit klo 24, 02, 04 ja klo 06. Viimeisen syönnin jälkeen alkaa itku ja mahanvääntö. Sitä kestää noin tunnin ja sitten nukutaan noin klo 07.00-9.00/10.00. Rytmihän se on tuokin. :D Itse olen jaksanut ihan hyvin, ja tuo kolmen tunnin unipätkä on vaan yleistymään päin. Kyllä tää tästä helpottuu ajanmittaan. Tsemppia sinnekkin (ja kaikille muillekkin vähäunisille), toivotaan että teilläkin nuo pidemmät pätkät yleistyvät!

Iines, täälläkin omatoimisesti maidottomalla ja hyvin menee. Temperamenttinen tyttö on vieläkin, muaa hymyjä piisaa selvästi enemmän, nukkuminen sujuu paremmin ja neiti viihtyy makuullakin - ei tarvitse koko ajan kävellä ympäri kämppää.

Mielummin ensin näin kun suoraan ph-mittaukseen ja vahvalle lääkitykselle (mitä yksityisen lääkäri ehdotti kuin apteekin hyllyltä). Vähän tuli sellainen olo, että lääkäriasema rahastaa täydellä teholla vanhempia, tai oikeastaan vakuutusyhtiöitä - nykyisin kun melkein kaikilla on vakuutukset.

Jätskin himo on hirveä, mutta sinnittelen urheasti. Syksyllä alan palautella varovasti maitotuotteia ruokavalioon, jos typsyn vatsa olisi vahvistunut (allergiaahan tuo ei välttämättä ole, allergologi kertoi). Ja kun dieetti loppuu, meinaan syödä kilon juustoa punkun kanssa ja vetäistä jälkkäriksi parin litran jätskiannoksen.

Nyt kuivaamaan litrakaupalla kuolaavaa tyttöä.

moikat

täällä toivutaan rintatulehduksesta.. eilen alkoi kuume nousta ihan yllättäen ja toinen rinta meni kipeeksi :headwall: hetkeesä nosti kuumeen ja oli kiva yrittää ilta lasten kanssa sinnitellä kun mies töissä. Nukkumaan mennessä kuumetta oli 39 astetta..
Soitin eilen heti kun tajusin että tulehdus on, niin tk:lle että laittaavat mulle reseptin apteekkiin. panadolin voimalla sitten muksujen kanssa haettiin lääkkeet.
aamu oli vielä aivan kauhee mutta nyt iltaa kohti helpottunut ja esikoisen kanssa jaksoin jopa vesisotaa olla pihalla ja juosta.

Marais: Täälläkään ei oo vielä menkat alkaneet.. enkä kyllä kaipaakkaan! Imetätkö?? sehän voi olla että silloin ei menkat alakkaan ihan heti. itsellä kyllä alkoi esikoisen aikaan vaikka imetinkin mutta nyt ei.. ja raskaana en tietääkseni ole :D

Kaatjuska: Jep, jep.. samahan se on missä imettää.
Kun oltiin siellä Ranuan reissulla niin imetin sellaisessa rauhallisessa kahvilassa (jossa ei kyllä kovin montaa asiakasta ollut) muutenkin olen vähän rennompi imetyksen suhteen mitä pojan aikaan.

Zoe: Jos epäilet maitoallergiaa niin kysele neuvolassa ja vaadi tietoa. Jos toimenpiteisiin ruetaan niin luultavasi apteekin maidolla kokeillaan.. yksi on ainakin almiron pepti.. kamalan kalliita mutta me saatiin ainakin kelan korvaus sitten kun kokeilu oli tehty.
Ja tosiaan, niin kuin joku jo sanoikin.. yleensä menee sitten ohi. Meillä pojalla oli ruokavaliosta pois maito, muna, ruis ja vehnä. Kun täytti kaksi niin alettiin ottaa takas noita ja hyvin kestää. Ainut mille regoi, on kananmuna kypsentämättömänä.. siis esim. jos takina kipon nuolee tms.. ei meillä sentään raakaa kananmunaa lapselle syötetä :laugh:

noista vellituteista.. tällä hetkellä ei vielä meille ajankohtainen mutta pojan aikaan huomasin että vellitutista tuli liian paljon kerralla ja jotkut vellit ei tullut maitotutista.. joten suuresin aavistuksen maitotutin reikää itse niin virtasi sopivaa vauhtia.. ei trattenut kakoa vauvan eikä imeä posket lommolla.

