MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Tammikuu*

Täällä ollaan.. Sokerirasitus vol.2. Ja sama näytteenottaja.

Litkua odotin janoissani mut jostain syystä nyt maistui paljon makeemmalle kuin viimeksi, yöks :( noh täällä taas kökötetään.. Meinasin pyytää nähdä tarrat että menee tällä kertaa oikein.

Jäin saikulle ma.. Mul on niin pahat suonikohjut että alapää ja jalat tuntuu räjähtävän. Kolme päivää oon nyt omalla luvalla maannut, hyvällä ruokahalulla ja silti paino tippunut 3kg tässä muutamassa päivässä... Eli hippasen on turvotusta. Tänään iltapäivällä sitten sain neuvolalääkärille ajan. Katotaan miten mun työnteolle käy. Ti supisti koko päivän aika napakasti 30-40min välein vaikka olin täysin levossa.. Eilen jo parempi päivä. Vielä ei olis aika syntyä... Vaikka näin kolmannen raskauden vois ottaa jo vähän lyhyempänä :) ei oo tarvetta sopeutumiseen ku tietää jo mitä tuleman pitää :D

Höpönenä ja pikku-ukko 29+2

Vedin eilen muuten ihan huoletta maissimakaronista tehtyä makaronilaatikkoa, maitoa, appelsiinia, limua, suklaata ym. hiilareita ennen paastoa.. Saapa nähdä miten tän mamman sokereiden käy :/
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
höpönenä: kuulostaa siltä että lepoa vaan! ...toivottavasti sinulla nyt supistelut rauhottuisivat. Ja oikeasti mun oli vakeaa oikeasti levätä.. sitten pitää hiukka viikata pyykkiä ja laittaa astiat tms..

Eilen kävin lääkärissä. Onneksi kohdunduu oli kiinni, eli sen puolesta kaikki ok. Kipujen diagnoosina: Häpyliitoksen kivut. Ne eivät kuulema poistu vasta kun synnytyksen jälkeen, eli saikulla äitiysloman alkuun asti. En tiedä ollako iloinen vai ei... Pientä liikuntaa, kävelyä tms saa harrastaa ja pitääkin harrastaa, ja tosiaan levätä. Istuminen, portaiden nousu, autolla ajo, kaikki missä pitää olla pitkään paikallaan ovat pahimmat mitkä laittaa paikat jumiin. Ja ai kun se sattui mojovasti kun lääkäri paineli häpyluuta :( Mutta sitten tarkasti ultralla vauvan koon ja katsoi että miten päin Nappula kohdussa on... ja se oikin pää alaspäin :D Toivottavasti pysyisi niin. :heart: Nappulan pää alkaa myös painamaan vaikka ei ole vielä asettunut ja siitä johtuu myös tuklaa oloa kohdunsuulla. Kiva että selitti kaikki hyvin.

Onneksi supistukset ei ole tehneet mitään kohdunduulla, eli harjoitussuppareita ovat olleet. Autolla-ajaessa tujakoita on enimmäkseen tullut, ja kotona ne laantuvat selvästi ja niiden väli harvenee 15-20min > 1-3h.

Esimies otti asian tyynesti ja sovittiin että ajelen ensiviikolla jokupäivä töihin ja järkkäilen vielä työpisteen kuntoon. Pitää katsoa sellainen päivä kun on hyvä sää. Nyt oli Hesassa tullut jäätävää tihkua ja tiet ihan umpi jäässä, ja meillä satelee lunta, joten ei tehnyt mieli lähteä ajelemaan.

Painoa oli tullut 613g/vk joulusta :ashamed: joten nyt on pakko katsoa mitä laittaa suuhun ja tehdä päivisin pieni lenkki. Taisi siis joulun aikaan kinkkuleivät ja laatikot + se suklaa tehdä tehtävänsä! Muuten arvot ok.

Mutta nyt pitää laittaa tarhaan ja päivähoidon päättäjille viestiä poikien lyhyemmästä hoitoajasta.

Mariia ja nappula 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Hihii, Vappuvaavi! Täällä ilmoittautuu toinen post-it-lappujen suurkuluttaja!! Meillä kyseiset laput ovat käytössä melkein 24h! Silti aika paljon menee multa ohi korvien ja mies muistuttaa kertoneensa asian jo mutta kun ei jää mieleen niin ei jää. Erikseen on vielä ne varsinaiset unohdukset! Niitä tulee päivittäin.. Kiva kuulla ettei se ehkä olekaan lopullinen aivojen tila :LOL:

Höpönenä: toivottavasti sait sokerilitkut pysymään sisällä ja olet ehkä päässyt jo syömäänkin, sen jälkeen voi olokin helpottua. Ja tällä kertaa peukut pystyyn että menee oikein kaikki putkilot!

MariaR81:lle tsemppiä lepopäiviin...ja kipujen kestämiseen...eiköhän me loputkin tulla perässä lepäilemään ennemmin tai myöhemmin.

Laskin juuri että 4 viikkoa töitä, sitten 1vko lomaa ja SITTEN se äitiysloma...kutsun sitä työttömyysvapaaksi kun en tiedä kuinka sitä ihminen osaa ollakaan vain kotona?(esikoista siis odotellaan ja koirat vaan viettävät kotosalla aikaa) Sairauslomilla olen kyllä ollut ja tietty lepoonhan äitiyslomakin on tarkoitettu mutta siitä huolimatta! Että jäisi kotiin eikä tiedä koska palaa rakkaiden työkavereiden pariin?? Tästäkö mä vielä kriisin itselleni keksin ellen muusta!

Verokortista: oletteko muuttaneet tai aikeissa muuttaa verokorttia ensi vuodelle? Onko sellaiselle tarvetta? Milloin se kannattaa tehdä? Äitiyspäivärahat yms tulee tietoon varmaan vasta maaliskuulla kun pyysin ottamaan huomioon vielä helmikuun tulot.

Koirista nopsa kysymys vaikka off topiciksi pujahtaakin tämä asia täysin!
Meillä kaksi uroskoiraa, meinasin kokeilla niille hormonipiikkiä molemmille nyt vielä ennen vauvan syntymää että rauhoittuisivatko hajujen suhteen ja tietty sitä myötä kotonakin. Kannattaako nyt enää kokeilla tässä vaiheessa vai loppuuko tehot niistä just kun vauva syntyy ja taas on kaaos valmis?

Ai niin! Tervetuloa Mönkijäinen :flower:

Maaliskuu2015 ja potkutyttö 29+3
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi ja Piip-
Heii!
Okei, nyt paremmin mielin kun sai selvennystä tohon harjotussupistus vatsan kovettumis hommeliin! Kiitos MariaR81 ja muut asiaa kommentoineet! :)
Mönkijäiselle tervetuloa joukkoon ja onnittelut Daria09 synttäreiden johdosta! :flower:

Hikasta, vooi mahoton kun tajusin tossa toissailtana että masuasukillahan on hikka! Hihii :heart: Ensimmäinen hikka, minkä minä olen siis tiedostanut, ja selvästi oli hikka ku niin tasaisesti nytkytteli masussa..Aaw, oon aina niin onnellinen kun jotain tuollaisia pieniä uusia tapahtumia havainnoillistaa :)

UU, vihdoni eilen meille saapui äitiyspakkaus! Innoissain sitä odotellut ja eilen sitten läpi kävin, vähän kyllä ehkä petyin sisältöön..No mutta, nyt vain hirveä hinku laittaa lastenhuonetta valmiiksi..Pitäisi ensin vain saada pinnis ym, huonekalut sinne ja suumailla sitten järjestystä ja vaatteita kaappiin..

Jaa, en nyt näytä osaavan mitään järkevää kommentoida, ja pitää ruveta töihin sommistautumaankin ettei ehdikään nyt enempää.. Innolla odotan maanantain neuvolaa, tuntuu että edellisestä jo ikuisuus! Milloinkahan neuvola käynnit muuten tihenevät? Monet multa kyselleet tätä, mutta eihän minulla hajuakaan kun ei hirveästi neuvolassa puhella tulevista tapahtumista ennenkuin ne on ihan käsillä.. :D

Piip- 28+2
 
Eilen oli neuvola ja lääkäri..painoa oli tullut taas reippaasti ja kuulemma joutuu herkästi sokerirasitukseen jos jatkuu tää nopea painon nousu....tekee vaan kokoajan mieli herkkuja,vaikka tiedän et pitäis kattoo vähän mitä suuhunsa pistää..
hb oli tosi hyvä 140! Mulla on ollu aina ennen matala hb, siellä 100 pinnassa mut tässä raskaudessa ollu kokoajan hyvät :) sf-mitta oli pudonnut yläkäyrältä alakäyrälle ja sain siksi ylimääräisen neuvola käynnin ensiviikolle...millaisia mittoja teillä on ollut tässä vaiheessa ?
Mulla oli 26cm, vaikka eihän nuo mitat aina totuutta kerro, kai se riippuu vauvan asennostakin? Niin ja vauva oli kuin olikin raivotarjonnassa ja kiinnittynyt jo, pehmentyneet oli kuulemma paikat, mutta kohdunsuu kiinni..ei siis ihmekkään kun ollut niin tukala olo...

voivoi, kyllä sitä vaan oottaa pikkuisen syntymistä, vaikka ei vielä tarvitsisikaan syntyä, mutta reilun kuukauden päästä vaikka...;) eilen oli kaverin vajaa kuukauden ikäinen vauva kylässä, nosti taas vauvakuumeen korkeuksiin <3

Höpönenä mulla kans tullu suonikohjuja ja turvottaa jalkoja varsinkin iltaisin kamalasti..

