Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

Mariela tervetuloa mukaan :hug:

naurukohtaus lämpimät onnittelut :heart:

LD mun kaverilla oli sama homma, vauvaa sanotiin kaiken aikaa pienempiä viikkoja vastaavaksi, tyttö syntyi reilu kk sitten rv 41+jotain päiviä ja oli 3220g eli kuitenkin normaalin kokoinen :heart:. Todennäköisesti heilläkin hedelmöitys tapahtunut ainakin sen viikon myöhemmin ja kaikki vauvat vaan ei ole niin suuria. Toivottavasti saat rauhallisen mielen loppuodotukseen :hug:

Mulla tänään viimeinen lääkärikäynti klo 14. Saapas nähdä mitä sanotaan.
Puutuuko muilla kädet ja jalat yöllä?
Minä joudun vaihtelemaan asentoa kaiken aikaa kun aivan pistelee käsiä ja jalkoja...
Näin eilen pitkästä aikaa hyvän ystäväni ja hän taivasteli mun isoa mahaa. Itsestä tuntuu että mahan kasvu on pysähtynyt täysin ja on saman kokoinen kun kuukausi sitten.

Onneksi viikonlopun aikana lauhtuu pakkanen, mukavampi puuhata ulkosalla kun ei ole niin kauhean kylmä. Ehkä se kevät nyt vihdoinkin alkaa!

POKS POKS!!! rv 36 :heart:
 
huh, olipahan jännä ilta....

supistuksia alko tulla iltapäivästä, puol kuudesta eteenpäin tuli sitten jo puolen tunnin välein ja selkään kävi oikeen kunnolla.... aloin sitte pistää kellonaikoja ylös, ja 21:20 tule eka että väliä oli enää 20 minsaa.... meinasin sit et joskos tarvii lähteä ajelee sairaalaan vielä..
Mut sitten ne loppu kuin seinään ennen kymmentä :D
Mies oli ihan innoissaan, hoki vain että sit lähdetään HETI ku sanot :) ja et tarviisko soittaa hänen vanhemmat jo ... hehe, eipä tullut meidän pikkuinen vielä... no, ainakin tuntuvaa harjoitusta sain, sen verran napakoita olivat...

ld jos suvussa on noinkin pieniä vastasyntyneitä, en olis sinuna ollenkaan huolissani :) kun kerra liikkuukin hyvin sun muuta, niin odottele rauhassa maanantaita ja saat epätietoisuuteen kaikki vastaukset. :hug:

dindei hyviä harjotuksia sielläkin sitten kohtu tekee :D sä tästä varmaan seuraavana poksahdat kahdeksi :D

vattihattu otapa puhelin kauniiseen käteesi ja soita polille... mulla on omalla kohdalla sattunu niin paljon kaiken maailman sekoiluja et etteivät olis unohtaneet..... soita ja selitä niin varmasti saat nopeammin ajan.. :) ja missä sä tunnet potkut? tai hikan? niistä on ainakin ite ollu helppo päätellä vauvan asento :)

HEI; MIHIS SE NÄRÄSTYS ON YHTÄKKII KADONNU :D ajatelkaa, mä oon jo kolme yötä saanu nukkua IHAN rauhassa, ei närästä päivällä, eikä yöllä :D ihanaaaa !!!! vauva siis vissiin tippunu entistä alemmas eikä paina enää sisuskaluja niin paljon... ei välii miten on, mut tää on suorastaan TAIVAS :D jo pelkkä nukkuma-asento on luksusta kun voi pitää pään YHDELLÄ tyynyllä NELJÄN sijaan :D ahhhh sit onkin aika sama miten nää päivät tästä lutviutuu, kun uskaltaa jo syödäkin, eikä ole oksennus koko ajan kurkulla, saati saa yöt nukkua ilman että kamalat hapot nousee kurkkuun närästyslääkkeistä huolimatta... huh huh...on tää ollukki varsinaista aikaa... niin se vaan aika tekee tehtävänsä ja alan olla synnytyskypsää äitiä :D

tänään paukahti 38+0, neuvola huomenna :)
 
täällä moni jo lähtökuopissa. jee!
täällä päässä hermoillaan,on nääs synnytystapa-arvio kymmeneltä :eek: ja rakkauspakkaus on maanantaista asti viihtyny perätilassa : /
no en mä siitä ressaa,jos on nii sit on,kunhan kaikki muuten on hyvin. nytki myllää menemään iha kunnolla =)

jos tästä ny lyllertäs nuihin aamutoimiin et ehtii ajosi lähtee.

kirpeää pakkasaamua kaikille!!

tombatar ja masukki 36+2
 
Kysytääs nyt ensin vaikkapa Tombatarelta tuosta perätila-asiasta.. Ahdistaako vauva päällään sun oloa? Tää oma "kappale" kun tosiaan pyörähtelee (balleriinan vikaa..) vieläkin aika ajoin. Mun mielestä perätila on rasittava, pää painaa niin että vaikea istua. Ja makuullakin vauva punkeaa sillon itsensä ylös, niin että painaa silloinkin. Ja välillä tulee ne voimalliset potkut tonne alas, jee jee.. Tosin se kyllä päälläänkin osuu välillä melko vihloen jonnekin tonne alas. Sillon kun pää alaspäin on.

