Toukokuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Indima ei kirj.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Välihuomautuksena, jotta saadaan meidät taas ylemmäs... Mun tenavilla oli sama la, mut esikoinen leikattiin ennen la:ta ja kuopuksen synnytys käynnistettiin. Loppu viimein heillä on puolitoista viikkoa ikäeroa.

Ja pohdinta La:sta jatkuu.... Meillä tytöille tuli aika tarkkaan 10 vuotta ikäeroa. Esikko syntyi 30.5 ja kuopus 28.5. La:t olivat esikolla 17.5 ja kuopuksella 18.5. Kumpikin tytöistä siis piinasi mua ylu la:n .... Toivottavasti ei ole kuvaavaa koko elämän kannalta.... meinaan murkkuikää jne....

Hei taas kaikki pitkästä aikaa!
Meillä oli eilen lääkärineuvola. Poika oli kasvanut hienosti, pituutta 77,2cm ja paino 10770g. Ja ikää nyt siis viikkoa vaille 8 kk. Kova poika on liikkumaan ryömii/konttaa huoneesta toiseen ja nousee itse istumaan. Hampaita 4 kpl.

Uuden vauvan sydänäänetkin kuullimme ensimmäistä kertaa! Ihanaa!

Lilja

Moi.

Meillä oli viime torstaina neuvola. Paino kontrolli. Pituutta on nyt 70,2 ja painoa 7050g. Painoa oli siis tullut ihan hyvin, mutta pituus käyrä jatkaa laskua. :( Meidät passitettiinkin heti lääkärille, jolla satui olemaan kuin ihmeen kaupalla vapaa aika just. No lääkärin kanssa pohdittiin, että katsellaan vielä kuukausi. Lääkäri neuvolakihan on jo kk:den kuluttua. Oli noita tytön käyriä katsellut lastenlääkärikin ja kommentoinut, että seuranta kuukausittain vuoden ikään asti ja jos silloinkaan ei ole paino ja pituus tasaantuneet omille käyrilleen niin sitten tarkempiin tutkimuksiin. :( No nyt peukutan että pituus kasvu ei enää laske vaan todella tasaantuu sinne omalle käyrälleen. Lääkäri kyllä lohdutteli että kun neiti kasvoi alussa niin hurjaa vauhtia niin nyt se voi tehdä korjaus liikettä. Ja kuulemma pituus kasvu voi heitellä vuoden ikään asti.
Muuten täällä erittäin iloinen ja energinen vauveli. Hampaita on alhaallla 4 ja ylhäällä 2. Konttaus taitoa harjoitellaan ahkerasti. Yksi päivä mies löysi neidin portaista kolmannelta askelmalta! Eli täytyy alkaa käyttää lapsiporttia. Vilkas ja energinen on. Ja terveeltä näyttää.....
Potta harjoituksia tehdään joka päivä (meillä ei koskaan se pissatus täysin onnistunut) Aamupissat tulee joka aamu pottaan. Ja suurimman osan muistakin pissoista saan pyydystettyä -parhaina päivinä. Huonoina tulee vain kauhea vaippa vuori... Nyt ilokseni olen onnistunut saamaan muutamat kakatkin pottaan. Niitä ei olla onnistuttukaan pyydystämään moneen viikkoon.... Neiti kun kakkaa meillä lähes salaa...
Miten siellä muilla voidaan? Joko vauvat alkavat nukkumaan paremmin? Kuka aikoo aloittaa työt? Eikö nämä äippäLOMAT ala jo pian loppumaan?? Jos me saadaan pojalle iltapäiväkerho paikka niin mä alan tekemään kahta kolmea päivää meidän omassa firmassa. Neiti kulkee vielä niin hyvin mukana ja siellä on muutenkin todella hyvät tilat olla ja leikkiä. Kaikki mukelot on olleet meidän mukana töissä välillä. Siellä on niiden mielestä mukavaa kun saa rakentaa isoista pahvilaatikoista mökkejä ja testailla isin koneita ja työkäluja.... Ja isoa paperia minkä voi levittää lattialle ja piirtää. Mutta katsellaan nyt. Pojat toivovat että pääsevät iltäpäivä hoitoon kun täällä ei ole lähimainkaan muita lapsia päivisin. Kaikki ovat tarhassa ja iltapäivähoidossa. Ja asutaan sentään lapsiperheiden suosimalla alueella!!!
Nyt pakko mennä laittamaan välipalaa mukeloille. Neitikin haluaa selvästi jotain... ;D

Milla ja piipero 7kk2vk

kirjoitanpa minäkin pitkästä aikaa kuulumisia.