Piip- neuvolakäynnit tihenee siinä 34-35 viikkojen tienoilla..ainakin viime raskaudessa oli 35 viikolta loppuun asti käynnit viikottaisia..ainakin ensikertalaisilla. Tietysti paikkakunnittain vaihtelee..:)

Mamu13 32+3
 
Moikka taas!

Höpönenä toivotaan, että toinen kerta onnisti paremmin..! Ei sitä litkua nyt huvikseenkaan halua juoda kukaan : / Ja hyvä että otat nyt levon kannalta kun olo on ollut jo tukala. Näin se h-hetki vaan lähestyy kaikille, hurjaa :)

En tiedä miten se lepääminen tosiaan MariaR81 on niin hankalaa :headwall: Juuri samanlailla itse puuhaan. Että vielä laitan nämä vaatteet kaappiin ja vien roskat ja ja ja sitten mies ja esikoinen tuleekin jo ulkoa kotiin ja mun lepoaika meni jo ja en ole ehtinyt alas istua :D Nyt olen kyllä joka ilta tietoisesti vaan istunut alas ja antanut kaaoksen levitä ympärille. Kyllä maailmaan pölykoiria mahtuu :attn:

Ja kiva kuulla MariaR81 että ei ollut muutoksia kohdunsuulla! Ja että tyyppi on jo oikeassa asennossa :flower: Nyt vaan hyvällä omallatunnolla sielläkin lepoon, huomaan myös että autoilu ei ole varsinkaan jäästä möykkyisellä tiellä hyvä juttu harjoitussuppareille. Ja tsemppiä kipuihin, toivotaa että helpottavat nyt kun ei tarvitse istua. Istuminen on kyllä tukalaa välillä.. en meinannut eilen illalla saada edes saunan lauteella hyvää asentoa, painaa ja vetää ja vihloo joka asennossa johonkin. Olis niin kiva kyllä päästä lääkäriin tsekkaan kohdunsuu, mutta eipä näillä oireilla varmasti saa aikaa neuvolasta kun siellä ei meinaa määräaikaistarkastuksiinkaan saada aikoja. Maanantaina neuvolassa sitten juttelen, että mitä on mieltä näistä mun harjoitussuppareista.

Maaliskuu2015 jes, muillakin on pää jo pehminnyt! :D Ja voin varoittaa, että tätä jatkuu imetysajankin vielä. Itsellä tuntuu että jotenkin palasi järkiinsä vasta kun palasi esikoisen jälkeen töihin ;) Ja koirista. Meillä leikattiin uroskoira just ennen esikoisen syntymää, oli nopea ja helppo leikkaus ja toipui nopeasti. Syynä oli jatkuvat eturauhastulehdukset (koira nyt jo 10v.) ja ennen sitä näitä vaivoja hoidettiin hormoonikapseleilla (kemiallinen kastraatio). Niistä eläinlääkäri sanoi, että vaikuttavat noin 6kk, meillä taisi olla 3 kapselia peräkkäin. Meillä meni vakuutuksen piikkiin tuon "hoidontarpeen" takia niin kapselit kuin lopullinen leikkauskin. Suosittelen kyllä laitattamaan kapselin tai leikkaamaan jos suvunjatkamissuunnitelmia ei ole, helpottaa etenkin vanhenevan koiran elämää. Meillä ei vaikuttanut käyttäytymiseen kyllä juurikaan, mutta jäi nuo pissavaivat pois. Mutta koira oli rauhallinen alunalkaen :)

Verokortista Kela ottaa äitiyspäivärahoista automaattisesti 20% pidätyksen, jos haluaa otettavan enemmän tai vähemmän niin pitää sinnekin lähettää muutosverokortti. Usein tuo 20% on ihan sopiva, sillä äitiyspäivärahaa verotetaan tiukemmin kuin palkkatuloa, kun siitä ei saa tehdä mitään niitä "tulonhakkimisvähennyksiä" eli veroa menee aika reippaasti. Mä teen niin, että alkuvuoden kun firma maksaa palkkaa se menee viime vuoden prosentilla ja äitiysrahan annan mennä tuon 20% mukaan. Tsekkailen sitten loppuvuonna mikä on tilanne ja haen syksyllä muutosverokortin Kelaan jos on tarvis, en usko kuitenkaan että tarvitsee. Mulla meni aika lailla tasan verot juuri tuon automaattisen 20% mukaan.

Voihan vesisade, taas saa kaivaa nastat kenkiin että tuolla pysyy pystyssä.. Tsemppiä kaikkien odotukseen :)

Vappuvaavi ja tulokas 31+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Kiitos Vappuvaavi vero-asiasta. Ihan uutta juttua mulle, jään siis "kytikselle" asian suhteen ja katsotaan loppuvuodesta sit mitä teen tai jätän tekemättä. Muistutetaan toisiamme sit loppuvuonna tuolla vauvapalstalla, hih. Vauvat on silloin jo "isoja"!! hui! ;)
Ja koiravinkistä myös kiitokset, niistä eturauhasvaivoista juurikin kyse mut nk eturistiriitojen välttämiseksi meillä menis molemmilta pallit ja kuitenkin molemmat täysin jalostuskoiriksi kelpaavia niin saatetaan aloitella noilla hormonipiikeillä..

mamu13, mulla sf mitta rv 23+1 oli 23 ja rv 28 oli 26,5 jos noista nyt mitään apuja on kun tosiaan vauvan asentokin saattaa merkitä paljon (meillä rt ollut käytännössä koko ajan)
Rauhassa vaan, hyvä että pääset lisätutkimuksiin mutta luotetaan siihen että saat pian lääkäriltäkin vahvistuksen että kaikki on hyvin :flower:

MariaR81, unohdin onnitella vauvan kääntymisestä, hieno juttu! Eipä sitä tartte surra/murehtia/miettiä sit enempää :heart:
 
Jei, sokerirasitus vol.2 hyväksytysti läpi :D sanoin jo labrassa että kolmatta kertaa en sit tänne tuu :D arvot siis ok eilisestä hiilaritankkauksesta huolimatta.

Sairaslomalle lompsis ja äippälomaan asti suoraan. On sen verta ärhäkät nuo mun kauniit kohjut (pahat siis myös alapäässä, nice) että leikkaukseen mars kunhan pääsee :( noh. Äitiltä kanssa leikattu monesti, että sukuvika. Mutta tulipa nyt ärhäkkäänä tähän raskauteen :( esimies oli ärtyneen kuuloinen kun soitin :(

Sanoin lääkärille että huono omatunto työstä kun olo nyt parempi kun oon levännyt, niin sanoi jotenkin niin ihanasti että en yksinkertaisesti voi kohjuille mitään, eikä ne siitä ainakaan paremmaksi mene ja että tämä on hänen päätöksensä. Oli siis oikein mukava lääkäri. Välillä kun törmää sellaisiin tapauksiin että vaikka tuntuu että pää kainalossa menee ni määrää vaan buranaa ja on töykeitä.

Maria: En kyllä tiiä miten maltan löysäillä ;D täytyy nyt ihan tietoisesti lepäillä, kuitenkin jalkoja pitää "pumppailla" ja käydä kävelyllä ettei tuu tukosta :) että ihanaa kun saa kuitenkin vähän liikkua. Mähän olin ekassa raskaudessa vuodelevossa puolivälistä asti niin on tuokin kammotus tullut koettua..

Piip: Mä kyllä tykkäsin äippäpakkauksesta.. Eihän ne kaikki niin mahtavia ollut mut mietin et jos ois ottanut sen rahana niin ei ois saanu kyllä ku pienen osan. Kiva lisä mitä en muista aiemmin olleen on tuo villapuku. Mut melko poikapakettihan tuo oli.

Höpönenä ja vilkas pikku-ukko 29+2 (hirviä möyrintä alkanut kun oon lepäilly)
 
Höpönenä: tosi kurjalta kuulostaa jos esimies vielä on ollut ärtyneen oloinen, eihän kukaan huvin vuoksi kotiin jäisi möllöttelemään... Lääkäri oli sitä vastoin sulla onneksi ymmärtäväinen ja noinhan se menee, hän sen sairausloman määrää ja nimenomaan määrää... :saint: Puhtain mielin vaan lepoa nyt!

Neuvolasta ja perhetyöntekijästä olisi kysymys! Meille sanottiin että seuraava tapaaminen on tosiaan perhetyöntekijän kanssa, onko konkareilla kertoa mitähän tällainen kokoontuminen mahtaa pitää sisällään? :confused:

Ihanaa kun viikonloppu on edessä! Mies kuiskasi aamulla töihin lähteissään että "viikonloppu edessä, saat nukkua monet päiväunet" :heart: sen voimalla tässä sinnitellään, hihiii! :D

Hyvää viikonloppua kanssasisaret!

