Maaliskuun muruset 2011 *elokuussa*

Jee tissigalluppi ;) Vastaan samaran kohtalotoverina ja samaa pohtineena:

Tissigallup:
(Rastia ruutuun)

[x] Tissit kipeät - ei silti mitenkään häiritsevästi
[ ] Tissit kasvaneet
[x] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa? - hieman pulleammat mutta ei tosiaan ole kasvaneet kuppikokoa tms.
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Viikot: 11+0
Monesko lapsi: 1

Olen hoikka ja rinnat A-kuppia.

Heipa 11+0
 
Toppapuvusta Itse en aio ostaa. Laskettu aika 26pv ja jos pakkasia ei ulos edes "saa" mennä.. ja tuskin meillä heti viikon sisään sinne mikään kiire muutenkaan. En usko että toppista täällä tarvitaan.

Tissigalluppi
Ei oo kipeet eikä kasvaneet täs raskaudes.

CB- 8+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Toppapuvusta Itse en aio ostaa. Laskettu aika 26pv ja jos pakkasia ei ulos edes "saa" mennä.. ja tuskin meillä heti viikon sisään sinne mikään kiire muutenkaan. En usko että toppista täällä tarvitaan.

Tissigalluppi
Ei oo kipeet eikä kasvaneet täs raskaudes.

CB- 8+3

Mä ajattelin ostaa kevyen haalarin ellokselta tai muusta liikkeestä ja neuloa haalarin. Toppapukua en minäkään osta. Toukokuussa ja kesäkuussa saattaa vielä olla aika koleaa ja siksi tuo villahaalari.
 
Tissigalluppiin:

[ ] Tissit kipeät
[ ] Tissit kasvaneet
[X] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Kersa on toinen ja viikkoja poksuu tasan 11

(.)
Ei kummempaa. Kotidoppleri tuli ja sillä kuului heti komeat 168 tuntumis suhisevat sykkeet :)
Kerroin sitten esikoiselle ja innoissaan se masua illan mittaan on silitellyt ja kysellyt vauvajuttuja.

Poks Poks Poks Poks

GCS15 & masukki 11 tasan!
 
Tuli mieleen, ku tossa tänään kävelin erään pojan takana joka tupakkaa sauhutteli, että välttelettekö kaikin tavoin tupakansavua? Kovasti ite yritän ja mies lopetti autossa + mun aivan vieressä polttamisen. En ole ite tupakkaa polttanut, mutta alkoholin kanssa tuli sitä otettua. Kirosin totakin poikaa joka mun edessä käveli. Teki mieli sanoa sille "voisitko tumpata sen, olen raskaana" :LOL:

Neuvolantäti kysyi muutes silloin ekalla kerralla alkoholista, että "oletko nyt pystynyt vähentämään?", ku kerroin käyttäneeni alkoholia silloin tällöin ennen raskautta. Ihan, ku olisin ollut joku alkoholisti. Juu, eiku pari naukkua päivässä tulee otettua :LOL: Joo, no jotkut varmaan naukkailevat alkoholiakin raskaana, mutta itellä ei tulis mieleenkään.

7+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja samara88:
Tissigallup:
(Rastia ruutuun)

[x] Tissit kipeät
[x] Tissit kasvaneet
[ ] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Viikot: 8+5
Monesko lapsi: eka
Mulla nuo tissit on tosi kipeet. Mahallaan on ärsyttävää nukkua.. Entiset rintsikat kiristävät ja tissit pursuavat niistä ulos.

Mulla on ollut sellasta pientä etovaa oloa nyt. Tai välillä tulee sellanen tunne kurkkuun niinku pitäis yökätä ja ajatus jostain ruuista tekee jo sellasen yökkäysrefleksin melkeen. On tää varmaan nyt sitten sitä raskauspahoinvointia vaikka tosi lievää.

Mä en ole edes tietoinen mitä ruokia ei saisi syödä. Oon ihan pihalla kaikesta. Oon kuullut ettei maksaa kannattais syödä. Oon silti n. kerran viikossa laittanut leivän päälle maksamakkaraa, se on mun suurinta herkkua. Onko se vaarallista jos noin vähän käyttää? Mistään muista kielletyistä ruuista mulla ei ole hajuakaan. Mut neuvolassa selviää kai.