Viime yönä Jenna teki yllätyksen ja heräsi normaaliin tapaansa 02.00 syömään, mutta jatkoikin unia 7.30 asti!! :D jäi siis tuo viiden syöttö välistä, samoin kuin kakka ähinät. tänään ei ole sitten tehnytkään että saattaa kivat yllärit tulla ensi yönä :whistle: :x
toissa aamun aoli niskaa myöten sonnassa :x ja neiti köllötteli tyytyväisenä minun vieressä.. lakanat ja kaikki ihan itsessään :whistle:

Tänään täällä jopa nukuttu päiväunia!! nukkui yhdet kahden tunni unet ja toiset puolen toista tunnin unet nyt illasta.. +sitten niitä pikku pätkiä. helle tosiaan vaivaa tyttöä. onni on ilmalämpöpumppu sisällä :D

Meillä käännyttiin tänään ekaa kertaa selältä mahalleen. =) Harmi vaan kun mies enkä minä tapahtumaa nähnyt :o . Likka makasi leikkimatollaan lattialla ja me oltiin syömässä ja kun vilkasin tyttöä, niin se olikin kääntynyt. Ja eihän tyttö sitä enää toista kertaa tehnyt, vaikka kuinka yritettiin et mekin oltais nähty kääntyminen.

Marais, ei ole täälläkään menkkoja näkynyt. Eikä ole vielä niin välikskään. Viime kerrallakin (siis esikoisen synnytyksen jälkeen) menkat jouduttiin käynnistään lääkkeillä, kun eivät muuten alkaneet, joten voi olla sama juttu nyt edessä. Mutta vielä ei sillä asialla ole kiire.

Mä olen kyllä tuon imetyksen suhteen aika avoin. Mua ei paljon haittaa vaikka tissit vähän vilahtaa tai joku asiaa paheksuisi. Yritän kyllä aina etsiä mahdollisimman rauhallisen paikan imetykselle, että tyttökin saa ruokailurauhan. Oon nimittäin huomannut että jos ympärillä on kova hälinä, tyttö ei malta syödä, vaan ähisee ja venkoaa rinnalla.

Nyt taidan mennä nukkuun. Mies on veljensä kanssa iltaa viettämässä, saas nähdä koska herra suvaitsee tulla kotiin. :whistle:

marza

Zoe: jos teidän tarttee kokeilla apteekin maidolla jossain vaiheessa, niin mulla on tarpeettomana kaapissa Nutramigen-merkkinen apteekin maidoton maito, purkista tulee kolme litraa. Lähetän sen sitten sulle :) Almiron Pepti on tosiaan ihan vastaava, niin kuin joku jo mainitsikin. Niissä on jotain niin pieneksi pilkottua maitoa, että aiheuttavat enää harvoille oireita.

Heippa pitkästä aikaan!

On tässä tullut touhuttua vaikka mitä.

Kiinteät
: Emme aloita varmaan vielä vähään aikaan.

Aurinkolasit: Ostin tytölle hienot Baby Banz Retro-lasit. Pitää kyllä mielellään niitä. Hurra!

Lelut: Lempileluja on vaikka kui monta, ehkä suosikki on Brio-Meritähti ja Brio-mustekala.

Liikkeet: Osaa kääntyä halutessa kyljelleen ja näin tapahtunut kolme neljä kertaa. Muttei täysin osaa vielä kunnolla kääntyä.

Neuvola: 3kk käynti on ensiviikolla tiistaina. Whiii.

Helteet: Eilen piti olla ilman vaatteita. Oli mahoton helle. Käytiin suihkussakin ja oli ihan möks, ehkä siksi kun oli niiin väsynyt.

Unet: Nukkuu hienosti klo 23-5 sit onki "aamupala" ja jatkaa unia klo 5-9. Pitkäänkin menty tällein. Mahtavaa päästä nukkuu rauhassa.