Maaliskuu2015 ja pieni 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Kiitos onnitteluista =).

Ja onnittelut Höpönenälle ettet pompannut sokerikokeesta :D.
Vieläkin on täysi arvoitus millä prosentilla tämä koko maaliskuisten porukka meni niistä läpi...? Kun osa on pelkästään FB;ssa kuten minä taas vain täällä ja vissiin ne jotka ei ole siitä kommentoineet eivät ole siitä myöskään pompanneet.

Harmi puolestaan Höpönenä että on tullut kurjia kremppoja nyt ja ettei työnantaja sitä puolestaan ymmärtänyt :(. Kovia aikoja taidetaan elellä ja se näkyy ihmisten asenteissa vaikka oikeasti olisikin aito sairasloma...harmi niin.
Yritä kuiten nollata nyt pääsi siitä ja olet varmasti ansainnut levon kuten niin moni muukin täällä jotka juuri aloittelevat mammalomaa ja viimeistään tämän kuun lopussa :flower:.

SF mitoista joku kyseli. Laitan tässä muutaman esikoisen mitan ja nyt tämän kakkosen eli tyttelin ;). SF mittahan ei sinällään kerro kuin puoli totuutta. Vauva saattaa olla joko edullisessa asennossa jolloin mitasta tulee pieni tai sitten oikein pullottamalla vatsassa jolloin mitasta tulee puolestaan suuri. Suuntaa antava kylläkin on.

Jos esikoisen mitasta voi mitään sitten päätellä oli hänestä RV 40+0 (syntyi 40+3)
SF 34. Näkyy että tämä luku olikin mulla ja meillä sitten viimeisen raskauskuukauden sama. Esikoinen oli siis syntyessään 3580 kg. Ihan normivauva siis painoltaan, minusta juuri sopiva :heart:.

Ja nyt muutama mitta neuvolavihkoista otettuna;
Esikko RV 26--> SF 24
Tytteli RV 25--->SF 23

Esikko RV 29--->SF 28
Tytteli RV 29---> SF 28

Esikko RV 32--->SF 30
Tytteli RV 32---> SF 31.

Jos näihin yhtään luottaminen voisi odottaa aika samanpainoista tyttöä myös nyt syntyväksi =).

Mutta mutta, mulla siis tulevana maanantaina 12.1. yritys sokerihoitajan kautta saada aikaa siihen kokoarvioon niin saisi kuiten jotain suuntaa vielä ultran kautta ja samalla mielenrauhaa. Toivon että onnistuisi nyt se.


Daria09 (40v.) + tytteli RV 32+6
 
Ai niin se jäi vielä kommentoimatta että täällä Lapissa alkaa neuvolakäynnit 2 viikon välein kai jostain RV 32 eteenpäin. Eli mullakin seuraava käynti jo RV 34.

2. ja viimeinen neuvolalääkäriaika laitettiin helmikuun alkuun jolloin menossa RV 36 alku. Hui hui, kyllä alkaa H-hetket lähestymään kovaa vauhtia :p!!

Mulla tosiaan sellainen kutina että helmikuun puolivälistä alkaen saa alkaa varautumaan että saattaa tulla lähtö synnärille yhtä koska.
Miehän tässä joukossa kaiken järjen mukaan olen ensimmäisiä synnyttäjiä (LA 1.3.) mutta luonto on ihmeellinen ja saattaa järjestää jonkin yllätyksenkin vielä joten sen näkee miten aavistusten käy ;).
 
Huomenia! Pitää nyt kommentoida, kun intouduin kerta lueskelemaan ja mielenkiintoisia juttuja!
Maaliskuu2015 siiis voi, minähän oon miettinyt kuule kans tuota asiaa että hulluksi vielä ehtii tulla ku kotiin jää äitiyslomalle! :D Vaikka innolla odotankin jo kotiin jäämistä, uskon että jo ensimmäisen viikon jälkeen olen kyllästynyt kotielämään, kun tuntuu että nykyisinkin työ antaa hyvin ryhdin arkeen ja pitemmillä vapaillakin alkaa jo ärsytys kasvamaa kun ei saa kotona mitään aikaiseksi :D Plus tosiaan se, että töistä kun joutuu olemaan niin kauan poissa, pelottaa että kuinka sitä uskaltaa takaisin töihin palata ja ristiriitaisin tuntein ajatellut että haluaisin mahd. nopeasti takaisin töihin palata, mutten kuitenkaan haluaisi esikoisvauvvaa heti heivata hoitoon! :D Noh, mutta uskon että nämä asiat järjestyvät sitten aikanaan. Kohan ny näkee minkälaista se vauva-arki tulee olemaan, niin osaa sitten pohtia miten töihin paluun kanssa. JA sitten äitiyslomalla jos ei muuta, niin pitää kirjoitella tänne päivittäin kuulumisia ettei tylsyys pääse yltymään liiaksi :D Eikä ehkä se tylsistyminenkään niin, mutta tuntuu että rupeaa niin ahdistamaan jos joutuu pitkään olemaan kotosalla, tykkään paljon kulkea kavereilla kahvittelemassa ja viikonloppureissuilla siellä täällä missä ystäviä ja sukua asuu.. No mulla nyt vielä on äitiyslomaan aikaa, 6 viikkoa vielä töitä ja sitten vasta lomailu alkakoon. Minä se vuorostaan taidan olla pisimpään töissä, kun la vasta viimeinen päivä. Huih jokuhan pian ehtii pullauttaa mukulan maailmaan, ennenkuin minä pääsen edes äippälomailemaan! ;D Hui tulispas tekstiä, sitten muihin asioihin vielä...

Höpönenä ah onnittelut suoritetusta sokerirasituksesta! :flower: :D Mukava että olet saanut kunnollisen, ystävällisen lääkärin hyvät lomautuskomennukset, se on vain sinukin suotava itsellesi lupa levätä kun lääkärikin näin määrännyt. Mutta onhan se totta että todella inhottavalle tuntuu jäädä jos töistäkin nyrpistellään nokkaa asialle! :/ Ja äitiyspakkauksesta, onhan se kyllä tosiaan arvokas ja todella paljonhan siellä oli hyvää tavaraa. Värimaailma vain tosiaan oli hieman poikamainen, ja harmi kun niin isoja ne talvivaatteet ettei niitä nyt ehdi käyttää..Mutta siis en valita, vaikka hieman petyinkin. Tähänmennessä kun kaikki vauvanvaatteet mitä ostanut ja hiplannut niin olleet hyvästi pinkinsävyissä ja niiiin tautisen pieniä suloisia hempeän värisiä :D :D

Neuvolakäynneistä vielä, pitänee huomenna kysäistä jos ei kerrokin jo että missä välin tihenee. Mulla kans semmonen kutina että välissä olisi käynnit kahden viikon välein ja sitten ihan loppuvaiheessa viikon välein..Mutta se jää nähtäväksi kuinka täälläpäin tehdään :) Uh, nyt taidan toppuutella romaanin kirjoittelua ja ottaisiko vielä pikku tirsat näin aaamiasen syönnin päälle ;D Hahha, tuolla sängyssä kun tuo isäntä ja koirulikin näyttäisi korsaavan :)

Hyviä vointeja maalismasulit! :heart:
Piip- ja kettutyttönen 28+5
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Hei ja kiitoksia tuesta kaikille!

Höpönenä : tsemppiä ja jaksamista sinulle vielä, toivottavasti lepääminen auttaa. Minullakin esimies erittäin nyrpeä sairauslomien ja varsinkin raskauteni suhteen, mutta omapahan on ongelmansa. Vaikka tuntuukin todella inhottavalta edes puhua esimiehen kanssa nykyään, kun suorastaan kylmää kohtelua tulee töissä.

Omia kuulumisia sen verran, että sain lähetteen neuvolalääkärille väsymyksen ja huonojen fiilisten takia. Lääkäri sitten totesi että luultavasti lievää masennusta ja olen nyt ollut tämän viikon ja vielä koko ensi viikon sairaslomalla töistä. Vähän hävetti käydä töissä ilmoittamassa asiasta, kun olen ollut muutenkin sairaslomalla marras-joulukuussa ja nyt sitten lievän masennuksen takia... eikä meilläkään töissä esimies ole ollut kauhean ymmärtäväinen raskauden suhteen. Lääkäri oli onneksi kannustava ja käski rentoutua ja tehdä mitä jaksan. Supistuksiakin ollut jonkin verran, niin käski niitä tarkkailla vaikkei avautumista ole onneksi vielä. Onneksi ei ole sairasloman jälkeen enää kuin 2vk töitä ja sitten äippälomalle. Lääkäri suositteli keskustelemaan neuvolassa mahdollisesti neuvolapsykologilla käymisestä, mutta jotenkin itseäni vähän pelottaisi mennä psykologille ja toisaalta en haluaisi viedä keneltäkään enemmän apua tarvitsevalta aikaa... Toisaalta olisi kiva päästä puhumaan jonkun "puolueettoman" kanssa itseä ahdistavista asioista, kun lähipiirin tarjoama tuki on ollut vähän kehnompaa. Onko kellään kokemusta neuvolapsykologista/psykologeista ylipäätänsä?