Mulla muistui mieleen yksi juttu mistä pitää kai neuvolassa mainita. Mulla on veressä joku hyytymistekijäongelma tms, en ole ihan tietoinen. Ei kumminkaan hemofilia. Mutta mun verta ei saa esim. luovuttaa naispuolisille kun siitä tulisi ongelmia synnytyksessä. Täytyy tuosta tosiaan puhua neuvolassa kun saattaahan tuo jotain vaikuttaa synnytyksessä, emt.

Äiti sitten meni ja kertoi tästä raskaudesta mun mummolle. Mä olisin halunnut odottaa ja kertoa vasta sitten kun ultra on ohi. Ärsyttävää! Ja mummuhan on nyt sitten saanut kauheen kohtauksen ja sen elämä on kuulemma pilalla ja kaikkien elämä on, ja hän menee psykologille jne. Mua surettaa. Miks tämä ihana asia on toisille niin kauhea? Tietysti täytyy muistaa että mummu on vanha ihminen ja suhtautuu asioihin eri tavalla. Mut onko tää muka NIIN KAUHEETA!? :( Pikkuveli (11v) kuuli asian siinä sitten samalla.. sekin vielä. Se otti tän ihan hyvin. Mut kiva jos kaikki ei olekaan hyvin, niin kertoa kaikille että ei sieltä vauvaa tulekaan..

Mua pelottaa keskenmeno tai että sikiö on kuollut. Eikö YLEENSÄ pitäisi tulla jotain vuotoa? Tiedän että on olemassa myös keskeytyneitä keskenmenoja ja jos sikiö on kuollut niin raskausoireet ym. saattaa jatkua. Mahakipuja mulla ei enää oikeastaan ole ollut.

Mut mua pelottaa et mulla on joku tulehdus tuolla alapäässä kun on sellaisia oireita, vuotoa, hajua jne. Mulla on ennenkin ollut ja siihen sai jotkut lääkkeet, muttei tarkemmin tutkittu mikä se on. Hiiva ei ainakaan. Mut mulla kyllä välillä on tuollaisia oireita ja ne yleensä menee itekseen ohi. Noo keskustelen tuostakin neuvolassa perjantaina :)

Littledeath 8+5

 
Alkuperäinen kirjoittaja innoM:
Tuli mieleen, ku tossa tänään kävelin erään pojan takana joka tupakkaa sauhutteli, että välttelettekö kaikin tavoin tupakansavua? Kovasti ite yritän ja mies lopetti autossa + mun aivan vieressä polttamisen. En ole ite tupakkaa polttanut, mutta alkoholin kanssa tuli sitä otettua. Kirosin totakin poikaa joka mun edessä käveli. Teki mieli sanoa sille "voisitko tumpata sen, olen raskaana" :LOL:

Neuvolantäti kysyi muutes silloin ekalla kerralla alkoholista, että "oletko nyt pystynyt vähentämään?", ku kerroin käyttäneeni alkoholia silloin tällöin ennen raskautta. Ihan, ku olisin ollut joku alkoholisti. Juu, eiku pari naukkua päivässä tulee otettua :LOL: Joo, no jotkut varmaan naukkailevat alkoholiakin raskaana, mutta itellä ei tulis mieleenkään.

7+2
Mun mies polttaa parvekkeella ja komento on että ikkuna kiinni makkarista ja parvekkeen ovi. Varsinkin jos mä nukun.
Mä voin siitä hajusta tosi pahoin, en tosin ennenkään siitä tykännyt. Ja hyvin toi tietää että pussaamaan ei oo asiaa jos on polttanut

:x

Mulle ei ole koskaan maistunut siiderit ... enkä ole koskaan edes polttanut. Vielä kun pääsisin makeasta eroon :ashamed:

Silvia + Vilianna 9+6
 
Tissigallup:
(Rastia ruutuun)

[x] Tissit kipeät (tulee ja menee)
[ ] Tissit kasvaneet
[x] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Viikot: 10+1
Monesko lapsi: ensimmäinen

Tsempitykset vuotelijoille, toivottavasti kaikki hyvin!

