Heipä hei =)
Kivasti on tännekin taas tullut kuulumisia.
Ahaa, mielenkiintoista meidän ryhmässä on jo siis eka saanut vauvan! Hän taisi syntyä ennen aikojaan kun jo tässä vaiheessa...
Se nyt olis vähintä mitä FB ryhmäläinen voi tehdä että ilmoittaisi tännekin koska syntynyt niin tulis ajanmukainen päivitys tuonne etusivulle.
Ihmettelen miksi heillä on niin salainen ryhmä? Kuitenkin itse puolestaan voivat koska vaan käydä täällä katsomassa meidän kuulumisia... No ainahan sitä saa ihmetellä
.
Olen tuossa välillä käynyt lukemassa aikani kuluksi varsinkin helmikuisten ryhmää. Täytyy sanoa että siellä löytyy sanaseppoja. Aktiivisia ovat ja erittäin pitkiä kirjoituksia löytyy hyvin usein. Jopa niin pitkiä etten minäkään jaksa kaikkia lukea. En sitten tiedä onko meidän ryhmästä kirjoittajat menneet sinne FB;n? Toisaalta sinne tulee varmaan kirjoiteltua juurikin harva se päivä lyhyempiä kuulumisia jos vertaa tätä palstaa arvelisin.
Omaa kuulumista. Mulla olikin sitten mielenkiintoinen päivä tänään mistä ei aamulla herätessä ollut vielä aavistustakaan.
Oli siis neuvola-aika aamupäivällä.
Hemoglobiini oli kahden viikon takaisesta 115;sta noussut 125;n. Ja senhän olenkin jo olossani positiivisesti huomannut.
Vieläkään ei mennyt rikki 80 kg kuten aavistelinkin kun kotipuntarilla seurailin. Itse asiasssa kun 15.12. punnittiin olin nyt jopa -200 grammaa kevyempi...!
Paineet matalla kuten yleensä ja SF mitta 32.5, tasaisesti mennään omalla käyrällä edelleen.
No sitten neuvolantäti jo tunnusteli miten päin kohdussa asuskellaan. Totesi että taitaa olla poikittain! Alavatsalla ei kuulemma ole kuin lähes tyhjää ja sanoin että eipä siellä ole minkäänlaista paineentunnettakaan ollut että hyvinkin mahdollista. Ja tyhjää on myös tuossa rintojen allakin.
Se selvittäis myös tuntemukset kyljellä maaten kun välillä niitä pistoksia on tuntenut ja sen että navan molemmin puolin sivuilta on möykkyjä tuntunut =).
Neuvolavihkoon tuli sitten maininta että poikkitila.
No ei tässä vielä kaikki sitten kun sykkeitä neuvolassa alettiin mitata meni taas hakemiseksi ja kun löytyi niin oli kaikkiin edellisiin mittauksiin verrattuna jopa 20 pykälää korkeammat sykkeet vauvalla...! Eka mittauksella olin selällään jossa ei mulla enää tule hyvä olo ja ajattelinkin että siitä johtui vauvankin korkeat sykkeet.
Siinä sitten n. puoli tuntia juteltiin ja todettiin että mitataanpa vielä uudelleen ja kyljellään tällä kertaa. Samat lukemat taas. Oltiin yhtämieltä siitä että soitto sairaalaan konsultoimista varten. Sieltä totesivat että voin tulla käyrille sinne niin katsotaan onko syytä huoleen.
Lisäksi neuvolantäti epäili hieman liikkuuko vauva tarpeeksi. Mulla nyt esikoinenkin liikkui mielestäni vähän niin en ole sitä stressannut ja kun tiettyinä aikoina vauva kuitenkin selvästi jumppaa kohdussa.
Eipä siinä, sitten lähdettiin tytön kanssa sinne ajelemaan ja siellä kuluikin ainakin se 2 tuntia kaikkineen. Käyrillä ensin se 20 min. yht. molemmilla kyljillä ja sen jälkeen ultrasikin erikoislääkäri tilanteen.
Lopputuleman oli että korkea syke on myös ihan normaalia ja niissä ei näkynyt mitään hälyttävää, ultrassa oikein mainiot virtaukset sydämessä yms yms.
Ainoa mistä hänkin totesi että vauva oli sillä hetkellä kääntynyt jo enemmän viistoon että varpaat olivat alhaallapäin, eli perätila.
