**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Iines79:
Miks mun viestiin tuli noi palkit? Linkin takiako? Ärsyttävää, miten ne saa pois :eek: ?
Liian pitkä linkki, siksi :)
Saakos sitä jotenkin rivitettyä (tyhmä ihminen liikkeellä :ashamed: )? Kun onhan Ärrierilläkin tuolla ylempänä pitkiä linkkejä mut ne on näpsäkästi kolmena rivinä.
 
Kotona taas. Olipa tuokin käynti.
Tämmöstä tälläkertaa:
rv 25+5
Painoa 97,3kg (viikossa 1,031g :eek: :eek: Lähtöpaino oli 85kg)
RR 112/84
Pissa: proteiini neg, sokeria 4+
Hb 118 (edellisellä kerralla 114)
Kohdunsuu Kiinteä ja kiinni, pit. 3cm
Vauvan syke 157
Liikkeet ++
Sf-mitta 23cm

Lääkärin mukaan kaikki kohillan. =) Seuraava käynti onkin tammikuun puolessavälissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iines79:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Iines79:
Miks mun viestiin tuli noi palkit? Linkin takiako? Ärsyttävää, miten ne saa pois :eek: ?
Liian pitkä linkki, siksi :)
Saakos sitä jotenkin rivitettyä (tyhmä ihminen liikkeellä :ashamed: )? Kun onhan Ärrierilläkin tuolla ylempänä pitkiä linkkejä mut ne on näpsäkästi kolmena rivinä.
Kokeiles tätä: http://tinyurl.com/ Tolla saat linkin lyhyempänä. ;)
 
Hei,

Taas on vierähtänyt aikaa kun viimeeksi tässä on kirjoitellut kuulumisia.

Tulin juuri äitiyspolilta, missä sitten oli ultra ja lääkärintarkastus sekä diabeteshoitajan aika.

Pari viikkoa sitten sf mitta huiteli ihan omilla lukemilla eli oli yli käyrien. terveydenhoitaja meinasi saada sydärin ja voivotteli aikansa, mittaili uudelleen ja oli tolkuttoman huolissaan että nyt tulee tosi iso lapsi kun vielä on tuo raskausajan diabetes. Sitten tässä onkin kaksi viikkoa mennyt hermoillessa, että kaikki on pielessä.

Tänään lääkäri ultrasi ja kaikki oli mallikkaasti:) Vauvan koko on keskikäyrän alapuolella ja koko ennuste tässä vaiheessa on 3200-3300g. Lääkäri totesikin että koska vauva on niin ylhäällä ja alhaalla on runsaasti tyhjää tilaa, niin tuo mitta on sen takia niin iso ja tulee siitä pienenemään kyllä. Olipa suuri helpotus:) Muutenkin sokeriarvot on kohdillaan ja saan syödä ihan mitä mieli tekee. Vaikka kuinka olen myös karkkia syönyt ja muuta sokerista ja rasvaista, niin yli sallittujen arvojen ei ole arvot mennyt.

Niinpä jos arvot pysyy kohdillaan niin ei tarvite kuin vasta viikolla 37 mennä seuraavan kerran äippäpolille. Normaalit terveydenhoitajan tarkastukset on, mutta ei muuta.

Raskausdementia vaivaa täälläkin ja unohtelen asioita, ei oikein ole edes tässä maailmassa. Mutta sitä mieskin totesi, että töissäkin jää asioita hoitamatta kun ei vain muista. Tuumi että jotenkin se vauvan tulo on nyt tärkein asia ja muu tulee sitten sen jälkeen:)

Lotta ja rv 27+1
 
Neuvolalääkäri oli siis toissapäivänä ja siellä ihmeteltiin että miten minua ei oo tippaan laitettu alussa kun paino tippu sen 8kg :eek: Ei ollu huono olo tai nestehukkaa niin siksi kai eivät laittanu.. Jännä ku nyt tulee ilmi että ois ollu ehkä tarpeen.. :$ Esikoiselle pysyy hoitopaikkajonossa supistusten takia ja päiväkodista käskivät ilmoitella jos tulee äkillinen tarvis eli tilanne kohdunsuulla supistusten takia muuttuu.. En haluais laittaa poikaa hoitoon, mutta pakko ajatella vauvaaki.. Ja oishan siitä osa-aikaisesta hoitopaikasta hyötyä sittenki kun vauva syntyy ja jos sattuu levoton tai jopa koliikkinen tapaus niin sais itekki välillä levätä. Meinaan tuommonen 1.5-vuotias osaa pitää mamman touhussa :D Siinä siis vähän omaa napaa...