Mielihaluista, itsellä oli ne perinteiset suolakurkut, sitten teki mieli piimää, viiliä, luumu- ja ruusunmarjapilttiä, ja viimeisimpänä piti tehdä pizzaa ja panna smetanaa päälle (oli itseasiassa ihan hyvää :D )

Töissä selkä ärtyi raskashoitoisista/nosteltavista potilaista sen verran, että olin saikulla ke-su. Eilen taas töihin ja ihan hyvin meni. Järkky väsymys ei lähtenyt saikullakaan, mutta perjantaina viimeinen työvuoro ja ensi viikolla koulunpenkille.

Yökötystä ollut nyt vähän enemmän, hajut tekee pahaa, mielialat heittää kärrynpyörää ja itkettää ihan kaikki. Ja kummia alapäätuntemuksia, ei siis samanlaisia kuin kannatinvihlonnat, vaan tuntuu alapäästä semmoinen "kouraisu."

Saikulla kerkesin kaikkea haaveilla, ja nyt olen mieltynyt Oran Jovi Air-vaunuihin Kokemuksia kellään? Edulliset ja kivannäköiset, musta/oranssi tai ruskea väritys olisi kiva. Ja ensimmäinen mammapaita tarttui HM:ltä mukaan.

Kertomisesta, eli molempien perheet ja kaksi ystäväpariskuntaa tietää. Aateltiin oottaa ultraan asti ennenkuin kerrotaan muille, mutta siihen tuli aika ja on vasta 13+4, eli saa nähdä vieläkö maltetaan sinne asti olla hiljaa.

tupunen ja rymy 10+1 (jo neljännes raskautta mennyt, hurjaa!)
 
Alkuperäinen kirjoittaja innoM:
Tuli mieleen, ku tossa tänään kävelin erään pojan takana joka tupakkaa sauhutteli, että välttelettekö kaikin tavoin tupakansavua? Kovasti ite yritän ja mies lopetti autossa + mun aivan vieressä polttamisen. En ole ite tupakkaa polttanut, mutta alkoholin kanssa tuli sitä otettua. Kirosin totakin poikaa joka mun edessä käveli. Teki mieli sanoa sille "voisitko tumpata sen, olen raskaana" :LOL:

Neuvolantäti kysyi muutes silloin ekalla kerralla alkoholista, että "oletko nyt pystynyt vähentämään?", ku kerroin käyttäneeni alkoholia silloin tällöin ennen raskautta. Ihan, ku olisin ollut joku alkoholisti. Juu, eiku pari naukkua päivässä tulee otettua :LOL: Joo, no jotkut varmaan naukkailevat alkoholiakin raskaana, mutta itellä ei tulis mieleenkään.

7+2
Mulla kans neuvolakorttiin oikeen merkittiin et juon yhden annoksen, kun sanoin että joskus juon.

Ja mullaki siis tosi harvinaista. Eli noin kerran puolessa vuodessa.
Tuli ihan juoppo olo.. :LOL:

Nunnika rv 12, JEE!! =)
 
Tissigallup:
(Rastia ruutuun)

[x] Tissit kipeät
[ ] Tissit kasvaneet
[ ] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[x] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Viikot: 8+2
Monesko lapsi: kolmas

Tosiaan aiemmissa raskauksissa tissit heti alussa turvonneet, mutta nyt ei tässä kolmannessa. Kipeät kyllä ovat. Mieskin välillä "huolestuneena" tuumailee onkohan ne jopa kutistunut! :LOL:
Voi silti että painon nopea putoaminenkin on vaikuttanut tähän??