Liina: On alkanu viihtyä jotenki kun pääsee tsiikaa ympärilleen. B)

Ääntelyt: Kikattaa ja purisee. Kovasti juttelee isille ja äitille. <3

Toissapäivänä oltiin ulkona nurmikolla puistossa. Lotta tykkäs olla ulkona niin paljon ja oli kiltisti toista tuntia. Varjossa tietenkin. Pisutki tuli siinä välissä, onneksi aina voi vaihtaa vaipan oli missä tahansa. B)

Mömmis ja Lotta 2kk 28pv

Huomenta!

Kaikki taitavat olla kesän vietossa :) Ilari oppi tänään kääntymään selältään mahalleen, teki sen peräti 3 kertaa. Tosin sitä kiukutti vaan, kun käsi jäi mahan alle... Jaa - nyt ulos, kun ei ole vielä liian kuuma!

T. Marais ja Ilari 3 kk 3 vko+

No niin on ollu kaikki naatiskelemassa helteisestä kesäpäivästä - ihan kuollu päivä pinossa. Pitäähän tälle palstailupäivälle saada nyt edes alku- ja loppukirjoitukset :laugh:

Outius onnea teidän Annikalle 3 kk-päivän johdosta! Itse oikein aamulla ajattelen, että mitkäs ne fiilikset ja tuntemukset oli just tasan 3 kuukautta sitten...

Mites muut muksut on nukkuneet helteillä? Siiri nukkunut päikkärit vaunuissa oikein mainiosti nyt kuumilla ilmoilla, oikein ihmetellä täytyy. Oltiin illalla jalkapallopelissäkin ja typy nukku melkein kaksi tuntia putkeen - tosi hyvin meidän typyksi. Yöt on myös nukuttu ihan entiseen malliin, vaikka lämpöä sisällä on lähemmäs 25 astetta.

Karstaa on täälläkin tullut vasta kuluneen viikon aikana Siirille enkä ole vielä sitä koittanut pois raspata. Tuota Zoen konstia olen muutamana päivänä nyt harrastanut.

Siirille alkanut taas pullo kelvata, great! Parina päivänä viikolla ruettiin taas yrittämään pullosyöttöä, kun tiedettiin tarvetta pulloruokinnalle mahdollisesti olevan nyt viikonloppuna. Eilen illalla siskoni oli Siiriä hoitamassa mieheni ja minun kävästessä kuuntelemassa Popedaa ja Yötä Mustakari in Memories- tapahtumassa täällä Kokkolassa. Hyvin oli pullosta syönyt ja tänään vesikin siitä kelpasi.

Onkos teidän pikkuisille tullut kuumetta tai muita oireita rokotuksesta ? Meillä rokotus tiistaina. Entä rokotetutkimukseen osallistuvia? Meidän pitäis pikkuhiljaa päättä, osallistuako tutkimukseen vai ei.

Nyt nukkumaan. Toivottelen mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Kaatjuska ja Siiri tasan 3 kk

Huh hellettä!

Täällä vaan lämpimät ilmat jatkuu. Neitiä saa pitää kotona pylly paljaana aina vaan kun suostuu olemaan lattialla. Itsekin pompitaan vaan alusvaatteissa ja kiskotaan päälle jotain vähän siveellisempää vasta kun poistutaan kotoota. En kyllä valita, on niin harvinaista herkkua täällä.

Käytiin tänään sukuloimassa: Mimosa näki mumminsa, ukkonsa, mummunsa, tuffansa, iso-mummonsa, iso-vaarinsa, iso-iso-mummonsa, iso-isotätinsä sekä kaksi tätiään. Muru oli kuin päivänpaiste kiertäessään sylistä toiseen. Automatkat nukkui ilmastoidussa autossa, mutta muuten on aika vähäiseksi jääneet päikkärit, nyt yöaikaan veteleekin sikeästi pitkät unet kun on hippasen viileämpää.