Meillä on sairasteltu oikein urakalla:ennen joulua minä ja tytöt oltiin kaikki flunssassa ja kuume oli korkea.Esikoinen oli yhden yön sairaalassakin kun kuumetta oli jo toista päivää yli 40,panadol-supot ei auttaneet mitään eikä tyttö suostunut juomaan paljon mitään.Nenä-mahaletkulla sitten nesteyttivät.Viikko sitten iski tyttöihin mahatauti,luultavasti noro-virus,ja lauantaina alettiin minä ja mies sitten oksennella.Onneksi tytöt oli silloin jo terveitä ja menivät anopille hoitoon.

Meillä ei vielä pienempi neiti konttaa,mutta nousee jo konttaus asentoon.Pyörimällä pääsee liikkumaan Jokos teilä muilla on tullut sanoja?Meillä äiti tulee ihan selvästi,en sitten tiedä ymmärtääkö mitä se tarkoittaa.Joskus myös kuulostaa että sanoisi isi,mutta en ole varma sanooko oikeasti vai kuulostaako vaan siltä.Maanantaina on meillä neuvola molemmilla tytöillä,esikoinen täyttää sunnuntaina 2.Silmä rähmii pikkuisella edelleen,joulukuussa käytiin lääkärissä.Määräsivät taas silmätippoja,mutta ne auttaa vaan sen aikaa kun niitä käyttää,heti kun lopettaa niin silmä rähmii taas:( Kymmenkuisena katsotaan taas tilannetta,että aukaistaanko kyynelkanava vai ei.

Meilläkin sanotaan ÄITI ihan selvästi! Jopa muut ovat sen huomanneet / kuulleet, ettei ole vain äidin omia unelmia... ja tosiaan joskus kuulostaa aivan kuin sanoisi isi tai iti. Mutta sitä eivät muut ole kuulleet vielä, joten en uskalla sitä mihinkään kirjaan merkitä.

Apila, kurjaa kun vauvelin silmä rähmii. Meillä auttoi esikon kanssa vain aika tai sitten todella ahkera silmien "huuhtelu" pesu ja pyyhkiminen. Onneksi vaiva kuitenkin talttui 2 kuukaudessa (?) .

Uppista! Missä kaikki ovat? Toivottavasti eivät kipeinä! Me ollaan sairastettu koko perhe influenssaa. Jopa vauva. Nyt pikkuisella nenä valuu, siis todella valuu!! Ja ruoka ei tietenkään maistu. :( Suorastaan pelottaa mennä seuraavan kerran neuvolaan. No ehkäpä ruoka taas alkaa maistumaan paremmin kun tervehtyy...
Meillä kiivettiin tänään portaat yläkertaan! Siis neiti kiipesi. Oli niin hauskaa, että piti oikein vähän aina nauraa kun pääsi yhden askelman ylöspäin. Aivan viimeisillä voimilla oli pakko ne viimeisetkin askelmat mennä vaikka selvästi väsytti... Hieno suoritus, noin puolikuntoiselta vauvelilta!