Lääkäri kirjoittikin sitten neuvolavihkoon että jos kaikki vedet menee niin mennä heti pitkälleen ja tilata ambulanssilla kyyti sairaalaan!
Onhan se hyvä että nyt tiedostin tilanteeni koska olin kyllä siitä autuaan tietämätön. Toki jos vedet menisi kerralla olisin lähtöä alkanut tehdäkin mutta en missään nimessä olisi tiennyt että siinä vaiheessa enää lepo olisi ollut sallittua...! Olisin liikkunut ja haudutellut todennäköisesti. Onneksi siis tämä nyt mulle selvisi vaikka luotan että tätä ei välttis tule tapahtumaan. Still never know.
Minulla kuulemma on lapsivettä tavanomaista reilummin. Se siis selittää tämän isohkon vatsan ja senkin että pienellä on vieläkin tilaa liikkua siellä vaikka toisin luulin.
Hänen painonsa RV 34+3 oli tänään 2400 grammaa (2,4kg) ja kuulemma jos menee täydelle viikolle 40 niin olisi silloin syntyessään 3,6kg. Huh sanon mie, eli siis ihan normikokoiselta vaikuttaisi :flower:.
Liikkumisesta totesi myös lääkäri että kun tiettyinä aikoina ja pitkin vuorokautta vauva kuitenkin liikkuu niin siitä ei myöskään tarvi huolestua kun vaan muistaa seurata että tasaisesti liikettä on.
Lääkärikin oli nyt sitä mieltä että pidetään vaan se ensi keskiviikon ultra-aika heillä voimassa niin nähdään alkaako tämä veijari asettumaan oikeaan asentoon
. Kuulemma voisi yrittää sillä kerralla kääntää siihen jos ei ole. Se ei oikein innosta kun vatsanahkaparka on muutenkin niin koitoksella jo ollut ja karttapallon näköinen viiruja myöten :stick:.
Ns. kotona tehtävistä asentohoidoista ei lämmennyt. Ei kuulemma ole merkittävää hyötyä. Tämä menetelmä taitaakin mennä jo lääketieteen ulkopuolelle niin silläpä hän ei innostunut asiasta. Katsotaan selvitänkö tätä asiaa... ainakin helmikuisilla taisi tähän liittyvää juttua jossain välin ollakin jos oikein muistan.
Mutta tämä vauvan asento kohdussa nyt mulla ratkaisi sen että enemmän tarkaillaan kuin olisi muuten tehty. Hyvähän se vaan on.
Ja yritän todella olla tästä stressaamatta koska selvisi että hänellä vaan on vielä tilaa liikkua, eli luotan että paikkansa oikeinpäin vielä hakee :heart:. Sitten on toki henkisesti varauduttava siihen että leikkauskin saattaa olla edessä vaikka ei todella minun toiveeni olisi. Normisynnytyksestä edelleen haaveilen. Jännää sitten nähdä miten tässä käy!
Pistihän tämä liikettä näihin muihinkin suunnitelmiin. Huomenna alkaa oikeasti vauvan vaatteiden laittaminen ja pesu jos tarpeen sekä pinniskauppoja sattumoisin huomiselle on tarkoitus tehdä että viikonlopun nimissä saisi senkin sitten jo kasattua jne. jne.
Pinniksestä vain tuntui olevan vaikea ehtiä tehdä kaupat ennenkuin joku toinen oli ehtinyt sopia lähes nenän edestä. Tässä kaupungissa on vissiin menossa jokin vauvabuumi kun kaupaksi niin hyvin nuo siistimmät käyvät. Nyt taisi siis viimein tärpätä meilläkin kun oli nopeana
.
Sairaalalaukkua pitäis kahta paremmalla syyllä alkaa laittelemaan jne.
Tämä "tuomio" teki myös sen selväksi etten voi esim. synnyinkotona ja lapsen mummolassa lähteä käymään 100 km;n päässä yökylässä koska sieltä olisikin synnärille jo matkaa 80 km... no thanks!
Näin ne tilanteet muuttuu varsinkin näillä viimeisillä viikoilla niin se vaan menee.
Silti edelleen luotan että täysille viikoille ainakin hyvin lähelle vielä päästään
.
Daria09 + tytteli RV 34+3
nimim. tapahtumarikas päivä takana