Meillä oli esikoisella tuollanen jalallinen amme ja tosi kätevä oli! Ja se tuki myös ja ilman sitä en ite edes kylvettäny pientä vauvaa. Nyt meillä on tuki edelleen, mutta amme on ihan tavallinen iso amme kun tilanpuutteen vuoksi ei hommata toista täyttämään pikkuruista pesuhuonetta :)

Minä en ymmärrä noista kuukausien juoksusta yhtään mitään, mutta jossain kirjassa oli että viimeistä kolmannesta viedään ja se on aika hyvin :)

Vaunujen ostaminen on vaikeampaa mitä auton ostaminen! Ainaki mulle kaikki vaunusanasto oli aivan hepreaa kun esikoiselle kateltiin rattaita! :D

 
Laitanpa minäki linkkejä mitä meillä on tehty vauvan valintoja :)

Turvakaukalo:
http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/002406-_lim_full.jpg
Pinnasänky: (ei rattailla) http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/drew_camilla_teak_syv.jpg
Matkarattaat: (en voi suositella :D)
http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/098100-_lim_full.jpg
Tripp Trapp kopio syöttötuoli: (ollaan tykätty)
http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/emma_syottotuoli_easy.gif
Puuhamatto: (yksi esikoisen suosikeista pienennä)
http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/Tiny_GymiSuper.jpg
Koliikkikeinu: (tämän tyyppinen, mutta vanhempi malli. IHAN HUIPPU)
http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/GR07_Graco_keinu6sp_Paris.jpg
Avent sähköinen rintapumppu: suosittelen
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/305/pl#
Hoitoalusta:
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/1694/pl#
Kantoreppu:
http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=1_23&products_id=577
Kantoliina:
http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=1_19&products_id=452
 
Tulipas tuosta Eeevan viestistä mieleen, että mulla on nyt "uusi" auto :D . Eli siis mulle uusi mutta käytetty. Meni vähän yli budjetin sen hinnan kanssa mutta jospa se olis nyt pitkäikäinen ja kunnon menopeli.

Sitten lapsen hoidosta. Mites te, joilla esikoinen/isommat on hoidossa, meinaatteko heti äippäloman alkaessa ottaa lapsen kotiin?
Mä ajattelin olla itsekäs :ashamed: . Poika tykkää hirmuisesti käydä hoidossa ja olla kavereiden kanssa. Hoitopaikka on ihana ja lähellä yms. Meillä poika alkaa helmikuun alusta käydä 9-15.30 välillä hoidossa (kun nyt hoitopäivä on 7.30-16.15) ja mä saan huilata ja kerätä voimia. Sitten kun vauva syntyy, niin vaihdetaan osa-aikaiseksi ja poika käy pari kertaa viikossa koko päivän. Meillä poika pääsee kerhoon vasta ens syksynä ja lähin leikkipuisto on keskustassa n 10 km päässä, jonne pitää lähteä autolla, joten kavereiden takia pidämme pojan hoidossa ainakin ens syksyyn. Älkää tuomitko pliis, tää on meidän perheelle hyvä ratkaisu :ashamed: .
 
Meinasin toivottaa huomenet, mutta onneksi katsoin kelloa :)

Takana ehkä risaisin yö pariin kuukauteen.. En yhtään tiedä miksi likka ei nukkunu.. Mua vaan väsyttää ihan älyttömästi..

Vaunuista ootte jutellu. Me hankittiin pari kuukautta sitten tämmöset käytettynä (06 vuoden) http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?products_id=416 . Oon ollu tosi tyytyväinen. Käyvät vauvalle (pehmeän kopan kanssa) ja isommalle aivan yhtä hyvin. Mä jaksan kantaa niitä noissa meidän rapun kierreportaissa, menevät parvekkeen ovesta ulos ja sisään, ne saa sujuvasti ja tosi pieneen tilaan meidän 93 vuoden nissan sunnyn takakonttiin :D Auto ei todellakaan oo tilaihme, joten nää on aivan huiput rattaat meille. Meillä likka (1v1kk) nukkuu vielä 1-2 päikkärit parvekkeella, joten siksikin nuo on tosi hyvät. Paketille tuli hintaa 210e ja saatiin mukaan jalkapeitto + seisomalauta. Mun mielestä tosi onnistunut kauppa. Tuplat tulee meille myös, mutta tuskin otetaan niitä autoon mukaan (ei varmaan edes mahdu :D :D ) . Eli tuplat siksi, että pääsen päivällä lasten kans helposti liikkeelle.

Meillä oli ennen tämmöset (saatiin likan serkun vanhat ilmaiseksi) http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=681&valikoimaid=1 . En suosittele kenellekään. Eivät toiminu meillä ollenkaan ja kaikki mistä noita timmyjä kehuin ei näissä toiminu.

Muuten hankinnoista . Meillä pitäis olla kaikki välttämätön vauvalle kun en oo myyny esikon jäljiltä tavaraa pois. Uus pumppu pitää hommata, mut ostan sen vasta kun bebe on syntyny ja oon saanu osastolla kokeilla erilaisia. Vaippakaappiin oon pikkuhiljaa tehny remonttia eli harsot vaihtuu sisävaippoihin. Jotain pientä pitää ostaa, esim uudet pullotutit jne :)

muoks* Iines musta tuo päivähoitojärjestely on tosi hyvä ratkaisu! Ja kun joutuisit sitten myöhemmin taas hakemaan uutta hoitopaikkaa, eikä aina tiedä saako just sellaista hyvää läheltä.
 
myymä
Päivähoidosta: Mä oon ehdoton noista virikepaikoista. eli mun mielestä päiväkotipaikat kuuluu perheille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Yleensä vaihtoehtona lapsille on kuitenkin kerhoja, avoimia päiväkoteja yms puistotoimintaa.
Otan siis tytön kotiin päiväkodista niin hyvin kuin siellä viihtyykin ja varasin jo hänelle kerhopaikan johon pääsee 3krt viikossa 3h kerrallaan.
Tämä siis vain minun mielipiteeni!

Voisin tähän nyt lisätä jotta en olisi niin jyrkkä, että on toki paikkakuntia joissa nämä ei ole mahdollisia mitä mm. meille tarjotaan mutta skuttaan olemme mekin muuttamassa eikä se tilannetta kyllä muuta tän päiväkotiasian suhteen! Tuskin ne päiväkoditkaan siinä ihan kodin vieressä on jos puistot yms on kaukana. Jos siis ihan landesta puhutaan :)

Ja oikeasti tarvitseviksi perheiksi lasken mm. perheet joissa vanhemmat ovat töissä tai on jokin lapsen kehitykseen menevä syy tai äidin masennus yms...
 
myymä: Mielipiteitä saa olla :) . Ja jotta selventäisin asiaa vielä lisää, niin todellakin ihan landella ollaan. Poika on perhepäivähoitajalla, joka asuu 1 km päässä (meillä kävi hyvin, kun saatiin paikka niin läheltä ). Ja pulaa päivähoitopaikoista ei tunnu olevan, kun tällä hetkellä hoitajalla on 3 lasta hoidossa, on ollut jo kesästä lähtien eikä neljättä ole tulossa. Meillä hoitaja sanoi toivoneensakin, että poikamme pysyy hoidossa jossakin muodossa, jotta porukan 2 tyttöä ei jää ihan kaksisteen ja kaks lasta kuitenkin on aika vähän täyspäiväiselle perhepäivähoitajalle. Mutta toki on paikkakuntia, joissa on oikeesti pulaa hoitopaikoista. Silloin ei varmaan toimittaisikaan näin.
 
Eeeva: Mäkin tuon manducan aion hommata mutta vauvakeinu ei käynyt mielessäkään ennen kuin luin viestisi :kieh: Se alkoikin tuntua hyvälle hankinnalle, harmi vaan kun on aika hinnakas. Täytyy toivoa, että sais käytettynä jostain...

Iines79: Minä en tuomitse ainakaan ratkaisuanne, päinvastoin itsestäkin tuntuu että tulevaisuudessa voisin tehdä noin jos me vielä pikkukolmonen saadaan. Kyllä se tukee äidin jaksamista ja suo hyvin yksilöllistä aikaa myös pienelle vauvalle. Samalla isompi saa sosiaalista kanssakäymistä ja muuta tärkeää oppia ryhmässä toimimisesta, sääntöjen noudattamisesta, vanhemmista erossa olosta ym. kun on päivähoidossa.
 
meillä ei ole mahdollista viedä esikoista hoitoon. täälä on niin kiven takana saada paikat... harmi. ja jotain leikkikouluja on 3 vuodesta eteenpäin, mut ku meän poitsu on vielä 2v. hyvä ajatus kyllä olis.
 