Kertomisesta Me ollaan ihan lähimmille raskaudesta kerrottu ja pari mun kaveria myös tietää. Mitenkään en tätä salaile mutta en varta vasten myöskään kertoile ellei jossain asiassa muutoin tule ilmi! Kyllä se sitten aikanaa varmasti kaikille kuitenkin selviää! ;)

Mullekin tuli tänää postissa doppleri... pitänee vähän tutustua sen käyttöön. =)

Liro ja papunen 8+2
 
en voi pitää vatsan päällä lapsia kun löhöilen sohvalla, sattuu niin pirusti jos nojaavat päätään tisseihin.
elo on tasaista, paha olo vähän helpotellut, ja vähän turvotuskin mennyt. ruoka ei juuri maistu, ja paino on tippunut.. ma olisi ultra, tänään 10+1 jos oikein muistan :D
mulla oli tuossa angiina ja sitten vielä kuumetta sen jälkeen, oon sairastanut mummolassa kaikessa rauhassa, ei ole paljoa jaksanut palstalla roikkua. mutta eiköhän tää tästä vielä :xmas:
 
Terveisiä yövuorosta!

dindei: Siis mulla ihan sama juttu; ei pysty laittaan kinkkua leivän päälle! :$ Mut metwurstia menee kyllä!!

Tänään tai siis eilen, heh, mä sain nykästyä lääkäriä hihasta ja teki mulle np-ultran! Ja ultraski tosi kauan ja tarkasti! Otti 4D kuviaki! :) Kaikki oli siis hyvin! Katteli rakenteitaki mitä jo näkyi; mm. nelilokeroinen sydän sykki hienosti, virtsarakko ja vatsalaukku näkyi. :heart: Ja komeesti oli asukki kasvanu, oli siis viikon isompi ku menkoista laskien eli tänään 13+1 eli

LA on 22.2.

Saanko kuitenkin pysyä seurassanne kun tänne olen mukavasti kotiutunut?? :ashamed: Alkuun vähän kirjoittelin helmikuisissa enne kuin tämä ryhmä perustettiin, mutta niillä sivuilla en juuri ole sen jälkeen käynyt.

Tissigallup:
(Rastia ruutuun)

[x] Tissit kipeät (ja varsinki nännit!!)
[x] Tissit kasvaneet
[ ] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät


Ensimmäinen lapsi ja nyt siis 13+1

Nyt ei järki luista enempää, ihan ku jotain piti viel kirjottaa mut ei kykene nyt ajatteleen! Ens kerralla lisää!!

Tsemppiä edelleen vuodoista ja pahoinvoinneista kärsiville!!

Anna31
 
Tissigallup:
(Rastia ruutuun)

[ ] Tissit kipeät
[ ] Tissit kasvaneet
[ ] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[x] Ei kasvua
[x] Ei kipeät

Viikot: 12+3
Monesko lapsi: Toinen

Pikasesti tänne vain etten nyt varmaan toviin käy kun meillä on perheen kesken ongelmia ja mies muutti (tuoreista kihloista huolimatta ) kaverilleen ja siitä saa nähdä muuttaako omaan asuntoon. Eli tässä nyt katsomme tuleeko musta sittenkin nyt yh- mamma :ashamed: Tätä ei helpota se että tilanne johtuu mieheni virheestä joka tuntuu minusta ääri pahalta.. Noh onnea kummiskin teille ja palaan kyllä tässä kun mieli muuttuu taas paremmaksi :wave:

Dindei + pikku 12+3
 
huomenta kaikki taas :)

dindei no voi miten kurjaa että vielä tulee stressi miehen tekosista, kun pitäis saada keskittyä vauvaan nyt :hug: voimia sulle ja koita pysyä kasassa!!

