Lutkamarssi lauantaina -aiotteko osallistua?

Kepsis
No siksipä tuon synnyttämisen otinkin esimerkiksi, koska ei tarvitse varsinaisesti mikään välkky olla tajutakseen miesten ja naisten väliset fysiologiset erot. Ei sinun sitä tarvitse täällä hatusta vedetyin prosenttiluvuin selittää. :)
Voi kuule minäpä selitän just sitä mitä minä haluan, niinkuin haluan, ihan niinkuin sinäkin. Jotta tuo ylimielinen asenne on aivan turha. Modet sit ratkoo ne tilanteet missä on jotain ratkottavaa :)
 
Siis jos jollakin on sellainen kasvatustapa että opettaa lapsilleen raiskauksen olevan ok, niin kyse on hyvin häiriintyneestä ihmisestä joka ei minkään marssin tai mielenosoituksen takia muuta omaa kasvatustapaansa. Ei kukaan järkevä ihminen sano että joku ansaitsee tulla raiskatuksi. Ja typeriä tähän maailmaan mahtuu, niinkuin palstaltakin voi nähdä. Missä ihmeen maailmassa ihminen elää jos luulee että joku marssi tämän ajan suomessa muuttaa a)yhtään b) mitään. Kahjot tekee niinkuin niiden voi olettaa ja järkevät tiedostaa jo mikä on sopivaa ja mikä ei ihmisten välisessä kanssakäynnissä.
Mitä se haittaakaan? Mielestäni on hyvä että asia nostetaan puheenaiheeksi ja korostetaan sitä, että mitään oikeutuksia raiskauksiin ei ole, eikä kukaan ole "lutka" pelkästään vaatetuksen vuoksi.
 
Lilii-täti vääntää rautalankaa: marssi ei ole suunnattu kääntämään raiskaajien päitä tai eheyttämään heitä.

Marssi on suunnattu nostamaan asiasta keskustelua (onnistui jo ennen itse tapahtumaa), nostamaan esille se, ketä raiskauksesta syyllistetään sekä se fakta, että ihan jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Marssi on uhrien tueksi. Marssi on suunnattu äänestäjille, päättäjille ja oikeuslaitoksissa työskenteleville.
 
Voi kuule minäpä selitän just sitä mitä minä haluan, niinkuin haluan, ihan niinkuin sinäkin. Jotta tuo ylimielinen asenne on aivan turha. Modet sit ratkoo ne tilanteet missä on jotain ratkottavaa :)
Näinhän se toki on. Jokainen selittää miten haluaa. Jos minä olen mielestäsi ylimielinen, niin sitten minä teen sinusta sellaisen luonnehdinnan, että sinä pidät ihmisiä tyhminä. :)
 
Kepsis
Mitä se haittaakaan? Mielestäni on hyvä että asia nostetaan puheenaiheeksi ja korostetaan sitä, että mitään oikeutuksia raiskauksiin ei ole, eikä kukaan ole "lutka" pelkästään vaatetuksen vuoksi.
Ei siitä olekkaan haittaa, en ole sitä sanonut. Mutta ei siitä ole hyötyäkään. Korkeintaan sillä tavalla että joillakin voi olla siellä hauskaa. Se mitä joku mieltää lutkamaiseksi ei muutu siksi että joku osa ihmisistä sitä ei miellä lutkamaiseksi. En minä tuota vastaan ole jos niin luulit, saahan sitä marssia vaikka perunasadon vuoksi jos haluaa, ei siitäkään haittaa ole ja saattaa löytää samoin ajattelevia ihmisiä :D Halusin vain sanoa että jos joku luulee että tuo jotenkin muuttaa maailmaa niin pahasti erehtyy. Koska sen tyylisiä fanaattisia kirjoituksia on näkynyt niin FB:ssä kuin muuallakin netissä.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24335325:
Lilii-täti vääntää rautalankaa: marssi ei ole suunnattu kääntämään raiskaajien päitä tai eheyttämään heitä.