Piip- ja Maaliskuu2015, minua ei huolestuta ollenkaan äitiysloma! :D Odotan innolla, että pääsen lataamaan ensin akut ja sitten pääsen pesemään kaikki pikkuisen vaatteet valmiiksi, järjestämään vaatekaapit ja tekemään loppuun toukkapussin jota olen neulonut ^^ Tosin voi olla, että tekeminen loppuukin parin päivän sisällä ja sitten pyöritellään peukaloita ja odotetaan kärsimättömästi pikkuista! Tosin nyt odotan vain että saan nukkua pari päivää putkeen niin saisi energian ja itseni takaisin, tulee kyllä tarpeeseen loma töistä. Taitaa olla pientä burnoutia, koska en ole pitänyt kunnon lomia sitten ylä aste-iän, tullut opiskeltua ja oltua töissä putkeen.

Äitiyspakkauksesta tykkäsin myös, vaikka tosiaan ihmettelin kuinka poikaväreissä se oli! Suurin osa vaatteista oli sinisiä ja itse haluan kuitenkin pukea vauvan sukupuolen mukaan (vauvoista kun on vähän paha sanoa kasvojen perusteella kumpaa sukupuolta ovat :D ). Meille kyllä sopii hyvin poikavärit, kun pikkujätkää ollaan salaa toivottu <3 Meillä kun pikkuinen ei ole suostunut näyttämään yhtään mitään, eivät ole uskaltaneet veikata edes tyttöä.

Jaksamista kaikille! :hug:
Mönkijäinen 31+3
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi ja Piip-
Nyt se on tehty. Sairaalakassi on pakattu. Kassissa on kaikki ne, jotka sinne jo pystyi laittamaan ja lopuista lukee lista laukun sivutaskussa. Miehelle näytetty kaikkien tavaroiden paikka, että osaa tarpeen tullen pakata kassin loppuun ja tuoda sen sairaalaan ja osaa tuoda sitten kotiinlähtöä varten vauvalle oikeat kassit ja tavarat. Iso paino vierähti harteilta pois. Ei tarvitse enää stressata, että mitäs sitten jos tuleekin kiire.

Tiistaina olis aika diabeteshoitajalle keskusteluun. Saas kattoo mikä on tuomio. Noi arvot kun on ollu vähän mitä sattuu, kun itsekuri on pettäny ja olen syönyt suklaata ja vaaleaa leipää, vaikka tiedän ettei ne mulle sovi. Silloin kun oon syöny normaalisti (eli ei nameja), on arvot ollu loistavissa lukemissa.

Äitiyspakkauksessa oli kieltämättä aika poikasävytteinen sisältö, mutta kattelin niitä vaatteita ja totesin, että koska en muutenkaan halua mitään possunpinkkiä prinsessaa, vaan vaatteet saa olla neutraaleja ja jopa niitä poikavoittosia ja niihin sitten vaan yhdistellään hiukan punaista tai pinkkiä mukaan, niin en näe tuossa mitään ongelmaa. Kiva, että on vähän värivalikoimaa sitten mitä yhdistellä. Talvivaatteet saattaa jäädä käyttämättä, ellei sitten ensi syksynä vielä mene. Ollaan ostettu talvivaatteet ihan pientä varten ja sitten sisävaatetta ihan pienestä vähän isompaan. Kesävaatteet ostetaan vasta kun tiedetään mitä kokoa silloin tarvitaan. Kovasti jo hypistelin kaupassa alehyllyllä kaunista joulunpunaista mekkoa ensi joulua ajatellen, mutta mies sai puhuttua ympäri, että jos nyt ensin odotellaan ja katsotaan, että tulokas tosiaan on tyttö ja sitten lähempänä ensi joulua ostetaan sellainen mekko, joka varmasti on oikeaa kokoa. Lievää malttamattomuutta havaittavissa näin loppumetrien alkaessa. :D

Lillitys rv 32+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Lillitys: HIENOA että oot saanut kassin pakattua, eihän sillä tietty kiirettä ole mutta eipä se happanekaan :LOL: Meillä mies melkein jokatoinen päivä muistuttaa joko se kassi pian pakataan...ihan kohta annan periksi ja pakkaan sen. Kunhan saisin selkeämmän kuvan siitä mitä ihmettä mä sinne pakkaan, kun nyt tuntuu että lista jonka tein (tämänkin viestiketjun pohjalta toki) niin sisältää ihan kamalan paljon tavaraa! Vähemmälläkin varmasti pärjää...

Mönkijäinen: Mene vain rohkeasti sinne neuvolapsykologille tai jollekin toiselle psykologille, psykologithan on sellasia kuuntelijoita jotka antaa vinkkejä arjen jaksamiseen ja omien tunteiden yms käsittelyyn ihan ulkopuolisena, ei siitä ainakaan yhtään mitään haittaa ole! Pelkästään helpotusta!

Mie tykkäsin äitiyspakkauksesta! Meille on tulossa tyttö mutta koen kyllä että noilla vaatteilla saadaan tyttökin puettua! Jokunen hassu yöhaalari on tullut hankittua muttei tosiaan paljoakaan muuta, kun ei sitä tiedä mitä tarttee niin ei oikein osaa ostaakaan..

Isyysvapaista olis kysyttävää... millai olette ajatelleet isän olevan kotona? Meillä mies suunnittelee kesälomia ja koska itse en tiedä oikein että milloin sitä isän apua eniten tarvitsisi niin tarttisin siihen vähän apua kokeneemmilta! Onko parempi että isä on nurkissa viikon silloin ja viikon tällöin vai vasta esim elokuussa 5 viikkoa tms... Alkuun ollaan ajateltu 2 viikkoa mutta kolmekin siihen voitais aatella otettavan jos se on järkevää..?

Muistaako joku tai tietääkö mistä saisi hankittua niitä liivinsuojuksia joita oli äitiyspakkauksessa? Haluaisin ostaa niitä nimenomaisi kestoja, vaikuttivat niin ihanan pehmeiltä! Tai haluaisiko joku vaihtaa johonkin äippäpakkauksen tavaraan? Esim kestovaippa jää meiltä kyllä valitettavasti ihan käyttämättä. Itse en ole facebookissa joten se kirppari jää valitettavasti hyödyntämättä.

Kivaa alkanutta viikkoa ihan kaikille!
 
Maaliskuu2015 : Tämä perhetyöntekijä juttu on ihan uutta mulle, ei sellaista ole ennen ollut. :confused: Johtunee näistä ongelmista: perhesurmista, kotiväkivalta tapauksista, vanhempien masennuksesta ym, joita on ollut. Mä luin Loviisan sanomista että meillekin ilmeisesti tulee tapaaminen perhetyöntekijän kanssa. Saattaa jopa tulla kotiin tarkistamaan paikat ennen vauvan syntymää. Mutta siinä on siis ideana tutustuttaa vanhemmat perhetyöntekijään enakkoon ja kartoittaa jo etukäteen, jos olisi ennakoivantuen tarvetta, ei kaivataanko lastenhoitoapua, siivousapua, neuvontaa perheen arkeen, jne, ja samalla vanhemmille tulee helpommaksi ottaa yhteyttä perheneuvontaan (ennen kuin asiat on todella huonosti, äiti/isä väsynyt ja masentunut, tms). Avun pyytäminen siis helpottuu.

liivinsuojus: googleta pestävä liivinsuojus.. tulee aika monta verkkokauppaa, merkkeinä mm. avent ja ainu.. mutta muistelisin että ruskovillallakin olisi omat.

Höpönenä : levätään vaan hyvällä omallatunnolla. Itsellä on myös parempia aikoja, jolloin miettii että mitä mä täällä kotona teenkään, ja huompia aikoja jolloin ei liikkuisi edes vessaan mielellään. Jotta levätään nyt vaan rauhassa ja muistetaan hiukan liikkuakin.

Kotona olosta ja puuhastelua: Olen sellainen etten jaksa nukkua ja virua sohvalla töllön ääressä koko päivää :rolleyes: joten aloitin taas lenkkeilyn. En nyt kauhean pitkälle pääse enkä kovaa, mutta tulee käveltyä kuitenkin noin puolituntia. Maalasin pinnasängyn viikonloppuna. Ja meinaan ommella vielä uuden reunapehmusteen. Aloitin myös virkaamisen :attn: (en ole ikinä pitänyt kutomisesta tai virkkaamisesesta suuresti). Virkkaan vauvalle ruutupeittoa pienistä neliöistä, aika nopeasti alkaa valmistumaan, vaikka menikin aikaa, että sai tuntuman virkkaamiseen taas.. :) Tässä ohje: Virkattu DROPS ruutupeitto
Teen sen muuten saman värisenä mutta värikäs lanka on violettia, joka vaihtaa väriä vaalsesta tumman violettiin. Ja viime viikolla luin oikean kirjan.. en muista milloin olisin lukenut kokonaisen kirjan. Ja nyt saa rauhassa lukea, kun pojat on päivällä tarhassa ja eskarissa.