Iines kysyit Fuzzeista: tilasin M-kokoa, ja ovat ihan täydelliset Mimoskalle. Ei tule yölläkään läpi kun laittaa vielä lisäimun. Meilläkin on myös yksi TotsBots-sisävaippa, froteinen, jota olen myös käyttänyt villiksien kanssa yövaippana. Ajattelin, että jos meille joskus toinen muksu tulee, niin laitan s-koon pul-kuoret kiertoon ja hankin tilalle pelkkiä villiksiä (ovat musta vastasyntyneelle ihan parhaat!) ja sitten täytyy noihin ImseVimse-sisävaippoihin laittaa joko tarranauhat tai nepit pukemista helpottamaan.

Imetys: Minä imetän siellä missä Mimosalle tulee nälkä. Tässä maailmassa on kyllä isompiakin ongelmia kuin julki-imetys, ei kannata poistua kotoota jos pelkää kaupungillä näkevänsä jotain niin siveetöntä kuin vauvan ruokkiminen.

Karstaa on meillekin ilmestynyt ihan tässä lähipäivinä (voiko kuumuus, tai siis hikoilu edistää karstan muodostumista?) mutta aika vähän kylläkin ja lähti ihan harjaamalla pois.

Rokotteista ei ole tullut mitään ihmeempiä. Ekan neuvolarokotteen jälkeen annoin yhden supon kun Mimosa itkeskeli hiukan tavallista enemmän, sitten neiti nukkuikin aikalailla loppupäivän, välillä vain hieman tankaten. Rotavirusrokotteesta ei ole tullut yhtikäs mitään, ehkä tavallista enempi rupsuttelua mutta ei ole neitiä häirinnyt. Tiistaina saa varmaan edellämainittujen lisäksi vielä B-hepatiittirokotteen, toivottavasti ei kovin kipeäksi tulisi, kun on näin kuumakin.

Meillä on huomenna se kasvukontrolli keskussairaalassa lasten erikoislääkärillä. Katsotaan miten kasvu on lähtenyt menemään ja samalla mietitään, koska voidaan tutkia, sairastaako/kantaako Mimosa fytosterolemiaa. Tutkimuksiin tarvitaan aika paljon verta, joten voi olla, että ne siirtyvät jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Tiistaina sitten tavallinen neuvola ja rokotuskimara.

kaatjuska voi kun Mimosakin suostuis pullolle! Mulla on kampaaja torstaina, siellä menee varmaan 3 tuntia enkä tiedä jaksaako tuo tissiahmatti ilman äitiä niin kauaa. Eihän lapsi nyt kuitenkaan itseään nälkään tapa, vaikka tuon aikaa tarjolla olisi vain pulloa?

Kirjoittelen huomenna sitten lääkärikuulumiset!

upupa ja Mimosa 4kk 3pvää

Haukottaa... meillä alkoikin aamu jo 04.00, poika tillotti pää ylhäällä pinniksessä. Ja kun matolle nostin, niin alkoi siinä kääntyilemään - ja kääntyilee vieläkin. Ensin selältä mahalleen, ja isompien ähräyksien kanssa mahalta selälleen. Käyn aina sit siirtää takasin leikkimatolle - tai no, nykyisin äitiyspakkauksen makuupussille, jonka levitin sille alustaksi. On enemmän tilaa temmeltää, ja näyttää tykkäävän siitä. Toivottavasti tää aikanen herätys ois nyt sitä, että ei malta uusilta taidoiltaan nukkua - minä en ole ihan näin aamuvirkku ;)

Aurinkoista päivää kaikille!

käytiin katsomassa eilen viikon vanhaa vauvaa. Voi että se oli pieni ja meidän vauva oli tosi iso.

Nukkumisesta
Tobias ei nuku enempää eikä vähempää vaikka on helle. Yöt nukkuu hyvin ja on alkanut herätä ekan kerran vasta puoli seitsemän aikoihin. Sen jälkeen olisi poika valmis nousemaan kokonaan ylös. Sitten kun nousen, niin pieni alkaa ilmoitella päiväunitarpeistaan. |O Sitten laitan pojan nukkumaan, enkä itse enää saa unta, vaikka väsyttäis. No, ei näköjään väsytä tarpeeksi, kun ei kerran uni tule.