Marssi on suunnattu nostamaan asiasta keskustelua (onnistui jo ennen itse tapahtumaa), nostamaan esille se, ketä raiskauksesta syyllistetään sekä se fakta, että ihan jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Marssi on uhrien tueksi. Marssi on suunnattu äänestäjille, päättäjille ja oikeuslaitoksissa työskenteleville.
Jokaisella tuntuu olevan oma odotuksensa ja näkemyksensä mikä tämän marssin ajatus on, keskustelu asiasta on hyvä juttu, mutta vain tuuliviirit vaihtaa omaa näkemystään siksi että kasa ihmisiä kokoontuu jonkun asian hyväksi. Seuraavana päivän ovatkin sitten jo eri mieltä kun joku muu on esittänyt jonkun toisen näkemyksen.
 
Jokaisella tuntuu olevan oma odotuksensa ja näkemyksensä mikä tämän marssin ajatus on, keskustelu asiasta on hyvä juttu, mutta vain tuuliviirit vaihtaa omaa näkemystään siksi että kasa ihmisiä kokoontuu jonkun asian hyväksi. Seuraavana päivän ovatkin sitten jo eri mieltä kun joku muu on esittänyt jonkun toisen näkemyksen.
Yhteiskunnallinen laaja-alainen keskustelu ja poliittiset päätökset ovat asioita, jotka ihmisten näkemyksiin pysyvästi vaikuttavat. Siksi epäkohtien nostaminen esille on tärkeää. Epäkohtia voidaan nostaa esille mm. mielenosoitusten avulla.
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
Keittiönoita
turha marssihan se sitten on, jokainen lähestulkoon normaali ihminen ymmärtää että raiskaus on aina väärin. ja ne jotka "ei ymmärrä" ei käsitykseni mukaan ole niitä normaaleja. raiskaaja raiskaa oli marssia tai ei, nämä "gay pride" tyyliset pr-tempaukset on aivan huttua koska ne ei muuta yhtään mitään. onhan se kiva kun saa yhteisöllisen tunteen muutamaksi tunniksi kun samalla asialla ollaan, mutta todellisuus on se että mikään ei muutu.
Vaikeneminen on hiljaista hyväksyntää. Suomalaiseen tapaan toki kuuluu pitää huolta vain omista asioistaan ja asioilta, jotka eivät kosketa itseä tai jotain läheistä, voi sulkea silmänsä. Kaikki eivät kuitenkaan enää nykyisin ajattele noin.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24334187:
Puhuttiin yleisemminkin väkivallasta eikä pelkästään raiskauksista. Lasten hakkaaminen on väkivaltaa ja sitä harjoittavat pääasiassa äidit.
No minusta täällä on ollut aiheena mies ja nainen.
Niinhän se menee, että ukko pieksää akkaa, ja akka pieksee lapsia. Ei mikään newsflash sekään.
 
Lunatic
:( Aina se lähteminen ei vain taida olla niin helppoa kuin ulkopuolisen (tai esim. perheen lapsen) silmissä näyttää. Fyysisen väkivallan tullessa kuvioihin on mukana tavallisesti jo todella kraavi henkinen väkivalta, alistaminen ja rajoittaminen. Naisella ei useinkaan ole voimia lähteä tilanteesta, koska itsetunto on niin nollissa, ettei hän usko pärjäävänsä yksin tai yksin lasten kanssa. Mies saattaa kiristää taloudellisesti, lasten menettämisellä tai uhata naisen läheisiä väkivallalla tai kuolemalla. Nainen saattaa olla täysin eristetty läheisistään ja ystävistään. Onko sellaisessa tilanteessa sitten helppo lähteä? Jäämällä nainen saattaa kokea valitsevansa kahdesta pahasta pienemmän pahan.
Suuriosa väkivaltasessa suhteessa elävistä naisista, tapetaan juuri eron yhteydessä.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24334221:
Surkea puolustus lasten elämän uhraamiselle. Ja usein nämä idioottimuijat vielä hankkivat useammankin lapsen sen saman psykopaatin kanssa. Lapsen näkökulmasta kumpikin vanhempi on yhtä sairas ja paha ja kumpikin joutaisi kuolla.
Ei muuten ole. Nimim.kokemusta on.
 