Kannattaa tosiaan laittaa kaikki vauvan vaattet ja tarvikkeet viimeistään äitiysloman ekalla viikolla koska meillä esikoinen päätti syntyä 3viikkoa etuajassa, silloin tosiaan ajattelin että onhan tässä aikaa, kun ei se olut laskeutunut ollenkaan ja supisteluita tai muitakaan ongemia tai tuntemuksia synnytyksestä ei ollut. Ja sitten ku syntyi olikin vielä kaikki järjestelyt ihan puolitiessä. Vaatteet oli sentään pesty ja silitetty.

Vauvan vaatteet: Meillä tulee kaikki poikien vanhat pikkuiset vaatteet käyttöön, myös ne siniset. Sitten on niitä neutraalin värisiä joita löysin kirppikseltä. Sukulaisilta ja ystäviltä varmasti saadaan tyttöjen värisiä vaatteita yllinkyllin, ja yhdistellään niitä sitten toisiinsa, jos tämä tulokas on tosiaan tyttö. Jotenkin en osaa vieläkään uskoa sitä tyttölupausta, vaikka rakenneultrassa sukupuoli trakistettiin. :confused: Vielä puutuu toppahaalari, vaipat ja muut tarvikkeet. Odottelen että tulisi ensi viikko ja palkka, niin käyn sitten ostamassa ne.

Meilläkin tihenee nyt neuvolat kahteen viikkoon. Ja loppuviikkoina joutuu neuvolaan joka viikko...

Isyysvapaa: Meillä isä pitää vapaasta 3 viikkoa kun vauva syntyy. On sen jo sopinut töissä ja pojat ovat silloin myös lomalla.


Mariia ja Nappula 33+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Moikka masut!

Hillitön kiire taas töissä, mutta pikaisesti terkkuja neuvolasta :)

Rv 31+6
Painoa +255/vko (yhteensä 7,7kg ekasta neuvolasta) oon tyytyväinen kyllä :)
RR 95/66 (ei ihme että huippaa)
Pissa puhdas
Hb 129 (noussut 10 päivän Obsidan kuurilla 117:sta, eli ei hätää siitäkään)
Sf-mitta 29
Sykkeet 138-160
Liikkeet ++
Tarjonta RT (Iso JEEE, hän on oikeassa asennossa!! Esikoinen siis perätilassa)

Eli kaikki mallillaan ja äiti on iloinen kuin mikä :heart::D

Ja meidän uusi neuvolantäti oli just niin mukava kun oon ajatellutkin, kokenut harmaatukkainen rouva, joka oli niin rauhoittava ja mukava olemukseltaan kuin vaan neuvolantäti voi olla :) Heti kun kokeili tarjontaakin niin huomasi että on jokusen kerran tehnyt sitä enennenkin, sydänäänetkin bongasi yhdellä doblerin "tökkäsylllä" kun tiesi missä asennossa vauva oli, heh :)

Ja neuvolakäynnit ei tihenny meillä vielä todellakaan, ehei ;) Seuraava neuvola on rv36 ja siitä vasta tihentyy meillä kahden viikon väleihin. Siitä seuraava aika varattiin rv38. Ja lopussa 2 viikon välein, eli käytännössä tuon käynnin jälkeen on yksi aika lasketun ajan tienoilla ja sitten seuraava onkin kun vauva on syntynyt. Yliaikakontrolli on sitten 41+5 jos sinne asti mennään.. Vähissä ovat täytyy sanoa, mutta toki aina saa tiheämmän seurannan jos on tarvetta, mutta muuten ei siellä kyllä tarvitse montaa kertaa toisen kerran synnyttäjä käydä.

Hyvä höpönenä että toisella kerralla sait rasituksenkin tulokset kunnialla :) Ja älä murehdi pomoasi, toiset esimiehet vaan nyt on niin "firmaan päin" että näyttävät nurjaa naamaa jos joku vaan ikinä uskaltaa laittaa oman ja vauvan terveyden työn edelle... :mad:

Mönkijäinen mä olen kans kuullut hyvää neuvolapsykologeista, eli rohkeasti vaan aikaa varaamaan! Ja mieluummin nyt kun sun olo on vielä ihan kohtuullinen, ennaltaehkäisy on paljon parempi kuin että sun fiilis menee vielä huonommaksi. Ja sitä varten ne palvelut on, että pääsee juttelemaan ammattilaisen kanssa :)

Maaliskuu2015 Olen ymmärtänyt että tämä on se ns. Imatran malli, eli siellä päöin Suomea on ainakin viime vuosina otettu käytännöksi että kynnys perhetyöntekijöiden avun saamisen ja neuvolan asiakkaiden välillä on haluttu tehdä mahdollisimman matalaksi. Että yksi ihan "normaali" äitiysneuvola on just tuollainen perhetyöntekijäneuvola. Saisi mun mielestä levitä muuallekin Suomeen :) Jännää kyllä miten nää palvelut ja käytännöt niin riippuu kunnasta, vaikka ei mun mielestä saisi. Ollaan vähän eriarvoisessa asemassa riippuen siitä kuin paljon kunta haluaa panostaa äitiin ja lapsiin, vai tehdäänkö vaan lakisääteinen minimi jos sitäkään. Hienoa siis että teillä panostetaan noin lapsiperheisiin ja palveluita esitellään uusille tuleville perheille jo raskausvaiheessa, vaikka ei olekaan ollut missään "erityisen avun tarpeessa" :)

Nyt töiden kimppuun, mä palailen kommentoimaan keskustelua heti kun mahdollista! Ihanan paljon tekstiä täällä :heart:

Vappuvaavi ja tulokas 31+6
 
Heips kaikki!

Jatkan eilisestä, kun kommentoitavaa riittää täällä :)

Sf-mitasta oli joku kysellyt. Ja niinkun sanottua, se vaihtelee mittaajasta ja vauvan asennosta riippuen aika lailla. Olin nyt keskikäyrällä kun vauva oli pää alaspäin, mutta esikoisessa olin koko ajan +2 käyrällä tai yläpuolella kun vauva oli perätilassa. Loppumetreillä taisi olla Sf-mittakin jo yli 40, mutta vauva oli silti "vain" 3880g vaikka syntyi 42+0 viikoilla.

Eilen TH sanoi vauvan koosta että ihan normaalinkokeiselta tuntuu, ei isolta ainakaan. Ja että mulla ei välttämättä ole taipumusta saada mitään kovin suuria vauvoja kun yliaikaisenakin jäin alle neljään kiloon. Sellaista nelikiloista itse mielessäni arvioisin tästäkin jos loppuun asti mennään :) Eikä se kokokaan mitään, vauvan tarjonta ja pään ympärys vaikuttaa paljon enemmän synnytykseen kuin se, mitä vauva painaa, eli itse en kyllä tuota kokoasiaa juuri ajattele.

Tsemppiä sairaslomailijoille! :flower: Olette leponne ansainneet! Itsekin odotan kotiaikaa jo, päikkäreitä esikoisen kanssa ja sitä ettei tarvitse aamulla lähteä rynnymään töihin ja päiväkotiin. Mulla eka äitiyslomapäivä siis 35+0, sitä odotellessa :)

Äitiyspakkauksesta oli moni jutellut. Lillitys ja muut, kyllä ne pakkauksen talvivaatteet todennäköisesti mahtuu vielä ensi syksynä :) Meillä toukokuussa syntynyt vauva meni koko seuraavan talven/kevättalven vielä villapuvussa ja pakkauksen toppapuvussa sekä makuupussissa ulkona, ne on aika reiluja. Meillä ei siis tätä pakkausta ole, vaan se toissakertainen, 2012 pakkaus, missä oli mun mielestä kivoja vaatteita. Ja MariaR81 samoin meillä esikoisen vaatteet on tulossa käyttöön, on tämä sitten samaa vai eri merkkiä. Muutamalla asustella sitten päivittää "oikeaan" värimaailmaan ;) Meillä esikoinen oli sellainen puklukone, että sai muutenkin vaihtaa 6 kertaa päivässä vaatteet niin se oli ihan sama mitä päällä oli kun meni heti kohta vaihtoon :D

Ja sitten vielä hassu juttu.. Onko muilla iskenyt vauvakuume?! Siis tähän mahassa olevaan vauvaan? :saint: Mulla ei ole ollut kovin kovaa vauvakuumetta ikinä muuten, mutta muistan saman eskoisen raskaudesta, että mulla oli vauvakuume kovimmillaan loppuraskaudesta, niin jo toivoisi että vauva olisi ulkona halittavana ja syliteltävänä :heart:

Isyysvapaista miellä mies aloittaa synnytyksestä isävapaat, kun esikoinen on silloin jo kotihoidossa. Eli on sitten 3 viikkoa meidän kanssa kotona. Loput 6 viikkoa on suunnitellut pitävänsä sitten kun mä palaan taas töihin ja jää hetkeksi molempien kanssa kotiin hoitovapaalle ennen kuin päiväkotiarki alkaa. Ainakin itse pidän tosi tärkeänä että on heti kotona kun vauva on maailmassa, kun omasta voinnista ei ole mitään tietoa. Viimeksi menin niin heikkoon kuntoon synnytyksessä, että oli toinen käsipari enemmän kuin tarpeen!