Outius
Tobiaksella on kädet jatkuvalla syötöllä suussa. Molemmat ja mahdollisimman syvällä. Kyllä poika näpräsi kovasti silloin käsiään, kun tajusi ne. Nyt on tajunnut, miten hyvältä pari kuolan pehmentämää kättä maistuu. Sormenvälit on koko ajan täynnä jotain kunttaa sen takia.

Marais Ketterä vauva teillä! Meillä kääntyy vasta kyljelleen, eikä ole kiirettä pyöriä mihinkään suuntaan. Toivottavasti malttaa sitten seuraavana yönä nukkua pidempään!

Kaatjuska
Ei tullut oireita rokotuksesta. Nukkui kuitenkin yön tavallista rauhallisemmin ja pidempään.. Mutta en huomannut muuta.

danjuska Toivottavasti rintatulehdus pysyy poissa! Ja toivottavasti Jenna on saanut nukuttua päikkäreitä näin helteiden jatkuessa! Meillä on sisällä 28 astetta. Ihan liian kuuma vauvan sylittelemiseen... Meillä on sellainen tornituuletin, joka puhaltaa ilmaa. Harmi, ettei lämpöpumppua voi asentaa kerrostaloon... :whistle:

Imetys Viime päivinä olen joutunut antamaan useasti tuttelia, kun poika raivoaa tissillä päivisin. Rauhoittuu sen jälkeen syömään tissille, kun on saanut desin tuttelia alle.

Meidän Tobias on aika ääniherkkä. Pelästyi viikonloppuna imurin ääntä ja tänään pesukoneen linkousääntä. Pitäisköhän siivota useammin.. :laugh: Ei kyllä herää unesta kotiääniin, mutta välillä säikähtää ihan hassuja juttuja. Ja ympäristön tutkailu on aika uutta. Ihan kuin uusi maailma olisi auennut eteen, kun pojan pää pyörii eestaas sylissä, kun hän tutkailee ympäristöään. Ei välillä malta sen vuoksi imeä rintaa, kun kuulee kaikenlaisia ääniä ympäriltä.

Ainiin! Olempa ollut sitten viikon syömättä ainuttakaan karkkia, jätskiä, vanukasta, pullaa tai keksiä. Pari ekaa päivää oli ihan kauheita, mutta nyt on jo helpompaa. Monta sataa kaloria tulee syötyä päivässä vähemmän, kun jätän herkut pois tai syön vain vähän esim. jossain kylässä. Kyllä nää kilot kohta lähtee karisemaan!

Nyt pitää mennä sitten syömään, kun tuli kirjoitettua ruoasta.. Moikka!

Moi taas! Poika nukkuu - siis omaa aikaa :D Karseen kuuma on meilläkin sisällä, 28,5. Juu - ilmalämpöpumppu kelpaisi tännekin...

Kaatjuska:
Ei tullut rokotuksesta muuta, kuin parin tunnin kärttyisyys. Ja voi kun pullo kelpais taas meillekin, pääsisin itte vähän pidemmäksi aikaa jonnekin.

Mimmukka: Tuo poika kieppas itsensä selältä mahalleen ihan yllättäen, en edes nähnyt että se olisi pahemmin treenaillut. Eikä ollut sitten moksiskaan, vaan enemminkin että "isokos juttu tämä nyt oli...." Kuitenkin taitaa olla mieleistä puuhaa sillä kieppuu nyt koko ajan. Tekniikka on sellanen, että huitaisee käden kauimmaisen kyljen yli, ja siitä saa vauhdit niin pääsee ympäri. Mahalta selälleen nostaa itsensä korkealle käsien varaan ja "mätkähtää" nurin.
Minä yllä ihailen sisuasi olla viikko ilman yhtään herkkuja. Mulla ei kantti kyllä kestäisi. Sais kyllä oikeesti lähtee nyt nuo 6 kiloa, taidan ruveta karkkilakkoon. Juu!!! Nyt se on päätetty!! Jäden sallin, ja about pari keksiä päivässä. Sais kyllä paino pudota sen puoli kiloa viikossa, niin ei tuntuisi niin ikuisuusprojektilta.

