**Maalismasut 2009* lokakuussa

Kuinkas me tiputaan aina näin alas? Perjantai taitaa vaikuttaa asiaan :) .

Mä olen taas töissä ja suoraan sanottuna pojan kanssa kotonaolo tuli kyllä mullakin tarpeeseen. Pariin päivään ei ole supistellut ollenkaan, kun olen tietoisesti ottanut tosi rennosti. Täytyy seurailla, että yltyykö supistelut sen myötä, että ensi viikolla on taas normaali viikko. Jos alkaa taas, niin sit on pakko tehdä asialle jotain :| .

Suonenvetoa ei ole ollut havaittavissa. Esikoisesta oli joskus ihan lopussa mutta aika vähän silloinkin. Eikös magnesiumin ole sanottu auttavan suonenvetoon. Sitä en sit tiedä saako ottaa raskausaikana mutta kannattaa kysellä neuvolasta.

Närästyksestä tais täällä olla juttua jokin aika sitten. Mua närästää ja välillä aika taajaan. Mulla on Rennie-levyjä ripoteltuna joka takin taskuun, jokaiseen laukkuun ja jopa autoon :ashamed: . Sillä jos se kova närästys alkaa, niin eihän sitä kestä! Mulla menee vielä helpolla se pahoinvoinnin puolelle, eli jos en ota kohtalaisen nopeasti lääkettä, niin alan oksentaa :x .

Omaa napaa: Ei kummenpia omassa navassa. Vauva tökkii nykyään aika ylös, joten on tainnut hiukan siirtyä majoituksessaan. Pahoinvointi on tullut jossain määrin takaisin, yökkäilen taas tosi helpolla :/ . Alkaiskohan vauva painaa mahalaukkua ja sen takia alkaa tökkiä, en osaa sanoa.

Iines ja Sintti 17+6

moikka
siis tosi pitkästä aikaa. olen vaihtanut työpaikkaa, joten ei ole tullut kirjoiteltua, kun ei ole töissä luppoaikaa.
liikkeet: no
painonnousu: no, BMI alussa 20, yritän kuitenkin pitää linjat kurissa. edellisessä raskaudessa rv 28 olin vielä alkulukemissa. mulla siis kertyy painoa loppua kohden.
maha: ei vauvamahaa. vyötärönympärys 5c m kasvanut, 80cm->85cm. vanhat farkut menee.

Mitään ei ole tapahtunut ahan suhteen, ens viikolla sitten neuvola. Nyt vaan olen innoissani tästä uudesta työstä. Ilmottelen sit ku jotain tapahtuu.

Samppa 77+ 15+

Hiq
Terkkuja työterveydestä ja hyvää viikonloppua :D

Kävin muissa asioissa työterveydessä lääkärillä joka intoutui raskaudestani ja niinpä pääsin ylimääräiseen ultraan!! Kuulema pääsee niin harvoin tätä ihmettä katselemaan :) Alavatsa kipuilujen syyksi selvisi revennyt vatsalihas oikealla puolella. On kuulemma yleistä varsinkin jos on ollut timmimmässä kunnossa aiemmin- omista vatsalihaksistani on niin paljon aikaa etten ollut uskoa. Toinen jännä oli, että tän lääkärin mukaan raskaus vastaa viikkoja 19+ kun taas nlan mukaan viikko 16+6 ja np-ultran mukaan vko 17+6 :LOL: jokatapauksessa puoliväli lähenee :)

Mämmiksellä on komea maha!

Suonenvedot- juu, tuttua ja issias vetää kanssa välillä kipeesti. Vanhan baletinopettajani neuvon mukaan vettä, vettä ja banaania- niiden pitäisi auttaa.

Närästys- onneksi pysynyt poissa kuten pahoinvointikin. Ruoka-annosten koko on kyllä pienentynyt ja syömistä tulee harrastettua tiheämpään.