Heipparallaa...täällä sitä ollaan taustoilla. Nyt poika on päiväunilla joten ajattelin näpytellä muutaman rivin.
Meidän pojan la oli 20.5. mutta hän päätti sitten syntyä vasta 2.6. eli ikään on nyt sitten noin 7,5kk. Meillä yösyömiset loppuivat kuin seinään noin reilu kuukausi sitten (vaihdoin iltakaurapuuron riisipuuroon) en tiedä johtuiko puurosta, mutta kuitenkin. Pari-kolmekertaa yössä käyn tutin laittamassa suuhun ja kääntämässä pojan oikein päin sänkyyn (vauhti on kova myös öisin) Päivisin yritän muistaa vielä tissiä antaa ennen kiinteitä ruokia, mutta välillä pääsee unohtumaan. Tarkoitus olisi kuitenkin tissittelyä jatkaa ainakin tonne vuoden ikään saakka. Meillä siis syödään viisi ateriaa päivässä; aamulla kaurapuuroa+hilloa, kasvista+lihaa/kalaa, hedelmäsosetta, kasvista+lihaa/kalaa ja illalla riisipuuroa+hilloa. Mietin vain täällä sitä, että minkä verran pitäisi tuota korvikemaitoa antaa vielä lisäksi kun päivät mennään tissillä ja vettä ruuan päälle ja illalla puuron jälkeen poika saa 120ml korviketta...onkohan liian vähän nesteitä...?
Viimeksi neuvolassa 1.12. siis 6kk:n iässä pituutta oli 70cm ja painoa 9280g. Helmikuun alussa sitten neuvolalääkäriin...10 kiloa on ihan varmaan jo ylitetty silloin. :-)
Meillä ryömitään kovasti, konttausta ei edes vielä harjoitella saati sitten ylös nousemista. Istuminen kyllä onnistuu... Puheen lahjan on poika varmaan saanut äidiltään; juttua tulee vaikka kuinka paljon ja äiti ja isi tulevat jo "selvästi". Viimeisin "hittijuttu" on taputtaminen...
Meillä ei ole sairasteltu oikeastaan ollenkaan (koputtaa puuta) pari kertaa on poika ollut hiukan räkäinen, mutta on mennyt päivässä parissa ohitse. Pelottaa vain, että onko ns. tyyntä myrskyn edellä.
Vauvakuumetta ei vielä ole...varmaan johtuu siitä, että elimistöni on ollut jotenkin säästöliekillä, sillä minulla oli viikko sitten vasta ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen---ehdin niitä jo hiukan odotella, kun aloin pelkäämään että jokin on vialla kun niitä ei kuulu. No joo...toki toinen vauva on haaveissa kunhan tässä sen aika on. Äitiysloma loppuu helmikuussa sitten pidän vuosilomat pois ja sen jälkeen jään hoitovapaalle ainakin tuonne elokuuhun 2010 saakka.
Nyt taidan mennä hiukan tekemään kotihommia, kun poikanen vetee sikeitä ulkona--- Nauttikaa vauvoistanne vaikka välillä rankkaa onkin! Aika menee kuitenkin niin nopeasti...
Kuulumisiin.... :-)

Moi.

Juuri kotiuduin neidin kanssa kotiin. Oltiin koko h****tin päivä lääkärissä kun olivat terkkakeskuksessa sitä mieltä että pitäisi käydä näyttämässä... itse olisin katsellut kotona vielä ainakin huomiseen. No mentiin lekuriin sillä tuloksella että sain juuri ne hoito-ohjeet joita olen käyttänytkin.... -huoh- Turhaa koko reissu?? Ja koko rumba vain siksi että soitin kysyäkseni neuvoja limaisuuteen ja sen vähentämiseen. Neiti kun nukkuu yöt mun sylissä lähes pystyssä ja silti hengittäminen on välillä hankalaa limaisuuden takia. Joo, no katsellaan. Mun mielestä näyttää jo paremmalta taas. Nytkin nukkuu niin nätisti.

Ihanaa kuulla sustakin Tytteli! Oikein mukavalta kuulostaa teidän arki. Ja hienosti on sun poika kasvanut! Meillä onkin aika saman pituiset vauvat.

Nyt paimentamaan poikia. Meinaa mennä veljeksillä karhunpainiksi noi leikit......