Nyt oon kyllä sitä mieltä että pää olisi taas alaspäin. Aamun tilannetta en ole tunnustellut, mutta illalla pää tuntui tuolla vasemmassa lonkassa. Oletan. Tosin nyt kun koettelen, niin ihan niin kuin pää olisi taas tuossa ylhäällä.. Ota tästä nyt sit selvää. Viikon päästä on synnytystapa-arvio. Jotenkin kyllä tässä henkisesti valmistaudun sektioon. Mullahan on viimeisin synnytys sektiolla takana, käynnistyksen jälkeen siihen jouduttiin. Lisäksi perinteisesti paikat ei kypsy turhan varhain, joten cytotecilla on käynnistelty (aiemman kohtukuoleman rv42+0 takia yliaikaiseksi ei päästetä) ja se lienee nyt poissuljettu vaihtoehto. Ja kun ei tuo typyn pää näytä asettuvan asemiinsa, niin tuskin kohdunsuu ilman painetta alkaa itsestään kypsyä ja avautua. Niin että käynnistys päästäisiin lasketun ajan paikkeilla kalvojen puhkaisulla tekemään. Siksi siis alan henkisesti varautua sektioon. Olin kyllä viimeksi muutaman päivän ihan hurjan kipeä sektion jälkeen.. :headwall:

Närästys, yritän muistaa ottaa Ranixalin aamulla ja illalla. Sain reseptin tuohon lääkkeeseen, kun Rennien teho ei oikein enää riittänyt. Ihmekös tuo että närästää kun toisen pää painaa mahalaukkua.. Tänään palasin taas rautakuurinkin pariin. Oon ollut ihan tyytyväinen tuohon Obsidaniin (mulle sanottiin apteekissa kun sitä Kreuterblut-pulloa katselin, että sekin saattaa aiheuttaa ummetusta ja muutenkin selkeästi enemmän suosittelivat Obsidania), ummetusta oli sitä ennen. Että ihan kiva kun on saanut vatsan toiminnan sillä tasaantumaan. :)

LD, kyllä mäkin olisin sitä mieltä, että kaikki on varmasti kunnossa. Lapsen liikkeet kun vaan hyvin tuntuu. Yleensä nuo pienet liikkuu vähemmän jos jotain pielessä on. Elimistö säästelee vähiä energioita tärkeiden elintoimintojen ja sen vähäisenkin kasvun ylläpitämiseen, eikä tuhlaa sitä liike-energiaan. Siis jos vauva jostain syystä voi huonosti. Ja kun kerran kasvu on koko ajan ollut jäljessä. Jännä ettei laskettua muutettua np-ultrassa, kaiketi silloin jo oli jäljessä? Rakenneultrassa saati sen jälkeen, ei laskettua aikaa enää pidä lähteä myöhäistämään, mutta np-ultraan asti sikiön kehitys on vielä aika säännönmukaista. Ennen kuin siis geeniperimä vaikuttaa. Teillä kun on pienuutta taustalla syntymävaiheessa, niin eiköhän sunkin vauva seuraa niitä jälkiä. Mutta hyvä että sulla on kontrolli heti ensi viikolla. :)

Voi turskatti näitä pakkasia!!! :headwall: Mä en jaksaisi enää yhtään.. Ulkona en ole käynyt juurikaan (no sunnuntaina sentään poistuttiin kotoa) pitkään aikaan. Olin ihan ajatellut että vauva syntyisi kevääseen, sillain että lumet olisi jo sulaneet/kovaa vauhtia sulamassa, mutta tällä menolla.. Voi olla että syntyy hankien maassa ollessa. Ellei sitten maaliskuun alku tuo jotain pikakevättä. Sitä ihmettä odotellessa.. Kuten myös syntymän ihmettä. :D

Oma olo alkaa olla parempi. Sentäs, vihdoin. Pitkällistäkin pitkällisempi flunssa ja yskä tässä olikin. Kyljetkin jo paremmat, vielä varmaan turvaudun jossain vaiheessa päivää Panacodiin. Sen verran kumminkin vielä polttelee vasenta kylkeä. Nukuin sentään taas (jo toisen yön) paremmin. Vauva vaan kylkimakuulla painuu aina sille alemmalle kyljelle ja aamulla vatsa on toispuoleinen. :)
 
Naurukohtaukselle ja sashalle onnittelut.

Kovasti on poika voittoista tämä alku ollut.... Koskahan tytöt rupee pitään puolensa.