Lomarahoja odotellessa aloitin jo niiden tärväämisen. Kävin lastentarvikkeessa hakemassa peg peregon si sportivot -matkarattaat. Olen kurvaillut niillä nyt sisällä Ilu kyydissä, ajattelin että ulkona pojalta palaa jalat auringossa, kun ei ne suojaa sillä lailla kuin vaunut. Eikä viitsi näillä keleillä pitkiä housuja pukea. Hyvät on rattaat, painavat vain 6kg ja menevät makuuasentoonkin & kestävät 20kg painoisen vauvan. + helppo kasata.

T.Marais ja Ilari 3kk 3vko+

Moikka!

Meillä meni viikonloppu juhliessa, kun esikoinen täytti eilen 2. Lauantaina juhlittiin kavereiden kanssa ja eilen sit isovanhempien kanssa. Hirveen määrän poika sai lahjoja ja koko viikonloppu on syöty herkkuja, mutta kerrankos sitä. :laugh:

Äsken oltiin lasten kanssa pihalla, ja oikein harmittaa kun välillä pitää tulla sisälle lasten takia. Olis ihanaa kun olis vähän omaa pihaa näin kesällä. Musta olis ihanaa lähteä rannalle köllötteleen, ja vauvan kanssa se meniskin, laittais vaan vauvan varjoon nukkumaan ja itse ottais arskaa. Mutta tuon esikoisen kanssa siellä pitää olla koko ajan skarppina ja kahlata rantavedessä, niin en viitsi yksin lähteä. Jos menis sit kun mies pääsee töistä. Ens viikolla sillä alkaakin loma, joten ihanaa kun saa vähän helpotusta arkeen ja saadaan koko perhe olla yhdessä.

Outius, meillä kans vauva punkee koko ajan pystyyn ja haluis seisoa meidän jalkojen päällä jatkuvasti. Makuuasennossa tulee heti huuto. :D Mäkin olen miettinyt onko siitä vauvan selälle haittaa, mutta toisaalta kun vauva itse niin kovasti haluaa seistä ja olla pystyasennossa niin en mä sitä kauheesti oo estellyt.

Meillä tytölle ei tullut rokotuksista muuta kun hirveä väsymys. :D

Mimmukka, meillä kans on jouduttu antaan tuttelia kun tyttö ei yksinkertaisesti huoli tissiä. Oon antanut tytölle ensin 60-80 ml tuttelia ja imettänyt päälle. Mutta ainakin vielä tuon tuttelin anto on ollut aika vähäistä, päivässä oon antanut yhteensä tuttelia n. 2 dl eli yhden purkin.

marza

pikaiset moit ja sitten ulos tekemään hommia ellei tyttö herää sitä ennen :)

Kaatjuska kyseli unista... meillä on parisen viikkoa mennyt nyt sillä lailla että neiti nukkuu puolen tunnin pätkissä.. hyvällä lykyllä tunnin.. että helteet vaikuttaa!
Tosin nyt ojn useempana iltana alkanut nukkua kuuden aikaan parin tunnin unet.. saa nähdä mihin asti nyt huitoo kun rupesi ennen viittä nukkumaan. (minun tuurilla herää ihan just)
Yöt nukkuu ihan normisti.. meillä kamalan kuuma yläkerrassa joten nukkuu vaippasillaan.
nukahtaa 20.30-21 ja herää yleensä kahden aikaan syömään. parina yönä mennyt pidemmälle. sitten viiden kuuden aikaan tokan kerra.

Marais:
Teillähän jo kovasti liikutaan :D

Marzan pikku sankarille onnitteluja!!

Outius: Eikös se saata selkään vähän ottaa jos istuttaa paljon.. niin muistelisin.