Nyt meilläki ryömitään:) Ihanaa ku tän poitsun kehitys menee ns. normitahissa. Esikoinen ku ei ryöminy ja kontannu lainkaan vaan kuului peppukiitajiin. Tokihan sitä kävelemään opittiin niinkin, mutta on se vaan kiva näin. Ja poitsu kävelee kävelytuolin kans niin kivasti, et eiköhän kävelekin siskoaan aikaisemmin. Siskonsa kun oli lähes 1v ja 3kk ennen ku käveli. Mutta eipähän tuolloin pää kolissut:) Saa nähä kuinka pikkuveljen käy.

Pidin pojalle reilu viikko sitten yhden yön tassutteluyökoulun. Siksi yhden yön, kun seuraavat kaksi yötä nukuttiinkin läpi yön heräämättä lainkaan. Sen jälkeen poika on nukkunut vaihtelevasti koko yön, kerran tai kahdesti heräten. Rintaa kuitenkin annan vasta aamupuolesta eli aikaisintaan neljän jälkeen. Luulin hänen tarvitsevan rintaa öisin edelleen, koska on niin isokokoinen. Mutta väärässäpä olin. Ennen yökoulua tapahtunut iltayön tunnin välein heräily johtui jostain aivan muusta.

Meillä myös tuntuu siltä, että poika tapailee sanoja äiti ja iti. Toisaalta minusta on tuntunut, että äiti sana on tullut heti kun alkoi tavuja tapailemaan:) Mutta nykyään sen kuulevat muutkin. Siskonsakin sanoi äiti juuri 7kk:n ikäisenä. Sen jälkeen sanoja alkoikin tulla vauhdilla, kun liikkumisen kehitys lähes pysähtyi.

Nyt pitää alkaa valmistautumaan siihen kuuluisaan omaan aikaan. Mies on iltavuorossa, joten vien lapset veljeni perheelle ja lähden itse spinningiin. Tämä kerta viikkoon omaa aikaa on aika vakio.

Iltaa piiiitkästä aikaa!! Ehkä olette jo unohtaneet mut, huomasin just, että kirjoittelin viimeksi lokakuussa. Ajattelin nyt kuitenkin jonkun rivin heittää minäkin kun te muut olette ihanan aktiivisia kirjoittajia.

Meidän poika syntyi siis hieman etuajassa 29.4., täytti juuri 9 kk ja muuten kaikki on ok, mutta meilläkin ollaan sairasteltu paljon, nytkin poika on räkätaudissa ja epäilen taas korvia kun edellinen korvatulehdus oli jouluna. Meidän esikoinen on menossa puolestaan uudelleenputkitukseen tässä kuussa eli katsotaan, kulkeeko poitsun tie samoja polkuja. Plääh...

Oli puhetta painoista ja pituuksista. Meillä on kanssa ollut ongelmia tuon pituuden kanssa kun mittaustilanteessa poika aina saa raivarin kun hänet laitetaan nakuna makaamaan siihen mittauslankulle ja hän jäkittää hirveästi jalkoja eli häntä on lähes mahdotonta mitata. Nyt oltiin viime viikolla neuvolassa ja senttejä tuli vain 71, painoa sentään 9,8 kiloa. Saisihan noita senttejä olla enemmänkin, toisaalta jos mitattava pistää niin hanttiin, ei mittaustuloskaan ole kovin luotettava. Meille ainakin neuvolatäti sanoi, että ei mitään huolta vielä tässä vaiheessa vaikka käyrä meneekin alaspäin. Jospa se tässä vielä muuttuu. Muutenhan poitsu on mitä mainioin veikko, vaikka hänellä onkin tällä hetkellä supertakiaisvaihe eli hän roikkuu lahkeessani kokoajan ja konttaa ulvoen perääni jos kehtaankin kääntää hänelle selkäni ja lähteä yksin vessaan. No, siellä sitten kökin poika sylissä, jippii.... :-) Muuten poika nousee kokoajan seisomaan tukea vasten, keskellä lattiaa hän nousee seisomaan lelu kädessä ilman tukea ja hän kävelee sivuttain sohvanreunaan tukien tai sitten laahaa jalkojaan perässä tukevassa etunojassa taaperokärryä työntäen, joka meinaa karata vielä häneltä. Konttaus ja karhukävely ovat myös suosittuja liikuntamuotoja.