Lähtökuopissa olijoille tsempiä

äitipolin ajasta
itelläni meni noin viikon verran aikaan, mut tieto ajasta tuli muistaakseni 3 päivän sisällä. mut tosin riippuu jonoista ja asian kiireellisyydestä. Mitään ei menetä jos soittaa ja hoputtaa.

vauvan koosta Niillä on siellä koneilla hienot ohjelmat jotka laskee koon mittaustuloksista ja piirtää sitten taulukkoon, onko "oikean kokoinen". Suomessa tunnustettu ongelma, et vauvojen koko taulukot ei enään pidä paikkaansa vaan ovat n 20v vanhat ja ne pitäis päivittää.
Muutenkin kun ohjelmalla mittaa niin arvio voi heittää jopa kilolla. Mittaajan taidoista todella paljon kiinni ja jos aina eri mittaaja niin eroja tulee väkisinkin.
Mulla yksi mittaajista sanoi, et venytän nyt niin suureksi kuin kehtaan, ettei ainakaan tule liian pientä arviota.
ja yksi totes, ettei näihin mittauksiin voi luottaa, kun vauva liikkuu niin, et mittausta vaikea suorittaa.

LD AC = mahan ympärys
mulla rv 34+0 AC 319 ja meni 90 persentiilillä, pitäs olla 50 persentiiliä. (lääkärin mukaan edisti 2 viikkoa)
fe 68 ( edisti viikolla)
paino 2680

ON
Eilen sit oli äitipoli. ensinnäkin ajat oli yli tunnin myöhässä :kieh: ja ensin lääkäri ja sit vasta kätilö käynti

Sokerit OK.
kohdunkaula lyhentynyt 0,5cm, ihanaa!!!!
painoarvio 3,4kg ja la aikaan n 4kg
mittoja muita en muista, mut kasvaa edelleen tasasesti omalla käyrällä ja AC mitta menis nyt 75 persentiilillä, eli edelleen iso mahainen mut ei liian.
lantio kunnossa ja mullakin kokeiltiin häntäluu peräsuolen kautta. Onneksi varoitti, ettei saanut jalasta mojovaa potkua.

lääkärin mukaan kotimittauksissa RR koholla, mut nyt ei tarvetta lääkitykselle. Lepoa vaan ja seuraile ja tarvittaessa yhteys neuvolaan, josta käsin lääkitys. seuraava kontrolli kahden viikon päähän. välissä neuvola.
Normaali alatie synnytys, ei tarvi käynnistää koska vauva vain hieman iso.
Saatiin uusi varmistus poikalupaukselle <3
Pojalla kaikki oli kunnossa.

No sit menin kätilölle.
paino samassa, eli +6 kg koko raskausaikana tullut lisää:D
pissa puhdas
RR 144/99 ja uusinnassa 137/100
uudestaan lääkärin juttusille, liian korkea alapaine. kontrolli siirty viikon päähän (pääsen erikoislääkärille), perjantaina neuvolaan kontrolliin. Kotio liuskoja ja J.2.P proteiinien tarkistus. RR x 3 kotona, vuodelepo. Jos oireita niin yhteys.

Ja mun piti niin mennä valkaan maaleja raksalle, kun mun vointi on todella hyvä. Alkuraskaudessa mulla oli arvot OK, mut vointi surkea. Nyt vointi hyvä ja arvot päin prinkkalaa. Olo ei tunnu yhtää siltä et korkea RR. mulla on sunnuntaista asti ollut hyvä olo. Viikonloppuna ei niinkään.
No mies ajo suoraan kotio polilta ja vienyt autonkin mennessään, et ei ole muuta vaihtoehtoa kun maata sohvalla ja juurruttaa jo itänyttä takapuolta mukula vaiheeseen.

sane ja toivo rv37+5 odottavan aika on pitkäää...?
 
heippa eilen yöllä laantui sitten suppailut ja yölla taas heräsin muutamaa kertaa kipeisiin tuntemuksiin. Aamusta tässä taas jomotellut.. Näyttäs siltä että vauva alkaa suunnittelemaan tosissaan maailmaan tuloa. Miehen kanssa naureskeltiin että meidän tunnetusti huonolla tuurilla se on sitten justiinsa muuttopäivänä maailmaan tulo. Eilen jo tunnin ajan epäilin että nyt se on menoa sen verta kovasti jo koski mutta toivottavasti ensi tiisaihin asti viellä matkassa pysyis. Tai no syntyy jos on syntyäkseen mutta ihanteellisin olisi tuo ensi viikko.

Miten muuten teillä jotka oletta jo ennen tätä olleet uudelleensynnyttäjiä (eli siis 3+ lapsi nyt tulossa) on alkanut noi supistelut? Tai siis kun esikoinen lähti tulemaan niin sillon alkoi ensimmäistä kertaa kipeät tuntemukset. Tiedän että uudelleensynnyttäjillä voi tulla pitkälti ennakkoon supistuksiia kipeitäkin ja tapauskohtaisia juttuja nää on mutta kiinnostaisi silti tietää?
Nyt kun on selkeesti koko limatulppakin tullut ja esikoisesta bongasin vaan paljoja joten sekin eroaa?