Meillä myös näprätään sormia ja yleensä ne ui suussa... tänään tuossa oikein kiukustui kun työnti sormet niin syvälle että sattui ja ilmeisesti raapi samalla suutansa :| Ja kovasti tyttö juttelee.. huulet pyöreinä selittelee omiaan kun menee jututtamaan :D

Me on viihdytty rannalla joka pv =) nyt menivät ongelle mies ja poika.
Ihanaa kun jenna köllii/nukkuu varjossa ja ite voi ottaa aurinkoa. esikoinen voi itsekseen kahlailla siinä rannalla tai sitten vuorotellaan miehen kanssa.
Jopa nennukan varpaat käytettiin eilen järvivedessä =)

jäi vähän lyhyeksi mutta nyt hommiin!

aivan mahtavat ilmat olleet ettei malta sisällä olla B)
tuosta jeren nukkumisesta nyt helteillä on ollut huonompaa öisin. meillä kun yläkerta on kuin sauna. ei ole kuin yksi pieni tuuletusräppänä aulassa joten ei mitään läpivetoa saa siellä. meillä onneksi makuuhuoneessa tuuletin katossa mikä pyörii yön.
päivisin jere kyllä vetäisee 3,5-4 tunnin päikkärit.
rokotuksesta ei jerelle tullut mitään ihmeempää. tyttö sai samaan aikaan ja hänelle nousi kuume :(
karstaa meillä oli todella paljon mutta nyt jo onneksi poissa. myös iho on jo parempi eikä ole kuiva mutta kyllä sitä rasvailtiinkin.
rokotetutkimus ollaan jo ilmottauduttu että osallistutaan.
meillä sitten aloiteltiin vellit muutama päivä sitten ja tuntuu että hieman jere rauhottui. ei enään niin usein yöllä pyydä sitä tuttia kun ennen. myös korviketta on tarvinnut antaa enemmän mutta silti en vielä aio imetyksestä luopua. annan aina ensin rinnoista ja jos jää kiukkuseksi niin sitten korviketta lisää.
luulen että saa pikkuhiljaa ruveta antamaan kiinteitä.
perunalla varmaan aloitetaan kun tuo bataatti on minulle ihan outo. en ole sitä koskaan laittanut tai antanut. eli sehän on hieman makeampaa vai?
karkkilakko ei kanssa millään pysty olemaan ilman herkkuja :ashamed: mutta jos täällä muutama on jo lakossa niin kyllä sitten minäkin. nyt otan itseäni niskasta kiinni ja huomenna alkaa totaalinen namulakko. ei roskaruokaa, namuja tai pullaa. jätskin annan itselleni periksi kerran viikossa :D
olen joskus ollut namulakossa kuukauden ettei mitään saanut syödä. ei edes kaupan pizzoja ja muita vastaavia. tuntui että oli helpompaa kun tupakoin silloin.
mutta nyt nukkumaan että jaksaa taas huomenna nauttia aurongosta :wave:

zoe-f miettisin että jos kerran kuukaudessa pitäis namupäivän eli sais syödä vaikka pienen namupussin ja vaikka popparia. kylässä saisi kyllä syödä pullan ja ehkä keksin. muuten on tylsää istua kylässä kaffepöydässä kun muut vaan syö ;)
täytyy nyt yrittää pitää tiukka linja siihen asti kun saa painoa pudotettua.
13 kiloa kun saan pudotettua niin olen enemmän kuin tyytyväinen =)

Kiitos Zoe-F tsempityksestä! Ja Tsemppiä muille karkkilakkolaisille Marais ja Cadillac! Mullakin käy kyllä joka päivä karkit mielessä ja viime viikolla haaveilin mitä erilaisimmista herkuista. Mulla menee tästä lähtien raja kanssa siinä, että kylässä voin ottaa jotain pullaa tms, mutta kohtuullisesti! Laskeskelin, että han vaan vanukkaan ja pari suklaanpalaa tai keksiä poisjättämällä syö ainakin 250 kaloria vähemmän! Parempi kuin ei mitään. Ja sitten pyrin syömään salaattia ja hedelmiä enemmän. Esim vesimeloni on tällä hetkellä tosi ihanaa jääkylmänä. Ihan kuin mehujäätä!

Liikunnasta
Pitäisi kyllä aloittaa vähän tehokkaampi liikunta. Täällä on puistojumppaa kerran viikossa, joka olis ilmasta. Pitää mennä katsomaan, mikä meininki siellä on. Ja olen suunnitellut meneväni uimaan tässä lähiaikoina.