Yöt menevät muuten ok, mutta poika herää joka aamu klo 05-06 välisenä aikana ja huutamalla kovaa saa mut ottamaan hänet viereeni eikä muuta kuin tissi suuhun eli minäkin imetän vielä n. 4-5 kertaa päivässä. Toki meillä on nokkiskin käytössä, mutta siitä juodaan vettä. Tuttipullokin on vaihtelevasti maistunut ne harvat kerrat kun olen ollut pitempään poissa kotoa.

No, toisaalta aamuheräämisen ymmärtää kun poika menee illalla nukkumaan jo klo 19-20. Päikkäritkin ovat risaiset, aamupäivällä max tunti ja iltapäivällä puoli tuntia-tunti. Odotan kuin kuuta nousevaa, milloin hän siirtyy yksiin päikkäreihin, mutta neuvolatädin mukaan ehkä lähempänä vuoden ikää.

Ihania uutisia oli sekä Liljalla että Titillä, onnea teille molemmille!!!!

Koetan välillä ainakin taustailla täällä jatkossakin ja joka tapauksessa olen hengessä mukana. Eli tsemppiä kaikille teille!!!

LILJA: vieläkö imetät? meillä kans edellinen syntyi viime toukokuussa ja nyt on raskaana viikolla 7 ja imetän edellee. Ja aion imettää jos hyvin menee niin huhtikuulle saakka. mitäs sä oot aatellu asiaa? mulla la on 26.9.

Moi pitkästä aikaa!
Meille kuuluu hyvää, vaikkakin nuorimmainen on jo toisen korvatulehduksen saanut.
Kontataan hurjaa vauhtia, noustaan tukea vasten ja lasketaan hallitusti alas. Kävellään tuettuna varsin hyvin, ja kiivetään syöttötuolistakin pöydälle :/.
Ikää nyt 9kk, pituutta jotain 75cm, ja karvan verran alle 10kg. Neuvola esni maanantaina, silloin saan tarkempia mittoja.
Yksittäisiä sanoja tulee, äiti varsin selvästi, isomman siskon nimi ymmärrettävästi, samoin isi. Veljien nimet on vielä sellaista ööö-mölinää :)).
Näin se aika kuluu. Yritys pyörii vauhdilla, vaikkei putiikki ole edes lähimainkaan valmis :D. Mutta en valita, sen kyllä ehtii tehdä; nyt palvellaan tilaustöissä.

Moi!

Lääkäri neuvolasta hienoja uutisia. (Käytiin tosin jo viime viikolla....) neiti on alkanut taas kasvaa, tai pituus ei mene enää lasku suuntaisesti. Painoa olisi voinut tulla enemmänkin mutta varmasti viikon flunssa ja syömättömyys vaikuttavat ja lääkäri oli tyytyväinen neidin mittoihin. Eli hienoa!!! Ja neidillä mittoina siis ~72,5 ja painoa ~7,5kg. (ei ollut korttia mukana ja unohdin jo tarkat mitat...) Pituus menee -1käyrällä ja paino -2käyrällä.

Täällä jo liikutaan sujuvasti kontaten. Kiivetään rappusia ylös ja vähän on yritystä tukea vasten kävelyynkin. Neiti heiluttaa "hei heit" aina kun joku on lähdössä ja nyt on keksinyt taputtamisen. Kovasti touhuaa ja tutkii paikkoja. On oikea täystuho!! Ja tota omaa tahtoa löytyy. Välillä meinaa saada oikeita raivareita kun asiat ei mene niin kuin hän haluaa!!
Yöt ja illat on aika repaleisia nykyisin. Luen Elisabeth Pantleyn unikirjaa ja toivon että sieltä löytyy taikakeinoa unen parantamiseen. Saan kyllä nukkua ihan tarpeeksi, mutta harmittaa kun neiti ei nuku kunnolla ennen kuin mä meen sinne viereen nukkumaan. Nyt on onneksi ollut pari vähän parempaa yötä, tai iltaa.
Jostain kumman syystä mulla on ollut tänään oikea rinta kipeä. Siinä on semmoisia kipeitä muhkuroita?? Ja on aika kosketus arka. Toivottavasti ei ole mitään rintatulehdusta tms. Ei ole koskaan ollut joten en ihan tarkkaan tiedä millainen se on. Täytyy yrittää imettää ahkeraan.
Pissat tulee aamulla pottaan ja nyt saan lähes kaikki kakatkin sinne. Vaippoja ei mene joka päivä kovinkaan paljon. Välillä vain kolmet, ja silloin äiti ja pesukone kiittävät ;D