Olikohan muuta..hmmm.. noh, palaillaan vkolopun jälkeen (tietää taas mihin maanantaintyöpäivä kuluu kun kotona ei netti toimi :p )

Vointeja kaikille!
-Hiq ja vaavis

Huh, onpa taas tekstiä tullu! :) Uusille oikein paljon tervetuloa ja onnea! :) On siitä aika kauan kun taas on kirjotellu, tuossa joku kysy aikasemmin et aikooko joku ottaa vieraita vastaan synnärille, itse en halua kuin mummot ja papat käymään, muut saavat nähdä lapsen myöhemmin. Puhelimenkin päätin että jätän kotia, että voisin keskittyä lapseen kunnolla juuri nuilla hetkillä jolloin lapsi tarvitsee äitiään ja hakeutuu äitiin. Kaverit ja muut kerkeävät kyllä nähdä lapsen vielä monta kertaa. :) miten te olette ajatelleet? :)

Liikkeet: Itse olen tuntenut liikkeet jo 14 viikosta, mutta nyt alkaa olemaan jo kovasti joka päivä liikettä ja monen monta kertaa! :D

Supistuksista: täällä on paljon niitä.. :/ :)

Neuvolassa: kävin keskiviikkona, sydänäänet nauhoitin puhelimella jotta voin lähettää ne miehelleni armeijaan, kun hän ei ole niitä vielä kuullut. :) Onko muut nauhoitelleet sydänääniä? :) Painon nousu viikkoa kohden oli +425, että alkaa tässä tämä painoki nousemaan huimiin summiin! :D Hb oli laskenu 151:stä 140:een, ennen raskautta ollut 168. :D Ah, nelisen viikkoa ultaan, odotan jo ihan innolla! ^_^ Kohta ollaankin jo puolessavälissä! :O On kyl menny tosi nopeaa aika! :) Tuntuu et vastahan sitä sai selville olevansa raskaana. :)

Masukuvia en ole jaksanu otella nyt, mutta on masu kyl jo ihan järkyttävän iso! :LOL: Taas ois kauheesti asiaa, mutta ei oikein tiedä mistä aloittaa ja mihin lopettaa. :D Pääsin keskustelemaan Vauvatiimiin täällä Kokkolassa, siellä puhutaan aivan kaikesta, iloista ja suruista. Omasta mielestä se on aivan loistava raskausajan ja synnytyksen jälkeinen tuki, ei tarvitse kauheasti hätääntyä jos jokin vaivaa, vaan saa jutella siitä. :)

No jooh, jospa sitä tekstiä nyt on taas jonkunverran tullut. :D
Voimia kaikille! :heart:

Eternal-life ja plankton 17+2

Zoe-F
Mömmiksellähän On ihan julmettu maha, ja miä valitin vielä että haalarit kiristää, tollasella massulla ei haalareihin mahtuminen edes onnistuisi :)

Huono olo helpottaa hieman.. ehkä tämä tästä tai sitten ei, saa nähdä.
Perhanan lastentaudit, ja mä olin ihan varma että mullehan ei vatsatauti tartu, kun ei koskaan muulloinkaan.

Zoe ja Öttiäinen 16+0 :heart:

Vautsi mömmis, mikä maha! Kävin just tänään kaveriltani hakeen mammavaatetta lainaan ja hän oli että näytä maha. Mä olin että niin, että mikä? Omat housut menee vielä ihan täysin jalkaan, ei mitään ongelmaa. No, ihan hyvä, jos vielä hetken pysyy piilossa. Viikkoja on kuitenkin jo 16 + 6. Leveästä lantiosta on siis jotain hyötyä! ;)

Masua ei minullakaan vielä näy ulospäin, mutta sen verran on kasvanut, että tiukimmat farkut painaa inhottavasti. Osansa on varmaan pienellä lihomisella, joka viime viikkoina on tuntunut nopeutuvan. Pitää varmaan alkaa tarkkailla vähän enemmän syömisiä. Miten teidän muiden painot on nousseet?

