Maaliskuiset 2023

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Eikö se vaihteluväli oli aivan valtava noissa hcg arvoissa 🤔. Oleellisempaa on kai, että se arvo about tuplaantuisi parin päivän välein. Eli jos kovin huolestuttaa niin yksi mahdollisuus on käydä toisessa mittauksessa parin päivän päästä @Ronjaa1996 ? Toisaalta käsittääkseni nouseva hcg ei kuitenkaan takaa, että kaikki on ok. Siksi itsekin jätin toisen digin ostamatta ja koitan vaan jaksaa vu:hun.
 
  • Tykkää
Reactions: Ronjaa1996
Joo oli ultra! Kuukautisten mukaan 7+3, paapero vastasi 8+0 ja vahva syke löytyi ❤😭 En voisi onnellisempi olla 😭
Menen nyt tuolla 7+3 kuitenkin kun se on se "virallinen".

@Ronjaa1996 mä kävin mittauttaa hcg arvon 6+1 ja se oli 32721. Mutta siinähän voi olla hurjia vaihteluita laidasta laitaan ja silti kaikki hyvin, eiköhän sinullakin ❤ Ja tosissaan yksi lukema ei kerro mitään, vaan pitäisi ottaa toinen arvo 😊
 
Eikö se vaihteluväli oli aivan valtava noissa hcg arvoissa . Oleellisempaa on kai, että se arvo about tuplaantuisi parin päivän välein. Eli jos kovin huolestuttaa niin yksi mahdollisuus on käydä toisessa mittauksessa parin päivän päästä @Ronjaa1996 ? Toisaalta käsittääkseni nouseva hcg ei kuitenkaan takaa, että kaikki on ok. Siksi itsekin jätin toisen digin ostamatta ja koitan vaan jaksaa vu:hun.
Neuvolatäti lupasi tänään soittaa, ei soittnaut niin varmaan soittaa huomenna. Katotaan mitä sanoo ja pitääkö käydä vielä uudestaan mittauttamassa 🙂
 
Onpa mukavia ultrakuulumisia monella ❤ Mulla oli vu:ssa niin päin, että koko vastasi pari päivää vanhempaa kun olis "pitänyt" (tarkka ajankohta on tiedossa, kun oli pas, jonka jälkeisenä aamuna mielestäni jopa tunsin sen kiinnittymisen juuri ennen sitä tukevan lääkkeen laittamista).

Mietin tollasta kotidoppleria jossain kohtaa, mut onks siinä sit sellanen riski, ettei niitä sydänääniä vaan osaa ettiä / saa kuuluun, vaikka oliskin löydettävissä 🤔

Mulla on ollut nyt muutama yö ilman heräilyä, tai havahdun kyllä kerran ja hörppään vettä, mutta en herää kunnolla eikä tarvi käydä syömässä. Turvotusta on päivittäin ja aika paljon. Nyt jo ikävän tuntusta nukkua vatsallaan, vaikka se olis mulle luontaisinta...
 
Oon kans hankkimassa doppleria tässä lähiviikkoina, vaikka sen hyöty ja haittasuhde on kyllä 50/50 mielenrauhan kannalta. :D oon molemmissa raskauksissa kyllä saanut kuulumaan melkein aina ja vieläpä varhaisilla viikoilla.
Tuntuu että tämä alkuraskaus kestää jo vuoden kun joka vk menee vaan muutaman päivän eteenpäin... 😂
Jos kaikki menee hyvin niin meillehän nyt sitten varmaan tulee huhtikuinen, jos la siirtyy lähelle 25.3. Meidän lapset ei ikinä saavu ajoissa. 😅
 
Päätin aluksi seurata keskustelua vain taustalla, mutta täällä sitä taas ollaan! 😁