Nauttikaa oloistanne ja ihanaa viikkoa kaikille :)

Vappuvaavi ja tulokas 32+0
 
Heippa mammat :)

Laittelin nyt tuon sairaalakassi/kotihankintalistan tuohon alkuun, löytyy sitten siitä helposti :)

Täältä minä sairaslomalta kirjoittelen. Olen siis koulun keittiössä "normaalisti" töissä, mut nyt siirsivät sijaiseksi päiväkotiin, jonka keittiössä oltiin yksin. Selkähän siinä kipeytyi kun yksin joutui 20kg maitolaatikoita nostelemaan, joten soitin neuvolaan. Sairaslomaa on nyt perjantaihin asti ja torstaina menen lääkärille, joka sitten päättää menenkö enää ollenkaan töihin ennen mammalomaa. Terkkari vielä erikseen kirjoitti sairaslomatodistukseen, ettei minua saa enää sijoittaa työskentelemään yksin ja ettei painavia enää missään nimessä nostella.

Ja painavien nostelusta tulikin meileen, meille tulee taas muutto! Juurihan sitä saikin laatikot purettua :D Tiesimme siis jo heti kun saimme tämän asunnon, että viimeistään toukokuun lopulla pitäisi muuttaa pois, kun kaikki asunnot peruskorjataan. Saimme kuitenkin uuden asunnon jo nyt ja otimme sen vastaan, saadaan sitten muutettua ennen vauvan tuloa :) Uudessa asunnossa saammekin sitten asua montamonta vuotta :) Vuokrakin tulee olemaan 30e halvempi, säästöä sekin :)

Käytiin viikko sitten hakemassa vaaville vielä toiset rattaat. Löytyi käytettynä tosi edulliset, vain 20e ja hyväkuntoiset. Huomattiin, että noissa jotka ollaan aikoinaan lahjoituksena saatu, ei pystynytkään koppaa kääntämään ja vauva olisi aina kasvot menosuuntaan. Jostain olen mielestäni kuullut, et ainakaan ihan pientä ei saisi niin työntää. Uudessa asunnossa on myös oma patio, niin saa vauva näissä rattaissa sitten nukkua päikkäreitä ulkona, kun on lämpimämmät ilmat :)

Äitiyspakkaus on täälläkin haettu, vaatteet hypistelty ja lajiteltu koon mukaan :) Mitään en ole vielä pessyt, pesen ja järjestelen ne sitten uuteen kotiin suoraan lipastoon. Miehen poika oli kyllä hiukan kiukkuinen, että miksi vauva saa jonkun paketin ja hän ei :D

Loppuun laitan vielä neuvolakuulumiset :)

Oltiin siis ekaa kertaa uudessa neuvolassa ja uusi terkkari oli aivan ihana! Onneksi neuvola ei enää vaihdu vaikka muutammekin.
Kerroin hänelle siitä huonosta lääkärineuvola kokemuksesta. Pahoitteli lääkärin käytöstä ja sanoikin, että tuo lääkäri on tunnettu töksäyttelevistä kommenteistaan. Lisäksi lääkärin mukana ollut harjoittelija oli mitannut sf-mitan ihan päin honkia, eikä tuo lääkäri tietenkään sitä silloin mitenkään tarkistanut. Sain nyt lähetteen pelkopolille juttelemaan, kutsun pitäisi tulla pian kotiin.

Rv: 29+0
Paino: koko raskaudessa tullut +8,6kg
Sf-mitta: 26,5cm
Tarjonta: raivotarjonta
Vauvan syke: +130 (poikasykkeet kuulemma :) )
Liikkeet: ++

Hyviä vointeja kaikille mammoille ja masuille <3

Tarrasukka ja Pikku- L 29+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Noniin.. uusi verkortti hoidettu, mutta eipä se prosentti pienentynyt kun ei tule matkakorvaksia. :( Mutta meneepähän kelaan hiukan pienemmällä prosentilla.

Paino on pysynyt hienosti viime viikosta samana :D eli huima (yli 600g/vk) kilojen kartutus jäi joulun aikaan. Ohjeena: aamulla puuro marjoilla tai leipää, päivällä ruokaisa salaatti, iltapäivällä hyvä ruoka ja siinä välissä viiliä ja hedelmiä, myös parit leivokset on maistuneet. Myös pientä jumppaa, kotitöitä ja pari kevyttä lenkkiä on tullut tehtyä viikon aikana.. Tyytyväinen :) Yhteensä tullut noin 12-14kg.

Tarrasukka: Kiitos listasta! Kiva että uusi neuvola täti on ymmärtäväinen. Toivottavasti saat jatkaa s.lomaa loppuun saakka ...Tai ainakin saisit uuden vähemmän rasittavan tehtävän töissä. Hyvä että pääset keskustelemaan pelkopolille.

Eilen kävi kaveri tuomassa vauvan vaatteita ja meidän sitterin lainasta :) Oli mukava nähdä pitkästä aikaa. Mutta tuli puhuttua synnytyksestä ja synnyttämään lähdöstä, ja niitä asioita tuli sitten mietittyä nukkumaan käydessä, ettei uni meinannut tulla. Että synnytysjännistystä alkaa mullakin olla, vaika kolmatta odottelen. :O

Mulla on ollut kova raskaus- ja vauvakuume jo vuoden.. että raskauskuumeesta pääsin, mutta vauvakuume varmaan lppuu vasta kun nappula on sylissä ;)

Nyt pitää venytellä ja lähteä vähän lenkille, kun on hyvä sää. Yöllä oli taas tullut kamala määrä lunta. Loppuviikosta käyn vielä töissä järkkäämässä oman pisteen ja taidan viedä sinne jonkin hyvä kakkusen (kaupan pakkasesta tosin).

Mariia ja Nappula
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Heipä hei masut ja niiden kantajat :)

Monta päivää taas aikonut tänne kirjoitella mutta kuten tiedätte kotonakin riittää monesti puuhaa ja se että jos lähtee esim. kaupungille niin siinäpä se yksi päivä äkkiä kuluukin.

ON; Sokerihoitajan soittoa odottelin jo maanantaina mutta ei mitään kuulunut... Jo vähän harmittelin että mitäs nyt pitääkö alkaa perään soittelemaan. No sitten eilen tiistaina hän sitten soittikin sovittuna kellonaikana =). Mulle vain ilmoitettu väärä päivä. Onneksi mulla sattui tosi hyvä hetki puhua kun sattumoisin olin vielä kotonakin.

Tämä oli siis alkuperäisen sijainen. Kehui mitattuja arvoja ja totesi että hyvin olen sitten noudattanut RADI-ruokavaliota. Kerroin rehellisesti että aamulla en missään nimessä sokerista suuhuni laita koska silloin näkyy mulla herkästi pomppaavaan ainakin lähelle punaista lukemat. Mutta samalla kerroin että iltapäivisin silloin tällöin heti syönnin perään herkuttelen sokerisellakin. Mulla kun iltapäivää ja iltaa kohti nuo arvot paranee ja sokerinsietokin sitä mukaa. Olen siis höllentänyt otetta mutta liikaa en silti ala lipsumaan.

Sitten kysyin sitä kokoarviomittauksesta. Hän ensin totesi että se on RV 38 johon itse totesin että olen asiasta tietoinen mutta koen että menee turhan lähelle h-hetkeä. Aikalailla tinkaamatta sain sitten ajan kun sanoin että yleensähän RADI-asiakkaiden vauvojen mittoja seurataan säännöllisesti.

Mulle sitten tuli aika RV 35+3 kokoarvioultraan ja sitten on vielä se perus jos sitä yleensä ehtii niin RV 38. Olen siis tyytyväinen :saint:. Mulla ainakin se antaa mielenrauhaa että on jotakin arvioita. Tähän mennessä ei ole painellen neuvolassa edes kokeiltu minkä kokoinen voisi olla :(.

HB on mulla todennäköisesti noussut koska viikon sisällä rautakuurin aloittamisesta se tyly paha olo hellitti. Eli olon tekikin matala HB joka oli helppo korjata ;).

Painoa mulla on tullut tähän mennessä +7kg eli en ole kauheasti huolissaan että luvassa olisi suurikin painonpudotusprojekti synnytyksen jälkeen. Hyvä niin. Itseasiassa nyt olen vain +2kg paivavampi kuin esikosta hänen syntyessään.

Sen voin omasta olosta sanoa että tuossa RV 32 alkoi yht'äkkiä tuntumaan olo "raskaammalta". Ikäkö se alkoi painamaan? Heh, ei varmaan se vaan nyt alkaa olla jo niitä aikoja että esim. kävely alkaa tuntumaan ankkamaiselta jo olot muutenkin vatsasta pinkeältä. Nyt kylläkin sellainen vaihe menossa että vatsa ei ole nahkasta pinkeä. Se on sellainen vuoroviikoin oleva olo mulla.
Sitten se että päivällä olen hyvinkin energinen ja puuhakas mutta illasta alkaa olo olla ärtynyt ja pienetkin asiat ärsyttää. Olen kuitenkin onnistunut pitämään mölyt mahassa ja tiedostanut että liittyy tähän loppuraskauteen. Se väsy vaan tulee ihan yht'äkkiä ja silloin pitää hölläillä.