Zoe-F :LOL: Ei hätää, nimittäin tänään alkoikin se seiska kuukaus. Taisiis sulla eilen jo.

Olinpa päiväunilla, sitä ennen rupateltiin miehen kanssa hankinnoista.

Haluaisin kysyy teiltä että mitä juttuja sossu avittaa vauvatarvikehankinnoissa? Meitä pyysi sossu tulemaan sinne ensiviikolla puhumaan noista hankinnoista ja minusta se on mukavaa kun ne haluu jeesii jotenki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Mömmis Mut siis miten se voi kesken viikon alkaa? Eihän se käy mitenkää järkee. Minust 7. kuukauden pitäis alkaa joko sillo ku 24. viikko päättyy tai 26. viikkoo riippuu miten se haluu laskee.
Kait menee päivämäärien mukaan. Itse oon kamalan huono näissä laskuhommissa. :D Jos kerta laskuri väittää noin niin sit se kai on noin. :-D
 
heips kaikille pitkästä aikaa!

Ma oli nla kaikki oli ok. 0 500g/ vko ja hb oli 130 ja pissa puhdas ja sydänäänet 140-150. Terkka vilautteli sektion mahdollisuutta ku oon kuulema niin pieni.. Mut tehään kuulema lähempänä synnytystapa- arvio, jos vielä näyttää siltä. (kauhistuttaa, jos joudun sektioon, mut mieluummin se kuin se et lapsi jää jumiin... YÄK, tää ei kyl lievitä mun synntyspelkoa)

Varpaat näkyy oihan selvästi, melkein nilkatkin :)

Kiva kun ootte laittanu hankinnoistanne kuvia ja kommentteja. Mä en oikein osaa päättää kannattaisko hankkia onks ne nyt sit yhdistelmävaunut jossa on erikseen koppa ja sit erikseen se istumamikä lie osa vai sit kovalla kopalla rattaat vai mitkä lie. (pikkusen nää termit hakusassa...) oisko kellään ajatuksia puolesta vastaan?

Niinu Täällä kans nivuset kipeenä, tuntuu välillä et koko alapää halkee jos käy lenkillä.. miellyttävä tunne... :whistle:
PikkuH syön kalaa ehkä kerran viikossa, aina kun työpaikkaruokala tarjoaa... en syö omegaakaan.
mutta sellaista. onneks huomenna on PERJANTAI ja sit enää viikko ja alkaa joululoma!!
onnellista torstai- iltaa kaikille!
 
Heissan!

Nyt en ennätä lukea, mutta pikaisesti kerron 4d ultra kuulumisia. :)

Ensinnäkin Kaa vois päivitellä mun kohdalle että tyttölupaus, pikkuinen sievä prinsessahan se siellä äidille ja isille vilkutteli. :heart:
Kaikki rakenteet olivat mallillaan, kokonsa puolesta keskikäyrällä, ei siis luojan kiitos näytä jättivauvalta. Pikkuinen oli vielä pepputarjonnassa. Painoa keskikäyrän mukaisesti 1070g, pituutta ei saatu kunnolla mitattua kun neidin koivet olivat kippurassa. Kohdunsuu erittäinkin kiinteä ja 5cm pitkä,ei kuulema huolta sen suhteen.
Kaikenkaikkiaan ihana kokemus, tosi selvästi näkyi jo kasvonpiirteet, kulmakarvoista lähtien. :D Pikkuinen esitteli itseään varsin hyvin, saatiin sellainen video klippi missä se näyttää nauravan. :D Koitan tässä ennättää vaikka pari kuvaa laittaa näkysälle, niin voitte käydä kurkistamassa. Mutta ei ollu tosiaan liian myöhäistä käydä vielä tässäkään vaiheessa tuolla 4d:ssä. :)