Ensimmäinen lapsi kyseessä ja viime vuonna takana keskeytynyt keskenmeno, joka tapahtunut arviolta 6+5 ja huomattiin vasta np-ultrassa. Viikkoja on nyt 6+4 kuukautisista laskien. Tänään on ollut pientä kuukautiskivun tyylistä jomottelua - tai on sitä ehkä aiemminkin ollut. Tuli myös paperiin pari millin kokoista ruskeaa pistettä (ehkä jotain kuivunutta limaa tyyliin..) ja tämä yhdistettynä viime vuoden kokemukseen ja kuukautiskipuun, on nyt saanut huolen nousemaan pintaan. Järki (ja google) kuitenkin sanoo, että "kuukautiskipu" on ihan normaalia ja vuodoksi ei tuota ruskeaa voi hyvällä tahdollakaan sanoa.. 😅 Viime vuonna ultrassa vaan kysyttiin enkö ole huomannut vuotoa ja nyt se on johtanut siihen, että tuputtelen paperilla huolellisesti ja sen jälkeen tarkistelen paperin. (Voitte siis avoimesti pitää mua sekopäänä! 😆)

Onko muilla alavatsakipuja tai vuotoa? Toisaalta lohdulliselta tuntuu, että on myös muita raskausoireita mm. rintojen ja mielen herkkyys.. uutisetkin tuntuu nostavan tunteet pintaan välillä! 😄
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeanopea
Mulla on @kANaNdA jotain alavatsakipuja käytännössä joka päivä. Alussa enemmän menkkakipujen kaltaisia, nyt enemmän pistelyä / viiltelyä. Vuotoa ei ole. Ajattelitko käydä varhaisultrassa :)? Mä odotan sitä ihan hirveästi. Vaikka mitä lähempänä se on niin sitä varmempi olen, että tuulimuna vaan siellä vastassa. Ehkä tää on vaan henkistä valmistautumista, jos ei saakaan hyviä uutisia.
 
  • Tykkää
Reactions: kANaNdA
Mulla on @kANaNdA jotain alavatsakipuja käytännössä joka päivä. Alussa enemmän menkkakipujen kaltaisia, nyt enemmän pistelyä / viiltelyä. Vuotoa ei ole. Ajattelitko käydä varhaisultrassa ? Mä odotan sitä ihan hirveästi. Vaikka mitä lähempänä se on niin sitä varmempi olen, että tuulimuna vaan siellä vastassa. Ehkä tää on vaan henkistä valmistautumista, jos ei saakaan hyviä uutisia.
Lohdullista kuulla! Kaikenmoisia oloa kai voi olla ja ajatuksia laidasta laitaan.. Sillä tapaa näitä asioita kai käsitellään! 😊
Ollaan varattu ultra parin viikon päähän. Ennen sitä ei vaan aikataulullisesti millään ehdi ja tavallaan aattelen, että sillon 8+6 on jo todennäköisempää nähdä tarkemmin, kun esim. 7 viikolla. En haluais sitä tilannetta, että ei näy varmasti ja joudutaan uudelleen ultraamaan viikon päästä. Täytyy pysytellä positiivisena ultriin asti🤞🏻 Tsemppiä myös sinne!
 
vierailija
Pari kertaa on tuntunut jotain epämääräisiä / ehkä menkkamaisia tuntemuksia alavatsassa.

Mullahan kävi niin neuvolassa, että en huomannut, ettei verikokeen jäljiltä laastari pidä. Sitten kun kävin ottamassa virtsanäytteen, niin paperiin tuli jotain punertavia pisaroita, ja olin ihan satavarma, että nyt alkaa keskenmeno. No, sitten vasta siinä vessasta lähtiessäni huomasin, että se tiputtelu tulee kyllä sormesta :D (Oon myös aika vainoharhaisena tarkkaillut, kkm takana eikä se vuodellut).
 
  • Tykkää
Reactions: kANaNdA
Täällä kanssa millon mitäkin juilimista ja jomottelua alavatsalla. Keskenmenon aikaan ekana kipu tuli alaselkään. 🤔
Onpa kurja @kANaNdA tuo myöhään huomattu keskenmeno. :( kävittekö silloin varhaisultrassa vai oliko se np ensimmäinen?

Meillähän just eletään tilannetta että käytiin liian aikasin (niin tästä kun edellisestä) ja ei nähty mitään! Toisaalta molemmat saanut alkunsa niin loppu kierrosta ja vähän yllätyksenä, että viikkoja ollut mahdoton ennustaa. 😬

Tilasin jo eilen dopplerin ja mieskin oli kyllä siitä hyvillään, kyllähän se konkretisoituu isommillekin lapsille vauvan tulo jos/kun pääsevät sitten kuuntelemaan, meillä ainakin esikoinen tykkäsi kovasti. :)

Meillä lähipiiristä tietää nyt valtaosa raskaudesta, ihan jo että ollaan molemmat päästy ultriin ja saatu lapset mummolaan. Onhan se menetys tässä vaiheessa jo niin iso, että sen surun haluaisi sitten pystyä jakamaan jos sen kohtaa. ❣
 
Päätin aluksi seurata keskustelua vain taustalla, mutta täällä sitä taas ollaan!

Ensimmäinen lapsi kyseessä ja viime vuonna takana keskeytynyt keskenmeno, joka tapahtunut arviolta 6+5 ja huomattiin vasta np-ultrassa. Viikkoja on nyt 6+4 kuukautisista laskien. Tänään on ollut pientä kuukautiskivun tyylistä jomottelua - tai on sitä ehkä aiemminkin ollut. Tuli myös paperiin pari millin kokoista ruskeaa pistettä (ehkä jotain kuivunutta limaa tyyliin..) ja tämä yhdistettynä viime vuoden kokemukseen ja kuukautiskipuun, on nyt saanut huolen nousemaan pintaan. Järki (ja google) kuitenkin sanoo, että "kuukautiskipu" on ihan normaalia ja vuodoksi ei tuota ruskeaa voi hyvällä tahdollakaan sanoa.. Viime vuonna ultrassa vaan kysyttiin enkö ole huomannut vuotoa ja nyt se on johtanut siihen, että tuputtelen paperilla huolellisesti ja sen jälkeen tarkistelen paperin. (Voitte siis avoimesti pitää mua sekopäänä! )

Onko muilla alavatsakipuja tai vuotoa? Toisaalta lohdulliselta tuntuu, että on myös muita raskausoireita mm. rintojen ja mielen herkkyys.. uutisetkin tuntuu nostavan tunteet pintaan välillä!
Mulla myös eka lapsi ja taustalla kkm, joka huomattiin vasta np-ultrassa, tosin se oli keskeytynytkin vasta just sitä ennen, varhaisultrassa oli vielä kaikki hyvin. Nyt aika kärsimättömänä ja hermostuneena oottelen sitä np-ultraa ja tarkkailen kaikkia mahdollisia tuntemuksia.
 
  • Surullinen
Reactions: vehka
Mulla tuli tänään aamulla veristä vuotoa housuihin ja paperiin asti 😥. Se oli kyllä aika ruskeaa. Mietin, että johtuikohan eilis illan seksistä vai onko tässä alkava km tai tm tai jotain ihan muuta. Mutta ei ole kivaa 😔.
 
@vehka Ei käyty silloin ollenkaan varhaisultrassa. Oltiin ihan amatöörejä eikä tiedetty sellaisesta eli mentiin ihan neuvolan ohjeilla. Raskauskin oli silloin spontaani eli kaikki oli uutta! Vieläkin ihmetyttää, miten isot raskausoireet oli keskenmenosta huolimatta.. 😬 Nyt ei ole juurikaan oireita, mutta luin, että toka raskaus voi olla helpompi, jos elimistö on jo tottunut niihin hormooneihin tms.