Kotona olosta
; Onhan se varsinkin ekakertalaiselle totuttelua opetella erilaiseen arkeen jos työ on tähän mennessä jaksottanut arjen puuhia. Voin luvata että suurin osa tottuu kyllä kotiäidin arkeen ja myös siihen ettei arki ole niin kellotettua mitä työelämässä.
Itsellä suurin haaste on ollut se ettei samassa elämätilanteessa olevia ystäviä ole eikä naapureissakaan tällä hetkellä. Toivottavasti tilanne siltä osin muuttuu. Eli koen aikuisseuran puutteen suurimpana haasteena kotiäitiydessä. Tietysti voi sitä helpottaa että sopii kylästelyjä silloin tällöin ystäville ja muistaa varsinkin ottaa sitä omaa aikaa. Se on tärkeää.

Kotiäitinä olisi hyvä keksiä uusia tapoja toteuttaa itseään, esim. kuten joku sanoikin että on aloittanut käsityöt uudelleen.
Itseasiassa minäkin olen aloittamassa ompeluharrastusta ;). Itselle lahjaksi hankin ompelukoneen ja sitten olen hankkinut tilkkuja ja ainakin aluksi mennään tyyliin "teen nukenvaatetta ja korjailen vaatteita yms.". Piristävää aloittaa jotain ihan uuttakin :D.

Ja onhan meissäkin varmasti muutamia jotka haluavat palata töihin mah.pian koska ei tämä vaan kaikkien juttu ole. Minun luonteelle sopisi vastaavantyyppinen työ myös työelämässä. Ei niinkään sisällöltään vaan mahdollisimman itsenäinen ja itse aikataulutettu työ. Sitähän esim. yrittäjän työ olisi mutta aika näyttää uskaltaako siihen ryhtyä.

Itse olen tässä arjessa päivitellyt sitä miten tuota pyykkiä voikin kertyä niin hurjasti! Meitä on vaan kolme mutta tuntuu että pyykikone pyörii monta kertaa viikossa tuossa... Onneksi se on minun lempipuuhaa. Ja eipä pyykkimäärä tietysti jatkossa vähenekään. Meillä kyllä esikoinen ei pahemmin sotkenut vaatetta esim pukluilla mutta senpä näkee miten tämä kuopus sitten sotkee. Kestovaippoja en harrasta joten se pyykkimäärä jää meiltä pois.

Vappuvaavi kysyi vauvakuumeesta; ensin käsitin kysymyksen että heti toinen tähän perään, mutta se tarkoittikin että kuume odotella syntyvää syntyväksi :LOL:.
Juu on se tietysti selvästi enemmän jo mielessä.

Enemmänkin viime hetken paniikki tässä taitaa tulla. No nyt on tosiaan se suunnittelemani vaatteiden järjestelyhurrikaani mulla menossa ;). Tuossa eilen sain loppuun vaateinventaariprojektin ja vein hyväntekeväisyyteen 5 pussillista enimmäkseen vaatetta! Oli siinä omia aikas paljon mutta myös lasten vaatetta.
Sitten yleensäkin esikoisen vaatteiden järjestelyä ja pieneksi mennyttä sivummalle.

Seuraavaksi olisikin itse vauvanvaatteet vuorossa ja niille paikka. Pinnasänkyä jonotan netin kautta jos se eka ei sitä ostakaan.

Sairaalalaukkua en ole edes juuri pohtinut. Voihan sitä sitten ainakin yrittää miehen kautta jotain tilailla ;). Luotan että sen vielä ehtii.

Eilen ostin pilkkahintaan Emman rintarepun. Vähän olen epäileväinen alanko ihan vauvalle sitä käyttää kun pelottelevat keskustelupalstoilla että vauvan selkä ja omakin siinä kärsii... No, varmaan otan sen käyttöön syntymästä kuukauden jopa vasta kahden kuluttua. Onhan siinä aika pysty asento kieltämättä vauvalle, mutta en ymmärrä niistä kangasvirityksistä mitään niin käsissä varmaan kantelen sitten ja välillä lattia tai sitteri.
Enää puuttuis pinniksen jälkeen kylpypunkkaan jalat ja sitten ne vaipat ja omat tutit + muut hoitovarusteet. Hoitopöytä kasataan varastosta varmaan aluksi omaan makkariin.

Äitiyspakkauksen vauvan vaatteista sanoi Vappuvaavi ihan viisaasti että tosiaan siinä olevat kevyttoppikset ja kerrastot menevät varsin hyvin vielä ensi talvena vauvalle. Eivät ne vaavit niin huimaa vauhtia kuitenkaan kasva ja muistelen että kevyttoppa olis 70 + jotain senttiä. Kaverillani on suurikokoinen poikalapsi joka vuosikkaana alkaa olla tuon 70 + senttiä joten nou hätä. Kyllä ne suurin osa käyttöön tulee.

Ratkaisin sen oman tuskailun pakkauksesta siten että tilaan sen mutta se käytännössä menee sattumoisin eka serkulle joka asuu ulkomailla ja odottaa esikoista myös maaliskuulle =). Itse otan siitä käyttöön sen laatikon kuten alunperinkin ajattelin/toivoin mielessäni ja vaatteet postitetaan sitten hänelle. Jos hän saisi pojan (ei vielä tiedä kumpi) niin menisi kyllä nappiin tuo ÄP-pakkaus ;). Näin kaikki on tyytyväisiä. Meilläkin on tytön laatikosta niin hyväkuntoista vaatetta että niihin olisi vain "hukkunut" jos toisenkin pakkauksen olis tilannut itselle.

Isyysvapaista; olen samaa mieltä niiden kanssa jotka sanovat isän aloittavan vapaan heti vauvan synnyttyä. Kyllä se minustakin paras aika on vapaa viettää. Kuten Vappuvaavi totesi että omasta kunnosta ei ole mitään takeita niin silloin isä jos kuka on parhainpana apuna siinä. Nyt onkin isillä jo viimeiset hetket varailla vapaa kun se pitää kuiten 2 kk ennen vapaan alkua ilmoittaa TA;lle.

Ja kun perheenisän kesäloma sitten koittaa suht pian niin luotan että noin menee parhain päin.

Hurjaa Tarrasukka että sinun pitää vielä 20 kg nostella!! Ihan älytöntä mutta onneksi se terkkari kirjoitti viisaasti siihen paperiin. Ei minustakaan vaikka kunto hyvä ole enää nostelemaan noin painavaa. Hyvä että kauppakasseja voin raahata.

Jaksuja kaikille :flower:

Daria09(40v.) + tytteli RV 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Tänään käyty ylimääräisessä neuvolassa..ei ollut sf mitta kasvanut viimevikkostakaan, joten kasvukontrolliin saatiin lähete. Kovasti pelottaa, että tää syntyy ennenaikojaan..ollut niin tukala olo tässä viikon aikana...hirvee paine alapäässä ja alaselässä, vihloo ja pistelee ..neuvolantäti sanoi, että pää on jo niin alhaalla, kuulemma vähän vaan sormenpäihin enää tuntui vatsanpäältä kokeiltuna..

Aamupäivät jaksaa jotenkin touhuilla mutta sit tuntuu jo että käveleminenkin ja tytön nostelu tekee pahaa.. pitää tosissaan yrittää lepäillä..saapahan sitten kontrollissa vähän tietoa missä mennään..sitä odottelen, sais vähän kokoarviotakin :) täälläpäin kun ei raskauteen kuulu edes minkäänlaisia synnytystapaarvio ultria loppuajasta, kuten monet siellä on kirjoitelleet..

Täällä kans mietitty et pidetään heti kaikki 3vk isyyslomaa putkeen..viimeksi viikko vierähti pelkästään sairaalassa ja mies oli sitten vain viikon kotona, kun piti kaksiviikkoa isyyslomaa aluksi vain...

Voiskin joku päivä käydä ostelemassa loput vauvan tarvikkeet, jos tää vaikka päättääkin syntyä aikaisemmin niin olis ainakin jo valmiina :) pysyis vaan vielä lapsonen kyydissä ainakin muutaman viikkoa !!

Rv 33+2
 
Taustalta taas kommentoin! Neuvolapsykologista itsellä vain hyviä kokemuksia! Olen käynyt tapaamassa neuvolapsykologia kolmen viikon välein niskapoimu-ultrasta lähtien (nyt olen siis raskausviikolla 33). On ollut ainakin itselle suuri helpotus päästä juttelemaan kaikista mieltä painavista asioista ammatti-ihmisen kanssa, saada ymmärrystä ja vinkkejä. Itsellä alunperin käynnit aloitettiin koska edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja toi pelkoja tähän nykyiseen. No nyt käynneillä on keskusteltu paljon muistakin asioista jotka vaivaa mieltä ja etenkin synnytyspelosta on päässyt puhumaan kun tuo h-hetki lähenee. Joten suosittelen lämpimästi niin saa purettua sieltä omasta mielestä asioita. Ja eipä tarvi aina kaikkea vuodattaa sille miehelle tai muille läheisille, olo kevenee ja tulee ainakin olo että ihanaa joku oikeasti kuuntelee ja ymmärtää. Neuvolapsykologille saa lähetteen ihan omalta neuvolaterkalta.
 