Vauvan sitovuudesta; Tuli mieleen eilen, että kun tuo mies saa lainaksi moottoripyörän pariksi äpiväksi, niin en voi vaan hypätä kyytiin ja lähteä viilettämään pitkin maanteitä. Meidänhän pitää järjestää joku lapsenvahti siksi aikaa. Aika sitovaa hommaa tämä ja aikaisempi elämä oli aika vapaata. Olisi ollut vaan niin hienoa käydä jossain uimassa moottoripyörän kyyditsemänä, mutta jos haluan uimaan, pakkaan rattaat, pyyhkeet, varjot, vedet, vaipat, lelut, alustat ym. ym... =) No, eipä muuta valittamista tällä erää.

Tobias nukahti äsken koliikkikeinuun. Ihan hieno vehje tuo, ei tarvitse itse keinutella tai taputella uneen.. :saint:

Moi taas pitkästä aikaa!

Meillä tyttö sai nuhan viikko sitten ja edelleen on räkäinen. Hengitys rohisee, itkuisuutta on ollut ja väsymystä, mutta ei onneksi kuumetta. Eilen sitten alkoi myös yskä:( Kävasti käy sääliksi pientä! Tänään olis 3 kk neuvola ja rokotukset, mutta pitää kysyä, voisko niitä siirtää. Jos niistä vielä tulee jotain, niin on kyllä varmasti tytölle liikaa. Ainaskin minusta tuntuu siltä...

Meillä ei nyt helteillä ole juuri hyvin nukuttu, paitsi öisin kun on viileämpää. Flunssakin varmasti kyllä vaikuttaa. Olen nukuttanut päikkäreille ja pari kertaa yrittänyt siirtää omaan sänkyyn/ vaunuun, mutta jos on heti herännyt, niin sitten oon nukuttanut sylissä, jossa nukkuu sitten vähän paremmin eli 1-2 tuntia. Välillä mietityttä, "opetanko" tyttöä sylinukkujaksi. Mutta toisaalta vähän aikaahan nämä tätä syliä näin totaalisesti tarvitsevat ja jos äitin syli on paras paikka, niin miksi sitten kipeää tyttöä rääkätä... En tiedä oonko oikeassa, mutta teen nyt niin kuin tuntuu...

Meillä myös tissi ei aina kelpaa. Moni on joutunut tuttelia antamaan ensin. Mä keksin miehen avustuksella sellaisen konstin, että rauhoitellaan tyttö unen ja valveen rajamaille kantamalla ja johan sitten tissi kelpaa, niin ei nyt ole tarvinnut tuttelia/nania antaa...

Tilasin muuten itselleni Manducan, jonka pitäisi tulla tänään. Innolla odotan, että pääsen kokeilemaan:)

Mimmukka81, mulla usein ihan samanlaisia tunteita vauvan sitovuudesta... Yritän ajatella, että onneksi tätä totaalista sitovuutta kestää vaan vähän aikaa ja kokoajan se helpottaa, kun lapsi kasvaa, niin on helpompi jättää hoitoon jollekin ja "varusteita" tarvitsee vähemmän mukaan, jos lähtee jonnekin. Välillä onnistun paremmin tuossa ajattelussa, välillä huonommin... Onneksi mies on nyt alkanut hoitaa tyttöä entistä enemmän ja oon päässyt paremmin menemään, niin on helpottanut paljon. Olin ennen kova liikkumaan ja vähän viihdyin kotona, niin nyt on välillä tosiaan ottanut koville tämä kotonaolo. Pikkuhiljaa kuitenkin oon alkanut tykätä tästä kuitenkin=)

Painosta
en oo vielä jaksanut ottaa stressiä. Tuntuu, että vielä ei ole siihen energiaa lainkaan. Ehkä syksymmällä sitten... :ashamed:

Tulikohan nyt kommentoitua edes tärkeimmät?

Kauniita kesäpäiviä kaikille!

Eka ja Sonja 3 kk ja 1 pv

Yhteistyössä