Mitä muille kuuluu? Aika harvakseltaan tänne kirjoitellaan. :(

Hei kaikki!
Ensimmäisenä onnittelut Maikille. Minä lopetin yö imetykset raskausviikolla 16 ja imetyksen kokonaan nyt rv 19. Olisin imettänyt pitempäänkin, mutta neuvolassa lääkäri ja hoitaja olivat molemmat sitä mieltä, että olisi aika lopettaa. Minulla kun oli niitä ennenaikaisia supistuksia viime raskaudessa ja nytkin jo muutamia vaikka ollaan vielä näin alkuvaiheessa.

Ja sitten vähän muita kuulumisia. Meillä on alettu vihdoin ja viimein nukkumaan yöt paremmin. Nykyään poika menee siinä yhdeksän aikaan nukkumaan ja herää yöllä pari kertaa. Toisella kerralla annan tuttipullosta velliä/maitoa. Heräilee aamuun valitettavasti jo seitsemältä, mutta entisiin öihin verrattuna nukun erittäin hyvin! :)
Meillä jo pottaillaankin ahkerasti. Kakka saadaan yleensä aina pottaan, mutta pissa tulee vielä silloin tällöin vaippaan. Yleensä siksi etten ole jaksanut laittaa poikaa potalle, tai ollaan jossain menossa, ettei se ole mahdollista.
Poika nousee jo kovasti seisomaan hatariakin tukeja vasten ja ottaa askelia kun kävelyttää. Jokeltelukin on muuttunut tosi monipuoliseksi ja poika on reipas ja iloinen kaveri.
Itse kasvattelen vatsaa ja kauhistelen kilojen kertymistä, tähän mennessä jo huimat 9kg! Toivottavasti vauhti hiipuu loppuakohden :) Muuten olo on nykyään reipas, kiitos pojan nukkumisen.

Hyvää kevättä kaikille!

Lilja

Meilläkin kävellään tosi kivasti kävelytettäessä. Tästä kuuluu kiitos varmastikin kävelytuolille, sillä pojalla ei ole kuitenkaan mitään kiirettä nousemaan itse pystyyn. Hän ryömii "vauhdikkaasti" huoneesta toiseen ja keikuu vähikseen konttausasennossa, yrittää myös nousta istumaan vaihtelevalla menestyksellä. Nyt ovat esikoisen kanssa molemmat kovassa flunssassa. Kuume, jota pojallakin oli kovimmillaan 39,5c, on onneksi helpottanut. Öisin poika heräilee vaihtelevasti, mutta lähinnä pariin otteeseen. Toisinaan tarjoan hänelle tuolloin tissiä, toisinaan tyyntyy ilman.

Minä en ole viitsinyt aloittaa pottailua. Esikoisen kanssa aloitimme heti, kun hän oppi istumaan. Huolimatta varhaisesta harjoittelusta hänellä on edelleen 2,9v yövaippa. Päivävaipatta oloa harjoittelimme hänen kanssaan vuoden verran. Se otti sen verran koville, että nyt olen ajatellut kuunnella enemmän lasta kuin omia intressejäni.

Huh huh, jos olisin päättänyt mennä heti äitiysloman jälkeen töihin, se päivä koittaisi huomenna. Onneksi päätimme minun olevan kotona vielä elokuun puoleen väliin asti. Ihanaa viettää kevät ja kesä lasten kanssa ulkona pihaa laittaen ja rattaillen

Yhteistyössä