GeronimaNoviolence
Minusta nuo teemat, joita lutkamarssija kertovat haluavansa tuoda esille, ovat normaalille ihmiselle (jollainen itsekin olen) ihan päivänselviä länsimaisessa/kristillisessä kulttuuripiirissä.

Eikö sen nyt huomaa siitä, että nimenomaan bussikuskeja miehiä ja naisia kohtaan kohdistuu väkivaltaa jatkuvasti, mutta kukaan nainen ei lähde heidän puolestaan marssimaan! Minä lähden heti kun bussikuskit siihen lähtevät! Enkä laita paljastavaa päälle.Minusta jokainen nainen voi arvostaa itseään ja pukeutua peittävästi, jos niin haluaa. Ja aina on hyvä kävellä väkivaltaa vastaan, mä en tajua näitä ryppyotsaisia sambakarkeloita -ihan varmasti on miehillä hauskaa tämän tapahtuman tiimoilta. Hah hah! Saavat taas naiset oikein urakalla kaipaamaansa arvostusta!!!
 
äiti 45 v
Suuriosa väkivaltasessa suhteessa elävistä naisista, tapetaan juuri eron yhteydessä.
Kannattaisi lähteä aiemmin. Ja itse asiassa hyvin varhaisessa vaiheessa jo. Heti kun näkee toisen väkivaltaisuuden. Vaikeata se on, mutta sekö on puolustus ja varsinkin jos on lapsia? Ja sitten vielä väännetään lisää pentuja kärsimään yhteisessä helvetissä, miten sitä täällä puolustellaan? Tyhmyydelläkö?
 
Mitä ihmettä sä oikein solkotat? Missä mä noin olen kirjoittanut? Kyllä minun mielestäni miehellä on oikeus pitää toppia ja minihametta siinä missä naisellakin. Tai kulkea Kaisaniemen puiston läpi. Tai juoda itsensä humalaan ja mennä jatkoille. Mistä tässä ketjussa nyt oli kyse? Siitä, että jokaisella on oikeus koskemattomuuteen ja uhreja ei pidä syyllistää.
No olithan sinäkin komppaamassa tätä mielipidettä:
"Tuollaisiin puheisiin ajaa varmasti pelko ja turvallisuudentunteeseen tuuditautumisen tarve: Kun MINÄ toimin fiksusti, enkä tee noin, niin MINULLE ei koskaan voi käydä huonosti. TUO TOINEN toimi tyhmästi, teki tyhmän valinnan ja siksi sille kävi noin."
Se oli vastaus siihen, en ole missään vaiheessa sanonut että fiksusti käyttäytymällä olisi 100% varmasti turvassa.
Ja en ole missään vaiheessa väittänyt ettei naisella olisi oikeutta puketua miten haluaa. Raiskatuksi joutuminen ei ole pukeutumisesta kiinni, ns seksikkäät vaatteet ja niiden "aiheuttama" houikutus on vain raiskaajien käyttämä tekosyy,
En ole tarkoittanut ettei olisi oikeus kulkea missä haluaa, tuossa viimeisessä kommentissani ilmaisen itseäni huonosti.
Siis OIKEUS on olla turpa täynnä, missä tahansa, milloin tahansa, ja kenen kanssa tahansa, mutta se onko se JÄRKEVÄÄ onkin sitten eri asia.
Jokainen voi minun puolestani mennä aamuyöllä kännissä Kaisaniemenpuistoon tuntemattoman miesjoukon kanssa, kun on OIKEUS tehdä se, mutta miksi pitää pitää kiinni tuollaisesta oikeudesta kynsin hampain kun tiedetään että kaikkialla maailmassa, Helsingissäkin on miehiä jotka EI PASKAAKAAN piittaa naisten oikeuksista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24335702:
Älä jauha tekopyhä teeskentelijä paskaa! Sinulle voi perheväkivalta olla joku ajanvietekeskusteluaihe tällä äitipalstalla. Joillekin se on ollut osa elämää tai ehkä jollekin piruparalle on osa elämää juuri nyt. Mene kiillottamaan sädekehääsi vaikka ompeluseuroihin. Paikkaan missä voitte kliinisesti keskustella aiheesta teekupin ääressä ja kauhistella muiden sanomisia. Voittekin rajoittua ihan siihen, ei tarvitse edes mennä asiassa pitemmälle kauhistelemaan itse sitä väkivaltaa, vaan teille pumpulissa eläneille riittää jo pelkät puheet asiasta :D