Niinu & itiö 28+0
 
iltaa kaikille.
olipas taas tullut tekstiä kauheesti. kyllä työ ootte ahkeria kirjoittaa =)
tänne ei mitään ihmeempiä. toukka touhuilee samalla lailla vatsassa kun ennenkin. ainoa uusi vaiva mikä nyt iltaisi on ruvennut vaivaamaan on närästys |O
ensi viikolla olis lääkäri ja saas nähdä onko kaikki kunnossa.
vaunuista kyllä niin paljon tekisi mieli uusia vaunuja kun niitä kaupoissa katselee mutta kun on nuo tytön vanhat vielä niin hyvässä kunnossa ettei viitsi ostaa.
turvakaukalo on jo valmiiksi katsottu ja graco ostetaan tälläkin kertaa ja sillä alustalla. tarttis sekin varmaan pikkuhiljaa käydä hakemassa.
päivähoidosta meillä tyttö vielä yhden päivän ens viikolla hoidossa ja sitten jää kotiin mummon kanssa siihen asti että minä jään. mulla kun alkaa loma jo 12 tammikuuta ja työpäiviä ei enään ole sitä ennen kuin 13 :D
kaikki tekee tyylillään mutta minä olisin viimeistään silloin ottanut lapsen pois hoidosta kun kotiin jään. taidan olla vielä sen verran laiska etten jaksaisi lähteä hoitoon viemään vaikka ei pitkää matkaa olisi. on myös kiva saada tyttö pois hoidosta kun en oikein pidä tuosta hoitotädistä. on ollut vähän ongelmia hänen kanssa.
eiköhän tässä taas tärkeimmät ja mikä ihaninta huomenna on jo perjantai ja viikonloppu edessä. enään yks täysinäinen työviikko edessä ja pari lyhyempää ja sitten alkaa loma :D
varpaista vielä. ei näy ei....

cadillac ja toukka 28+2
 
Iltaa!

Olin tänään neuvolalääkärissä, kaikki oli just niin ku pitikin. Huomenna menen verikokeisiin siitä hepatoosiepäilystä, tosin lääkäri oli sitä mieltä että on viikkoihin nähden hippasen liian aikaista mutta menenpähän nyt niin ei tartte sitä sitten enää murehtia. Sokerirasituksen tulokset olivat OK. Sf-mitta mulla oli 21cm, eli aika pieni, mutta kuulemma mun kokoiselle ihan oikea tulos kun mulla ei tuossa mahassa ole vauvan lisäksi kuin nahkaa ja karvaa :LOL:
Iines79 jos poika kerran tykkää olla hoidossa niin mikä ettei, voisin hyvin kuvitella että samassa tilanteessa toimisin samoin.
Kalaa olen syönyt raskausaikana pari-kolme kertaa viikossa. Usein ihan kotimaista lohta, ahventa, siikaa yms., kerran haukeakin. Kala on hyvää ja terveellistä.
Raskauskuukaudet ovat menneet mulla aivan sekaisin aikapäiviä sitten! Mulla ilmeisesti menossa 7. kuukausi, ja vika kolmannes alkaa ens viikolla. Kai. Ei kai sen niin väliä, kunhan tietää suurinpiirtein koska pitäis posahtaa :D
Ihania vaunuja ja muita hankintoja olette tehneet. Me mennään miehen kanssa huomenna käymään tuossa viereisessä lastentavarakirppiksellä ja sitten Muksumassissa katsomassa vaunuja. Aika paljon mekin ollaan jo hankittu, turvaistuin ja sitteri, pinnis, tutteja ja pulloja, kertiksiä ja kestoja nyt ainakin. Lipasto-hoitotaso saadaan joululahjaksi. Vaatteita ei ainakaan näillä näkymin tarvitse hankkia, niitä on saatu kaikkialta jo niin paljon. Uusi patja pinnikseen, petivaatteita, harsoja ja muovitettua froteeta on vielä ainakin ostoslistalla.

Olin tänään hammaslääkärissä ja Multeri piti mahassa kunnon menoa koko puolituntisen, pelkäsin jo että tipun siitä tuolilta kun ryskytti niin mahdottomasti. Hammaslekuria ja hoitajaakin nauratti kun maha pomppi koko ajan. Mä en muuten ole pitkään aikaan päässyt missään niin mukavaan makuuasentoon kun siinä hammaslääkärin tuolissa tänään, oli oikein mukavaa makoilla siinä vaikka porattiinkin :)

upupa ja Multeri 27+3
 
hei
anteeksi nyt ihan alkuun kun en ole kerennyt täällä kirjoitella ja olen ollut lähes täysin poissa...enkä nytkään kerkiä lukemaan mitä kaikkea uutta on(ainakin pari kk siis täysin pimennossa :ashamed: )
mutta pakko oli tulla kysymään teiltä että onko muilla RUNSASTA valkovuotoa?siis semmosta valuvaa "limaa"?? ku ei kait nyt sentään mikään limatulppa pitäs olla?
toivottavasti teillä kaikilla on menny hyvin odotusaika.
terveisin Angelia & pikkukakkonen rv 26+6
 

Yhteistyössä