Meidän töissä on pari naista, jotka saa lapsen kuukauden minua aikaisemmin ja mahat ovat jo kunnolla näkyvissä. Hassua, miten eri tahtia ne kasvavat.

Tummaa leipää terveelliseksi iltapalaksi ja petiin.

Iltaa tytsyt!

Wau, mikä masu mömmiksellä! Mulla on vaan pieni kumpu, jonka saa hyvin vielä piiloon vaatteiden alle. En nimittäin vieläkään ole kertonut töissä raskaudesta ja yritän edelleen salailla asiaa...

Joku kyseli sairaalan vieraista; mä olin kans sitä mieltä ennen ekaa synnytystä, et paljon vaan vieraita ettei käy aika pitkäks. No mulla kävi 17 (!!!!!) vierasta ja yhtenäkin päivänä tuntui et istuin koko päivän aulassa ja vieraat vaan vaihtui. Jälkeenpäin ajatellen vieraita kävi aivan liikaa!! En ehtinyt kunnolla keskittyyn imettämiseen, kun piti olla koko ajan vauvaa näyttämässä ja vieraille juttelemassa. En tohtinut imettää vauvaa vieraiden läsnäolleessa, kun asia oli niin uusi ja ihmeellinen, ja olen myös jälkikäteen miettinyt et vaikuttiko tuo asia imetyksen epäonnitumiseen. Mulla ei maito koskaan noussut kunnolla rintoihin ja vauva sai jo laitoksella korviketta. Et jos jotain vinkkiä ensisynnyttäjille saa antaa, niin tutustukaa imetykseen imetysoppaista jo ennen vauvan syntymää. Voi kuulostaa tässä vaiheessa hölmötä ja ennenaikaiselta, mut olisin itse ollut erittäin kiitollinen jos joku olis mua neuvonut tutustumaan imetykseen jo ennen synnyttämään menoa. Luulin et homma toimii niin et tissi vaan vauvan suuhun ja sillä selvä. Mut ei se ookaan niin yksinkertaista.

Suonenvedosta, täältä :wave: löytyy! Ekassa raskaudessa sain lähes joka yö kärsiä suonenvedoista ja nytkin on parina yönä ollu. Auttais varmaan jos laittais töihin tukisukat, ( pääasiassa seisomatyö ) mut en oo saanut aikaseks semmosia hommata. Magnesiumin syöminenhän auttaa suonenvetoihin, joten niitä kannattaa alkaa popsimaan, jos kovasti suonenvetoa esiintyy. Itekin ajattelin taas käydä ostamassa purkin. :)

Mun mies on nauhattanut ekassa raskaudessa vauvan sydänääniä ja ne on meillä molemmilla tällä hetkellä tekstiviestiäänenä. :heart:

Musta aika on kans menny hirmu nopeesti, tuolla on jo pino kesäkuun masuille, joten tuntuu et me ollaan jo pitkällä. vaikka kyllähän se puoliväli alkaa jo pian oleen käsillä. :)

Mökin muija, mulle menee kans omat housut vielä hyvin jalkaan. Tosin ekassakin raskaudessa käytin mammahousuja vasta jotain rv 23 jälkeen.

Nyt pakko mennä syömään kun nälkä kurnii mahaa...

marza ja masuvauva 15+5 (16+4)

Sairaalareissu tuli. Tiistai-iltana tunsin lihaskivun tyyppistä kipua vasemmassa kyljessä, ja keskiviikkona matkalla töihin pistäminen paheni. Soitin neuvolaan puolilta päivin, ja siellä sanottiin että ihan normaalia, vatsalihakset ja suolisto siirtyy pois kohdun tieltä.

Ajattelin, että ompahan kivut ollakseen normaalia, ja kun iltapäivällä kävelin jo vaivalloisesti ja vinossa, niin soitin sairaalaan äitiyspolin päivystysnumeroon. Kuuntelivat tarkasti, mutta kehoittivat ottamaan 1000mg Panadolia ja menemään kotiin lepäämään. Kun vielä töissä ollessani vesilasinkin hakeminen osoittautui ponnistukseksi, niin soitin taksin ja lähdin sairaalaan. Taksista soitin sairaalaan uudestaan, ja ilmoitin että olen tulossa. Eivät ne kovin onnellisilta kuulostaneet, mutta myöntyivät, että saan tulla kuitenkin.

Perille päästyäni kaikki olivat mukavia ja kokeita otettiin. Tulehdusarvot olivat korkeat ja kylki kipeä, joten särkylääkkeiden kanssa takaisin kotiin ja aamulla perusteellisimpiin tutkimuksiin. Kuumettakaan ei ollut. Kaikki mahdollinen tutkittiin, eikä mitään muuta löytynyt kuin aristava kylki (epäiltiin mm. munuaisia ) ja korkeat tulehdusarvot. Kuitenkaan, kun veri ja virtsa tutkittiin tarkemmin ja vatsa ultrattiin, niin munuaisista ei löytynyt mitään. Tulehdusarvot myöskään eivät nousseet pilviin, ja vakiintuivat tietylle korkeudelle. Myös särkykohtaukset helpottuivat.

Olin osastolla 2pv antibioottitiputuksessa ja pääsin eilen illalla kotiin seuraamaan tilannetta. En kuitenkaan pyynnöstäni huolimatta saanut antibiottikuurille jatkoa enkä sairauslomaa. Lääkäri totesi eilen tippaa ottaessaan pois, että olet jo periaatteessa huomenna työkykyinen (tulehdusarvot tippuneet puolella).

Nyt lepäilen kotisohvalla, ja lähden iltapäivällä yksityiselle lääkäriasemalle kysymään toista mielipidettä....... Kävellessä ja kylkeä koskettaessa aristaa edelleen aika paljon, eikä kivun syy koskaan selvinnyt... Näin ollen tuntuu hurjalta lähteä töihin riuhtomaan.

Onkohan nykymaailma mennyt niin suorituskeskeiseksi, että sairauslomaa ei kirjoiteta ennen kuin potilas on täysin pää kainalossa?

Tärkeää kuitenkin on, että asukas voi hyvin :heart:

T. Surkeana oleva Marais ja Mökö 17+6

Mantatyttö82: Mulla jäi suonenvedot kokonaan pois kun aloin käyttää nukkuessa villasukkia ja säärystimet lisänä niin että lämmikettä oli polviin saakka. Totuttelua se vaatii, mutta on helpompaa ku jokaöiset suonenvedot vielä kun sitte lopussa ison mahan kans ei taivu enää kiskomaan jalkoja..

Vieraita en halua ku mummot ja papat ja tietenki vauvan isän ja veljen katsomaan. Se sairaala-aika on kuitenki hyvää aikaa tutustua vauvaan ja opetella kaikki uudet jutut ym niin en haluais käyttää sitä juoruamalla kahviossa :/

Zoe-F
Lauantaita!
Voi Marais toivottavasti tollanen loppuu pian, ei tää raskausaika muutenkaa oo aina tälleen alkuun ruusuilla tanssimista, niin sitten viellä heitetään tollasella. :hug:

Miä oon lähdössä vauvamessuille, saas nähdä mimmosta siellä on. :)

Zoe ja Öttiäinen 16+1 :heart:

myymä
Marais Mua kanssa ärsyttää nuo lääkäreiden vähättelyt!! Itselläni oli tosi kipeitä supistuksia viime viikonloppuna jotka jatkui vielä viikonlopun yli, ja kättärillä vaan sanottiin "lepää vaan, ei me näillä viikoilla mitään voida tehdä" eivätkä ottaneet tarkistukseen .Menin sitten yksityiselle tarkastamaan kohdunsuun tilanteen kun alkoi niin perkeleesti sapettaa!
Pää kainalossa saa kai mennä jotta sisään pääsee...

Mulla on ihan uusi "oire" nimittäin pissa muuttui tänään vihreäksi! Sitä on nyt päivitelty farmaseuttien, terveyskeskus henkilökunnan ja kätilöopiston kanssa. Huomiseen asti pitänee seurailla ja juoda paljon vettä ja jos edelleen vihreää niin pitää soittaa uusiks.
Mulla on kyllä se virtsatietulehdus kuuri menossa mutta väittävät kivenkovaa ettei se aiheuta tuommosta. Tiedä sitten...

Myymä ja pikkuvelisisko 16+2 :)

Moi kaikille! Jää nää kirjoitukset vähiin nykyään omalta osalta. Anteeksi, en jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta sen verran vilkaisin, että muillakin on ollu ilmeisesti supistuksia. Minkälaisia ne on olleet ja onko ollu kipeitä? Itsellä ne tulee aina aika ajoin ja tuntuu, että kohtu sillai menee ihan kovaks ja kiristää. Bälillä tuntuu että ne on tossa navan kohdallakin. Kivuttomia ovat olleet mutta silti iski kauhee pelko, että onkohan kaikki nyt varmasti ok. Osaisiko joku auttaa?

myymä
Zoe-F Huisia :D Nyt alko jännittää ;)

Tänään taas minä huoleni kanssa ihan sekaisin. Tää on niin typerää kun on alkanut tuntemaan liikkeitä silloin tällöin niin nytkun en taas oo tuntenut pariin päivään niin jo taas alan miettimään kaikki mahdolliset kauhutarinat päässäni... PLaah! Ja mäkun ajattelin että sitten kun alkaa tuntemaan liikkeet niin SITTEN voi huokaista helpotuksesta! PAH! ... :(
Vastahan mä keskiviikkona kävin ultrassa jossa oli kaikki hyvin joten pakko kai se on vain luottaa jälleen kerran...

myymä ja pikkuvelisisko 16+3

Zoe-F
Voi myymä se pikkunen on vielä niin pieni ja sillä on paljon tilaa liikkua, kohtu kasvaa ja istukka saattaa vielä liikkua. Että jos yhtenä päivänä tuntuu liikettä kohdassa X niin välttämättä seuraavana päivänä ei, koska nappula on vaihtanut paikaksi Y, jossa esimerkiksi tönii ja muksii istukkaa. Jos kovasti huolestuttaa, niin käy neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä.

Ja mä lupaan kertoa teille noita satojen vuosien takasia uskomuksia sukupuolesta aina, kun niitä tulee mieleen.

Eipä mun jutut ketään varmastikaan kiinnosta, mut aattelin vaan tulla kertomaan että vauvan liikkeitä on taas tuntunut, vaikka tuossa aiemmin kirjoitin peloistani.
Juu ja huomenna alkais rv17 ja profiilissa mahakuva jos kiinnostaa...

Mantatyttö82 :hug: Tosi hyvä, että liikkeet tuntuvat! Itse mietin vähän väliä samaa, kun en ole nyt tuntenut kauheasti noita liikkeitä viime päivinä.

Eilen illalla tuli ravattua vessassa noin 5 kertaa ennen nukkumaanmenoa. Tuntui aina, että oli jotain jäänyt pissaamatta. Nyt kirvelee. Varasin ajan työterveyslääkärille, jos saisin vaikka jonku lääkkeen virtsikseen. Inhottava olo!

Pissasta Se on hieman vihreää, joten poika olisi sitten kai tulossa. =) Saas nähdä. Tai sitten se on tämän tulehduksen syytä.. :ashamed:

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa!