@Hopeanopea Oon lukenut, että seksin jälkeen voi tulla vuotoa. Se on aika yleistäkin! Jossain luki myös, että 25% on vuotoa raskauden aikana. Seuraile tilannetta! Toivotaan parasta!💪🏽

Pitää vielä myöhemmin lisätä, että itselläkin oli viimeksi keskenmenon aikaan voimakasta selkäsärkyä, mutten osannut yhdistää vaan luulin johtuneen jumpasta, jumeista ja raskaudesta ylipäätään.. Se taitaa olla aika monella oire, vaikka selkäsärkyhän on tosi yleinen vaiva muutenkin! 😬
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hopeanopea
Joo tää selkäsärky on paha, kun sain wake kokeilusta juhannuksen aikoihin selän ihan jumiin. Enemmän tai vähemmän ollut siitä asti selkäsärkyjä, mutta nyt en osaa enää sanoa, että johtuuko edelleen tosta vai raskaudesta vai molemmista 😅.

Tajusin muuten, että munhan "pitäisi" varmaan laskea viikot kahden päivän viiveellä ennemmin kun kierto 30 päivää eikä 28. Ei sillä, että sillä olisi mitään oikeaa merkitystä, mutta itselle on jotenkin tärkeää ymmärtää, mihin asti sitä on selvitty. Nyt 6 + 4 siis ("virallisesti" 6 + 6).

Niin ja sellainenkin vielä, että tilasin eilen ravintolassa hampurilaisen enkä muistanut sanoa, että "well done". Oli kauhea nälkä ja olin iloisesti hotkinut useamman palasen ennen kuin tajusin, että pihvi oli sisältä ihan raaka :/ . No eipä sillekään mitään voi ja pitää vaan toivoa, että siinä ei ollut mitään.
 
Laskettu aika

• Mansikka_maanantai / 1.3. / 2. / HUS
• Ilopi / 4.3. / 1. / OYS
• Mimosa 80/ 5.3. /5. /SatKs
• Nomppis / 12.3. / 2. / TAYS
• Vehka / 15.3. ? / 3. / KYS
• kkehto / 15.3. / 1. / HUS
• Maaaam / 16.3. / 1. / OYS
• Salkoruusu / 16.3. / 1. / Ei Suomessa
• Oliivi3 / 18.3. / 4. / KYS
• Pisara_ / 21.3. / 1. / VSHP
• eden89 / 22.3. / 3. / Soite
• Hopeanopea / 26.3.? / 1. / HUS
• Maicy / 30.3.? / 4. / OYS
 
@Hopeanopea mä vuosin verta käytännössä koko viime alkuraskauden ja ei tarkoittanut keskenmenoa! Nyt tässä raskaudessa on kanssa muutamina päivinä tullut verta, mutta en jotenkaan osaa siitä enää samalla tavalla huolestua, kun pysyy vähäisenä ja ei ole jatkuvaa. Toivottavasti sulla harmitonta vuotoa!

@Pisara_ Ainakaan Helsingin neuvoloissa ei ultrata hoitaja käynneillä. Jossain pienemmillä paikkakunnilla oon kuullut että ultrataan :)
 
Hiljainen olen ollut, mutta yrittänyt vähän lueskella mitä muille kuuluu.
Kaikilla joilla verenvuotoa, niin toivotaan niitä turhiksi hölytyksiksi ❤
Mulla oli viikonloppuna kahtena päivänä rusehtava vuotoa ilman kummempia kipuja ja loppuivatkin, mutta silti hieman ahdistaa 😪
Maanantaina oli ensimmäinen neuvolakäynti ja täytys varata aikaa nt-ultraan.
 
Laskettu aika

• Mansikka_maanantai / 1.3. / 2. / HUS
• Ilopi / 4.3. / 1. / OYS
• Mimosa 80/ 5.3. /5. /SatKs
• Nomppis / 12.3. / 2. / TAYS
• Sofi_ / 14.3. / 2. /
• Vehka / 15.3. ? / 3. / KYS
• kkehto / 15.3. / 1. / HUS
• Maaaam / 16.3. / 1. / OYS
• Salkoruusu / 16.3. / 1. / Ei Suomessa
• Oliivi3 / 18.3. / 4. / KYS
• Pisara_ / 21.3. / 1. / VSHP
• eden89 / 22.3. / 3. / Soite
• Hopeanopea / 26.3.? / 1. / HUS
• Maicy / 30.3.? / 4. / OYS
 

Yhteistyössä