Kun mä sanon että lapsi voi ajatella että molemmat vanhemmat joutaisivat kuolla niin millä lihaksin sinä väität ettei lapsi voisi yhtälailla vihata nöösiä paskaa äitiään kuin hakkaavaa isäänsäkin? Olen sitä mieltä, että monen lapsen pelastus kotihelvetistä olisi jos äiti edes älyäisi kuolla ja isä joutuisi linnaan niin lapsetkin saisivat mahdollisuuden päästä normaaleihin elinoloihin. Toki jos molemmat potkaisivat tyhjää niin aina parempi, säästyisi rahaakin kun yksi ei lomailisi vankilassa.
Ajattelin kyllä jauhaa akateemisesti teekupin ääressä tästä jutusta ihan tässä palstalla ja nyt.

Lapsi ajattelee, mitä lapsi ajattelee, ja voi vihata, ehkä vihaakin, molempia vanhempiaan yhtä lailla. Mutta kovin pienet lapset eivät lue tätä palstaa, sen sijaan kumpi tahansa parisuhteen osapuolista voi tekstisi lukea. Ja koska yleensä se alisteisempi osapuoli jo valmiiksi suuntaa vihan itseensä, ei ole järkevää lietsoa sitä vihaa. Alistavampi osapuoli luultavasti taas kääntää vihan muualle, ja hänen (ei myöskään syyttömän) vihansa sitten kimpoaa johonkin muuhun suuntaan, eikä hän ota "neuvostasi" vaaria.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
äiti 45 v
Naiset eivät saa kulkea ilman paitaa vaikka miehet kulkevat, vaikka naisilla on usein paljon kauniimpi ylävartalo. Miehille paitapakko, ei ole ok kulkea oksettava hikinen ylävartalo paljaana. tai sitten naisille samat oikeudet tuntea ylpeyttä ja iloa vartalostaan.
Uimahallissa naisten ylävartaloita katselleena voin sanoa että eipäs yleistetä! Vai vielä muka usein...
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24335493:
Vaikeneminen on hiljaista hyväksyntää. Suomalaiseen tapaan toki kuuluu pitää huolta vain omista asioistaan ja asioilta, jotka eivät kosketa itseä tai jotain läheistä, voi sulkea silmänsä. Kaikki eivät kuitenkaan enää nykyisin ajattele noin.
Mitäpä silmien sulkemista se on että toteaa tuon "miitin" olevan turha sen asian suhteen mihin se liittyy? Johan tuosta keskustellaan aika laajasti joka on se mitä ilmeisesti on toivottukin. Ei näytä ollenkaan "asioiden hautaamiselta" minun silmissä. Mitään kiusallisia tai vastenmielisiä asioita ei tykätä puljata minkään kansan keskuudessa, ainakaan ne joita se koskee, joten se siitä "suomalaisuudesta". Ne jotka haluaa oikeasti vaikuttaa hakeutuu alalle töihin jossa niin voi tehdä tai alkaa vapaaehtoisena osallistumaan eri organisaatioiden toimintaan asian tiimoilta, ne jotka haluaa meluta ilman suurempaa vaikutusta osoittaa mieltään. Nykyään ollaan niin monen asian puolesta "FB-ryhmäilemässä" että ihmiset ei edes tajua mitä on oikea asialle omistautuminen. Huvittavaa tässä on se että tosiaan jokaisella on se oma käsitys mitä asiaa tällä ajetaan :D väkivalta itsessään ei toki ole huvittava asia.
 