Mimmu ja Furuno 18+ jotain

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmukka81:
Mantatyttö82 :hug: Tosi hyvä, että liikkeet tuntuvat! Itse mietin vähän väliä samaa, kun en ole nyt tuntenut kauheasti noita liikkeitä viime päivinä.

Eilen illalla tuli ravattua vessassa noin 5 kertaa ennen nukkumaanmenoa. Tuntui aina, että oli jotain jäänyt pissaamatta. Nyt kirvelee. Varasin ajan työterveyslääkärille, jos saisin vaikka jonku lääkkeen virtsikseen. Inhottava olo!

Pissasta Se on hieman vihreää, joten poika olisi sitten kai tulossa. =) Saas nähdä. Tai sitten se on tämän tulehduksen syytä.. :ashamed:

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa!

Mimmu ja Furuno 18+ jotain
Mulla on ollut paljon virtsatulehduksia....siis ihan ilman raskauttakin ja yleensä raskauden aikana mulla on aina jossain vaiheessa tullut samanlaisia oireita kuin tulehduksessa, mutta sitten ei ole kuitenkaan pissasta mitään löytynyt. Näin oli viime neuvolakäynnilläkin....eli oireita oli ja sitten ne taas yhtäkkiä hävis ja pissa oli ihan puhdas :eek: Eli veikkaampa et mulla saattais olla hiivatulehdusta :x Nyt ei ole pahemmin kirvellyt, mutta valkovuotoa on aika paljon :ashamed: :x Sori likainen aihe :D

Mantatyttö Sain antibiootit varmuuden vuoksi ja annoin pissanäytteen. Sain jopa 3 päivää saikkua! Toivottavasti siitä pissanäytteestä otetaan myös hiiva, kun tuntuu, että sitäkin olis ollu.. En huomannut katsoa, mitkä seuotaan. Aloitan tänä iltana sen antibiootin. Toivottavasti oireet helpottuvat..

Hiq
Marais kuulostaa kipuilu hyvin samalle kuin minulle- tokikin mulla ei tulehdusarvot koholla. Kaikkialla toistellaan kyllä samaa "Raskaus ei ole sairaus" mutta kyllä täytyy sanoa että huolestunutta täytyy ymmärtää. Nytkin oikealla, aiempaa ylempänä-lähes kylkiluiden kohdalla, ikävä kiputunne mutta ei auta- en valita. Tämä on sulle :hug:

Mömmis anteeksi- kirjoitin nimimerkkisi viimeksi väärin...

jos pissa oranssihtavaa niin tyttö ja jos vihertävää, niin poika.
tämä ennustaisi meille kovasti toivottua tyttöä :heart:

Vieraat en osaa vielä sanoa- sen tiedän et siskot ja miehen veljet sekä isovanhemmat loukkaantuu jos eivät pääse het katsomaan..anoppi varsinkin- vaikka onkin ihana niin jo mua varoteltiin et soittelee synnytyssaliinkin...

omaa napaa- JEEEEE! netti toimii kotona! ei siihen mennyt kuin 3 kuukautta!

Hyviä vointeja kaikille!

-Hiq ja vaavis 18+0 (?)

Heippa,

Hiq & Zoe: Kiitos myötätunnosta, huolehtiminen ei tosiaan ole mukavaa, eikä myöskään kipuilu&lääkkeet. Kävin eilen kuitenkin Mehiläisessä, ja siellä otettiin uudet verikokeet ja annettiin 4pv sairauslomaa. Tulehdusarvot onneksi tippuneet, mutta vielä koholla. Ehkä se tästä. Meillä on Hiq muuten samat viikot, mulla myös tänään 18+0

T.Marais ja Mökö

myymä
Zoe-f Kiitos mielenrauhasta :) NYt illemmalla on tuntunut jo useita muksasuja, uskon niiden ainakin olevan "elonmerkkejä" :)

Ei tähän hätään muuta :)

Myymä ja pikkuvelisisko 16+3

Yhteistyössä