Mä en tiedä mistä alkaisin... Pahat olot on alkaneet hellittää, jos kuitenkin oon rasittanut itteeni liikaa, on iltasella saattanut tulla oksettavaa oloa. Mutta edeltävät kolme päivää ovat olleet varsin miellyttävät. Ei niin pahaa oloa eikä sitä suunnatonta väsymystäkään, päivät menny hienosti. Paitsi eilinen... Mä tunsin olevani loistokunnossa ja siivoilin onnessani... Sain inspiraation siirrellä sit vähän huonekalujakin... iltapäivällä sitten alkoi tulla aivan kirkkaan veristä vuotoa :headwall: menin aivan paniikkiin, soitin neuvolaan et mitä tehdään ja mä haluan HETI jonnekkin ultrattavaks... No eihän niillä tietenkään ollu sellasta mahdollisuutta... Olisin voinu kuulema mennä myös ensiapuun,mut ne on sellasia ne keikkalääkärit että ei kiitos tässä tilanteessa :| Sit olin yhteydessä mieheen joka tietty oli töissä, ja sovittiin et kysyn yksityiseltä mitä tehdään. Saatiin sitten aika aika pian ja mä jännitin kuin hullu, että tapoinko mä tän lapset sillä hääräämisellä :'(
Lääkäri oli nainen ja AIVAN ihana, rauhotuin heti ja hän aloitti tutkimukset. KAikki oli ihan hyvin, vuotoa ei näkynyt. Sitten ultrattiin... Ja meidän vauvelihan se siellä se köllötti :heart: kauhea hyöriminen ja pyöriminen ja ei meinattu edes kuvaa saada, kun niin vilkas oli :LOL: ja siitä jo lääkäri sanoi että jos keskenmeno ois käynnissä tai ois vaikka uhkaamassa, sikiö olis tosi paikallaan ... No ja sydänkin tykytti melkoista vauhtia.. Mä itkin NIIIIIIN paljon, mies seisoi vieressä ja mä puristin sen kädestä.... :'( Meillä on siis tulossa vauva, NYT sen oikeasti uskon =) Kaikki kääntyi hyväksi ja nyt olen muutaman päivän täysin levossa, ja voitte uskoo, että mitään raskasta EN enää nostele.... mies vaan totesi että enkös mä ole sanonut että et reihu siellä kotona :LOL: JA siis maanantaina on se varsinainen neuvolalääkäri, mun ei olis pakko enää sinne mennä kun kaikki kerran on ok, mutta kyllä varmaa mennään ja saadaan pikku-murmelista uusia kuvia ja taas saa varmistaa et tosiaankin kaikki ON hienosti =)

En noihin gallupeihin osaa vastata, mä leijun nyt niin pilvissä... ei pysty keskittymään nyt mihinkään, on vauva aivan koko ajan mielessä :heart:

Mutta palstalle tulen takaisin , ikävää että moni on joutunut luopumaan omastaan, voimia teille menettäneille :hug:
 
Tissigalluppiin:

[ ] Tissit kipeät
[ X] Tissit kasvaneet
[] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Viikot: 10+0
Monesko lapsi: Toinen


Kurkkasin ja ilmoitan että tänään poksuu taas viikot, Ihanaa!
:heart:

A 10+0 POKS POKS POKS
 
HIETAKA; miten pääsit naikkarille ultraan jo nyt???? kun mulle sanottiin su kättäriltä ettet tänne kyllä vielä kuulu kun vkja oli vasta 7+6 ja vatsa kipeä! kättärille ajattelin mennä synnytyseen kun 2 aiempaakin siellä synnyttänyt.
kävin puntarilla äsken.. 1,5kg painoa tullut!! :eek: :ashamed: :snotty: :whistle: :/ B) .pitäisköhän hieman alkaa rajoittamaan tuota mässäämistä?? :ashamed:

mä en vieläkään osaa rauhoittua keskenmenon suhteen! yritän varata femedaan ajan ensi vklle, maksoi mitä maksoi. Eikös tuulimunassakin oireet jatku pitkällekkin? keskenmenohan mulla huomattiiin vklla 11+3 ja oireitahan oli ihan siihen asti, vaikka vauva oli menehtynyt vklla 7+1! oireet tosin oli hyvin lieviä ja tiputteluvuoto alkoi vklla 10. Tuulimuna muutama kk keskenmenon jälk huomattiin vklla 9 ja ihan kuitenkin oksentelin..
 
ja mulla tänään viikkoja 11+0 ELI 12.viikko alkoi,huh.... äkkiä tää alku onkin menny vaikka tuntuikin että ei nää päivät vieri mihinkään...

mikä lapselle työnimeksi tästä uus kyssäri... mä en tiedä mikä nimeksi mut joku ois kiva keksiä =) molemmille aiemmille muksuille on työnimet ollu, nyt tarttee keksii tällekin ..