"vieras"
Mitäpä silmien sulkemista se on että toteaa tuon "miitin" olevan turha sen asian suhteen mihin se liittyy? Johan tuosta keskustellaan aika laajasti joka on se mitä ilmeisesti on toivottukin. Ei näytä ollenkaan "asioiden hautaamiselta" minun silmissä. Mitään kiusallisia tai vastenmielisiä asioita ei tykätä puljata minkään kansan keskuudessa, ainakaan ne joita se koskee, joten se siitä "suomalaisuudesta". Ne jotka haluaa oikeasti vaikuttaa hakeutuu alalle töihin jossa niin voi tehdä tai alkaa vapaaehtoisena osallistumaan eri organisaatioiden toimintaan asian tiimoilta, ne jotka haluaa meluta ilman suurempaa vaikutusta osoittaa mieltään. Nykyään ollaan niin monen asian puolesta "FB-ryhmäilemässä" että ihmiset ei edes tajua mitä on oikea asialle omistautuminen. Huvittavaa tässä on se että tosiaan jokaisella on se oma käsitys mitä asiaa tällä ajetaan :D väkivalta itsessään ei toki ole huvittava asia.
Oikea asialle omistautuminen on myös sitä, että on mukana tuomassa näitä asioita ihmisten tietoisuuteen. Tuo marssi tulee olemaan huomenna jokaisessa uutislähetyksessä ja suurimpienkin lehtien nettiversioissa. Ja keskustelu jatkuu, asenteita muutetaan ja asiat paranevat.

Otit tuolla aikaisemmin esille Pride-kulkueet, että niistäkään ei mitään hyötyä ole. Eri mieltä tästäkin. Kaappiin jääminen ei hyödytä, kaduilla ja julkisuudessa esiintyminen taas muuttaa sitä asenneilmapiiriä. Tutki hieman Suomen homohistoriaa, ja näet, että asioihin on saatu huomattavia parannuksia vuosien saatossa. Olisiko näin, jos homot eivät itse pitäisi meteliä itsestään ja oikeuksistaan? Onko helpompaa tapaa osoittaa päättäjille, mitä mieltä ihmiset ovat eri asioista, kuin niiden kaduille ja julkiseen keskusteluun tuominen?
 
Mitäpä silmien sulkemista se on että toteaa tuon "miitin" olevan turha sen asian suhteen mihin se liittyy? Johan tuosta keskustellaan aika laajasti joka on se mitä ilmeisesti on toivottukin. Ei näytä ollenkaan "asioiden hautaamiselta" minun silmissä. Mitään kiusallisia tai vastenmielisiä asioita ei tykätä puljata minkään kansan keskuudessa, ainakaan ne joita se koskee, joten se siitä "suomalaisuudesta". Ne jotka haluaa oikeasti vaikuttaa hakeutuu alalle töihin jossa niin voi tehdä tai alkaa vapaaehtoisena osallistumaan eri organisaatioiden toimintaan asian tiimoilta, ne jotka haluaa meluta ilman suurempaa vaikutusta osoittaa mieltään. Nykyään ollaan niin monen asian puolesta "FB-ryhmäilemässä" että ihmiset ei edes tajua mitä on oikea asialle omistautuminen. Huvittavaa tässä on se että tosiaan jokaisella on se oma käsitys mitä asiaa tällä ajetaan :D väkivalta itsessään ei toki ole huvittava asia.
Kai tajuat, että marsseille osallistuminen on vain yksi vaikuttamiskeino? Luuletko, että marssi olisi marssille osallistujille ainoa tapa toimia? Uskon, että iso osa marssijoista toimii muutenkin ko. asioiden eteen.

Ja toisekseen, miten niin jokaisella on oma käsitys siitä, mitä marssilla ajetaan? Eikö se nyt ole jo useaan kertaan todettu, että marssin tarkoituksena on tuoda ilmi seuraavia asioita

- jokaisella on oikeus koskemattomuuteen, päättää omasta ruumiistaan ja seksuaalisuudestaan
- vastuu kunnioittaa muiden vastaavia oikeuksia
- oikeus päättää omista rajoistaan
- raiskaaminen on rikos, raiskatuksi tuleminen ei; uhrien syyllistämisen on loputtava


Onko tarkoitus vielä jollekin epäselvä?

Ja ei, mainitut asiat eivät tosiaankaan ole itsestäänselviä asioita kaikille järkeville (vai miten se nyt menikään?) ihmisille.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä