Luovutettu munasoluhoito

HILLEVI, kylläpä on ikävää, että hoidon aloitus lykkääntyy, vaikka mukava tieto kuitenkin, että hoito alkamassa. Toisaalta, paras sanoja minäkin, kun itse olen sellainen heti nyt-tyyppi ja kaiken pitäisi tapahtua tänään eikä huomenna :D .

MATE, aika hätäisesti luin tekstit läpi, mutta mielelläni vastailen kaikkeen liittyen hoitoihin tartossa. Ensinnäkin, kortsonista taisit kysellä. Kyllä se ja kaikki muutkin lääkkeet tulee pyytämäti. Kannatan ehdottomasti lääkkeiden mukaan ottamista klinikalta. Ensinnäkin, hinta selkeästi halvempi ja kaikki ohjeistus lääkkeisiin liityen selvästi paperilla.

Myös hoidon aikataulu tuntui askarruttavan, mutta sanoisin sen kokonaisuudessaan kestävän noin 6-7 viikkoa. Ensinnäkin, tarkeintä on saattaa luovuttajan ja vastaanottajan kierto samaksi ja hoito tehdään pitkän kaavan mukaan. Kerron tarkalleen miten se meillä menee, mutta ensin käyn suukottamassa tuon meidän 11-vuotiaan murkun unten maille |O .

eli kävimme siellä 13.9 ja päätimme aloittaa hoidon. Tehtiin kaikki testit ja tänään saimme tulokset sovitusti. Kierron siirtämiseksi luovuttajaa vastaavaksi, aloitimme Jasminellen heti vierailu päivänä. Lääke kestää 3.10 asti. Ensi maanantaina alkaa kortison sekä pistän jarrun, joka laskee oman hormoni toiminnan alas (näin olen ymmärtänyt jarrun tarkoituksen). 8.10 ultra ja labra koe hormon e2. Lähetän tuloksen. Estrogeeni alkaa 10.10 ja seuraava ultra 22.10. Taas lähetän tiedon klinikalle. Tämän jälkeen lääkäri kertoo milloin aloitan progestronin pistoksin. Siirto on 29-30.10. Jätimme sperman pakkaseen, koska tahdomme mennä klinikalle ainoastaan siirtopäivänä. Muuten joutuisimme matkaamaan sinne punktio päivänä ja odottamaan alkioiden viljelyä kunnes siirto kolmantena päivänä. Sperma-analyysin mukaan siittiöt hieman hitaita, joten pakastetulla spermalla tekevät icksin. Tuoreella olisi ollut fifty-fifty.

Vankka luotto tuli lääkäriin ja jokaiseen viestiin vastaavat puolen päivän viiveellä. Useinmiten vastaa lääkäri itse kun hoito on käynnistynyt.

Luovuttajan valinnasta vielä sen verran, että tapana on, että vastaanottaja valitsee kolme mielestään sopivinta. Annetaan mahdollisuus valita ulkoiset piirteet, esim. pituus ja paino, hiusten ja silmien väri. Myös koulutustausta, naimisissa vai ei, lapsia vai ei, kansalaisuus, silmälasit vai ei...myös veriryhmä ja rh- tekijä. Kuitenkaan veriryhmällä mielestäni ei merkitystä, sillä suomessahan sitä ei esim. koskaan kerrota.

Klinikka tekee kolmesta valitusta lopullisen valinnan. Sen mukaan kuulemma kenellä parhaat tulokset hoidoissa. Itse valitsimme kolme listalta, mutta lääkäri suositteli meille juuri äitiyslomalta palannutta vanhaa luovuttajaa, jonka piirteet vastasi valintaamme. 27-vuotias, jolla kaksi lasta ja luovuttanut aiemmin kahdesti ja raskaus lähtenyt käyntiin.

onneksi sain jotain perille asti. Väsy painaa silmää ja huomenna oltava pirteänä. Retkipäivä lasten kanssa töissä. Kauniita unia ja :hug: meidän koko upealle poppoolle toivottapi onnellinen, mutta väsynyt VEKARA :saint:

Onnistumisprosentti Riikassa tuorehoidoissa n. 50%. Pas-hoidoissa hieman alempi. Teimme siellä yhteensä viisi passia ja tuorehoidon. Kaikki lyhyellä kaavalla. Onnistumisprosentti tartossa tuorehoidossa 50. Passia en kysynyt. Nyt nukkumaan |O .

Suzyanne
Kirjoitan töiden jälkeen lisää, mutta näin pikaisesti, VEKARA, voiskohan jopa meillä olla sama luovuttaja, ikä ja lasten lukumäärä täsmäsi. Noita kaksseiskoja siellä oli muutama listalla, mutta meidän oli ruskeahiuksinen, muistaakseni harmaasilmäinen, noin 170 cm ja noin 60-62 kg, en ihan tarkkaan muista. Silmälaseja ei ollut. Luulen että hänen munasoluistaan on minua ennenkin raskauduttu. Olisi aika jännää jos olisi sama luovuttaja! =)

Kyllä jaksoit minua tietämätöntö tarkkaan neuvoa hyvä homma nyt olen paljon viisaampi. Minua neuvottiin klinikalta että munasolut voisi myös jakaa jos olisi joku joka haluaisi puolet olisi paljon halvempi mutta kestää kuulemman niin kauan että löytävät jonkun joka haluaa samat solut ja kaikki stemmais muutenki. Mie vain jotenkin luotan enempi siihen tuoresiirtoon.
PALJON ONNEA SINULLE JA KAIKILLE MUILLEKIN Nyt töihin kiireenvilkkaa

Täällä ruskan värit alkaa näkyä ja ilmakin kirkas ja aurinkoinen. Anteeksi Teille muille etten ole paljoa viesteihinne kommentoineet, lukenut olen kylläkin kaikki.
Kiitos sinulle Vekara taas uusista tiedoista. Tuota jarrua mietein kohdallani, Avalla hoidoissa ei sitä käytetty,vaikka mitään fsh, lh ym. testejä eivät ottaneetkaan. Katsoivat kai ettei ton ikäinen enää tarvi mitään jarrua ja ihan hyvin pysähtyi munasarjojen toiminta pelkällä zumenonilla :) Koetan ehdottaa sitä nytkin. Kyllä tällä iällä oma hormonitoiminta on aika alhaalla,menkat tulee jos tulee ja nytkin jäi tulematta, onneksi sain Ovumiasta terolutteja. Tuo Jasmine on kai ehkäisypilleriä? Minulle yksi 21pv:n liuska käyttämättä,jonka sain Riikasta, niin kaipa se saman asian ajaa,ehdotan sitäkin :whistle: Meillä myös miehellä ei mikään eriomainen spermanlaatu mut ics:llä kuulemma onnistuu.Minun luovuttajilla myös kaikilla lapsia. Mate: Kyllä minäkin ne lääkkeet klinikalta otan,ovat halvempia. Suzyanne:Miten Sinulla raskaus sujunut, vaikka alka olikin takkuista?

No niin, nyt on käyty limis ultrassa. Limis oli 8,7 eli hyvä:) Viimeksi kävin limis ultrassa muutaman päivän myöhemmin ja se oli tuolloin 6,9 eli nyt on parempi lukema.. lääkärimme mielestä oikein ihanteellinen lukema.

Näillä näkymin siirto tulee olemaan 30.9 eli ensi viikon ti:na.. a) jos mulla ei ole kuumetta ja b) jos alkiotaei tarvitse viljellä pidempään.. Meidän lääkäri on ehdottomasti sitä mieltä että vain 1 pistettäisiin.. koska se riski että molemmat tulisi kesken on suurempi.. Mutta itse ja mies kovasti haluttaisiin siirtää molemmat, jos ne selviää.. mutta katsoo nyt.. jos lisäviljelyä tarvitaan niin siirto tulee joko ke:lle tai to:lle.. Toiv edes toinen nyt selviäisi sulatuksesta.. kun luokaltaan ovat "vain" niitä kakkosia..

Ihan hyvillä fiiliksillä täällä mennään etiäpäin:)

Kysyin lääkäriltä niistä lugeista.. 200mg on tosiaan apteekeista lopussa.. mutta 100mg on ja sitä riittää. Me olemmekin käyttäneet tuota 100mg x 6 päivässä, joten meillä ei sen suhteen ole mitään huolta..

Mulla on mennyt vähän ohi, mutta miksi Hillevin hoito siirtyi??

Mukavaa vkl:n alkua kaikille! Mä täällä poden flunssaa ja toivon vaan ettei kuume nousisi enää..

Heips!

Täällähän nyt tapahtuu, kun monella alkaa taas hoidot tai ovat jo alkaneet!!

Aliisalle tsemppiä limiksen kasvatteluun ja ota nyt rennosti, että ei nousisi kuume!! Mä kyllä vähän ihmettelen tuota teidän lääkärin kommenttia, että siirretään vain yksi. Yrittäkää ihmeessä puhua sitä ympäri, jos tosiaan olette valmiita kahden siirtoon.

Mä en osaa sanoa noista luokituksista. Tuosta esikoisesta tiedän sen, että se oli nelisoluinen alkio (siirreettiin tuolloin siis kaksi ja toisesta syntyi lapsi). Nyt siirrettiin siis kaksi 8-soluista alkiota ja niissä papereissa lukee nyt: "8-celss/gr2, 8-cells/gr3 top embryos" Eli onko tuo toinen sitten 2-luokkaa ja toinen 3-luokkaa? Mutta käsittääkseni siis top alkioita kumpikin?? Vai miten tulkitsette?

Hoh hoh, täällä odotellaan. Oireita ei ole muuta, kuin näin iltapäivisin iskevä väsymys. Ja ultra on tasan kahden viikon päästä!!! Vasta!!! Onko teidän muiden pitänyt odottaa näin kauan ultraa? Kaippa ne täällä klinikalla haluaa, että sydänäänet varmasti jo näkyy! Vaikka joidenkin raskauslaskureiden mukaan niiden pitäisi kuulua jo huomenna...

No, odottavan aika on pitkä, mutta toivottavasti palkitseva! =)

Piri

Suzyanne
VEKARA, laitan luovuttajan nron yksärinä. Nyt vasta löysin lapun jossa oli kerrottu minulle siirrettyjen alkioiden luokitus, eli toinen oli 4(1-2) ja toinen 4(2 b) . En noista luokituksista oikein ymmärrä, mutta ilmeisesti nelisoluisia ja hyvälaatuisia?

Jarrua minä en tarvinnut ollenkaan, koska minulla ei ole hormonitoimintaa ollenkaan, munasarjani ovat poistettu.

Voi vitsi, jännä juttu jos meillä on sama luovuttaja, sitten mahdolliset tulevat lapsemme ovat biologisesti puolisisaruksia! =) Selkeästi tällä luovuttajalla ainakin on hyvät munasolut, toivon sydämestäni että myös sinä raskaudut hänen muniksillaan!! :flower:

ALIISA08, kiva kun pääset jo näin pian uuteen siirtoon! Paljon tsemppiä siirtoon, pistän peukut pystyyn että se plussa sieltä tulee! :flower:

PIRI, väsy on täälläkin kova, varsinkin juuri iltapäivisin ja alkuiltaisin. Minulla oli varhaisultra rv 6+5, jännitin kovasti että mitä jos ajankohta onkin liian aikainen, eivätkä sydänäänet vielä kuulukaan. Mutta siellä ne oli kuitenkin. :heart: :heart: Mutta, ilmeisesti klinikallasi halutaan pelata varman päälle. Paljonko sinulla nyt viikkoja olikaan? Minun lääkärini( Suomessa, Fertinovassa) sanoi että sydänäänet alkavat kuulua rv 6+0. Jos et millään malta odottaa, ehkä saisit aikaistettua ultraa? Itse ehkä tekisin niin, koska olen maailman malttamattomin ihminen! :whistle:

Omaa napaa, että säikähdin taas vaihteeksi tuossa alkuviikosta, kun heräsin yöllä johonkin kummalliseen pieneen vihlontaan. Se tuntui oikealla, alhaalla, siellä missä aikoinaan, ennen leikkauksia oli munasarja. Se oli pientä, sykäyksittäin, sarjoissa tulevaa pientä "pistoa", ja se kesti seuraavan päivään iltaan asti, kunnes loppui kokonaan.( ei siis ollut sitä normaalia, menkkamaista tunnetta, vaan paljon pistävämpää. Tänään tuntui sama myös vasemmalla puolella, mutta kesti vähemmän aikaa. Neuvolaan tietty soittelin heti hädissäni, terkkari ei ollut kuullut moisesta kivusta, mutta tuumasi, että jos kipu kovenee, tai alkaa tulla vuotoa, pitää heti mennä päivystykseen. Ensi viikolla on jo seuraava ultra, vähän taas jännittää miten siellä asiat on pikkuisella, toivottavasti se voi hyvin, eikä vihlominen ole merkinnyt mitään ihmeellistä! :eek:

Oireita minulla on edelleen, mikä tietty on hyvä merkki. Etomisen tunne on vähän vähentynyt siitä mitä se oli viikko-pari sitten, mutta nyt on tullut tuo kova väsymys, sekä huimaus tilalle. Kun edellisestä syömisestä on kulunut 3 tuntia, alkaa tuo huimaus ja heikotus, joka voi mennä pahaksikin, mutta banaani tai energiapatukka siihen auttaa. En kuitenkaan valita. =)

Suzyanne rv 8+2

Mate-62: Viesti tuli kiitos! Vastasin takaisin.
Suzyanne: Minulla ollut tuota nimenomaan vihlontaa norm. raskauksissa, siellä vaan kohtu ja munasarjat venyy ja paukkuu pelkästä ilosta =) usko pois. Voi hitsi jos saisitte sisarpuolet! Sehän olisi pelkästään mukava asia!

Suzyanne
Hih, niin se vaan on, että meillä VEKARAN kanssa on sama luovuttaja, siispä meillä on mahdollisuus saada biologiset sisarpuolet! MATE-62 ja GERPERA, ties vaikka Andrei suosittelisi teillekin samaa luovuttajaa, olisi oikein kunnon puolisisarusparvi koossa! =)

Mutta hienoa, että vaikka tämä luovuttaja on tosiaan luovuttanut vasta 2 kertaa, niin molemmat vastaanottajat ovat raskautuneet, eli hänen muniksillaan onnistumisprosentti on tähän mennessä ollut 100%! Kun siihen vielä lisätään kortisonilääkitys, niin kyllä vaan on VEKARALLA myös isot mahdollisuudet plussata, sitä toivotaan! :flower: :flower:

Ensinnäkin paljon onnea suzyanne olisin utelias tietämään että minkä ikäinen on teidän luovuttaja kun on tuollainen munismasiina ja valitsiko klinikka sen teille niistä kolmesta
jotka itse valitsitte. Hänen luovutusväinsähän täytyy olla tosi lyhyt jos hän ensin luovutti suzyanelle ja nyt vekaralle aika jännä yhteensattuma toivottavasti näillä muniksilla sitten
tärppää myös vekaralla. Sama luovuttaja tuskin ehtii luovuttaa minulle ja gerpeeralle ollaan
niin lähellä vekaran aikataulua Hyvää lauantaita kaikille

ja mukavaa alkavaa viikonloppua. Aurinkokin ihanasti paistelee B) .

Kylläpä oli melkoista sattumaa, että saimme saman luovuttajan, sillä klinikalla useita pariskuntia hoidossa ja kaikki valitsee toiveensa suunnilleen samalta listalta.

Mutta se, että sama osuisi vielä Matelle tai Gerperalle on lähes mahdotonta. Suzyannella raskausviikkoja päälle kahdeksan, joten tiedämme milloin edellinen punktio ollut. Meidän hoitoon menee vielä kuukausi ennen kun punktio on. Ja tämän jälkeen munasarjojen annettava levätä vähintääkin tuon muutaman kuukauden. Tämä myös luovuttajalle jo kolmas luovutuskerta ja sitä pidetään rajana usealla klinikalla. Ja kahdenkin näin perättäisen luovutuskerran jälkeen luulisi olevan pitkä paussi jos annetaan vielä jatkaa.

Mutta klinikalla varmasti paljon hyviä luovuttajia ja kannattaa oman valinnan jälkeen kysyä kuka heistä luovuttanut onnistuneesti.

VEKARA ;)

Käyn välillä vilkaisemassa keskusteluanne lievää syyllisyyttä tuntien kun en ole itse lapseton.. :ashamed: Kun olen ollut luovuttajana, on vaan mielenkiintoista kuulla "toinen puoli" asiasta. Ja kertoa myös tästä puolesta ehkä myös teille.. Kävin juuri oman luovutuksenin jälkeen jälkitarkastuksessa ja ilmeisesti vähäisistä soluistani oli ollut suuri ilo, minua kosiskeltiin heti uudestaan mahdollisimman pian luovuttajaksi! Lupauduin ehdottomasti ja sovittiin, että jo lokakuussa soittelen pillereiden aloittamisesta ja loppuvuodesta päästään ehkä jo luovuttamaan! Jee. Kokemus oli niin positiivinen, että en pidä tuota luovuttamisesta oikeastaan sen kummallisempana kuin veren luovutusta. Käsittämätöntä, miten paljon te ihmiset jaksatte ja kuinka suuren työn takana suuri unelmanne on. :hug: Yritän nyt omalta osaltani helpottaa joidenkin vastaavassa tilanteessa olevien taakkaa! :heart:

Suzyanne
BKM, ihanaa kun sinunkaltaisiasi epäitsekkäitä ihmisiä on olemassa, sinä ja muut luovuttajat teette mahdolliseksi meidän hedelmättömien suuren unelman omasta pikkuisesta! Halaus sinulle! :hug:

Vekara, minulle siirrettiin kaksi alkiota, luokituksiltaan 4 ( 1-2) ja 4 ( 2b). Pakkaseen jäi viisi huurunenää.

MATE-62, meidän luovuttaja on 27-vuotias, eli ei ihan tyttönen enää, mutta hyvinkin hedelmällisessä iässä vielä. =)

ollut vatsakipua molemmin puolin alhaalla ja pientä rusehtavaa vuotoa. Kp 17, saattaa olla ovulaatio ajankohta ja mitä lie tuo jasminellekin tekeekin. Toisaalta, innostuin käyttämään vatsapenkkiä toissa päivänä, joten silläkin varmaan syynsä.

Miten teillä tuo paino puoli, onko kohdillaan ja uskotteko ylipainon vaikeuttavan raskaaksituloa?? Minulla voisi olla muutama kilo vähempi, jotka kertyneet hoitojen myötä.
Mutta sinnillä pidän itseni liikkeessä :D .

ALIISA, toivottavasti jakselet jo paremmin ja pääset siirtoon :hug: . Kahden alkion siirtoa kannatan!!

BARTSU, mitä sinulle kuuluu?? Entä meidän jo plussanneet??

Nyt saunaan, VEKARA :p

Moi!

Täällähän on hauskoja kuulumisia!!! Toivotaan, että tuo Suzyannelle plussan tuottanut luovuttaja tuottaa Vekarallekin vihdoin sen kauan kaivatun plussan!! Olisi jo aika.

Suzyanne kyselit mun raskausviikoista: kaippa niitä on nyt 5+4, jos se menee niin, että punktiopäivä on 2+0. Eli ultra mulla on vasta viikolla 7+3. Edellisessä raskausdessa oli 7+0. Niin, kaippa ne haluaa ottaa varman päälle, jos kiinnittymisessä on vaikka kestänyt jne, koska ne otti sen 2 viikkoa siirtopäivästä. Odottavan aika on pitkä....

BKM:lle suur kiitokset luovuttamisesta!!!!!!!!!!!!!! :heart: :heart:

Piri

Yhteistyössä