tisseistä no niin aamukahvin juotuani aivosolut alkaa toimia :kieh: hmmm. kipeät ovat kovasti, öisin kokeillu välillä nukkua liivit päällä,
Kasvaneet ovat, makasin illalla sohvalla ja rakas avokkini sanoi että oho, onpas sun tissit kasvanu :LOL: olen ollu kokoa 75 B, joten uudet rintsikat tarttis käydä ostaa, kyllä tää koko on pieneks jääny... en vaan oo jaksanu keskittyä mihinkään vaateostoihin vielä..

niin ja kolmas lapsi on mulle, avokille eka. Siis mulla on edellisestä liitosta nämä kaksi isompaa tenavaa =)
 
Tissigalluppiin:

[x ] Tissit kipeät
[x ] Tissit kasvaneet
[] Tuskin kasvaneet, mutta vähän turvoksissa?
[ ] Ei kasvua
[ ] Ei kipeät

Viikot: 11+0 (neuvola ) tai 11+6 ("tarkistus ultra" )
Monesko lapsi: Kolmas

Esikoiseltakin rinnat paisu hirmusesti, kuopukselta ei juurikaan. Molemmilta kasvaneet vielä kun maito on alkunut nousemaan... ja sitä onkin sitten piisannut! Vaikka olen tosi hoikka niin molempia lapsia on tullu imetettyä 2 vuotta. (Täysimetystä molemmilta 6kk )
Tätä tulevaa jos pystyis imettämään vuoden niin olisin tyytyväinen. :)

Dindeille Jaksamista! :hug: Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhainpäin.

Onnea hyvistä ultra kuulumisista! On se niin ihanaa, kun kuulee, että kaikki on ok! :flower: :heart:

En tiedä lukiko kukaan tai siis jäikö kellään mieleen, kun kirjoitin siitä saikkulapun viemisestä pomolle jossa diagnoosi paljastaa raskauteni...
No enivei, vein sen eilen sillä diagnoosilla mikä siinä oli ja pomo oli saanu sen joskus päivällä. Siitä meni muutama tunti, kun mun puhelin soi. Pomo soitteli ja sanoi, että kjun sun sopimus kohta loppuu, niin mitä jos pitäisit pari viikkoa lomaa ja tulisit sitten takaisin ja tehtäis sellanen ainakin 10 vuoden sopimus! Olin ihan :eek: koska olin varma, että raskauden takia paikkaa en saa.... Nyt oon ihan :D :D :D Ihan huippu hienoa!

Eikä siinä sit ollu kaikki, tuosta muutama tunti ni mies soitti, että meidän hääpäivä on varmistunu. Hui, mennään naimisiin muutaman kuukauden päästä! :heart: :D Ihan hullun isoja asioita yhdelle päivälle, mutta niiin parhaita! :D
Pikkasen tulee kiire häitten kanssa, mutta jospa se tästä! ;)

).( Paha olo alkaa helpottaa, yököttää välillä, mutta oksua ei ole tullu viimeks ku perjantaina, jee!
Olen ihan haltioissani, kun ilmat on viileempiä... auttaa tähän oloon tosi paljon! :)

Tiitulipiituli 11+0 (?)
 
tulin pikasesti kuikkaamaan tänne ennen neuvolaan lähtöä :wave:
lapset laitettu kouluun hammastenkiristysten kans |O meidän neiti kun on ihanassa murkkuiässä ja siihen samaan syssyyn vielä sillä menkat!!! joka saatanan asiassa pistää vastaan ja höykyyttää pikkuveljee! kun tää tuhruaminen muutenki rassaa,nii pinna katkee het...
nii ,asiaan...
mua suunnattomasti sieppaa ku mies on KOKO AJAN tisseissä kii :headwall: ku muutenki on arat. sanoin sille,et ihan selvästi sillon tissifetissi. hönö vastas,et mun tisseihin :LOL:
seki on hermona jo mun tuhruilun takia,ku tää on sille eka lapsi niinku floverilla
joku selvyys on saatava! kai se on tuhlattava yksityiseen vimpat rahat :|

flover Vinski olis aika kiva työnimi. neutraali ja "sukupuoleton" nyt tää häippää neukkulaan. pitäkää peukkuja et pääsisin äippäpolille ultraan!
 

Yhteistyössä