Kiire ei minulla ole viellä synnyttämään muuton takia.. Muuten kyllä olisin ihan valmis!

Dindei + pikku 39+3
 
Mariela: Katon tässä neuvolakorttia, ja np-ultran aikaan rv 12+0 vastaa viikkoa 11+4, ja rakenneultrassa rv 21+0 vastaa viikkoa 20+3. Eka ultra ollut 9+4 ja silloin vastannut 8+0. Silti menkkojen mukaan tuo la, vaikka ekassa ultrassa heittoa tosiaan ollut yli viikko.

Mulla ainakin tuntuu vauvan pää ahdistavalta ja tuntuu välillä että pitäis aivan selkä suorassa istua ettei pää painaisi niin kovasti rintalastaan..

sane: Paljonko sulla on nuo alapaineet ollut kotimittauksissa? Mä just mittasin ja mulla oli 137/85 joka on kuulemma vielä ok. Eilen illalla oli jossain välissä 113/96 ja sehän on jo liian korkea jos alkaa koko ajan tuollaista olemaan.

Mä olen varmaan onnekas kun en ole närästyksestä kärsinyt. Oliskohan että kahdesti olen Rennien ottanut ja silloinkaan en ole ollut varma onko se närästystä, sitä kun mulla ei oo koskaan ollut *koputtaa puuta*

LD + Pikkunen 36+2
 
Heips!

Vattihattu: joo´o, peesaan floweria, soita ja kysy. Mulla kuopuksen aikana kesti ehkä muutaman päivän, että oli jo postitse kutsu tullut ja siihen aikaankaan ei sitten lopulta mennyt kuin reilu viikko.

Tintti: niin mikä sua siinä streptokin "kantajuudessa" pelottaa? Siis mullahan oli se positiivinen esikon aikana, ja ei esikko siitä mitään vakavaa saanut vaikka teholle joutuikin. Siis sehän voi aiheuttaa vastasyntyneelle sepsiksen, mut uskon että kuitenkin aika harvinaista. Kuopuksen aikana sain siihen sitten ne antibiootit, mut sitä ei koko raskaudessa kyllä mitenkään testattu, vaan sain sen automaattisesti ja kuopus ei saanut mitään. Nyt se on sitten taas positiivinen ja siihen sain antibiootit (ei oo testattu enää jälkeen päin) ja sairaalassa sitten taas pitäis saada kun synnytys lähtee käyntiin. (Siis ihan valkovuotonäytteestä sen saa testattua, joten jos mietityttää niin varmaan neuvolatäti laittaa eteenpäin lähetettä )

dindei: no mulla lähti käyntiin yliaikaiskontrolli aamuna, silloin tuntui jo noin 10-15 min supistuksia, mut enhän mä tyhmä niitä ensin tajunnut, kun esikon synnytyksen jäljiltä muistikuvat supistuksista oli ihan olemattomat. Siinä meni tosiaan yli neljä tuntia, kun vihdoin ymmärsin että nyt täytyy kyllä mennä takasin sairaalalle, kun alkoi jo olemaan yht´äkkiä niin kivuliaita. Oon kauhistellut tätä, että kärsitään parhaimmassa tapauksessa monta viikkoa supistuksista, osa vielä säännöllisiä... mä tulisin varmaan ihan hulluksi, kun koittaisin niitä välejä laskea.

Mindi83 35+3 (mä en jaksais millään odottaa ensiviikon lääkäri aikaa, tahtoo tietää koon myös!! (vaikkakin arvio heittäis kilolla :whistle: )
 
LD
alkuraskaudessa sanoivat et 145/95 on raja korkeille, eilen äitipolilla 150/ 100. Et jossain tos haarukassa liian korkeaa.

Mul heittelee paljonkin. yläpaine 115-156 ja alapaine 58-102.
Enimmäkseen yläpaine 138-145 väliä ja alapaine 92-100 väliä.

mul kun saattaa olla 156/102 ja seuraavana päivänä 115/100 ja sit eilen illalla oli peräti 120/68, kun makasin hiljaa pimeessä parituntia.

Suositus on ettei mitaile liikaa, kun sekin nostaa. Mitä enemmän olen makuulla , niin sen paremmat paineet. Istuminenkin saattaa jo nostaa mukavasti paineita.
Ja tosiaan ennen perjantaita mulla oli koko ajan 135/ 85 luokkaa, eli aika nopeeta nousi.

Tosin mulla oli jo alkuraskaudesta omituisesti käyttäytyvää verenpainetta, kun koko ajan tasaisesti nouseva RR, vaik pitäs laskea keskiraskaudessa ja nousta taas alkuraskauden tasalle loppuraskaudessa.
mähän jäin jo lokakuussa sairaslomalle kun RR oli 147/95 ja sit levossa sain yläpaineenkin alle 120 ja alapaine 70.
 
Onnea vauvatuneille ! ! ! ! !

Olen ollut totaalisessa nettipimennossa, oma kone ollut ja on edelleenkin rikki. :(

Alkuviikosta oli neuvola-lääkäri. Painoa oli viikossa tullut 1,6kg!!!!! Järkyttävää. Onko muilla nyt lopussa painoa tullut huomattavasti enemmän? Virtsassa oli kaikki koholla. :( Joten labraan näyte. tuloksia odotellessa.
Muuten sitten supistelee päivittäin, alapäässä ei ole tapahtunut muutoksia. Kädet puutuu todella nopeasti ja alkavat pistelemään, häiritsee todella paljon päivittäisiä toimintoja ja varsinkin nukkumista. Vauvaa odotellessa. =)
 
Kyllä kannatti eilen purnata yhdelle sun toiselle tota poliasiaa, tänään tuli aamulla soitto ja aika on perjantaiaamulle.....huh! Sitä kohti siis, katotaan, kuinka poitsun ja äipän laita on :) Potkut tuntuu pääsääntösesti oikeeta reittä kohti, eli ois poikittain, usein myös ihan alas.....eilen illalla hetken ehkä saatoin kuvitella, et ois paikoittain peppu enemmän ylöskin, mutta tosiaan perjantaina ollaa paljon viisaampia.

vattihattu rv 37
 
Naurukohtaukselle oikein paljon onnea pienestä pojasta! :flower:

Ja Vattihattu hienoa, että sait poliajan ja perjantaina saat selvyyden. :)

Miirunen kyllähän paino saattaa nousta paljonkin nopeasti, jos turvotus iskee. Itselle alkoi viime viikolla nousta enemmän turvotusta, mutta nyt ei ole ollut neuvolaa niin en tiedä, onko paino noussut enemmän kuin normaalisti. Esikoisen raskaudessa yhdessä välissä paino nousi 2kg/vko just turvotuksen takia.

Täälläkin on yksi malttamaton, joka haluaisi saada vauvan painoarvion. Noh, ylihuomiseen tarvitsisi enää odotella. Odotusta hieman himmentää se, että pelkään tuota häntäluun tunnustelua peräpään kautta. Se kun oli jotenkin tiellä esikoisen synnytyksessä niin pitäisihän sitä nyt jotenkin tutkia. :stick:

Oon nyt ihmetelly, kun kaikki kolotukset hävisi pariksi päiväksi. Mutta eilen käytiin miehen kanssa jääkiekkomatsissa, niin johan alkoi paikkoja taas tutusti kolottaa. Illan jomotteli lonkkia ja ylävatsaa. Vielä on selkä vähän kipeä istumisesta, mutta muuten on rauhottunut paikat. Ja vaavelikin liikkuu rauhallisemmin. Paitsi jossain vaiheessa hän on kääntynyt selkä vasenta kylkeä kohti. Tähän asti on ollut selkä oikeaan kylkeen päin.

Mutta nyt pyykin pesuun ja viimesten vauvan vaatteiden silittämiseen. :wave:

Meep rv 36+5
 
Mariela niinku LD sanoki,se pää tuntuu tos rintalastan kohalla pallona ja potkut sit ottaa kipiää alas.

dindei mulla tulossa neljäs ja ei niin minkäänlaisia suppareita oo ollu. mut seki on niin ihmisestä kii.

siis ny käyty ultras ja lääkärillä ei muutoksia kohdunsuulla. ja yllättäen vauva oliki taas rt:ssä. painoarvio 2700g eli ihan normi paino.
saa huokasta helpotuksesta. alatiesynnytys onnistuu :)
 
:wave:

Onko olemassa siis jo kaksi palstaa?

Kotiuduimme poikamme Epun kanssa Perjantaina sitten Epun ollessa 2,9kg painava:) kai oltaisiin päästy aikasemminkin, mutta hyvä näin, kun siitä kahdesta viikosta puhuttiin Yli puoli kiloa kahdessa viikossa on saavutus:) Eppu on hyvin voiva poika, vaikkakin pieni edellisiin verrattuna, nautimme täysin siemauksin nyt pienestä nyytistämme.
Kaikille tsemppejä loppuraskauteen!

Katsu ja Eppu lähes 2kk:)
 
Lääkäristä tultu.
Ensin olin neuvolatädillä, verenpaineet hyvät. Oma paino -200g.
Hb:a ei edes mitattu kun on koko ajan ollut hyvä.
Neuvolatädin mielestä minä niin aina säteilen :LOL:.

Lääkäri oli mukava nainen ja harjoittelijakin oli mukana. Vauva tuntuu isolta, ei ultrannut.
Kohdunsuulla ei mitään muutoksia, sanoin lääkärille että rv 41+6 taitaa tämä syntyä :).
Kohdunpohjan korkeus yläkäyrällä.
Lääkäri kyseli aluksi vointia ja että pääsenkö vielä kävelemään....
kerroin sitten touhuavani vielä kaikenlaista muutakin pikkuisen fyysistä päivittäin :whistle:.
Ihana oli harjoittelija, ei uskaltanut painaa doppleria juuri ollenkaan, tosi aran oloinen tyttönen.

Sovittiin neuvolatädin kanssa yhteisymmärryksessä että saan pidemmän välin neuvoloihin kun viikko, mikä yleensä on näillä viikoilla välinä. Kun kerran mulla ei ole mitään vaivoja ja oireita, miksi hypätä siellä "turhaan". Vajaan kahden viikon päästä taasen sitten sinne.
 
Moi!
Onnea vauvaantuneille, tsemppiä kipuileville ja pärjäämisiä Katsulle ja Epulle! :flower:

( . ) Olo vaan paranee loppua kohden, mitä nyt ranne on tulehtunu ja toinen käsi ei tunne mitään. Supisteluja ei enää oo, mutta nukkuminen alkaa vaikeutua vähitellen. Kun asukki pysyis sijoillaan kunnes remppa valmistuu viimestään 2 viikon päästä.

Mulla on ihan hassu olo. Ootan ihan täpinöissäni muiden vauvauutisia, mutten saa pieneen päähäni millään mahtuun että meillekin tulee vauva, siis ihan omaks! Tiedostan kyllä olevani raskaana ja välillä jopa että mahassa on vauva asukkina, mutta se että se muuttaa tuolta yksiöstään meille asuun :O... Ees noi pienet vaatteet ja vauvatavarat ei oo tota asiaa saanu vielä loksahtaan. Miehen kans jutellaan kyllä vauvasta ja mitäs sitten, mutta mieskin sano että ei hän usko ennen ku pitää sen nyytin kans sairaalasta kotiin lähtee. Onneks meitä vähän hitaita on kaks :D.

Pilleriina ja Bibi 36+5
 
Onnea vauvautuneille! :) Ihanaa, kun vauvoja alkaa putkahdella!

Närästys löytyy kyllä! Onneksi oon pärjännyt ihan vaan Renniellä.

Puutumista ja turvotusta ei ole täälläpäin näkynyt, vielä ainakaan. Ei kyllä ole tuttlut edellisissäkään raskauksissa.

Eilen mulle iski joku kauhea hormonivyöry. :kieh: Mä en oo ikinä ollut mikään itkijä edes raskausaikana. Pikemminkin odottaessa oon ollut seesteisempi kuin yleensä, mikään ei oo saanut tunteita sekaisin. Kunnes eilen se tapahtui! Ja mikä olikaan syynä purkaukseen? Olin ollut hemmottelussa kampaajalla ja kieppasin kaupan kautta kotiin. No, sillä reissulla alkoi tietenkin supistella ja Citymarketissahan saa kävellä loputtomiin, ennenkuin kaikki on kasassa. Mä aattelin, etten pääse kaupasta edes kotiin asti, niin tuskaista oli kävellä. Kun sitten kotiuduin, aloin laittaa ruokaa, perunamuusia. Lopullinen niitti oli, kun huomasin, että pari päivää sitten ostamani potut olivat mätiä, koko pussillinen. Itkuhan siinä tuli. Mieskin oli jo hädissään, että mikä ihme mulle oikein tuli, kun mä ulvoin portaikossa. Ja kun alkuun pääsin, ei vetistelylle meinannut tulla loppua ollenkaan. No, tulipa tällainenkin koettua... Nyt jo vähän hymyilyttää koko juttu :ashamed:

Yhtäkkiä liikkuminen ja oleminen on muuttunut olennaisesti hankalammaksi, supistelee heti kun yrittää jotain tehdä. Musta tuntuu, etten oikein pysty kunnolla edes istumaan, kun maha on tiellä. Oiskohan vauveli porautumassa kuoppiinsa? Harmittaa vaan, kun oli pojille jo vähän luvattuna eläinmuseoretki ja nyt kyllä näyttää siltä, että musta ei kertakaikkiaan ole siihen. :( Mä luulen, että takapuoli kasvaa kiinni sohvaan, ennenkuin vauva on maailmassa ;)

Tänään näytin miehelle, mitkä vaatteet hän saa sitten tuoda vauvalle kotiutumista varten. Sitten mieskin totesi, että nyt vasta hän alkaa tajuta, että se vauva ihan oikeasti voi tulla milloin vaan :)
Nyt onkin kaikki sitten laitettu vauvaa varten valmiiksi! Pikkuruisia vaippojakin hypistelin toissapäivänä. :heart:

Voimia kaikille vaivaisille! Nyt iltapalalle!

Pikkutalvio ja vauveli 36+2
 
Täällä kun on hevos ihmisiä, niin laitan tämän tänne.
En tiedä mikä juttu oikeasti on:

HUOMIO!!! 30 HEVOSTA TEURAAKSI ENSI MAANANTAINA,PITOVAIKEUKSIEN VUOKSI,MIKÄLI HALUAT PELASTAA YHDEN TAI USEAMMAN OTA YHTEYTTÄ 040-3242532 LISÄ TIEDOT PUHELIMESSA,HEVOSILLA ON SIIS KIIRE LÖYTÄÄ UUDET LÄMPIMÄT TALLIT ! KOPIOI SEINÄLLES
 
Hups vaan, ei tarttenut tänään mennä neuvolaan, kun jouduttiin lähtemään viime yönä synnärille. Mulla alkoi supistelee illalla ja yötä vasten kiristi vaan tahtia. Sen verran kivuliaita olivat että oli pakko lähteä matkaan kun niitä alkoi olemaan 10 min. välein. Sairaalassa sain sitten jonkun piikin pakaraan jonka piti auttaa kipuihin. En kokenut että siitä oli mitään hyötyä. Myöhemmin antoivat jonkun toisen piikin, ja se sitten tehosikin jo ihan eritavalla. No lopputuloksena kumminkin oli että supistukset katosivat, ja pääsin takas kotiin odottelee ja ottamaan uutta vauhtia.
Täytyy yrittää nukkua, niin sitten jaksaa kun pääsee tosi toimiin:)
 
Huomenta vaan

Kyllä on taas nolo-olo :ashamed:
Heräsin klo 04.20 vessaan ja klo 5 tajusin yht äkkiä että mun vuode o kohta märkä. Jotain nestettä tuli, mutta ei mitään hajua pissasinko alleni vai onko se lapsi vettä. Hetken puhuimme sitten vessassa käynnin jälkeen eteisessä ja taas oli reidet märät.
Mahaan ja selkään sattuu vähän, mutta vielä ainakin kivut ovat ihan siedettävät.

Voi olla että pikkuinen vaan porautu paremmin ja pissasin :ashamed: huomaamattani. No nyt on side joten näkee miten käy. Se neste ei haissut millekkään.

Siippa lähti viemään sen kaveria jonnekkin ja tulee kotiin klo 10 aikaan. Jos lähtö tulee, niin tokkopa joudun lähtemään ennen sitä.
Multa ei kyllä ole mitään limaa tullut? Tai sitten se on ollut tosi vetistä.

Kaveri veikkasi eilen, että mä en enää maanantaina mene sinne ultraan ;) Ja siippa sanoi aikaa sitten että vauva syntyy 24.2. No katsellaan miten käy.

Silva ja viliANNA 37+2
 
Huomenta kaikille!

Mun on pitänyt kirjoittaa monena päivänä, mutta koskaan ei ole muka tullut sopivaa rakoa!

IHANAA, kun monella on jännät paikat, ja IHANAA, kun lisää vauvoja on tullut maailmaan! :heart:

Onnea Naurukohtaus, Sasha ja muut vauvautuneet, joiden nikkiä en muista!

SASHA - mä luulin, että mulla oli nopea synnytys, mutta aika haipakkaa säkin hommat hoidit! Nopea synnytys on usein raju, mutta toisaalta nopeasti ohi! Itse tykkään siitä, ettei sairaalassa tarvitse kovin kauaa notkua :D Ja miehellenikin sanoin, että se on kyllä ihmeellistä, että kaikki se kipu lakkaa kuin seinään vauvan synnyttyä.

Paitsi ne jälkisupparit... Mullahan kävi sillä tavalla "hassusti", että sain synnytyksessä epiduraalin. Meni vähän samalla tavalla kuin edellisessäkin synnytyksessä, että kätilö ei selvästi uskonut, että synnytys etenee niin nopeasti. Olin melko tuskainen saliin tullessani, ja se ettei mies ehtinyt paikalle, teki olon jotenkin levottomaksi. Edellisessä synnytyksessä, jossa mies oli mukana, en huutanut yhtään, mutta nyt oli jotenkin ihan pakko pitää sellaista ihme "mörinää" suppareiden aikana. Örisin siihen ilokaasumaskiin.. Kätilö näki, että mulla on tuskainen olo, ja varmaan se kysyi haluanko epiduraalin, mutta mulle jäi oikeastaan sellainen olo että se vain laitettiin. Käteen tökittiin jotain, sitten joku mies puhui yhtäkkiä, piti kääntyä jne.

Jälkikäteen, kun tuntemuksia mietin, luulen, että olin jo sen epiduraalin laiton aikana täysin avautunut. Paine oli ihan valtava ja vaan tärisin, kun koitin olla ponnistamatta.

Heti kun lääkäri oli lähtenyt, kätilö tutki kohdunsuun. Olin siinä epiduraalin laiton jossain välissä saanut sanotuksi, että ponnistuttaa kauheasti. No, kohdunsuu oli täysin auki, ja eikun ponnistmanaa. 2 min ja se oli siinä. Eli epiduraali ei ehtinyt yhtään vaikuttaa, ja jäi harmittamaan (tyhmää kyllä), että se edes laitettiin, kun olisin ilmankin pärjännyt :D

Summa summarum, pointtini oli, että se varmaan auttoi niihin jälkisuppareihin, koska en tuntenut niitä ekana yönä ollenkaan! Seuraavana päivänä olikin pakko ottaa 600 Burana, vaikka koitin ensin kärvistellä ilman.

Ensisynnyttäjille tiedoksi, että mä en tuntenut jälkisuppareita lainkaan ekalla kerralla. Ne ovat siitä "hassuja", että voimistuvat joka kerta, ja nyt kolmannella kerralla olivat melko tymäköitä :D

Silvia Logo, kyllä se melko varmasti oli lapsivettä. Ei varmaan ole mitään kiirettä vielä mihinkään, mutta sinuna soittaisin äippäpolille ja kertoisin tilanteen ja kuuntelisin heidän ohjeet. Eri sairaaloissa on hiukan eri käytännöt. Mulla alkoi edellinen synnytys sillä, että lapsivettä hiukan lorahti, siitä tunnin päästä alkoi supistella, heti säännöllisesti. Äippäpolilla sanottiin, että voi olla rauhassa kotona siihen asti, kunnes tuntuu että pitää lähteä.

Auts, mulla on mennyt vauvan kanssa muuten hyvin, mutta sain rintatulehduksen :/ Tosi ikävä, mutta onneksi sain antibiootit nopeasti. Juuri kun pääsin kehumasta, että imetys on aina sujunut hyvin, eikä rintojen kanssa ole koskaan ollut ongelmia..

Ihanaa talvipäivää kaikille!
 
Jänskää, SL, kiva saada vähän jännitystä päivään!! Jos jo vähän suppareita tuntuu, niin eiköhän ne olleet ihan ne oikeat vedet jotka meni. Pari tuntia näemmä jo aikaa sun viestistä, jäämme odottelemaan tuleeko supistuspäivitystä. Nehän neuvoo yleensä niitä kotona ensin odottelemaan. Jos ei ala kuulua, niin sitten käymään. :) Tsemppiä nyt kovasti jos tosi kyseessä! Myös valkovuoto voi loppuraskaudessa tulla lorauksina etenkin makuullaolon jälkeen..

Itsekin oon kokenut pari lorahtelua yskimisen yhteydessä. Soittelin siitä kyllä mutta sanoivat että jos tuollaista kertalorahduksina makuullaolon jälkeen, niin todennäköisesti valkkaria. Voi olla sekin ihan kirkasta nestettä. Pissa nyt kaiketi yleensä haisee enemmän. Mullakin ne kerrat oli ihan kirkasta, ja sitäkin painotettiin että lapsivesi on useinkin vaaleanpunertavaa ja sitä tosiaan tulee yleensä jatkuvasti tiputellen.

Itse huolestuin eilen illalla liikkeistä. En siitä että niitä ei tunnu tai tuntuu liian vähän, vaan sitä että onko normaalia että masuvauvan liikkeet sattuu ja tekee äidille huonon olon.. Onko siellä vauva vai mustekala?? Alien? Merisairaaksihan sitä tulee kun katselee vellovaa vatsaa. Ja nythän on taas siellä jotenkin eripäin kuin vielä yöllä.. Kova möykky vasemman rintakehän puolelta on poissa. Mietin jo että onkohan veden määrä vähentynyt kun liikkeet niin hyvin tuntuivat, mutta netti kyllä kertoi että vähävetisyys yleensä vähentää liikkeitä (runsasvetisyys taas oletettavasti vaimentaa). Sattuuko teillä muilla vauvan liikkuminen koskaan? No, se lohdutti että Husin sivuilla luki että runsasliikkeisyys kertoo vain ja ainoastaan vauvan hyvinvoinnista. :heart: Vaikkei äidistä niin mukavalta tuntuisikaan. Kai mulla on sitten niin hermot kohdun pinnassa tms että tunnen liikkeet hyvin. Istukkakin on takaseinässä, tosin edellisestä oli etuseinässä ja liikkeet tuntui sillonkin ihan aikaisin ja voimakkaina. Pelkäsin että potkii istukan irti ennen aikojaan.. No, sitä nyt lienee turha pelätä. Ja alkaahan näillä kokoakin olla jo, ja mun vatsassa vielä paaaljon tilaa pyöriä ja ottaa vauhtia! :)

Mumpsukka, olipa vähän tympeää että supparit sillain hiipui. Toivottavasti lähiaikoina tulee uusi yritys! Tsekattiinko kohdunsuun tilannetta?

Ensi viikko alkaa olla kovasti jo mielessä. Luvattu lämepeneviä kelejäkin!!! Jopa plussan puolelle loppuviikolla, kun maaliskuu alkanut. Sitä todellakin odotellen.. :) Vaikka eipä ne paremmat kelitkään tätä omaa oloa paranna. Mulla alkaa selkä olla totaalisen huonona. Väsyy pienestäkin reissusta kyljet ja nyt yläselkä. En vaan oikein jaksa enää liikkua.. :| Olo menee herkästi niiin epämukavaksi. Ja jos on päivällä viettänyt aikaa huonoissa asennoissa ja liikaa liikkuen, niin vatsa on illalla pinkeä ja tuntuu että repeää..
 

Yhteistyössä