Moikkamoi!

Kiitos Tarrasukka kun lisäilit listan alkuun hankinnat :) Ja hui kun fyysistä työt ovat sut laittaneet vielä näillä viikoilla tekemään! Onneksi oli terveydenhoitajalla pelisilmää ja kirjoitti sairauslomatodistuksen.. Ja toivottavasti et joudu enää sille tökerölle lääkärille! Mun mielestä uskomatonta, että jossain muut joutuu aina paikkailemaan ja anteeksipyytelemään jonkun omituisen toimintaa, ei ole ehkä ihan oikeassa ammatissa se lääkäri kyllä |O Kaveri teki Valviraan kerran valituksen epäasiallisesta äitiyspolilääkäristä, jolla oli käynyt useaan kertaan ja aina sama meininki. Ja valituksen teki nimenomaan kätilöiden aloitteesta, kun tilanne oli jatkunut vaikka kuinka kauan eikä esimies ollut siihen puuttunut ja vihdoin se johti siihen, että lääkäri sai lähteä muualle. Että kyllä aiheesta saa ja pitää valittaa.

No hyvä jos muillakin on vauvakuume yltynyt ;) Kyllä sitä jo haluaisi vauvan syliin, vaikka tietysti näillä viikoilla olisi vielä aihetta pysyä mahassa kasvamassa :heart:

Tästä päästäänkin taas mun ärsytysaiheeseen eli mahdolliseen yliaikaisuuteen. Meillä siis esikoinen syntyi rv42+0 ja voi että sitä päivittelyä jo viikolta 37 asti, että EIKÖ SE JO synny ja SYNTYISI nyt ajoissa. Öö, miksi pitäisi? Perintötekijöilleen ei voi mitään, ja meidän suvussa haudotaan pitkään ;) Itse näen sen niin, että vauva on aina vaan valmiimpi kun on mahassa loppuun asti ja kun oma vointi pysyi hyvänä myös lasketun ajan jälkeen niin ei se mua haitannut, vaikka muita tuntui haittaavan :) Tästä syystä myöskään ei olla kerrottu tarkkaa laskettua aikaa tällä kertaa kuin kouralliselle, sillä en enää jaksa toista kertaa sitä "vieläkö sitä ollaan yhtenä kappaleena" ja "se menee sairaalasta suoraan armeijaan" juttuja :kieh: Yhdelle päivittelijälle jo sanoin viime viikolla, että miksi pitäisi etuaikaan syntyä kun yliaikaisuudesta ei ole mitään haittaa yleensä, päinvastoin. Ei tullut mitään vastausta :LOL: Katsotaan taas mitä sammakoita mun suusta lähtee kyselijöille kun se aika koittaa... ;)

Ja mamu tsemppiä sinne! Eiköhän kaikki ole hyvin, se sf-mitta ei kerro välttämättä koosta mitään :)

Hyviä vointeja ihan jokaiselle :heart:

Vappuvaavi ja tulokas rv32+2
 
Heipä hei!
Piti mulla jo alkuviikosta kirjoitella kuulumisia, mutta enhän minä oo saanu aikaseksi..Vaikka vapaapäivillä ollukkin! :D Mutta nyt, asiaan, neuvola mulla oli maanantaina. Kaikki ok, ilmoitti että mullahan olisi mentävä sokerirasitukseen! Aika rasitukseen varattiin samalla ja se olikin jo keskiviikolle, elikkäs eilen kävin siellä. Ensinnäkin vähän olin nyreissäni, kun neuvolatäti noin yhden äkkiä pamautti ton rasitukseen menon. Olin jo kuvitellut ettei tarvi mennä, kun ei ollut ottanut puheeksi mutta epäilin kyllä alusta alkaen joutuvani mahdollisesti menemään tuon painoindeksin vuoksi. No loppujenlopuksi, sokerirasituskoe olikin odotettua helpompi. Tai tuo pitkä paastoaminen ja labrassa notkuminen ja sokerilitkun juominen, ei ollutkaan niin hirveää kuin pelkäsin :D Ja jos oikein käsitin, arvot ovat olleet kohdillaan sillä neuvolatäti sanoi soittavansa seuraavana päivänä (eli tänään) jos tulokissa jotain poikkeavaa. Siispä JEE, ei ongelmia sokereiden kanssa. :)

Sitten hieman neuvola mittatuloksia:
RV 28+6
RR 127/68
Hb 125
SF 28
Liikkeet ++, RT ja syke pikkuisella 156 kun juuri rupesi potkuttelemaan :heart:
Paino +632g !! voi kääksis oikeasti, herkut maistuu eikä itsehillintää laisinkaan! :( Raskauden aikana tähän mennessä painoa tullut yhteensä n. 7kg..
Pikku neitin painoarvio 1 342g! Huisia ajatella että masu asukki on jo reilu kilon painoinen, vaikka pienihän se vielä on :)

Siis hui sentään Tarrasukka, onpa tosissaan aikamoisia nosteluja sulla töissä vielä ollut. Hyvä vain, ku terkkari kirjoitellu moisen lapun ettei enää jatkossa moista..Mulla töissä kans ois noita raskaita nosteluja, mut lähinnä ihmismuodossa kun vanhusten palvelutalossa töissä, mut onneksi ihana työkaverit pitää huolen ettei mun tarvitse raskaimpia nosteluja tehdä :)

Kiva kuulla että Daria09 sait tahtosi ja pääset kokoarvioon aikaisemmilla viikoilla!

Huui, toivottavasti pikkuinen nyt pysyy kyytissä mukana vielä tovin mamu13! Koitahan lepäillä ja jaksella kipujen kanssa!

Voii sinähän aivan kohta jo Vappuvaavi saat itsekin jäädä kotiin! Reipas viikko vain! Mulla kans juuri 35+0 alkaa äippäloma, mutta vielä on sinne matkaa.. :) Liekö se kaikilla alkanee tuolla viikolla, ellei sitten saikkulle ennen sitä pidä jäädä.
On niin hurjaa kun tuntuu että suurin osa täällä on jo hyvinkin rv 30+ ja osa jo viittävaille äitiyslomalla! Itsellä tuntuu olevan iäisyys tuohon äitiyslomaan.. :D Odotan siis innolla jo kotiin jäämistä, vaikka samalla jännittääkin kovasti. Haluaisi jo laittaa kaiken valmiiksi pikkuista varten, mutta samalla huomaan jarruttelevan itseäni sillä voisi jotakin jättää sitten äitiysloman ekoille viikoille laitettavaksi ettei aivan tylsistyisi..Plus eihän meillä ole vauvalle vielä kuin vaatteita. Mutta voisi suunitella mitä huonekaluja täytyy vaihtaa vauvanhuoneeseen, nykyisiä huonekaluja vietävä sieltä pois ja hankittava jotakin uutta tilallekin. Hoitotasosta on niin ristiriitaiset ajatukset, etten oikein tiedä miten sen kanssa tekisin. Jos saisi halvalla jostakin hyvännäköisen käytetyn niin voisihan sen hankkia..Uh ja hankinnoista puheen ollen! Tänään kävin kaupoilla ja kävelin pitkän kaavan kautta (ensimmäistä kertaa) koko lastentarvike osaston läpi! Ja voi mitä ihanuuksia siellä näinkin, mitään en vielä ostanut sillä voisin pyytää lahjaksi joitakin noista ihanuuksista :kieh:

Hmh, sitten vielä piti kommentoidaa äitiyspakkauksesta, siis ihanaa! Olipa ihana kuulla, että talvivaatteet mahdollisesti mahtuvat ensitalvena vauvelille päälle ja niitä pääsee sitten käyttämään!! :heart: Sitä kun ei ole mitään hajua noiden vaatteidenkaan suhteen että milloin minkäkin kokoisia vaatteita käytetään ja mikä vuodenaika se sitten mahtaakaan olla! :D

Isyysvapaista, hyvä kuulla kokemuksia tämänkin suhteen! Tietää isännälle sanoa että voisipa siis pitää tuon 3vk vauvan syntymästä sitä lomaa :) Uskon kyllä avun olevan tarpeen, meilläkin kun tuo koiranpentu joten tuplasti tarvii käsipareja senkin vahtaamiseen. Plus kun esikoinen on tulossa, niin itse vauvan kanssa varmaan tartteen käsipareja..JA haluan kyllä että tuore isä pääsee heti tekemään kunnon tuttavuutta lapsensa kanssa :heart: <3
Ah että olen kyllä niin onnellinen elämäntilanteeseeni juuri nyt, sydän niin pullollaan rakkautta :heart:

Onnea ja rakkautta teillekin :heart:
Piip- ja pienoinen 29+2
 

Yhteistyössä